Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Tämä saattaa kuulostaa hieman kaukaahaetulta eikä välttämättä kaikkein tarpeellisimmalta asialta, mutta ehdotan kaikesta huolimatta.
Miltä kuulostaisi esim. eBaystä ja Huuto.netistä tuttu feedback-systeemi ostoon ja myyntiin liittyen? Toimisiko moinen? Nuo edellämainitut sivustot ovat toki huutokauppoja, mutta olen nähnyt mm. Amazonin Market Placessa (en muista oliko ihan tuon niminen) ja Play.comissa kommenttisysteemejä käytettyjä tavaroita myyville käyttäjille.
Miten homman saisi toimimaan ja miten vältyttäisiin ilkivallalta? Ehdotan seuraavaa:
Jos kaupankäynnille tekisi jonkinlaisen sopimusjärjestelmän. Kun kaupat olisivat tiedossa, myyjä voisi lähettää sopimuksen tiedot jonkin sorttisena Mikserissä luotuna lomakkeena ostajalle pikaviestitse tai linkitettynä sähköpostitse. Sopimuksesta näkyisi myös maksutapa, ja maksu suoritettaisiin ennen tuotteen lähettämistä.
Saatuaan tuotteen/tuotteet, ostaja täyttäisi sähköisen sopimuslomakkeen lopun osan ja kuittaisi kaupat. Samassa hoituisi tuo feedbackin anto, joka siis olisi eri asia kuin kommentointisaldo yms.
Jos rahoja/tuotetta ei kuulu tiettyyn aikaan mennessä (tai siihen asti kunnes toisen osapuolen pinna pettää, eikä kommunikaatio auta), sopimuksen voisi purkaa ja ostaja/myyjä voisi laittaa vaikkapa neutraalia tai kielteistä palautetta. Toki neutraalinsävyistä palautetta voisi antaa silloinkin, kun kaupat olisi jo hoideltu, mutta tuote olisi vahingoittunut tms.
Maksutavat, pankkiasiointi, nouto/postikulut yms. jäisivät tietysti ostajan ja myyjän väliseksi asiaksi. Tuota sopimusjärjestelmää ei olisi myöskään mikään pakko käyttää. Ajattelin lähinnä, että se toimisi tietynlaisena kirjanpitomenetelmänä tjs. ja feedbackin antaminen sen kautta onnistuisi. Feedbackiä ei siis pystyisi antamaan vasta kun maksu olisi suoritettu/tuote olisi saapunut.
Hyvin toteutettuna saattaisi vilkastuttaa entisestään ostoa ja myyntiä. Saataisiin epävarmemmatkin käyttäjät todennäköisesti liikkeelle.
Saattoi kuulostaa unisen töksähtelevältä. Pitää tästä nyt painua untenmaille.
Signal kirjoitti:
Tämä saattaa kuulostaa hieman kaukaahaetulta eikä välttämättä kaikkein tarpeellisimmalta asialta
Näin minä asian näkisin. Uskoisin, että mikserin syvin idea on muualla kuin osto&myynti palstalla. Toki jos ylläpidolla on älyttömästi ylimääistä aika eikä mitään paranneltavaa miserin varsinaiseen toimenkuvaan liityen keksitä, niin senkun tekevät. Vähän epäilen tarpeellisuutta silti.
nesretro.com :n systeemi on melko toimiva. ei muuta kuin palauteviestiketju stickynä osto&myynti-osioon ja sinne jokainen käy kirjoittamassa palautetta tehdyistä kaupoista. koska kaupanteko on mikserissä suhteellisen pientä, niin tämä systeemi toimisi varmasti tarpeeksi hyvin.
nuo kaupantekosopimukset jne menee ehkäpä hieman yli.
hieman asiaa sivuten...eikö olisi järkevää laittaa tuolle osto/myynti-palstalle mahollisuus käyttäjälle poistaa alottamansa viestiketju kun on saanut myytyä/ostettua tavaransa?
Raven kirjoitti:
hieman asiaa sivuten...eikö olisi järkevää laittaa tuolle osto/myynti-palstalle mahollisuus käyttäjälle poistaa alottamansa viestiketju kun on saanut myytyä/ostettua tavaransa?
Sorge offtopicista....
Tai komentaa heitä säilyttämään ne. Itseäni ainakin kinnostaisi tietää, millaista tavaraa täällä liikkuu. Minua henkilökohtaisesti ärsyttää nuo "myyty", "meni jo" tai vastaavat otsikot, joista on vielä aloitusviesti tyhjennetty.
Kannatan ehdotusta, sillä en siedä noita tyhjiä ketjuja.
Oho. Ei tuo ollutkaan alkuperäinen ehdotus. No, kannatan sitä silti