Kirjoittaja
|
Läskit trance kickit?
|
Avaro
33 viestiä
|
#1 kirjoitettu
07.06.2005 00:55
Haluaisin tietää miten tehdään sellaisia läskejä kickejä tyyliin Dj unique?
Kuulostaa nimittäin niin ehanalle
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
DjLime
2918 viestiä
|
#2 kirjoitettu
07.06.2005 01:01
Vielä tähän mennessä en ole kuullut läskejä kickejä dj uniquen biiseissä joten paha mennä sanomaan. Eiköhän ne parhaat kickit tehdä useamman kickin avulla ja eq:lla säätämällä, ehkä jopa lisäämällä jonkun mukavan matalan bassosoundin sinne mukaan riippuen minkä tyylistä haluaa tehdä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kalaforn
3112 viestiä
|
#3 kirjoitettu
07.06.2005 01:01
Jollain musiikinteko-ohjelmalla kun tarpeeksi värkkäilet niin eiköhän se sitten joskus onnistu. Tai toisaalta, en tiedä lainkaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#4 kirjoitettu
07.06.2005 01:20
Ei siihen tarvita kuin yksi hyvä kick. Semmoinen on suht helppo vääntää aivan itse kun jaksaa vain nuppia ruuvata. Kokeilemalla tuollainen onnistuu, ei kukaan pysty kädestä pitäen neuvomaan miten "hyvä soundi" tehdään. Kun jonkin aikaa ränäilee, oppii itse nopeasti millä säädöillä ja asetuksilla ja nuppien asennoilla saadaan parhaat pörinät aikaiseksi.
Tietysti kunnon fättis-bassosoundin tekemisessä on erittäin hyvä, jos omistaa asiallisen subbarin (ei 100 euron 5.1-kotiteatteripaketin mukana tullutta pahvilaatikkoa).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6684 viestiä
|
#5 kirjoitettu
07.06.2005 01:23
Kalaforn kirjoitti:
Jollain musiikinteko ohjelmalla kun tarpeeksi värkkäilet niin eiköhän se sitten joskus onnistu. Tai toisaalta, en tiedä lainkaan.
Hitto vieköön! Paras vinkki ikinä!
..
EQ:ta, kompuraa, ja oikeiden soundien valitseminen. 100hz korottaminen tuo lisää potkua, ja siitä ylöspäin enemmän ja enemmän napsua mitä korkeammalta korottaa. Alle 20hz kannattaa leikata kokonaan pois. 100hz alta korottamalla saadaan tietysti matalampia taajuuksia esille tuomaan sitä lihaa luiden ympärille. Matalimpien taajuuksien liiallinen korottaminen saattaa helposti puurouttaa lopullista miksausta, joten kaikkea kohtuudella.
Jos väännät fruityllä, suosittelisin ottamaan basarin efektiraidalle parametrisen eq:n, ja laitat kolme (tai useampia) säätönamiskaa 20-500hz alueille ja rupet vääntelemään vipuja eessun taassun.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6684 viestiä
|
#6 kirjoitettu
07.06.2005 04:02
eerik kirjoitti:
Kyllä muuten saa perkeleen hyvät bassot tällä meikäläisen 60€ 2.1 subbarilla (mikäli vääntää bassosäädöt täysille)! Keskiäänethän ovat yleensä ongelma tälläsillä seteissä, joten olen liittänyt mukaan stereoiden kaiuttimet.
Minä en kyllä lähtisi julkiseen levitykseen päätyviä biisejä miksailemaan subbarin kanssa bassonamiska kaakossa. Se saattaa väärentää juurikin basarin, bassolinjan ja yläpäiden välistä kontrastia niinkin paljon, että tekele joka omalla äänentoistolla kuulostaa hyvältä, kuulostaakin peruspaavon hifikaiuttimilla täysin ponnettomalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Keinomieli
|
#7 kirjoitettu
08.06.2005 17:37
Soundforgesta löytyy fm-syntikka siitä ottaa sine-waven ja sitten vaan pitch-bendiä pari kertaa, ja lopuksi jollain hyvällä eq:lla kaikki puiset taajuudet pois.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Zeip
1047 viestiä
|
#8 kirjoitettu
08.06.2005 17:57
Se että biisi potkii ja siinä on munaa on aika paljon kiinni myös bassolinjasta. Vaikka kick olisi miten hyvin tehty tahansa saattaa biisi mennä aivan pilalle jos bassolinja kuulostaa kauhealta tai esim. puuroutuu kickin kanssa. Tuossa vähän siitä miten itse teen. Toivottavasti tuosta on nyt jotain apua.
Teen kickin yleensä layeroimalla 2 sopivaa bassorumpua yhteen. Leikkaan toisesta matalat ja toisesta korkeat taajuudet pois. Joskus vielä laitan kompressorin päälle, että tulee tarpeeksi tuhtia saundia. Exporttaan uuden kickin ulos ja lataan sen sekvensseriin. Tämän jälkeen sitten vielä EQ ja kompressori kehiin. Nostan yleensä n.70-90hz alueilta ja yläpäätä kannattaa myös korostaa. Leikkaan n.8000hz:stä melko reilusti ylöspäin. Kannattaa leikellä keskipäätä varovasti, koska saundista saattaa tulla hyvin helposti ontto ja tehoton.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#9 kirjoitettu
08.06.2005 18:00
eerik kirjoitti:
Kyllä muuten saa perkeleen hyvät bassot tällä meikäläisen 60€ 2.1 subbarilla (mikäli vääntää bassosäädöt täysille)! Keskiäänethän ovat yleensä ongelma tälläsillä seteissä, joten olen liittänyt mukaan stereoiden kaiuttimet.
Mitäköhän nyt tuolla hyvällä bassolla sitten tarkoitat...? On eri asia että jumputtaako se muovikotelo vitusti vai onko se ääni puhdas/napakka/tarkka. Olen minäkin kuullut noita muutaman kympin subbareita ja kyllä ne äänenlaadultaan ovat täysin kelvottomia musiikin tekemisessä. Kun nillä säätää bassot "kohdalleen" niin toisissa kaiuttimissa on alapää aivan perseellään.
Itsekin käytän subbaria lähinnä loppuvaiheessa, kun tarkistan, että kipale soveltuu myös autossa soitteluun Hyvällä subilla on myös helppo tarkistaa, että basson voimakkuus on tasainen kautta linjan. Myös liian matalat pörinät, jotka saavat kalvon heilumaan holtittomasti, huomaa välittömästi subin avulla. Joskus on myös mukava lähteä kappaletta kokoamaan bassopohjalta. Ilman muuta tärkein elementti kuitenkin alapään tekemisessä ovat kunnon kaiuttimet, harvoin kuulokkeillakaan saa oikeaa kuvaa bassosta sellaisena kuin se sitten huoneilmassa kuulostaa.
Tuollaisen halvemman subbarin ainoa käyttötarkoitus on valmiin musiikin/elokuvaäänen kuuntelussa. Itse en koskaan luottaisi sen laatuun äänentarkkailussa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu
09.06.2005 09:50
Miten se subbari vaikuttaa siihen osaako tehdä hyviä potkuja vai ei? D'ohh jätkät, ei näin.
Ensinnäkin, potku kannattaa tehdä useammasta eri soundista. Ei välttämättä pelkästään bassorummuista vaan mukaan on hyvä ujuttaa myös kaikenlaisia bassohuminoita, hattuja ym. Kannattaa käyttää n. kolmea erilaista bassorumpusoundia joista yksi olisi hieman kaiutettu "ontto" kolahdus, yksi puhdas bassopotku ja kolmas sitten napakka "click." Itse olen laiska ja käytän usein vain paria tarpeeksi toisistaan eroavaa bassorumpua jotka sitten virittelen jollain tapaa yhteen sopivaksi kokonaisuudeksi. Kannattaa myös ottaa huomioon se että samplejen pohjanuottia virittämällä saa yleensä aikaan toivottua lihasta soundeihin, nuottiasteikkohan on verrainnollinen siihen mitä hertsejä äänentoisto päästelee ulos.
Potkun kanssa tulee muistaa myös se, että itse bassolle _pitää jättää paljon_ taajuuskaistaa. Tässäkin tulee ottaa huomioon se minkälaiset soundit käytössä mutta itse leikkaan yleensä potkuista kaiken alle 100 hertsin menevan huizin helwettiin. Silloin rummusta tulee napakka potkaisu tuonne jonnekin alavatsaan ja basson harmoniset taajuudet saa kätevästi aseteltua sinne jonnekin 70-100 hertsin tietämille ilman että ne puuroutuvat muun bassometelin kanssa mutta pysyvät silti tarpeeksi timmeinä. Sitä matalammille taajuuksille kannattaa yleensä iskeä subimeteliä tai jos on laiska niin jättää tylysti käsittelemättä mutta ei leikkaa näitä kuin toisesta komponentista. Mikäli ei omista kunnon EQ:ta tahi kunnon välineitä taajuuskaistojen tarkkailuun niin ei kannata edes yrittää. Pitänee tähän vielä lisätä että äänentoiston bassopään tulisi olla tarkka, muuten tästä ei tule hevon helvettiä. Subbarilla on hyvä tarkkailla mitä 20-40 hertsissä tapahtuu mutta tästä ei liene ole hirveästi hyötyä muille kuin pahimmille bassopäille.
Oletettavasti ketjun aloittaja kaipaisi bassorumpua joka menisi alle sadan hertsin, tässä tapauksessa tietenkin vaihdetaan basson ja bassorummun taajuuskaistoja mutta otetaan silti huomioon se, että alapäät eivät saa osua yhteen. Bassorummulle tulisi kaivaa kuoppa ~50 hertsistä alaspäin ja n. 200-400 hertsin kohdalle (taas soundeista riippuen) niin että tyypillisen transebasson harmonisuus ei jää jalkoihin. Tämän jälkeen kannattaa harkita hävytöntä kompressointia tai sidechainia.
Puuh. Saa kysyä lisää tai korjailla.
bze muokkasi viestiä 09:57 09.06.2005, joku päivä vielä opin oikolukemaan viestini..
bze muokkasi viestiä 10:00 09.06.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu
09.06.2005 09:57
bze kirjoitti:
Miten se subbari vaikuttaa siihen osaako tehdä hyviä potkuja vai ei? D'ohh jätkät, ei näin.
Jos sinulla on lelukajarien "subbari" josta ei kuulu matalia ääniä nimeksikään vaan särötettynä ja korostettuna yläbassoja, niin kyllä sitä on melkoisen vaikea monitoroida miltä se basarin ääni oikeasti kuullostaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#12 kirjoitettu
09.06.2005 10:02
Haava kirjoitti:
bze kirjoitti:
Miten se subbari vaikuttaa siihen osaako tehdä hyviä potkuja vai ei? D'ohh jätkät, ei näin.
Jos sinulla on lelukajarien "subbari" josta ei kuulu matalia ääniä nimeksikään vaan särötettynä ja korostettuna yläbassoja, niin kyllä sitä on melkoisen vaikea monitoroida miltä se basarin ääni oikeasti kuullostaa.
Niin? Halvalla äänentoistolla ei monitoroida muutenkaan, se on melkein yhtä fiksua kuin puun sahaaminen voiveitsellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu
09.06.2005 10:07
bze kirjoitti:
Niin? Halvalla äänentoistolla ei monitoroida muutenkaan, se on melkein yhtä fiksua kuin puun sahaaminen voiveitsellä.
Eikös se subbari keskustelu tuolla yllä koskenut juuri paskoja subbareita?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
09.06.2005 10:11
Haava kirjoitti:
bze kirjoitti:
Niin? Halvalla äänentoistolla ei monitoroida muutenkaan, se on melkein yhtä fiksua kuin puun sahaaminen voiveitsellä.
Eikös se subbari keskustelu tuolla yllä koskenut juuri paskoja subbareita?
Multa meni varmaan jotain ohi mut tietääkseni tämä ketju käsitteli sitä miten tehdää hyviä potkuja. Totesin tuossa sitten ikäänkuin pienenä vitsintapaisena että "ei kirves metsuria tee" sivuten osittain sitä että huonolla äänentoistolla ei saa hyviä soundeja.
En oikein ymmärrä miten muuten nämä paskat subbarit tähän nyt liittyisivät muuten kuin että jengi omistaa niitä ja yrittää oikeasti saada jotain tehtyä niiden avustuksella (mikä on aika tyhmää.)
...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#15 kirjoitettu
09.06.2005 10:14
bze kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten muuten nämä paskat subbarit tähän nyt liittyisivät muuten kuin että jengi omistaa niitä ja yrittää oikeasti saada jotain tehtyä niiden avustuksella (mikä on aika tyhmää.)
Minusta siinä on liittymistä kerrakseen. Noh.. Ainakin se liityy asiaan enmmän kuin tämä keskustelu. Anteeksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Dacia
|
#16 kirjoitettu
13.06.2005 09:59
Mielestäni hyvä kickki muodostuu 3 eri elementistä: botne(20Hz-80kHz) , sointi(80hz-1000kHz), atakki(1000-3000kHz).about..
Kaikkia elementtejä varten kannattaa valita jo sample joka omaa valmiiksi noita ominaisuuksia.
Itse latailen soundit johonkin hyvää softasapleriin. Botnea kannattaa käsitellä jollain hyvällä multialuekompuralla ja korostaa botnea tarpeen mukaan ja leikkailla yläpäitä.
Soinnista leikkaa eq:lla botne osiot ja tsekkailen turhat "mudat" pois about 200-400hz ja käytän ehkä kompuraa tarpeen mukaan.
Todella naseva atakin saa eristämällä samplerin volume-envelopella vain atakin soundista joka löytyypi samplen alusta.
Sitten miksaa keskenäiset volumetasot sopivaksi niin hyvää syntyy..
Hyvät monitorit ei oo pahitteeksi.
Bassolinjaan saa myös lisää tiukkuutta kun käyttää sidechain kompressoria siten, että laittaa inputin basariin ja kompuran bassolinjaan. Ideana on se, että aina kun basari iskee niin bassolinja vaimentuu(ei liikaa max. muutama desibeli). Tällöin kickki tulee paremmin läpi ja bassolinja kuulostaa palkon tiukemmalta.
Hyvää spektrianalysaattori on tosi jees kun mixaa sub taajuksia, kannatta esim. vertailla minkälaisia tasoja on hyvin mixatuissa kaupallisissa materiaalissa. Siitä saa ainakin hyvää suuntaa.
-Blue eye-
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Caamos
|
#17 kirjoitettu
13.06.2005 10:47
SysEx2 kirjoitti:
Mielestäni hyvä kickki muodostuu 3 eri elementistä: botne(20Hz-80kHz) , sointi(80hz-1000kHz), atakki(1000-3000kHz).about..
-Blue eye-
Oikein. Niin muodostuu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dacia
|
#18 kirjoitettu
13.06.2005 11:50
Turhan moni yrittää repiä eq:lla samasta soundista kaiken, mikä ei toimi. Eq on hyvä apuväline mutta ei ratkaisu kaikkeen. Liialliset korostukset soundaa useimmiten paljon huonommalta ja kolkommalta kuin layerointitekniikalla rakennetut jutut. Jos samplessa ole tiettyjä juttuja, ei niitä eq:lla kannata yrittää kaivaa..
- blue eye -
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tejeez
|
#19 kirjoitettu
13.06.2005 12:31
SysEx2 kirjoitti:
Mielestäni hyvä kickki muodostuu 3 eri elementistä: botne(20Hz-80kHz) , sointi(80hz-1000kHz), atakki(1000-3000kHz).about..
-Blue eye-
Tollanen korkee atakki ei kyllä välttämättä ole niin tärkeä. Kyl se silleen aika kivalta kuitenki voi kuulostaa.
[pilkunviilaus]Ja tarkotit varmaan 80Hz etkä 80kHz?[/pilkunviilaus]
tejeez otti turhat vahingossa tulleet sisäkkäiset lainaukset pois 12:36 13.06.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#20 kirjoitettu
13.06.2005 12:42
kinetic kirjoitti:
(Haava voi olla asiasta eri mieltä )
En ole. Minä en edes tykkää läskeistä kickeistä, joten ei nyt ihan kamalasti ole mielipidettä kuinka sellainen kannattaa tehdä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dacia
|
#21 kirjoitettu
13.06.2005 12:50
tejeez kirjoitti:
Tollanen korkee atakki ei kyllä välttämättä ole niin tärkeä. Kyl se silleen aika kivalta kuitenki voi kuulostaa.
[pilkunviilaus]Ja tarkotit varmaan 80Hz etkä 80kHz?[/pilkunviilaus]
Ainakin meininkiä ja erottelevuutta tuollainen "atak" tai "napsu" tuo ja tuntuu olevan aika muodissa tällä hetkellä. Joo 80hz tarkoitin
-blue eye-
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#22 kirjoitettu
15.06.2005 18:32
kinetic kirjoitti:
(Haava voi olla asiasta eri mieltä )
Haava kirjoitti:
En ole.
Heh heh
Juu, itelläni on tapana ollu mixailla ja equtella eri basareita yhteen toivotun bassohuminan saamiseksi. Korkeammalta iskevät taajuudet oon monesti tehny ihan jollain bassottomalla perkussiolla tai sitten lowcutannut jotain basaria.
Oon myös duunannut ihan meneviä basareita siniaallolla, jota oon taivutellut äänieditorissa. Tulos on tietty yleensä semmonen digitaalisen kuulonen napsahtava avaruusjunttaus, mutta sillä saa ainakin mehevät alataajuudet. Sitä voi sitten värittää jollain akustisemman kuulosella töpinällä.
Ylä-ääniä voi joskus kaiuttaa tai pannailla jotta saisi basarin stereokuvaankin jotain eloa, muttei se aina ole tarpeen. Koko basarielementille voi laittaa vaikka jylhän feedback-kaiun jotta se humahtaa iskujen välissä halpaan hardtrancetyyliin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
DJ Urban
|
#23 kirjoitettu
21.06.2005 15:19
niin no mutta eihän joka biisin niitä läskibasareita tarvii änkeä, että sais biisin kuulostamaan hyvältä.
tarpeeks kun muokkaa niin yhestä Kick samplesta saa läskibasson helposti
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
toletrancer
|
#24 kirjoitettu
04.08.2005 12:49
JOOJOOOJOOO.....
Kaikki ootte guruja!!!
sielhä se netti ja sample ceedeet pursuaaa noit kikkei...
kuka sit sen kompurois kaunihisti siihe beissii.
i think its all about compressing...
and qulitee ov your sampless...........
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pcgn
1262 viestiä
|
#25 kirjoitettu
10.08.2005 22:06
bze kirjoitti:
Miten se subbari vaikuttaa siihen osaako tehdä hyviä potkuja vai ei? D'ohh jätkät, ei näin.
Ei vittu...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pcgn
1262 viestiä
|
#26 kirjoitettu
10.08.2005 22:24
kinetic kirjoitti:
twinsane kirjoitti:
bze kirjoitti:
Miten se subbari vaikuttaa siihen osaako tehdä hyviä potkuja vai ei? D'ohh jätkät, ei näin.
Ei vittu...
Subbari vaikuttaa siten että sen kanssa on vaikeaa saada oikeesti toimivia potkuja
Mitä "ei vittu?"
No juuri sitä. Ihmeellistä ku tarttee olla näsäviisaita. Kuka vittu nyt ilman subii sais väsättyy kunnon potkuja, ilman tuuria.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
1005
735 viestiä
|
#27 kirjoitettu
11.08.2005 12:06
ootte kaikki väärässä.
808 is the ish.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
troll
|
#28 kirjoitettu
11.08.2005 13:00
Mitä itse olen huomannut, niin sampleriin hyvä kikki ja se siinä; mut basson pitää equttaa niin että kikki kuullostaa hyvältä. Usein laitan kompuran vielä bassoon joka sidechainissä kikkiin. Silleen saa kikin kuullostamaan niin kuin haluaa, sopimaan basson kans ja koko paketti vielä vähän hengittämään. Vältä ylikompresointi, sillä silloin paketti alkaa kuullostamaan kovalta ja pieneltä. Iso ja pehmeä sen pitää olla
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dj Senheis
922 viestiä
|
#29 kirjoitettu
11.08.2005 14:05
1005 kirjoitti:
ootte kaikki väärässä.
808 is the ish.
AInakin läski, muttei kyllä mielestäni sovellu "jump jump" musaan kickiksi Mutta siitäkin kyllä saa kätevästi hyvän. Leikkaat pituutta sopivaksi, lisäät jotain fi freq ääniä, ja vaikka jonkun napakan shaker napsauksen. Sitten vaan perään kompuraa, ja eq:ta, niin eiköhän tule makoisa kick.
Dj Senheis muokkasi viestiä 14:12 11.08.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Paocala
|
#30 kirjoitettu
11.08.2005 14:53
Haava kirjoitti:
bze kirjoitti:
Miten se subbari vaikuttaa siihen osaako tehdä hyviä potkuja vai ei? D'ohh jätkät, ei näin.
Jos sinulla on lelukajarien "subbari" josta ei kuulu matalia ääniä nimeksikään vaan särötettynä ja korostettuna yläbassoja, niin kyllä sitä on melkoisen vaikea monitoroida miltä se basarin ääni oikeasti kuullostaa.
Haluaisinpa senkin nähdä joka vakavissaan miksaa biisit subbarin kanssa. Kyllä sen bassorummun kunnolla kuulee kun hommaa monitorit joissa on hyvä taajuusvaste ja sen verran ruumiita seinille ettei kamalasti kaiju. (omat genelecit tulevat vasta ensi kuussa, vielä joutuu panasonicin kotistereoilla perseilemään siihen saakka.)
Asiaan pahemmin liittymättä, joskus yritin läpällä tehdä biisiä kaapelitehtaan valssaamossa PA:n kautta tanssilattialta käsin. Tuloksena biisi kuulosti paskalta jokaisissa muissa laitteissa paitsi kyseisissä PA:issa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#31 kirjoitettu
11.08.2005 14:57
Paocala kirjoitti:
Asiaan pahemmin liittymättä, joskus yritin läpällä tehdä biisiä kaapelitehtaan valssaamossa PA:n kautta tanssilattialta käsin. Tuloksena biisi kuulosti paskalta jokaisissa muissa laitteissa paitsi kyseisissä PA:issa.
Kaikkapaikkojen tilat + PA yhdistelmä on kyllä siinämäärin kaukana kaikesta mitä kutsutaan hi-fi:ksi, että empä ihmettele.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|