Kirjoittaja
|
Suhinaa taustalla...
|
Vortex
|
#1 kirjoitettu
19.02.2005 13:55
Milleen tollasen suhinan saa pois. esim. Kun äänitän kitaraa suoraan koneeseen? Ärsyttävä tuollainen suhina, että olisiko joku ohjelma millä saisi sen pois?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Soul-O
|
#2 kirjoitettu
19.02.2005 14:01
monissa ohjelmissa on hiss removal sekä noise reduction toiminnot, joilla saa suhinaa ja sihinää pois.
yksi tämmösistä ohjelmista on Cooledit ( tai nykyään Adobe Audition ).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#3 kirjoitettu
19.02.2005 14:07
Ok. Vedin eka ton hisssin, oli vielä ihan pikkasen. Sitten kun koitin tuota noisea, niin se ääni hävisi melkein ihan olemattomiin. Saako tuota jotenkin korjattua?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu
19.02.2005 14:14
Ohjelmallisesti kohinaa saa poistettua, mutta parempi vaihtoehto olisi panostaa laitteistoon joka ei suhise ellei ole tarkoitus. Suhinan poisto erilaisilla efekteillä saattaa muokata myös sitä signaalia mikä halutaan säilyttää.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jurn:a
794 viestiä
|
#5 kirjoitettu
19.02.2005 14:24
Apo kirjoitti:
Ohjelmallisesti kohinaa saa poistettua, mutta parempi vaihtoehto olisi panostaa laitteistoon joka ei suhise ellei ole tarkoitus. Suhinan poisto erilaisilla efekteillä saattaa muokata myös sitä signaalia mikä halutaan säilyttää.
--
apo
Tuo on totta.
Ohjelmallisesti/efektillisesti suhinaa saa hiljennettyä mutta se muokkaa ja vääristää AINA myös sitä signaalia eli alkuperäistä ääntä. Jos taustalla on prikulleen lineaarista säröä/kohinaa/kihinää, saadaan kohinaa aina paremmin poistettua (tähän tarkoitetuilla vehkeillä) vääristämättä niin alkuperäistä signaalia.
Näitä konsteja kannattaa välttää kuin ruttoa viimeiseen asti. Aina on parempi jos omistaa laitteiston jossa on pieni häiriö roomi ja siihen kannattaa todellakin panostaa. Myös nauhoitusvaiheessa yleinen köyhänmiehen nyrkkisääntö on että kaikki tasot niin lähelle nollaa kuin mahdollista.
Hyvällä laitteistolla ja etenkin mikrofonilla saat nauhoitettua paremmin erilaisia ambienssi/akustiikka/dynamiikka juttuja ilman ilkeitä peikkoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#6 kirjoitettu
19.02.2005 17:29
Kiitos neuvoista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#7 kirjoitettu
19.02.2005 22:00
Fezz kirjoitti:
Kannattaa kokeilla myöskin noise gaten käyttöä jo nauhotus vaiheessa. Varsinkin särökitaroidessa.
Särökitarat nyt lienevät suhteellisen turvallisia gate käsittelyn suhteen, mutta hoitaisin silti tuon ennemminkin vasta äänityksen jälkeen miksausvaiheessa kuin jo äänittäessä. Jos nimittäin se gate leikkaa pois jotain oleellista niin sitä ei enää saa millään takaisin. Tai no uudelleen äänittämällä joo, mutta jos siinä menee muuten hyvä otto pilalle niin saattaa harmittaa.
Lisäksi ton gaten käyttö miksausvaiheessa antaa mahdollisuuden kokeilla rauhassa erialisia häiriönpoistokäsittelyjä ja asetuksia sille kuningasotolle tai vaikka jättää pois koko käsittely jos raita ei sitä koko biisin kanssa yhdistettynä kaipaakkaan. Lisäksi siinä miksausvaiheessa geitatessa jää ne äänikortin tuloliitännän mahdollisesti tuottamat häiriötkin siihen gateen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#8 kirjoitettu
20.02.2005 23:00
jurn:a kirjoitti:
Jos taustalla on prikulleen lineaarista säröä/kohinaa/kihinää, saadaan kohinaa aina paremmin poistettua (tähän tarkoitetuilla vehkeillä) vääristämättä niin alkuperäistä signaalia.
Oikeastaan kunnon vehkeille kohinan lineaarisuus ei ole mitenkään oleellista. Kohinan taajuudethan voi analysoida jostain tyhjästä pätkästä missä on kohinaa. Sen sihaan se, että kohina pysyy samankaltaisena kokojan ja että kohina eivät ole liian kovalla ovat keskeisiä elementtejä sen poistamisessa.
Näitä konsteja kannattaa välttää kuin ruttoa viimeiseen asti. Aina on parempi jos omistaa laitteiston jossa on pieni häiriö roomi ja siihen kannattaa todellakin panostaa.
Jeps. Poista kohina jo ennenkuin sitä tulee, on aina paras neuvi kaikkeen JOS mahdollista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Riku Rotten
|
#9 kirjoitettu
22.02.2005 17:43
Kitaran suhinat ovat myös kiinni käytetystä mallista: strato on lähes toivoton, kun siinä ei ole suojausta nimeksikään ja kipparin Les Paul taas ihana, kun potikatkin on suojattu peltikopalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#10 kirjoitettu
22.02.2005 22:18
Oiskohan mitään ilmasia noise gate vst ohjelmia tjs
Oon alkanu nauhottelee urakalla kitarointia ja kattilan hakkaamista. Niin pitäs saada suht puhdasta soundia, vaikka vehkeet on paskat
Eli äänikortti on sblive ja uutta en ole saamassa/hankkimassa ja sit on joku tommonen koneen oma mikki toivotontako?
Mutta siis jos joku osaa neuvoa niin antakaa palaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#11 kirjoitettu
22.02.2005 22:25
Riku Rotten kirjoitti:
Kitaran suhinat ovat myös kiinni käytetystä mallista: strato on lähes toivoton, kun siinä ei ole suojausta nimeksikään ja kipparin Les Paul taas ihana, kun potikatkin on suojattu peltikopalla.
Toisaalta eipä saa Les Paulista Straton soundia (kuten myöskään ei päin vastoin). Tietysti se käytetyn särön määrä ratkaisee paljon siihen hurinan ja kohinan määrään.
Jos aihepiiri sen kitaran suojaamisen osalta muuten kiinnostaa jotakuta ja varsinkin jos on uskallusta modata sitä kitaraa niin tässä on hyviä vinkkejä: www.guitarnuts.com
Kannattaa tietokoneella äänittäessä muistaa myös, että perinteiset kuvaputkimalliset tietokoneen monitorit aiheuttavat sähkökitaran mikkeihin pirusti häiriöitä. Humbuckereihin tämä tietysti vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin yksikelaisiin, mutta nekään ei ihan töysin immuuneja ole. Oma ratkaisuni on toistaiseksi laittaa monitori kiinni kun olen painanut äänitysnappia. Jonkin sortin litteä näyttö olisi hyvä ratkaisu, mutta en raaski heittää nykyistä toimivaa pois.
Elektrojänis muokkasi viestiä 22:36 22.02.2005
aluminiumblade kirjoitti:
Oiskohan mitään ilmasia noise gate vst ohjelmia tjs
Oon alkanu nauhottelee urakalla kitarointia ja kattilan hakkaamista. Niin pitäs saada suht puhdasta soundia, vaikka vehkeet on paskat
Eli äänikortti on sblive ja uutta en ole saamassa/hankkimassa ja sit on joku tommonen koneen oma mikki toivotontako?
MDA Dynamics? AnalogX Gate (se on tosin DX)?
En ole tosin kokeillut noita itse.
Tietysti yksi vaihtoehto on audioeditorilla käsin hiljentää ne kohdat mitkä se gate hiljentäisi. Tämä on itseasiassa aika hifistikonsti, joskin vaatii hemmetisti kärsivällisyyttä ja aikaa.
Sitten tietysti paskoista äänikorteista yms. tulee vähemmän kohinaa jos pitää huolen, että sisään tuleva signaali tulee mahdollisimman kovaa jolloin kortin mikkietusen voi laittaa hiljemmalle ja kohinaa tulee vähemmän. Tietysti kannattaa olla tarkkana että mikään ei mene särölle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Riku Rotten
|
#12 kirjoitettu
23.02.2005 16:18
Riku Rotten poisti tuplan 16:19 23.02.2005
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Riku Rotten
|
#13 kirjoitettu
23.02.2005 16:19
Elektrojänis kirjoitti:
Toisaalta eipä saa Les Paulista Straton soundia (kuten myöskään ei päin vastoin). Tietysti se käytetyn särön määrä ratkaisee paljon siihen hurinan ja kohinan määrään.
Aivan, yksikelaisia pystyy käyttämään puhtaisiin/melko puhtaisiin kitaroihoin, mutta särömätössä on surinat aivan uskomattomia.
Litteät näytöt on tosiaan huonompia lähettämään häiriöitä. Näytön lisäksi kannattaa huomioida loisteputket, jotka ovat kovia häiriölähteitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Katapultti
|
#14 kirjoitettu
02.03.2005 17:07
mulla lähti ku ostin paremman ääni kortin...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#15 kirjoitettu
02.03.2005 22:47
Katapultti kirjoitti:
mulla lähti ku ostin paremman ääni kortin...
Jep... Se auttaa kun se häiriö tulee äänikortista. Jos häiriö tulee signaaliin ennen kuin se tungetaan äänikorttiin niin sitten ei auta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#16 kirjoitettu
26.03.2005 15:17
Midikiippari -> JV-1010 -> koneen input = älytön suhina kun nauhoittaa
Äänikortti: Sblive
Eli mitn suhinaa ei oikeestaan ilmene kun vaan soittelee kiipparia jv-1010 ja koneen läpi, mutta kun aloittaa nauhottaa niin nauhotetussa filussa suhina on aivan sairas. Säröilee ja suhisee. Miksi nauhottaessa vasta suhina ilmenee niin lujana? Koska muuten se ei kuulu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tempo
673 viestiä
|
#17 kirjoitettu
26.03.2005 15:47
aluminiumblade kirjoitti:
Midikiippari -> JV-1010 -> koneen input = älytön suhina kun nauhoittaa
Äänikortti: Sblive
Eli mitn suhinaa ei oikeestaan ilmene kun vaan soittelee kiipparia jv-1010 ja koneen läpi, mutta kun aloittaa nauhottaa niin nauhotetussa filussa suhina on aivan sairas. Säröilee ja suhisee. Miksi nauhottaessa vasta suhina ilmenee niin lujana? Koska muuten se ei kuulu.
Lisää volumea JVstä koneeseen ja vähemmän rec-volyymiä (jos rec-volyymia on paljon, tulee myös enemmän suhinaa). Onkos muut (mikki yms.) rec-volyymit nollassa.
Toinen vaihtoehto on äänikortin sijainti (häiriöt tuulettimesta tai superübertehokkaasta näytönohjaimesta tms..) Lisäksi kannattaa tarkastaa, miten johdot menee.. esim. itsellä hiiren johto aiheutti häiriötä kun se osui mikkijohtoon. Ongelma hoitui, kun vaihdoin langattomaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mark Vera
1161 viestiä Ylläpitäjä
|
#18 kirjoitettu
26.03.2005 17:50
aluminiumblade kirjoitti:
Midikiippari -> JV-1010 -> koneen input = älytön suhina kun nauhoittaa
Äänikortti: Sblive
Eli mitn suhinaa ei oikeestaan ilmene kun vaan soittelee kiipparia jv-1010 ja koneen läpi, mutta kun aloittaa nauhottaa niin nauhotetussa filussa suhina on aivan sairas. Säröilee ja suhisee. Miksi nauhottaessa vasta suhina ilmenee niin lujana? Koska muuten se ei kuulu.
Hommaa parempi äänikortti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#19 kirjoitettu
27.03.2005 20:01
aluminiumblade kirjoitti:
Midikiippari -> JV-1010 -> koneen input = älytön suhina kun nauhoittaa
Äänikortti: Sblive
Eli mitn suhinaa ei oikeestaan ilmene kun vaan soittelee kiipparia jv-1010 ja koneen läpi, mutta kun aloittaa nauhottaa niin nauhotetussa filussa suhina on aivan sairas. Säröilee ja suhisee. Miksi nauhottaessa vasta suhina ilmenee niin lujana? Koska muuten se ei kuulu.
Jos nyt on ihan varma, että sitä suhinaa tulee äänittäessä enemmän niin kannattaa sitten niitä äänikortin asetuksia ruveta ruuvaamaan. (Eli siis olet varma, että homma ei johdu vaan siitä, että keskityt eri asioihin soittaessa ja pelkästään kuunnellessa ja siten huomaat vaan pelkästään kuunnellessa kohinan paremmin.)
Eli jos äänikorttisi käyttää windowssin omaa mikseripaneelisysteemiä niin etsiydy sinne recordin osioon. Mikseripaneelin valikosta options ja properties tai jotain sinnepäin ja sieltä valkataan recording tai jotain sinnepäin... Samalla voi myös katsoa, että mikseripaneelissa on laitettu näkymään kaikki mahdolliset äänilähteet (niitä voi myöhemmin kytkeä pois jos/kun et niitä kaikkia tarvitse). Sitten painat OK jolloin saat esiin äänitysasetukset niiden toistoasetusten sijaan.
Tästä nyt voit sitten tarkistaa, että se linjatulon voimakkuus on sopiva ja että vain se on valittu äänitettäväksi lähteeksi. Joissain korteissa voi äänittää useampaa lähdettä kerrallaan, joissain ei. Aika useissa tapauksissa äänitettävät lähteet valitaan ruksilla... Joskus on tullut vastaan myös sellaisia kortteja joissa ruksi tarkoittaa mutea eli vaimennusta (jollain kaikki muut tietysti asetetaan mutelle paitsi se joka halutaan äänittää).
Niin kai sinulla on se syna kytkettynä line-in -liitäntään.
Nämä voivat tietysti olla sinule itsestäänselvyyksiä, mutta toisalta jos tuolta säätämälä ei saavuta mitään niin itse varmaan harkitsisin seuraavaksi sen äänikortin vaihtamista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
damn_pc
|
#20 kirjoitettu
30.03.2005 10:48
Alkuperäiseen kysymykseen; ne piuhat, liittimet ja jatkopalat.. Toisinaan yksiä perkeleitä! Kannattaa panostaa laatuun.
"Hiljaisuuden" nauhoittaminen kohinan analysointiin -> poistoon on myös hyvä neuvo. Helppo ja nopea keino vähentää kohinaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu
02.04.2005 18:26
Dr. Funkee kirjoitti:
Mullapas kerran kävi niin, että Mp3:ksi pakatessani se suhina, jota kuului puheessa (melko vähäinen) oi kokonaan kadonnut, vaikka Fruityllä kuunnellessani se kuului melko selvästikkin. Kokeile, josko se Mp3:ksi pakkaaminen auttaisi vähäsen...
Noin ei missään tapauksessa pitäisi käydä. Mitähän .mp3 convertteria käytit?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apo
984 viestiä Luottokäyttäjä
|
#22 kirjoitettu
02.04.2005 18:33
Dr. Funkee kirjoitti:
Mullapas kerran kävi niin, että Mp3:ksi pakatessani se suhina, jota kuului puheessa (melko vähäinen) oi kokonaan kadonnut, vaikka Fruityllä kuunnellessani se kuului melko selvästikkin. Kokeile, josko se Mp3:ksi pakkaaminen auttaisi vähäsen... Ei tietenkään mikään hyvä idea, joten suosittelen noita "Hiss Removereita" ym... vempeleitä.
En kyllä kenellekkään lähtisi suosittelemaan MP3-pakkauksen käyttöä osaksi kappaleen _tuotantoprosessia_, paitsi ehkä experimentaalisen musiikin ja noisehopin tekijöille. MP3-pakkaus on suunniteltu tiivistämään äänisignaalia ja poistamaan siitä yksityiskohtia. Riippuen käytetystä pakkaustehosta MP#-pakkaus saattaa poistaa "mielestään" ei niin tärkeitä yksityiskohtia, joita saattaa kuitenkin tarvita siihen että ääni kuulostaa puhtaalta. Loppujen lopuksi se on kuitenkin vain ohjelmakoodia joka arvailee sitä mikä kuulostaa paremmalta (pakattuna) eikä pärjää vähänkään treenatulle ihmiskorvalle.
Haava kirjoitti:
Noin ei missään tapauksessa pitäisi käydä. Mitähän .mp3 convertteria käytit?
Jos se mp3-codec toteaa että kohina on "turha elementti" niin voin hyvin kuvitella että se poistaa sen taajuudet. Kohinaa saattaa poistaa myös mp3-codec:n käyttämä alipäästösuodin joka on monissa mp3-codeceissa käytössä perusasetuksilla.
Itseasiassa, nyt kun tarkemmin miettii, niin keskiverron mp3-codecin lähdekoodista löytyy melkolailla kaikki tarvittava dsp-koodi kohinanpoisto-ohjelman/pluginin kehittämiseen. Pitäneepä pistää mietintämyssy päähän.
--
apo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#23 kirjoitettu
02.04.2005 19:01
Apo kirjoitti:
Jos se mp3-codec toteaa että kohina on "turha elementti" niin voin hyvin kuvitella että se poistaa sen taajuudet. Kohinaa saattaa poistaa myös mp3-codec:n käyttämä alipäästösuodin joka on monissa mp3-codeceissa käytössä perusasetuksilla.
Alipäästäsuodin saattaa ola, mutta sekin on aika korkealla yleensä, joten epäilen vähän. Epäilen erittäin vahvasti, että pakkajaa kokisi kohinan "turhaksi elementiksi".
Itseasiassa, nyt kun tarkemmin miettii, niin keskiverron mp3-codecin lähdekoodista löytyy melkolailla kaikki tarvittava dsp-koodi kohinanpoisto-ohjelman/pluginin kehittämiseen. Pitäneepä pistää mietintämyssy päähän.
Löytyy, mutta empä silti usko.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tahtila
2311 viestiä
|
#24 kirjoitettu
02.04.2005 19:30
Olen enimmäkseen asiasta Apon kanssa samaa mieltä, eli laitteiston tasoon kannattaa panostaa. Harvoista ohjelmista löytyy/mistään ohjelmista ei löydy nappia, jota painamalla suhina lähtee kokonaan pois äänenlaadun muuttumatta huonommaksi samalla.
Ensinnäkin kiinnostaisi, että mitä kautta kitarasi nauhoitat? Onko sinulla sähkökitara jonka laitat mikserin kautta, vai nauhoitatko mikin kautta akustista kitaraa? Veikkaan, että sinulla on ainakin SoundBlasterin äänikortti tai joku vastaava tietokoneen mukana tullut. Tällöin ainakin mikki kannattaa mieluummin laittaa "mic"-sisäänmenoon kuin linjatuloon (line in), sillä tuo saattaa aiheuttaa myös suhinaa. Vielä parempi tapa olisi hankkia parempi äänikortti ja laittaa äänityslaitteisto vaikkapa mikserin kautta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#25 kirjoitettu
02.04.2005 19:38
Apo kirjoitti:
Itseasiassa, nyt kun tarkemmin miettii, niin keskiverron mp3-codecin lähdekoodista löytyy melkolailla kaikki tarvittava dsp-koodi kohinanpoisto-ohjelman/pluginin kehittämiseen. Pitäneepä pistää mietintämyssy päähän.
Heh... Koskas voidaan odottaa fraunhofer koodekkiin (tai no LAME vois olla todennäkösempi kuitenkin) perustuvaa Cheapo deNoiseria?
Elektrojänis muokkasi viestiä 19:38 02.04.2005
Tekijä kirjoitti:
Tällöin ainakin mikki kannattaa mieluummin laittaa "mic"-sisäänmenoon kuin linjatuloon (line in), sillä tuo saattaa aiheuttaa myös suhinaa. Vielä parempi tapa olisi hankkia parempi äänikortti ja laittaa äänityslaitteisto vaikkapa mikserin kautta.
Minä taasen laittaisin juuri ja nimenomaan mieluummin siihen line-in reikään ennemmin ja kokeilisin että riitääkö kitaran äänenvoimakkuus sitä kautta. Jos ei niin sitten mikkireikään. Ja tämä vaan jos on ihan pakko laittaa se kitara suoraan kiinni äänikorttiin/koneeseen.
Väliin mieluummin joku kitaralle sopiva etunen. Useimmat mikseritään ei oikeen kitaralle sovi kun tulojen impedanssi on liian matala jolloin signaali tummuu tarpeettomasti. Tähän ei hyväkään äänikortti auta jos siinä ei ole vartavasten kitaralle suunniteltua inputtia. Useimmissa ei ole. Kaiken lisäksi kaikki valmistajatkaan ei oikeen tunnu ymmärtävän mikä kitaralle sopii. (Ei... Pelkästään se, että siihen voi liittää piuhan jossa on 6,3mm plugi ei riitä jos äänenlaadulla on yhtään väliä.)
Joku efektipedaalikin saattaa siinä välissä tehdä hyvää, mutta sitten siihen soittoon tulee se efekti suoraan (mikä voi tietysti olla toivottuakin). Joitakin kitaraefektejä on mahdollista myös käyttää puskurina itse efektin ollessa poissa päältä (eli bypass tilassa). Kaikki tosin ei tuossa toimi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#26 kirjoitettu
03.04.2005 14:52
Dr. Funkee kirjoitti:
Fruityn omaa mp3-codekia, joka ilmeisesti on LAME Mp3 Codec.
Mitä laatusetusta? 160kbps? 128kbps? Vähänkään paremmilla noisen ei kyllä pitäisi paljon vähentyä. Ellei sitten teoriassa vähän tuolta korkeimmista diskanteista, mutta vähän epäilen sitäkin.
Elektrojänis kirjoitti:
Heh... Koskas voidaan odottaa fraunhofer koodekkiin (tai no LAME vois olla todennäkösempi kuitenkin) perustuvaa Cheapo deNoiseria?
Olisihan se mahdolluista, mutta pekäämpä, että artifaktit olivat vähintään yhtäpahat kuin muissa denoisereissa, elleivät pahemmat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#27 kirjoitettu
03.04.2005 15:07
Dr. Funkee kirjoitti:
Tuota laatua yleensä käytän. Lähinnä mikserin rajoituksista johtuen...
Hmm... Ei kyllä kohinan pitäisi käytännössä vähentyä yhtään. Paitsi ihan korkeimmat diskantit.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
NapalmHead
1132 viestiä
|
#28 kirjoitettu
03.04.2005 15:48
Cool Edit Pro:n (en ole varma onko tätä Adobe Auditionissa) FFT Filter-toiminto on ei-niin-hifisteille hyvä vaihtoehto suhinan poistoon. Flat-asetus on itselläni käytössä masteroimiskeinona, jolloin sellainen pienimuotoinen suhina vaimenee. Tuo kyseinen asetus siis poistaa vain kriittisen rajan ylittävän diskantin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#29 kirjoitettu
03.04.2005 16:14
NapalmHead kirjoitti:
Cool Edit Pro:n (en ole varma onko tätä Adobe Auditionissa) FFT Filter-toiminto on ei-niin-hifisteille hyvä vaihtoehto suhinan poistoon.
Auts. Kamalia artifakteja tekee. Sellaista kirskunaa. Minusta se ei ole hyvä väihtoehto kenellekkään?.
Flat-asetus on itselläni käytössä masteroimiskeinona, jolloin sellainen pienimuotoinen suhina vaimenee. Tuo kyseinen asetus siis poistaa vain kriittisen rajan ylittävän diskantin.
Se kyllä poistaa kaikkia taajuuksia ihan tasaisesti, mutta diskantteja toki helpommin, koska ne ovat usein vaimeammalla suhteessa matalampiin ääniin. Noh.. Eikö kannattaisi käyttää filtteriä jos tahtoo diskantteja vaimentaa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#30 kirjoitettu
04.04.2005 13:14
Dr. Funkee kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää, että equtin niitä vokaaleja niin, että korkeimmat diskantit kuuluivat selvimmiten. Ei suhissut silloin niin pahasti. Ja pakatessa mp3:ksi se poisti sitten ne.
Equtit todella jotain yli 16000hz yllä olevia taajuuksia? Hmm... Just. Vaikka et edes tahtonut niitä siihen ääneen? Nyt en tajua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Martian Law
80 viestiä
|
#31 kirjoitettu
04.04.2005 14:07
Suhinaa pitää ollakin taustalla!
Mutta jos sitä on joka stagessa, ni kyrsiihän se.
Äänikorttien line in yleensä kelpaa vaikka mihin, eli ei kohise. No, 90-luvun puolivälissä joku mainostoimistoäijä sanoi, ettei äänikorttia voi käyttää radiomainoksien äänittämiseen, koska lopputulos ei saa kohista. Olen vähän eri mieltä. Missä paikallisradion makkarasignaalia kuunnellaan niin hifinä, että taustakohina kuuluisi?
Äänikorttien mic in yleensä ei kelpaa mihinkään, koska se 1) kohisee 2) on mono 3) ei vahvista tarpeeksi että sitä voisi käyttää mikrofonin liittämiseen. Eri asia systeemit, joissa liitäntä on muualla kuin suoraan PCI-kortin perässä. Sähkökitaraahan ei nyt äänikorttiin voi kytkeä suoraan mitenkään, kuten varmaan tässä ketjussa on mainittukin (siinon liian korkea impedanssi). Etuvahvistin aina ensin.
Liittimet, johdot yms..? En ole kuullut niiden kohisevan vaikka olisivat miten huonoja. Muut häiriöt kyllä tunkee helpommin läpi (surina/hurina TM), jos kaapeli tai adapteri on huono. 3,5mm liitännät äänikortilla ovat aina kirous.
Jotain kohinanpoistoa tuli aikaisemmin harrastettuakin. Toimi yllättävän hyvin mm. C-kasetilta pelastetulle matskulle. Mutta kohinanpoistovermeelle pitää ensin opettaa mitä sen pitää poistaa. Kyllä sen kynnystason voi piirtää käsinkin, jos tuntee kyseisen kohinan spektrin edes suunnilleen.
Onnea vaan matkaan. Joskus vaan on helpompi tai muuten vaan parempi äänittää jokin juttu uudestaan paremmilla vehkeillä kun lähteä pelleilemään vanhan äänityksen kohinan kanssa. Silloin kun aika maksaa, löytyy ne oikeat vaihtoehdot vikkelästi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#32 kirjoitettu
04.04.2005 22:34
Martian Law kirjoitti:
Äänikorttien line in yleensä kelpaa vaikka mihin, eli ei kohise.
No se on halpiskorteissakin usein käyttökelpoinen, mutta ei se kohina niiden ainoa ongelma ole. Eli vaikkei kohisisi niin se ei tarkoita sitä että äänitetty materiaali tallettuisi virheettömänä.
No, 90-luvun puolivälissä joku mainostoimistoäijä sanoi, ettei äänikorttia voi käyttää radiomainoksien äänittämiseen, koska lopputulos ei saa kohista. Olen vähän eri mieltä. Missä paikallisradion makkarasignaalia kuunnellaan niin hifinä, että taustakohina kuuluisi?
No tähän voisi veikkailla sellaista lisäbonusta kuin kompressointi. Sitä radiokanavien makkarasignaalia kun kompressoidaan aika rajusti. Se tuo sitä kohinaa reilummin esiin varsinkin hiljaisissa kohdissa joissa se on muutenkin helpon kuulla. Lisäksi se, että se kohina "pumppaa" kovemmaksi ja hiljemmäksi helpottaa sen huomaamista roimasti.
Veikkaanpa, että tuo kyseinen mainosäijä tarkoitti lähinnä juuri jonkun soundblasterin mikkituloa... Ei mahdollisesti ollut muuta kokeillutkaan. (No ne muut oli vielä 90-luvun puolivälissä hyvin harvinaisia jos niitä juuri olikaan.)
Äänikorttien mic in yleensä ei kelpaa mihinkään, koska se 1) kohisee 2) on mono 3) ei vahvista tarpeeksi että sitä voisi käyttää mikrofonin liittämiseen.
No jaa... Se nyt riippuu niin vaatimustasosta ja muista käytetyistä kamoista. Keskimäärin tietysti varsin totta varsinkin jos käytetään dynaamista mikkiä (kuten varsinkin monen nuoren räppärinalun suosikki Shure SM58 ja vastaavat) ja äänilähde ei ole kovin kovaääninen. Ne kun on nykyisin tarkoitettu useimmiten elektreettimikeille joiden antotaso on kertaluokkaa kovempi kuin dynaamisten. Useimmat "tietsikkamikit" on juurikin elektreettimikkejä.
Se että liitäntä on mono ei ole monessa tilanteessa mikään ongelma. Riittää kyllä moneen tilanteeseen sekin. Esim. laulua/räppiä on usein pop puolella ihan turha äänitellä stereona varsinkin jos kotona hieman heikommassa akustiikassa äänittelee. Tai näin ainakin minun mielestäni.
Eri asia systeemit, joissa liitäntä on muualla kuin suoraan PCI-kortin perässä.
Jeps... Noh... Onhan tuo suhteellisen paikkansapitävä yleistys, mutta en nyt tuota ihan yleiseksi ohjenuoraksi ottaisi. Hmmm... Mitenkäs muuten... Onkos kukaan testannut noiden creativen audigyjen sun muiden systeemien, missä on se erillinen liitäntäsysteemi, mikki inputteja? Onko ne kelvollisempia vai samaa kuraa halvemmissa saman valmistajan korteissa? Näkemyksiä.
Sähkökitaraahan ei nyt äänikorttiin voi kytkeä suoraan mitenkään, kuten varmaan tässä ketjussa on mainittukin (siinon liian korkea impedanssi). Etuvahvistin aina ensin.
No minä en ainakaan ihan noin jyrkästi tarkoittanut. Useimpiin tarkoituksiin moinen viritys tuottaa liian tumman ja suttuisen soundin, mutta voihan se johonkin sopiakkin.
Liittimet, johdot yms..? En ole kuullut niiden kohisevan vaikka olisivat miten huonoja. Muut häiriöt kyllä tunkee helpommin läpi (surina/hurina TM), jos kaapeli tai adapteri on huono. 3,5mm liitännät äänikortilla ovat aina kirous.
No ovathan ne usein vähäisempi ongelma nuo kaapelit, mutta semmoset perushyvät piuhat on kyllä ihan oiva konsti välttää turhia ongelmia. Kumpaan sinä käyttäisit mieluummin tunnin: Äänittämiseen ja soittamiseen vai "ehkä rikkinäisen, mut kyl se melkeen toimii jos mä pidän sitä näin tai sit ei" -piuhan kanssa temppuilemiseen.
Mihinkään turhan ihmeelliseen ei kannata rahojaan tuhlata tietysti. Sopivia piuhoja en kyllä osaa suositella kun teen nykyisin suurimman osan piuhoistani itse (eikä se tule edes kovin halvaksi kun välillä intoutuu käyttämään sitten viimosen päälle liittimiä ).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Martian Law
80 viestiä
|
#33 kirjoitettu
06.04.2005 13:18
Elektrojänis kirjoitti:
No tähän voisi veikkailla sellaista lisäbonusta kuin kompressointi. Sitä radiokanavien makkarasignaalia kun kompressoidaan aika rajusti. Se tuo sitä kohinaa reilummin esiin varsinkin hiljaisissa kohdissa joissa se on muutenkin helpon kuulla. Lisäksi se, että se kohina "pumppaa" kovemmaksi ja hiljemmäksi helpottaa sen huomaamista roimasti.
Tottahan tuo on. Mutta minusta silti joskus vedetään liian epäinhimillisiä rajoja äänenlaadullisille seikoille. Tietysti materiaalin tuottaja haluaa tuottaa sitä sisältöä eikä kohinaa. Mut paljos mun Opel sitte kohisee? Mittarit särkyy...
Veikkaanpa, että tuo kyseinen mainosäijä tarkoitti lähinnä juuri jonkun soundblasterin mikkituloa...
Käsittääkseni kyse oli linjasta. Osaongelmana äänen toisto koneesta tallennusmedialle, mikä nykyisin tietysti hoituu ongelmitta CDRW:llä.
Mut eipä sen äijän tarvinnukaan koneisiin koskea, ja hyvä niin (varsinkin kun puhutaan eräästä maailmanlaajuista suosiota saaneesta käyttöjärjestelmästä).
SB AWE64 Value kyllä kohisi jonkin verran, täytyy myöntää.
Useimmat "tietsikkamikit" on juurikin elektreettimikkejä.
Kondensaattori-
Se että liitäntä on mono ei ole monessa tilanteessa mikään ongelma. Riittää kyllä moneen tilanteeseen sekin.
Kyl, mut stereolla sais kaksi signaalia kerralla - se kun onnistuu vielä eräällä tietyllä käyttiksellä.
Esim. laulua/räppiä on usein pop puolella ihan turha äänitellä stereona varsinkin jos kotona hieman heikommassa akustiikassa äänittelee. Tai näin ainakin minun mielestäni.
Näi, ainahan se monona äänitetään. Jos tilan akustiikkaa haluaa mukaan niin sitten tilantuntu äänitetään samaan aikaan eri mikeillä. Eli vähintään kolme kanavaa.
Mitenkäs muuten... Onkos kukaan testannut noiden creativen audigyjen sun muiden systeemien, missä on se erillinen liitäntäsysteemi, mikki inputteja? Onko ne kelvollisempia vai samaa kuraa halvemmissa saman valmistajan korteissa? Näkemyksiä.
Ne on parempia. Signaalin lähes virheettömän vahvistamisen ei pitäisi olla kallista, mutta ainakin sitä laatua saa rahalla noissa I/O-laatikoissa roimasti enemmän.
Ettei menis off-road, voinen lisätä profiiliini asioita jotka ottavat päähän, siis elektroniikkaan liittyen. POut.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Veneficus
Aeon Antenna
1772 viestiä Ylläpitäjä
|
#34 kirjoitettu
06.04.2005 13:24
Martian Law kirjoitti:
Kyl, mut stereolla sais kaksi signaalia kerralla - se kun onnistuu vielä eräällä tietyllä käyttiksellä.
Hmm... Kertoisitko millä nykyään laajemmassa käytössä olevalla käyttöjärjestelmällä tuo ei onnistu?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#35 kirjoitettu
06.04.2005 13:29
Martian Law kirjoitti:
Näi, ainahan se monona äänitetään. Jos tilan akustiikkaa haluaa mukaan niin sitten tilantuntu äänitetään samaan aikaan eri mikeillä. Eli vähintään kolme kanavaa.
Täh... Kyllähän tilan akustiikka tulee yhdelläkin mikillä. Tai oikeastaan sitä on aika mahdotonta saada edes pois ilman kaiutonta huonetta. Noh.. Streo mikityksella saa silti ihan hyvän streoakustiikan ei siihen kolmea mikkiä välttämättä tarvita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Martian Law
80 viestiä
|
#36 kirjoitettu
06.04.2005 14:43
Haava kirjoitti:
Täh... Kyllähän tilan akustiikka tulee yhdelläkin mikillä.
Tulee, mutta yleensä on tarkoitus ettei sitä tulisi.
Tai oikeastaan sitä on aika mahdotonta saada edes pois ilman kaiutonta huonetta. Noh.. Streo mikityksella saa silti ihan hyvän streoakustiikan ei siihen kolmea mikkiä välttämättä tarvita.
Aika hyvin akustiikka jää pois, kun lauletaan parin sentin päässä mikistä. Vaikka huone vähän kaikuiskin.
Ei kolmea... neljä mikkiä! Mutta sellaisesta olen kuullut vain liveäänityksissä (esim. piano, orkesteri). Ambienssi on se sana, ja se äänitetään noilla kahdella ylimääräisellä mikillä. Läheltä ja kaukaa. Voipi sitten säätää studiossa kotikuuntelijallekin sitä konserttisalia.
Veneficus: en tiedä millä käyttiksellä ei onnistuisi. Kömpelö viittaukseni oli tarkoitettu ilmaisemaan nyreyttäni monikanavaäänityksen vaikeuksia kohtaan eräällä käyttiksellä. Rautakin ratkaisee, joten unohdetaan tämä tuff-popic, sori.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#37 kirjoitettu
06.04.2005 14:54
Martian Law kirjoitti:
Aika hyvin akustiikka jää pois, kun lauletaan parin sentin päässä mikistä. Vaikka huone vähän kaikuiskin.
Valitettavasti ei muuten jää. kaiki kyllä vähenee, mutta huoneen akustiikat ns. ensiheijastukset tulevat vielä iloisesti mukaan. Kokeileppa nauhoittaa vokaalipätkä 2cm päässä mikistä elementtihuoneessa ja, konserttisalissa, saunassa ja puuseinäisessä kesämökissä ja vartaile eroja. Erot ovat valtavia.
Ei kolmea... neljä mikkiä! Mutta sellaisesta olen kuullut vain liveäänityksissä (esim. piano, orkesteri). Ambienssi on se sana, ja se äänitetään noilla kahdella ylimääräisellä mikillä. Läheltä ja kaukaa. Voipi sitten säätää studiossa kotikuuntelijallekin sitä konserttisalia.
Niin.. Toki voi käyttä myös ambienssi mikrofoneja erikseen. ...tai sitten nauhoittaa suoraan vähän kauempaa, jotta kaikua tulee enemmän. 2 mikrofonilla saa sekä äänen, että tilantunnun oikein hyvin talteen. Toki 3 mikrofonilla (ylsi lähellä ja kaksi kaukana) on se hyväpuoli, että saa sitä ambienssin määrää saadettyä myöhemmin helpommin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|