Kirjoittaja
|
Soitettavaa basistille
|
NiiloN
508 viestiä
|
#1 kirjoitettu
24.02.2006 08:32
Kaipaisin hyviä ideoita biiseistä, joita soitella bassolla. Kotona soittelu on tyrehtynyt melkein nollaan omia nauhoitelmia lukuunottamatta, kun Slayerin Mandatory Suicide on soitettu se 2600 kertaa ja Metallican For Whome the Bell Tolls 3999. Jotain saman vaikeustason kappaleita olisi kiva löytää, mutta kun oma musiikkimaku ei oikeastaan enää kulje tuolla tyylissä, ei itsestään kävele soitettavaa vastaan.
Mihin nyt? Nopeaan metallimättöön ei taidot eikä fysiikka vielä riitä. Lisäksi UG-musaan on myös vaikeampaa löytää tabulatuureja tai nuottikirjoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
NiiloN
508 viestiä
|
#2 kirjoitettu
25.02.2006 13:22
Kahtotaanpa siis ensi viikolla josko jaksaisin paneutua Creamiin ja Whohon. Rushilla oli myös pari mukavaa kappaletta, mutta jossain vaiheessa koko orkesteri unohtui.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
kitara 2
|
#3 kirjoitettu
11.03.2006 06:28
Hoppuorkesterilla on muuten paljon hyviä bassolinjoja!
Toinen kiva on esim.Level 42 no okei aika pop kamaa mut kuitenkin...John myung tää kaveri on vähän hevimpi...!!!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
murdochh
89 viestiä
|
#4 kirjoitettu
03.10.2013 18:06
Tän voisi nostaa. Ostin tänään elämäni ensimmäisen basson ja kaipailisin jotain mageita biisejä soitettavaksi. Lähdetään aika amatööritasosta liikkeelle kun ei tosiaan kokemusta ole paljoa!
Suositelkaa ja linkatkaa vaikka sointuja!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pohjois-Korea
10911 viestiä
|
#5 kirjoitettu
03.10.2013 23:29 Muok:03.10.2013 23:34
Ite sanoisin et The Stranglers - Peaches on kans ihan ehdottoman kovaa menoa ja helppoa opeteltavaa.
Nii ja doomsterina voisin mainita ihan vitusti laahaus ja pörinämetallia mut siin on sit riskinä mahdollinen sortuminen pilvenpolttoon ja satanismiin joten ENPÄ TAIDA.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#6 kirjoitettu
04.10.2013 01:40 Muok:04.10.2013 01:40
Pohjois-Korea kirjoitti:
Nii ja doomsterina voisin mainita ihan vitusti laahaus ja pörinämetallia mut siin on sit riskinä mahdollinen sortuminen pilvenpolttoon ja satanismiin joten ENPÄ TAIDA.
Ja droppivireisiin ja täysin kohtuuttomaan lavavolaan ja aiheettomaan miksaajalle vittuilemiseen.
Pink Floydin Moneyn voisi kuvitella olevan aloittelijallekin melko helposti lähestyttävä. Bonarina kevyttä tutustumista 7/4- ja 6/4-tahtilajeihin. Biisissä myös on vähän omanlaisensa groove, mikä ei lopulta ole lainkaan niin yksinkertainen juttu miltä se vaikuttaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Snacke
Erityinen tuki
4525 viestiä
|
#7 kirjoitettu
04.10.2013 07:16 Muok:04.10.2013 07:20
KorgTriton kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
aiheeton miksaajalle vittuilu.
Hei, eihän tuollaista käsitettä ole olemassakaan! Soittovirheistä lähtien kaikki on miksaajan vikaa.
Miksaaja keikalla on kuin tuomari jalkapallo-ottelussa. Ammattitaidoton kusipää, joka pilaa sekä pelaajien, että yleisön otteluelämyksen.
Bassolla on kivaa soittaa läpi Dylanin 70-luvun livealbumeja spotifyn tahtiin. Bisit suht iisejä soinnuiltaan, mutta sovitukset vaihtelee aika rajustikin keikasta toiseen. Kehittyy samalla tyylitaju ja transponointi.
Myös Hendrixin touhuissa on samaa potentiaalia, mutta vireet triokeikoilla vähän vaeltaa niin voi olla hankalaa aluksi. Billy Coxin ajan jutut hyviä, Redding on vähän Englannin Cisse Häkkinen että vähän sellasta häilyvää se meno välillä.
Keith Fergusonin grooven kun oppisi. Sitä voi treenata Fabulous Thunderbirdsin ekalta levyltä. Wait On Time.
Laika & the Cosmonautsin Tom Nymanin vaeltelua kannattaa fiilistellä, vaikka Disconnected.
Kielikäden komppiosaamista on hauskaa treenata jollain suht nopealla mutta melodisella tavaralla, The Soundain Painted By Numbers sopii siiihen. Sävellaji on muistaakseni d# eli hyvää sointukädenkin treeniä.
Juuri parjaamani Cisse on kaikesta huolimatta persoonallisen rumpalinsa kanssa aika kovia backbeat-osaajia, kannattaa ottaa oppia ja fiilistellä mukana esim Shorai shorain tahtiin. Kaikki paino kakkoselle ja neloselle, kaikki plekuniskut alaspäin.
Pearl Jam, vaikka Merkin Ball EP on yksi bassokotijammailusuosikkini.
Just nyt soittaisin Hendrixin Izabellaa jos en istuisi bussissa.
Snacke muokkasi viestiä 07:19 04.10.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#8 kirjoitettu
04.10.2013 13:10
Snacke kirjoitti:
Miksaaja keikalla on kuin tuomari jalkapallo-ottelussa. Ammattitaidoton kusipää, joka pilaa sekä pelaajien, että yleisön otteluelämyksen.
Ei ku se on niinku katalysaattori autossa.
Wikipedia: "Haitallisten yhdisteiden määrä vähentyy noin 80 % käytettäessä katalysaattoria."
Kielikäden komppiosaamista on hauskaa treenata jollain suht nopealla mutta melodisella tavaralla, The Soundain Painted By Numbers sopii siiihen. Sävellaji on muistaakseni d# eli hyvää sointukädenkin treeniä.
Ihan ilman sarvia ja hampaita, miten sävellajit vaikuttaa - tai lähinnä vaikeuttaa basson soittoa? Sointujen soittaminen on joka tapauksessa vaikeaa, koska vapaakielisointuja ei oikeastaan ole käytettävissä ja voicingit on yleensä sellasia, että otelautaa joutuu sahaamaan edestakaisin. Joten mun mielestä on sinänsä se ja sama, onko se sävellaji G- vai C#-duuri.
Ja jos taas kompista puhutaan niin eihän sillä myöskään ole mitään väliä. Varsinkin jos ei käytä vapaita kieliä niin kyllähän se sama sormitus siirtyy ihan mihin tahansa sävellajiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Snacke
Erityinen tuki
4525 viestiä
|
#9 kirjoitettu
04.10.2013 20:05
Vessajono kirjoitti:
Ja jos taas kompista puhutaan niin eihän sillä myöskään ole mitään väliä. Varsinkin jos ei käytä vapaita kieliä niin kyllähän se sama sormitus siirtyy ihan mihin tahansa sävellajiin.
Yläasteikäisiä opetan jonkun verran, ne saa kätsysti soittamaan jotain muuta kuin vapaita esim dississä. Eli puhuin pedagogisesti hyvästä sävellajista, varsinkin kun ne ei vielä tajua virittää ylös tai alas.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#10 kirjoitettu
04.10.2013 20:59 Muok:04.10.2013 21:08
Snacke kirjoitti:
Vessajono kirjoitti:
Ja jos taas kompista puhutaan niin eihän sillä myöskään ole mitään väliä. Varsinkin jos ei käytä vapaita kieliä niin kyllähän se sama sormitus siirtyy ihan mihin tahansa sävellajiin.
Yläasteikäisiä opetan jonkun verran, ne saa kätsysti soittamaan jotain muuta kuin vapaita esim dississä. Eli puhuin pedagogisesti hyvästä sävellajista, varsinkin kun ne ei vielä tajua virittää ylös tai alas.
No juu, tuossa mielessä siinä on toki pointtinsa. Tosin voi kai sitä myös ihan selkeästi kieltää käyttämästä vapaita kieliä niissäkin sävellajeissa, joissa se olisi mahdollista.
e: saattaa kuulostaa pilkunnussimiselta semminkin kun ei tullut edes puheeksi, että oliko kyse mollista vai duurista, mut ihan siltä varalta, että kyse oli jälkimmäisestä ja näitä joku muukin lukee, niin muistutettakoon tässä yhteydessä että dis-duuri on kahdella kaksoisylennyksellään ikävän teoreettinen sävellaji, joten käytetään mieluummin sitä es-duuria.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7687 viestiä Luottokäyttäjä
|
#11 kirjoitettu
05.10.2013 18:49
Vessajono kirjoitti:
e: saattaa kuulostaa pilkunnussimiselta semminkin kun ei tullut edes puheeksi, että oliko kyse mollista vai duurista, mut ihan siltä varalta, että kyse oli jälkimmäisestä ja näitä joku muukin lukee, niin muistutettakoon tässä yhteydessä että dis-duuri on kahdella kaksoisylennyksellään ikävän teoreettinen sävellaji, joten käytetään mieluummin sitä es-duuria.
insert jonne-vitsi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BVR
20409 viestiä
|
#12 kirjoitettu
18.10.2013 23:25
es-duuri
AAAAAAAAAAAAAAHAHHAHAHhhahahahahahahaaaa!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|