Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Robottiääni?


Kloku
442 viestiä

#1 kirjoitettu 05.11.2005 14:21

Jees elikä seuraava vaivaa pientä mieltäni: Pystyykö fruitylla saamaan aikaan robottiaisia ääniä? Siis kun laulan mikkiin ja siirrän samplen Fruity Loops 3.4:een, niin siihen se sitten jääkin. Sisältääkö mikään fruity kyseistä ominaisuutta muuttaa omaa ääntä robottimaisempaan suuntaan?

bze vaihtoi otsikon 20:12 07.11.2005

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 05.11.2005 14:25

Kloku kirjoitti:
Jees elikä seuraava vaivaa pientä mieltäni: Pystyykö fruitylla saamaan aikaan robottiaisia ääniä? Siis kun laulan mikkiin ja siirrän samplen Fruity Loops 3.4:een, niin siihen se sitten jääkin. Sisältääkö mikään fruity kyseistä ominaisuutta muuttaa omaa ääntä robottimaisempaan suuntaan?


Kolme yleistä kikkaa tulee mieleen.

a) Vocoder - Tämä on se yleisin.
b) Delay - Lyhyt deläy aika, niin tulee sellainen säilyketölkimäinen ääni.
c) Flänger - Sopivilla asetuksillä joistain näistäkin robottimaisuutta lähtee.

^ Vastaa Lainaa


Kloku
442 viestiä

#3 kirjoitettu 05.11.2005 14:44

Kiitokset! Nyt vain testailemaan!

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#4 kirjoitettu 05.11.2005 14:51

Haava tuossa mainitsikin tuon vocoderin, joten kerronpa, miten se käytännössä toimii FL:ssä, koska ainakaan itse en puhtaasti itse säveltämällä tuota oppinut käyttämään aikanaan. Tämä vinkki tietenkin vaatii vocoder-efektipluginia, joka ainakin FL 5:ssä on mukana (Fruity Vocoder).

1. Laita laulamasi/puhumasi sample FL:n patches -> user-kansioon ja vedä se sampleksi haluamaasi projektiin. Vaihtoehtoisesti voit avata äänitiedoston FL:n playlistin alemmassa ruudukossa klikkaamalla sen päällä hiiren vasenta painiketta.

2. Laita sample vaikkapa efektikanavalle yksi.

3. Efektikanavalle kaksi avaa Fruity Vocoder tai muu vocoder-plugari.

4. Lisää projektiin jokin ylimääräinen soitin, vaikka 3xOsc. Laita tämän soittimen efektikanavaksi kolme.

5. FX-ikkunan panorointisäätimellä käännä äänisamplesi kuulumaan äärivasemmalta ja tuo ylimääräinen soitin äärioikealta (muistaakseni näin päin vakiona, jos ei toimi, käännä päinvastoin).

6. Valitse efektikanavien yksi ja kolme "Out"-kohtaan efektikanava kaksi. Näin äänisample(t) ja 3xOsc:in melodia 'ajetaan' vocoderiin.

7. Naputa 3xOsciin jokin melodia. Mikäli et ladannut äänisamplea playlistiin, varmista että olet aktivoinut myös äänisamplen/-samplet sekvensserissä.

8. Laita 3xOscin melodiapatterni playlistissä siihen kohtaan, johon äänisample on alhaalla avattu tai laita sekvensserissä äänisamplet samaan patterniin 3xOsc:in melodian kanssa.

9. Paina play ja robosoundin pitäisi kuulua. Syntyvää ääntä voi viilata säätämällä vocoderin asetuksia, 3xOscin asetuksia, laittamalla eri efektejä väliin ja niin edelleen.


Tietoa vocoderista: http://en.wikipedia.or...

Jonkinlainen vocoderiohjelma (ei vst): http://www.analogx.com...

JaDubb muokkasi viestiä 14:53 05.11.2005

^ Vastaa Lainaa


deadmanshand

#5 kirjoitettu 05.11.2005 15:01

Onko se todellakin noin vaikeaa?

Oon ajatellut hankkia jossain vaiheessa peeceen ja kenties fruityn, joten, hieman aiheesta poiketen, onko se sellanen, että vaikka ei olis käsiä ni tavaraa syntyy? Raskas? jne.

Käytin joskus vanhalla peeceellä jotain FL 1.xx ja olihan se aika raakile..
mutta lienee paljon muuttunut.

Voisinhan toki käydä FL:n kotisivuilla lukemassa propagandaa, mutta kiinnostaisi ihan oikeiden käyttäjien kommentit..

^ Vastaa Lainaa


JaDubb
Tutkalla
1965 viestiä

#6 kirjoitettu 05.11.2005 15:44

deadmanshand kirjoitti:
Onko se todellakin noin vaikeaa?

Tuo vocoderin säätäminen? Eihän tuo vaikeaa sinänsä ole, siinä on vaan pari juttua, jotka pitää muistaa. Tuo operaatiohan ei kestä paria minuuttia pidempään, jos vaan muistaa, mitä tehdä.

Oon ajatellut hankkia jossain vaiheessa peeceen ja kenties fruityn, joten, hieman aiheesta poiketen, onko se sellanen, että vaikka ei olis käsiä ni tavaraa syntyy? Raskas? jne.

Eihän mikää softa sitä tavaraa tee itse, mutta kyllä itse pidän FL:ää melko matalakynnyksisenä opeteltavana. On kyllä sellaisiakin käyttäjäkommentteja kuultu, että ko. softan logiikka ei aukea sitten millään. Raskas tuo ei softana ole itsestään, mutta kyllä sitä saa kovemmankin koneen kyykkyyn, kun lataa hyvän arsenaalin raskaita VST-instrumentteja projektiin.

Pyydän anteeksi itse aiheesta ohi menoa.

^ Vastaa Lainaa


Electron
1229 viestiä

#7 kirjoitettu 06.11.2005 19:03

Kannattaa kokeilla myös särkijää.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#8 kirjoitettu 06.11.2005 19:21

Pelkällä EQ:lla, filtterillä ja kevyellä särötyksellä on tuollaista "robottimaisuutta" ääneen saanut. FL:stä ei ole kokemuksia, reasonilla olen tuon noin tehnyt. EQ:ta voimakkaasti keskiääntä ja vähän ylä-ääntä, siihen sitä säröä ripaus ja vielä joku hyvältä kuullostava asento filtteristä.

^ Vastaa Lainaa


Mika Björklund

#9 kirjoitettu 07.11.2005 01:00

Phaserilla saa sellaisen faarao-äänen tai metallista kaikua ääneen. Kannattaa kokeilla sitäkin.

^ Vastaa Lainaa


Jaycob
1040 viestiä

#10 kirjoitettu 07.11.2005 18:46

JaDubb kirjoitti:
Haava tuossa mainitsikin tuon vocoderin, joten kerronpa, miten se käytännössä toimii FL:ssä, koska ainakaan itse en puhtaasti itse säveltämällä tuota oppinut käyttämään aikanaan. Tämä vinkki tietenkin vaatii vocoder-efektipluginia, joka ainakin FL 5:ssä on mukana (Fruity Vocoder).

1. Laita laulamasi/puhumasi sample FL:n patches -> user-kansioon ja vedä se sampleksi haluamaasi projektiin. Vaihtoehtoisesti voit avata äänitiedoston FL:n playlistin alemmassa ruudukossa klikkaamalla sen päällä hiiren vasenta painiketta.

2. Laita sample vaikkapa efektikanavalle yksi.

3. Efektikanavalle kaksi avaa Fruity Vocoder tai muu vocoder-plugari.

4. Lisää projektiin jokin ylimääräinen soitin, vaikka 3xOsc. Laita tämän soittimen efektikanavaksi kolme.

5. FX-ikkunan panorointisäätimellä käännä äänisamplesi kuulumaan äärivasemmalta ja tuo ylimääräinen soitin äärioikealta (muistaakseni näin päin vakiona, jos ei toimi, käännä päinvastoin).

6. Valitse efektikanavien yksi ja kolme "Out"-kohtaan efektikanava kaksi. Näin äänisample(t) ja 3xOsc:in melodia 'ajetaan' vocoderiin.

7. Naputa 3xOsciin jokin melodia. Mikäli et ladannut äänisamplea playlistiin, varmista että olet aktivoinut myös äänisamplen/-samplet sekvensserissä.

8. Laita 3xOscin melodiapatterni playlistissä siihen kohtaan, johon äänisample on alhaalla avattu tai laita sekvensserissä äänisamplet samaan patterniin 3xOsc:in melodian kanssa.

9. Paina play ja robosoundin pitäisi kuulua. Syntyvää ääntä voi viilata säätämällä vocoderin asetuksia, 3xOscin asetuksia, laittamalla eri efektejä väliin ja niin edelleen.


Tietoa vocoderista: http://en.wikipedia.or...

Jonkinlainen vocoderiohjelma (ei vst): http://www.analogx.com...

JaDubb muokkasi viestiä 14:53 05.11.2005


kiitooooos!!!

^ Vastaa Lainaa


Mark Vera
1161 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 08.11.2005 11:02

Täällä pikku tutoriaali (englanniksi tosin) minkä kirjoittelin joku aika sitten:

http://www.spacesynth....

Mukana esimerkki audio clipit.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#12 kirjoitettu 08.11.2005 11:52

En nyt muista oliko Fruity kolmosessa edes tuota FL:n omaa vocoderia. Mda:n plugaripaketissa taisi tosin olla myös vocoder joka toimii melko samalla tavalla.

Ja tosiaan, kannattaisi harkita ehkä myös alustan päivitystä, FL Studiokin on nimittäin kohta jo kutosversiossa ja toiminnallisuutta on rutosti enemmän kolmoseen verrattuna.

^ Vastaa Lainaa


Jan C
145 viestiä

#13 kirjoitettu 10.11.2005 19:47

WHN kirjoitti:
Cool editil saa ainaki


Kertoisitko miten?! En ainakaan itse saanut Cool Editillä kovinkaan kummoista robottiääntä, vaikka säädin "Robotic" -valmisasetuksia kuinka paljon hyvänsä..

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu