Kirjoittaja
|
Laulun miksaus.
|
North Vibes
282 viestiä
|
#1 kirjoitettu
21.01.2003 17:50
Niin että oisko jotain kokemuksen tuomia vinkkejä?. Ite oon aika alottelija tossa puolessa ja kaikki vinkit on tervetulleita. Oon jo tehny monta biisiä missä on laulu mutta kaikissä niissä kusee melkein ainoastaan toi miksauspuoli. Eq:n käyttöä pitäis harjotella ja kaiun myös mutta vinkkejä !vinkkej ä!!antaa tulla
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#2 kirjoitettu
21.01.2003 18:32
Riippuu aika pitkälle siitä millaista musiikkia tekee ja millaisia vokaaleita.
Nais/miesvokalisti? Laulu/räp?
Sittenhän on tietty ihan biisistä kiinni millain sitä eq:ttaa ja efektoi. Korva kyl kuulee milloin eq toimii. Efekteistä sen verran, että ainakin dancemusassa on hyväksi että käyttää runsasta reverbiä pitkällä pre-delaylla ja reverboida vain kirkkaasta päästä, eli ei bassoja. Delayn saa jättää aikas olemattomaksi, se usein sotkee hommaa liikaa. Trancessa sitten oikeastaan toisinpäin, eli enemmän delayta ja vähemmän reverbiä. Mutta kuten jo sanoin, täysin biisistä kiinni ja siitä millaista haluaa.
Nämä ovat siis omia kokemuksiani eikä mistään "how to master your vocals" kirjasta. Saa kinata
Laihanen muokkasi viestiä 18:32 21.01.2003
Edit: Joo ja piti sanomani että vokaalit on hyvä miksata keskelle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nyhde
Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu
21.01.2003 18:44
Omissa kappaleissani olen havainnut hyväksi kikaksi vetää vokaalit raskaan särön, bitcrusherin, ekvalisaattorin ja reverbin läpi. Oikeilla asetuksilla toteutettuna saadaan laulusta irti mukavaa rusketta ja naksutusta. Kannattaa kokeilla, vaikka trancebiiseihin tämä vinkki ei välttämättä sovikaan.
Kuten Laihanenkin sanoi, koko homma on oikeastaan kiinni korvakuulolla tehtävistä säädöistä. Säädöt ovat niin kappalekohtaisia, että mitään oletusarvoisia asetuksia ei oikein voi käyttää. Siksi myöskään tuo esittämäni ehdotus ei välttämättä kuulosta hyvältä kaikkien kappaleiden kohdalla. Ainakin yksi sääntö pätee kuitenkin kaikkien vokaalien miksaukseen.
Kuuntele miksausjälkeä tarkkaavaisesti ja kun kappale rupeaa kuulostamaan hyvältä, ota sormet pois namiskoilta. Näin ainakin artistin oman korvan pitäisi olla tyytyväinen lopputulokseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
North Vibes
282 viestiä
|
#4 kirjoitettu
21.01.2003 18:46
Killi kirjoitti:
Omissa kappaleissani olen havainnut hyväksi kikaksi vetää vokaalit raskaan särön, bitcrusherin, ekvalisaattorin ja reverbin läpi. Oikeilla asetuksilla toteutettuna saadaan laulusta irti mukavaa rusketta ja naksutusta. Kannattaa kokeilla, vaikka trancebiiseihin tämä vinkki ei välttämättä sovikaan.
Kuten Laihanenkin sanoi, koko homma on oikeastaan kiinni korvakuulolla tehtävistä säädöistä. Säädöt ovat niin kappalekohtaisia, että mitään oletusarvoisia asetuksia ei oikein voi käyttää. Siksi myöskään tuo esittämäni ehdotus ei välttämättä kuulosta hyvältä kaikkien kappaleiden kohdalla. Ainakin yksi sääntö pätee kuitenkin kaikkien vokaalien miksaukseen.
Kuuntele miksausjälkeä tarkkaavaisesti ja kun kappale rupeaa kuulostamaan hyvältä, ota sormet pois namiskoilta. Näin ainakin artistin oman korvan pitäisi olla tyytyväinen lopputulokseen.
Tottahan tuo. Liika hiominenkin voi aiheuttaa huonon lopputuloksen ja korva ei enää kuule jälkeä "muiden" ihmisten tavalla.. Itse huomasin että melkein ensimmäiset tekemäni asetukset olivat parhaat mutta päätinpä sittenkin sörkkiä lisää ja tuskin parempaan suutaan meni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gremino
|
#5 kirjoitettu
21.01.2003 19:29
North Vibes kirjoitti:
Itse huomasin että melkein ensimmäiset tekemäni asetukset olivat parhaat mutta päätinpä sittenkin sörkkiä lisää ja tuskin parempaan suutaan meni.
Tuo on yksi ongelma kaikenlaisessa säädössä, liika hiominen on pahasta. Kannattaa pitää pieni tauko, niin kuulet biisin "kuuntelijan korvilla" Voi sitä epävarmuuden tunnetta mitä masterointiin ja muuhun hiomiseen kuuluu...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
freaky
|
#6 kirjoitettu
21.01.2003 20:20
ei kannata liika hioo niit juttuja,sillo ne menee iha päi persikkaa.sitte ku omasta mielest kuulostaa buenolta,kannattaa lopettaa mixaus ja muut sydeemit ja soitella se frendeille ka kysyy niiltä rehellisii mielipiteitä.jos ei oo bueno,fixaa kunnes kelpaa(mut ei kannata yrittää liikaa,vaa just sopivasti)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Piispanen
|
#7 kirjoitettu
21.01.2003 20:36
tänne ku sais jengilt viel jotai räpin miksauskikkoi ois vitun siistii... ku itel ei oikee luonnistu, en oikeestaa yleensä käytä muuta ku eq:ta, compressorii ja delayta ku ei oikee tiiä mitä/miten/miks muitten kikkojen kohal...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
North Vibes
282 viestiä
|
#8 kirjoitettu
21.01.2003 20:46
Mä en oikein ymmärrä kompressorin toimintaa mul on vaan sellanen käsitys et se nostaa hiljasii saundei ja laskee kovia mut niist release ja attack toiminnoist en oikein ymmärrä mitään. MUUTEN!!..mikä se autotune oikein on????kertokaa siitä kiitos
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sumu
|
#9 kirjoitettu
22.01.2003 19:27
North Vibes kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä kompressorin toimintaa mul on vaan sellanen käsitys et se nostaa hiljasii saundei ja laskee kovia mut niist release ja attack toiminnoist en oikein ymmärrä mitään. MUUTEN!!..mikä se autotune oikein on????kertokaa siitä kiitos
YRITETÄÄN ensiksi selittää attack:
Eli kompressori tekee juuri kuin sanoit: laskee kovia ja niin edelleen. Eli siihen määritetään minkä yli menevät äänet kompressoidaan eli hiljennetään ja millä suhteella (2:1, 3:1..) Attack puolestaan määrittää että kuinka nopeasti kompressori alkaa toimimaan sen jälkeen kun äänentaso nousee yli määritetyn tason. Eli vokaaleissa se saa olla vaikka 0 tai joku hyvin pieni arvo. Kun taas esim. sähköbasson alussa oleva "nykäsy" on olennainen osa saundia, joten attackin arvo pitää olla suurempi jotta saundi säilyttää ominaisuutensa.
Release puolestaan määrittää että kuinka nopeasti kompressori lopettaa toimintansa äänen tason laskettua alle määritetyn tason. Eli sillä saadaan siistittyä joidenkin instrumenttien "häntiä".
En tiedä oliko toi tarpeeksi sekavasti selitetty, mutta kysykää jos on kysyttävää niin yritän mahdollisimman hyvin sekoittaa teitä lisää..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MQ
|
#10 kirjoitettu
22.01.2003 20:17
Mun räpvokaalien miksauksen pari centtiä:
Ensin joku noisegate ottamaan huohotukset pois (tai riippuu jos tykkää et ne tulee mukaa)
Sitten kompressori, just pienellä atackilla ja ei oo pahitteeks laittaa niitä lyttyyn. Niin paljon vaan, että ei juuri ja juuri pumpaa. Riippuu tietysti biititstä, jotain avarampaa niin vokaaleihinkin saa jättää ilmaisun varaa.
De-esser on aika välttämätön tähän väliin, kun kompressointi on kuitenkin korottanut ässien tasoa. 5KHz:sta ylöspäin kun leikkaa pois.
Kannattaa laittaa delay kovalle ja säätää niin et se kulkee flowin kanssa hyvin, ja sitten säätää se mahd. hiljaiseksi.
Pikkanen chorus on myös hyvä efekti, ainakin jos ääni kuulostaa liiankin puhtaalta miksaukseen. EQ:ta en yleensä käytä, paitsi alle 75Hz pois, ja joskus voi parametrisella leikata jostain 200-400Hz honotustaajuudelta pois. Yläpäätä mikin mukaan.
Loppuun vielä kaikuu hillitysti. Joku läheinen ja lämmin kaiku aika lyhyellä hännällä on ihan hyvä. Voi myös koittaa kompressoida kaiun ihan lyttyyn ja laittaa tosi hiljaa taustalle.
Sit tietysti tuplauksen on tosi olennaisia myös...
Tää oli vain ja ainoastaan mun tapa miksata noita vokaaleita, ja otan vastaan myös kommenttia näistä, mitä minä teen väärin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
mu-z
|
#11 kirjoitettu
22.01.2003 21:44
Laulu suhteutetaan ensiksi muuhun miksaukseen volyymiltaan. Sen jälkeen voi ekvalisoida korostamaan ihmisen äänialaa, ekvalisointiin löytyy hyviä asetuksia kun kaivelee hiukan oppaita. Laulu on kuitenkin aina biisikohtainen, eikä välttämättä mitään ehdottomia sääntöjä löydy - riippuu niin paljon käytetyistä soittimista ja äänimaailmasta.
Kannattaa käyttää myös reverbiä (joskin säästeliäästi), yleensä hyvin eteen miksatuissa lauluissakin on edes hitunen, se tuo lisää luonnollisuutta, erityisesti jos laulut on äänitetty akustisesti kuolleessa tilassa.
Dynamiikka on myös oleellista, tässä tulee kuvioihin mukaan hyvä laulumikki. Ei kannata siis myöskään litistää liikaa, vaarana on myös että laulusta tulee liian ohutta.
Mutta hyvällä miksaamisella voidaan tuoda esiin tätä kautta erilaisia elementtejä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
dieseldump
|
#12 kirjoitettu
26.01.2003 23:04
EQ:sta sen verran että taustasta kannatta leikata pois niitä taajuuksia joita laulussa aiot korostaa. Näin teet ikään kuin "kuopan" taustamattoon johon vokaalit istuvat ilman että menee yhdeksi puuroksi. Laulu kannattaa näin ollen myös miksata melko ohueksi, jottei pohjasta tarvitse bassoja alkaa leikkelemään.
Tämä kaikki riippuu tietenkin musiikista ja pohjan soittimista. Ainakin kitaraa ja laulua yhteen miksatessa tapaa yleensä sen ongelman, että taajuudet ovat ihan samoja.
dieseldump muokkasi viestiä 12:41 30.01.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hate Halon
61 viestiä
|
#13 kirjoitettu
29.01.2003 22:07
MetroTVPlus kirjoitti:
Tuosta delay:stä laulussa niin ite yks mistä ite tykkään on stereo delay mikä tulee neljäsiskun jäljessa, kumminkin niin että kanavien välillä on joku vähän vajaa 10 millisekunnin ero.
Ja mitä olet aatellut delayn voimakkuudeksi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bedlam
886 viestiä
|
#14 kirjoitettu
29.01.2003 22:40
Kompressointia kannattaa myös kokeilla heittää ihan reilusti, vaikka ihan överiksikin asti. Oltiin bändin kanssa tekemässä levyä lähinnä iskelmä-artisteihin keskittyneen miksaajan kanssa ja hän ei aluksi ymmärtänyt ollenkaan miksi haluamme "pilata" laulun kompressoinnilla. Mutta raskaan rokin puolelta esim. Him-orkesterin laulut on poikkeuksetta kompressoitu rankalla kädellä, siitä huohotuksen volyymistakin sen kuulee.
Hyvä ja ääntä "voimistava" efekti on myös laulaa pari lauluraitaa samalta korkeudelta päällekkäin ja lisätä ehkä vielä stemma pienelle oktaavia alemmas. Esim tuossa Painting-biisissämme on jatkuvasti kolme lauluraitaa päällekkäin vaikkei sitä kuulija välttämättä huomaakkaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Axu-T
17 viestiä
|
#15 kirjoitettu
05.02.2003 17:03
Tää on sellanen aihe johon joka kokilla on omat mausteet ja niin pitääkin olla...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Itse näkisin eri soitinryhmät / soundit kerroksina. Kaikki ei voi olla pinnassa.
Suomessa on paha tapa nostaa vocaali kaiken päälle, kuten useimmiten kitaratkin.
Tuloksena voi olla hieman päälleliimattu soundi.
Eli ajatele että sijoitat vocaalit (kerroksissa) synamattojen ja rumpujen väliin... Biisi rokkaa muttei puuroonnu.
Jätä muihin soundeihin ilmaa. Jos vielä masteroit / hardlimitoit loppumiksauksen, on aika tärkeää muistaa ilmavuus.
Efectejä käyttää jokainen makunsa mukaan. Reverbien kohdalla laita luurit korville ja säädä kaiun arvot kohdalleen.
EQ:n suhteen suosittelen kaiuttimia... Vakio stereokaiuttimet värittää soundin mutta omista kajareista tietää kuitenkin miltä soundin tulee kuulostaa... Se mikä kuulostaa hyvältä luureissa on useimmiten "hämäystä". Näprää muutama tunti yöllä luureilla ja aamulla huomaat että soundi ihan vinossa.
Vocaaleissa kompressointi on useimmiten paikallaan. Asia jonka oppii vain tarpeexi testailemalla. Liika on aina liikaa mutta vocaalit ei sinänsä ole yhtä herkkiä dynamiikan suhteen kuten esim kompit...
Joskus vocaalit kaipaa tuplausta, chorusta, flangeriä... Näiden kanssa sana ripaus voi olla kohdallaan.
-axu-
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
North Vibes
282 viestiä
|
#16 kirjoitettu
05.02.2003 17:38
Axu-T kirjoitti:
Tää on sellanen aihe johon joka kokilla on omat mausteet ja niin pitääkin olla...
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Itse näkisin eri soitinryhmät / soundit kerroksina. Kaikki ei voi olla pinnassa.
Suomessa on paha tapa nostaa vocaali kaiken päälle, kuten useimmiten kitaratkin.
Tuloksena voi olla hieman päälleliimattu soundi.
Eli ajatele että sijoitat vocaalit (kerroksissa) synamattojen ja rumpujen väliin... Biisi rokkaa muttei puuroonnu.
Jätä muihin soundeihin ilmaa. Jos vielä masteroit / hardlimitoit loppumiksauksen, on aika tärkeää muistaa ilmavuus.
Efectejä käyttää jokainen makunsa mukaan. Reverbien kohdalla laita luurit korville ja säädä kaiun arvot kohdalleen.
EQ:n suhteen suosittelen kaiuttimia... Vakio stereokaiuttimet värittää soundin mutta omista kajareista tietää kuitenkin miltä soundin tulee kuulostaa... Se mikä kuulostaa hyvältä luureissa on useimmiten "hämäystä". Näprää muutama tunti yöllä luureilla ja aamulla huomaat että soundi ihan vinossa.
Vocaaleissa kompressointi on useimmiten paikallaan. Asia jonka oppii vain tarpeexi testailemalla. Liika on aina liikaa mutta vocaalit ei sinänsä ole yhtä herkkiä dynamiikan suhteen kuten esim kompit...
Joskus vocaalit kaipaa tuplausta, chorusta, flangeriä... Näiden kanssa sana ripaus voi olla kohdallaan.
-axu-
kitoooz
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#17 kirjoitettu
05.02.2003 18:50
Kukaan ei vielä tainnut vastata mikä on autotune... No lontoota taitaville jotain voi selvitä Antareksen sivuilta niiden autototune pluginin sivuilta, kunhan jaksaa kuoria markkinointi pälpätyksen varsinaisen informaation päältä: http://www.antarestech...
Lyhyesti ilmaistuna autotunella voi korjata nuotin vierestä laulettuja vokaaliosuuksia. Tunnetummaksi se on kuitenkin tullut kun sitä väärinkäytetään eli asetetaan "korjauksen nopeus" nopeimmalle. Tuloksena on hauska hieman mekaaninen soundi. Tämä tunnetaan Cher efektinä vaikka Cherin biisissä Believe johon sillä viitataan ei ilmeisesti autotunea käytettykkään: http://www.sospubs.co....
Sitten voisin vielä sen verran valottaa tota jonkun jo mainitsemaa de-esseriä, että siihen ei välttämättä tarvitse esillistä pluginia tai laitetta. Kompressori jossa on sidechain inputti riittää... Niin ja sitten tarvitaan jonkin sortin eq (voivat olla plugineja tai erillisiä laitteita).
Homman idea on, että syötetään sinne sidechainiin (mikä lieneekään suomeksi) sellanen versio niistä vokaaleista jossa on boostattu niiden s-äänteiden taajuuskaistaa (oisko 5kHz tienoilla, voin muistaa väärin) ja vielä aika ronskisti. Itseasiassa bandpass tai highpass filtterikin voi olla ihan jees tähän... Jopa parempi. Varsinaiseen inputtiin tulee tietysti ne vokaalit ihan normaalisti.
Sitten vaan säätämään kompuran asetuksia... Muistaakseni attack ja decay kannattaa pistää aika lyhyiksi ainakin. Sen sidechainin treble boostin taajuuskin kannattaa säätää biisikohtaisesti... Tai laulajakohtaisesti ainakin.
Ideanahan tossa on se että kun signaalissa tulee s-sihahdus niin kompura pistää tasoja alas.
Joop... Ei sillä että olisin mitenkään mestari noiden vokaalien miksaamisessa... Kokemusta ei siltä alalta juuri ole kun ei ole laulun lahjojakaan suotu. Tota de-esser kikkaa on vaan ihan huvin vuoksi tullu jonkun kerran kokeiltua, kun jostain siitä luin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#18 kirjoitettu
06.02.2003 22:33
Tuosta miksaamisesta, kannattaa todellakin pitkän miksausrupeaman välissä aina poistua pöydän edestä, kuuntelemaan vaikka levyltä jotain aivan muuta musiikkia, sillä korvat väsyy, ja silloin rupeaa syntymään huonoja ratkaisuja, jotka vituttaa jälkikäteen...
K-mikkoiltu 22:46 06.02.1778
Pop-filtteri on laulun äänityksessä myös hyvin tärkeä väline...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|