Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kickin takaa kuuluva sub-jyminä


Sky Gate

#1 kirjoitettu 14.06.2007 22:45

Olen surffaillut parhaani mukaan läpi erilaiset equ-keskustelut miten biisistä saisi leikattua turhat taajuudet ettei alapää tukkeudu jne. Olen ottanut käyttöön spectrum analyzerin ja onnistuinkin mielestäni aika hyvin leikkaamaan kaikki soundit siisteiksi, myös kickin - kunnes kuuntelin sitä kajareistani. Ne on kotiteatterin keskialuekaiuttimet (Audio Pro) joten en tiedä onko niistä oikein monitorointiin. No, mutta sitten havaintoja:

Kun kuuntelen AKG monitori kuulokkeilla kickiä, se kuulostaa suhteellisen siistiltä. Kickistä kuulostaisi löytyy sopivasti alataajuuksia samoin kuin keksi- ja yläalueelta. Sitten kun kytken biisin noihin Audio Pro:hin, kickin perässä seuraa ehkä puolen sekunnin viivellä voimakas sub-bass joka erottuu sellaisena kumeana jytinänä varsinaisen kickin perässä. Oliskohan taajuudeltaan jossain 15-20hz:n tienoilla? Outoa on se, että kun yritän equlla leikata tätä kumua pois sieltä kympin ja parinkympin tienoilta, tuntuu että silloin lähtee koko basson terävyys pois vaikka yritin vastapainoksi korottaa kick taajuuksia 100-200hz:stä.

Jos mä kuuntelen jotain ammattimaisesti tuotettua musaa, basso potkii tosi napakasti myös noista mun kotiteatterikaiuttimista, joten syy ei voi olla pelkästään akustiikassa tai itse kajareissa. Ja minkä takia AKG monitorikuulokkeet ei sitten jymise, kun eikös juuri niiden pitäis monitoreina kertoa lähimpänä totuutta miltä se biisi soundaa?

Osaako joku sanoa noin keskimäärin, kuuluuko kickin yleensä potkia myös välillä 200-400hz vai pitääkö painottua 20-100hz?

Kiitos jo etukäteen kallisarvoisista vinkeistä, jos joskus vaikka sais myös kickin kunnolla miksattua. Tähän mennessä se ei ole koskaan onnistunut

^ Vastaa Lainaa


SaastanenHippi
4225 viestiä

#2 kirjoitettu 14.06.2007 23:20

Itse olen ymmärtänyt, että on hyvä pilkkoa alataajudet jostakin 40 hertsistä nollaan hertsiin kokonaan pois. En tiedä sitten, auttaako tuo tuollaisiin huminoihin. Kaippa joo

Odotellaan enemmän asiasta tietävän vastausta

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#3 kirjoitettu 14.06.2007 23:27

SaastanenHippi kirjoitti:
Itse olen ymmärtänyt, että on hyvä pilkkoa alataajudet jostakin 40 hertsistä nollaan hertsiin kokonaan pois. En tiedä sitten, auttaako tuo tuollaisiin huminoihin. Kaippa joo

Odotellaan enemmän asiasta tietävän vastausta


No itsellä on tuossa leikattu pois jostain alle 20hz. Tuossa muuten liitteenä tollanen clippi ko. biisistä niin voi kuulla ton kickin.

http://www.fileden.com...

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#4 kirjoitettu 14.06.2007 23:49

Niin kas kun soundiin vaikuttaa se tila aika huimasti - kuulokkeissa ei tilaa ole. Ei kickin alakertaa tarvitse sen enempää equttaa pois kun napsaisee vaan low cut päälle ja arvoksi jotain.

200-400Hz on yleensä kickissä sitä paska-aluetta jolla ei tee miksauksessa yhtään mitään. Elektronisessa (tanssittavat genret ainakin) kick on aika ylhäällä, 70-100Hz kun taas rokkipuolella 45-65Hz. Se napsuosasto on sitten jo päälle 2KHz.

atheos muokkasi viestiä 23:55 14.06.2007

Esimerkkisi kuunneltuani väittäisin että se on basso joka on se "humahdus". Suurin syy kickin munattomuuteen lienee huono lähtösoundi ja että basso ei anna tarpeeksi tilaa kickille. Eli bassosta pois kickin tehokasta taajuutta (jonka näet analysaattorista, veikkaisin 80Hz paikkeilla) ja sitten koska kick tuntuu olevan bassoa ylempänä niin kickin low cut sinne 65Hz paikkeille ehkäpä. Ja/tai sidechain (ja kick tietty hallitsevaksi), mielummin "ja".

atheos muokkasi viestiä 00:05 15.06.2007

Ja (mm.) tässä ketjussa on puitu enemmän aihetta "alakerran miksaus".

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#5 kirjoitettu 15.06.2007 00:16

Ok, tutkin asiaa aamulla. Kiitos hyvästä vastauksesta, Atheos.

^ Vastaa Lainaa


Fakap
Trancevastaava
4849 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 15.06.2007 01:57

Sulla oli muuten basari todella hiljasella ainakin tohon liidiin nähden. Ja keskitaajuudet tökki ikävästi läpi.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 15.06.2007 02:23

atheos kirjoitti:
Elektronisessa (tanssittavat genret ainakin) kick on aika ylhäällä, 70-100Hz

vittu. ei ole.

klipissä olevan kickin napsaus on turhan voimakas ja häntä seuraa laiskasti perässä. se on paska sample, vaihtoon. muutenkin koko pätkän soundi oli voimakkaasti värittynyt, niin kuin siinä olis paikallaan oleva phaser. taajuusvajetta oli suunnilleen 400hz ja 4000hz paikkeilla, kun taas niiden väliin jäävä liidi oli turhan kovalla.

Sky Gate kirjoitti:
Ja minkä takia AKG monitorikuulokkeet ei sitten jymise, kun eikös juuri niiden pitäis monitoreina kertoa lähimpänä totuutta miltä se biisi soundaa?

ne on kuulokkeet.

^ Vastaa Lainaa


KeenLand
347 viestiä

#8 kirjoitettu 15.06.2007 03:04

En kuunnellut esimerkkipätkää, mutta jos ainoa itseäsi häiritsevä asia on varsinaisen potkun jälkeen tuleva humahdus, niin hiljennä sämple yksinkertaisesti ennen sitä. Tämä onnistuu melkeinpä kaikilla äänieditoreilla ja musaohjelmien sämplereillä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 17.06.2007 17:57

Sky Gate kirjoitti:

Ja minkä takia AKG monitorikuulokkeet ei sitten jymise, kun eikös juuri niiden pitäis monitoreina kertoa lähimpänä totuutta miltä se biisi soundaa?


Ei. Muutenkin kaiken basson monitoroiminen kuulokkeilla on aina toimimatonta JOS olettaa, että joku kuuntelee sitä musiikkia myös kajareilla. Toki kajareilla on myös huono monitoroida miltä basso kuullostaa luureilla, mutta huomattavasti huonommin se toimii tosiaan noin päin. Se, että tuo ilmiö on kaikkein pahin juuri bassoissa, niin se ei toki tarkoita, etteikö se esiintyisi myös muilla taajuuksilla.

Ylipäänsä MITKÄÄN monitorit (eivät edes genelekin) ole mikään absoluuttinen totuus siitä miltä ääni "mukamas luonnollisesti/oikein" pitäisi kuullostaa. Kaikki kaiuttimet (kuten kuulokkeetkin) kusevat aina ja paljon.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#10 kirjoitettu 26.06.2007 18:41

Toi clippi kuulostaa siltä että olisit laittanut low-cutin johonkin 60hz tienoille. Tällä ei corolla pompi.

Mitä tulee siihen outoon humahdukseen, niin luultavasti basarissa on ylipitkä tosi matala häntä, jota et kuulokkeilla havainnut, mutta joka sitten bassolinjaan sekoittuessaan ja kaiuttimista ulostautuessaan muuttui ongelmaksi.

^ Vastaa Lainaa


d fast
Boogiejalka
1066 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 26.06.2007 22:29

ekipae kirjoitti:
Lisäksi tahtoisin huomauttaa, että minua ainakin vituttaa suunnattomasti vierasperäisten sanojen käyttö sounditeknisissä kysymyksissä, jos saatavilla on tunnettu ja helppo suomenkielinen vastine.


Otetaan englanninkielinen sana ja heitetään loppuun i-kirjain, niin johan pelittää.

^ Vastaa Lainaa


d fast
Boogiejalka
1066 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 26.06.2007 22:38

ekipae kirjoitti:
Agricolan kanssa kokaiinijuomia nauttiessani taannoisina vuosisatoina hän mainitsi sanan soundi. En usko, että epäilet häntä suosittelijanani Suomen Kielen tulkintaan.


Miksu ollut taas pöhäkässä ja heitellyt sattumia. Minä en usko mitään muuta kuin ilmaista sanakirjaa !

^ Vastaa Lainaa


KSalmela

#13 kirjoitettu 26.06.2007 23:12

ekipae kirjoitti:
Miksu kyllä oli aika kova mies ottamaan miestäkin vahvempaa. Soundeaehan alun perin tarkoitti kreikan mytologiassa valtavan koolonista vapautuvan paineen luomaa ilmanpaineen vaihtelua, joka aistittiin äänenä. Siitä myöhemmin yleistäen Mixu päätti sitten ottaa käyttöön meän kiäleemme sanan "soundi".

"Ääni"? Oikeasti. Mikä ihmeen pointti tällä valittamisella on? Mitä väliä sillä on miksi asioita kutsuu jos viesti menee perille? Se, että sinä et pidä siitä ei tarkoita että kukaan ei saisi pitää siitä.

^ Vastaa Lainaa


KSalmela

#14 kirjoitettu 29.06.2007 09:31

ekipae kirjoitti:
Äiteeki jo sano talvisodan aikaan että sarkasmihousuja ei ole pakko unohtaa kotiin.

Joo. Varoitteli myös ettei kannata avata suuta jos ei ole mitään sanottavaa. Tätä varoitusta aionkin nyt uhmaavasti rikkoa.
Tuo "vitsisi" ollut edes mielestäni hauska. Jos sen ei edes pitänyt olla hauska en aio kommentoida kirjoittajan arvoja huumorin suhteen. Mikäli kyseisen viestin olisi pitänyt aiheuttaa naurunpurskahdus sen olisi voinut kirjoittaa hieman hauskemmin.

Valitettavasti minuun ei iske satunnainen löpinä vierasperäisien sanojen käytöstä suomen kielessä. Kautta aikojen suomalaiset ovat lainanneet sanoja esimerkiksi Ruotsista, Englannista ja Saksasta. Syvemmän pilkunpilkkomisen mukaan edes "auto" ei ole suomenkielinen sana. Tästä asiasta on jauhettu jo ihan peruskoulutasolla, mikä tekee siitä vitsailemisen mauttomaksi.
Sarkasmia arvostan toisinaan. Lähinnä silloin, kun sen arvostaminen on mielestäni tarpeellista.

Loppuun vielä todettakoon, että tämä oli oma henkilökohtainen mielipiteeni. Lisäksi en olisi asiasta valittanut, mikäli tämä ei olisi edennyt useampiin viesteihin. Tämän kirjoitettuani pyrin omalta osaltani olemaan mukana luomassa parempaa mailmaa ja yritän parhaani mukaan olla jatkamatta aihetta pidemälle.

Eleria totesi, että tässä ei ollut mitään järkeä. Päätti kuitenkin kirjoittaa omaksi ilokseen.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#15 kirjoitettu 29.06.2007 22:31

Kuuntelinpas tota näytepätkää uudestaan, tällä kertaa 18dB:n bassoboostilla.
Tosiaan ensin kuuluu kickin attacki (eli napsu), ja sitten viiveellä häntä eli jymy eli muna (jonka hallitseva taajuus ei muuten tosiaankaan ole 15-20hz, vaan lähinnä 50-60hz)

Sanoisin että vika on ehdottomasti samplessa. Käytitkö vain yhtä vaiko useampaa kick-samplea päällekkäin?

Jos käytit ainoastaan yhtä kickkiä, niin neuvoisin laittamaan sille eq:n ja leikkaamaan siitä taajuudet jostain 60hz:stä alaspäin (tämä vain arvio siitä mikä kuulostaa hyvältä, experimentoi löytääksesi alarajataajuuden, niin saadaan tuo häiritsevä offbeat-jytinä pois tieltä).

Seuraavaksi etsi sample jossa on hyvän kuuloinen alapää, laita sillekin eq, mutta leikkaa tälläkertaa taajuuksia bassosta ylöspäin (toisinsanottuna laita kickille highpass filtteri ja leikkaa sen verran että se istuu "napsukickin" kanssa yhteen. Lopuksi laita samplet soimaan päällekkäin, ja leiki niiden volumenappien kanssa niin kauan että kuulostaa (ja tuntuu!)
pehmoiselta.

Nyt kun sinulla on kick joka soi kovaa ja matalalta, on melko todennäköistä että basso ja kick soivat päällekkäin aiheuttaen bassojen puuroutumisen. Tässä vaiheessa ajankohtaiseksi tulee jo aiemmissakin viesteissä mainittu sidechain-kompressointi. Suomeksi sanottuna sidechain tekee bassolinjasta kickin orjan, eli aina kun kick soi, niin bassolinjan volume laskee kickin volan mukaan, ja palautuu takaisin (toki sidechainia voi käyttää mihin tahansa muuhunkin, eikä pelkästään french house eric prydz pumppaukseen).

Tuossa ohjeet sidechain kompurointiin flstudiossa
[LINK]URL=http://www.mikseri.net...][/url]

Sidechainista vielä sen verran että sitä ei kannata pitää minään "emmätommostajaksasäätää" kikkana, vaan se on erittäinkin tärkeä asia musiikkityylissä jota teet.
Uskaltaisin sanoa että ainakin 90%:ssa nykyaikaisesta 4-2-floor tanssimusiikista käytetään sidechainia että saadaan hyvä klubilla toimiva soundi (tai mikä edes on klubilla toimiva soundi - selittelen taas omiani ).

JimmyLee muokkasi viestiä 01:17 01.07.2007

JimmyLee muokkasi viestiä 01:18 01.07.2007

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#16 kirjoitettu 04.07.2007 13:27

JimmyLee kirjoitti:
Suomeksi sanottuna sidechain tekee bassolinjasta kickin orjan, eli aina kun kick soi, niin bassolinjan volume laskee kickin volan mukaan, ja palautuu takaisin


Karkeasti näin, mutta jos haluaa että vain basson alataajuudet väistyvät basarin tieltä (=ja mahdolliset narinat yms säilyvät) niin kannattaa käyttää multibandkompuraa ja säätää vain alataajuudet väistämään basaria.

^ Vastaa Lainaa


JimmyLee
198 viestiä

#17 kirjoitettu 05.07.2007 12:44

T-Sync kirjoitti:
Karkeasti näin, mutta jos haluaa että vain basson alataajuudet väistyvät basarin tieltä (=ja mahdolliset narinat yms säilyvät) niin kannattaa käyttää multibandkompuraa ja säätää vain alataajuudet väistämään basaria.


Right right right!

^ Vastaa Lainaa


Sky Gate

#18 kirjoitettu 05.07.2007 14:43

JimmyLee kirjoitti:
Kuuntelinpas tota näytepätkää uudestaan, tällä kertaa 18dB:n bassoboostilla.
Tosiaan ensin kuuluu kickin attacki (eli napsu), ja sitten viiveellä häntä eli jymy eli muna (jonka hallitseva taajuus ei muuten tosiaankaan ole 15-20hz, vaan lähinnä 50-60hz)

Sanoisin että vika on ehdottomasti samplessa. Käytitkö vain yhtä vaiko useampaa kick-samplea päällekkäin?

Jos käytit ainoastaan yhtä kickkiä, niin neuvoisin laittamaan sille eq:n ja leikkaamaan siitä taajuudet jostain 60hz:stä alaspäin (tämä vain arvio siitä mikä kuulostaa hyvältä, experimentoi löytääksesi alarajataajuuden, niin saadaan tuo häiritsevä offbeat-jytinä pois tieltä).

Seuraavaksi etsi sample jossa on hyvän kuuloinen alapää, laita sillekin eq, mutta leikkaa tälläkertaa taajuuksia bassosta ylöspäin (toisinsanottuna laita kickille highpass filtteri ja leikkaa sen verran että se istuu "napsukickin" kanssa yhteen. Lopuksi laita samplet soimaan päällekkäin, ja leiki niiden volumenappien kanssa niin kauan että kuulostaa (ja tuntuu!)
pehmoiselta.

Nyt kun sinulla on kick joka soi kovaa ja matalalta, on melko todennäköistä että basso ja kick soivat päällekkäin aiheuttaen bassojen puuroutumisen. Tässä vaiheessa ajankohtaiseksi tulee jo aiemmissakin viesteissä mainittu sidechain-kompressointi. Suomeksi sanottuna sidechain tekee bassolinjasta kickin orjan, eli aina kun kick soi, niin bassolinjan volume laskee kickin volan mukaan, ja palautuu takaisin (toki sidechainia voi käyttää mihin tahansa muuhunkin, eikä pelkästään french house eric prydz pumppaukseen).

Tuossa ohjeet sidechain kompurointiin flstudiossa
[LINK]URL=http://www.mikseri.net...][/url]

Sidechainista vielä sen verran että sitä ei kannata pitää minään "emmätommostajaksasäätää" kikkana, vaan se on erittäinkin tärkeä asia musiikkityylissä jota teet.
Uskaltaisin sanoa että ainakin 90%:ssa nykyaikaisesta 4-2-floor tanssimusiikista käytetään sidechainia että saadaan hyvä klubilla toimiva soundi (tai mikä edes on klubilla toimiva soundi - selittelen taas omiani ).

JimmyLee muokkasi viestiä 01:17 01.07.2007

JimmyLee muokkasi viestiä 01:18 01.07.2007


Kiitos muuten linkistä tohon sidechain-ketjuun. Hylkäsin vanhan projektin niin pääsen aloittamaan uutta kivasti puhtaalta pöydältä
Tällä kertaa aion kiinnittää erityistä huomiota kickin alkusoundin laatuun, equtukseen, filtterointiin ja ajattelin opetella vielä sidechainin käytön niin saa kerrankin parempaa munakasta potkua ja basaria aikaan.

^ Vastaa Lainaa


T-Sync
345 viestiä

#19 kirjoitettu 06.07.2007 00:24

gerT kirjoitti:
Ööh, narinat? Ei kait alabassos mitää narinoit ole? Narinabeissit on sit ihan erikseen.


Miksei bassossa voi olla tukevat ja alakerrat ja narinat samassa?

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu