Kirjoittaja
|
Rytmistä ja melodiasta konemusiikissa
|
teabeat
|
#1 kirjoitettu
04.09.2007 15:36
Konemuusikko (toki kuuntelisin mielelläni muiden ja etenkin instrumentaalimusiikkia tekevien mielipiteitä aiheesta), kumpi syntyy ensin, rytmi vai melodia? Eli kehitätkö ensin kompin ja rupeet väsäämään sen päälle sopivaa bassolinjaa ja melodiaa, vai onko sulla aina ensin mielessä joku melodia tai bassolinja jonka päälle rupeat sitten rakentamaan komppia? Vai ovatko rytmi ja melodia biiseissäsi alusta lähtien erottamattomat kuin siiamilaiset kaksoset?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JamesMercy
1690 viestiä
|
#2 kirjoitettu
04.09.2007 15:53
Jos kappaletta rupean ihan tyhjästä tekemään, syntyvät lähes poikkeuksetta aina ensin rummut. Sitten bassolinja. Sen jälkeen ruvetaan vasta vääntämään melodioita, säveltäen ja sampleja choppaillen. Ei sillä että tekisin erityisen rytmivoittoista musiikkia, mutta jotenkin on helpompi soitella niitä kuvioita sisään kun on jo jotain tarttumapintaa pohjalla. Rumpuja taas on helpompi kasailla tyhjänkin päälle.
Miksaus ja soundien hiominen muuten kulkee itselläni aina alusta loppuun saakka - eli mitään varsinaisia loppumiksauksia en koskaan tee. Ja se puoli on muutenkin itselleni luultavasti se tärkein, ehkä sen takia kun en osaa oikeasti mitään soittaa tai säveltää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
RHP
|
#3 kirjoitettu
04.09.2007 16:03
Aina alan tekee biisejä nykyään niin että väsään jonkun kivan soundin, sitten teen melodian ja sitte jatkan sitä soundia ja sitten loppujen lopuksi biisi onkin pielessä kun komppi on perseestä ja en jaksa tehdä sitä kunnolla koskaan Melodioita sitten riittääki ihan tarpeeksi tosiaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JM
18460 viestiä
|
#4 kirjoitettu
04.09.2007 16:07
Mikä se sellanen melodia on?
Ai niin siis ne happoset jutut! Joo, ne syntyy yleensä jälkeenpäin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#5 kirjoitettu
04.09.2007 16:34
Silloin kun aloittelin en tajunnut hevon vittua musiikin teoriasta ja perkussioit tulivat aina ensin. Tilut joita armollisesti pystyi melodioiksi sanomaan tulivat jos olivat tullakseen. Noh, ne biisit olivat muutenkin paskaa (mutta suht brutaalia sellaista).
Nykyään se on vähän fifty fifty. Joskus rupean leikkimään säröllä ja rummukompeilla, joskus taas teen "Haa, kokeilenpa miltä A#dim arppi kuulostaa" "Koitanpa tehdä samanlaisen bassolinjan kuin Voodooamtilla/Kindzadzalla/Pouppee Fabrikkilla" (tämä ei muuten sitten onnistu ikinä, nyyppä kun olen). Valitettavasti olen huomannut että yhä useammin tulee aloitettua niillä melodioilla ja bassolinjoilla ja sitten tekee vaan jonkun perus biitin siihen alle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jukeboksi
|
#6 kirjoitettu
04.09.2007 17:20
Täähän riippuu täysin siitä mitä on tullut kuunneltua ennen omaa luomistyötä. Ambient/IDM johtaa melodioiden rakentamiseen, potkiva tekno perkussiorytmeihin ja noise/breakcore kohinaan ja suhinaan. Helppoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#7 kirjoitettu
04.09.2007 20:15
Yleensä basso ja kick ensiksi kohdilleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ayahuasca
157 viestiä
|
#8 kirjoitettu
04.09.2007 20:18
quafka kirjoitti:
Tähän on kyllä mahdoton vastata. Sellaista pätevää työskentely-sapluunaa minulta ei löydy.... sen idean ehdoilla, joka nyt päässä sattuu olemaan, mennään. Eli kappaleeni voivat lähtökohtaisesti pohjautua mille tahansa aina bassolinjasta, sointukierrosta, instrumenttiriffistä, kivasta soundista ja rytmiohjelmoinnista mielenkiintoisesti chopattuun sampleen.
Aika samat metodit itsellä ...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#9 kirjoitettu
05.09.2007 00:07
ei mitään rutiineja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
mystran
645 viestiä
|
#10 kirjoitettu
05.09.2007 05:31
Ei ole rutiineja juuri täälläkään. Välillä on mielessä kiva biitti, välillä tulee tökittyä jotain. Joskus leikkii synilla ja saa aikaan kivan padin jolla sitten jotain sointuja, joskus bassolinjoja tai narinoita.
Mut allekirjoittaneella on kyllä melkein yleensä tapana tehdä melodiat viimeiseksi mikä ei välttämättä ole aina niin hyvä juttu. Poikkeuksiakin on (esim. Mineral Express lähti siitä melodiasta jolla biisi alkaa).
Mut keskimäärin duunailen kyllä musiikkini aika sekasinjärjestyksessä niin että aika nopeasti syntyy joku perusidea kokonaisuudesta. Vähän vaihtelee muuttuuko se sitten pidemmän päälle mut..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Andy Livid
1235 viestiä
|
#11 kirjoitettu
06.09.2007 10:54
Puolet biiseistä lähtee jonkinlaisesta biitin kasaamisesta. Myös bassoraitaa tulee näihin silloin ympättyä samanaikaisesti.
Toiset puolet biiseistä voi lähteä ihan hyräilemällä tai kitaralla rämpytellen. Tällöin kasaan soinnut ensiksi biisiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JaDubb
Tutkalla 1965 viestiä
|
#12 kirjoitettu
09.09.2007 14:32
Yleensä työstän rummut suht kelpoon kuosiin ja tämän jälkeen lisään soppaan rytmiä tukevan bassolinjan. Tuon päälle tulee sitten melodia. Joskus rumpulinjasto saattaa mennä radikaalisti uusiksi melodioiden ja maalailuiden jälkeen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Heijala
4760 viestiä
|
#13 kirjoitettu
10.09.2007 13:52
Vähän miten sattuu. Toisinaan aloitan ihan kappaleen alusta, lähti se sitten miten lähti, yleensä säätelen jotain kivankuuloista rumpukomppia. Useimmiten kuitenkin on mielessä pieni pätkä esim. kertosäettä tai jokin muu päähän soimaan jäänyt mielikuva, josta sitten mihin suuntaan vaan.
Melodia useimmiten. Melodia on minulla se tärkein kuitenkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#14 kirjoitettu
11.09.2007 18:24
JM kirjoitti:
Mikä se sellanen melodia on?
Ai niin siis ne happoset jutut! Joo, ne syntyy yleensä jälkeenpäin.
Itsellä lähdetään siitä happoisesta jutusta ensin ja sitten jos/kun syntyy jokin kiva melodia niin sen taustatueksi aletaan sitten kehittelemään rytmipuolta. Mutta yleensä siis kun ei tule tehtyä varsinaista melodiaa ollenkaan (jotain yksinkertaista luuppia lukuunottamatta) niin silloin tulee rytmi "ekana"...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Keskimäki
315 viestiä
|
#15 kirjoitettu
11.09.2007 19:07
Omassa materiaalissani muodostuu aina ensin Riffi. Sen pohjalta aletaan sitten työstämään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#16 kirjoitettu
12.09.2007 18:05
silloin kun iskee luomisenvimma tehdä konemusiikkia, käy se seuraavanlaisesti:
1) painetaan rumpukoneesta sitä "auto-pilot" namiskaa, ja jos oikein jaksaa nähdä vaivaa niin copy-peistaa sitä hyppynarukomppia semmoiset kymmenisen minuuttia pohjiksi
2) bassolinjan tekemiseen on kaksi reittiä, joko a) napsutellaan jollain läskillä kuminauhasoundilla takapotkuille kivoja aksentteja, tai sitten b) copy-pastella vain sequsäksätystä 1/8- tai 16/8-juttua, riippuen siitä kuinka tiukkaa settiä on tuloillaan. bassomelodiaksi riittää kun nappaa jonkin mollisoinnun, ehkä jopa sen käännöksen, ja arpoo äänet sen mukaan. (konemusaanhan on ihan turha mitään c-osia väkerrellä, joten toisen soinnun ääniä ei tarvii olla...)
- tuossahan olisi jo biisi jos tekisi hardhousea tai hardtränsee, mutta muuten resepti jatkuu seuraavanlaisesti:
3) sointukierroksi smootheilla padisoundeilla jotain perushuttua, ei mitään liian jazzia, tosin sillä erotuksella että sointukäännöksissä saa ja melkeinpä pitää esiintyä pieniä sekunteja ainakin kerran pari että saa kiertoon vähän purentaa. ts. maj7-sointua jonnekin väliin niin toimii aina, kvinttikäännös on oma lemppari.
4) melodiaksi riittää joku ukkonooa-juttu, vähänkin monimutkaisemmat lirutukset kuulostavat heti fuusiojatsilta. heleä pianosoundi toimii aina, kysykää vaikka Robert Milesiltä.
tuossahan se on paketissa. jos osaa laulaa, tai tuntee jonkun joka osaa, niin muutamalla kliseisellä möläytyksellä saa heti enemmän tarttumapintaa biisiin. kivoja sanoja ovat esim. heaven, love, higher yms. eteerinen bullshitti. naisäänellä, siis. miesääni ei sovi kuin junkkaan, eikä suomalaisella aksentilla oikein siihenkään
eipä muuta. jatkakaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#17 kirjoitettu
12.09.2007 19:04
karman hardon kirjoitti:
silloin kun iskee luomisenvimma tehdä konemusiikkia, käy se seuraavanlaisesti:
1) painetaan rumpukoneesta sitä "auto-pilot" namiskaa, ja jos oikein jaksaa nähdä vaivaa niin copy-peistaa sitä hyppynarukomppia semmoiset kymmenisen minuuttia pohjiksi
2) bassolinjan tekemiseen on kaksi reittiä, joko a) napsutellaan jollain läskillä kuminauhasoundilla takapotkuille kivoja aksentteja, tai sitten b) copy-pastella vain sequsäksätystä 1/8- tai 16/8-juttua, riippuen siitä kuinka tiukkaa settiä on tuloillaan. bassomelodiaksi riittää kun nappaa jonkin mollisoinnun, ehkä jopa sen käännöksen, ja arpoo äänet sen mukaan. (konemusaanhan on ihan turha mitään c-osia väkerrellä, joten toisen soinnun ääniä ei tarvii olla...)
- tuossahan olisi jo biisi jos tekisi hardhousea tai hardtränsee, mutta muuten resepti jatkuu seuraavanlaisesti:
3) sointukierroksi smootheilla padisoundeilla jotain perushuttua, ei mitään liian jazzia, tosin sillä erotuksella että sointukäännöksissä saa ja melkeinpä pitää esiintyä pieniä sekunteja ainakin kerran pari että saa kiertoon vähän purentaa. ts. maj7-sointua jonnekin väliin niin toimii aina, kvinttikäännös on oma lemppari.
4) melodiaksi riittää joku ukkonooa-juttu, vähänkin monimutkaisemmat lirutukset kuulostavat heti fuusiojatsilta. heleä pianosoundi toimii aina, kysykää vaikka Robert Milesiltä.
tuossahan se on paketissa. jos osaa laulaa, tai tuntee jonkun joka osaa, niin muutamalla kliseisellä möläytyksellä saa heti enemmän tarttumapintaa biisiin. kivoja sanoja ovat esim. heaven, love, higher yms. eteerinen bullshitti. naisäänellä, siis. miesääni ei sovi kuin junkkaan, eikä suomalaisella aksentilla oikein siihenkään
eipä muuta. jatkakaa.
Hui saatana, mähän olen tehnyt tän homman ihan väärän. Tää on LOISTAVA lähestymistapa! Käytänkin tuota tästä lähtien.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#18 kirjoitettu
16.09.2007 23:16
Jos alotan melodiasta, niin en tule helposti olemaan tyytyväinen sitten valmiissa biisissä oleviin rumpuihin. Jos alotan rummuista, niin biisin tuskin syntyy kummosta melodiaa koskaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Heijala
4760 viestiä
|
#19 kirjoitettu
17.09.2007 03:14
Kyllä koneella voi tehdä muutakin kuin teknoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#20 kirjoitettu
17.09.2007 14:13
Heijala kirjoitti:
Kyllä koneella voi tehdä muutakin kuin teknoa.
No mmutta onhan melkein kaikissa musiikin muodoissa rytmi ja melodia. Miten tämä detroitissa keksitty musiikkilaji nyt liittyy siihen kumman syntetisaattoreilla/työasemilla/tietokoneilla työskentelevä muusikko tekee ensin?
Joissain teknon muodoissa ei muuten ole melodiaa ollenkaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mika Björklund
|
#21 kirjoitettu
17.09.2007 17:44
Otakunst kirjoitti:
Joissain teknon muodoissa ei muuten ole melodiaa ollenkaan.
No jaa, pystytkö jotain esimerkkiä heittämään? Itse teknoa kuunnellessa alan helposti kuuntelemaan niitä rumpuääniä kuin ne olisivat se melodia, se on sellainen jumitus-efekti. Aika usein taustalla on kaiken mölyn alla hienovaraisesti joku ei-perkussiivinen äänijuttu vaikka muuten olisikin rytmipainotteista mättöä. Ongelma tässä on minusta se, että melodian käsite hämärtyy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#22 kirjoitettu
17.09.2007 21:15
rumpumelodiat ne vasta hienoja ovat!
(tämä nyt ei varsinaisesti ole enää kone-osastoa mutta Terry Bozzio hallitsee tuon osaston )
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#23 kirjoitettu
17.09.2007 21:47
karman hardon kirjoitti:
rumpumelodiat ne vasta hienoja ovat!
(tämä nyt ei varsinaisesti ole enää kone-osastoa mutta Terry Bozzio hallitsee tuon osaston )
Paras rumpumelodia on Thomas Kromen Bitches From Hell biisin putkikolinat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#24 kirjoitettu
22.09.2007 23:08
MKDELTA kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
rumpumelodiat ne vasta hienoja ovat!
(tämä nyt ei varsinaisesti ole enää kone-osastoa mutta Terry Bozzio hallitsee tuon osaston )
Paras rumpumelodia on Thomas Kromen Bitches From Hell biisin putkikolinat.
täytyypä laittaa nimi korvan taakse. lyömäsoittimet rulettaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cylenth Vision
18 viestiä
|
#25 kirjoitettu
10.10.2007 14:22
Joo hauskoja esimerkkejä tuossa muutamilla
Kyllä mä itse lähden liikkeelle yleensä rummuista. Aloitan tekemällä ensiksi hyvän ja jykevän kickin jonka rinnalle rakennan bassolinjan. Sitten alan pikkuhiljaa täyttää rumpuja erilaisilla perkussioilla ja hateilla. Saatan seuraavaksi kehittää jonkilaisen soundin josta väsään jonkin tyyppisen melodian (joka hyvin usein muuttuu ihan toisenlaiseksi loppujen lopuksi), asiaa auttaa jos on syntikka linja taustalla soimassa.
Joskus saatan aloittaa kappaleen myös suoraan melodiasta jolloin mulla on melodia soitettu jollain todella hienolla äänellä johon sitten lisään vain rummut ja bassolinjan, josta kaikki loppujen lopuksi rakentuukin jo melkein itsestään.
Huomaan usein noudattavani jotain tiettyä "kaavaa" kappaleissani, joka helpottaa tietysti kappaleen rakentumista. (joskus tosin kyllä on hyvä vähän muutella kaavoja).
Viimeistelen kappaleen usein sillä että kuuntelen kappaletta pätkissä alusta lopuun lisäillen sopiviin kohtiin tarvittavia ääni efektejä. Ihan viimeiseksi masteroin kappaleen. säädän volumet ja equalisaattorit kohdalleen, jonka jälkeen teen kappaleesta *.wav tiedoston jonka avaan Sony SoundForgella ja teen pientä masterointia mm. equn kohdalla ja feidaan kappaleen loppuosan. Sitten tallenna kappaleen *.mp3 muotoon.
Että semmoista...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#26 kirjoitettu
14.10.2007 13:53
Rytmi on basso ja basso on melodia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Airola
6416 viestiä
|
#27 kirjoitettu
15.10.2007 11:00
Yleensä ensin laitan jonkinsortin rytmin lyömään tahtia. Yleensä aluksi on vain peruskomppi tai joku kevyen luokan nopeahko rock -komppi. Usein tämän jälkeen yritän saada basson luomaan pohjaa jollekin sointukuviolle. Siihen päälle sitten tulee melodiat. Tämän jälkeen väännetään rummut kohdilleen. Paljon bassorumpuja ja suht runsaasti tiukkoja fillejä.
Sitte tuleekin luultavasti armoton pakko vaihdella eri osien paikkoja keskenään ja muutenkin väännellä niin, ettei valmista tule ikinä.
Mutta mitä itse varsinaiseen aiheeseen tulee, niin melodiat ovat mulle se tärkein juttu. En mä tykkää kasvatella pelkkää biisin rytmiä ja soundeja ja jotain yhtä tiettyä melodiakuviota. Jos on liian kauan tullut samaa, pitää jo aloittaa joku toinen sointukuvio ja melodia. Tai vähintäänkin modulaatio
Tai no oikeastaan lähdetään siitä, että tulee tiukkaa melodiaa tiukan rytmin päällä. Se on jotenkin silleen, että yleensä pitää olla sellanen tietty tiukka nopea tai nopeahko tahti, jotta saadaan tiukka actiontoimintameininki ja siihen tiukkaa kohtalomelodiaa, niin tulee tunnelmaa ja seikkailumatkoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jan C
145 viestiä
|
#28 kirjoitettu
15.10.2007 12:43
Kukkonen kirjoitti:
Jos alotan melodiasta, niin en tule helposti olemaan tyytyväinen sitten valmiissa biisissä oleviin rumpuihin. Jos alotan rummuista, niin biisin tuskin syntyy kummosta melodiaa koskaan.
Olen havainnut että toisinaan mullekin käy juuri näin. Kuitenkin 80% tuottamastani synteesimölystä lähtee melodia/riffi pohjalta. Sen jälkeen kokeilen mitkä soinnut istuvat melodiaan parhaiten. Basso ja rytmikuviot tulevat sitten suurinpiirtein käsi kädessä.
Olen muutamia kertoja lähtenyt työstämään pelkistä soinnuista biisiä. Taisi yksi tällainen kokeilu aikoinaan päätyä siihen että biisiin tuli yhteensä kolmisenkymmentä eri sointua.
On kyllä mielenkiintoista lukea näitä erilaisia työstämis/luomistapoja! Lisää, kiitos..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#29 kirjoitettu
15.10.2007 15:27
Nyt tässä uusimpia tekeleitäni työstäessä (eivät vielä mikserissä, ehkä sitten joskus) olen huomannut että työjärjestykseni on muuttunut suunnilleen tälläiseksi:
Valitsen skaalan. 80% tapauksissa se on joko molliskaala tai etnoskaala.
Valitsen skaalasta ne perus I IV II V sointuasteet ja koetan miltä se kuulostaa. Kokeilen eri sointuasteita, niiden käännöksiä, muunnoksia jne.
Tämän jälkeen vedän jotain melodiaa noilla. Joskus käytän alussa ihan FL Keysin pianoa, joskus jotain chiptuneja plugeja, joskus taas viritäm jotain synasoundin poikasta. Yleensä sen jälkeen lisään jonkun pad-soundin joka vetää sointujen yläsäveltä tai keskisäveltä (sori unohdin mitkä niinq oikeilta nimiltä on) tai vaihdellen molempia.
Yleensä tässä vaiheessa kappaleenalku kuulostaa raivostuttavan kornilta ja paskalta ja hinku palata vanhoihin toimintatapoihin eli randopunch-"melodiat" ja armottomat särörummut palaa. Joskus annan tässä vaiheessa periksi.
Jos en, niin seuraavaksi tulee bassolinja josta on muodostunut itselleni ihan helvetillinen murheenkryyni koska niistä on vaan jotenkin niin vaikea saada hyvän kuuloista. Joskus teen myös niin että siirrän niitä bassonuotteja puoli säveläskelta ylös tai alas siitä varsinaisesta soinnun bassonuotista ja koitan käyttää mahdollisimman paljon ylinousevia kvartteja ja vähennettyjä kvinttejä koska ne ovat sangen miellyttävän kuuloisia erityiseti jos käytössä on eeeerittäin matalalta soitettu detunetettu PWM-kanttibasso tarpeeksi agressiivisilla soundeilla.
Tämän jälkeen tulee vaihe jossa toivon että olisin aloittanut musiikin harrastamisen 11-vuotiaana niin ehkä osaisin nyt jo jotain ja ärsyynnyn kun kappale kuulostaa agressivisen sijasta surulliselta mutten jaksa poistaa kaikkea koska olen päässyt jo niin pitkälle sen biisin kanssa. Kiroilen ja toivon että minulla olisi ollut kärsivällisyyttä vääntää jotain yli-iloista hurinaa vuosien ajan.
Tämän jälkeen tulee suosikkivaiheeni eri ne särörummut. Yleensä vedän jotain rock/breikä/D'n'B komppia pohjalle ja rupean sitä muokkaamaan. Silppuan looppeja Fruity Slicerilla, käytän rumpukone-VSteitä ja yksittäisiä sampleja.
Suosikkikäsittelytapani on bitcrusher alle ja särö päälle. Kivat rohinat ja tuolla tavalla käsitelty suht alaus pitchattu haitsun tekemä "paineilmasoundi" on yksi suosikkejani. Yksi mitä olen viimeaikoina kokeillut on myös sellainen reverbin väärinkäyttöä jossa siitä pohjasoundista tulee sellasta metallista vinkunaa, sitten tuo viritelmä siihen päälle. Namikarkkia. Käytetyimmät plugarit näihän on LFX-130 koska sen bitcrusherissa on mukavasti säätövaraa ja FL Fast Dist joka tuottaa kaikkien analogifriikkien rakastamaa kanttiaaltosäröä. <3
Käytän alaspitchattuja ja särötettyjä haitsusoundeja virvelisoundien sijasta ja yleisinä kolinoina. Joskus käytän myös ihan normi virvelisoundeja. Yleensä näihin kolinoihin käytän Saro nimistä VST-pluginia koska siitä tulee varsin miellyttävä soundi.
Jos olen päässyt tähän vaiheeseen hermostumatta (...tapahtuu nykyään aika harvoin, olen tullut melkoisen itsekriittiseksi) niin kappale alkaa kuulostamaan jopa siedettävältä. Kehittelen introa, eri komppejan, melodian variaatioita, erilaisia härösoundeja ja niin pois päin.
Tuossa Vacuum Spider biisisä oli suht samanlainen järjestys vaikka siinä se melodinen puoli hoitui näihin mitä olen nyt koittanut virittää suorastaan armollisen nopeasti ja se särösoundi siinä oli aivan liian tuhnu loppujen lopuksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
starts
59 viestiä
|
#30 kirjoitettu
15.10.2007 20:00
No ei ole yhtä ja ainoaa tapaa- riippuu mistä idea kehittyy. Mutta toki jos ajatellaan miten useimmiten on, niin silloin rytmi tulee ensin: simppeli basari-virveli-hihat -linja tai metronomikin käy. Tämän jälkeen sitten tilanteesta ja tarkoitusperistä riippuen voi lähteä tekemään joko basso-, pad- tai melodiakuvioita. Pyrin oikeastaan joskus jopa välttämään basson lisäämistä aikaisessa vaiheessa, koska se määrittelee pitkälti melodioita... Mielestäni mielummin niinpäin että melodiat määrää ja basso seuraa.. mutta toki tämä on vaikeampi tie. Melodiat kun on mielestäni aika tärkeä, ellei tärkein asia siinä musassa mitä teen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
substance
|
#31 kirjoitettu
15.10.2007 22:11
Ei ole itsellänikään mitään ehdotonta tapaa alkaa rakentaa biisiä, mutta yleensä se kyllä lähtee vähintään jonkinlaisesta melodiasta, tai sitten bassokuviosta.
Itselle tietynlaisen saundin löytäminen on se ensimmäinen juttu. Eli kun sen löydän joko vääntelemällä saundeja, etsimällä presettejä tai sampleja, alkaa muu sujuakin melkein itsestään. Yleensä tiedän jostain kumman syystä aina automaattisesti miten haluan tietyn tyylisen saundin kulkevan ja sen jälkeen biisi suurelta osin rakentuu tämän ympärille samalla mentaliteetilla; ensimmäisen saundin jälkeen tiedän jo, mitkä instrumentti tai rumpusaundit sopivat yhteen ja sama kuvio jatkuu kunnes biisi on valmis.
Itseasiassa monta kertaa biisin rakenteen ja osioiden luominen niin että biisi toimii kokonaisuutena, on huomattavasti työläämpää kuin melodia tai biittipuolen rakentaminen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|