Kirjoittaja
|
Kohinaa rumpujen päälle
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#1 kirjoitettu
10.02.2007 08:59
Luin jostakin että esim. FL Studiolla tehtyjen rumpujen päälle voisi laittaa tietyllä tavalla kohinaa (noise), jotta se antaisi rummuille jonkin tietyn hyvän säväyksen. Onko kellään kokemusta tälläisestä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
.Trauma
558 viestiä
|
#2 kirjoitettu
10.02.2007 09:32
Ditherointia taidat tässä hakea. Ditherointi lisää ääneen kohinaa, jolla pyritään peittämään kvantisointivirheet digitaalisessa äänessä. Mitä pienempi näytteenottotaajuus äänitettäessä on ollut, sitä "portaikkoisempi" äänen aaltomuoto on. Ditherointi lisää näihin portaiden loviin kohinaa, jolloin ihmisen korva mieltää äänen parempana.
Toki ditherointia käytetään muuallakin kuin rummuissa. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei käytä ditherointia liian useassa raidassa, ettei kohina muutu kuuluvaksi. Muistaakseni Wavesin L2-plugarissa oli lyttääjän lisäksi ditherointimahdollisuus, eikun siitä vaan reenailemaan.
.Trauma muokkasi viestiä 09:33 10.02.2007
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SpeaK
289 viestiä
|
#3 kirjoitettu
10.02.2007 11:07
Mulla on nyt sellanen fiilis että .trauman selitys on ihan metässä, mutta en itekkään ekspertti asian kanssa ole. Tietääkseni kuitenkin ditheröinti ei mitään kohinaa siihen ääneen lisää kun se korjaa niitä virheitä. Yleensä ditheröinnistä jää puhtaampi ääni?
Jos kohinalla nyt tosiaan tarkoitat näitä valkosta/pinkkiä/ruskeeta kohinaa niin FL Studiossa homman hoitamiseen on monta vaihtoehtoa. Voit laittaa peak controllerin rumpuraitaan, ja linkittään sen Peak-arvon kohinalähteen(esim 3xOsc) voluumiin. Toinen vaihtoehto on esim. Layerilla hoitaa homma niin, että aina rumpuiskujen soidessa, soi kohinan lähde myös.
Ei kyllä sitten mitään tietoa onko tämä se mitä haettiin, ja että kuulostaako tuo ihan kököltä. Kannattaa ainakin jollakin tavalla filtteröidä sitä kohinaa tai jotain, muuten en usko että tulee hyvää jälkeä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
.Trauma
558 viestiä
|
#4 kirjoitettu
10.02.2007 11:15
SpeaK kirjoitti:
Mulla on nyt sellanen fiilis että .trauman selitys on ihan metässä, mutta en itekkään ekspertti asian kanssa ole. Tietääkseni kuitenkin ditheröinti ei mitään kohinaa siihen ääneen lisää kun se korjaa niitä virheitä. Yleensä ditheröinnistä jää puhtaampi ääni?
En mä usko, että kovin metsässä tässä asiassa olen. Ditherointi nimenomaan lisää ääneen kohinaa, peittäen niitä aaltomuodon portaita. Kuten sanoin aiemmin, ihminen _mieltää_ äänen puhtaampana, parempana, vaikkei se sitä periaatteessa olekaan.
Ehkä uskot wikipediaa
http://en.wikipedia.or...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#5 kirjoitettu
10.02.2007 14:19
Kiitos molemmille. Juu eli tarkoitin juuri valkoista/pinkkiä/ruskeaa kohinaa. Tiedän kyllä miten sen saisi kuulumaan rumpujen päällä samaan aikaan, mutta veikkaisin että se ei kuulostaisi hirveän hyvältä jos laittaisi vain layerille rummut ja kohinan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mika Björklund
|
#6 kirjoitettu
10.02.2007 14:19
Vai onko tässä kyse vinyylirahinan tai kasettisuhinan lisäämisestä taustalle?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu
10.02.2007 14:53
Voi myös olla että kaikkiin rumpuihin se ei toimi. Lautaset ja snare saavat kyllä toisinaan lisää eloa kun laittaa vähän kohinaa sekaan mutta taas basarista ja tomeista saattaa lähteä sitä munakkuutta. Riippuu taas tietenkin siitä mikä on lähtösoundi, miten ja mitä kohinaa laittaa ja mikä on haluttu tulos. Eli about kaikesta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#8 kirjoitettu
10.02.2007 15:13
.Trauma kirjoitti:
Ditherointia taidat tässä hakea.
Minä taas veikkaisin että ei. Ditheröinti on tekninen toimenpide enemmänkin kuin miksauskikka ja en näe mitään syytä miksi se pitäisi tehdä mikstaessa yksittäiselle raidalle.
Arvelisin ennemminkin että tässä haetaan ennemminkin jotain efektiä. Ditheröinti ei mielestäni oikein mene efektistä.
Ditherointi lisää ääneen kohinaa, jolla pyritään peittämään kvantisointivirheet digitaalisessa äänessä.
Pitkälti oikein, paitsi että peittämisen lisäksi se vähentää ihan oikeasti kvantisointivirheiden hiljaisille signaaleille tuottamaa säröä. Tämä tosin minun ymmärtääkseni toimii paremmin matalilla taajuuksilla kuin korkeilla.
Mitä pienempi näytteenottotaajuus äänitettäessä on ollut, sitä "portaikkoisempi" äänen aaltomuoto on. Ditherointi lisää näihin portaiden loviin kohinaa, jolloin ihmisen korva mieltää äänen parempana.
Muuten hyvin, mutta ditheröinnillä ei ole mitään tekemistä näytteenottotaajuuden kanssa, vaan näytteiden tarkkuuden eli bittisyyden. Lisäksi ditheröinti pitää tehdä silloin kun signaalia muutetaan isommasta tarkkuudesta pienempään (eli esim analogisesta digitaaliseen tai isommasta bittimäärästä pienempään) jotta se toimisi. Eli kohina pitää lisätä signaaliin juuri ennen muunnosta.
En myöskään ihan sanoisi että se lisää niihin loviin kohinaa... Se vaan aiheuttaa sen että ne lovet on pienempiä kun katsotaan signaalin arvojen keskiarvoa.
Eli yksinkertaistettuna jos signaalin arvo on vaikka kymmenen näytteen ajan 1,4 ja se muutetaan kokonaisluvuiksi suoraan niin kaikki näytteet saa arvon 1. kun siihen lisätään sopiva määrä kohinaa ennen muunnosta kokonaisluvuiksi niin todennäköisesti nelä näytettä saa arvon 2 ja loput kuusi arvon 1. Tällöin näytteiden keskiarvoksi tulee (1+2+1+2+1+1+2+1+1+2)/10=1,4.
Tuosignaalihan muuttuu tietysti oikeasti kokoajan, mutta tuo kertoo periaatteen.
Toki ditherointia käytetään muuallakin kuin rummuissa. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei käytä ditherointia liian useassa raidassa, ettei kohina muutu kuuluvaksi. Muistaakseni Wavesin L2-plugarissa oli lyttääjän lisäksi ditherointimahdollisuus, eikun siitä vaan reenailemaan.
Sanoisin vielä kerran että ditheröinti ei ole miksaustoimenpide... Tai siinä ei ole ainakaan yksittäisille raidoille lisättynä mitään järkeä. Ditheröintiä kannattaa käyttää esimerkiksi masteroinnin viimeisenä vaiheena kun muutat sen 24 tai 32 bittisen äänitiedoston CD:lle kelpaavaksi 16 bittiseksi.
Wavesin L2 on tarkoitettu masterointiin joten siinä on sen takia tuo dither ominaisuus.
Myös analogisia signaaleja digitaaliseen muotoon muunnettaessa eli esimerkiksi analogista signaalia tietokoneelle äänittäessä pitää käyttää ditheröintiä. Tästä meidän ei kuitenkaan tarvitse huolehtia sillä AD-muntimet hoitaa tämän puolestamme. 24-bittisissä AD-muuntimissa ei taida muuntimen suunnitteljankaan tarvita huolehtia asiasta... Tarvittavan kohinan taso on nimittäin siellä jo niin pieni, että sitä kohinaa tulee signaaliin jokatapauksessa riittävästi (jo ihan silkasta vastuskohinasta ).
Tarvittavan dither kohinan taso määritetään loppusignaalin bittisyvyyden mukaan. Esimerkiksi 16-bittisen signaalin tapauksessa tämä taso peruskohinalla on -90dBFS (eli 90 desibeliä alle maksimi signaalitason) eli todella hiljaisella. Jos kohina on hiljaisemmalla se ei poista niin paljon kvantisointisäröä kuin voisi ja jos se on kovemmalla, se kuuluu enemmän kuin tarvitsisi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#9 kirjoitettu
03.03.2007 08:52
Ajattelin että saisiko tällä tyylillä sellaiset 'letkeät' rumpusoundit esim. offbeattiin. Siis tarkoitan tuota että jos tekee offbeat setin softasekvensserissä joistain sampleista, jotka omasta mielestä ovat hyvin yhteensopivia, niin se ei kuitenkaan kuulosta oikein mukaansavetävältä. Onko se sitten vain miksauksesta kiinni, vai onko siinä jokin tietty kikka miten ne saa 'letkeiks'i. Huomasin tämän ensimmäistä kertaa kunnolla, kun latasin Deadmau5:in FL Studio projektin FL:llän web-sivuilta, ja siinä oli tuollainen letkeä rumpusetti samplena siinä projektissa, eli en siis pystynyt tutkimaan miten se oli tehty. Biisin nimi oli Remaining.
Yksi esimerkkibiisi on myös Joni Feat. Kate Smith - Undivided (Radio Edit).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
1005
735 viestiä
|
#10 kirjoitettu
05.03.2007 14:41
Kaikki vinyylisoundieffut mitä olen kokeillut, ovat aika paskoja. kuulostaa lähinnä hirveältä raksunalta eikä lainkaan aidolta. Ostapa vaikka joku drumkit cd jotak on duunattu ihan oikeilta vinyyleiltä ni toimii.
ja tohon vikaan vastauksena on shuffle, fruityssä löytyy aika helposti juri tuo..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#11 kirjoitettu
05.03.2007 16:25
1005 kirjoitti:
Kaikki vinyylisoundieffut mitä olen kokeillut, ovat aika paskoja. kuulostaa lähinnä hirveältä raksunalta eikä lainkaan aidolta. Ostapa vaikka joku drumkit cd jotak on duunattu ihan oikeilta vinyyleiltä ni toimii.
ja tohon vikaan vastauksena on shuffle, fruityssä löytyy aika helposti juri tuo..
Shuffle?? Eikö se ole että joitakin kappaleita toistetaan musiikkisoittimessa satunnaissti?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
skygge
15 viestiä
|
#12 kirjoitettu
05.03.2007 16:33
1980-luvullahan tuottajat miksasivat rumpuja usein niin, että virveliniskuihin triggeröitiin hiukan valkoista kohinaa päälle jolloin syntyi 80-luvulle ominainen synteettiseltä kuulostava virvelisaundi. Anteeksi jos olen väärässä, mutta korjatkaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
frank nahkiainen
256 viestiä
|
#13 kirjoitettu
05.03.2007 16:36
skygge kirjoitti:
1980-luvullahan tuottajat miksasivat rumpuja usein niin, että virveliniskuihin triggeröitiin hiukan valkoista kohinaa päälle jolloin syntyi 80-luvulle ominainen synteettiseltä kuulostava virvelisaundi. Anteeksi jos olen väärässä, mutta korjatkaa.
nimenomaan tuota tossa haettiin,nykyaan esim.haikat voi pakata heikkolaatuisix ampareix niin saa sita fiilista sitte....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#14 kirjoitettu
06.04.2007 22:15
Ceox kirjoitti:
Shuffle?? Eikö se ole että joitakin kappaleita toistetaan musiikkisoittimessa satunnaissti?
FL Studiossa tuo kulkee nimellä Swing ja se löytyy step sequencerin oikeasta yläkulmasta. Slide sen swingin määrän säätämiseen löytyy siitä vierestä. Sitä slaidia kun siirrät oikealle niin patternissa joka toinen sample toistetaan hieman myöhässä. Se tuo biisiin "svengiä" tai "swingiä" tai letkeyttä. En ole tuota Deadmau5in biisiä kuullut mutta ainakin uskoisin että tuota tarkoitat.
Niin ja se swing vaikuttaa ainoastaan step sequenceriin kirjoitettuihin nuotteihin, ei piano rolliin (paitsi siinä tapauksessa, että step sequenceriin kirjoitettu melodia siirretään piano rolliin, jolloin olemassa oleva swing jää voimaan piano rollissa olevalle melodialle)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#15 kirjoitettu
07.04.2007 01:22
D-Vision kirjoitti:
FL Studiossa tuo kulkee nimellä Swing ja se löytyy step sequencerin oikeasta yläkulmasta. Slide sen swingin määrän säätämiseen löytyy siitä vierestä. Sitä slaidia kun siirrät oikealle niin patternissa joka toinen sample toistetaan hieman myöhässä. Se tuo biisiin "svengiä" tai "swingiä" tai letkeyttä. En ole tuota Deadmau5in biisiä kuullut mutta ainakin uskoisin että tuota tarkoitat.
Niin ja se swing vaikuttaa ainoastaan step sequenceriin kirjoitettuihin nuotteihin, ei piano rolliin (paitsi siinä tapauksessa, että step sequenceriin kirjoitettu melodia siirretään piano rolliin, jolloin olemassa oleva swing jää voimaan piano rollissa olevalle melodialle)
Onko tuota swingiä mahdollista saada pina rolliin? Ellei sitten käsin säädä niitä nuotteja.
Otakunst muokkasi viestiä 01:25 07.04.2007
Meninpä sitten rikkomaan postaukseni.
Ainiin, olen itse kokeillut laittaa rumpuääniin valkoista kohinaa, tosin tein sen hieman...aloittelijamaisella tavalla. Aika rankkaa paukutusta sillä sai aikaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|