Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kitara- ja bassovahvistimen säädöt


Jaska__

#1 kirjoitettu 23.01.2008 18:46

Elikkäs, putsailin omaa HB:n kitaravahvistinta ja säätönupit meni päin mäntyä. Combossa on 'gain', 'treble', 'middle' ja 'bass', enkä nyt tiedä miten saisin ne kuntoon. Saundi on nyt aivan karmea ja olen koittanut säätää niitä jo hyvän aikaa. Soitan perusrockia.

Tarvisin nytten vähän jeesiä miten vahvistin kannattaa säätää.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3504 viestiä

#2 kirjoitettu 23.01.2008 21:28

Siis tarkoitatko ihan perus säätöjä siitä laitteen etupaneelista (lukee volume, treble, mid, bass jne.)?

Elektrojänis muokkasi viestiä 21:29 23.01.2008

Elektrojänis huomasi 21:50 24.01.2008 lukeneensa aluksi aloitusviestin aika huonosti. Ei näin.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 23.01.2008 22:20

En millään tahtoisi olla ilkeä mutta tuo oli jo aika tyhmä kysymys... :(

Gain = esivahvistus (eli monesti yhtä kuin särön määrä)
Bass/Mid/Tre = Ala-, keski- ja ylätaajuuksien määrän säätö

Neljää potikkaa pyörittämällä se soundin hakeminen ei ole kovin kummoinen operaatio. Jos soundi on taas ihan radikaalisti erilainen niin eihän vahvariin päässyt vettä tms.?

^ Vastaa Lainaa


Jaska__

#4 kirjoitettu 24.01.2008 17:13

: S Njooh, ehkä vähän tyhmä kysymys. Säätelen vielä..

Moderaattorit voivat poistaa tämän aiheen !

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 24.01.2008 17:25

Ei se ole tyhmää kysyä tuollaista jos ei tiede. Se taas on tyhmää sanoa tuollaista kysymykstä tyhmäksi, vaikka se tietämättömyyttä osoittasikin.

Jaska__ kirjoitti:
Elikkäs, putsailin omaa HB:n kitaravahvistinta ja säätönupit meni päin mäntyä. Combossa on 'gain', 'treble', 'middle' ja 'bass', enkä nyt tiedä miten saisin ne kuntoon. Saundi on nyt aivan karmea ja olen koittanut säätää niitä jo hyvän aikaa. Soitan perusrockia.


Jos saundi on karmea, niin yhtään välttämättä se ei niitä nuppeja kääntämällä edes parane. Gainilla särön määrä sopivaksi ja noista lopusta tajuuksien määrä korvalle sopiviksi ja se on siinä. On varsin mahdollista, että se vahvarisi saundi on vaan huono sinun mielestäsi ja se ei millään ruuvauksella parane.

^ Vastaa Lainaa


Thimns
4927 viestiä

#6 kirjoitettu 24.01.2008 17:51

Juu ja katsoppa myös sieltä kitarasta/bassosta että on kaikki säätönupit kohdillaan, etenkin se mikkivalitsin.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3504 viestiä

#7 kirjoitettu 24.01.2008 21:41

Ei ole mitään järkeä poistaa tällaisia. Voisin pistää aiheesta oikeen kunnon vuodatuksen, mutta jätetään väliin kun on tullut niitä laitettua ennenkin. Sitä miksi näitä ei kannata poistaa selviää jos hetken miettii. En myöskään ole sitä mieltä että tämä olisi mitenkään tyhmä kysymys vaikka monille nämä onkin selviä asioita.

Mitään oikeita tai edes aina hyviä säätöjähän näille ei ole. Jos olisi, niin niissä olisi niitä säätöjä yleensä vähemmän koska ne säädöt olisi jätetty sinne laitteen sisään ja ne olisi säädetty tehtaalla jo valmiiksi hyviksi. Se mitkä säädöt kuullostaa hyvältä riippuu siitä itse vahvistimesta, kitarasta, mahdollisista vahvistimen ja kitaran välissä olevista efekteistä, soittotyylistä ja ennen kaikkea kuulijan (soittajakin on samalla kuulija) mieltymyksistä.

Koostanpa vielä hieman jo sanottua ja lisäilen eli tässäpä yleisluontoisesti kitara- ja vähän muidenkin vahvistimien säädöistä. Kaikissa vahvistimissa ei ole kaikkia säätöjä ja ominaisuuksia.

Volume lienee selvä. Säätää äänen voimakkuutta.

Gain säätää esivahvistusta ja siten vahvistimesta tulevan särön määrää. Vaikuttaa myös äänen voimakkuuteen ainakin niin kauan kun särön määrä pysyy vähäisenä.

Bass säätää matalien eli bassotaajuuksien voimakkutta. Mitä enemmän bassoa, sitä tukevampi ääni. Jos bassoa on liikaa, ääni muuttuu usein epäselväksi (yleensä puhutaan äänen puuroutumisesta). Bassojen vähentäminen saa äänen kuullostamaan ohuemmalta.

Middle tai Mid säätää keskiäänien voimakkuutta. Keskiäänien lisääminen lisää yleensä äänen selkeyttä, mutta liikaa voi kuullostaa kovalta ja laatikkomaiselta.

Treble säätää korkeiden äänien kovuutta. Korkeiden äänien lisääminen lisää äänen kirkkautta ja terävyyttä ja vähentäminen tummentaa ääntä. Korkeiden äänten määrä vaikuttaa myös äänen selkeyteen.

Bass, middle ja treble säätöjä kutsutaan yleensä yhteisnimellä EQ tai äänen sävyn säätimet. Myös termejä tone tai tone controls käytetään. Joissain vahvistimissa voi olla vain pelkät Bass ja Treble säädöt tai vaan pelkkä yksi tone joka säätää äänen sävyä tavalla tai toisella. Vahvistinta jossa on vähemmän säätöjä ei kannata väheksyä vaan tuomita vahvistin siitä saatavan äänen perusteella. Joskus vähemmän onkin enemmän. Myös EQ säädöt vaikuttavat jonkin verran lopulliseen äänen voimakkuuteen.

Reverb säätää kaiun määrää jos vahvistimessa on kaikutoiminto.

Mielstäni hyvä lähtökohta säätöjen kokeilemiseelle olisi tällainen:

Kytke kitara suoraan vahvistimeen ilman mitään efektejä välissä (ihan vaan pelkkä johto siihen kitaran ja vahvistimen väliin.Käännä kaikki EQ säädöt (Treble, Bass, Tone) keskiasentoihinsa. Säädä Reverb (ja mahdolliset muutkin efektit) nollaan jos semmoinen on. Laita gain aluksi pienelle (asteikolla 0-10 johonkin 1-2 tienoille) ja säädä volume sopivaksi.

Soittele välillä ja kuuntele ääntä. Itseasiassa soita ja kuuuntele ääntä joka välissä.

Ala nostamaan gainia ja kuuntele miten se ääneen vaikuttaa. Säädä volumea tarvittaessa. Kokeile kaikkea ihan maksimi gainiin asti. Säädä gain mieleiseesi asentoon.

Kokeile EQ säätöjä yksi kerrallaan ja kuuntele miten ne vaikuttaa ääneen. Kokeile rohkeasti ääriasentojakin. Ekalla kierroksella pidä muut EQ säädöt keskiasennoissaan kun kokeilet yhtä. Seuraavalla kierroksella voit alkaa hakemaan mieleistäsi soundia ja säätää jokaista sen mukaan miltä tuntuu.

Vähitellen pitäisi alkaa tuntumaan selvemmältä miten säädöt vaikuttavat ääneen. Kokeile myös erilaisia EQ asetuksia erilaisilla särön (gain) määrillä. Usein puhtaalla soundilla parhaalta kuullostavat asetukset eivät kuullosta parhaalta särösoundeilla.

Lopuksi kannattaa tietysti kokeilla miten ne mahdolliset muut säätimet ääneen vaikuttaa. Lisäksi tietysti mukaan voi lopuksi ottaa mahdolliset efektipedaalit ja kokeilla niiden kanssa.

En tiedä onko tästä nyt kysyjälle apua, mutta ehkä jollekin. Tämä yritti olla semmoinen selitys josta jopa henkilö joka ei ole aiemmin kitaravahvistimiin tutustunt voisi päästä asiasta jyvälle.

Elektrojänis muokkasi viestiä 21:43 24.01.2008

Niin joo... Ne kitaran säätimetkin tietysti vaikuttaa. Aluksi suosittelisin itse laittamaan kitaran volumet täysille ja tonet kaikkein kirkkaimmalle, ja kokeilemaan noita vahvistimen säätöjä eri mikeillä. Kitaran muiden kontrollien vaikutusta ääneen voi kokeilla sitten myöhemmin. Särösoundeilla kitaran volumella voi esim. vaikuttaa särön määrään (kätevää jos tarvitsee kesken soiton säätää särön määrää).

^ Vastaa Lainaa


walkaway
59 viestiä

#8 kirjoitettu 14.08.2011 16:33

Hyvän saundin saa hankkimalla Marshall vahvistimen aivan sama miten ne potikat on ni aina soi halpis kitarat kuin kaiken maailman efektitkin ,aloitteliat transistori vahvistimien kimppuun ja pidemälle ehtiineet putkivahvistimet

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4702 viestiä

#9 kirjoitettu 18.08.2011 14:00

Elektrojänis kirjoitti:
Aluksi suosittelisin itse laittamaan kitaran volumet täysille ja tonet kaikkein kirkkaimmalle, ja kokeilemaan noita vahvistimen säätöjä eri mikeillä.


Tämä on loistava pointti. Jos on sekä kitara, että vahvistin vähän halvemman puoleisia, on hyvä lähteä siitä, että kitaran kaikki nappulat on täysillä. Tällöin muutenkin heikko signaali (heikot mikit-huono eristys-huono johto-huono esivahvistin) ei häviä häiriöitten jalkoihin ihan totaalisti. Seuraavaksi suosittelen johdon kriittistä tarkastelua, jos se on esim. kitaran mukana tullut halpis, voi tehdä ihan hyvää ostaa joku peruspiuha sen tilalle.

Nyt signaali onkin sitten vahvistinyhdistelmän äänenväri- ja voimakkuussäädöissä asti. Elektrojäniksen ohjeet ovat huippuluokkaa, lue ne huolellisesti. Vanhoissa Fendereissä "kaikki kello kuudessa" oli hyvä perussäätö, enkä nyt tarkoita, että HB:si kuulostaa hyvältä juuri niin asetettuna, mutta ohjeen viisaus on enemmän siinä, että säätimet maltillisesti kolmosen ja seiskan välillä on usein miellyttävämpi vaihtoehto, kuin se, että kaikki sojottavat eri ääriasentoihinsa. Hieman lattealla pikkuvahvistimella voi tosin olla tarpeen laittaa surutta jotain aika runsaastikin.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4702 viestiä

#10 kirjoitettu 18.08.2011 14:03

Jaska__ kirjoitti:
putsailin omaa HB:n kitaravahvistinta ja säätönupit meni päin mäntyä


Olin jo hetken impressed, että HB:n vahvareissa on sisällä jotkut hienosäätöruuvit, jotka vahvistimen kontaktipintoja putsatessa on mennyt pois jiiristä. Voxeissa nimittäin on, trankuissakin, ja ne kun menee (tai laittaa, ei ne oikeen vahingossa mee) päin mäntyä, niin voi välillä kuulostaa aika mielenkiintoiselta.

Mutta hokasin joo mistä kyse. Huolellisella lukemisella pääsee pitkälle

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#11 kirjoitettu 20.08.2011 10:47

Ramonesin keikan alussa roudari käveli Marshall rivistön edestä vetäen kämmentä nuppien yli niin, että tuloksena kaikki nupit olivat "kaakkoon". (Siis täysillä) Ainain yhden bändin kitarasoundin salaisuus paljastui.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 20.08.2011 11:08

Lautajaska kirjoitti:
Ramonesin keikan alussa roudari käveli Marshall rivistön edestä vetäen kämmentä nuppien yli niin, että tuloksena kaikki nupit olivat "kaakkoon". (Siis täysillä) Ainain yhden bändin kitarasoundin salaisuus paljastui.


Joo. Tietää mitä asetuksia kansdee välttää.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#13 kirjoitettu 20.08.2011 13:33

Haava kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
Ramonesin keikan alussa roudari käveli Marshall rivistön edestä vetäen kämmentä nuppien yli niin, että tuloksena kaikki nupit olivat "kaakkoon". (Siis täysillä) Ainain yhden bändin kitarasoundin salaisuus paljastui.


Joo. Tietää mitä asetuksia kansdee välttää.


Paisi, mikäli on kova Ramones diggari ja on vaivannut päätään, miten se tehdään. Ei siis sen kummempi temppu.
Näkisisipä, miten David Gilmoure tekee kitarasoundinsa. Siinä lienee enemmän jippoja. Sellaista olen haeskellut pitkän aikaa, mutta hänellä lienee paljon arvokkaammat releet käytössään.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 20.08.2011 13:42

Lautajaska kirjoitti:

Näkisisipä, miten David Gilmoure tekee kitarasoundinsa. Siinä lienee enemmän jippoja. Sellaista olen haeskellut pitkän aikaa, mutta hänellä lienee paljon arvokkaammat releet käytössään.


Hyvin.. hyvin monenlaisella tavalla. Itse olen "saundi-diggari" ja mitä olen lukenut gilmouresta, niin hän on myös. Menee ikäänkuin saundi edellä puuhun. Tekee suandinsa tosi moninaisilla kikoilla. Hyvin paljon on kyseessä tosi vintagekamat ja käyttää todella paljon juurikin sitä paljon tässäkin puhuttua pääteastesäröä, koska se nyt vaan kuullostaa elävämmältä kuin etuastesäröt. Aiheuttanut muuten paljon päänvaivaa stusiossa, sillä 100 watin marsun soittaminen pääteasteella aiheuttaa niin suuren äänenvoimakkuuden, että samassa pikku huoneessa ei voi oiekastaan oleilla edes korvatulppien kanssa kovinkaan pitkään ilman jonkinasteista kuulovauriota. Yhdessäkin sessiossa se kaappi oli viety studion kellariin ja ovet kiinni soiteltiin sitä toisesta huoneesta.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#15 kirjoitettu 20.08.2011 13:57

Haava kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:

Näkisisipä, miten David Gilmoure tekee kitarasoundinsa. Siinä lienee enemmän jippoja. Sellaista olen haeskellut pitkän aikaa, mutta hänellä lienee paljon arvokkaammat releet käytössään.


Hyvin.. hyvin monenlaisella tavalla. Itse olen "saundi-diggari" ja mitä olen lukenut gilmouresta, niin hän on myös. Menee ikäänkuin saundi edellä puuhun. Tekee suandinsa tosi moninaisilla kikoilla. Hyvin paljon on kyseessä tosi vintagekamat ja käyttää todella paljon juurikin sitä paljon tässäkin puhuttua pääteastesäröä, koska se nyt vaan kuullostaa elävämmältä kuin etuastesäröt. Aiheuttanut muuten paljon päänvaivaa stusiossa, sillä 100 watin marsun soittaminen pääteasteella aiheuttaa niin suuren äänenvoimakkuuden, että samassa pikku huoneessa ei voi oiekastaan oleilla edes korvatulppien kanssa kovinkaan pitkään ilman jonkinasteista kuulovauriota. Yhdessäkin sessiossa se kaappi oli viety studion kellariin ja ovet kiinni soiteltiin sitä toisesta huoneesta.


Hyvinkin tavallista on, että soolokitaristin osuus soitetaan tarkkaamossa ja vahvisitn huutaa jossain muussa kämpässä. Senkin takia, että yleensä otetaan vahvarin ääni talteen ilman efektejä kuivana ja efektit lisätään tiskistä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#16 kirjoitettu 20.08.2011 14:05 Muok:20.08.2011 14:07

Lautajaska kirjoitti:

Hyvinkin tavallista on, että soolokitaristin osuus soitetaan tarkkaamossa ja vahvisitn huutaa jossain muussa kämpässä. Senkin takia, että yleensä otetaan vahvarin ääni talteen ilman efektejä kuivana ja efektit lisätään tiskistä.


On joo, mutta tuossa kohtaa se siis oli pakollista kun ei siinä huoneessa voinut olla.

Haava lisäsi viestiä 14:06 20.08.2011

Olisikohan ollut Clapton, jonka 100W marsu oli ilman mikitystä backstagella, kun se soi niin kovaa sen verran pienemmällä klubikeikalla, että lavalla ottaminen olisi ollut kuulovaurion paikka.

^ Vastaa Lainaa


Gartza1962

Dreamcase
507 viestiä

#17 kirjoitettu 20.08.2011 14:16

Haava kirjoitti:


Hyvin.. hyvin monenlaisella tavalla. Itse olen "saundi-diggari" ja mitä olen lukenut gilmouresta, niin hän on myös. Menee ikäänkuin saundi edellä puuhun. Tekee suandinsa tosi moninaisilla kikoilla. Hyvin paljon on kyseessä tosi vintagekamat ja käyttää todella paljon juurikin sitä paljon tässäkin puhuttua pääteastesäröä, koska se nyt vaan kuullostaa elävämmältä kuin etuastesäröt. Aiheuttanut muuten paljon päänvaivaa stusiossa, sillä 100 watin marsun soittaminen pääteasteella aiheuttaa niin suuren äänenvoimakkuuden, että samassa pikku huoneessa ei voi oiekastaan oleilla edes korvatulppien kanssa kovinkaan pitkään ilman jonkinasteista kuulovauriota. Yhdessäkin sessiossa se kaappi oli viety studion kellariin ja ovet kiinni soiteltiin sitä toisesta huoneesta.


No ekaks noista pääte- ja etuastesäröistä se vaan riippuu millaista haetaan...molemmat on hyviä riippuen jo musiikkityylistä! Eikä sitä koskaan olla samassa tilassa vaffareitten kanssa kun äänitellään...varsinkin kun pistetään noita 100 W Marskuja vino pino seinä täyteen tuplakaapeilla ja monilla mikrofoneilla ja soundisäätäjäkin vääntelee niitä nappuloita kuulosuojaimet päässä kavereiden huudellessa äänityshuoneessa tiedonsiirtovälineiden avustuksella et pistä vaan ne kaikki sinne kaakkoon et saadaan parhaat maholliset soundit (oon tainnut päristä tästä ennenkin...jossakin...?)!!! Ei näin kuitenkaan toimita tanssi-, pop-, iskelmä-, humppa-, hip-hop-, tzääs-, kansantanhu- sun muiden vastaavien päntien kohalla... Sit tietty kyllä riippuu et jos itse haluu välttämättä olla samassa tilassa säätelemässä soundeja kohdalleen livenä kuten itse joudun tekemään kun vahvistimet ovat äänitystilassa...eikä se jo kauan jatkunut tinnituskaan ole vielä pahemmaksi mennyt...

Niin alkuperäiseen juttuun: ymmärtääkseni tais olla kyseessä vahvistimen sisällä olevien trimmereiden säädöistä?????? Se onkin jo pahempi juttu... Tarttis olla joku astiantuntijja, joka vääntelisi ne kohdilleen joko korvakuulolta tai tiettyjen säätölaitteiden erinomaisella avustuksella. Tai sitten tehtaalle vehe uudelleensäätöön...?

^ Vastaa Lainaa


Gartza1962

Dreamcase
507 viestiä

#18 kirjoitettu 20.08.2011 14:27

Haava kirjoitti:

Olisikohan ollut Clapton, jonka 100W marsu oli ilman mikitystä backstagella, kun se soi niin kovaa sen verran pienemmällä klubikeikalla, että lavalla ottaminen olisi ollut kuulovaurion paikka.


No the Whon Pete Townshendillahan taitaa olla toisesta korvasta lähenyt kokonaan kuulo kun mies luukutti aikoinaan ihan täysillä...ja ne styrkkarit ovat olleet ihan lavalla.

Toi Erkin juttu vaan hämää...?

Tais Jimikin soittaa aikas "hiljaa" pienillä klubikeikoilla...? Isommissa paikoissa olikin mukana enemmän kuin vain yks 100 W Marsu...

Ynkan parilla keikalla Hesan Kultsalla ja Tampereen Pakkahuoneella laskeskelin et oliskos ollut 12 Marshallia tuplakaapeilla tai jotain...ja Tuskassa Tolkillakin oli ihan mieletön pino!

Täs yks pino, löytyis niitä muitakin ja isompii...:

Dion keikkalla

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 20.08.2011 14:31 Muok:20.08.2011 14:35

kake1962 kirjoitti:

Tais Jimikin soittaa aikas "hiljaa" pienillä klubikeikoilla...? Isommissa paikoissa olikin mukana enemmän kuin vain yks 100 W Marsu...

Ynkan parilla keikalla Hesan Kultsalla ja Tampereen Pakkahuoneella laskeskelin et oliskos ollut 12 Marshallia tuplakaapeilla tai jotain...ja Tuskassa Tolkillakin oli ihan mieletön pino!


Joo ei se määrä edes, vaan miten niillä soittaa. Jos tahtoo soittaa päätesäröillä, jotka kuullostavat erilaisilta kuin etuastersäröt, niin silloin se metakka vaan on kovaa. Useimmat silti tyytyvät keikkaillessa noissa 100W koneissa niihin etuastesäröihin.

Haava lisäsi viestiä 14:34 20.08.2011

Monehan ottavat noita marsun kaappeja ihan näytiksi tuonne lavelle, vaikka eivät ole monesti kiinnikkään. Näyttää hyvältä, mutta saundin kannalta monesti tarpeetonta käyttää niitä etenkään montaa.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#20 kirjoitettu 20.08.2011 15:15

kake1962 kirjoitti:
Haava kirjoitti:

Olisikohan ollut Clapton, jonka 100W marsu oli ilman mikitystä backstagella, kun se soi niin kovaa sen verran pienemmällä klubikeikalla, että lavalla ottaminen olisi ollut kuulovaurion paikka.


No the Whon Pete Townshendillahan taitaa olla toisesta korvasta lähenyt kokonaan kuulo kun mies luukutti aikoinaan ihan täysillä...ja ne styrkkarit ovat olleet ihan lavalla.

Toi Erkin juttu vaan hämää...?

Tais Jimikin soittaa aikas "hiljaa" pienillä klubikeikoilla...? Isommissa paikoissa olikin mukana enemmän kuin vain yks 100 W Marsu...

Ynkan parilla keikalla Hesan Kultsalla ja Tampereen Pakkahuoneella laskeskelin et oliskos ollut 12 Marshallia tuplakaapeilla tai jotain...ja Tuskassa Tolkillakin oli ihan mieletön pino!

Täs yks pino, löytyis niitä muitakin ja isompii...:

Dion keikkalla


Aika paljon toisaalta tehdään, että kitaristi soittaa vain yhteen vahvistimeen, joka saattaa olla jopa eri merkkinen pieni combo, eikä näy yleisälle ollenkaan. Yleisöä varten on tuollaiset feikkikasat, joissa ei ole edes rautaa sisällä. Tyhjät laatikot vain. Yleisöhän kuulee PA:sta tulevan mekkalan, eikä tiedä mistä se oikeasti on lähtöisin.

^ Vastaa Lainaa


Vessajono
7995 viestiä

#21 kirjoitettu 20.08.2011 15:17

Haava kirjoitti:
Aiheuttanut muuten paljon päänvaivaa stusiossa, sillä 100 watin marsun soittaminen pääteasteella aiheuttaa niin suuren äänenvoimakkuuden, että samassa pikku huoneessa ei voi oiekastaan oleilla edes korvatulppien kanssa kovinkaan pitkään ilman jonkinasteista kuulovauriota. Yhdessäkin sessiossa se kaappi oli viety studion kellariin ja ovet kiinni soiteltiin sitä toisesta huoneesta.


Toihan on aika standardiratkaisu, eipä se hirveästi päänvaivaa sinänsä tuota. Mut mun mielestä Gilmour käytti 70-luvulla Hiwattia.

^ Vastaa Lainaa


Lautajaska
4034 viestiä

#22 kirjoitettu 20.08.2011 16:08

Vessajono kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Aiheuttanut muuten paljon päänvaivaa stusiossa, sillä 100 watin marsun soittaminen pääteasteella aiheuttaa niin suuren äänenvoimakkuuden, että samassa pikku huoneessa ei voi oiekastaan oleilla edes korvatulppien kanssa kovinkaan pitkään ilman jonkinasteista kuulovauriota. Yhdessäkin sessiossa se kaappi oli viety studion kellariin ja ovet kiinni soiteltiin sitä toisesta huoneesta.


Toihan on aika standardiratkaisu, eipä se hirveästi päänvaivaa sinänsä tuota. Mut mun mielestä Gilmour käytti 70-luvulla Hiwattia.


Itseasiassa listaa mitä kaikkea David on käytellyt:

Amps:
Hiwatt amps & WEM cabinets
Yamaha RA-200
Leslies, Doppolas and Rovers
Alembic F-2B preamp

Guitars:
The Black Stratocaster
The Red Stratocaster
The White Stratocaster
The #0001 Stratocaster
The Bill Lewis Guitar
Slide Guitars
Telecasters
Gibson Les Pauls

Effects:
Animals Effects Board
Binson Echorecs
EMS Synthi Hi-Fli

Lisää tietoa: http://www.gilmourish....

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu