Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Sävellys ja sovitustyön jälkeinen prosessi


Paradigma

#1 kirjoitettu 18.03.2007 15:53

... eli siis miksaus, masterointi ymym. Kuinka te homman hoidatte?

Itse kun käytän cubasea, biisiä työstäessäni haen EQ:ta ja pistän jotain kompressoria mahdollisesti (sen verran kun konetehot antaa myöten). Sitten kun ralli on valmis, teen siitä wavin ja isken adobe auditioniin, multiband compressorilla etin sopivat säädöt ja se on sitten siinä. Ehkä EQ:llä jotain pientä hienosäätöä koko roskan päälle vielä.

Tiedät, että tämä on tällainen laiskan vaihtoehto, mutta tällä tapaa saa suht kuuluvan, mutta tosin ehkä hieman tuhnuisen äänimaailman. Olen kyllä kokeillut miksailla kaikkia raitoja erikseen tuossa adobessa ja se on johtanut vain hirveyteen.

Miten teillä? Minkälaisia filttereitä, kompressoreita ymym käytätte ja missä vaiheessa? Pistelkää vaikka jotain näytteitä sitten esille!

http://www.mikseri.net...
Tää ensimmäinen biisi, kaipaisin miksailuvinkkejä. Miten tätä vois parantaa? Kertosäe ja C-osa on niitä ongelmakohtia, jotka omasta mielestäni hieman puuroutuu.

Ja siis vielä tuli mieleen sellainen asia kuin mahtipontisuus! Kuinka saada sellaista tiettyä räjähtävyyttä, esim. kertosäkeeseen? Hiljaiset kohdat on suht helppo saada kuulostamaan hyvältä, mutta varsinkin jos tekee vaikka power metallia niin mahtipontinen kertosäe mussuuntuu helposti. Pitäisikö tuollainen räjähtävyys sitten hoitaa vain kontrastieroilla? Että pistää säkeistöä vähän hiljemmalle ja silleen.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 18.03.2007 18:44

Paradigma kirjoitti:
... eli siis miksaus, masterointi ymym. Kuinka te homman hoidatte?

miksaus tulee hoidettua samaan aikaan sävellyksen ja "sovituksen" (eli lähinnä rakenteen ja yleisen tuotannon ja nysväyksen) aikana niin, ettei lopputuloksesta tule yllätystä tai hankalaa miksata sen jälkeen kun biisi on valmis. se on siinä rinnalla alusta loppuun.

tästä vastauksesta tuskin on hyötyä, mutta reasonilla ja sen vehkeillä kaikki miksaus. masterointivaiheessa on sentään sama softa (audition) käytössä, mutta silloin ei tule muuta universaalia tehtyä kuin mahdollisesti alakerran hillitty siivous filtterillä ja limitointia wavesin plugareilla. kompressoinnit ja erilaiset spektrin boostaukset aina materiaalin ja lopputuloksen mukaan, mutta jos sellaista oon tekemässä, niin yleensä ne hoidetaan wavesin ja izotopen vehkeillä.

Itse kun käytän cubasea, biisiä työstäessäni haen EQ:ta ja pistän jotain kompressoria mahdollisesti (sen verran kun konetehot antaa myöten). Sitten kun ralli on valmis, teen siitä wavin ja isken adobe auditioniin, multiband compressorilla etin sopivat säädöt ja se on sitten siinä. Ehkä EQ:llä jotain pientä hienosäätöä koko roskan päälle vielä.

kuulostaa ihan kivalta, mutta vaikka teenkin koko ajan sitä samaa paskaa, niin en itse uskaltaisi kertoa noinkaan suoraviivaisesti mitä aion tehdä joka biisille. tietysti jos samat vinkit toimis joka kerta, niin mikä ettei, mutta psykoakustisesti käyttäytyviä efektejä odotellessa täytynee tyytyä tähän.

Pistelkää vaikka jotain näytteitä sitten esille!

vaikka mennäänkin eri genreissä, niin profiilistahan noihin projekteihin pääsee. olis tietysti oikein mukavaa jos joku jaksais tehdä wikiin jonkun perustavaa laatua olevan artikkelin kaikista efekteistä ja miten niitä yleensä käytetään ja minkälainen ero saadaan kun tehdäänkin asia x:n sijaan y:llä yms. ehkä atheos? ;)

Ja siis vielä tuli mieleen sellainen asia kuin mahtipontisuus! Kuinka saada sellaista tiettyä räjähtävyyttä, esim. kertosäkeeseen? Hiljaiset kohdat on suht helppo saada kuulostamaan hyvältä, mutta varsinkin jos tekee vaikka power metallia niin mahtipontinen kertosäe mussuuntuu helposti. Pitäisikö tuollainen räjähtävyys sitten hoitaa vain kontrastieroilla? Että pistää säkeistöä vähän hiljemmalle ja silleen.

toimiva keino. lisää räjähtävyyttä saa joko kertsin soundien levitys stereokuvassa tai muuten vaan soundin massan lisääminen, tai kummatkin. jos moinen ei (enää) onnistu, voi normaaleille säkeistölle tehdä saman käänteisenä.

^ Vastaa Lainaa


flaa

#3 kirjoitettu 18.03.2007 19:22

Oman näkemykseni mukaan pistävintä tuossa kappaleessa on vakavasti ylilyöty stereoefekti lähes kaikissa intrumenteissa aina laulua myöten. Aivan kuin toinen stereoraita olisi huomattavasti epäsynkassa toisen kanssa. Sen huomaa jo heti alun rumpuintrossa ja kuulostaa yksinkertaisesti häiritsevältä.

^ Vastaa Lainaa


route_electrique

#4 kirjoitettu 18.03.2007 20:22

... eli siis miksaus, masterointi ymym. Kuinka te homman hoidatte?

Kun työskennellään pelkästään työaseman sisällä (ITB), niin nuo prosessejen rajat ovat aika epäselvät. Niinkuin tuossa jo todettiin että kun projekti edistyy niin siinä samalla hoidetaan kokoajan sitä miksausta.

Mulla on tapana pitää ihan vaan pelkästään miksaus sessioita projekteille. Yleensä teen myös monta eri miksausta projektista, saatan nostaa tai laskea esim. bassoraitoja ja vertailla sitten miksauksia keskenään. Hyvä tapa on myös on rendaa audioraidat erikseen,lähettää kaverille ja sanoa et miksaa! . Pari kertaa yllättynyt miten erilaiselta voi biisi kuulostaa, pelkästään miksauksen ansiosta.

Harvoin enään projektin Cubasesta ulostauduttua lataan sitä .wavia äänieditoriin, kaikki täällä mksrssä olevatkin projektit on suoria rendauksia Cubasesta.


Miten teillä? Minkälaisia filttereitä, kompressoreita ymym käytätte ja missä vaiheessa?

EQt ja kompurat tulee siinä projektin edetessä laitettua. Sonalksiksen plugit on hyviä ja edullisia. Muistaakseni pari tyyppiä AMEKilta on kehitystiimissä, niin luulisivat osaavan hommansa. Hintavampia vaihtoehtoja on sitten Waves SSL ja URS. Jos tosissaan haluaa laadukkaat dynamiikka pluginit niin kannattaa vakavissaan miettiä UAD/Powercore/LiquidMIX/Duende -sektoria.

^ Vastaa Lainaa


Klokuttaja

#5 kirjoitettu 18.03.2007 21:18

Itse käytän kompressoreita enemmän jo äänitysvaiheessa, varsinkin laulun hallittu äänittäminen ilman kompuraa on aika tuskaa. Samoin Eq:ja tulee käytettyä jonkin verran jo äänittäessä, esim. kitaroista alakertaa tulee leikattua jo äänitysvaiheessa jne. Ainakin itse pyrin siihen, että jo nauhoitusvaiheessa kaikki otetaan narulle mahdollisimman laadukkaasti ja varsinainen miksaus on siten enemmänkin nyanssin hakemista. Eniten miksausvaiheessa tulee pelattua kaikujen kanssa, panorointi on oma oleellinen hommansa ja koska itse en pidä biiseistä, jotka eivät soi kunnolla ylärekisterissä, käytän myös aikas paljon exciteria.
Masteroinnin teen eri softilla biisin mukaan, esim. rankemmissa kipaleissa T-Racks 24 on mainio peli analogisen putkimallinnuksen takia ja iZotopen Ozonea tulee taas käytettyä konemusan masteroinnissa. Soundforgea ehkä kuitenkin käytän eniten, kun nuo molemmat edellämainitut saa iskettyä siihen plugarina.

Power-metallin "mahtikertseihin" on useitakin jippoja, mutta huippuartistien levyillä yleisin on kyllä riittävä määrä tuplauksia ja stemmoja,joista voi rakentaa haluamansa kokonaisuuden.

^ Vastaa Lainaa


Paradigma

#6 kirjoitettu 19.03.2007 15:38

Kiitos viesteistä!

flaa kirjoitti:
Oman näkemykseni mukaan pistävintä tuossa kappaleessa on vakavasti ylilyöty stereoefekti lähes kaikissa intrumenteissa aina laulua myöten. Aivan kuin toinen stereoraita olisi huomattavasti epäsynkassa toisen kanssa. Sen huomaa jo heti alun rumpuintrossa ja kuulostaa yksinkertaisesti häiritsevältä.


Siis tuossa on laulussa ja kitarassa tuplaukset. Laulussakin ne on lähinnä stemmoja. Kitarat on tuplattu, tosin en tiedä onko se kovin yleistä tällaisessa musiikissa? Noista epärytmisyyksistä sen verran, että kitarat - nyt kun taas kuuntelee - on ehkä siellä täällä vähän epätarkkoja ja laulussakin on pari kohtaa, jotka eivät menee täysin samalla tavalla. Mut onko ne tosiaan niin pahasti, että se häiritsee? Itse en sitä kuule.

(Pakko tuota kertosäettä ja C-osaa kyllä jotenkin vielä sorkkia, alkaa häiritsemään liikaa jos jättää tollaseksi Harmi, ettei täällä pysty päivittämään näitä biisejä :/, häviää arvostelut ja statistiikat kun uploadaa uudestaan)

Tosta stereokuvan laajentamisesta,.. Mikä se on englanniksi? Stereopicture expanding? Varmaankin löytyy auditionista ihan sisäänrakennettuna (?)

Paradigma muokkasi viestiä 15:39 19.03.2007

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 19.03.2007 22:23

Paradigma kirjoitti:
Tosta stereokuvan laajentamisesta,.. Mikä se on englanniksi? Stereopicture expanding? Varmaankin löytyy auditionista ihan sisäänrakennettuna (?)

Effects -> Amplitude -> Channel Mixer ja sieltä presetti "Wide Stereo Field". hunajaa maksavilla plugareilla saa varmasti parempaa jälkeä, mutta tosta ensi hätään.

^ Vastaa Lainaa


Bill Cosby

#8 kirjoitettu 21.03.2007 00:48

Eka sävelletään ja sovitetaan sopivasti, sen jälkeen treenataan. Jos on tehty äänityspäätös, äänitetään itse biisi ja tarvittaessa sovitetaan lisää.

Itse aloitan biisin miksauksen vasta sen jälkeen, kun se on jotakuinkin 95 % valmis. Kaikki asiat vaikuttavat kaikkeen, enkä täten jaksa tehdä samaa työtä montaa kertaa uudelleen. Toki äänitysvaiheessa voi katsella tasoja suunnilleen kohdalleen, että tietää mikä toimii ja mikä ei, mutta mielestäni miksaaminen äänitys-/työstövaiheessa on täysin turhaa työtä. Puhtaalta pöydältä on kiva aloittaa senkin vuoksi, ettei pää ole tottunut mihinkään tiettyyn ratkaisuun vain sen takia, koska se on ollut biisissä alusta asti.

Aloitan miksauksen yleensä alakerran säätämisestä, eli ts. bassorumpu & bassoakseli kuntoon. Laulun pyrin myös ottamaan melko varhaisessa vaiheessa mukaan, että tietää mitä siellä tapahtuu - onhan kyseessä kuitenkin tärkein raita lauletussa musiikissa. Seuraavaksi avaan yleensä padeja, kitaroita etc.. riippuu aina biisistä. Mitään EQ/kompura -presettejä ei kyllä ole keksittykään jotka toimisivat jokaisessa miksauksessa, mennään aina biisin mukaan.

Masterointia en tee, koska mulla ei ole sitä mitä se vaatii.

^ Vastaa Lainaa


Apo
984 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 21.03.2007 17:29

Ajatelma kirjoitti:
"Masterointi" on se omalla kohdalla, että lyön valmiin biisin goldwaveen ja nostan sen equlla korkeita taajuuksia , sekä päätän pitchaanko biisiä ylöspäin taikka alaspäin.


o_O

Aika veikeä masterointikikka tuo pitchaus. Harvemmin tullut vastaan nimittäin

--
apo

^ Vastaa Lainaa


Kukkonen
1735 viestiä

#10 kirjoitettu 21.03.2007 17:37

Apo kirjoitti:
Ajatelma kirjoitti:
"Masterointi" on se omalla kohdalla, että lyön valmiin biisin goldwaveen ja nostan sen equlla korkeita taajuuksia , sekä päätän pitchaanko biisiä ylöspäin taikka alaspäin.


o_O

Aika veikeä masterointikikka tuo pitchaus. Harvemmin tullut vastaan nimittäin

--
apo


Saattaa tuntua sen pitchauksen jälkeen tekijän korviin tuoreelle ja raikkaalle. Ulkopuolinen tuskin huomaa(tietää) eroa. Mutta kuten sanottu, se pitchaus lopuks saattaa tuoda siihen pienen grooven poikasen, varsinkin jos nopeuttaa Joskus ite leikkiny omien biisien valmiilla waveilla ja kyllähän se ihan piristävää on, joskaan en sitä läheskään pääsääntöisesti tee.

^ Vastaa Lainaa


Paradigma

#11 kirjoitettu 21.03.2007 18:18

Ni sitähän ne jossai Depeche Moden haastattelussa kerran sano, et levy-yhtiö pyys nostamaan singlen pitchiä jonku pari prosenttiä. Se ois kuulemma kasvattanu levymyyntiä parillakymmenellä tuhannella.

^ Vastaa Lainaa


mikainen

#12 kirjoitettu 24.03.2007 19:52

Paradigma kirjoitti:
Ni sitähän ne jossai Depeche Moden haastattelussa kerran sano, et levy-yhtiö pyys nostamaan singlen pitchiä jonku pari prosenttiä. Se ois kuulemma kasvattanu levymyyntiä parillakymmenellä tuhannella.



Joskus 1965 levy-yhtiön toimesta yhtä Elviksen biisiä vähän nopeutettiin, lauluineen päivineen. Se oli joku leffarallatus joten tuskin myyntiä auttoi. Omituisen kuuloinen se aina oli kun pikkupoikana kuuntelin, mutta en tajunnut mitä oli tehty.
Sen lisäksi tietysti miksasivat usein Elviksen ääntä kovemmalle kun uskoivat sen ainakin lisäävään myyntiä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu