Kirjoittaja
|
Soundien massiivisuus ja kirkkaus.
|
siiki
370 viestiä
|
#1 kirjoitettu
28.05.2008 21:21
Eli ongelmana mulla on vähän niin, että kun musiikkia teen niin kappaleet kuulostavat vähän laimeilta ja laihoilta, vaikka soundeja kiva määrä on ja efectejä löytyy ja kaikkea, eli kaiken täytyy olla miksauksesta ja masteroinnista varmasti kiinni. Eli minkälaisia efectejä pitäisi mikseröinnissä käyttää, että saisin soundeista massiivisempia ja kirkkaampia?
Kaikenlaiset vinkit kaikkeen liittyen käy!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
28.05.2008 21:43
Kaikki on kiinni lähtösoundeista. Jos lähtösoundi ei ole iso niin ei siitä efektoimallakaan paljoa isompaa saa - ainakaan niin että se kuulostaa myös kivalta.
Miksauksessa pitäisi lähinnä karsia turhaa tuhnua pois soundeista eikä koittaa tehdä soundeihin sellaista mitä ei lähtömatskussa ole.
Miksatessa eri soundeja yhteen päällekkäin asiat kertautuvat - hyvät ja heleät yläpäät vahvistuvat kun niitä tulee useammasta soundista mutta samoin kaikki tuhnu ja komotus muuttuu monin verroin hirvittävämmäksi.
Hyvä kuunteluympäristö auttaa niinikään asiaan kun kuulee mitä tekee.
Aiheesta miksaus kannattaa lähteä lueskelemaan vaikka Mikseri Wikistä ja forum-haullakin löytyy ehkä sata ketjua aiheesta.
Vielä kerran: hyvät lähtösoundit.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
siiki
370 viestiä
|
#3 kirjoitettu
28.05.2008 21:54
Okei, kiitoksia paljon näistä. Pitää ruveta noita miksausketjuja tsekkailemaan. Mielestäni lähtösoundini ovat hyvin, niinaletaanpa katselemaan mitä kannattaa tehdä!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#4 kirjoitettu
28.05.2008 22:23
siiki kirjoitti:
Okei, kiitoksia paljon näistä. Pitää ruveta noita miksausketjuja tsekkailemaan. Mielestäni lähtösoundini ovat hyvin, niinaletaanpa katselemaan mitä kannattaa tehdä!
Kannattaa huomioida miksauksen suhteen, että jos miksaa 10 hyvää saundia päällekkäin, niin lopputulos voi olla paska, jos ne saundit eivät sovi yhteen. Sitä' on vaikea masteroinilla pelastaa (Lue: Mahdotonta).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
siiki
370 viestiä
|
#5 kirjoitettu
28.05.2008 22:43
Niin siis totta kai joo Kyllä mä nyt siis jonkun näköistä musiikkia osaan tehdä ja saan aikaseksi, mutta se viiminen juttu jotenki puuttuu, että saisin niistä oikein hyvän kuuloisia. No kaippa se tässä ajan myötä löytyy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#6 kirjoitettu
29.05.2008 07:23
siiki kirjoitti:
Niin siis totta kai joo Kyllä mä nyt siis jonkun näköistä musiikkia osaan tehdä ja saan aikaseksi, mutta se viiminen juttu jotenki puuttuu, että saisin niistä oikein hyvän kuuloisia. No kaippa se tässä ajan myötä löytyy.
Hmm... Tuolla informaatiolla on vähän vaikea auttaa enempää. Aika paljon kiinni millaista saundia juuri tasan haet.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#7 kirjoitettu
29.05.2008 10:20
Kuten edellä onkin jo mainittu, lähtösaundit pitää olla hyviä ja eri saundien pitää olla toisilleen sopivia. Biisiin ei mahdu montaa massiivista saundia päällekkäin vaikka kuinka miksaisi.
Kannattaa muistaa, että saundin efektointi ja biisin elementtien yhteen miksaaminen on eri asia. Etenkin elektronisessa dance- ja trancevaikutteisessa musiikissa (jota näytät tekevän) tietyt efektit saattavat olla välttämättömiä jotta saundi kuulostaisi sellaiselta kuin on tarkoitus. Joskus nämä efektit on sisäänrakennettu synaan, joskus ei, jolloin ne tulevat mikserin efektiketjussa ennen miksaukseen tarkoitettuja efektejä.
Lyhyesti siis, efektointi voi olla osa saundin luomista. Sen jälkeen miksataan saundi biisin muihin elementteihin hyvin istuvaksi.
Mitä massiivisuuteen tulee, niin efektoimalla sitä voidaan edesauttaa mm. delaylla ja reverbillä. Olennaista on myös se, miten saundin miksaa muihin elementteihin.
Syntetisoinnissa massiivisuutta voidaan luoda mm. lisäämällä käytössä olevien oskillaattoreiden määrää ja/tai unison-säädöillä ja/tai saundin päätaajuuksia oktaavia alempana soivalla alioskillaattorilla sekä valitsemalla saundiin parhaiten sopiva filtteri.
Kirkkautta edesauttaa se, että equttaa saundista pois sen mikä kuulostaa tuhnuiselta (mm. bassoalueet kannattaa leikata kaikesta mikä ei ole bassoa).
Syntetisaattoreissa voi saundin tuhnuisuutta vähentää mm. säätämällä tasapainoa matalammalla ja korkeammalla soivien oskillaattoreiden välillä ja valitsemalla saundiin parhaiten sopiva filtteri.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#8 kirjoitettu
29.05.2008 22:47
aivan käsittämättömän oivaltava opus miksaamisesta yms. studioveijoilusta:
Michael Paul Stavros: Mixing With Your Mind
jos omistaa Visan/Visa Electronin niin pystyy tilaamaan Australiasta, hintaa tulee rahteineen n. 60 euroa. Hieman hintavahan tuo kirja on sivumäärään nähden mutta siinä määrin tajuntaalaajentava että suosittelen lämpimästi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
siiki
370 viestiä
|
#9 kirjoitettu
30.05.2008 10:27
Okei, kiitos, kyllä näistäkin varmasti jo paljon hyötyä on!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Patrick Park
480 viestiä
|
#10 kirjoitettu
30.05.2008 11:46
Sopivat tekstuurit/padit auttavat kyllä massiivisen saundin hakemisessa, kirkkauteen sitte tietysti equtus ja sopiva masterointi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä
|
#11 kirjoitettu
30.05.2008 13:29
Joku ihan sikaiso hallireverbi vaan ni johan on massiph!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
siiki
370 viestiä
|
#12 kirjoitettu
30.05.2008 23:43
Jepu kirjoitti:
Joku ihan sikaiso hallireverbi vaan ni johan on massiph!
ö...k?
Ja totta, padit kyllä auttavat jonkun verran asiaan. Pitää vaan reenata niin kai se massiivisuus ja kirkkaus sieltä löytyy
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu
31.05.2008 00:49
Varmaan hankalinta on löytää balanssi isojen ja pienten soundien välillä. Isoja kun ei montaa mahdu päällekkäin ilman että menee tukkoon. Ei oluttuoppiinkaan mahdo kolmea tuopillista olutta vaikka kuinka kaataa, jossain vaiheessa läikky yli ja sen jälkeen kaikki kaataminen on haaskausta. Se kaikista isoin soundi tulee joko 1-2 isolla soundilla ja loput tosi ohutta ja pientä tai useammalla semipienellä - yleensä pieniä kerrostamalla saa parempaa jälkeä kun tekee huolella.
Se hämää tosi paljon kun kuuntelee soundeja yksinään koska silloin automaattisesti alkaa tehdä niistä isompia kuin pitäisi ennen kuin alkaa tajuta että miltä sen pitää kuulostaa ja oppii kuuntelemaan soundeja osana kokonaisuutta eikä vain yksittäisinä soundeina.
Kirkkautta tosiaan saa sillä että equttaa pois sitä tuhnua, hyvillä reverbeillä saa myös kivasti ilmaa. Exciterit/enhancerit ovat myös joskus ihan asiallisia mutta ne ovat enemmän sellaista virheenkorjausosastoa joiden tarve tarkoittaa useimmiten että lähtösoundissa on jotain vikaa. Saahan niitäkin efektinä käyttää jos tietää että se on se juttu. Masteroinnissa toisinaan ihan kelvollisia mutta riittävän hyvä miksaus niin ei tarvitse masterissakaan laajentaa.
Minäkin painotan sitä että alapäät kannattaa leikata (100Hz tai ylempää melkein suoraan kaikesta paitsi bassosta ja basarista) kaikesta mihin ei alapää kuulu ja 160Hz ja 330Hz ovat sellaisia helposti tukkoon meneviä taajuusalueita joita kannattaa tarkkailla - monesti equttamalla jompaakumpaa pois soundi kirkastuu kivasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
minomus
300 viestiä
|
#14 kirjoitettu
31.05.2008 01:53
Komppaan atheosta erittäin hyvine pointteineen, eikä oo eka kerta. Tuo leikkelypuoli on jo monta kertaa tullut esiin ja onkin olennainen. Anna soundeille oma tilansa.
Se mikä sitten taas erityisesti täyteläisen soundisessa trancessa tekee paljon niin vastaava homma myös stereokuvan kanssa. Matalat soundit, kuten basso ja basari kannattaa pitää hyvin keskellä stereokuvaa ja sitten alkaa levitellä muita. Esimerkkinä voisi mainita perkussioiden jakamisen ihan panoroinnilla eri puolille stereokuvaa ja vaikkapa sointustabbien laajentamista kokonaisuudessaan. Tähän tarkoitukseen löytyy läjä plugareita (stereo enhancereita, tai vaikkapa karvalakkina sample delay plugarilla pieni viive jompaan kumpaan kanvaan stereossa).
Sitten se aina paikallaan oleva varoituksen sana joka tietysti pätee ihan kaikkeen muuhunkin; stereokuvan laajentamisen kanssa ei pidä mennä liiallisuuksiin. Jos laajennat kaikkea ja paljon niin tukkoonhan se taas menee ja liikaa levitetyt soundit ns. anti-phaseen jolloin vasen ja oikea kanava nollaavat toisensa ja siten tukehduttavat soundin.
Sitten taas summa summarum, soundin massiivisuus ja kirkkaus ovat juuri niitä monesta pienestä jutusta koostuvia summia, joista mikään ei yksin ole se ratkaisu. EQ:lla tilan tekeminen, stereokuva, soundien kompressointi, detune/unison, sopivan soundin valinta (ja efektointi), luetteloa voisi jatkaa loputtomiin... Näiden kaikkien kanssa tasapainotteluun auttaa eniten tuo atheoksen jo mainitsema "älä rakastu yhteen isoon soundiin, vaan ajattele kokonaisuutta"-ajattelutapa. Sieltä se hyvin hengittävä miksaus sitten pikkuhiljaa löytyy.
p.s. Vaikka se masterin tappiin limitoiminen saakin ainakin juuri sillä hetkellä tuntumaan biisin timakammalta, niin muistetaan pitää miksaus masterointivaiheeseen asti täysin limitoimattomana. Helpottaa paljon tasapainoisen miksauksen löytämistä ja sitten lopuksi jos haluaa vähän lytätä ni antaa mennä.
p.p.s. tulipahan kirjotettua läjä paskaa josta en tiiä auttasko itteekään yhtään mitenkään, pistetään kaljan piikkiin. kiitos, anteeksi ja ole hyvä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
siiki
370 viestiä
|
#15 kirjoitettu
31.05.2008 09:17
Kyllä varmasti auttoivat nämä kaksi viimeistä viestiä, aivan varmasti. Todella hienoa tekstiä ja kiitos näistä jälleen!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu
31.05.2008 11:52
minomus kirjoitti:
p.s. Vaikka se masterin tappiin limitoiminen saakin ainakin juuri sillä hetkellä tuntumaan biisin timakammalta, niin muistetaan pitää miksaus masterointivaiheeseen asti täysin limitoimattomana. Helpottaa paljon tasapainoisen miksauksen löytämistä ja sitten lopuksi jos haluaa vähän lytätä ni antaa mennä.
Toinen tapa tosin on tehdä suoraan limitteriä vasten jolloin kuulee paremin miten soundit reagoivat lyttäykseen. Jos tekee ilman niin se lyttäys saattaa tuoda esiin juttuja mitä ei ole huomannut. Kannattaa muistaa että limitointi neutraloi sitä ennen olevia efektejä eli jos equttaa jostain tuhnua pois niin se limitteri kaivaa sitä takaisin joten ilman limitteriä tekee helposti liian kevyitä muutoksia.
Makuasia, totuttelua kumpikin vaatii. Periaatteessa kyllä hyvä miksaus ei pitäisi muuttua ihan älyttömästi limitoitaessa joten jos se limitteri tekee älyttömiä muutoksia niin miksaus ei ole balanssissa. Itse tarkistan monesti miksauksen vetämällä master-limitterin hetkeksi niin tappiin kuin saa - jos balanssi säilyy superlyttäyksestä huolimatta niin homma ok. Toki tanssimusiikissa sun muussa elektronisessa yleensä basari pistää muut pumppaamaan kun se on tapana pitää suhteessa kovemmalla kuin perus pop/rock-setissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cloom
156 viestiä
|
#17 kirjoitettu
31.05.2008 22:39
siiki kirjoitti:
Eli ongelmana mulla on vähän niin, että kun musiikkia teen niin kappaleet kuulostavat vähän laimeilta ja laihoilta, vaikka soundeja kiva määrä on ja efectejä löytyy ja kaikkea, eli kaiken täytyy olla miksauksesta ja masteroinnista varmasti kiinni. Eli minkälaisia efectejä pitäisi mikseröinnissä käyttää, että saisin soundeista massiivisempia ja kirkkaampia?
Kaikenlaiset vinkit kaikkeen liittyen käy!
Millainen äänikortti sulla on, tuli vaan tuossa mieleen....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#18 kirjoitettu
01.06.2008 18:48
atheos kirjoitti:
Se hämää tosi paljon kun kuuntelee soundeja yksinään koska silloin automaattisesti alkaa tehdä niistä isompia kuin pitäisi ennen kuin alkaa tajuta että miltä sen pitää kuulostaa ja oppii kuuntelemaan soundeja osana kokonaisuutta eikä vain yksittäisinä soundeina.
Tää on kyllä niin totta. Vaikea asia, kestää aikansa ennen kuin oppii.
Ja tuotahan ei opi muuten kuin harjoittelemalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Alfonzo
|
#19 kirjoitettu
01.06.2008 20:26
Panorointi, samplen laatu, EQ ja ennen kaikkea kompressointi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cloom
156 viestiä
|
#20 kirjoitettu
01.06.2008 21:58
Sitä vaan tuossa meinasin, et jos sulla on integroitu äänikortti, se karsii soundin laatua raitojen määrän kasvaessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#21 kirjoitettu
01.06.2008 22:04
Cloom kirjoitti:
Sitä vaan tuossa meinasin, et jos sulla on integroitu äänikortti, se karsii soundin laatua raitojen määrän kasvaessa.
onko näin :O
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Electron
1229 viestiä
|
#22 kirjoitettu
01.06.2008 22:31
Alfonzo kirjoitti:
ja ennen kaikkea kompressointi.
Ennen kaikkea? Aika vähän kompressori auttaa mitä soundin massiivisuuteen ja kirkkauteen tulee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Cloom
156 viestiä
|
#23 kirjoitettu
01.06.2008 22:31
GxBx kirjoitti:
Cloom kirjoitti:
Sitä vaan tuossa meinasin, et jos sulla on integroitu äänikortti, se karsii soundin laatua raitojen määrän kasvaessa.
onko näin :O
Kyllä vaan!!!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Electron
1229 viestiä
|
#24 kirjoitettu
01.06.2008 22:34
Cloom kirjoitti:
Sitä vaan tuossa meinasin, et jos sulla on integroitu äänikortti, se karsii soundin laatua raitojen määrän kasvaessa.
Integroidulla äänikortilla saa tasan yhtä hyvälaatuista musaa kuin millä tahansa muullakin kortilla, jos sillä ei äänitetä mitään materiaalia siihen biisiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cloom
156 viestiä
|
#25 kirjoitettu
01.06.2008 22:51
Electron kirjoitti:
Cloom kirjoitti:
Sitä vaan tuossa meinasin, et jos sulla on integroitu äänikortti, se karsii soundin laatua raitojen määrän kasvaessa.
Integroidulla äänikortilla saa tasan yhtä hyvälaatuista musaa kuin millä tahansa muullakin kortilla, jos sillä ei äänitetä mitään materiaalia siihen biisiin.
Onhan integroidulla ja kunnon äänikortilla eroa, kuin yöllä ja päivällä, samoin kuin intgroidulla grafiikkapiirillä ja kunnon näytönohjaimella....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Electron
1229 viestiä
|
#26 kirjoitettu
01.06.2008 23:04
Cloom kirjoitti:
Onhan integroidulla ja kunnon äänikortilla eroa, kuin yöllä ja päivällä, samoin kuin intgroidulla grafiikkapiirillä ja kunnon näytönohjaimella....
Joo mut ei se äänikortti laskentaa suorita. Loppuexportti on ihan yhtä laadukas kortilla kun kortilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Timo JM
241 viestiä
|
#27 kirjoitettu
01.06.2008 23:20
Electron kirjoitti:
Joo mut ei se äänikortti laskentaa suorita. Loppuexportti on ihan yhtä laadukas kortilla kun kortilla.
Kuten itse sanoit ei kortin laatu (tietenkään) vaikuta itse exporttauksen laatuun, mutta kyllä se vaikuttaa miksauspäätöksiin jos kortin toisto ei ole yhtä tasainen/laadukas kuin oikeissa audiotyskentelyä varten tehdyissä korteissa.
Mulla on koneessa kaksi äänikorttia joista Sound Blasterissa on selvästi tummempi ja muhjusempi soundi kuin RME:ssä. Mutta joo, integroiduilla piireillä ei kannata elätellä kovin tasokkaita äänityksiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Electron
1229 viestiä
|
#28 kirjoitettu
01.06.2008 23:32
Timo JM kirjoitti:
mutta kyllä se vaikuttaa miksauspäätöksiin jos kortin toisto ei ole yhtä tasainen/laadukas kuin oikeissa audiotyskentelyä varten tehdyissä korteissa.
Jees no tää tuli itellekin mieleen tossa. Mutta luulen että tää äänikorttihomma nyt on kuitenkin aika kaukaa haettu ongelma tähän tapaukseen. Varsinkin jos äänentoisto on muutenkin luokkaa Creative, niin paljonpa se hyvä äänikortti siinä pelastaa miksauspäätöksiä tehdessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#29 kirjoitettu
03.06.2008 15:17
johanness kirjoitti:
kyllä sieltä pruminaa aina vähän tulee läpi, kyllä tulee, jos tarkkoja ollaan.
Aika paska softa, jos tulee? Millä ohjelmalla mukamas?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Electron
1229 viestiä
|
#30 kirjoitettu
03.06.2008 15:27
johanness kirjoitti:
kyllä sieltä pruminaa aina vähän tulee läpi, kyllä tulee, jos tarkkoja ollaan.
Ongelma poistuu heti kun kuuntelee biisiä joillain muilla vehkeillä. Ei se siihen biisiin jää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#31 kirjoitettu
03.06.2008 15:29
johanness kirjoitti:
heh, ei se riipu softasta. siis tarkotan tällä sitä jos kyseessä on tosiaan tää emolevyyn integroitu äänikortti. sehän ottaa hiiren liikkeestäki ääntä.
Kyse oli (jos nyt ylipäänsä vaivaiduit edes lukemaan sen keskustelun jota kommentoit) siitä tuleeko lopulliseen .wav tiedostoon mitään häiriötä äänikortista. Siinä saa kyllä liikutella sitä biisiä rendatessa ihan rauhassa sitä hiirtä, jos softa on edes etäisesti järjellinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#32 kirjoitettu
03.06.2008 15:32
johanness kirjoitti:
mutta on se hiton rasittavaa miksatessa!
Joo siis kyllähän toki se paska äänikortti vaikuttaa käytännössä erittäin huonontavasti siihen lopullisen biisin äänenlaatuun, kun miksaus on vuorovaikutteinen prosessi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fattis
|
#33 kirjoitettu
04.06.2008 08:36
Masteroi c-kassulle. Sit 24bittisenä/44Khz wavena takas koneelle jossa sit loppuviilaukset.
Mut ennen kaikkea sijoita rutkasti aikaa ja vaivaa hyvän monitoroinnin järjestämiseen (monitorit, akustointi, kuulokekuuntelu...).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Heijala
4760 viestiä
|
#34 kirjoitettu
04.06.2008 10:09
Komppaan muuten tuota c-kasetin kautta kierrättämistä. Toimii kompressorina mukavasti ja paksuntaa soundia.
Paitsi jos haluaa jotain hi-fimpää kamaa niin ehkä kannattaa runkata softia vähän lisää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#35 kirjoitettu
04.06.2008 10:43
Heijala kirjoitti:
Komppaan muuten tuota c-kasetin kautta kierrättämistä. Toimii kompressorina mukavasti ja paksuntaa soundia.
Paitsi jos haluaa jotain hi-fimpää kamaa niin ehkä kannattaa runkata softia vähän lisää.
Minäkin tietyin rajoituksin. Mankka vaikuttaa kuitenkin älyttömästi lopputulokseen. Erittäin monessa on jopa pelkkä AGC (automatic Gain Control) välissä silloin on kyllä ihan sattuman kauppaa materiaalista riippuen millaista sahausta biisitä tulee. No joo.. Jos on jo tappiin kompurointu, niin silloin sillä ei ole paljon väliä mutta niissä tapauksissa se nauha optio on muuten vähän huonompi, kun lisää helposti vain suttua entisestään.
Aivan ässä on sellainen nauhuri jossa on levelit sisääntulevalle kamalle. Saa säätää itse sen kuinka paljon se nauha särkee. Sitten vain oman maun mukaan joko tapit punaisille vain ihan piikeissä tai enemmällä säröllä ihan biisin mukaan. Hämmästyttävän toimiva masterointikeino. Elektronisille saundeille joskus vähän vaikea, kun huonolaatuisten VST plugarien huonoudet voivat tulla pahemminkin esiin.
Mutta siis. Ehdottoman hyvä tapa kyllä parantaa hommaa, jos ei ole steriili saundipaletti hakusessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#36 kirjoitettu
04.06.2008 10:45
Fattis kirjoitti:
Masteroi c-kassulle. Sit 24bittisenä/44Khz wavena takas koneelle jossa sit loppuviilaukset.
Miksi suosittelet juuri noita nittejä ja hertsejä? Ihan herttaisen yhdentekevä tuo bittimäärä ja kilohertsit jos ovat vähänkään järkevät c-kasetin kanssa. Sen bittisyvyys on suhteellisen onneton, joten 16 bittiä riittää jo ihan vähän isompienkin säröjenkin kanssa katamaan koko alueen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Fattis
|
#37 kirjoitettu
04.06.2008 11:15
Miksi suosittelet juuri noita nittejä ja hertsejä? Ihan herttaisen yhdentekevä tuo bittimäärä ja kilohertsit jos ovat vähänkään järkevät c-kasetin kanssa. Sen bittisyvyys on suhteellisen onneton, joten 16 bittiä riittää jo ihan vähän isompienkin säröjenkin kanssa katamaan koko alueen.
Monet kompurat/limitterit futaa 24bitillä. Toki se 16bittiäkin voi riittää.
Ja kuuntelu jos on viilattu kuntoon niin silloinhan sitä voi tehdä äänitykset ja miksaukset vaikka 4-raita mankalle (c-kassu). Ihan perusjuttuja jotka tuntuu monelta unohtuvan laitefetismiin sotkeutuessaan. Ne mystiset 17 senttimetriä jotka ovat korvienvälin mitta ovat kuitenkin se tärkein työkalu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#38 kirjoitettu
04.06.2008 11:18
Fattis kirjoitti:
Monet kompurat/limitterit futaa 24bitillä.
Mitä ihmettä tarkoitat tällä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fattis
|
#39 kirjoitettu
04.06.2008 19:39
Just sitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#40 kirjoitettu
04.06.2008 20:04
Fattis kirjoitti:
Just sitä.
Siis kasettinauhurin kompura/limiteri mukamas pätkääkään välittäisi bittisyvyydestä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|