Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Mikä on mikrofonin etuaste?


Talakanpinskeli123

#1 kirjoitettu 25.02.2005 13:10

Olen tässä suunnitellut ostaa uuden mikrofonin tässä joskus, Shure SM58 on vahva ehdokas perusmikrofoniksi, mutta joku mainitsi lisäksi mikrofonin etuasteen.

Mikä on mikrofonin etuaste, mitä sillä tehdään, minkä hintainen sellainen mikseri.netin amatöörikäyttöön soveltuva olisi, mistä niitä saa ja miksi en hankkisi mikseriä etuasteen sijaan?

Tekeekö etuasteella tai mikserissä yleensäkään mitään jos ei itse miksaa biisejään? En ymmärrä näistä mitään, haluan vain tietää, kannattaako minun ostaa myös mikin etuaste ja mitä sillä tehdään?

^ Vastaa Lainaa


Antti Kaukomaa

#2 kirjoitettu 26.02.2005 00:24

Hyva vastaus wirenilta.

Tassa yhden miehen
keskustelu aiheesta, kokeilu, ja lopputulos.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#3 kirjoitettu 26.02.2005 14:39

Kiitos hyvistä vastauksista. Sainkin jo jonkin verran selville tuosta etuasteesta forumia lisää selaamalla, luonnollisesti vasta sen jälkeen kun oman ketjuni perustin.

Toivoisin kovasti jotain kunnon käytännön testiä amatööreille tällaisista kamoista - ennen-jälkeen -tyylisiä, joista kuulisi tai olisi kuulematta, kuinka suuri vaikutus sillä paremmalla mikrofonilla, etuasteella, mikserillä tai you name itillä sitten loppupeleissä on siihen äänenlaatuun. Varsinkin meille, jotka emme huonoa ääntä tunnista vaikka sellainen näyttäisi meille persettä, tuollainen testi olisi hyödyllinen. Jos joku vain vaivautuisi.

Anyways, tekeekö noilla ~50e:n etuasteilla hölkäsen pölähtämää? Osaako kukaan suositella mitään erityisesti?

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 27.02.2005 18:53

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Anyways, tekeekö noilla ~50e:n etuasteilla hölkäsen pölähtämää? Osaako kukaan suositella mitään erityisesti?


Itse olen Behringer Tube Ultragain MIC100:n onnellinen omistaja ja ainakin oman kappaleeni kohdalla hinta/laatu-suhde on ollut oikein mainio.

^ Vastaa Lainaa


Ateisti X

#5 kirjoitettu 27.02.2005 20:30

Kondensaattorimikrofoneihin niistä löytyy Phantom-jännite, johtuen toteutustekniikasta, ilman sitä sähköä ei konkkamikistä kuulu.

Onko mahdollista hankkia pelkkä Phantom-jännite, jos voi niin tuleeko halvemmaksi? Itselläni on T-bone sc400 ja omaksi yllätyksekseni huomasin ettei mitään kuulu ennen kun sain kuulla että konkka mikki tarvii virtaa!

^ Vastaa Lainaa


Ateisti X

#6 kirjoitettu 27.02.2005 20:31

Onko mahdollista hankkia pelkkä Phantom-jännite, jos voi niin tuleeko halvemmaksi? Itselläni on T-bone sc400 ja omaksi yllätyksekseni huomasin ettei mitään kuulu ennen kun sain kuulla että konkka mikki tarvii virtaa!

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#7 kirjoitettu 27.02.2005 20:38

Osaatteko sanoa, olisiko mitään järkeä ostaa tuota Behringerin halpaa etuastetta, jos omistaa Behringerin Eurorack mikserin, vai riittääkö mikseri tarpeeksi hyvään soundiin?

Ja minulla on mikkinä Samson C03 konkkamikki, tarvitsee siis phantom syötön.
Tekijä muokkasi viestiä 20:39 27.02.2005

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#8 kirjoitettu 28.02.2005 11:13

Ateisti X kirjoitti:
Onko mahdollista hankkia pelkkä Phantom-jännite, jos voi niin tuleeko halvemmaksi?


No saahan tuollaisiakin. Esim. thomannilla näyttäs olevan jonkunlainen esitys aiheesta hintaan 38€. En ole kyseistä laitetta kokeillut.

Eriasia on sitten kannattaako ostaa moinen vai joku n. 50€ etunen. Riippuu paljolti siitä mihin aiot signaalin syöttää.

Tekijä kirjoitti:
Osaatteko sanoa, olisiko mitään järkeä ostaa tuota Behringerin halpaa etuastetta, jos omistaa Behringerin Eurorack mikserin, vai riittääkö mikseri tarpeeksi hyvään soundiin?


Mikä sitten on tarpeeksi hyvä? Eiköhän sitä kannata kuunnella ihan omin korvin sitä nykyisen laitteistosi tuottamaa soundia ja miettiä sitten, että onko siinä mielestäsi parantamisen varaa. Tietysti kannattaa muistaa, että paljon on kiinni myös muista asioista. Kaikki lähtee tietysti äänilähteestä (oli se sitten suu tai joku soitin). Jos sieltä pukkaa kuraa niin sitä ei mikään mikki tai etunen kullaksi muuta. Ääneen vaikuttaa paljon myös mikrofonin sijoitus äänilähteeseen nähden ja sen tilan akustiikka jossa äänitys tapahtuu.

Eli tutki onko soundissa mielestäsi jotain vikaa ja mieti/tutki mikä voisi auttaa sitten sen äänen parantamiseen.

^ Vastaa Lainaa


Antti Kaukomaa

#9 kirjoitettu 28.02.2005 14:09

Tekijä kirjoitti:
Osaatteko sanoa, olisiko mitään järkeä ostaa tuota Behringerin halpaa etuastetta, jos omistaa Behringerin Eurorack mikserin, vai riittääkö mikseri tarpeeksi hyvään soundiin?

Ja minulla on mikkinä Samson C03 konkkamikki, tarvitsee siis phantom syötön.
Tekijä muokkasi viestiä 20:39 27.02.2005



Sen putkietuasteen ideahan on nimenomaa muuttaa sitä soundia. Ehdotan että kokeileppa ensin softapugarilla -- (on ilmaisia, demoversioita, ja mm. cubasessa heti valmiina) joka mallintaa tollasta tubeetuastetta. Jos menee soundillisesti oikeeseen suuntaan niin mieti, riittääkö ilmainen softaplugari vai haluutko ostaa kovoo.

Itse tein näin ja päädyin kovoon


Muuten, ymmärtääkseni et varmaan tartte Samson C03:sta varten erillista phantomia koskapa veikkaan että Eurorackissa on Phantom syöttö valmiina (48V)

^ Vastaa Lainaa


-HeBe-
49 viestiä

#10 kirjoitettu 14.03.2005 18:58

Kyselisin tällästä, että eikös tuo pelkkä etuaste olisi parempi vaihtoehto(laadullisesti) kuin pikkumikseri, jos tarkoituksena on pelkkä laulun nauhottaminen?... Vai onko näin, eli tuoko tuo pikkumikseri jotain lisää siihen äänen käsittelyyn (käsittääkseni etuasteet eivät noissa miksereissä ole nii hyviä?)
Kiitos.

-HePe-

^ Vastaa Lainaa


Soulhouse

#11 kirjoitettu 14.03.2005 21:35

-ApoLLo- kirjoitti:
Kyselisin tällästä, että eikös tuo pelkkä etuaste olisi parempi vaihtoehto(laadullisesti) kuin pikkumikseri, jos tarkoituksena on pelkkä laulun nauhottaminen?... Vai onko näin, eli tuoko tuo pikkumikseri jotain lisää siihen äänen käsittelyyn (käsittääkseni etuasteet eivät noissa miksereissä ole nii hyviä?)
Kiitos.

-HePe-


Tuohansa pikkumikseri paljon kaikki lisämahdollisuuksia.

Yleensä ne pikkumikserien etuasteet ovat yllättävän hyviä etenkin hintalaatu-suhteeltaan. Pikkumiksereitten suurin etu on tosiaan siinä, että niillä voi kerätä äänilähteitä (jos joskus nauhoittaa vaikkapa kitaraa ja laulua yhtaikaa, kaveri tulee kylään ja tuo vaikkapa oman synansa/skittansa ja tarvitaan lisäpaikka sen yhtäaikaiseen nauhoitukseen, jos haluaa äänittää joskus vaikkapa paria lauluraitaa yhtaikaa jne), siitä voi ottaa esim. pienessä studiossa ylimääräisiä kuulokelähtöjä ym lähtöjä ja ohjauksia mihin ikinä tarvitsee (sisään tai ulos). Ja jos vaikkapa on käytössä useampikin äänikortti tietokoneessa, niin sillä on mielestäni kätevä säätää ja yhdistellä näitten tuloja halutulla tavalla. Pikkumikserillä voi myös (jos ei säännöllisesti niin kuitenkin) lisäillä hieman myös joitakin hardware-efektejä ja muita lisähärveleitä systeemiin.

Pikkumikserit yleensä vähentää turhaa säätämistä ja piuhoilla pelaamista studiossa ja tekee siitä monesti järkevämmin toteutetun. Se on ikään kuin sellanen pieni vahvistin/kaapelikeskus enemmän kuin "mikseri".

Mielestäni esim. Behringerin Eurorackien etuasteet ovat varsin hyviäkin, jos laitteisto ja äänityspuitteet muuten on säädetty hyviksi. Jos esim. käytössä on noin 600e budjetti, niin aivan ehdottomasti itse suosittelisin studioon kuin studioon ennemmin vaikkapa Mackie Onyx 1220:sta kuin pelkästään jotakin saman hintaista etuastetta. Jos on tiukempi budjetti, niin Behringerin vastaavan kokoisella pikkumikserillä pääsee hämmästyttävän lähelle vastaavaan laatuun ellei ihan samaankin (hinta jotakin alle 200e! käytettynä varmaankin 100e), Yamahan pikkumikserit ovat ihan ok, mutteivät mielestäni pärjää Behringereille monipuolisuudessaan. Efektit ovat kuitenkin yleensä Yammulla jotain ihan toista luokkaa kuin vaikkapa Behringerillä, mutta kukapa niitä juuri pikkumiksereissä kaipaa (?) enpä tiedä. Samsonit tai vaikkapa Phonicit ovat hieman vieraampia. Joku sanoi että Samsonit ovat näistä kaikista helpoimpia menemään epäkuntoon ja Phonicit muuten laadullisesti heikoimpia.

Jos laadukkaimpiin etuasteisiin, varsinkaan erillisiin alkaa panostamaan, mielestäni kannattaa siinä tapauksessa mikin ja äänitysolosuhteiden laatu, äänilähteestä puhumattakaan tarkistaa todella hyvin ensiksi... etsiä ensin näistä mahdollisesti puutteita ja samaten tietokoneen puolelta, äänikortin laadusta ja toiminnoista yms. ja kaapeleista! Esim. kovin paljon vaikkapa alta 300e euron mikillä en itse näkisi suurta syytä ja etua satsata kovin kalliisti pelkään etuasteeseen, ei ehkä ollenkaan, ellei sitten erityisesti halua vaikkapa juuri sitä värittynyttä putkisaundia.

Ottaen siis huomioon tosiaan kuinka halvalla sitä laatua saa näissä pikkumiksereissä etuasteittenkin suhteen, vaikkapa siis näissä Behringerin tai Mackien vehkeissä, suosisin kyllä niitä ensin. Monesti näissä erillisissä etuasterasioissa ja pömpeleissä on mielestäni jotenkin rahastuksen makuakin. Jos haluat vilkkuvia valoja ja heiluvia mittareita, niin sitähän sillä lisärahalla lähinnä ainakin saa. Mutta onhan silläkin puolella helmiä, esim. vaikkapa Focusrite...

^ Vastaa Lainaa


-HeBe-
49 viestiä

#12 kirjoitettu 15.03.2005 17:29

Mutta jos vertaa esimerkiksi Samson C-Valvea (noin 140€), saman hintaluokan pikkumikseriin, niin eikös tässä vertailussa pelkkä etuaste ole parempi?

^ Vastaa Lainaa


Okapi

#13 kirjoitettu 15.03.2005 18:39

Behringerin Eurorack-miksereitä en suosittelisi mistään hinnasta etenkään mikkietuasteiksi, sillä niissä ei käytännössä ole etuasteita lainkaan, mikä tekee etenkin nauhoituksen jäljestä mikin tasoon nähden silkkaa paskaa ja nauhoituksesta silkkaa tuskaa.

Sanovat jotta "invisible mic-preamps". Niinpä, varsin näkymättömät, kun niitä ei ole lainkaan.

Köyhällä ei ole varaa ostaa halvinta, ja ennemmin suosittelisin esimerkiksi Phonicin samankaltaisia pikkumiksereitä mikkietuasteiksi, kuin läpeensä paskoja Eurorackeja.

^ Vastaa Lainaa


-HeBe-
49 viestiä

#14 kirjoitettu 17.03.2005 20:46

Elikkä siis kannattaa ostaa mielummin pikkumikseri kuin pelkkä etuaste (jos siis tarkoituksena on nauhottaa vain vokaaleja)?..Vai kuinka?

^ Vastaa Lainaa


-HeBe-
49 viestiä

#15 kirjoitettu 18.03.2005 17:19

Eli suunnitelmissa olis AKG C2000B mikki - Behringer T-1953 Tube ultragain etuaste..(toimiiko yhdessä/kokemuksia)?. Mielipiteitä, mikistä(vaihtoehtoja), ja etuasteesta(saman hintaluokan vaihtoehtoja)?..
Kiitos!

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#16 kirjoitettu 18.03.2005 17:45

Jatketaan tällä kysymyslinjalla:

Etuasteeksi Behringer Mic200 (http://www.netzmarkt.d...)
ja mikrofoniksi t.bone SC450 (http://www.netzmarkt.d...)

Onko tuossa yhdistelmässä mitään järkeä? Osaatteko suositella mitään _selvästi_ (pikkuerojen takia en enää jaksai alkaa suunnitelmia muuttamaan) laadukkaampaa etuastetta tai mikrofonia?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 20.03.2005 13:40

Talakanpinskeli123 kirjoitti:

Etuasteeksi Behringer Mic200 (http://www.netzmarkt.d...)
ja mikrofoniksi t.bone SC450 (http://www.netzmarkt.d...)

Onko tuossa yhdistelmässä mitään järkeä?


Jos tahtoo budjettiluokan konkkamikin budjetti putkietuasteella, niin onhan tuo edullinen ja periaatteessa toimiva ratkaisu.

^ Vastaa Lainaa


meomarte
375 viestiä

#18 kirjoitettu 25.03.2005 09:07

Kun puhutaan miksereistä ja etuasteista olisi otettava huomioon se, että kunnon etuasteessa on joissain jonkintasoinen kompressori, s-limitteri, ekspanderi, bassoleikkuri ym. muokkainta. Miksereissä - etenkään edullisemmissa - ei tällaisia ole. (paitsi ehkä se bassoleikkuri) Mielestäni ovat kuitenkin varsin tarpeellisia lauluäänityksissä, etenkin se kompura. Itselläni dbx 286A (Thomannilla 255€) ja Spirit Folio F-1. Dbx hallitsee miten tahtoo.
Ei nyt ihan tarkkaan selvinnyt threadin aloittajan finanssitilanne/toivottu hintaluokka, mutta kyllä se kompressorilla varustettu etunen on laulusoundin kannalta parempi vaihtoehto.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#19 kirjoitettu 25.03.2005 14:25

Rahatilanne ei varsinaisesti ole este, mutta kun ei mikseri.net-tason harrastelijabiisejä suuremmasta ole kuitenkaan kyse, niin ajattelin että tuollaisilla budjettikamoillakin saan varmasti itseäni ja muita miellyttävää äänenlaatua. Kun nytkään siitä laadusta ei ole valitettu, ja käytössä on kuitenkin vain kolhittu ja vanha dynaaminen mikki ilman mitään etuastetta. Sanotaanko nyt että 200e olisi käytössä kaikkiin noihin, ajattelin että tuon etuasteen ja mikin lisäksi voisi ostaa jäämärahoilla vielä mikkiständin ja popkillerin.

Mutta onko mitään suosituksia, mistä kannattaisi noita edellä mainittuja tavaroita ostaa? Thonmannilta tulee käsittääkseni joku 24 euron postimaksu. Puhun siis lähinnä verkkokaupoista, en kuitenkaan jaksaisi lähteä ajelemaan hesaan tai muuallekaan. Kiitos.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#20 kirjoitettu 25.03.2005 15:19

meomarte kirjoitti:
kunnon etuasteessa on joissain jonkintasoinen kompressori, s-limitteri, ekspanderi, bassoleikkuri ym. muokkainta.


Riippuu ihan siitä miten äänittää. Jos miksaa jälkeenpäin koneella niin IMO kompressointi , ekvalisointi jne on parempi jättää sen ajan murheeksi. Varsinkaan kompuraa kun et saa pois, jos menet lyttäämään vähän liikaa / väärin / vastaavaa.

Sensijaan live-käytössä tai lennossa miksatessa oivia apuvälineitä. Minullakin on laululla DBX:n kompura ja hjyvä on.
___ ___ ___

Etusista senverran että olen ihan tyytyväinen oman MG-sarjan Yammuni etusiin. Hiljaiset ovat.

Ostin jokinaika sitten kostoksi ALTOn kaksikanavaisen putkietusen. Kokemuksista senverran että ensimmäinen laite oli alun alkaen rikki, mutta toinen on pelannut mainiosti.

Soundi on upea, mä dikkaan kun saa sitä putkea messiin. Brummaa tosin karvanverran enempi kuin Yammun mikserin etuset, mutta haittaa tuosta ei ole vielä ollut. Tyyliin Yammun kanssa en huomaa mitään kohinaa, mutta tämän kanssa sellainen pehmeä putkikohina on aina taustalla. Todella hiljaisella mutta kumminkin. Liekkö tyypillistä (halvoille) putkiverveille?

Kiljoonaluokan proggiksia kun en kuitenkaan tee, eli moinen olematon brummi ei haittaa.

Cornflake muokkasi viestiä 15:22 25.03.2005

^ Vastaa Lainaa


Soulhouse

#21 kirjoitettu 25.03.2005 15:21

meomarte kirjoitti:
Kun puhutaan miksereistä ja etuasteista olisi otettava huomioon se, että kunnon etuasteessa on joissain jonkintasoinen kompressori, s-limitteri, ekspanderi, bassoleikkuri ym. muokkainta...


Juu, tuli näköjään tuossa jokin aika sitten ylistettyä täällä kommenteissa niitä pikkumiksereitä mahdollisuuksiensa osalta... On tietysti totta että eihän mikään tässä maailmassa mitään yhtä pelkkää herkkua ole...

Se on mielestäni ehkä tärkeintä muistaa, että hyvän äänityskokoonpanon voi saada aikaan todella monella tavalla, halvoilla tai kalliimmilla. Erilaisilla laitteiden yhdistelmillä jne...

En ottaisi sen enempää enää kantaa tuohon onko miksereihin upotetut etuasteet/erilliset parempia vaihtoehtoja, koska onhan se tietysti makuasia ja tapauskohtaista... ei näissä asioissa loppujen lopuksi mitään absoluuttisia totuuksia ole. Lähes kaikella pärjää, jos saa vain laitteet toimimaan halutulla tavalla.

Tärkeimpiä nyrkkisääntöä mielestäni se, että tarkistaa että laitteissa ja kaapeleissa kulkee aina paras mahdollinen hot-signaali, ettei tule turhaa hävikkiä. Sitten alottaa sillä, että kokoaa jonkinlaisen kokoonpanon, parhaimman minkä pystyy ja osaa hankkia. Sitä kun sitten käyttää, koittaa kuunnella ja tarkastaa, että missä siinä mahdollisesti on niitä ns. heikkoja kohtia, jotka vaikuttavat eniten äänenlaatua heikentävästi. Korjailee näitä käppejä sitten mahdollisuuksien mukaan jälkeenpäin, kukkaron koon ja osaamisensa mukaan.

Laitan tähän esimerkkinä laitekokoonpanon, jolla aikanaan aloitin äänitysten (etenkin laulujen) teon. Laitteisto oli mielestäni melko budjettisysteemi, mutta silti tein sillä pitkään mielestäni tasaisen hyvin onnistuneita lauluäänityksiä/miksauksia.

OS oli Windows ja tietokoneena siis PC. Äänikorttina oli ensin Yamaha SW1000XG, myöhemmin Creamwaren Luna (nykyisin hieman eri nimellä, mutta siis tämä halvin ns. "kotikortti"). Äänikortissahan on Sharc-prossu, siis omat efektit, pieni lisävahvistin siinäkin, kompuraa, limitteriä, desseriä, gatea, sisäistä mikseriä yms. Sitten laulut tulivat Behringerin pikkumikserin kautta sisään. Reaaliaikaisena kompurana/efektinä(mahdollisesti) toimi siis äänikortin prossu. Tuo pikkumikserin ns. "puoli-etuaste" toimi ikään kuin pienenä lisävahvistimena tässä nauhoitusketjussa.

Tarkemmat säädöt vokaaliraitoihin tein tietysti VST/DX/yms.-efekteillä jälkeenpäin, mitä äänitysohjelmaa sitten käytinkään.

Laatu oli mielestäni oikein hyvää, vielä kun äänitystila oli melko hyvin akustisesti säädetty hyväsaundiseksi. (Niin tosiaan mikkinä oli usein jokin AKG halvemman luokan studiomikki tai Rode, esim NT2, parhaimmasta päästä mainittuna.)

Ainoa selkein haitta joka tässä systeemissä oli, oli se että kaikista rajuimmin vetävät isoääniset soul/rock-laulajat säröyttivät melko helposti tuota Behringeriä (kauempaakin mikistä laulaessaan), vaikka säädöt olisi säädetty kuinkakin optimaalisiksi. Itse äänenlaadussa ei ollut siis missään vaiheessa suurempaa valittamista, varsinkin kun hienosääti saundin siis tarpeen mukaan vielä kunnolla sitten jälkeen päin niin kuin sanoin. Enhän koskaan luule nykyisinkään, enkä millään laittella saavani mitään ns. valmista tavaraa lauluista suoraan purkkiin. Aina se vaatii vähintään jonkinlaisen dynamiikkatarkistuksen, tms. Vaikka usein tietysti, mitä vähemmän käsittelyä, sen parempi.

Mutta juu... jokainen tavallaan. Jokainen pitää varmasti parhaina systeemeinä niitä, joista itsellään on parhaat kokemukset. Nykyisin en tosiaan pikku-Behringerin/Phonicinkaan kautta mielellään äänittelisi. En äänen laadun takia, vaan sen liian heikon dynamiikan takia. Tai noh, onhan sekin tavallaan äänenlaatua.

^ Vastaa Lainaa


Jaahas

#22 kirjoitettu 05.04.2005 12:09

Mun muinaisessa vanhassa Peavey-mikserissä oli ainakin phantom poweri omasta takaa, eli siihen ei tarvinnut mitään erillistä "etusta". SM58:a käytin, joten ei ollut tuolle phantomillekaan käyttöä ja ääntä löytyy muutenkin.

Niin ja vastaus kysymykseen. Etuaste äänisignaalin sähköisessä käsittelyssä on puhtaimmillaan pelkkä vahvistin eli transistori(t) vastuksineen, konkkineen. Jos signaalia muokataan, on kyseessä efekti. Kitaran säröhän on etuvahvistin myös, jolla yliohjataan signaalia, jolloin signaaliin muodostuu oskilloskooppikuvaan terävä piikki eli "särö". Yliohjatessa päätteen transistorin kylläinen eli täysin johtava tila ylitetään, jolloin syntyy ylilyönti hetkellisesti. Mikäli se on jatkuva, palaa ainakin yliohjattava transistori ja todennäköisesti jotain muutakin.

Eli mä en ainakaan ole koskaan mitään etuvahvaria lauluuni tarvinnut vuosien saatossa bändikämpällä. Studio on asia erikseen. Ihanteellisin asetelma studiossa on hyvin herkkä mikki koko kuultavalla alueella tasasella taajuuvasteella ja siihen hyvä p-suodin. Siitä voi sitten alkaa muokata oikeesti hyvää laulusoundia studio-olosuhteissa.

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#23 kirjoitettu 09.04.2005 23:48

Jaahas kirjoitti:
Eli mä en ainakaan ole koskaan mitään etuvahvaria lauluuni tarvinnut vuosien saatossa bändikämpällä.


Sulla on vähän käsitteet hakusessa.

Tuossa Peaveyn mikserivahvistimessahan sinulla oli ihan sisäänrakennettu etuaste. Verme sisälsi siis etusen ja päättärin (+ muuta kilkettä, mm. sen phantom-syötön, EQ:n jne...).

^ Vastaa Lainaa


Cornflake

#24 kirjoitettu 09.04.2005 23:52

Edelliseen...

Vähän samaan tapaan kuin monille tutummalla kitaravaffari puolella. Esmes kitarakombo. Siinä on etunen, päättäri ja kaiutin. Nupissa taasen on etunen ja päättäri. Joku haluaa sitten kaiken erikeesn ja kasaa räkkiinsä etusen ja päättärin.

Mikserivaffari vastaa tuota nuppia. Siinä on (vahvistuksen osalta) etunen ja pääte.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#25 kirjoitettu 10.04.2005 12:57

Jaahas kirjoitti:
Mun muinaisessa vanhassa Peavey-mikserissä oli ainakin phantom poweri omasta takaa, eli siihen ei tarvinnut mitään erillistä "etusta". SM58:a käytin, joten ei ollut tuolle phantomillekaan käyttöä ja ääntä löytyy muutenkin.


Kuten jo sanottu... Siinä mikserissäsi on etuaste kuten lähes kaikissa semmoisissa. Se, että erillistä ei tarvita ei tarkoita, että erillistä ei tarvita. Jos kotiäänittäjällä ei ole valmiiksi sitä mikseriä niin voi hyvinkin olla paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa hankkia vaan pelkkä etunen kuin kokonainen mikseri.

Itse en esimerkiksi mikseriä mihinkään kaipaa. Miksaaminen tapahtuu itselläni kuitenkin softalla (no miksikäs ei, kun kaikki vedetään koneelle kuitenkin ja itseasiassa iso osa materiaalista tehdään sillä koneella jo alunalkaenkin). Äänittämiseen siis on erittäin näppärää kun laittaa mikistä piuhan etuseen ja etusesta piuhan äänikorttiin. Etusessa ei ole juuri turhia säätöjä häiritsemässä. Kaikki mitä joku pieni tai isompi mikseri voisi siinä vaiheessa tarjota olisi turhaa.

Itseasiassa monesta pikkumikseristä lisäksi puuttuu mahdollisuus ohittaa kanavan EQ kokonaan, mikä on mielestäni hieman ärsyttävää joskaan ei usein merkityksellistä. Luottaisitko sinä siihen, että halvan (tai vähän kalliimmankin) pikkumikserin halvat potikat on niin hyviä, että niiden keskiasento on myös sähköiseltä kannalta se keskiasento? Kaikilla komponenteilla on kuitenkin joku valmistustoleranssi. Tarkistin juuri erään elektroniikkaliikkeen sivuilta parin potikan speksit... Ihan kohtuu hyvän (ja jo jokseenkin hintavan) potikan vastustoleranssi oli +-10% ja tässä tärkeämpi lineaarisuus oli +-5%. Perushalpismallin vastustoleranssi (jolla siis ei yleensä ole niin suurta merkitystä) oli +-20% ja lineaarisuutta ei edes mainittu eli sitä ei ilmeiseti ole speksattu ollenkaan.

Kitaran säröhän on etuvahvistin myös, jolla yliohjataan signaalia, jolloin signaaliin muodostuu oskilloskooppikuvaan terävä piikki eli "särö".


No en mä sitä piikiksi kutsuisi... Kulmasta voisi puhua, mutta sekin on niin ja näin. Signaalin huippujen leikkautuminen/lyttääntyminen olis varmaan ihan hyvä määritelmä tuohon yliohjautumiseen. Säröähän on periaatteessa kaikki mikä muuttaa signaalia.

Eikä se "kulmakaan" aina ole edes kovin terävä. Tyypillisesti putkivehkeissä se on pyöreämpi ja transistoreilla terävämpi, mutta tämäkin on rankka yleistys. Siihen voidaan vaikuttaa hyvinkin paljon sillä miten se koko piiri on suunniteltu toimimaan. Ja tässä ei vielä sitten edes puhuttu siitä miltä se särö sitten kuullostaa. Siihen vaikuttaa myös monet muut asiat.

Yliohjatessa päätteen transistorin kylläinen eli täysin johtava tila ylitetään, jolloin syntyy ylilyönti hetkellisesti.


No tuokin on vähintään vähän kummallisesti ilmaistu. Eihän johtavasta voi saada enää johtavampaa. Sanoisin ennemmin että kyse on siitä, että transistori ei pysty johtamaan enää enempää jolloin jos sisään tuleva signaali edelleen kasvaa niin se ei pysty toistamaan sitä signaalin muotoa muuttumattomana. Sama pätee myös toiseen suuntaan. Kun se signaali heilahtaa toiseen suuntaan niin voidaan joutua alueelle jossa se transistori ei enää pääse muuttumaanvähemmän johtavaksi ja taas signaali muuttuu.

Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että leikkautuminen tapahtuu kun transistorin lineaarinen toiminta-alue ylitetään. Se kuinka suuri tuo lineaarinen alue on riippuu muuten enemmänkin käytetyn käyttöjännitteen suuruudesta kuin itse transistorista.

Ja tämä nyt oli siis rankkoja yksinertaistuksia perus A-luokan transistoriasteesta. Operaatiovahvistimia (joka on siis pino transistoreita yhdessä mikropiirissä ja moni varsinkin mikserien sisäänrakennetuista etusista koostuu) ei edes jaksa ruveta miettimään, mutta niihinkin pätee se, että siihen lineaarisen alueen kokoon (eli käytännössä headroomiin) vaikuttaa eniten käytetty käyttöjännite. Siitä vehkeen mukaan laitetusta verkkomuuntajasta tosin ei useinkaan voi päätellä mitään kuitenkaan kun laitteen sisällä sen antamalle jännitteelle voidaan tehdä kaiknelaisia ihmeellisiä asioita ennen kuin se sen itse piirin saavuttaa.

Mikäli se on jatkuva, palaa ainakin yliohjattava transistori ja todennäköisesti jotain muutakin.


Pätee lähinnä pääteasteisiin. Etuasteissa vahvistetaan lähinnä jännitettä eikä virtaa jolloin syntyvät tehot jäävät jokatapauksessa pieniksi. Tällöin tuo jatkuva yliohjautuminen ei yleensä aiheuta laiterikkoja. Jos aiheuttaa niin voisin väittää että huonosti suunniteltu laite.

^ Vastaa Lainaa


-HeBe-
49 viestiä

#26 kirjoitettu 11.04.2005 21:54

Johtopäätös: Pelkkä etuaste on parempi kuin pikkumikseri, jos tarkoituksena on nauhoittaa vain vokaaleja?

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#27 kirjoitettu 11.04.2005 23:15

-ApoLLo- kirjoitti:
Johtopäätös: Pelkkä etuaste on parempi kuin pikkumikseri, jos tarkoituksena on nauhoittaa vain vokaaleja?


No ainakin jos et tarvitse muuta kuin sen etuasteen, niin miksi ostaa laite jossa on paljon kaikkea mitä et tarvitse?

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#28 kirjoitettu 11.04.2005 23:55

Elektrojänis kirjoitti:
-ApoLLo- kirjoitti:
Johtopäätös: Pelkkä etuaste on parempi kuin pikkumikseri, jos tarkoituksena on nauhoittaa vain vokaaleja?


No ainakin jos et tarvitse muuta kuin sen etuasteen, niin miksi ostaa laite jossa on paljon kaikkea mitä et tarvitse?


Ja karkeasti yleistäen voisi sanoa että samalla rahalla saa pelkän etuasteen tapauksessa hieman enemmän laatua kuin mikserin kohdalla. Mikään 100% paikkansapitävä tämäkään väite ei ole, mutta hyvinkin useissa tapauksissa totta.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu