ahjteam
35 viestiä
|
#1 kirjoitettu
07.12.2008 04:54
ALUSTUS
Nykyseltään kun varsinkin softapuoleltakin löytyy jo jos minkälaista synaa, sampleria ja äänikirjastoa, niin tuli mieleen, että onko kukaan teistä tullut lähiaikoina kokeilleeksi tehdä niitä soundeja itse silleen DIY hengessä?
Itse satuin tuossa viime yönä hieman yliluovalle päälle ja kun oli kerran tulessa niin eihän sitä päässyt nukkumaan ennen kun aamukasilta, mutta suurin osa ajasta meni kuitenkin hyvin pitkälti sen pätkän fiilistelyssä.
Kokeilin ihan vain kettuillakseni mitä kaikkea itsestään ja kämpästä saa irti ja siitä irtosi hieman tälläinen kesäinen pop/easylisten/hiphop kertsi. Kuitenkin aika tiukasti meikäläisen profiiliin sopivaa kamaa, pääasiallisesti kuitenkin itse kuuntelen lähinnä metallimusiikkia.
------
VISA
Ensin tälläinen visaluonteinen tehtävä, ihan huvin ja harrastuksen vuoksi, ei ole toki pakko osallistua jos ei halua: KUUNNELKAA TUO PÄTKÄ JA ARVATKAA MITÄ SOITTIMIA KÄYTIN. Autan sen verran että soitinryhmät jakautuvat kuuteen ryhmään: Demovokaalit, rytmisoittimet, perkussiosoitin, rytmikielisoitin, melodiakielisoitin ja bassosoitin. Mutta mitä on äänitetty? Kirjoittakaa ylös ja lukekaa eteenpäin vasta sitten.
MP3 Hey don't you know (demo) (1.3mb, 0:52 min)
------
INFOA
Mie soitin ja sävelsin ite kaiken ja kaikki on äänitetty monona. Mitään ei ole samplattu ja luupattu, eikä tuplattu; Kaikki otot on hyvin pitkälti soitettu ekalla otolla sisään ilman klikkiä virheineen kaikkineen, joten biisi elää hieman. Jotkut kutsuvat grooveksi, jotkut puutarhurit taas sanovat "sä et soita taimisissa".
Ainoat poikkeukset oli basso, joka meni purkkiin tokalla otolla kun lähti hihna irti ja "vokaalit" sain sisään kolmannella otolla, koska en saanut itsestäni irti oikein mitään edes etäisestä laulamista muistuttavaa ääntelyä, joten vokaalit ovat siis lähinnä meikäläisen epävireistä mylvimistä. Siinä lähinnä rytmitys on se tärkein mihin tähtäsin, vaikka melodiakin on melkein sinnepäin, mutta autotuneen en suostu koskemaan vaikka maksettaisiin
-----
SPOILER: SOITTIMET
- RYTMIKIELISOITIN: Ibanez Artcore AM73, sähkökitara. Tavoitteena oli saada se kuulostamaan mahdollisimman paljon akustiselta kitaralta. Otin soittimen jakista suoran DI-signaalin ja sitten mikrofonilla kaappasin kielienrätinää. Lisäsin DI-signaaliin Guitar Suite Rednef Twin -plugarin (ilmainen, löytyy netistä) ja hieman EQ:ta, mikkisignaaliin taasen Guitar Suite Tubescreamerin (sama paketti, ilmainen tämäkin) ja aika reippaasti EQ:ta
- MELODIAKIELISOITIN: Samainen Ibanez Artcore AM73. Tavoitteena oli saada se kuulostamaan mahdollisimman paljon banjolta. DI-signaaliin käytin taas sitä Guitar Suiten Rednef Twin -plugaria ja EQ:ta, mutta mikkisignaaliin ainoastaan EQ:ta. Tämän jälkeen lähetin nämä ryhmään, jossa oli Cubasen mukana tuleva Double Delay plugari.
- PERKUSSIOSOITIN: Se ei ole marakassi eikä shaker, vaan tyhjä kaljatölkki jonne laitoin hieman korppujauhoja sisään ja otin mikillä talteen. jälkikäsittelynä ei tarvinnut muuta tehdä kuin pistää hieman EQ:ta
- BASSOSOITIN: LTD B-50, eli ihan bassokitara. Kokeilin kuminauhaa ja paria muuta bassosäätöä, mutta ne ei oikein pysyneet vireessä tai olivat muuten vain vaikeita kontrolloida, joten aloin laiskaksi ja äänitin ihan vain bassokitaraa. Piti siihen kuitenkin jotain haastetta saada, joten soitin bassoa sen leadmelodian mukaisesti, mutta kvintin verran alempaa (olihan G# ja C# intervalli kvintti?). Käsittelynä EQ, Flux Bittersweet (ilmainen, netistä löytyy), Cubasen Magneto ja multiband kompura jota käytin alapään hillitsemiseen (netistä löytyvä GVST:n G-multikin olisi varmasti käynyt, mutta itse käytin Wavesin C4:sta)
- RYTMISOITTIMET: vasen käsi, oikea käsi, vasen jalka, oikea jalka. Eli mikitin pöytärummutusta jalkoihin; Ainakin voi sanoa että on läskiä soundia (pätkä löytyy tuosta alta). Tässä siis prosessointi oli se suurin tekijä: Paljon säröä ja kompressointia. Cubasen Quadrafuzz, Cubasen Overdrive, SSL LMC-1 (ilmainen kompura, löytyy netistä), CamelAudion CamelCrusher (ilmainen särötin, löytyy netistä), hieman EQ:ta, E-Phonic LOFI (ilmainen bitcrusher, löytyy netistä), Waves Renessaince Bass (tuo ePhonicin LOFI tuhosi alapään aika totaalisesti, joten tällä sai "basarit" iskemään aika kivasti)
Vokaaleissa oli melkein pelkästään Cubasen mukana tulevia plugareita; Datube putkisaturaatioplugari, DeEsser, Reverb A ja lopuksi vielä Waves Renessaince Vox kompressori ja lopuksi vielä alapääleikkuri EQ:lla
Masterketjussa oli vielä lisäksi YOU WA SHOCK! (ilmainen karkkilimitteri, löytyy netistä), Cubasen mukana tuleva Roomworks reverbi, ihan pieni yläpään buusti EQ:lla ja W1 limitteri (kopio Wavesin L1 limitteristä. ilmainen, löytyy netistä)
-----
MATERIAALIA
JPG raitanäkymä
JPG mikserinäkymä
MP3 käsittelemättömät rummut (0.5mb, 0:39min)
Tarkemmat asetukset ja muut väsäykset saa rahaa vastaan tietoon
-----
Kommentteja?
ahjteam muokkasi pari typoa 05:01 07.12.2008
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
07.12.2008 16:24
ahjteam kirjoitti:
Nykyseltään kun varsinkin softapuoleltakin löytyy jo jos minkälaista synaa, sampleria ja äänikirjastoa, niin tuli mieleen, että onko kukaan teistä tullut lähiaikoina kokeilleeksi tehdä niitä soundeja itse silleen DIY hengessä?
synien kohdalla teen soundit aina itse. softasynien koodaamiseen ei oikein oo rahkeita, mut sekin kiinnostaa ainakin yleisellä tasolla. efekteissä sama juttu. konkreettisilla soittimilla on myös mukavaa puuhailla, harmittaa tosin ettei oo hirveen hyvää soittotaitoa kitaraa ja bassoa varten eikä lähikaveripiirissäkään oo ihan liikaa vaihtoehtoja. joskus äänitin kynän nakutusta pöytää vasten eri pituuksilta ja tein siitä perkussiorytmin biisin tueksi (kuulosti muuten hienolta pitkän reverbin kanssa). joskus taas äänitin itseäni kun hyräilin eri vokaaliäänteitä ja soitin samplea eri kohdista. joskus taas...
omalla kohdalla tuntuu tosi luonnolliselta ja itsestäänselvältäkin että lähes kaikki soundi rakennetaan mahdollisuuksien mukaan kokonaan itse. siitä tulee hieno fiilis kun biisi toimii.
Itse satuin tuossa viime yönä hieman yliluovalle päälle ja kun oli kerran tulessa niin eihän sitä päässyt nukkumaan ennen kun aamukasilta, mutta suurin osa ajasta meni kuitenkin hyvin pitkälti sen pätkän fiilistelyssä.
joo, käy hyvin herkästi kun pääsee oikeaan fiilikseen. <3
|
Dj Senheis
922 viestiä
|
#8 kirjoitettu
21.12.2008 15:15
ahjteam kirjoitti:
--(olihan G# ja C# intervalli kvintti?)--
Riipuu, kummin päin. G# -> C# = kvartti, mutta C# -> G# = kvintti. Turhaa nippelitietoa, siispä asiaan...
Clippi kuulosti melko siistiltä reverbiä lukuunottamatta, jota oli mun makuun liikaa Joskus kavereiden kanssa teimme itse perkussioita, joilla sitte soittelimme afrikkalaisia rytmejä nauhalle. Se oli ihan fancy iltama
Vst-synien kanssa (tai synien kanssa ylipäätään), teen aina itse omat soundit. Valmispreseteistä saatan lähteä liikkelle, mutta kaikkia muokkailen suuntaan ja toiseen hyvien soundien aikaansaamiseksi. Myös rumpuloopit teen pääosin itse. Lasken myös valmislooppien pohjalta editoidut loopit itse tehdyiksi, kun looppi on pätkitty sekä mahdollisesti käännelty ympäri, ym.
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#9 kirjoitettu
21.12.2008 20:23
Dj Senheis kirjoitti:
Myös rumpuloopit teen pääosin itse. Lasken myös valmislooppien pohjalta editoidut loopit itse tehdyiksi, kun looppi on pätkitty sekä mahdollisesti käännelty ympäri, ym.
"mun mielestä" se loopin raiskaaminen ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että se alkuperäinen looppi ei oo sun tekemä, joten toi on aika rohkeeta valehtelua. tietysti samaa hiustenhalkomista voi jatkaa loputtomiin ja sanoa, että oneshot-sampleista tehty rumpubiittikään ei oo oma, koska ei oo ite äänittäny/tehny kaikkia niitä sampleja alusta loppuun. en mä kuitenkaan ihan sen loopin pilkkomisen ansiosta väittäisi sitä koko looppia omaksi. se on sit vaan editoitu ite.
tietenkään tolla ei ole mitään väliä, koska jos lopputulos on hyvä, se on ihan sama vaikka koko biisi olisi yhtä looppia. jos jollekulle on tosi tärkeää assosioida vahvasti biisit artisteilleen ja arvostaa niitä henkilökohtaisesti musiikillisten ansioiden perusteella, sillä onkin sit jo vähän enemmän merkitystä. ikävää että musabisnes suunnilleen ratsastaa sillä artistinimien tietynlaisella brändäämisellä. totta kai biisit on hyviä, koska ne on uusinta uutta x:ltä! osta heti!
oho, driftasin vähän. tarkotus ei siis oo vähätellä ketään, vaan lähinnä ilmaista omia ajatuksia yleisesti tosta otsikon termistä. sain siitä sellasen mielikuvan, että DIY-musiikissa suunnilleen soittimetkin tehdään ite, tai se ois ainakin vähintä mitä pitää tehdä että sitä DIY-osuutta kannattaa edes mainita. suurin osa musiikistahan tehdään ite, joten tuntuu tosi turhalta mainostaa jotain mitä nyt melkein kaikki musiikkia tekevät ihmiset tekee.
ps. sen takia että ite oon tosi soundikeskeinen "tuottaja", jonka biiseissä ei yleensä ole mitään oikeaa sisältöä, tapaan myös kiinnittää huomioita muiden biiseissä erityisesti tuotannollisiin seikkoihin. toki siinä itsetunto nousee kun hyvä biitti onnistuu ilman yhtäkään looppia ja siihen mäkin usein pyrin, mut en tietenkään rajota itseäni väkisin jos joku looppi sellaisenaankin toimisi tosi hyvin muun biisin kanssa. looppibongaus on myös hauskaa!
|
Gotton Noo
54 viestiä
|
#11 kirjoitettu
22.12.2008 12:17
Itse en oikein pidä tuosta termistä DIY musiikista puhuttaessa.
Kuten aikaisemmin ketjussa mainittiinkin, kyse on loppujen lopuksi siitä lopputuloksesta. Niin siis mitä 'mainostamiseen' tulee. Jos nyt mitään taaskaan kerran ymmärsin oikein. Heh he hee.
Mutta tosiaan toi omien äänien nauhoittaminen reaalimaailmasta. Sitä en ole päässyt vielä itse kokeilemaan. Mikrofoni pitää hommailla kunhan rahaa saan jostain hieman.
Computer Music Magazinen viime numerossa oli muuten kuninkaan enklannin hiphoppituottaja Mr Scruff vetämässä Masterclassia, eli opetus/vinkki sessiota.
Siinä tuottivat ääniä ja ääniin tilaa mielenkiintoisella tavalla: paljastetaan sen verran jotta perkussioita , jos snarea ja lautasia niiksi kutsutaan , nauhoiteltiin rappukäytävässä, sessioihin kuului oleellisena osana nitoja. Mielenkiintoista.
Mulla kaikuu oman opiskelijaboksin vessassa aika veikeästi. Sinne vetäis mikin piuhalla ( jos vaan ois se mikki ) ja vaikka kajarin, josta sämplejä yms laukois ulos, ja testais sitten jotta minkäslaista roskaa sieltä nauhottaessa haaviin tarttuukaan.
Ja totta, miksi ostaa kaupasta shakeria kun sellaisen tekee itse helposti... äänenlaaduista yms en tiedä mitiä sitten. Mutta ideana hyvä.
Mistä hinnoista lähdetään mikrofoneissa, joilla olisi mahdollista nauhoitella yllä mainittujen Mr.Scruff/vessaesimerkin kaltaisia tapauksia ?
Voidaanko samaa mikrofonia käyttää vokaalien nauhoittamiseen , vai tarvitaanko useampia mikrofoneja ?
Kokemuksia kannettavien nauhureiden mikeistä, soveltuisivatko ne kyseisiin ideoihin ( eli esim snarenitojan tai kattilankannen nauhoittamiseen rappukäytävissä ) ?
- Gotton Noo
|