Kirjoittaja
|
Miksaaminen!
|
siiki
370 viestiä
|
#1 kirjoitettu
10.09.2005 12:57
Eli mitä kaikkea kannattaisi tuossa Fl Studiossa säätää, että saisi uskottavan kuuloisen miksauksen...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Petu-_
|
#2 kirjoitettu
10.09.2005 13:38
Älä kysy mitä, vaan miten.
Kokeilemalla selviää
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
siiki
370 viestiä
|
#3 kirjoitettu
10.09.2005 13:59
Petu-_ kirjoitti:
Älä kysy mitä, vaan miten.
Kokeilemalla selviää
Todella hyvä vastaus!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#4 kirjoitettu
10.09.2005 14:08
siiki kirjoitti:
Petu-_ kirjoitti:
Älä kysy mitä, vaan miten.
Kokeilemalla selviää
Todella hyvä vastaus!
Kyllä. Se oli todellakin hyvä vastaus. Miksaaminen on omissa korvissa ja hyppysissä, eikä mitään yleispätevää "Paina sitä nappia ja väännä se slaideri siihen asentoon" ohjetta voi oikein antaa. Kaikki riippuu siitä, miltä kuulostaa ennen, ja miltä haluaa kuulostavan jälkeenpäin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
onZka
108 viestiä
|
#5 kirjoitettu
10.09.2005 14:11
Forum haku?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
dOob
|
#6 kirjoitettu
11.09.2005 09:31
siiki kirjoitti:
Eli mitä kaikkea kannattaisi tuossa Fl Studiossa säätää, että saisi uskottavan kuuloisen miksauksen...
Siis ihan basicly se riippuu mitä haluat. Itse yleensä isken joka kanavalle eri soittimen kuten basari1 channel 1 ja basari2 channel 2 joten niitä on helpo säätää aina erikseen jos on tarve. Mutta se on vain kiinni minkä laista musaa teet, että miten kandee alkaa miksaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu
12.09.2005 11:29
Capturedilla ja Juzalla hyviä pointteja aiheesta.
Tuosta basson miksaamisesta sen verran että kaikkea ei suinkaan kannata leikata. Kannattaa mielummin ottaa huomioon mitä kaikkea raaka soundi sisältää ja leikata EQ:lla mielenkiintoisimmat taajuudet talteen.
Optimaalinen tilanne on se kun basso kuulostaa samaan aikaa kirkkaalta ja sopivan "möyheältä", joskus korkean pään leikkaaminen vie tämän kirkkauden mennessään. Raa'an soundin kanssa on hyvä lähteä siitä tilanteesta että käyttää mielummin koko spektriä vain matalien / keskimatalien taajuuksien sijaan, rajaten tältä pohjalta halutut taajuudet.
Jos ei tiedä minkälaisista taajuusalueista erilaiset soittimet koostuvat niin kannattaa perehtyä välittömästi, muuten miksaamisesta ei tule hevon helvettiä. EQ:n kanssa pitää myös muistaa se että nostaminen ei ole läheskään aina tarpeen, hyvään kohtaan suoritettu leikkaus tuottaa yleensä paremman tuloksen mitä olennaisten taajuuksien nostaminen.
Rumpupuolen kanssa yksi hyväksi havaittu kikka on tehdä niin kirurgitarkat leikkaukset kuin mahdollista, vain tärkeimmät taajuudet talteen. Bassorummun miksaamisesta voi olla montaa mieltä mutta itse matalia bassoja suosivana henkilönä leikkaan yleensä kaiken 100 hertsistä alaspäin. Bassolinjan pitää kompensoida bassorummusta puuttuvaa alapäätä. Kun taidot kertyvät niin miksauksen "paikkoja" voi tietenkin aina muutella mutta peruslinja pitää olla kunnossa ennen sitä. Rummuissa pitää olla myös reilulti korkeaa päätä.
FL:n kanssa miksatessa kannattaa ottaa mikseristä kaikki irti, jokainen instrumentti erikseen / pieniin ryhmiin. Jokainen kanava on myös hyvä ekvalisoida ja kompressoida erikseen tarpeen mukaan. Send-kanavia kannattaa käyttää, näin saa yhtenäistä efektipohjaa biisille vähällä tehonkäytöllä, toinen hyvä tapa on tehdä reitityksiä. Esimerkiksi erillisten rumpukanavien reitittäminen yhteen ulostuloon mahdollistaa helpomman äänenkuvan säätämisen.
Finaalia miksatessa eräs hyvä keino välttää turhaa clippaamista ja epätasapainoa on iskeä kaikki kanavat nollaan, ottaa biisin keskikohta (tai se kohta missä suurin osa instrumenteista soi samanaikaisesti) luuppiin ja lähteä nostamaan kanavia yksitellen. Ensin rummut, sitten basso, perkussiot, melodiset soittimet jne. Mahdollisimman pienet nostot ja varovainen säätö tuottaa yleensä hyvän lopputuloksen, masterin pitäisi kuitenkin jäädä niin kovalle kuin mahdollista.
Master-kanavalle ei kannata laittaa mitään (jos ei tiedä mitä tekee) ennenkuin koko roska on bumpattuna wav-muotoon ja valmiina editoitavaksi ulkoisessa editorissa.
bze muokkasi viestiä 11:36 12.09.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Caamos
|
#8 kirjoitettu
12.09.2005 11:57
bze kirjoitti:
Bassorummun miksaamisesta voi olla montaa mieltä mutta itse matalia bassoja suosivana henkilönä leikkaan yleensä kaiken 100 hertsistä alaspäin. Bassolinjan pitää kompensoida bassorummusta puuttuvaa alapäätä.
bze muokkasi viestiä 11:36 12.09.2005
Muuten hyvää tekstiä mutta tässä yllä olevassa pätkässä ei kyllä oo mitään järkeä. Yleisesti basarin pitäis olla aina se alin / pohjalla oleva saundi jotta biisistä tulee tukeva. Matalat bassolinjat saa hyvin esiin kunnon miksauksella.
Tietty jotain genrekohtaisia eroja ton basarin käytössä mut ei kyllä missään tapauksessa noin rajua leikkausta alapäästä, koko biisistä hävii potku.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
juhok
|
#9 kirjoitettu
12.09.2005 11:59
Sellaisen haluan vielä mainita, että kappaleita ei kannata kompressoida ihan nappiin, vaan pikemminkin kohtuudella. Eli dynamiikka kohdalleen, kuten on jo aikasemminkin mainittu.
Toisaalta taas jotkut tykkää kohtuudella miksatusta ja toiset ronskimmasta. Itse en tykkää, jos kappale pauhaa kuin viimeistä päivää, dynamiikka kuolee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
performanssi
|
#10 kirjoitettu
13.09.2005 09:25
siiki kirjoitti:
Eli mitä kaikkea kannattaisi tuossa Fl Studiossa säätää, että saisi uskottavan kuuloisen miksauksen...
mikseri(FX), sinne saa eri kanaville(soittimille) eri efektejä sun muuta sälää, kannattaa tutustua valmiisiin fruity-biiseihin, tarkastella miksauksia ja oppia..kokeileminen on myös hyväksihavaittu, mutta hidas tapa oppia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu
13.09.2005 09:43
Caamos kirjoitti:
Tietty jotain genrekohtaisia eroja ton basarin käytössä mut ei kyllä missään tapauksessa noin rajua leikkausta alapäästä, koko biisistä hävii potku.
Väitän että tämä on täysin tyylistä riippuva seikka.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#12 kirjoitettu
13.09.2005 10:06
Olkoonkin tyylistä riippuva seikka, niin silti bassorummusta alle ~100hz taajuuksien leikkaaminen saa biisin nopeesti kuulostamaan kirppikseltä, vaikka biisissä ois kuinka rouhee reese ja muita junkkahemmojen superjippoja.
Mieluummin tekee perinteiset sidechain-kikkailut basarin ja basslinen kanssa niin biisissä säilyy potku ja syvyys, ja ehkä jopa rytmittelee vähän ovelammin ku naapurin kiksuttelija. Bassorumpu-sanassa ei turhaan lue "basso".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
onZka
108 viestiä
|
#13 kirjoitettu
13.09.2005 10:38
veezay kirjoitti:
rouhee reese ja muita junkkahemmojen superjippoja.
Mitä ne ovat?
nauruhymiö.
Bassorumpu-sanassa ei turhaan lue "basso".
Word.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
13.09.2005 10:54
Niin no bassorummussa ei tarvitse olla kilotolkulla bassoa että se kuulostaa toimivalta. Sen pitää olla muiden rumpujen kanssa jotakuinkin tasapainossa. Tuo 100 hertsiä oli hieman yläkanttiin arvioitu mutta joka tapauksessa meinasin sitä ettei bassorummun tarvitse horia kaikkia bassotaajuuksia, vaan niitä on ihan fiksua jakaa tasaisesti koko miksaukseen.
onZka kirjoitti:
Mitä ne ovat?
nauruhymiö.
Reese on iso, ilkeä ja reilusti ylikäytetty bassosoundi joka syö hyvällä tuurilla koko spektrin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|