Kirjoittaja
|
Apua kompressointiin?
|
Davil
51 viestiä
|
#1 kirjoitettu
07.11.2002 12:25
Ite ainakin riisonissa teen silleen, että joillekkin laittelille tulee pistettyä oma kompura (rummut, bline, tms...) mut sit viä masterille eka EQ ja sit kompura. Sitten vielä kun oon vetäny biisin waviks ni cooleditillä vielä hianosäätöö missä kans on sellanen kevyt kompura. Tosin en mikään pro oo tossa masteroinnissa ja tahtoo aina mennä kaikki vähän v*tuilleen, mut kuitenki...
Davil http://www.mikseri.net...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Enforce
|
#2 kirjoitettu
07.11.2002 12:53
Melkein suosittelisin erillisen softan käyttämistä loppumasterointiin,
toki raitakohtaista kompurointi kannattaa tehdä jossain määrin,
eli tässä tapauksessa Reasonissa joka soittimelle omansa.
Yksi hyväksi todettu softa tuohon loppu "kompressointiin" on
T-Racks24, löytyy hyvä mallintava putkikompura, multiband
limitteri, eq, sekä viimeisen silauksen tekevä maximizeri,
noilla olen tähän asti saanut mielestäni kelvollista
masteria aikaan, tosin ne "optimaaliset" asetukset
tulevat vasta muutaman masterointikerran jälkeen...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aleksi
|
#3 kirjoitettu
10.11.2002 15:31
wavelab on myös hyvä kalu masterointiin.
hommassa on kuitenkin omat loitsunsa. tuntuu, että meikäläisen lopulliset raidat ovat menneet vaan sekavampaan/suttuisempaan suuntaan kun sain kompurat ja muut käsiini. suosittelen seuraavanlaista treeniä: äänitä valmiista biisistä masteroimaton raakaversio. tämän jälkeen tuota n kappaletta masteroituja versioita erilaisilla säädöillä ja vertaile lopputulosta.
viimeisin masterointiliukuhihnani menee näin
eq -> kompura -> peak master
peak master on käsittääkseni multiband-limitteri, ainakin se leikkaa signaalin nätisti 0db kohdalta.
olen nyt käyttänyt simppeliä masterkompuraa, sillä tykkään pumppaavasta soundista. (teknopuolella siis) multiband-kompressorilla on kuitenkin paremmat mahdollisuudet varioida lopputulosta.
jos nyt lukiessasi ajattelit, että miksi se noin tekee, niin kerro ihmeessä mitä tekisit eri tavalla. olen vasta aloittanut masterointikokeiluni.
ääninäytettä löytyy:
http://mikseri.net/sla... (jos pää kestää teknokolinaa)
masteroinnista löytyy muistaakseni täältä mikseristäkin pari hyvää threadia. kannattaa etsiä.
.aleksi.
Aleksi muokkasi viestiä 15:32 10.11.2002
Aleksi muokkasi viestiä 15:32 10.11.2002
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AM
|
#4 kirjoitettu
10.11.2002 16:53
Yks merkittävä apu on jo kun unohtaa Reasonin kompuran kokonaan
Se kun on aivan järkyttävän huono.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Submarket
22 viestiä
|
#5 kirjoitettu
11.11.2002 02:16
Se reasonin kompura on ihan käyttökelponen, mutta älä nyt sitä hyvä mies sinne masteriin laita
T-Racks on kehuttu ja simppeli käyttää. Lisäks siinä on kivan lämmin soudi. Ozonen iZotopekin on arvostettu, mutta alottelijalle ku avaruusaluksen ohjauspaneeli..
Yleensä toi kompurointi tahtoo mennä överiks helposti ja lopputulos on yhtä puurosta äänimattoa ilman iskuja. Ei sitä kompuraa joka laitteeseen/raitaan kannata laittaa. Esim kitarasta/bassosta se syö helposti kaiken energian. Synapadeille ja rummuille (erillisille, ei koko rumpukoneelle) taas toimii loistavasti. Riippuu tietysti miten sitä käyttää. Ruuvaamalla saa parhaan käsityksen siitä, mitä se soudille tekee Masteroinnin tarkoituksenahan on vaan antaa biisille se "viimeinen silaus" ja tasottaa hitusen dynamiikkaeroja. Kyllä se biisin potku pitää syntyä jo miksausvaiheessa.. paskasta ei saa konvehtia vaikka kuinka vääntäis
Ite masteroin aina T-Racksillä, mutta sekin vaatii pientä perehtymistä. Mulla varmaan ensimmäiset 5 biisiä meni aikas keturalle ku innostuin liikaa sen kanssa
nui
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#6 kirjoitettu
12.11.2002 00:42
Soundforgestä löytyy kovatasoinen softakompura. Ihan näin BTW.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aleksi
|
#7 kirjoitettu
12.11.2002 17:46
Submarket kirjoitti:
Masteroinnin tarkoituksenahan on vaan antaa biisille se "viimeinen silaus" ja tasottaa hitusen dynamiikkaeroja. Kyllä se biisin potku pitää syntyä jo miksausvaiheessa.. paskasta ei saa konvehtia vaikka kuinka vääntäis
varmasti totta. itse olen pyrkinyt kuitenkin tekemään enemmän kuin silauksen viimeisimmissä kokeiluissani. konemusiikkiin minusta sopii rajusti pumppaava kompressointi. esim. isku, jossa on basari ja crash-pelti samaan aikaan: bassoisku melkein kadottaa crashin alun, mutta kompuran releasen jälkeen sen jälkikaiku tulee esiin -> kuulostaa helvetin hienolta. eli makuasiahan tämäkin on. itse olen tainnut vetää hieman överiksi viimeisimmät kompurointini. mutta koko ajan oppii lisää, which is nice.
.aleksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Chronosis
328 viestiä
|
#8 kirjoitettu
12.11.2002 18:07
beezee kirjoitti:
Soundforgestä löytyy kovatasoinen softakompura. Ihan näin BTW.
öö... Mistähän versiosta? Mulla on 4.5 enkä ole tuosta ainakaan löytänyt...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kevlmess
Awesome? [Y/N] 790 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu
12.11.2002 18:57
Mikäli on mahdollisuus saada kompura "ottamaan huomioon" myös kompressoinnin ulkopuolista signaalia, kannattaa kaikki paitsi biitti ja bline, eli ns. toissijainen materiaali viedä yhden kompuran läpi, joka litistelee ääntä paitsi läpi kulkevan signaalin, myös basarin ja blinen mukaan. Ja tälle ns. ensisijaiselle materiaalille oma kompressorinsa. Kun basari jylähtää, muut antavat tilaa ja biitti säilyy tärkeimpänä elementtinä. Ja kuitenkin breikissä nuo padit yms. pääsevät oikeuksiinsa täydellä volyymillä.
Basarille ja blinelle kannattaa antaa pitkä attack- ja lyhyt release-arvo, yhteensä mieluiten vähemmän kuin puoli iskua. Toissijaiselle materiaalille taas lyhyt attack ja pitkä release, mieluiten yhteensä vähemmän kuin yksi isku. Ankaruutta oman maun mukaan, hieman riippuu myös genrestä, mutta jos se basari mykistää käytännössä kaiken tieltään, on ratiota hivenen liikaa. Paitsi jos teet jotain monotonista teknobiisiä, mihin tällainen hypnoottinen efekti sopii todella hyvin.
Ainakin minä teen näin, varmaankin jotenkin väärin, mutta väliäkö tuolla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aleksi
|
#10 kirjoitettu
12.11.2002 19:25
T-Flo kirjoitti:
Ainakin minä teen näin, varmaankin jotenkin väärin, mutta väliäkö tuolla.
pskat. t-flota mä kuuntelen referenssinä kun yritän saada kompurat kohdalleen.
.aleksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hertz
|
#11 kirjoitettu
14.11.2002 18:37
T-Racks on pirun hyvä masterointi ohjelma
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#12 kirjoitettu
03.12.2002 15:27
Chronosis kirjoitti:
öö... Mistähän versiosta? Mulla on 4.5 enkä ole tuosta ainakaan löytänyt...
Piilotettu nimikkeiden "Graphic Dynamics" ja "Multiband Dynamics" alle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|