Kirjoittaja
|
Tunteella vai insinöörinä?
|
ekse
118 viestiä
|
#1 kirjoitettu
03.01.2007 00:04
Turhaannuin jälleen kerran miksaillessani biisiäni, joten sammutin softat ja tulin mikseri.nettiin.
Tuossa miksaillessani huomasin sitten, että jos sittenkin jätän taajuuden X pörisemään tuohon bassoraitaan vaikka sen ei siinä 'pitäisi'/'kannattaisi' olla, se kuulostaa omaan korvaani paremmalta. Tulikin sitten tämmöinen kysymys siinä mieleen, että teetkö sinä musiikkia 'insinöörinä' vaiko tunteella? Vaiko oletko tunteikas insinööri? Typerä kysymys sinänsä, mutta ihmiset ovat kumminkin erilaisia..
Itse pyrin olemaan insinööri, jotta muutkin voisivat nauttia tai edes jaksaisivat kuunnella tekosiani. Aikani duunailtua converttaan pienen demon ja sendin kaverille, joka luonnollisesti haukkuu kierrellen ja kaarrellen teoksen lyttyyn. Noo, yritän sitten parannella biisiä ja yritän ottaa kaverin neuvoista ja ideoista jotakin irti. Sitten tulee se vaihe kun huomaan että en osaa. Vetäydyn siis itsesäälin ja partaveitsen kanssa hetkeksi pois projektin parista, ja kun tulen takaisin huomaan että se on oikeasti aika huonosti miksattu. Aloitan taas ankaran miksailun, ja pikkuhiljaa se kuulostaa omaan korvaan mukamassa hyvälle. Kaveri sanoo että ei se kuulosta vieläkään hyvälle. Noh, sitten menee se "vittu, i dont give a shit"-vaihde päälle ja teen täysin fiiliksen ja valmiiksi biisiin turtuneiden korvieni avulla biisin 'valmiiksi'. Kritiikkiä tulee, jotkut tykkää jotkut ei, mutta pääasia siinä lopussa on se, että pidän itse teoksesta ja olen tyytyväinen. En sitten tiedä johtuuko tuo tyytyväisyys siitä että 'luovutan' jossain vaiheessa biisiä ja hyväksyn että "onhan tämä ihan hyvä nyt", mutta enivei: Lopputulos on siis se että aloitan insinöörinä, mutta teen tunteella. Olen siis semi-fuusio, vai?
No, olipahan synninpäästö. Taitaa olla nukkumaanmenoaika.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Barbara Stewart-Baxter
2490 viestiä
|
#2 kirjoitettu
03.01.2007 00:07
Jos se kuulostaa hyvältä, niin silloin jätät sen iihen tietysti. Kaikenlaiset analysaattorit ym. ovat vain avuksi. Korvat on tärkein työkalu silti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#3 kirjoitettu
03.01.2007 00:25
Useimmiten tulee työstettyä biisejä niin, että tunne tekee sisällön, jota insinöörifiiliksen ollessa sitten hiotaan kunnes se pärjää vertailussa samankaltaiselle materiaalille. Eri työvaiheita ovat siis, jotka toistuvat sekalaisessa järjestyksessä [vaikka useiden vuosien ajan] kunnes tekele on siinä kunnossa että se päätyy julkaisuun tai jää virtuaaliseen pöytälaatikkoon tulevaisuuden varalle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Peyte on niin pop
|
#4 kirjoitettu
03.01.2007 06:39
Ei tossa mun mielestä mitään kysymistä oo. Tunteella tietysti. Tottakai biisi pitää viilaa ettei siinä oo mitään mokia, mutta aina valtavirtaa vastaan uiminen on kannattanut. Tunteella syntyy se oma saundi. Nii ja senkin takia tunteella sillä itseään vartenhan näitä biisejä yleensä tehää .. no ainakin ite teen.
Kyl se insinööri vaihe sit tulee jos on tullakseen levyyhtiön studiossa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Veneficus
Aeon Antenna
1772 viestiä Ylläpitäjä
|
#5 kirjoitettu
03.01.2007 08:26
Aika pitkälti samoilla linjoilla neokoon kanssa. Tietyssä mielentilassa tuotetaan sisältöä, jolloin itse tekninen osa saattaa jäädä huomattavasti paitsioon. Toisenlaisessa mielentilassa taas itse insinörttimäinen viilaaminen luonnistuu paremmin. Joskus (varsinkin kun pelataan sellaisten soundien kanssa jotka ovat joko ainutkertaisia tai jälkikäteen mahdottomia muokata) nämä kaksi mielentilaa saattavat yhdistyä lähes yliaistilliseksi kontrolliksi äänestä ja tilanteesta - harvinainen mutta ehdottomasti etsimisen arvoinen kokemus allekirjoittaneen mielestä...
...tosin viimeistään seuraavana aamuna se tietysti kuulostaa jo kuralta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Muovinen
144 viestiä
|
#6 kirjoitettu
03.01.2007 11:24
Pakko mennä tunteella kun se sisäinen insinööri on niin tumpelo. Onhan tuota tullut luettua kaikenlaisia miksausoppaita ja aika suuren osan siitä tekstistä ymmärränkin, mutta käytännöntoteutus on sitten hieman eri juttu. Silloin tällöin oppii kokeilun kautta jotain, joka jää joksikin aikaa käyttöön, kunnes taas keksii paremman keinon.
Mulla ei onneksi ole suurta tarvetta saada maailmanluokan soundia aikaiseksi vaan jopa mieluummin jätän tuotoksen hieman raa'aksi... tai no joidenkin mielestä aikamoisen raa'aksi. Tärkeintä että homma on hauskaa, eli mahdollisimman kaukana säätämisestä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IconW
|
#7 kirjoitettu
03.01.2007 13:57
Insinööriä löytyy pitkin teosta. Varsinkin lopusta. Etsitään sopivaa soundia ja (yrittämällä) yritetään saada biisi kuulostamaan omaan korvaan hyvältä. (Mikäli ei ole jo säkällä onnistunut). Tunnetta tietenkin siinä määrin etten orjallisesti seuraile kaikkea opittua miksausvaiheessa vaan kokeilen kaikkea uutta. Tässä tulee mukaan myös puhdas onni. Tämä puhdas säkä (kokeileminen) oikeiden melodioiden ja sävelkulkujen luomiseksi on vuosien varrella jalostunut jonkinlaiseksi sävelkorvaksi. Nykyään ei tarvitse siis kaikkea kokeilla läpi vaan fiiliksellä saa nopeasti (omasta mielestä) hyvän kuuloisia melodioita. Myös erillaiset osat ja eri soittimet/samplet muotoutuvat melko vaivattomasti (yksinkertaiseen) biisiin. Jatkossa pyrin sisäistämään hankalemmiksi koettuja sävelkulkuja/tahtilajeja ja hämärempiä soitinratkaisuja. 75 prossaa tunnetta/säkää ja loput sitä insinöörinysväys-soundinmetsästystä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#8 kirjoitettu
03.01.2007 15:36
Olen tämän jo useammassakin ketjussa selitellyt, mutta hommma menee lyhykäisyydessään minullakin niin, että fiiliksessä vedetään tavaraa sisään ja sitten hiotaan sitä insinööriasenteella ja vedetään se fiilis vielä kunnolla esiin siitä materiaalista. En itse oikein osaa kuvitella fiiliksissä miksausta esimerkiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#9 kirjoitettu
04.01.2007 04:41
Täysin tunteella
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#10 kirjoitettu
04.01.2007 06:28
SaastanenHippi kirjoitti:
Täysin tunteella
Sama. Insinööreily menee sitte ihan arvalla yleensä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tt_tt
|
#11 kirjoitettu
04.01.2007 10:07
Mää ainakin soittelen biisiä X ennen äänitystä sen verran, että opin vetään sen fiiliksellä, sitten on mukava harrastella sitä äänittämistä, mutta tunteella on hyvä vetää koska silloin saattaa keksiä jotain hyviä ideoita. Jos sinulla on hyvä ystävä, joka ei tajua äänityshommista mitään, saattaa hän olla yllättävänkin hyvä sanomaan jos joku asia kuulostaa hyvältä, siinä missä itse saattaisin idean X sysätä roskakoriin, joka ennestään jo pursuaa kaikkea. Siksi tunteella on aina hyvä vetää. Sen verran "insinööritaitoja" tarvitaan kuitenkin että tuotanto onnistuu tarpeeksi hyvin.
...Ai niin, isäni on muuten insinööri
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
starts
59 viestiä
|
#12 kirjoitettu
04.01.2007 17:49
Molemmat on tärkeitä asioita, ja molempia tarvitaan hyvän biisin rakentamiseen. Kuten aikaisemmin jo on tullut ilmi, niin hyvä järjestys on aloittaa tunnepuolelta, mutta joskus tälläinen ns. "tekninen" kikkailu voi myös rakentaa ja ruokkia sitä tunnefiilistelyä. Vaikka rumpukompin hiominen ensin, ja melodia siihen päälle. Sen kompinhan voi sitten vetää myöhemmin uusiksi tunteella jos niikseen tulee. Jep. Mutta kokonaisvaltaisesti tunteilu on musiikin perusta, musa luo tunnetiloja. Ja tekniikan avulla saadaan se viimeinen silaus projektille. Itselläni vaihtelee tuo suhde biisien välillä: joskus tykkään enemmän fiilistellä, ja toisaalta taas on hauska kokeilla kaikenlaisia mekaanisia ja teknisiä jibboja enemmän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
HW
ärsyttävä 7252 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu
05.01.2007 16:04
Tunteella tietenkin sillä tytöt eivät osaa säätää. Olen vakaasti sitä mieltä että mikäli jokaisen ekvalisaattorin napin ottaa liian vakavasti, inspiraatio katoaa ja musiikintekemisestä tulee väkisin vääntämistä eikä sitä kautta saa aikaan mitään hyvää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
05.01.2007 16:31
NORTON kirjoitti:
Minua harmittaa ihan helvetisti, että en osaa mitään insinöörijuttuja ja olen liian laiska opettelemaan.
Sinun täytyy vain löytää joku henkilö jolla on tarpeeksi sama näkemys ja saada hänen tekemään se puolestasi. Luuletko, että Jimi hendrix miksasi omat levynsä tai edes sääti kitara saundejaan. Kyllähän se riittää kun valitsee hyvät miksaukset ja saundit, jos joku tarpeeksi samanhenkinen sääätää puoletasi.
Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea.
impronen kirjoitti:
Viimeaikoina olen yrittänyt etukäteen kaivaa optimaalisia saundeja kamppeista jotka sitten tallennan sinne sitä fiilisryöppyä varten.
Joo... Siis kyllähän minäkin suunnittelen paljon etukäteen myös fiilis sessioita varten. Eritoten saundeja. Kun juuri esim. analogisynasaundien haku on vähän oma juttunsa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Frozen Motion
|
#15 kirjoitettu
05.01.2007 20:02
Tarkoitus ois tehä tunteella, koska sen, että ite on tyytyväinen, pitäis olla se tärkein asia.. Useimmin menee kuitenkin siihen, että yrittää ruveta insinööriksi, ja sitten vaan menee hermot...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
stuntguitar
211 viestiä
|
#16 kirjoitettu
06.01.2007 16:56
Kyllä se on loppujen lopuksi tärkeintä musiikin teossa, että pitää omista biiseistä. Jos kuuntelee liikaa toisten sanomisia niin ei koskaan saa mitään valmiiksi, ihmisillä kun sattuu olemaan eri mielipiteitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Metallion
|
#17 kirjoitettu
06.01.2007 17:06
Tunteella... Tottakai. En voisi kuvitella tekeväni muusiikkia muulla tyylillä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
mystran
645 viestiä
|
#18 kirjoitettu
06.01.2007 19:41
Haava kirjoitti:
Joo... Siis kyllähän minäkin suunnittelen paljon etukäteen myös fiilis sessioita varten. Eritoten saundeja. Kun juuri esim. analogisynasaundien haku on vähän oma juttunsa.
Analogisynista en tiedä mutta minulla on tuo minun projekti VA. Siinä ei vielä ole yhtään presettiä. Se jopa yleensä joka toinen kerta toimii hiukan eri tavoin kun olen jotankin koodista viilannut jotta edes tiedostoon ei maksa vaivaa oikein presettejä tallennella kun ei se seuraavana päivänä niitä kuitenkaan enää oikein lataa.
Nimenomaan inspiroivinta allekirjoittaneelle on nimenomaan jamitella jotain pikaisesti "potikoita" ympäriinsä viskoen, sitten jotain kivaa löytäessä hienosäätäen. Toisella kädellä soittaen, toisella kädellä soundia lennossa säätäen matkaamme kohti ... njoo..
Insinöörityö sitten jälkikäteen jos tuntuu siltä että sille on tarvetta. Minulla kun ei ole suuria "kaupallisia" intohimoja tällähetkellä muusikkona, niin läheskään aina ei jaksa nysvätä vaikka kuulisikin että mättää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#19 kirjoitettu
07.01.2007 00:39
mystran kirjoitti:
Analogisynista en tiedä mutta minulla on tuo minun projekti VA. [...]
Nimenomaan inspiroivinta allekirjoittaneelle on nimenomaan jamitella jotain pikaisesti "potikoita" ympäriinsä viskoen, sitten jotain kivaa löytäessä hienosäätäen. Toisella kädellä soittaen, toisella kädellä soundia lennossa säätäen matkaamme kohti ... njoo..
Joo.. Kyllähän tuota tulee tehtyä muttä itse teen sitä lähinnä esiväänneltyjen saundien pohjalta. Toki saundeja tehdessä tulee myös välillä "etsittyä" niitä saundeja varsin intuitiivisesti ja välillä jotain tiettyä tulosta hakien.
Insinöörityö sitten jälkikäteen jos tuntuu siltä että sille on tarvetta. Minulla kun ei ole suuria "kaupallisia" intohimoja tällähetkellä muusikkona, niin läheskään aina ei jaksa nysvätä vaikka kuulisikin että mättää.
Pöh... Se "nysväys" on juuri se suuri osa nautintoa. Itselläkään mitään kaupallisia ntohimoja ole.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Electron
1229 viestiä
|
#20 kirjoitettu
07.01.2007 11:42
Säveltäminen tunteella, miksaus ja soundit insinöörinä.
Mitä enemmän miksausta oppii, sitä mukavemmaksi se muuttuu. Aikaisemmin en juuri pitänyt siitä, mutta se on jatkuvasti muuttunut yhä mielenkiintoisempaan suuntaan, kun ei tarvitse hakata päätään enää seinään niin paljoa. Oikeiden soundien löytäminen sen sijaan on yhä toisinaan tuskaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu
07.01.2007 14:57
Electron kirjoitti:
Säveltäminen tunteella, miksaus ja soundit insinöörinä.
Mitä enemmän miksausta oppii, sitä mukavemmaksi se muuttuu. [...] Oikeiden soundien löytäminen sen sijaan on yhä toisinaan tuskaa.
Itse näkisin, että nuo liittyvät erittäin vahvasti toisiinsa. Tietynlaisia saundeja ei vaan voi miksata keskenään, että ne sopisivat yhteen ja niin edelleen. Saundeja tehdessä/käytettäessä on jo vähän pako ajatella sitä miksausta ja miksatessa vielä mahdollisesti säädettävä saundeja.
Mutta joo... Itse tykkään kyllä ehkä eniten musiikissa juuri niistä äänien teosta. Se ehkä kyllä johtuu siitä, että ten niin äänipohjaista musiikkia jossa se ääni itse on jo niin iso osa sitä sävellystä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
conjoiner
|
#22 kirjoitettu
07.01.2007 22:27
tunteella kun ei osaa insinöörinä:(
no ehkä joskus...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Scoundrel
|
#23 kirjoitettu
10.02.2007 16:37
Meillä ei paljoa nippeleillä pelata, ei edes haitta vaikka soitossa on mokia. Ekat otot riittää!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
d fast
Boogiejalka 1066 viestiä Luottokäyttäjä
|
#24 kirjoitettu
08.03.2007 10:14
riippuen siitä minkälaista musiikkia on tulossa, niin yleensä aloitan koko homman insinööreilemällä. eli jos käytän paljon sampleja, niin hoidan samplet sen kuuloisiksi miltä ne biisin valmistuttaessakin suurinpiirtein kuulostavat. sitten kun lähtösoundit miellyttävät, niin laitan tunnevaihteen silmään ja katson mitä syntyy. ja biisin valmistuttaessa toki pakolliset pienet nysväykset jotta tunnepurkauksen saisi eheämmän kuuloiseksi kokonaisuudeksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
odkid
3343 viestiä
|
#25 kirjoitettu
09.03.2007 14:50
Lähtökohtana on alaston tunne, mut se on ruvennu menemään pelottavan paljon jälkeenpäin hinkkaukseksi eli insinööreilyksi. Sillo ku tekee sille biisille jälkeenpäi liikaa nii helposti häviää se alkuperänen, ainutkertanen fiilis. Tuo on miusta hankala juttu, sen takia joskus ois parempi et joku toine nauhottais ja vois vaa keskittyä fiilistelyyn.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Guitarwall
|
#26 kirjoitettu
09.03.2007 14:53
Soitan kitaraa tunteella insinööriosastolta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pallomember
258 viestiä
|
#27 kirjoitettu
09.03.2007 15:16
Aivokäyrät ja ääniaallot näyttävät loppujen lopuksi graafisina aika samanlaisilta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hippoman
|
#28 kirjoitettu
19.03.2007 12:22
Fiilis on ehkä tärkein, mutta tärkeätä on myös tietää, mitä niillä nappuloilla tekee. Esimerkiksi jos käsitteet "kohinasalpa", "taajuuskorjain", "kompressori" tai vaikka "panorointi" ovat aivan hepreaa, suosittelen lukemaan muutaman alan kirjan. Ja suosittelen toki muutenkin. Ja aina vaan parempi jos on samaa lajia harrastavia (tai ammatikseen tekeviä) kavereita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
1005
735 viestiä
|
#29 kirjoitettu
19.03.2007 12:33
Musiikin tekeminen tunteella, miksaaminen insinöörinä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#30 kirjoitettu
19.03.2007 14:53
Pitkälti tunteella. Ihan vain sen takia että tykkään enemmän kokeellisesta säätämisestä enkä ole ollut koskaan erityisen hyvä "insinöörinpuolen" hommissa. Aina kun yritin vääntää kappaletta hieman teknisemmästä näkykulmasta niin homma jämähtää. Miksata en osaa käytännöllisesti katsoen ollenkaan ja se tietysti myös näkyy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JPQ
1161 viestiä
|
#31 kirjoitettu
21.03.2007 00:49
Tunteella tosin kanavatasapainot yms säädän melko insinööri hengessä ei ihan. En ole kohina kammoinen vaikka sitäkin minusta on luultu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tyfon
|
#32 kirjoitettu
26.03.2007 08:43
Kyllä kun riffejä tekee niin ne vääntää tunteella, mutta sitten nauhoitus vaiheessa menee insinööri vaihde päälle ja riffitkin ehkä vähän tulevat siivotummiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|