Kirjoittaja
|
Kierron vähentäminen keikkamiksauksessa
|
sirherbert
|
#1 kirjoitettu
06.03.2005 12:42
Miksailen aina silloin tällöin erilaisia tilaisuuksia, koska olen ainoita tietyissä yhteisöissä, joka osaa ylipäänsä käyttää mikseriä. En ole kuitenkaan koulutettu äänen ammattilainen, ja siksi en ihan ymmärrä kaikkia perusmikserinkään toimintoja ja toimintojen vaikutuksia.
Miksaamani sali on aika karmea akustiikaltaan, se on 1800-luvun lopun arkkitehtonisten suuntausten vanki, ja siksipä siellä kaikuu hirvittävästi, eikä mitään erillistä lavaa ole == esiintyjät joutuvat olemaan kuuntelijoiden tasolla lattialla. Kaiuttimet eivät ole konserttikäyttöön tarkoitettu, vaikka pääkäyttö on juuri konserttikäyttöä (?!?!!). Ne on pultattu kattoon siten, että ne ovat lievästi toisiinsa päin kääntyneinä.
Kysynkin:
Kyseisen tilanteen huomioonottaen, mitä keinoja on vähentää kiertoa (mikrofonien asettelussa ja mikserin säädöissä)? Miten mikrofonit tulisi yleensäkin asetella ja säätää? Entä minkälaisia mikrofoneja kuhunkin tarkoitukseen käytetään (tyyppi, sekä esimerkki ko. tyyppisestä mikrofonista esim. "Shure m-xx") == mitä mikfronia käytän rumpujen mikitykseen, mitä viulun ja mitä puhaltimien? Kannattaako kitaravahvistimet ja rummut ylipäänsä mikittää?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Urski
|
#2 kirjoitettu
07.03.2005 04:29
Aika laajahko kysymys.
Pitäis vähän tietää, että mitä on käytössä.
Mutta aloitetaan nyt perusteista.
1. Mikkien sijoittelu
Jos on mahdollista, niin helpottaa paljon, jos ne mikit saa kaiutinlinjan taakse.
Eli käytännön hyöty on, ettei kaiuttimista tuleva ääni huitele suoraan sinne mikkiin, joka sitten sen kierron aiheuttaa.
2. Säädöt
Kaikessa lyhykäisyydessään EQ.
Leikkaa EQ:lla pois niitä taajuuksia, jotka lähtevät helpoiten kiertäämän. Edellyttäen, että käytössä on sopiva EQ. Eli parametrinen/puoliparametrinen, joissa taajuus on säädettävissä. Jos käytössä on master-EQ, niin tilanne on jo hyvä. Ei kuitenkaan kannata leikata kaikkea pois, koska soundi muuttuu huonoksi.
3. Mikit
Puhekäyttöön on ihan ok jo joku Shuren SM58. Jos paikka on kerran paha, niin on varmaan turha lähteä kaivamaan itselleen hautaa konkkien (kondensaattorimikrofoni) kanssa, jotka tuppaavat olemaan herkempiä kiertämään. Tämä koskee myös sinne viuluun vaikka viula vähän normaaliolosuhteissa sitä konkkaa kaipaakin. Torviin käy hyvin dynaamiset mikit. Shuren SM57 esim. toimii vähän jokapaikassa.
Rummut, kitarat ja muut kannattaa miettiä aina tilanteesta riippuen, että tarvitseeko niitä mikittää. Minkälainen kokoonpano? Mitä tyyliä? Minkälaiset volyymit? Kuuntelemalla tietää.
Tässä nyt pääpiirteittäin aluksi.
Aiheesta löytyy paljon tietoa netistä kun viitsii vähän etsiä.
Ja jos ei muuten, niin kantapään kautta oppii ainakin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#3 kirjoitettu
07.03.2005 08:33
kompura livekäytössä monesti vähentää kiertoa.
tietty just kaiuttimien asettelu oikealla tavalla on myös tärkeätä, eli
että mikit tulee mielummin skobejen taakse kun eteen.
ja tosiaan niinkun mainittiin aikaisemmin niin eq:t on tärkeät.
leikkaa alhaalta julmasti pois esim laulussa.
fallen_angel muokkasi viestiä 08:34 07.03.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
FrankOdd
|
#4 kirjoitettu
07.03.2005 09:45
Monitoreista voi huoletta leikata kerrannaisia vaikkapa neljästä sadasta lähtien. Ei se rokkari huomaa mitään eroa siellä lavalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bloodmetal
|
#5 kirjoitettu
07.03.2005 09:56
Hei nyt kaikki lisää tällaisia pikku niksejä kehiin!! näistä on varmasti hyötyä niillekin jotka eivät mikserin kanssa touhaakaan!!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Urski
|
#6 kirjoitettu
07.03.2005 14:07
FrankOdd kirjoitti:
Monitoreista voi huoletta leikata kerrannaisia vaikkapa neljästä sadasta lähtien. Ei se rokkari huomaa mitään eroa siellä lavalla.
Jonkunmoinen lähtökohta olisi, että sieltä eq:sta leikattaisiin max. 5-6 pahinta taajuutta, jos välttämätöntä sitäkään. Tuon pitäis yleensä riittää. Eikä tietenkään ihan mitä tahansa vaan niitä mitkä lähtee ensimmäisinä ja herkimmin kiertämään.
Käytän tässä nyt oletusarvona perus 1/3oct eq:ta.
Kaikki leikkaukset eq:lla syö tehoja. Eli jos leikkaat sieltä eq:lla semmosen kunnon kuopan koko taajuuskaistalle, niin aivan varmasti alkaa jo päätekin huutamaan ei oota ja synnin päästöä josta päästäänkin jo päätteen klippaamiseen, joka ei varmasti miellytä enää ketään. Ei artistia eikä varsinkaan kamojen omistajaa.
Ja mitä selkeämpi se monitorin soundi on, sitä paremmin se kuuluu. Eli ei tarvitse huudattaa niin kovaa.
Tästähän päästäis heti puhumaan erilaisista kamoista ja paikoista. Ja ammattitaidosta. Kaikki vaikuttaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Urski
|
#7 kirjoitettu
07.03.2005 14:11
fallen_angel kirjoitti:
kompura livekäytössä monesti vähentää kiertoa.
fallen_angel muokkasi viestiä 08:34 07.03.2005
Perusteleppa tuo. Ei nyt kyllä ihan tainnut mennä sinne päinkään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jurn:a
794 viestiä
|
#8 kirjoitettu
07.03.2005 14:29
Mikkien sijoittelu ja tyyppi on ensisijainen muokkaus metodi tähän vaivaan.
Mutta myös mikseri/miksaus puolella on tehtävissä paljon. Jos käytössä on master tai kanavakohtainen parametrinen equalisaattori niin vielä parempi. Yksinkertaisesti aloita ylä taajuuksista. Säädä taajuuskaista pieneksi ja voimista sitä.Tämän jälkeen sweeppaa taajuusalue tta mataliin taajuuksiin päin ja etsi taajuusalueet missä kiertoa ilmaantuu. Kun läydät kiertävän taajuuden, vaimenna sitä tarpeeksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
fallen_angel
|
#9 kirjoitettu
07.03.2005 14:42
Urski kirjoitti:
fallen_angel kirjoitti:
kompura livekäytössä monesti vähentää kiertoa.
fallen_angel muokkasi viestiä 08:34 07.03.2005
Perusteleppa tuo. Ei nyt kyllä ihan tainnut mennä sinne päinkään.
aikoinaan club kermassa kun heitettiin live keikka ja soundi oli sillein live keikkaan epäsuotuisa eli skobet oli 4ssä kulmassa, eli soundi puski "stagelle" suoraan, ja kaikki muut mikitykset saatiin skulaa eqta mapittamalla ihan hyvin, mutta huilun mikki lähti huutaa punasta koska sen gainia piti lisätä kohtuullisesti niin meiän rakas eppu (nu spiritistä) hommas kompuran jolla saatiin se mikki futaamaan ilman että lähti sitten huutamaan pirusti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Urski
|
#10 kirjoitettu
07.03.2005 15:57
fallen_angel kirjoitti:
aikoinaan club kermassa kun heitettiin live keikka ja soundi oli sillein live keikkaan epäsuotuisa eli skobet oli 4ssä kulmassa, eli soundi puski "stagelle" suoraan, ja kaikki muut mikitykset saatiin skulaa eqta mapittamalla ihan hyvin, mutta huilun mikki lähti huutaa punasta koska sen gainia piti lisätä kohtuullisesti niin meiän rakas eppu (nu spiritistä) hommas kompuran jolla saatiin se mikki futaamaan ilman että lähti sitten huutamaan pirusti.
Kerrotko, mitä sillä kompuralla teitte siinä huilukanavassa? Ja mikä malli? Epäilen, että ei ole kovin rankasti kompura ollut käytössä vaan jotain ihan muuta. Niillä pystyy kyllä tarvittaessa kikkailemaan vaikka mitä.
Aika spesiaalijuttuja joten ei oikein voi soveltaa yleiskäyttöön tuota mutta hyvä, että saitte homman toimimaan.
Joskus kompura on just se, mikä aiheuttaa esim. laulun kiertämisen monitoreissa.
Ja huilu ei todellakaan oo mitään suosikki-instrumentteja keikkaolosuhteissa.
Tuommoset disko-helvetit osaa olla aika pahoja paikkoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#11 kirjoitettu
07.03.2005 16:57
tää ei ehkä enää tähän threadiin kuulu, mutta onhan se totta että järjellisesti ajateltuna kun compura tasottaa äänentason ja tavallaan vahvistaa niin sen pitäisi lisätä kiertoa, mutta esim huilussa jossa huilun sisääntulo tai lähinnä sen soittimen äänen dynamiikka on niin valtava, eli hirveitä piikkejä ja välillä sitten taas tosi hiljaa niin sen optimaalisen tason löytäminen on vaikeeta ja usein gainit pitää vetää kaakkoon, jolloin kompressori vähentää tän gainien kaakossa asentoa. ja tosiaan huilu on kyllä kaikista soittimista mitä keikoilla ollut niin vaikein handlata..
ei parhaiten selitetty ...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#12 kirjoitettu
07.03.2005 17:25
Meidän vanhassa koulussa äänimies laittoi aina soundcheckin (tai mikä tapahtuman äänentoistoon liittyvä tsekkaaminen olikaan) päätteeksi kaikki mikkikanavat yksi kerrallaan auki ja sen verran lujalle että systeemi alkoi kiertää. Sitten hän leikkasi kanavan parametrisellä EQ:lla kiertoäänen taajuudelta reilusti pois, niin että kierto loppui. Ymmärtääkseni tässä siis eliminoitiin juuri kyseiselle tilalle ominainen kiertotaajuus, joka siis johtuu tilan akustisista ominaisuuksista, heijastumisista yms.
Vai näinkö?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Urski
|
#13 kirjoitettu
07.03.2005 17:26
fallen_angel kirjoitti:
tää ei ehkä enää tähän threadiin kuulu, mutta onhan se totta että järjellisesti ajateltuna kun compura tasottaa äänentason ja tavallaan vahvistaa niin sen pitäisi lisätä kiertoa, mutta esim huilussa jossa huilun sisääntulo tai lähinnä sen soittimen äänen dynamiikka on niin valtava, eli hirveitä piikkejä ja välillä sitten taas tosi hiljaa niin sen optimaalisen tason löytäminen on vaikeeta ja usein gainit pitää vetää kaakkoon, jolloin kompressori vähentää tän gainien kaakossa asentoa. ja tosiaan huilu on kyllä kaikista soittimista mitä keikoilla ollut niin vaikein handlata..
Lievästi mennään jo offtopic.
Nimenomaan.
Oltiin tuossa pari viikkoa sitten tekemässä paskamaista keikkaa. Iso bändi. +20 soittajaa. Käytännössä perus bändillä vahvistettu puhallinorkesteri jossa mukana 2 tai 3 huilua. Kohtuuttoman kokoinen urheiluhalli ja lava just sen kokoinen, että koko porukka mahtui sinne. Ei mikään herkullisin paikka saada huiluja esiin. Ja kun torvet vielä tuuttaa sivulta ja takaa. Ja soittajat harrastelijoita eli välillä lievää kaaosta.
Olin itse monitoripäässä.
Mutta hyvinhän tuo meni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cornflake
|
#14 kirjoitettu
08.03.2005 22:14
Nyt kun ei kunnolla tiedä minkä kokoinen tila on, paljonko on possea pääsääntöisesti paikalla, kuinka tehokas PA on ja niin eespäin niin on vähän paha sanoa mitään.
Pääsääntöisesti kompressori ei kyllä kierto-ongelmaan auta, päinvastoin, mutta tietty joskus silläkin voi olla hetkensä. Joku puristi sanoisi että tuossa kiivetään perse edellä puuhun, soittajan pitäisi hallita paremmin dynamiikkansa jne. Mut se siitä.
Jokatapauksessa laululle kompura tekee gutaa, joskus enempi, joskus vähempi. Riippuu niin monesta jutusta. Mutta jos on kierron kanssa pahoja ongelmia, kompura kannattaa kaivaa esiin vasta kun nämä on ratkottu.
Kuten tuossa tulikin EQ:lla saa tehtyä paljon. Tähän ei sitten yleispätevää neuvoa olekaan, mutta asiaa sivuten: onko PA:ssa tarpeeksi hönkää? Joskus kiertoa tulee kun nupit alkavat olla kaakossa. Jos näin on niin alimman rekisterin leikkaus saattaa auttaa, syöpi eniten tehoja.
Tuokin on toisaalta perse edellä puuhun kiipeämistä, homma pitäisi saada niihin rajoihin ettei kamoista ole pakko repiä kaikkea irti.
Kannattaako mikittää kaikki? Jaa, ei varmaan. Jos puhutaan ihan perus rokki-pumpusta niin nykyjään tuntuu että kitara- ja bassoläjissä on enemmän tehoa kuin laki sallii. Rumpaleillakin on enempi ongelmana soittaa tarpeeksi hiljaa. Rumpujen, kitaran ja basson kanssa ei luulisi olevan ongelmia, jos mesta (koko, muoto jne.) ei nyt ihan ihmeelliset ole.
Muutenkin (IMO) on aina parempi jos pystytään toistamaan bändi ihan backlinella, silloin se kuulostaa kaikista parhaalta, kunhan balanssi yms. jutut on kunnossa.
Mikit kannattaa tosiaan sijoittaa kaiutinlinjan taakse. Jos esmes laulajalla tekee vaikeaa tällöin kuulla itseään niin koittakaan kehittää joku monitori. Ja dynaamisia kehiin, jos olosuhteet ovat noinkin "onnettomat" niin kannattaa vain minimoida sudenkuopat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#15 kirjoitettu
08.03.2005 23:15
Tulipa tämä ketju mieleen kun törmäsin tällaseen artikkeliin:
http://www.nettiteatte... ja sieltä Varsinainen kiertokoulu.
Osa onkin samaa asiaa kun tässä on jo mainittuna, mutta kertaus on opintojen äiti. Lisäksi tuon on ilmeisesti kirjoittanut aikamoinen konkari ja nuo muutkin artikkelit on ihan hyviä (ja bonuksena ne on kirjoitettu sellaisella tyylillä, että ainkin minusta niitä oli sangen hauska lukea).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
FrankOdd
|
#16 kirjoitettu
09.03.2005 07:48
Urski kirjoitti:
FrankOdd kirjoitti:
Monitoreista voi huoletta leikata kerrannaisia vaikkapa neljästä sadasta lähtien. Ei se rokkari huomaa mitään eroa siellä lavalla.
Jonkunmoinen lähtökohta olisi, että sieltä eq:sta leikattaisiin max. 5-6 pahinta taajuutta, jos välttämätöntä sitäkään. Tuon pitäis yleensä riittää. Eikä tietenkään ihan mitä tahansa vaan niitä mitkä lähtee ensimmäisinä ja herkimmin kiertämään.
Käytän tässä nyt oletusarvona perus 1/3oct eq:ta.
Kaikki leikkaukset eq:lla syö tehoja. Eli jos leikkaat sieltä eq:lla semmosen kunnon kuopan koko taajuuskaistalle, niin aivan varmasti alkaa jo päätekin huutamaan ei oota ja synnin päästöä josta päästäänkin jo päätteen klippaamiseen, joka ei varmasti miellytä enää ketään. Ei artistia eikä varsinkaan kamojen omistajaa.
Ja mitä selkeämpi se monitorin soundi on, sitä paremmin se kuuluu. Eli ei tarvitse huudattaa niin kovaa.
Tästähän päästäis heti puhumaan erilaisista kamoista ja paikoista. Ja ammattitaidosta. Kaikki vaikuttaa.
Mitäs...? Kuka puhui kunnon kuopasta koko taajuusalueella? Eiköhän ne monitorit kannata piipata ihan ekana ja kattoa missä pahin lavakierto asuu. Sattuu vaan yleensä riittämään pieni (-3dB) leikkuu suurinpiirtein 400/800/1600-alueilla joka ei todellakaan tarkoita kuoppaa koko taajuusalueella.
Jotenkin hassusti tuli kuva siitä että puhuit master eq:sta.
Ja ammattitaito ja mestat... On tullut kyllä hoidettua muutamia erittäin vittumaisia keikkoja kunnialla kotiin vaikka en ammattilainen olekaan live-hommien saralla. Tosin suuri määrä paikkoja on jo käyty.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#17 kirjoitettu
09.03.2005 09:04
Keikkailijan 10 käskyä
Ei suoranaisesti liitty kysymykseen, mutta aikas hyviä vinkkejä tuollakin tuli.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Urski
|
#18 kirjoitettu
09.03.2005 18:44
FrankOdd kirjoitti:
Mitäs...? Kuka puhui kunnon kuopasta koko taajuusalueella? Eiköhän ne monitorit kannata piipata ihan ekana ja kattoa missä pahin lavakierto asuu. Sattuu vaan yleensä riittämään pieni (-3dB) leikkuu suurinpiirtein 400/800/1600-alueilla joka ei todellakaan tarkoita kuoppaa koko taajuusalueella.
Jotenkin hassusti tuli kuva siitä että puhuit master eq:sta.
Ja ammattitaito ja mestat... On tullut kyllä hoidettua muutamia erittäin vittumaisia keikkoja kunnialla kotiin vaikka en ammattilainen olekaan live-hommien saralla. Tosin suuri määrä paikkoja on jo käyty.
Kuopan mainitsin sen takia, että joskus näkee aika mielenkiintoisesti viritettyjä kamoja. En nyt osoita tätä sinua enkä henkilökohtaisesti ketään muutakaan kohtaan. Näin vaan on.
Ja kyllä kulmat vingutetaan ensimmäisenä.
Master EQ:sta en ole puhunut tässä yhteydessä mitään. Yleisesti monitori-ekut on noita samoja vehkeitä, mitä etupäässäkin, eli se master.
Ammattitaito ja mestat: Tätäkään en osoittanut sinulle. Ei kannata pahoittaa mieltä. Tarkoitin, että kaikki nämä asiat vaikuttaa lopputulokseen.
Älä käsitä väärin. Vaikka kieltämättä nyt kun hereillä olessa nuo omat sepustukset uudestaan lukee, niin olishan ne voinut selkeämminkin esittää.
On tullut vuosien varrella tehtyä kaiken ja laista. Hyviä ja huonoja keikkoja ja paikkoja. Eri kokoisia ja erilaisilla kokoonpanoilla.
Ammatikseni teen tätä hommaa. N. 100+ keikkaa vuoteen ja kaiken maailman muut peijaiset päälle. Sillä pohjalla yritän täällä porukkaa auttaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
FrankOdd
|
#19 kirjoitettu
10.03.2005 06:38
Urski kirjoitti:
Kuopan mainitsin sen takia, että joskus näkee aika mielenkiintoisesti viritettyjä kamoja. En nyt osoita tätä sinua enkä henkilökohtaisesti ketään muutakaan kohtaan. Näin vaan on.
Ja kyllä kulmat vingutetaan ensimmäisenä.
Master EQ:sta en ole puhunut tässä yhteydessä mitään. Yleisesti monitori-ekut on noita samoja vehkeitä, mitä etupäässäkin, eli se master.
Ammattitaito ja mestat: Tätäkään en osoittanut sinulle. Ei kannata pahoittaa mieltä. Tarkoitin, että kaikki nämä asiat vaikuttaa lopputulokseen.
Älä käsitä väärin. Vaikka kieltämättä nyt kun hereillä olessa nuo omat sepustukset uudestaan lukee, niin olishan ne voinut selkeämminkin esittää.
On tullut vuosien varrella tehtyä kaiken ja laista. Hyviä ja huonoja keikkoja ja paikkoja. Eri kokoisia ja erilaisilla kokoonpanoilla.
Ammatikseni teen tätä hommaa. N. 100+ keikkaa vuoteen ja kaiken maailman muut peijaiset päälle. Sillä pohjalla yritän täällä porukkaa auttaa.
Se on totta, että useimmiten varsinkin pienemmissä paikoissa tai paikoissa joissa PA siivotaan pois keikan jälkeen, on MEQ:t päin helvettiä. Yleinen trendi tuntuu olevan, että jos kuulostaa paskassa tilassa ikävältä niin ruuvataan kaikki tajuudet alas kunnes homma korjaantuu. Mitä nyt kuulostaa aivan tuhnulta. Mutta tää on tätä kun baarinpitäjän kalakaveri jolla oli kylän eka radio nimitetään ääniteknikoksi.
Oon vaan aika herkkä kaikkea "ammattitaitoa" ja vastaavaa sisältäville keskusteluille. Tuntuu että moni, en tarkoita sinua, pitää itseään ammattilaisena aika hepposin perustein. Ite teen live-hommia vain muutamille bändeille ja ammatikseni teen studiohommia sekä sekalaisia äänitöitä. Tosin bändit joita teen on sen verta aktiivisia että keikkoja kertyy reippahasti yli viidenkymmenen vuodessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|