Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja FLstudio ja interpolaatio


Ilmiselvä
1020 viestiä

#1 kirjoitettu 22.02.2008 18:31

Joops,

aika pitkään olen FLStudiota käyttänyt mutta jotenkin on mennyt tuon rendatessa valitun interpolaatio-asetuksen käytännön vaikutus ohi.

Eli kun haluan kuunnella eroa nyt vaikkapa Linear- ja Sinc Depth 512 -moodien välillä niin mihin ominaisuuksiin/elementteihin kannattaa kiinnittää huomiota?

FLStudion manuaali kertoilee asiasta aika vajavaisesti.

Joku sanoi jossain, ettei missään tapauksessa kannattaisi rendata esim. Sinc Depth 512 -moodilla jos on miksannut biisin vaikkapa Linearilla (tämänhän saa myös asetuksista säädettyä, tosin muut moodit kuin Linear tai 6-Point Hermite ovat ilmeisesti liian tehosyöppöjä järkevään reaaliaikaiseen käyttöön).

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 22.02.2008 18:39

Kai se on vaan joku miten monimutkaisesti ja huolellisesti FLS laskee samplet ja synat. Eiköhän ne oletukset toimi vallan riittävän hyvin.

Voisin tietty kuvitella että mikäli biisinsä miksaa peruksena linear-modella niin kaikki ei soi välttämättä samplen tarkkuudella yhtäaikaisesti jolloin tarkemmalla tavalla laskettuna vaiheet saattavat heittää jonkun verran millä on sitten omat vaikutuksensa. Tämä siis ihan mutua.

^ Vastaa Lainaa


Ilmiselvä
1020 viestiä

#3 kirjoitettu 22.02.2008 18:49

Mmhh...

Mitä nyt tuossa juuri kokeeksi testasin tuota 512-moodia niin kyllä se joissain intensiivisemmissä, tapahtumarikkaammissa osissa tuntuu ainakin laskevan kymmenen kertaa kauemmin kuin perusmoodissa...

Olen kyllä aiemmin rendannut lopulliset versiot aina hitaimmalla mahdollisella, mutta en ole itse kuullut eroa - olen luottanut siihen, että joku kuulee, tai että itse jonain päivänä kuulen.

^ Vastaa Lainaa


SpeaK
289 viestiä

#4 kirjoitettu 22.02.2008 19:11

Interpolaatio vaikuttaa ainoastaan sampleihin joita resamplaat (erityisesti kun soitat korkealta sampleja, matalalta soittamiseen ei vaikuta käsittääkseni niin paljoa), syntikoiden ääneen kyseinen optio ei vaikuta laisinkaan, eikä sampleihin joita soitat vain samplen perustaajuudella.(?)

Elikkä, vähemmän artifakteja pitchatuilla sampleilla mitä parempi interpolaatio, tai ainakin suunnilleen jotain tohon suuntaan!

SpeaK muokkasi viestiä 19:11 22.02.2008

Niin, ja vielä tuosta että kannattaako rendata eri interpolaatiolla kuin millä on miksannut, niin pikaisilla interpolaatioilla saattaa näistä artifakteista muodostua tavallaan enemmän rosoisuutta ja tätä kautta tavallaan enemmän karkeita ylätaajuuksia pitchattuihin sampleihin, joka saattaa jossain tapauksessa kuulostaa hyvältä, ehkä. Eli oma päätös, itse en yleensä jaksa rendata kuin parhaimmillaan 64-point sincillä, eikä mielestäni kamalasti eroa ole havaittavissa.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#5 kirjoitettu 22.02.2008 19:49

Kuten tossa sanottiinkin, se interpolaatio yrittää korvata sitä dataa mitä menetetään kun samplen taajuutta muutetaan. Eli trackereissä tärkee, en oikein ymmärrä noista fl:n tarkotuksista mut ei ne ainakaan vaikuta vst/i:hin. Se siis lisää dataa jollaintaval et kun äänenlaatu on huono niin sinne tyhjiin kohtiin, eikö? Tämmösiihän oli jo vanhois kasettinauhotusmiksausvälineis..
Eli kun biisi on 16/41 niin jos sample on 8/22 niin se lisää tavaraa jota se olettaa siellä saattavan olevan sekaan, joten kuulostaa selvemmältä ja bassommalta - kohinaa poistuu..

^ Vastaa Lainaa


mystran
645 viestiä

#6 kirjoitettu 22.02.2008 20:12

Siis niinkun moni on yrittänyt sanoa, tuo vaikuttaa tosissaan siihen että kun samplea soitetaan eri taajuudella kuin millä se on nauhoitettu. Mokoma voi tapahtua joko siksi että projektissa on sampleja jotka on nauhoitettu eri sampleratella kuin projekti, tai sitten siksi että soitat niitä eri äänenkorkeuksilta.

Käytännössä käy niin että jos sampletaajuutta muuttaa sellaisenaan, syntyy aliasointia (menee teoreettiseksi selittää miksi mutta käypähän niin kuitenkin) enemmän tai vähemmän täsmälleen samalla tavoin kun triviaalien softa-oskillaatorien kanssa. Tästä pääsee eroon "kaistarajoitetulla interpoloinnilla" (bandwidth-limited interpolation) jonka syvälliseen olemukseen ei nyt jaksa mennä, mutta joka periaateessa kuitenkin edellyttää lowpass-suodatusta pienemmän sampletaajuuden puolesta välistä.

Lineaarinen interpolointi ei varsinaisesti filtteröi erityisen hyvin mitään, kunhan nyt vain arvaa jonkinlaisia arvoja (vertaa otetaan lähin sample, kuulostaa kamalalta). Nuo muut vaihtoehdot ovat sitten erilaisia parannuksia. Sinc on teoreettinen "brickwall" lowpass-funktio, jolla ikävä ominaisuus että se on äärettömän levyinen, ja siksi hiukka ikävä laskettava (reaaliaikaisesti itseasiassa mahdoton), mutta erilaisia kompromissejä voi tehdä rajaamalla sinc-funktiosta vain keskustan. Mitä pidemmältä matkalta otat, sitä paremman (jyrkemmän) filtterin saat, toisaalta sitä raskaampi laskea. Käytännössä tuo 64-pisteenkin sinc on jo ihan kelvollinen melkein mihin tahansa.

Riippuu sitten materiaalista että minkälaista interpolaatiota oikeasti tarvitsee. Käytännössä se 6-pisteen hermite on ihan siedettävä useimpiin tarkoituksiin, mutta jos soittelet paljon sampleja joilla on selkeä taajuus (tai läjä taajuuksia.. padit, leadit, sen semmoiset) niin voit haluta käyttää jotakin noista sinc-versioista, jos et halua yhtään aliasointia sotkemaan soundia, varsinkin jos pitchailet rankasti ylöspäin. Miksei tietysti muutenkin. Lineaarista minä en käyttäisi edes reaali-aikaisesti vaikkakin se on tietysti se kaikkein kevyin vaihtoehto.

Tuo tietysti vaikuttaa vain ja ainoastaan FL-studion (ja ehkäpä sen omien plugien) samplejen soittoon, VST:t tekevät mitä niitä lystää (eikä tuota asetusta edes näe VST:stä).

mystran muokkasi viestiä 20:12 22.02.2008

Lisätään nyt vielä että en mene takuuseen kun en ole kokeillut, mutta kuvittelisin ettei tuolla asetuksella pitäisi olla absoluuttisesti mitään vaikutusta vaiheisiin, sikäli että kaikki nuo ovat enemmän tai vähemmän "linear-phase" filttereitä. On se tietysti mahdollista että nuo aiheuttavat jotain pieniä viiveitä jossain mutta en kyllä jaksa uskoa.

Itse olen käyttänyt aina 6-pisteen hermiteä sekä lennossa että rendatessa, mutta toisaalta en juurikaan käytä sampleja kuin rumpuiluihin.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu