Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kaupalliseen menestykseen ilman levy-yhtiöitä?


Doc*
247 viestiä

#1 kirjoitettu 10.04.2007 13:35

Silmiini osui tällainen kiinnostava juttu naispuolisesta englantilaisesta singer-songwriterista Kate Walshista, joka oli onnistunut pääsemään iTunesin albumilistan kärkeen minimibudjetilla kotioloissa tehdyllä albumilla ilman levy-yhtiöiden apua, ilmaisen MySpace-promootion kautta (Katen MySpace-sivu on täällä, siellä myös kuunneltavana muutama biisi). Vastaavia menestystarinoita on ymmärtääkseni jo tapahtunut muutamia muitakin, mutta tämä on esimerkkinä aika näyttävä. Kun ottaa huomioon sen, kuinka äänitteiden myynti on hyvää vauhtia siirtymässä fyysisistä CD-levyistä aineettomaksi tiedostojen nettimyynniksi, herää luonnollisesti kysymys, kuinka järkevää kaupallisille musiikkimarkkinoille halajavien artistien on ylipäänsä enää tehdä perinteisiä levysopimuksia levy-yhtiöiden kanssa. Ehkä parempi tie onkin pyrkiä hoitamaan homma ensi vaiheessa puhtaasti omana bisneksenä iTunesin ja muiden online-jakelijoiden kanssa ja vasta sitten alkaa neuvottelemaan mahdollisista fyysisten levyjen jakelusopimuksista perinteisten levy-yhtiöiden kanssa, mikäli menestystä tulee ja laajempi jakelu kiinnostaa. Lähtökohdat neuvotteluille olisivat ainakin huomattavasti paremmat, online-myyntitulot voisi edelleen pitää kokonaan itsellään, ja kontrolli omaan musiikkiin olisi mahdollista säilyttää pysyvästi. Jos artisti suuren levy-yhtiön leivissä saa 5 senttiä per myyty biisi ja itsenäisenä toimijana sanotaan vaikka 70 senttiä per biisi, levy-yhtiön täytyisi onnistua generoimaan 14-kertainen myynti ennen kuin homma olisi edes tasoissa - pohtimisen arvoinen yhtälö niille, jotka tekevät musiikkiaan osittain tai kokonaan kaupallisista lähtökohdista.

^ Vastaa Lainaa


pallomember
258 viestiä

#2 kirjoitettu 10.04.2007 15:13

Juu olen kuullut kyseistä muijaa, eikä ole yhtään hullumpaa settiä.

Tuo Myspace-markkinointi taitaa harvoin kyllä tuottaa minkäänlaista merkittävää tulosta vaikka niitä addeja heittelisi tuhat päivässä.

^ Vastaa Lainaa


petersadul
286 viestiä

#3 kirjoitettu 10.04.2007 19:09

pallomember kirjoitti:

Tuo Myspace-markkinointi taitaa harvoin kyllä tuottaa minkäänlaista merkittävää tulosta vaikka niitä addeja heittelisi tuhat päivässä.


Ahkera keikkailu, ankara myspace "addaus" ja oikeasti hyvä artisti tuo jo aikasta kohtuullisen promootioarvon kuten tuon aloitusviestin daamilla oli tapaus. Varsinkin Jenkeissä/briteissä myspace on kuitenkin aikasta iso juttu. Kaikilla pitää olla oma "space".

Itselle myspace on tuonut kivasti kuuntelijoita suomen rajojen ulkopuolella, jopa ihan "oikeita" faneja.

Mitä tulee tuohon perinteiset levy-yhtiöt vs. itse tehty toiminta, niin varmasti muutosta tulee kuvioihin aina vaan enemmissä määrin. Myspacessa pystyy jo nyt itsekin myymään biisejä ja jos hype on niin kova, että saa tuotteen itunes:iin myyntiin, niin lopputulos parhaimmillaan lyö ainakin rahallisesti levy-yhtiöiden tarjoamat diilit. Varsinkin jenkeissä isot levylafkat tarjoavat sellaisia "artisti maksaa" diilejä, että ei mitään rajaa. Tarjotaan iso summa kouraan samantien, mutta todellisuudessa artisti maksaa siitä summasta kaikki kiertueesta lähtien. Lopputulos on monissa tapauksissa aika surullinen, vaikka levy myisi paljonkin.

Perinteiset levy-yhtiöt tulevat säilymään pitkään, mutta monille indie artisteille avautuu aina vaan enemmän mahdollisuuksia ja se on hyvä asia se.

^ Vastaa Lainaa


hopeakuula

#4 kirjoitettu 10.04.2007 19:38

Kyllä tuo My space foorumina varsin mielenkiintoinen on. Siellä tavallaan mitataan artistin kiinnostavuus reaaliajassa. Jos niitä addeja heittelee ja musiikillinen matsku on sopivasti yhtälössä ulkoasun kanssa, niin hyvinkin voi ruveta sana leviämään. Laatu on valttia, eli puoli hutaisulla tuskin i pod markkinoille hyökätään. Ehkä on myös hyvä katsoa mihin niitä addeja heittelee. Tietysti mitä enemmän, sitä parempi, mutta onko kirkkomusaa tekevän järkevää lähestyä skeittipunkkareita ( ai miten niin kärjistettyä).
Itse en valitettavasti ole onnistunut vielä rikastumaan, mutta en jää marisemaan, vaan uutta putkeen ja viilausta ja säätöä.
Mietintöjä musan tekemisestä ja genreista voi käydä tsekkaamassa www.myspace.com/johnbaritone

hopeakuula muokkasi viestiä 19:43 10.04.2007

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 11.04.2007 10:36

Mahdollistahan tuo on, ei siinä, esimerkkejäkin on monia. Itse en vain siinä mielessä näe pidemmän päälle järkeä tuossa sillä musiikin markkinointi on aika hajottavaa puuhaa kun ohessa pitäisi keikkailla ja tehdä biisejä yms. Nostan hattua niille ketkä jaksavat päiväduunin/opiskelun ohessa hoitaa bändin perustoimintojen lisäksi äänite- sekä keikkamarkkinoinnin ja talouden niin että sillä rintamalla on oikeasti jotain eloakin.

Se on levy-yhtiön alaisuudessa olemisen suurin etu että joku muu myy sitä musiikkia, kerää tulot ja tilittää ne eteenpäin, hoitaa mekanisoinnit, julkaisut sun muut juoksevat asiat jolloin bändi voi paremmin keskittyä siihen olennaiseen eli keikkailuun ja musiikin tekemiseen. Jokainen joka on tosissaan kaupannut musiikkiaan eteenpäin tietää mitä tarkoitan, se touhu käy työstä (ja siksipä sitä levy-yhtiöiden ihmiset työkseen tekevätkin). Joo, menettäähän siinä tuloja kun muut kuorivat provikkansa päältä mutta jos diili on kelvollinen niin kyllä siitä jää käteenkin jotain. Minua ei haittaa tippaakaan että tuon ulkomusiikillisen paperi- ja puhelinpaskan tekee joku muu.

^ Vastaa Lainaa


Doc*
247 viestiä

#6 kirjoitettu 11.04.2007 13:00

impronen kirjoitti:
Periaatteessa joo. Tosin kun sattuneesta syystä tuo kaupallinen menestys ei pahemmin herätä suuria toiveita. Toki olisi hienoa kuulla omaa dronea MTV.ltä mutta jotenkin vähän epäilen. MySpace ei ole ollut omassa "promootiossani" kovinkaan isossa osassa last.fm on ollut sen sijaan varsin hyödyllinen.

Laitoin vasta aivan äskettäin oman sivuni MySpaceen, joten en vielä tiedä, kuinka hyvin tällainen epäkaupallisempi musiikki toimii siellä, mutta last.fm:n osalta kokemukseni ovat samansuuntaisia, eli kuulijoita löytyy myös valtavirtamusiikin ulkopuolelle. last.fm on leimallisesti musiikin ystävien saitti siinä missä MySpace on yleisempi sosiaalinen kohtauspaikka, jossa musiikki on vain yksi monista jutuista.

impronen kirjoitti:
Kertokaapas muuten, mihin tuolla myspacessa pitää laittaa sitä koodia että saa muokattua sivun ulkonäköä? Onko se toi band bio vai mikä?
...
Osasinkin. Tuo bio ainakin näytti tuottavan haluttua tulosta.

Bio on juuri se paikka. MySpace-sivujen ulkonäön muokkaamiseksi ja testaamiseksi on muuten olemassa käteviä apusivustoja. Esimerkiksi pimp-my-profile.com on ihan hyvä paikka rakentaa sivustolle ulkoasua taustakuvien, värien, fonttien ym. säätelyllä. Kun homma on valmis, sivusto generoi tarvittavan HTML-koodin, jonka voi sitten helposti copy/pastata sinne oman profiilin Bion alkuun.

^ Vastaa Lainaa


minomus
300 viestiä

#7 kirjoitettu 11.04.2007 14:12

Tonkku kirjoitti:
petersadul kirjoitti:
pallomember kirjoitti:

Tuo Myspace-markkinointi taitaa harvoin kyllä tuottaa minkäänlaista merkittävää tulosta vaikka niitä addeja heittelisi tuhat päivässä.



Itselle myspace on tuonut kivasti kuuntelijoita suomen rajojen ulkopuolella, jopa ihan "oikeita" faneja.



Offtopikkina sanon että näin on myös omalla kohdallani. Myspace on hyvä juttu ja voi auttaa helvetisti eteenpäin.


Juu, voi poikia hyviäkin kontakteja, remix pyyntöjä yms
Tuntuu olevan vähän sellainen pakko-olla-juttu ainakin edm-piireissä, joten itsekin narahti joku kuukausi sitten eikä se nyt hullumpi virtuaalipippelinkasvatuspaikka ole.

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#8 kirjoitettu 11.04.2007 16:36

impronen kirjoitti:
Periaatteessa joo. Tosin kun sattuneesta syystä tuo kaupallinen menestys ei pahemmin herätä suuria toiveita. Toki olisi hienoa kuulla omaa dronea MTV.ltä mutta jotenkin vähän epäilen.

No mutta voihan Antero Tienahosta tulla isokin juttu drone/alternative-skenessä. Tarvitsee vain löytää oikeat kontaktit.

^ Vastaa Lainaa


Doc*
247 viestiä

#9 kirjoitettu 17.04.2007 01:44

The Register julkaisi muutama viikko sitten tällaisen MySpacea käsittelevän jutun: "Does MySpace really help artists?" , josta käy ilmi ainakin se, että kilpailu huomiosta on kovaa sielläkin:

The indie artists of MySpace may each make $10, or $100 or $1,000 for an entire year. There are an estimated 3 million artists actively using MySpace, and if each averages only $100, that's $300m. If MySpace takes a chunk of that, and it does - MySpace and SnoCap, which handles the back-end, share a 45c transaction fee for every download - that's a nice return. Assuming the average download is 99 cents, MySpace and SnoCap will make almost $150m.

And this doesn't even include advertising revenues. Meanwhile, the average artist will only get a little more than $50 bucks.


Tuo 3 miljoonaa artistia on kyllä todella huikea määrä. Eipä ainakaan hevin lopu musiikki tästä maailmasta, kun tarjonta on jo nyt noin valtavaa.

^ Vastaa Lainaa


Ray-Ska
280 viestiä

#10 kirjoitettu 17.04.2007 05:33

-jos musa on tarpeeksi hyvää mikä tahansa reitti toimii..

toisaalta alternatiivisen musan tekijöiden kannnattaakin pysyä omillaan aluksi, ja etsiä musan levitys reittejä...radiot on tukittu joten netti on selkeä reitti...mutta kovaa työtä se on kuitenkin erottautua isosta massata..hillitöntä promoa...sokeaa hulluutta..mutta mahdollista..
itse tekisin kaikki mahdolliset systeemit kuntoon itsenäisenäna artistina /bändinä ennenkuin tekisin mitään sopimuksia (allekirjoittaneelle tuskin edes tarjotaan..) ja kun levy-yhtiöt kiinnostuu tekisi niiden kanssa vain sopimuksen niistä asioista joihin tarvii lisäpotkua..kaikkea ei pidä myydä tai antaa toisten käsiin...

^ Vastaa Lainaa


odkid
3343 viestiä

#11 kirjoitettu 17.04.2007 13:24

Doc* kirjoitti:
Silmiini osui tällainen kiinnostava juttu naispuolisesta englantilaisesta singer-songwriterista Kate Walshista, joka oli onnistunut pääsemään iTunesin albumilistan kärkeen minimibudjetilla kotioloissa tehdyllä albumilla ilman levy-yhtiöiden apua, ilmaisen MySpace-promootion kautta (Katen MySpace-sivu on täällä, siellä myös kuunneltavana muutama biisi). Vastaavia menestystarinoita on ymmärtääkseni jo tapahtunut muutamia muitakin, mutta tämä on esimerkkinä aika näyttävä. Kun ottaa huomioon sen, kuinka äänitteiden myynti on hyvää vauhtia siirtymässä fyysisistä CD-levyistä aineettomaksi tiedostojen nettimyynniksi, herää luonnollisesti kysymys, kuinka järkevää kaupallisille musiikkimarkkinoille halajavien artistien on ylipäänsä enää tehdä perinteisiä levysopimuksia levy-yhtiöiden kanssa. Ehkä parempi tie onkin pyrkiä hoitamaan homma ensi vaiheessa puhtaasti omana bisneksenä iTunesin ja muiden online-jakelijoiden kanssa ja vasta sitten alkaa neuvottelemaan mahdollisista fyysisten levyjen jakelusopimuksista perinteisten levy-yhtiöiden kanssa, mikäli menestystä tulee ja laajempi jakelu kiinnostaa. Lähtökohdat neuvotteluille olisivat ainakin huomattavasti paremmat, online-myyntitulot voisi edelleen pitää kokonaan itsellään, ja kontrolli omaan musiikkiin olisi mahdollista säilyttää pysyvästi. Jos artisti suuren levy-yhtiön leivissä saa 5 senttiä per myyty biisi ja itsenäisenä toimijana sanotaan vaikka 70 senttiä per biisi, levy-yhtiön täytyisi onnistua generoimaan 14-kertainen myynti ennen kuin homma olisi edes tasoissa - pohtimisen arvoinen yhtälö niille, jotka tekevät musiikkiaan osittain tai kokonaan kaupallisista lähtökohdista.


Miulla tuosta Myspacesta oli sen verran hyötyä, että sain just vähän aikaa sit sovittua levyn julkasusta belgialaisen levy-yhtiön kanssa. Miulle tuo levybisnes tuntuu niin vittumaiselta asialta, ns."likaselta työltä" - tuntuu hyvältä kun ei ite tartte hoitaa sitä kaupallista/myyntipuolta hommasta. Jotenki ittensä yltiöpäinen promoaminen tuntuu pervessiltä. Silti vaikka tuo sopimus tuli niin miulla ei oo mitään sitoumusta niitten tyyppien kanssa eli voin edelleen julkasta musaa ite ja/tai muitten lafkojen kautta. Toisin sanoen tässä omassa tapauksessani kontrolli omasta musasta on säilynyt täysin, esim. mitään Teostoon/vastaavaan liittymistä ei oo ees mainittu. Ja kun jakelukin menee eri maailman kolkkiin ni sehän on mukava. Rahallista toimeentuloakin saattaa saada nimellistä enemmän jos tuo levy rupee innostamaan ihmisiä, ja uskon etten ite sais senkään vertaa jos oisin jatkanu homman jakelua yksinäni. Eli siis mielenkiintonen tapaus tuo Kate Walsh on kyllä, mutta luulen että se ainakin toistaseksi on vielä marginaalinen ilmiö, ehkä tulevaisuudessa yleistyy..

^ Vastaa Lainaa


Doc*
247 viestiä

#12 kirjoitettu 18.04.2007 03:06

Odkid, kuulostaa oikein hyvältä, ja tuo voisi ehkä ollakin useimmille se ideaalisin toimintatapa - eli omatoimista promootiota MySpacessa ja muualla niin kauan kunnes (toivottavasti) löytyy joku toimija, joka ottaa promootion ja jakelun systemaattisemmin hoidettavakseen. Ja nimenomaan tuollaiset ei-eksklusiiviset sopimukset Teostosta riippumattomien lafkojen kanssa ovat artistin kannalta varsin järkeviä - jääpähän oma taide omaan kontrolliin jatkossakin vaikka siinä voikin vapauden hintana jonkun euron jotain YLEn soittomaksuja menettää.

Onneksi olkoon vielä kerran!

^ Vastaa Lainaa


odkid
3343 viestiä

#13 kirjoitettu 18.04.2007 12:22

impronen kirjoitti:
odkid kirjoitti:
Doc* kirjoitti:
Silmiini osui tällainen kiinnostava juttu naispuolisesta englantilaisesta singer-songwriterista Kate Walshista, joka oli onnistunut pääsemään iTunesin albumilistan kärkeen minimibudjetilla kotioloissa tehdyllä albumilla ilman levy-yhtiöiden apua, ilmaisen MySpace-promootion kautta (Katen MySpace-sivu on täällä, siellä myös kuunneltavana muutama biisi). Vastaavia menestystarinoita on ymmärtääkseni jo tapahtunut muutamia muitakin, mutta tämä on esimerkkinä aika näyttävä. Kun ottaa huomioon sen, kuinka äänitteiden myynti on hyvää vauhtia siirtymässä fyysisistä CD-levyistä aineettomaksi tiedostojen nettimyynniksi, herää luonnollisesti kysymys, kuinka järkevää kaupallisille musiikkimarkkinoille halajavien artistien on ylipäänsä enää tehdä perinteisiä levysopimuksia levy-yhtiöiden kanssa. Ehkä parempi tie onkin pyrkiä hoitamaan homma ensi vaiheessa puhtaasti omana bisneksenä iTunesin ja muiden online-jakelijoiden kanssa ja vasta sitten alkaa neuvottelemaan mahdollisista fyysisten levyjen jakelusopimuksista perinteisten levy-yhtiöiden kanssa, mikäli menestystä tulee ja laajempi jakelu kiinnostaa. Lähtökohdat neuvotteluille olisivat ainakin huomattavasti paremmat, online-myyntitulot voisi edelleen pitää kokonaan itsellään, ja kontrolli omaan musiikkiin olisi mahdollista säilyttää pysyvästi. Jos artisti suuren levy-yhtiön leivissä saa 5 senttiä per myyty biisi ja itsenäisenä toimijana sanotaan vaikka 70 senttiä per biisi, levy-yhtiön täytyisi onnistua generoimaan 14-kertainen myynti ennen kuin homma olisi edes tasoissa - pohtimisen arvoinen yhtälö niille, jotka tekevät musiikkiaan osittain tai kokonaan kaupallisista lähtökohdista.


Miulla tuosta Myspacesta oli sen verran hyötyä, että sain just vähän aikaa sit sovittua levyn julkasusta belgialaisen levy-yhtiön kanssa. Miulle tuo levybisnes tuntuu niin vittumaiselta asialta, ns."likaselta työltä" - tuntuu hyvältä kun ei ite tartte hoitaa sitä kaupallista/myyntipuolta hommasta. Jotenki ittensä yltiöpäinen promoaminen tuntuu pervessiltä. Silti vaikka tuo sopimus tuli niin miulla ei oo mitään sitoumusta niitten tyyppien kanssa eli voin edelleen julkasta musaa ite ja/tai muitten lafkojen kautta. Toisin sanoen tässä omassa tapauksessani kontrolli omasta musasta on säilynyt täysin, esim. mitään Teostoon/vastaavaan liittymistä ei oo ees mainittu. Ja kun jakelukin menee eri maailman kolkkiin ni sehän on mukava. Rahallista toimeentuloakin saattaa saada nimellistä enemmän jos tuo levy rupee innostamaan ihmisiä, ja uskon etten ite sais senkään vertaa jos oisin jatkanu homman jakelua yksinäni. Eli siis mielenkiintonen tapaus tuo Kate Walsh on kyllä, mutta luulen että se ainakin toistaseksi on vielä marginaalinen ilmiö, ehkä tulevaisuudessa yleistyy..


Onneksi olkoon! Kuulostaa varsin kohtuulliselta diililtä. Juuri tuo jakelu on itseäkin mietityttänyt. Postittamisessa yms. on kuitenkin melkoisesti hommaa.


Jesh, sehän se on miullakin kun ei tuota aikaa ole loputtomiin (miksköhän mie sit kirjottelen tänne?)... Mut siis joo, tuo on mahollista. Tuo oli kyllä miusta hiton hyvää tuuriakin jo. Toivoisin samanlaisen diilin natsaavan monille muillekin mikserin artisteille, koska täällä on monia loistavia helmiä aukeamattomissa simpukoissa.

Lämmin kiitos onnitteluista siulle ja Docille!
Doc* kirjoitti:
..nimenomaan tuollaiset ei-eksklusiiviset sopimukset Teostosta riippumattomien lafkojen kanssa ovat artistin kannalta varsin järkeviä - jääpähän oma taide omaan kontrolliin jatkossakin vaikka siinä voikin vapauden hintana jonkun euron jotain YLEn soittomaksuja menettää.


Tuo on just se pointti - siinä tapauksessa jos ei kiinnosta sellanen läpikaupallinen bisnes.
odkid muokkasi viestiä 12:23 18.04.2007

^ Vastaa Lainaa


Modnar
106 viestiä

#14 kirjoitettu 28.05.2007 11:09

Olisihan se vänkää melkein nollabudjetilla tienata elantonsa, mutta kuitenkin mieluummin teen fyysisen levyn kuin kaupittelen jotain kasvottomia tiedostoja netissä. Vaikka se tuottoisampaa voisi ollakin.

pallomember kirjoitti:
Tuo Myspace-markkinointi taitaa harvoin kyllä tuottaa minkäänlaista merkittävää tulosta vaikka niitä addeja heittelisi tuhat päivässä.

Mutta joskus kyllä käy mäihä, vaikkei olisi addeja heittänyt kuin muutaman satasen. Sattumalta eräs pienlevy-yhtiö kiinnostui parista MySpacessa olleesta teoksesta ja julkaisua on luvassa.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu