Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Livemiksauksen ABC


Saastara

#1 kirjoitettu 28.07.2005 19:05

Eli otsikon mukainen threadi.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mikä ei ole niin tärkeää? Mitä kannattaa tehdä, mitä ei?

Jakakaa viisauttanne. Visoita, aatoksia, kokemuksia, mietteitä yms.

--

Pahoittelen threadin näennäistä "huonoa sijaintia" mutta en löytänyt parempaakaan paikkaa tämänkaltaiselle
viestiketjulle..

^ Vastaa Lainaa


b0b

#2 kirjoitettu 02.08.2005 09:04

Taitaa olla niin että useimmiten ollaan suomessa tekemisissä sellaisten keikkapaikkojen kanssa missä ei ole erillistä lavamiksaajaa. Mitä me ollaan kierretty bändin kansssa niin tuntuu siltä että saa olla onnellinen jos on erillinen lava ja jos vielä löytyy jonkimmoiset monitorit niin sillon homma on jo voiton puolella...

Mahdollisimman alhainen volyymi lavalla (varsinkin kitaravahvistimet) tuntuu olevan useimpien miksaajien tavoite koska silloin lavaääni ei vuoda saliin ja pystyy paremmin kontroloimaan saliääntä. Se taas tarkoittaa että jos monitorointi on olematon bändi ei kuule mitä soittaa ja ei oiken tahdo saada sitä oikeaa fiilistä (näin minulla ainakin).

Pienimmissä paikoissa yleensä rummut tulevat aivain liian kovaa läpi, rumpalista riippuen tietysti. Ollaan aina välillä yritetty vaimentaa virveliä esim. teippaamalla sen päälle t-paita. Tämä niin että ei tarvitsisi ajaa kaiken muun niin saat*nan kovaa jotta kaikilla bändissä ja yleisössä olisi kuulo tallessa vielä keikan jälkeen.

Varsinainen miksaaminen ei teknisesti välttämättä ero kovinkaan paljon studio miksaamisesta. Tilanteet muuttuu nopeammin, kitaroissa soundit muuttuu vähän väliä, laulaja ei välttämättä laula yhtä tasaisesti ym. joten joutuu koko ajan hieman korjailemaan. Kierto on suurin paholainen mutta siitä joku muu saa kertoa enemmän...

^ Vastaa Lainaa


tammina
1230 viestiä

#3 kirjoitettu 02.08.2005 13:19

Päinvastoin kuin yleinen ohjeistus antaa ymmärtää,
ainakin omalla powertriollani parhaan saundin saa
aikaiseksi melko kovalla lavavolumella...

Kitara&bassokaapit suunnataan niin että ainoa
asia mitä tarvitsee lavalla monitoroida on laulu.
(no rumpalille vähän bassaria myös)
Bassokaappi hieman rumpalin takapuolelle jotta äijä
kuulee muutakin kuin huminaa ja kitaraskobe sivuttain
kohti rumpalia/basistia /laulajaa/äitiä.
(muutamalla keikalla olemme soittaneet muodostelmassa
jossa rumpali ja kitaristi ovat sivuilla ja meikäläinen
on basistilauleskellut keskellä...toiminut hyvin)

Miksaaja tsekkaa lavan edessä että bändi on
kutakuinkin balanssissa(ulospäin) ja kaikki kuulevat toisensa.
Lisäksi jos basso/kitarasaundeissa on korjaamista,
se tehdään jo tässä vaiheessa.
Vasta sen jälkeen ruvetaan tsekkaamaan mikkejä ja
avataan PA...ruvetaan hienosäätämään.

Jos bändissä on vain yksi kitaristi, kannattaa mikitetyn
kitarakaapin saundi panoroida vastakkaiseen PA-kaappiin..
saadaan vähan stereota aikaiseksi.

Myöskään kompressointi ei ole välttämätöntä jos bändin
keskinäinen balanssi ja yksilöllinen dynamiikka toimii...
ja kitaristikin on ruuvannut efektinsä ja soolovolumensa
tasapainoon.


Nämä huomiot koskevat pieniä klubeja, isommat paikat
ovat tietenkin(lue osittain) oma lukunsa.


PS.

Lisäksi kannattaa muistaa että jokainen keikkapaikka
on akustiikaltaan omanlaisensa...ei kannata liiaksi
fakkiutua ja pitää kiinni "omasta saundista" jos
on tarvetta ruuvata omaa lähtösaundia suuntaan eli
toiseen...

^ Vastaa Lainaa


FrankOdd

#4 kirjoitettu 02.08.2005 15:05

Isoa on kysymys juu. Tässä nyt tämmönen yksi perusselostus

Ihan eka juttu ennen keikkaa on selvittää mitä keikkapaikalta löytyy, mitä joudut tuomaan itse ja onko dB-rajoituksia tai muuta huomioitavaa. Muistakaa lähettää tekniikkaraideri jo hyvissä ajoin etukäteen jos sellaista käytätte.
Kun kamat on lavalla niin soittajat virittävät soittimensa ja muut vehkeensä samalla kun talonukko kera bändin miksaajan lyö mikkiä stagelle ja tekee mahdollisesti linjatsekin. Jos käytössä on monitorimiksaaja kannattaa hänelle selvittää mahdolliset erikoistilaukset. Muuten sitten kannattaa antaa kaverin hoitaa homma alkuun ihan ite. Kyllä se osaa. Jos haluat ehdit ja osaat, niin PA:n viritys sillä virttyneellä Panteralla tehdään tässä välissä.

Sitten otetaan ekat äänet backlinesta ja korjataan lähtösaundeista pahimmat kuminat ja kilinät sekä korjataan balanssi kuntoon.
Ennen soundcheckiä kannattaa kytkee kaikki insertit paikoilleen. Ja jos homma on jo hallussa niin jotain perus taajuuskorjaustakin voi tehdä sokkona. Ainakin HPF:t kannattaa lyödä totuttuihin kanaviin het alkuun. Myös ei niin tuttuihin efekteihin kannattaa tutustua nopeasti kysymällä jos moisia räkistä löytyy.

Sitten alotetaan kannuista soundchecki. Gaineja kannattaa ruuvata silleen että että mennään yli nollatasosta (riippuu pöydästä). Alaspäin pääsee liu'ulla mutta Gainin ylöspäin muokkaus vetää maholliset insertitkin uusiksi ja tää on syvältä kesken keikan. Gaineja ruuvatessa käytän ite luureja, koska tälleen pystyn heti kiinnittämään huomiota pieniin rutinoihin jotka saattaa kesken keikan pahentua. Taajuuskorjauksessa suosin ite leikkaavaa metodia, eli sweeppaamalla etin sellaset taajuudet jotka ei sisällä musikaalista informaatiota. Kanava kerrallaan edetään ja kompurat,gatet sun muut säädetään suurinpiirtein kuntoon. Jotain korostuksiakin joutuu joskus tekemään mutta pidettään ne laveina ja vähäisinä.
Kun kaikki on yksittäin säädetty, soitatetaan bändiä muutaman biisin verran. Tässä kohtaa säädetään balansseja( myös lavalle jos monitorointi tehdään edestä), kaikuja, testataan tulevia erikoiseffuja ja hienosäädetään mahdollisesti master-equa. Käydään myös kuuntelee eripuolilla salia koska siellähän se yleisö hengaa. Levityksiin (esim. se yks kitara) on hyvä käyttää erittäin lyhyttä stereokaikua.

Ei nyt jaksa tarkemmin/enempää selittää mitään. Käy heittää muutama keikka ja kysy lisää ku käytännön ongelmia nousee.

^ Vastaa Lainaa


EO

#5 kirjoitettu 08.08.2005 21:59

Folkrules kirjoitti:


Kaiutintornit suunnataan ristiin kohti keskustaa vaihevirheiden välttämiseksi. Koskee lähinnä korkeampia taajuuksia sillä ihmiskorva ei erota matalien bassotaajuuksien tulosuuntaa.



Yhtä tärkeää on, ettei bassotaajuuksissakaan ole mitään älyttömiä vaihehässäköitä, sillä tämä vaikuttaa aika paljon siihen millainen botne on missäkin kohtaa salia.

Se hirmuinen alakerta miksauskopilla saattaakin olla pikkuista pihinää kaikkialla muualla (vrt.esimerkiksi Tampereen Yo-talo, tosin ei johdu niinkään vaiheista, mutta kuitenkin Yo-talolla on todella jykevä alakerta miksauskopilla ja ei niin jykevä enää metrin päässä...). Onhan noita muitakin paikkoja missä on hankala alakerta. Nosturissa taas salin rakenne buustaa sieltä 70 Hz:n tietämiltä, mikä vaikeuttaa botnen tekemistä aika paljon.

Hyvä neuvo noin yleensäkin aloittelevalle livemiksaajalle, on kuunnella analyyttisesti aina. Aina kun kuuntelee levyä tai keikkaa, miettiä mistä pitää, mistä ei ja miten se tehdään tai miten sitä vältetään. Korvat on tärkeämpi kuin mikään tekninen tietämys. Laitteista voi aina kysyä talon teknikolta jos ne eivät ole tuttuja.

EO muokkasi viestiä 22:06 08.08.2005

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu