Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
elikäs miten kannattaa oikeen toi kickki ja vasta basso säätää siten että pää irtoo?paljonko kompuraa ja mitä hertsejä kannattaa kickissä ja vastabassossa korostaa?tulee vaan itse säädettyä silleen aina että on liikaa matalaa turhaa huminaa ja biitistä puuttuu potkua..
Mä teen basarini yleensä parista kolmesta basarisamplesta. Erikseen diskantti-isku ja bassotaajuudet. Filtteröin, pitchaan ja equtan niitä niin että ovat mukavasti tasapainossa ja muille soittimille jää tilaa. Eli hyvistä sampleista lähtee hyvä basari. Kompressointi on toisarvosta. Sillä voi saada lisäpotkua, mutta se ei ole avain jykevään basariin. Mulle se on 90% sämpläämistä ja päällekkäinsommittelua.
Tuossa esimerkki yhdestä basarista jonka tein jokunen kuukausi sitten Abletonilla: http://www.kolumbus.fi... Siinä soi päällekkäin diskanttibasari josta on leikattu alataajuudet pois sekä pohjabasari joka taas on trimmattu ylhäältä.
Kaiva equlla paskat pois kickistä ja bassosta ja miksaa limittäin. Yleensä trance-kickin tehokkain taajuus on jossain 70-90Hz alueella (sellainen "chest punch"-sointi) omien havaintojen mukaan joten basso sitten alapuolelle (30-50Hz) ja ehkä vähän yläpuolellekin (12-160Hz). En ole tämän alan asiantuntija mutta jotain tuollaista lähtisin lonkalta heittämään. Myös olennainen osa on soinnin pituus - edellinen isku on perusbiitissä sammuttava ennen seuraavaa, fillit eivät ole ihan niin justiinsa. Kun kaiuttimen kartio pääsee iskujen välissä palaamaan keskikohtaan ja huilaamaan muutaman millisekunnin niin iskuun tulee enemmän jytinää.
Ja Fakap sanoikin jo että kerrostamalla eri soundeja saa sen parhaan kickin eli maailman isoin tömähdys yhdesta samplesta ja mukava napsu toisesta. Ja välistä siis paskat pois jotta jää tilaa muillekin instrumenteille.
atheos kirjoitti:
Yleensä trance-kickin tehokkain taajuus on jossain 70-90Hz alueella (sellainen "chest punch"-sointi) omien havaintojen mukaan...
auh, onpas korkeeta. kyä mää väittäsin et se ois pikemmin tota 50-70Hz osastoa. ellet sit tarkota sitä kohtaa kun basari "lyö" eikä jymise?
...joten basso sitten alapuolelle (30-50Hz) ja ehkä vähän yläpuolellekin (12-160Hz).
sulle tuli tohon hassu nollatypo hi hi hi. ja mun mielestä sillä ei oikeestaan oo väliä missä se seilaa, koska:
kunhan sen matalikko ei vaan soi yhtaikaa basarin kanssa, ongelmaa ei ole. mun ratkaisu ongelmaan on jakaa bassosoundi alapäähän ja yläpäähän ja laittaa alapäähän basari-sidechain. jonkun muun ratkaisu voi olla bassonuottien eliminointi siitä kohtaa pois ettei basarin kanssa tappele mikään muu jymähdys.
yököttävää jos basari jymähtää nyt vaikkapa 60Hz ja samalla bassolinja tuuttaa 75Hz. siinä menee bassot ihan solmuun :(
Myös olennainen osa on soinnin pituus - edellinen isku on perusbiitissä sammuttava ennen seuraavaa, fillit eivät ole ihan niin justiinsa. Kun kaiuttimen kartio pääsee iskujen välissä palaamaan keskikohtaan ja huilaamaan muutaman millisekunnin niin iskuun tulee enemmän jytinää.
tässä onkin jo sit asiaa. etenkin kunhan basari lakkaa soimasta ennen seuraavaa basariniskua, mut erittäin mielellään vielä niin että bassolinjalle jää tilaa. noi kaikki tietysti riippuu ihan siitä millasen potkun biisiin haluaa.
Ja Fakap sanoikin jo että kerrostamalla eri soundeja saa sen parhaan kickin eli maailman isoin tömähdys yhdesta samplesta ja mukava napsu toisesta. Ja välistä siis paskat pois jotta jää tilaa muillekin instrumenteille.
toisaalta jos ottaa liikaa välistä pois, soundista tulee yököttävä discosmile ja jämäkkyys jää puuttumaan.