Kirjoittaja
|
Bassokitara aloittelijalle
|
(Aleksi Niemi)
|
#1 kirjoitettu
08.12.2005 11:46
Tere! Kiinnostuin tossa musatunnilla bassokitarsta, ja alan ehkä harjottelee sitä itekseni. Millasta bassokitaraa suosittelisitte, ja paljonko ensimmäiseen sellaseen kannattas pistää rahaa? Haluisin tietysti äänittää sillä biiseihini bassokuvioita, enkä viittis vaihtaa sitä ihan heti parempaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
08.12.2005 12:16
Itselläni on Ibanez GSR200 joka on todella pätevä perusbasso. Tallamikki sanoi juuri sopimuksensa irti (karmea sähköinen hurina vaikka mitä tekee) mutta on tuolla vehkeellä jo 6 vuotta ikääkin eikä aina niin hyvää kohtelua.
Squier- ja Harley Benton -bassoja suosittelisin välttämään sillä niissä on melkoisen löysä laaduntarkkailu ja halvat valmistustavat ja -materiaalit joten näin ollen yksittäiset soittimet saattavat olla täysiä susia ja parhaimmillaankin vain ihan ok. Erityisesti tuo Thomannin oma Harley Benton -sarja, Squiereita nyt on oikeasti jopa hyviäkin mutta siinä tapauksessa kannattaa hankkia joku osaava basisti kokeilemaan ennen kuin ostaa.
Tärkein asiahan on kuitenkin se soittotuntuma joten käy musiikkiliikkeissä erilaisia bassoja läpi ja kokeile mikä tuntuu parhaalta soittaa ja toiseksi keskity soundiin. Ulkonäkö on sitten vain plussaa.
Hinnasta sanoisin että ei 500-600 euroakaan ole yläkanttiin jos tosiaan ajattelit soitinta jota ei tarvitse ihan heti vaihtaa. Mutta kyllä tosiaan tuo oma Ibanezkin on kestänyt sen 6 vuotta eikä siinä mikkejä lukuunottamatta vikaa ole eikä se maksanut edes 250 euroa uutena silloin joskus kun hinnasta vähän neuvotteli.
Ja osta mieluiten Suomesta sillä hinnoista voi ja kannattaa tinkiä mikä ei esim. Thomannilla onnistu ja saat varmasti toimivan ja itse testaamasi soittimen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Salminen
I'm back! 2532 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu
08.12.2005 12:30
Itse vedin Ibanezin halpisbassolla 12 vuotta ennenkuin vaihdoin Fenderiin. Ainoa ilmennyt vika oli aivan viimeisinä vuosina ilmennyt volumepotikan rahina ellei se ollut maksimissa (ainahan se oli). Hirveitä summia ei mielestäni kannata heti ensimmäiseen bassoon laittaa, jos vaikka sattuu käymään niin ettei bassonsoitto kiinnostakaan enää puolen vuoden päästä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bill Cosby
|
#4 kirjoitettu
12.12.2005 01:11
Komppaan edellistä, Ibanez tekee ihan hyviä halpisbassoja. Mutta meidänpä basisti veteli ensimmäiset 6 vuotta halpis-Yamahalla, jolla kelpaa joskus vieläkin soitella mikäli erilaista soundia hakee. Maksoi vuonna 1997, n. 2000 mk ja on kuulemma ollut laadukas soitin hintaluokkaansa nähden. Kannattaa siis tarkistaa nuo Yamahat.
Bill Cosby muokkasi viestiä 01:11 12.12.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ville81
|
#5 kirjoitettu
12.12.2005 01:28
Mullapa taas on Squierin bassoista hyviä kokemuksia, mitä nyt paria olen testannut. Lisäksi tiedän pari tosi pitkään soittanutta tyyppiä, jotka pitävät sitä ykkössoittimenaan. Eli varmansti riittää aloittelijalle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu
12.12.2005 02:22
Kannattaa kuitenkin pitää mielessä se käyttötarkoitus eli lähinnä sitä että Fender/Squier Precisionista ei välttämättä sitä rankinta soundia irtoa kun taas joku Warwick/Rockbass saattaa olla turhankin tuhti esim. retropoppiin tai akustisempaan meininkiin. Lähinnä tuo Harley Benton on sellainen merkki mihin en itse koskisi (senkin takia että niitä on astetta hankalampi koesoittaa Suomessa) mutta muista mainituista merkeistä olen kyllä kuullut enemmän hyää kuin huonoa.
Ei silti, kyllä Squierkin asiansa ajaa siinä missä Ibanezkin. Halvemmissa Squiereissa tosin on enemmän noita laadullisia kuoppia kuin Ibanezin halpiksissa mutta keskimäärin sähköbassojen taso on budjettiluokassa kuitenkin parempi kuin sähkökitaroiden joten kyllä jo yli 300 eurolla on jo vaikea löytää todella ritsaa soitinta kun taas kitaroissa niitä näkee silloin tällöin aina 800 euron hintoihin asti mikä pistää kyllä ihmetyttämään suuresti.
Se mikä tietysti kannattaa vähän kalliimmassa soittimessa on se, että halpiksista saa usein suhteessa vähemmän rahaa takaisin jos sen myöhemmin myy pois. Mutta kokeilemalla se tosiaan parhaiten selviää sillä aivan turha ostaa 1500e bassoa joka ei istu käteen jos se 400e basso vain tuntuu paremmalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu
12.12.2005 02:28
Salminen kirjoitti:
Itse vedin Ibanezin halpisbassolla 12 vuotta ennenkuin vaihdoin Fenderiin. Ainoa ilmennyt vika oli aivan viimeisinä vuosina ilmennyt volumepotikan rahina ellei se ollut maksimissa (ainahan se oli).
Kyllähän tuo omakin varmaan vielä toimisi mutta elektroniikkaa on vähän karsittu (nimi. volume- ja tonepotikoilla ei tee mitään joten pois vaan), maadoitus ei oikein tykkää ottaa kontaktia tallan pohjaan ja muutenkin pari ylimääräistä osumaa on tullut vuosien varrella... Eli iskunkestävyydessä tuo ei kovin pitkälle pärjää mutta muuten loistopeli
Tuollainen rahina muuten johtunee pölystä potikan kontaktipinnalla, itselläni kyseinen vika on kaikissa laitteissa korjautunut kun on vähän pyöritellyt potikkaa ääriasennosta toiseen. Toki potikan voi myös avata ja puhdistaa jos vain osaa myös koota sen
atheos muokkasi viestiä 02:28 12.12.2005
Niin, olisihan tämän voinut laittaa edellisen viestin alkuun tai jatkeeksi... Oppitunti 1: älkää kirjoittako forumille klo 02:28.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
en5ca
217 viestiä
|
#8 kirjoitettu
12.12.2005 02:56
Riippuu aika paljolti nimenomaan siitä että mitä haluaa soittaa. Jos haluaa olla vaan se "rokkibasisti" niin kelpaa kyllä Harley Benton aivan loistavasti (itellä ollu kohta 6 vuotta ja käy ja kukkuu), mutta jos haluaa opetella monimutkaisempia tekniikoita niin sitten kannattaa panostaa hankintaan vähän enemmän, mutta esim. Yamahan RBX 270 on hintaluokassaan (200-300e) erinomainen valinta.
Suurin ongelma varmaan bassoilun alkuvaiheessa on se "voima" jota tarvitaan soittamiseen verrattuna kitaraan, mutta homma ratkes omalla kohdalla sillä, että vaihdoin melko ohuet hiotut kielet ja säädin kaularaudasta ne suhteellisen lähelle otelautaa, niin että soittotuntuma paranee huomattavasti. Mikkejä saattaa joutua laskemaan jos kielet kolisee niihin jatkuvasti. Kielet saattaa myös rämistä nauhoja vasten, mutta siitä selviää soittamalla rauhallisemmin.
Toinen aika ratkaiseva tekijä soitettavuuden kannalta on otelaudan säde. Ite oon rajannu kaulatyypit aika karkeasti yli ja alle 10":n ensimmäisten ollessa vaativampia ns. nopeita kauloja (litteämpi), ja jälkimmäisille on tyypillistä (ainakin alkuvaiheessa) miellyttävämpi istuvuus käteen ja anteeksiantavampi soitettavuus (Yleisesti ottaen kaikki Fenderit ja niiden kopiot).
Soundiin ratkaisevin vaikuttaja on tietysti kielien tyyppi ja mikit. Omassa päässäni on olemassa periaatteessa kahdenlaisia kielisoundeja, joista hiotut (sileät ja mukavat soittaa) tuottaa kontrabassomaista mietoa soundia joka sopii "vanhaan" musiikkiin ja karkeat kielet jotka sitten on täysin päinvastaiset soundiltaan joista bassoon säätövaroista ja soittotaidoista riippuen saa kyllä myös hennompia soundeja. Mikkien suhteen oon rajannut soundit periaatteessa kolmenlaisiin soundeihin jotka menee tyyliin Jazz Bass, Precision Bass ja Stingray. Omasta mielestä monipuolisin ja "paras" ratkaisu on P/J-yhdistelmä, jossa siis Precision-mikki kaulamikkinä ja Jazz tallamikkinä (esim. Yamaha RBX 270).
Mitä noihin halpisbassoihin tulee, niin 12 vuoden kokemuksella sanon etteipä noilla juuri ole ku ulkomusiikillisia ja kosmeettisia eroja hintaluokassa 0-1000e, 1000-2000e sisältää jo laadukkaasti hyvistä osista rakennettuja "soittimia" ja yli 2000e hintaluokassa on sitten jo ihan oikean soittimen makua (riippuen siitä miten kukin ymmärtää sanan "soitin").
Mutta näin suoralta kädeltä voisin suositella seuraavia kokeiltavaksi:
1. Yamaha RBX-sarja (kukkarolle sopivin malli), erittäin laadukas, edullinen ja soittajaansa opettava soitin.
2. Squier tai Fender Jazz Bass, soveltuu kaikkeen, se "oikea" sähköbassokitara jatsista heviin.
3. Olp tai Music Man Stingray, kuin Jazz Bass, mutta tässä on vain se 1 humbucker, "erilainen" soundi.
4. Squier tai Fender Precision Bass, periaatteessa helpoin kaula aloittelijoille, mutta tämän kanssa ei pitkälle kehitytä, jokaisen plekulla soittavan rokkibasistin työkalu. Basso jolla on ehkä enemmänkin statusta.
Ja mitä vielä noihin halpiksiin tulee, niin kaikkihan ne rullaa samoilta liukuhihnoilta Koreasta tai Mexikosta, ja se merkki mikä vedetään sinne lavan päähän ei oikeuta mun mielestä läiskimään Fenderin Mexico-malleihin vähintään 500e hintalappuja kun toiset alottaa alle satasesta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#9 kirjoitettu
12.12.2005 09:24
en5ca kirjoitti:
Suurin ongelma varmaan bassoilun alkuvaiheessa on se "voima" jota tarvitaan soittamiseen verrattuna kitaraan, mutta homma ratkes omalla kohdalla sillä, että vaihdoin melko ohuet hiotut kielet ja säädin kaularaudasta ne suhteellisen lähelle otelautaa, niin että soittotuntuma paranee huomattavasti. Mikkejä saattaa joutua laskemaan jos kielet kolisee niihin jatkuvasti. Kielet saattaa myös rämistä nauhoja vasten, mutta siitä selviää soittamalla rauhallisemmin.
Tuossa on kyllä asiavirhe. Nimittäin kaularaudan funktio on kompensoida kielten aiheuttama veto ja näin ollen säätää kaula oikeaan asentoon joka on siis niin että kaula kaartuu aivan aavistuksen verran ylöspäin. Käytännössä tämän tarkoitus on nimenomaan pitää huoli siitä että kaikki kielet soivat kaikista kohdista kunnolla. Kielten etäisyys otelautaan säädetään tallan päästä ja mm. tämä on yksi halpisbassojen vika että säätövara loppuu helposti kesken suuntaan tai toiseen jolloin ainoa oikeasti toimiva ratkaisu olisi muuttaa kaulan kulmaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
en5ca
217 viestiä
|
#10 kirjoitettu
12.12.2005 16:02
atheos kirjoitti:
en5ca kirjoitti:
Suurin ongelma varmaan bassoilun alkuvaiheessa on se "voima" jota tarvitaan soittamiseen verrattuna kitaraan, mutta homma ratkes omalla kohdalla sillä, että vaihdoin melko ohuet hiotut kielet ja säädin kaularaudasta ne suhteellisen lähelle otelautaa, niin että soittotuntuma paranee huomattavasti. Mikkejä saattaa joutua laskemaan jos kielet kolisee niihin jatkuvasti. Kielet saattaa myös rämistä nauhoja vasten, mutta siitä selviää soittamalla rauhallisemmin.
Tuossa on kyllä asiavirhe. Nimittäin kaularaudan funktio on kompensoida kielten aiheuttama veto ja näin ollen säätää kaula oikeaan asentoon joka on siis niin että kaula kaartuu aivan aavistuksen verran ylöspäin. Käytännössä tämän tarkoitus on nimenomaan pitää huoli siitä että kaikki kielet soivat kaikista kohdista kunnolla. Kielten etäisyys otelautaan säädetään tallan päästä ja mm. tämä on yksi halpisbassojen vika että säätövara loppuu helposti kesken suuntaan tai toiseen jolloin ainoa oikeasti toimiva ratkaisu olisi muuttaa kaulan kulmaa.
Ainakin Ralph Denyerin "Suuri Kitarakirja" opettaa tekemään soitettavuuteen liittyvät kaulan säädöt kaularaudasta, jos se vain on säädettävissä. Kyllähän se tallastakin onnistuu, mutta siinä onnistuu aina pilaamaan intonaation.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
frank nahkiainen
256 viestiä
|
#11 kirjoitettu
12.12.2005 16:45
kyllä ne harlikat aloittelijalle ihan riittäviä on,jos kiinnostusta riiittää vielä vuoden jälkeen nii kattoo tilanteen uusiks..
itellä on just 80e harlikka ja kyllä sillä soittelee siinä missä muillakin halpiksilla ja paskempiakin on myös kalliimmallakin...
saundit on tietenki paskat kun ne mikit on mitä on..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#12 kirjoitettu
12.12.2005 16:50
en5ca kirjoitti:
Soundiin ratkaisevin vaikuttaja on tietysti kielien tyyppi ja mikit.
Vähän makuasia mitä saudissa kuuntelee, mutta itse sanoisin, että kyllä se kaikki lähtee siitä kunnon puusta se saundi. Ei toki yhtä paljon kuin kitarassa, mutta itse näkisin että bassossa myös saundin vaikuttavin tekijä on se itse lankun laatu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu
12.12.2005 16:56
Haava kirjoitti:
Vähän makuasia mitä saudissa kuuntelee, mutta itse sanoisin, että kyllä se kaikki lähtee siitä kunnon puusta se saundi. Ei toki yhtä paljon kuin kitarassa, mutta itse näkisin että bassossa myös saundin vaikuttavin tekijä on se itse lankun laatu.
Kyllä se puu on se mistä lähdetään liikkeelle jos oikein kunnon soundia haetaan. Kaiken muun voi vaihtaa pienehköllä vaivalla mutta jos soundi on tunkkainen huonosta materiaalista johtuen niin sitä ei saa korjattua millään virityksillä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
deepest
|
#14 kirjoitettu
15.06.2007 16:26
Thomanilla myydään halpaa Ibanez Bassosettiä. Vahvistin on tosi pikkunen mutta ihan tarpeen hyvä kotikäyttöön. Itse bassokitara tehty erityisen kevyeksi. Hinta postimaksuineen on jotain 299 euroa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Olli-Poika
|
#15 kirjoitettu
15.06.2007 18:54
Olen itsekkin miettinyt tässä basson soiton aloittamista jonkun aikaa, ja tässä parin viikon sisään olisi soitin tarkoitus ostaa. Kävin aiemmin musiikkiliikkeessä kyselemässä hyviä alottelijan bassoja, ja valintani taitaa kohdistua joko Ibaneziin tai ESP:hen. Malleja en muista mutta hinta oli molemmilla soittimilla hiukan päälle 200€. Kumpi olisi kannattavampi ostos? Tietenkin vielä kokeilen molempia ennen ostospäätöstä.
Olli-Poika muokkasi viestiä 18:55 15.06.2007
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#16 kirjoitettu
15.06.2007 22:55
en5ca kirjoitti:
Ainakin Ralph Denyerin "Suuri Kitarakirja" opettaa tekemään soitettavuuteen liittyvät kaulan säädöt kaularaudasta, jos se vain on säädettävissä. Kyllähän se tallastakin onnistuu, mutta siinä onnistuu aina pilaamaan intonaation.
Öh... Mulla on tossa kyseinen opus vieressä ja joutuu mielestäni lukemaan todella kuin piru raamattua, että saa tollasen kuvan voi saada. Kyllä se kielten korkeus säädetään ennemminkin sieltä tallasta ja tarvittaessa myös satulaa muokkaamalla.
Kaularaudasta säädetään kaulan käyryys. Sekin vaikuttaa soitettavuuteen toki, mutta se ei ole niin makuasia kuin kielten korkeus. Sen pitäisi olla sen verran käyrä, että kielet pääsee hyvin soimaan.
Ja se intonaatiohan säädetään sitten viimeiseksi... Sitä vartenhan melkein kaikissa kitaroissa ja bassoissa on säätö sille intonaatiolle. Enkä kyllä mitenkään uskoisi, että se intonaatio menisi vähemmän pieleen jos sitä kielten korkeutta säätää kaularaudasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fyffek <3
|
#17 kirjoitettu
17.06.2007 14:33
Harley Benton on liian yksilöllinen kitara koska tuo laaduntarkkailu tosiaan on aika heikkoa. Kaverini osti ihan kokeilun vuoks Harley bentonin basson ja siinä ilmeni vikoja saman tien, kun basson viritti ja laittoi seinää vasten n. puoleks tunniks niin basso oli aivan epävireessä, toinen mikeistä ei muistaakseni edes toiminut mutta se ei voi olla tehtaalta tullut vika, en ainakaan usko että ne rikkinäistä mikkiä päästäis tehtaalta.
Serkkuni osti myös Harleyn basson ja on soittanut sillä useita vuosia ja hyvin pelittää ja pysyy vireessä. Ei mitään moitteita.
Joten kannattaa harley bentonia ostaessa varautua että vikoja ilmenee, tai sitten se saattaa olla hyväkin. Mutta suosittelisin Ibanezin tälläistä mallia: http://www.thomann.de/...
Kaverillani on kyseinen malli ja on pelittänyt pari vuotta moitteetta ja mikkien soundi on perfecto, tai miten sitä nyt kuvailis.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Larry Peninsula
359 viestiä
|
#18 kirjoitettu
18.06.2007 00:03
kannattaa ostaa samantien kunnon basso. Soitto maistuu ja kuulostaa aivan eriltä kunnon bassolla. Vaikka joku Fender olis ok.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Timo JM
241 viestiä
|
#19 kirjoitettu
30.11.2007 21:39
Ei kun ei mitään. Panin sittenkin oman ketjun kun en ole enää aloittelija.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#20 kirjoitettu
17.01.2008 16:29
Tää poikkee ehkä vähän asiasta mutta voiko joku pistää netti sivun tohon tai jotain missä näkyis basson soinnut
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#21 kirjoitettu
17.01.2008 16:30
minä ostin tälläse, http://www.oulunsoitin... jump star
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pastori
Henkinen tuki 7422 viestiä Luottokäyttäjä
|
#22 kirjoitettu
17.01.2008 17:38
Kurainen kirjoitti:
Tää poikkee ehkä vähän asiasta mutta voiko joku pistää netti sivun tohon tai jotain missä näkyis basson soinnut
http://www.cyberfretba...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kurainen
|
#23 kirjoitettu
17.01.2008 17:40
kiitos kovin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#24 kirjoitettu
17.01.2008 17:43
vielä että mitä nuo 3 rd frest ja noi tarkoittaa? vai tarkoittaako ne mitään? ja aina siitä painetaan missä on kirjain? ja se kirjain on sen "sointu"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pastori
Henkinen tuki 7422 viestiä Luottokäyttäjä
|
#25 kirjoitettu
17.01.2008 17:51
Kurainen kirjoitti:
vielä että mitä nuo 3 rd frest ja noi tarkoittaa? vai tarkoittaako ne mitään? ja aina siitä painetaan missä on kirjain? ja se kirjain on sen "sointu"
3rd fret = kolmas nauha, jne...
Siitä joo painetaan missä kirjain on. Tai periaatteessa kai oikeaoppisesti ei ihan keskeltä vaan enemmän sieltä seuraavan nauhan läheltä. Ja se kirjain on oikeastaan sävel. Sointu muodostuu useasta yhtäaikaisesta sävelestä, ja ne soinnut on sitten kitaristien hommia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#26 kirjoitettu
17.01.2008 18:00
okei,kiitos
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#27 kirjoitettu
17.01.2008 18:01
mutta osaatko sanoa että miks tos on jtn sävelii kahteen kertaa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pastori
Henkinen tuki 7422 viestiä Luottokäyttäjä
|
#28 kirjoitettu
17.01.2008 18:05
Kurainen kirjoitti:
mutta osaatko sanoa että miks tos on jtn sävelii kahteen kertaa?
Jep. Esim E-sävel on se paksuin kieli vapaana soitettuna ja sama E löytyy sitten D-kielen toisesta välistä oktaavia ylempää. Nuo selviää kyllä kun otat basson käteen ja alat kokeilemaan.
Itse säveliähän ei ole kuin 12 kpl.
Pastori muokkasi viestiä 18:06 17.01.2008
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#29 kirjoitettu
17.01.2008 21:26
ei selvinny nyt mul kauheesti,mut jos soitan jtn kappaletta ni mistä tiedän et onko se oktaavia korkeammalla?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kurainen
|
#30 kirjoitettu
17.01.2008 21:30
onko mitään toista paikkaa mis ois vaa ne ihan yhtenä ettei oo niit oktaavia korkeammalla vai mitä olikaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#31 kirjoitettu
17.01.2008 21:56
Kuuntelemalla selviää. Useimmissa perus rokkibiiseissä ei tarvitse soittaa 5. nauhaa korkeammalta.
Säveliä on 12. Näistä 7 on "puhtaita" (C, D, E, F, G, A ja H/B). Sitten väleissä on ylennetyt/alennetut sävelet miten sen tykkää ajatella. Ylennetty sävel merkitään #, alennettu b. Eli esim. Db on alennettu D, C# on ylennetty C ja jos nämä ovat samalla oktaavilla niin kyseessä on käytännössä sama sävel. Oktaavihan on nuotista X 8. sävel ylöspäin asteikossa, C-duurissa (jossa ei käytetä ylennettyjä/alennettuja säveliä) siis C on 1. sävel, D on 2. jne. jolloin 8. sävel on taas C mutta korkeammalta.
Bassossa kielet ovat E, A, D ja G. E-kielen 5. nauha on A-sävel, sama kuin A-kieli vapaana. A-kielen 5. on D eli taas sama kuin avoin D jne. D-kielen 2. nauha on sama nuotti kuin E-kielen 12. nauha eli E, oktaavia korkeammalta kuin vapaa E-kieli. Se mistä kohtaa mitäkin soittaa riippuu täysin A) siitä mistä se on helpoin soittaa ja B) siitä mistä se kuulostaa parhaalta. Kokeilepa soittaa G-sävel ensin E-kielen 15. nauhalta, A-kielen 10. nauhalta, D-kielen 5. nauhalta sekä lopuksi vapaana G-kielellä. Ymmärrät kyllä. Sama nuotti, eri soundi, erilainen soittaa.
Kyllä nämä jutut sisäistää kun aikansa miettii. Tärkeintä on oppia avoimet kielet ja sävelet sanotaanko viideltä ensimmäiseltä nauhalta. Niillä pärjää jo pitkälle. Jaa niin, basso kannattaa muista pitää vireessä
atheos muokkasi viestiä 21:58 17.01.2008
Huhhuh. Kamalasti numeroita. Tosiaan tämä pätee vain mikäli basso on normaalivireessä (EADG), jos käyttää eri virettä (kuten vaikka minä, Db, Ab, Db, Gb tai ylennyksillä C#, G#, C#, F#) niin tottakai sävelet vaihtavat paikkaa sen mukaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kurainen
|
#32 kirjoitettu
18.01.2008 13:23
tuosta ei kyllä kauheesti selvinny. mutta kiitos kumminkin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mr.JiiTee
|
#33 kirjoitettu
08.01.2009 14:19
Joo no suosittelen siule Ibanez BSA10 siinä tulee kaikki tarvittava mukana mm. 13w vahvistin,5 plektraa,olkahihna,viritysmittari ja johot tietysti kaikki tarpeelliset johot itelläni on semonen ja hyvin rokkaa!!!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
stuf
52 viestiä
|
#34 kirjoitettu
09.01.2009 14:00
Vaikka onkin melkoista lottoamista, niin...
...en ainakaan itse kadu Harley Benton -bassosetin ostamista vuosia sitten. Kun ei rahaa ole/ollut juuri laadukkaampaan, päätin kokeilla HB:ta, ja basso (plus HB-vahvistin) ovat ajaneet asiansa omassa (sangen vaatimattomassa...) käytössä. Kaksi keikkaa, useita äänityssesioita sekä soiton opettelua - kaikki klaarautunu hyvin.
Sano ekspertit mitä hyvänsä, voisin jopa suositella, jos siis hinnat halutaan pitää aisoissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kombi
105 viestiä
|
#35 kirjoitettu
19.01.2009 10:25
Mä suosittelisin ostamaan jonkun vähän paremman käytetyn, koska sen jälleenmyyntiarvo ei laske pahemmin ja saa paremman basson, mikä motivoi soitannollisesti enemmän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Objectif Lune
|
#36 kirjoitettu
19.01.2009 11:11
Kurainen kirjoitti:
ei selvinny nyt mul kauheesti,mut jos soitan jtn kappaletta ni mistä tiedän et onko se oktaavia korkeammalla?
Sitä ei kerrota missään, ellei se näy tabulatuureissa. Aluksi sillä kuitenkaan ei ole suurta väliä. Oktaavia korkeampi nuotti tietenkin kuulostaa erilaiselta, joten kyse on enemmänkin siitä, kumpi sattuu sopimaan biisiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|