Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Ookke eli miten se nyt oikeen "oppikirjan" mukaan menee? Väännän nuppii niin että sormista lähtee nahka ja aina silti tulos on muhjuinen ja ruma ja ei mieltä räjäyttävä! Vittu miten se toimii oikeesti? Varsinkin nyt tarviin apua kun stromstörungin toinen puolikas eli Jarno aka. Forehard (ja monet muut alteregot) muutti toiselle paikkakunnalle niin apu olisi todella tärkeää!! Kiitän kaikkia apua antavia ja muita kun ees on jakasanu lukea tä jutun ees puolixXX... -jussi-
www.mikseri.net/strom
www.mikseri.net/sequ
Ok ja luettuasi nuo tutot haluaisin tiivistää vielä kaiken yhteen viestiin..
Tällaista keskustelua on käyty foorumissa ennenkin muutamissa threadeissa
mutta tässä nyt vielä:
Masterointia edeltävä vaihe on miksausvaihe. Periaatteessa tässä vaiheessa suoritetaan se suurin biisin siivoaminen ja kiillottaminen. Masterointi vaiheessa tehdään vain viimeinen silaus ja tarkistetaan viimeisen kerran onko kaikki kohdalllaan. Valvotaan, että matsku pääsee masterille ongelmitta ym.
Miksauksen perus idea:
- soitinten keskinäinen balanssi, stereo kuva sekä syvyys perspektiivi.
- taajuusvasteen balanssi
- efektit
- hahmottaa biisin huomiopiste ja miksata sen mukaan
Ihanteellinen tilanne on, että jo nauhoitus vaiheessaa materiaali tallennetaan mahdollisemman "kuivana".. poikkeuksia on kuitenkin.
Miksattaessa on pyrittävä kuuntelemaan biisiä kokonaisuutena eikä keskittyä vain yhteen soittimeen liiaksi. Ei ole olennaista, että esim ruuvataan jotain bassorumpu soundia kaksi tuntia ja saadaan kuulostamaan se hyvältä yksittäisenä, mutta sitten kun läjäytetään muut soittimet mukaan niin eipähän enään toimikaan. ongelmana on mm. taajuudet. Kahta soitinta jotka toimivat lähestulkoon samoilla taajuuksilla on vaikea erotella toisistaan. Esim. pianolla on laaja taajuus-ala ja sitä on tämän vuoksi vaikea miksata muiden soitinten päälle. Eq eli taajuuskorjain on tärkeä työkalu näiden ongelmien ratkaisuun. Ekvalisoimalla pystymme erottelemaan eri soittimet eripuolelle taajuusvastetta jolloin biisi ei kuulosta tukkoiselta.
Miksauksen yhtenä perus tarkoituksena on erotella kaikki instrumentit toisistaan ja sijoittaa ne stereokuvaan omille paikoilleen.
Pitää miettiä mikä biisissä on se "pointti" eli mitä halutaan pitää pääasiana; Se voi olla vaikkapa jokin instrumentti ym.
Miksausvaiheessa myöskin efektoidaan, leikataan/kopioidaan/liitetään raitoja ym. Joitakin instrumentteja saattaa olla tarvetta ajaa kompressorin lävitse ja joitakin muiden dynamiikka prosessorien sekä efektien lävitse. Miksaus vaiheessa katsotaan kokoajan KOKONAISUUTTA.
Masteroinnin perus idea:
- kevyt vika silaus (biisin sävytys ja siistiminen)
- kompressointi ym.
- koko matsku master nauhalle
Valmis biisi sävytetään oikean kuuloiseksi (eq, filtterit ym.). Siistitään ja leikataan alut ja loput siistiksi. Tämän jälkeen ajetaan koko hoito vielä kompressorin läpi ja säädetään yleinen taso mahdollisimman korkeaksi. Kompressorin läpi tullut materiaali siirtyy jollekin masterille esim. datille tai cd:lle.
djjurna laittoikin hyvät perusteet. Miksaus on siis kaiken a ja o.
Biisiä tehdessä ei kannata ajatella mitään masterointiin viittaavaa.
Hyvin miksattu biisi on puoliksi masteroitu.
Tietenkin miksaukseen vaikuttaa myös millä miksataan. Huonot kajarit
ja kuulokkeet aikaansaa sen että biisistä "löytyy uusia soittimia" kun kuuntelee
muualla. Huonolla äänikortillakaan ei kannata miksata. Pelkästään SB128PCI-kortilla
tehty biisi kuulostaa 100% varmasti huonolta kun se ei edes toista kaikkia taajuuksia
joita tarvitsisi kuulla.
Kannattaa lepuuttaa korvia ajoin, ehkä jopa pari päivää ja sitten taas kuunnella biisiä.
Löytyy varmasti jotain säädeltävää
Ja mitä tulee tohon masteroinnin kompressointiin. Itse käytän volkkien maksimoinnista nimitystä limitointi
AM kirjoitti:
Ja mitä tulee tohon masteroinnin kompressointiin. Itse käytän volkkien maksimoinnista nimitystä limitointi
Pelkkä äänentason nosto haluttuun mahd. kovaan tasoon (yleensä -0.3dB) kulkee nimellä normalize. Limitoinnissa tehdään jo paljon muutakin kuin vain nostetaan signaalin äänentasoa.
En tiedä tarkoititko nyt pelkästään tuota mutta teinpä asian selväksi
Pelkästään SB128PCI-kortilla
tehty biisi kuulostaa 100% varmasti huonolta kun se ei edes toista kaikkia taajuuksia
joita tarvitsisi kuulla.
Hehe...minulla on juuri tuo kortti mitä käytän nauhoituksessa sun muussa...
Ei mun biiteistä mielestäni mitään hirveän huonolaatuista tavaraa ole tullu...