Kirjoittaja
|
Kompressoinnin teoria.
|
JimmyLee
198 viestiä
|
#1 kirjoitettu
17.05.2005 14:49
Löysin tälläsen netistä:
Kompressoreissa on yleensä säädettävä threshold-arvo, johon asti signaali menee sellaisenaan läpi. Kun ylitetään threshold taso signaalissa, vaimennetaan signaalia sen mukaan, mikä on compression ratio, eli esim. 5:1 tarkoittaa sitä, että tarvitaan 5dB yli threshold-tason, jotta ulostulosignaali olisi 1dB kovempi kuin threshold-tasolla.
Onko asia näin, kun olen kuullut erilaisiakin selityksiä.
Kompressointihan periaatteessa säröttää äänisignaalia (sini muuttuu neliöksi), joten eikö kompressoinnin pitäisi olla vaarallista kaiuttimille ja vahvistimille?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä Ylläpitäjä
|
#2 kirjoitettu
17.05.2005 15:16
JimmyLee kirjoitti:
Löysin tälläsen netistä:
Kompressoreissa on yleensä säädettävä threshold-arvo, johon asti signaali menee sellaisenaan läpi. Kun ylitetään threshold taso signaalissa, vaimennetaan signaalia sen mukaan, mikä on compression ratio, eli esim. 5:1 tarkoittaa sitä, että tarvitaan 5dB yli threshold-tason, jotta ulostulosignaali olisi 1dB kovempi kuin threshold-tasolla.
Onko asia näin, kun olen kuullut erilaisiakin selityksiä.
Juuri noin. Eli jos meillä on signaali joka ylittää treshold-tason kymmenellä desibelillä ja ratio on 10:1, on lopullinen treshold-tason ylitys vain yksi desibeli. Attack ja treshold puolestaan tarkoittavat aikoja jotka kuluvat signaalin havaitsemisesta vaimennuksen huippukohtaan (attack) ja em. huippukohdasta palautumista normaalitasolle (release).
Kompressointihan periaatteessa säröttää äänisignaalia (sini muuttuu neliöksi), joten eikö kompressoinnin pitäisi olla vaarallista kaiuttimille ja vahvistimille?
No ei sen enempää kuin säröttäminen muutenkaan. Ja kompuralla nyt ei ihan niin helposti saada särkemään mikäli sitä käytetään "oikein". Helpoiten ongelmia saattaa tulla matalilla taajuuksilla käytettäessä liian lyhyitä attack- ja release-aikoja. Mutta yleensähän kompressoria (ja/tai limitteriä) käytetään nimenomaan estämään äänenvoimakkuudessa olevien piikkien pääseminen läpi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tejeez
|
#3 kirjoitettu
17.05.2005 15:36
Ilman juuri niitä attack- ja release-aikoja tosiaan muuttuisi sini neliöksi tms, mutta ne kun on säädetty sopivasti niin ei siinä niin käy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Caca
727 viestiä
|
#4 kirjoitettu
17.05.2005 16:38
JimmyLee kirjoitti:
Kompressointihan periaatteessa säröttää äänisignaalia (sini muuttuu neliöksi), joten eikö kompressoinnin pitäisi olla vaarallista kaiuttimille ja vahvistimille?
Varmaankin putkikompressoria tarkoitat? Sehän on mahdollista saattaa siihen tilaan, jotta ääneen tulee sitä korviahivelevää putkisäröä. Tosin jos tarkoitit normaalikompressoria, niin se särö on usein huonon input gainin ja hitaan attack- ajan ja liian kovan tresholdin tulosta...tai näin minä sen ajattelin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#5 kirjoitettu
17.05.2005 21:33
Toi säröjuttuhan riippuu siitäkin vähän minkä nyt säröksi laskee. Onhan kompressori teoriassa epälineaarinen laite sääti sen miten hyvänsä. Toisaalta se mitä yleensä kuultavana särönä tarkoitetaan eli selkeä aaltomuodon muuttuminen vaatii käsiteltävän signaalin taajuuteen lyhyet release ja attack ajat. Eli siis jos se kompura pistetään reagoimaan liian nopeasti niihin signaalin muutoksiin niin se ei enää säädäkkään sitä gainia sen signaalin voimakkuuden keskiarvon mukaan vaan säätyykin jo aaltomuodon mukaan ja muuttaa siten aaltomuotoa.
Jos haluaa ottaa tuntumaa siihen säröön niin ne release ja attack (ja hold jos löytyy) ajat ihan minimiin ja vaikka vielä ratio täysille. Sitten ajetaan jotain bassoista sisään ja vännetään sitä thresholdia kunnes alkaa säröä löytymään. Joissain kompuroissa ne minimiajat on sen verran konservatiivisesti tehtaalla asetettu, ettei sitä säröä paljoa saa jos ei aja sinne tosi matalia bassoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#6 kirjoitettu
18.05.2005 15:25
Elektrojänis kirjoitti:
Toi säröjuttuhan riippuu siitäkin vähän minkä nyt säröksi laskee.
Kaiken epälineaarisuuden? Noh... Termi särö on nykypäivänä muuttunut kyllä kokoajan enemmän ja enemmän termiksi kuvaamaan sitä selkeää kuultavaa kitaravahvistin kaakossa tyylistä säröä, eikä niinkään alkupeäristä mitä tahansa epälinearisoitumista. Siis nimeomaan musiikin teossa.
Toisaalta se mitä yleensä kuultavana särönä tarkoitetaan eli selkeä aaltomuodon muuttuminen vaatii käsiteltävän signaalin taajuuteen lyhyet release ja attack ajat. Eli siis jos se kompura pistetään reagoimaan liian nopeasti niihin signaalin muutoksiin niin se ei enää säädäkkään sitä gainia sen signaalin voimakkuuden keskiarvon mukaan vaan säätyykin jo aaltomuodon mukaan ja muuttaa siten aaltomuotoa.
Hmm... Minä sanoisin, että käytännössä kaikessa modernissa popissa on masterkompuroitu siten, että se epälineaarisuus on kuultavissa. Toki se epälineaarisuus yritetään saada hyvänkuuloiseksi, mutta silti.
Joissain kompuroissa ne minimiajat on sen verran konservatiivisesti tehtaalla asetettu, ettei sitä säröä paljoa saa jos ei aja sinne tosi matalia bassoja.
Aina saa epälineaarisuutta, kun vaan puskee kovempaa sisään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|