Kirjoittaja
|
Lars Ulrich bassarisoundi=)
|
les 6
|
#1 kirjoitettu
05.03.2007 16:41
Eli nyt kysyisin tällasta: miten lars saa aikaan sen soundin bassariin mikä oli METALLICAN "...and justice for all" levyllä. olis kiva tietää
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Is
|
#2 kirjoitettu
05.03.2007 16:49
Oiskohan ihan miksauksesta kiinni
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#3 kirjoitettu
05.03.2007 16:51
Is kirjoitti:
Oiskohan ihan miksauksesta kiinni
ja basarin täytyy myös olla hyvässä vireessä nauhoitusvaiheessa Tai ainakin sellaisessa, että mikin kautta kuulostaa samankaltaiselta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu
05.03.2007 18:34
Hyvä lähtösoundi basarista jossa on vähän normaalia löysempi kalvo, vähän kompuraa ja sitten equttaa middlejä (160-3000Hz) pois vaan niin perkeleesti. Näin minä tuon tekisin, aika tavallinen hevibasarihan tuo on loppupeleissä kun tarkemmin kuuntelee.
Ja mitä tulee levyn soundeihin niin kyllä ...And Justice For All on Metallican levyistä toiseksi paskimmin miksattu jos minulta kysytään... Mutta sepä olisikin jo kokonaan uusi ketju.
atheos muokkasi viestiä 18:35 05.03.2007
Ai niin ja ei Lars sitä soundia tee vaan äänittäjä ja miksaaja
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
degeneraatti
|
#5 kirjoitettu
05.03.2007 21:19
F-musiikissa oli aikanaan vastattu että basariin oli teipattu neljännesdollari. siitä vaan kokeilemaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ahermanni
119 viestiä
|
#6 kirjoitettu
05.03.2007 21:19
quafka kirjoitti:
Luulin että Metallican rumpusoundi syntyy ihan vaan siitä, että soittaa mahdottoman simppelisti.
Totta tämäkin! Ulrichin rumpukompit ja fillit on jokaisella levyllä jokseenkin yksinkertaisia vertasipa niitä mihin muuhun metalli bändiin tahansa. Lieneekö syy yksinkertaisesti se, että Ulrich ei oo mikään erityisen hyvä rumpali vai mikä, mut mun mielestä tollaset yksinkertaset jutut jykevöittää niitä biisejä aika paljo. Sellanen älytön megapauke ja vauhti ei toimis Metallica biiseissä niin hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tomignostics
272 viestiä
|
#7 kirjoitettu
06.03.2007 11:24
Oli Lars paska rumpali tai ei..niin Metallica "veti sukkahousut pois hevimusiikin jaloista"
Vähän vaatisi kysymys tarkennusta, koska kaikissa biiseissä ei suinkaan ole sama bassosoundi,"One" on ehkä se biisi jossa tohon rumpuun kiinnittää huomiota eniten.Veikkaukseni on että se on mikitetty pienessä kovassa tilassa(kuten esim.suihkutila) tai sitä on jäljitelty reverbillä. Kompressointikaan ei kuulosta niin tiukalta kuin muissa biiseissä. Kalvo kuulostaa löysältä, kuten edellä jo mainittiinkin.Koko levy on aika lyhyt reverbinen rumpujen osalta ja ne on myös "edessä".Varmaan jostain löytyy tietoa käytetystä kalustosta jos vaan jaksaa nähdä vaivaa.
Mielestäni soundillisesti paras on edelleen Ride The Lightning.
Ja eihän Larsilla ole kuin hiukan tahdissa pysymisen vaikeuksia,olisiko kuulo ehkä jo mennyt? Innovatiivinen rumpali se kyllä on ja sitä ei voi kaikista sanoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
RonSCHC
|
#8 kirjoitettu
06.03.2007 13:35
Ite painin muutamia vuosia sit saman kysymyksen parissa ja totesin että ei tollasta metallista soundia ellei käytä jotain metallinpalasta basarinkalvossa siinä kohtaa mihin nuija osuu. Se on tosin vähän säätämistä sen kanssa et miten sen metallinpalasen saa pysymään kiinni, mutta roudarinteippiä tai jotain muuta patenttiratkasuja kannattaa käyttää. Ja kalvo on tosiaan oltava löysällä, koska kireä kalvo ei anna taas sitä kunnon bassopohjaa soundille.
EQ:lla ja noilla nyt voi tietysti tehdä vaik mitä.
Mutta jos löytyy pelkkä mikseri ja nauhuri niin kannattaa panostaa siihen basarin luonnolliseen soundiin, ellei ole mahdollisuutta pelkkää basaria editoida jälkeenpäin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
les 6
|
#9 kirjoitettu
06.03.2007 15:53
Ahermanni kirjoitti:
quafka kirjoitti:
Luulin että Metallican rumpusoundi syntyy ihan vaan siitä, että soittaa mahdottoman simppelisti.
Totta tämäkin! Ulrichin rumpukompit ja fillit on jokaisella levyllä jokseenkin yksinkertaisia vertasipa niitä mihin muuhun metalli bändiin tahansa. Lieneekö syy yksinkertaisesti se, että Ulrich ei oo mikään erityisen hyvä rumpali vai mikä, mut mun mielestä tollaset yksinkertaset jutut jykevöittää niitä biisejä aika paljo. Sellanen älytön megapauke ja vauhti ei toimis Metallica biiseissä niin hyvin.
totta! erikoisia komppeja se ulrich viljelee. yksinkertasta mutta jykevää ja parasta!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
les 6
|
#10 kirjoitettu
07.03.2007 13:51
Painajaismainen kirjoitti:
Lerssihän ei ole teknisesti mitään maailman huippua, mutta hyvin se siellä humppaa.
Masterilla ja Justicella rummut on nauhoitettu valtavassa, tyhjässä varastotilassa jotta niihin on saatu luonnollista kaikua. Justicella James ja Lerssi leikkasivat melkein kaiken basson pois raidoista ja korostivat basarin ylä ja alataajuuksia paljon. Basari on siirretty stereokuvaan ihan etualalle.
lerssi meikä taitteli kolme a4 paprua puoliks ja pistin ne toinen toisensa sisään. sitten teippasin ne aika löysälle basarikalvolle jesarilla, siihen nuijan eteen. johan napsahtaa(ei välttämättä kovin pitkäkestonen!). käyhän se näinkin 
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sandman
2360 viestiä
|
#11 kirjoitettu
07.03.2007 21:42
osta Taman basari, tai löysennä kalvoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elmeri Kinnunen
4 viestiä
|
#12 kirjoitettu
18.04.2007 11:53
Lars Ulrich on tainut kautta aikojen käyttä taman rumpuja je semmoista pehmeää huopa nuijaa. Ulrich on käyttänyt, ainakin tuolloin, 24 tuumaista basaria tuon 22 tuumaisen sijaan. Löysä kalvo basarissa miehellä täytyy olla koska melko matala ja lätisevä soundi on(ulrich soittaa aika kovaa johtuen siitä ettei ole koskaan opiskellut oikeaa tekniikka). Riippuu myös aika paljon mikityksestä, mitä basari mikkiä on käytetty ja miten rumpujen tilamikitys on toteutettu... Monestikin basari soundi saadaan helposti EQ:lla kuntoon. Lopuksi kaikki rummut heitetään samaan bussiin ja lyödään niin vitusti kompuralla lyyttyyn että.
Itse olen jonkun verran äänitellyt ja huomannut että basarin lounnollisen soundin pitää olla ostettaessa ok. Virittamisellä ja erilaisilla kalvoilla basarista saa irti paljon. Mitään metallin palojen käyttämistä yläpään buustaamiseksi en suosittele ja lisäksi kuulostaa vitun naurettavalta. Se yläpää duunataan hyvällä mikillä ja Eq:lla. Itse olen käyytänyt basarissa Audixin A6 mikkiä ja se on oikeasti vitun tykki!!!
Oikeastaan tuo basari soundi justicessa on aika perus basarisoundi loppujen lopuksi ei kovinkaan kaunis vaan aika ruma, mikä sopii hyvin metallican soundiin. Itse metallican levyistä diggaan eniten black albumia. Siinä on kovat soundit, etenkin rumpujen tilamikitys/miksaus on onnistunut niin hyvin että tänä päivänäkään en ole kuullut niin aitoja rumpusoundeja missään.
Eipä tässä maistellaan paskaa...
Tsekkaa audix a6 www.mikserinet/vinide Biisinä kokeilkaa vaikka The Wolf Within Me...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klokuttaja
|
#13 kirjoitettu
18.04.2007 12:43
Kuten jo aiemmin on mainittu, löysä kalvo, oikea mikitys (ite veikkaisin, että kolmea mikkiä on käytetty), ekvalisointi ja tietty kompura. Yleensä tuplabasereissa kompuraa ei käytetä rumpujen lyttäämiseen,niin kuin usein luullaan, vaan poljennon ja potkun dynamiikan tasaamisen. Harva rumpali pystyy tuplabasereille polkemaan niin tasaisesti, ettei soittoon tule ns. kuoppia. Suomessakin tätä jippoa alettiin käyttää yllättävän myöhään; oikeastaan Peer Gynt (ja miksaajansa Reiska) oli ensimmäisiä, joka käytti tätä yksinkertaisen mainiota jippoa Erkinharjun mätön kontrolloimiseen.
Lisäksi ei ole mitenkään mahdotonta, että Lars (vaikka hevi ja mättörumpali onkin), on käyttänyt triggeriä ja basariin on lisätty sample, joka tukee tuota metallista soundia.
Niin ja Bonzo Bonhamhan aikoinaan vuorasoi tinapaperilla basarin tuon legendaarisen Zeppelin tykkisoundin luomiseksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
18.04.2007 17:10
Bonhamin mikityksen suurin salaisuus on ottaa ne mikit irti niistä rummuista. Luonnollinen ja iskevä (pikemminkuin tössähtävä) saundi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sag
|
#15 kirjoitettu
18.04.2007 17:16
Klokuttaja kirjoitti:
Lisäksi ei ole mitenkään mahdotonta, että Lars (vaikka hevi ja mättörumpali onkin), on käyttänyt triggeriä ja basariin on lisätty sample, joka tukee tuota metallista soundia.
Jaa'a. Trigattiinko rumpuja jo 80-luvulla? Mulla olisi sellainen kuva, että se olisi yleistynyt vasta 90-luvun puolelle tultaessa, mutta en kyllä ole varma.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
les 6
|
#16 kirjoitettu
18.04.2007 18:39
niin joo, ei tullut ajatelleeks niitä triggereitä... mutta käytettiinkö niitä muka sillon jo?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klokuttaja
|
#17 kirjoitettu
18.04.2007 19:42
Sag kirjoitti:
Klokuttaja kirjoitti:
Lisäksi ei ole mitenkään mahdotonta, että Lars (vaikka hevi ja mättörumpali onkin), on käyttänyt triggeriä ja basariin on lisätty sample, joka tukee tuota metallista soundia.
Jaa'a. Trigattiinko rumpuja jo 80-luvulla? Mulla olisi sellainen kuva, että se olisi yleistynyt vasta 90-luvun puolelle tultaessa, mutta en kyllä ole varma.
Itsekään en ole ihan varma milloin triggaus alkoi, mutta itse olen käyttänyt sitä studiossa ensimmäisen kerran -89.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#18 kirjoitettu
18.04.2007 20:01
projekt kirjoitti:
Ihan pakko laittaa linkki tähän väliin.
Bonzon rumpuraitoja:
http://www.saladrecord...
Kyllä potkii!
Jumalauta! Tuollaiset olivat olemassa ja minä en tiennyt mitään. Erittäin mielenkiintoista. Todella kiehtovaa päästä kuulemaan noita noin. Vielä kun saisi kaikilta levyiltä samanlaiset.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
les 6
|
#19 kirjoitettu
06.05.2007 18:21
ostin basarikalvoks remon poverstroke 3:mosen. se lässähtää märästi ja kun käyttää huopa nuijaa niin saa kovat soundit! sitten vielä eq:lla vähän fiksaa niin sitten ollaan jo lähellä kiitti vastauksista. niistä oli paljon apua
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|