Kirjoittaja
|
Onko kukaan tehnyt omia VST-plugareita?
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#1 kirjoitettu
03.04.2007 00:00
Onko kukaan tehnyt omia VST-synia tai muuta sälää? Itse ajattelin ottaa työn alle mallintavan synan. Jos on kokemusta niin millä kielellä se kannattaisi tehdä: asm, c, c++, joku muu? Tattis.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
03.04.2007 00:08
Kiintoisa aihe. Lisätään samaan syssyyn AU- ja RTAS-plugarit. Ja jos on kokemusta ja osaamista niin ottakaa yhteyttä, meikäläisellä olisi tarvetta RTAS-koodaajalle, takaan että homma on todella helppo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KSalmela
|
#3 kirjoitettu
03.04.2007 00:10
Mikäli tästä kehkeytyy jonkinlainen "MKSR Synth" -kollaasi, niin grafiikoita voisin mahdollisesti väsätä. Eikä ole kokemusta synien teosta (saati niiden graafisesta suunnittelusta).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#4 kirjoitettu
03.04.2007 00:13
Eleria kirjoitti:
Mikäli tästä kehkeytyy jonkinlainen "MKSR Synth" -kollaasi, niin grafiikoita voisin mahdollisesti väsätä. Eikä ole kokemusta synien teosta (saati niiden graafisesta suunnittelusta).
Löytyykö Illustrator ja Photoshop?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
03.04.2007 01:14
Onhan noita audioplugareita tullut koodattua, ei tosin VST api:lla.
C++ on ollut ihan hyvä valinta, mutta kyllä muillakin kielillä pärjää. Kannattaa valita käyttöön sellaiset työkalut millä saa tehokkaasti kehitettyä ja kokeiltua erilaisia lähestymistapoja.
Yleiskäyttöisen koodin kirjoittaminen hyödyntää myös, sen sijaan että kovakoodailee 5000 rivisiä hirviöitä, niin niiden pilkkominen sopivisiin osiin helpottaa ylläpitoa ja tekee koodiprojekteista helpommin hallittavia.
Prototyyppien tekoon joku Reaktor / Synthedit / Matlab on varmaan ihan sopiva työkalu, sopivan algoritmin kehittämisen jälkeen jollain tehokkaammalla kielellä on nopeaa tehdä hyvä toteutus ja käyttöliittymä.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
flaa
|
#6 kirjoitettu
03.04.2007 10:53
Itsehän olen miettinyt juuri samaa. Olisin kiitollinen jos voisitte opastaa minut johonkin selkeään aloittelijan VST-ohjelmointitutoriaaliin. Tähän mennessä olen kyennyt vain kummastelemaan, että miksei koodi käänny.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
crystal28
|
#7 kirjoitettu
03.04.2007 11:40
Ainaki Buzzissa ne on tehty C++ ja Visual Basicilla. Luulen et Buzzin koneet on aika erilaista koodata koska niis ei tarvi niit namikoita ja muita niinkaan ohjelmoida ja mallintaa plugineja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu
03.04.2007 18:33
crystal28 kirjoitti:
Ainaki Buzzissa ne on tehty C++ ja Visual Basicilla. Luulen et Buzzin koneet on aika erilaista koodata koska niis ei tarvi niit namikoita ja muita niinkaan ohjelmoida ja mallintaa plugineja.
Ei ihan noin. Buzzin plugineissa se dsp-koodi on melko lailla samassa muodossa kuin vastaavissa VST-plugineissa. Luuppi missä tuotetaan annetun puskurin verran dataa ja kasa (liukuluku)operaatiota.
Eroa pluginiin tulee tosiaan rajapintojen eroavaisuudesta, mutta pluginiin tuleva host-rajapintasidonnainen koodi voi sopivilla yleiskäyttöisillä koodipätkillä jäädä aika pieneksi.
Buzzilla tosiaan voi jättää käyttöliittymän tekemättä, mutta sama onnistuu VST:llä myös. Jos pluginilla ei ole omaa käyttöliittymää, niin host voi näyttää yksinkertaisen version, esim liu'uilla toteutettuna.
Mitkäs Buzz-pluginit on muuten VB:llä tehty?
niinjoo ja pakollisia tutorial-linkkejä:
http://www.google.com/... - vst rajapintojen standardi
http://www.google.com/...
http://www.asktoby.com...
http://musicdsp.org/
jne.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
T-Sync
345 viestiä
|
#9 kirjoitettu
03.04.2007 23:02
Apo kirjoitti:
Buzzilla tosiaan voi jättää käyttöliittymän tekemättä, mutta sama onnistuu VST:llä myös. Jos pluginilla ei ole omaa käyttöliittymää, niin host voi näyttää yksinkertaisen version, esim liu'uilla toteutettuna.
Mda:n plugineihin ei vissiin ole käyttöliittymiä tehty?
T-Sync poisti typoja 23:10 03.04.2007
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
mystran
645 viestiä
|
#10 kirjoitettu
03.04.2007 23:21
VST:n koodaaminen lienee helpointa C++:lla kun VST liiman saa Steinbergiltä C++:na, ja mitä ilmeisimmin jotkut hostit olettavat että plugarit on C++ luokkia mallia Steinberg eivätkä tyydy pelkkään C-APIin joka sellaisenaan olisi helposti tuettavissa missä tahansa.
Jos osaa C++:aa niin eipä noissa nyt mitään sen ihmeempää ole kuin että dokumentaatiot kannattaa lukea tarkasti, ja sitten muistaa että dokumentaatio ei kerro puoliakaan oleellisista yksityiskohdista, ja kyseiset yksityiskohdat keskimäärin erovat hostista toiseen vaikka kuinka.
Eli siis kannattaa osata koodata varman päälle jos haluaa että toimii useammassa hostissa.
VSTGUIhin en henk.koht. koskisi pitkällä tikullakaan (tekee natiivin käyttöliittymän suosiolla, säästää monta ongelmaa), mutta itse VST:n kanssa tulee ihan hyvin toimeen.
Lähinnähän se mielenkiintoinen puoli on että mitä se plugari tekee. Kannattaa suunnitella rakennetta jonkun verran, miten signaali ja parametripuolet kommunikoi keskenään, jne. Toinen mitä kannattaa tehdä on prototyypittää algorithmit pikkuplugareilla joilla ei ole omaa käyttöliittymää.
Ja sitten ehkä kannattaa ensimmäisenä plugarina kirjoittaa jotain suht simppeli, ja testata toimiiko rakenne ja idea, sitten joko laajentaa tai kirjoittaa uusiksi varsinainen projekti, jottei käy niin ettei koskaan saa mitään valmiiksi.
Jos C++:aa ei valmiiksi osaa, niin kannattaa ehkä opetella ensin tekemään jotain normaaleja ohjelmia, jotta saa käsityksen miten homma toimii. C++ on vähän ikävä siitä että menee jonkun aikaa väkisin jotta saa sen verran hyvän kokonaiskäsityksen kielen omituisuuksista että voi kuvitella kirjoittavansa jokseenkin luotettavaa koodia. Luotettavuus taas on sillä tavoin oleellinen, ettei ole kauhean kivaa jos plugari kaataa hostin ja jumittaa käyttiksen äänikorttiajurit tilaan josta pääsee vain boottaamalla (been there, done that, plenty of times, ja olen sentään koodannut varmaan 15 vuotta).
Mutta ei kannata pelätä, senkun vaan kääntäjää esiin ja esimerkkejä lukemaan. Aikaa homma syö väkisin varsinkin jos aikaisempi ohjelmointikokemus on vähäistä tai olematonta, mutta jos osaa koodata sujuvasti niin eipä VST mitenkään poikkeava ole.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KSalmela
|
#11 kirjoitettu
03.04.2007 23:30
Klaus H kirjoitti:
Löytyykö Illustrator ja Photoshop?
Inkscape, Paint.net, GIMP ja Pixia. Koulussa pääsen käsiksi näihin "kaupallisempiinkin" ohjelmiin.
Eikä mihinkään ammattilaisprojektiin kannata pyytää, sillä osaamisen taso ei ole mitään huippua. Jotenkin vaan tuntuisi kivalta väsätä jotain synaa. Yleensäkin ihailen graafisesti hienosti suunniteltuja plugineja.
T-Sync kirjoitti:
Mda:n plugineihin ei vissiin ole käyttöliittymiä tehty?
En ainakaan itse ole vielä löytänyt. Ja noiden pluginien asetukset eivät ainakaan minulla FL Studiossa päivity reealiaikaisesti, joten niiden käyttö on jäänyt vähemmälle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|