Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Ei tuosta, vain H2:sesta. Se on muuten erinomainen, mutta sen AGC, kompuat ja limitterit ovat kyllä niin kuraa, että ei mitään rajaa. Limitterikin ei estä clippausta kunnolla ja säätää ääntä jo hyvissä ajoin. Ilman noita toimii hyvin hintaansa nähden.
- Kuinka rodeilla kannattaisi piano mikittää? Tilaa pitäisi olla tarpeeksi (luokkahuone)
Piano vai flyygeli? Periaatteessa sijoittaisin varmaan (riippuu paljolti tilasta ja kaikesta) niin kauas soittimesta, että proximity efekti katoaisi (ja muutenkin tulisi vähän tilaa ääneen) eli sellainen vajaa puoli metriä vähintään. Etäisyyttä mikkien välillä pitäisikin sitten olla pari metriä mielellään, että vaiheet eivät olisi ihan sotkussa.
Nämä riippuvat niin kamalasti kaikesta. Mitä soitetaan ja mitä halutaan. Kyllä nuo voi XY tai ORTF muodostelmaankin laittaa ja etäisyys voi olla melkein mitä vaan. Luokkahuoneessa toki tuskin kamalan ambientti mikitys on hyvä.
- ENtä Zoomilla?
Tökätä se johonkin sopivaan paikkaan (mieluiten kokeilemalla suht. koht hyvät kuulokkeet päässä testisoitolla) about metrin päähän siitä pianosta. Sen lähempää katoaa jo kaikki stereo. Kauemmaksikin saa viedä jos kuullostaa hyvältä siinä akustiikassa.
SaastanenHippi kirjoitti:
Eli musiikkityyli on sellainen vähän hämärämpi klassinen musiikki, jossa dynamiikka vaihtelee reilusti. Mikä on tuo proximity efekti?
Kun mikin (hertta kuvioisen) vie ihan lähelle, niin basspää korostuu. Klassisessa muutenkin välttäisin ihan lähimikitystä.
Erilaisisten pianomikityksien vaikutusta soundiin voi vertailla Schoepsin Microphone Showroomissa . Vastaavaa kiinnostavaa vertailua tarjolla myös klassiselle kvartetille, laululle ja puheelle.