Kirjoittaja
|
samplaus?
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#1 kirjoitettu
01.11.2004 15:19
etsiskelin forum-hausta ja UKK:sta vastausta kysymykseeni "Mitä tarkoitetaan samplauksella?" ,mutta mitään selvää ja suoraa vastausta en löytänyt. Sanottiin vain, että samplaus on kiellettyä ja joku räppäri on ollut vankilassa ym...
Mitä siis on se samplaus, jota pitäisi välttää?
Itse olen ymmärtänyt sen sillä tavalla, että teen kaikki melodiat, kompit ym. biiseihini itse, niin vältän samplaamisen...
eli en edes tiedä, mitä samplaus on, mutta kuitenkin mielestäni osaan välttää sitä..
mitä on samplaaminen!!? !!??!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#2 kirjoitettu
01.11.2004 15:27
SaastanenHippi kirjoitti:
Mitä siis on se samplaus, jota pitäisi välttää?
Mitään samplausta ei tule välttää!! Muiden biiseistä otettuja palasia vaan ei sitten Mikseriin saa tuoda...
Itse olen ymmärtänyt sen sillä tavalla, että teen kaikki melodiat, kompit ym. biiseihini itse, niin vältän samplaamisen...
Jos et ole ottanut toisten biiseistä mitään, niin silloin et ole samplannut. Mielestäni omien "looppien samplaaminen" on aika epäkorrektia.
mitä on samplaaminen!!? !!??!
Pidetään sitten erikseen valmiiden looppien looppaaminen ja itse samplaaminen. Ensinnäkin koen valmiiden looppien ja samplelevyiltä löytyvien "samplejen" käyttöä looppaamisena, toisaalta sekin on samplaamista. Monimutkaista, mutta se samplaaminen on sitten esim. muiden biiseistä elementtien ottamista (rummut kokonaan, palasina ym ym...).
Loppujen lopuks aika monitulkintainen juttu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#3 kirjoitettu
01.11.2004 15:27
kirjotin tän jo aikaisemmin tänään sulle toiseen thrediin, mut kopioidaan nyt vielä tähän.
-------
käyn kaikki stadin levykaupat läpi ja tsekkailen levyi, sit löydän mageen levyn, juoksen ja kiiruhdan kotiin, avaan koneen ja laitan vinyylin teknareihin, samplaan siitä helvetin mageen loopin ja voila. siinä on samplaus.
siis samplaus = samplata/äänittää toisesta biisistä esim piano riffi, skitta looppi, breikkilooppi, torvisektio. u name it.
-------
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#4 kirjoitettu
01.11.2004 15:36
joo.. arvasin kyllä, että tästä aiheesta on puhuttu ennenkin, mutta nyt sain tietoon sen olennaisen, mitä samplaamisella tarkoitetaan. Ja tätä olennaista asiaa en muista forumeista löytänyt (selasin jopa musiikin sivistyssanat läpi.. ) Kiitos vastanneille!
ja nyt myös tiedän etten ole syyllistynyt samplaamiseen. Itseasiassa en edes tiedä, miten niitä ääniä leikataan biisistä, mutta tuon voi jättää kertomatta
SaastanenHippi muokkasi viestiä 15:38 01.11.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#5 kirjoitettu
01.11.2004 15:38
fallen_angel kirjoitti:
kirjotin tän jo aikaisemmin tänään sulle toiseen thrediin, mut kopioidaan nyt vielä tähän.
-------
käyn kaikki stadin levykaupat läpi ja tsekkailen levyi, sit löydän mageen levyn, juoksen ja kiiruhdan kotiin, avaan koneen ja laitan vinyylin teknareihin, samplaan siitä helvetin mageen loopin ja voila. siinä on samplaus.
siis samplaus = samplata/äänittää toisesta biisistä esim piano riffi, skitta looppi, breikkilooppi, torvisektio. u name it.
-------
joo.. kysyin tätä tosiaan aikaisemmin, mutta en sitä äsken muistanut.. tämä samplausjuttu vain häritsi, kun muutamassa biisini kommentissa vihjataan tuosta samplaamisesta enkä edes tiennyt, mitä se tarkoittaa..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#6 kirjoitettu
01.11.2004 15:46
Sämpläys - Teoston kantaa, kannattaa katsoa!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#7 kirjoitettu
01.11.2004 16:01
Kukkonen kirjoitti:
Sämpläys - Teoston kantaa, kannattaa katsoa!
niinpä tietenkin.. sämpläys.. ei samplaus.. perkele..
mutta kävin kyllä lukemassa ja tuolla ihan mukavan selkeästi kerrottiin, mitä saa tehdä ja mitä ei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#8 kirjoitettu
02.11.2004 00:02
sample clearing eli maksetaan alkuperäiselle taholle (lafka/artisti) tietty summa rahaa niin sit saa käyttää samplea.
tätä nykyään suurin osa hip hop tuottajista toteuttaa niin ei mee ne rahat sit oikeustaisteluihin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
fallen_angel
|
#9 kirjoitettu
02.11.2004 15:43
joo mut soundi kanssa vanhoissa vinyyleissä kun on ensinnäkin sen aikasta studiotekniikkaa käytetty (putkikompurat jne.) sit prässätty vinyyli jolloin se soundi on vaan ihan erinlainen jos samplaat vinyylistä kun soittaisit uudelleen.
esim dr.drehän just teki niin että käytti bändiä soittamaan ne samplatut jutut ja tolla onnistu välttää sit oikeusjutut tms.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
sakke-makke
|
#10 kirjoitettu
02.11.2004 16:40
blah. Mun mielestä samplaaminen on yksi innovatiivisimmista ja luovimmista keinoista tuottaa musiikkia, jos vain jaksaa nähdä vaivaa työn eteen. Mieluummin mä kuuntelen hämmästyttävän hienosti samplauksia käyttävää monikerroksista musiikkia kuin sitä, että joku ostaa Helsingin Musiikista rumpukoneen ja synan ja tekee niillä soundeja tweakkaamatta presetti-dancea/whatever.
En toki väitä, että hardwarella työstäminen olisi askeettista, ei sinne päinkään, mutta mä olen kokenut ton samplaamisen suurena osana tämän päivän musiikkia, ja jos jaksaa samplata hartaasti ja mallikkaasti niin yleensä jälki on sen verran mielenkiintosen kuuloista, että nykypäivän rautalankarokkailut ja pumpuli-perussetti-eurodancet kuulostaa lähes yhtä kuivan kuluneilta paukutuksilta kuin itse Paavin tahtikepin koputtelu Vatikaanin lattiaan.
Ja toi mitä monophobic ja muut disauttelee räppääjiä tekemään itse taustansa, niin melkeinpä uskaltaisin väittää että iso osa alan tuottajista pesis samplaustuotksillaan ja innovatiivisuudellaan hardware-hinkuttajat 10-0.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JerePee
87 viestiä
|
#11 kirjoitettu
12.06.2021 15:53 Muok:12.06.2021 16:00
Kun otat ääntä toisen biisistä talteen ja käytät sitä hyväksesi. Ei mielellään toisen biittinikkarin samplatysta tekeleestä, se olisi vähän kuin lainaisit toisen teksteistä punch lineja omiisi.
Tyyli on vapaa miten sitä käytät, mutta jos haluat välttää ongelmia, choppaa se niin ettei kukaan tunnista mistä se on otettu. samalla kun teet sillä tavoin ihan biisin, se on taidetta!
Jos haluat samplata kaiken, esimerkiksi bassolinjan voit vaikka ottaa jotain biisistä kikkailemalla niin, että laikkaat kaiken muun taajuuden paitsi matalat niin pääset hiomaan siitä bassolinjaa.
Rummut löydät biisistä jossa on rummut, ja siihen vain luovuutta käytät leikkaamiseen ja miksaamiseen niin saat karvoja nostattavan reaktion diggarilta.
Teet sen softalla tai samplerilla, tyyli vapaa. Softalla ehkä helpompi aloittaa, itse ainakin niin tehnyt. Mikä tärkeintä, hauskan pitäminen!
JerePee muokkasi viestiä 15:57 12.06.2021
JerePee muokkasi viestiä 15:59 12.06.2021
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JerePee
87 viestiä
|
#12 kirjoitettu
12.06.2021 15:56
Kukkonen kirjoitti:
SaastanenHippi kirjoitti:
Mitä siis on se samplaus, jota pitäisi välttää?
Mitään samplausta ei tule välttää!! Muiden biiseistä otettuja palasia vaan ei sitten Mikseriin saa tuoda...
Itse olen ymmärtänyt sen sillä tavalla, että teen kaikki melodiat, kompit ym. biiseihini itse, niin vältän samplaamisen...
Jos et ole ottanut toisten biiseistä mitään, niin silloin et ole samplannut. Mielestäni omien "looppien samplaaminen" on aika epäkorrektia.
mitä on samplaaminen!!? !!??!
Pidetään sitten erikseen valmiiden looppien looppaaminen ja itse samplaaminen. Ensinnäkin koen valmiiden looppien ja samplelevyiltä löytyvien "samplejen" käyttöä looppaamisena, toisaalta sekin on samplaamista. Monimutkaista, mutta se samplaaminen on sitten esim. muiden biiseistä elementtien ottamista (rummut kokonaan, palasina ym ym...).
Loppujen lopuks aika monitulkintainen juttu.
Eli tylysti sanottuna: samplaaminen on aidompaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#13 kirjoitettu
13.06.2021 00:04 Muok:13.06.2021 00:10
Oon saastaisen hipin kanssa ehdottomasti samoilla linjoilla!
Oisko hatsista tietoo?
Niinamaya muokkasi viestiä 00:05 13.06.2021
Niinamaya muokkasi viestiä 00:07 13.06.2021
Niinamaya muokkasi viestiä 00:09 13.06.2021
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#14 kirjoitettu
13.06.2021 00:12
Ne jotka ei itse osaa niin tekee tätä mutta me jotka itse osataan ni ei tarvi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#15 kirjoitettu
13.06.2021 01:14
Curved varmasti osaa vastata tähän kysymykseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JerePee
87 viestiä
|
#16 kirjoitettu
13.06.2021 19:52 Muok:16.06.2021 02:39
Niinamaya kirjoitti:
Ne jotka ei itse osaa niin tekee tätä mutta me jotka itse osataan ni ei tarvi.
Ne jotka ymmärtää samplaamista tekee sitä vaikka osaisikin säveltää itse. Samplaaminen kun ei ole sitä, että otat pari simppeliä looppia päällekkäin ja looppaat niitä, vaan se on vähän isompaa jos haluaa musiikkia tehdä.
Mielestäni tärkeintä samplaamisessa on se ettei sample ole tunnistettava kun biisi on valmis. Siistiä käyttää monen eri biisien osia yhdessä biisissä niin että kaikki soljuu. Se on taidetta ja todellakin musiikkia, vaikka rokki ja metalli tyypit sanoisivat mitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#17 kirjoitettu
14.06.2021 12:01
Joo joo, kuha nyt vähä piruilin En tiedä ko aiheesta mitään ni en voi ottaa oikeestaan kantaa. Kukin tyylillään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
curved
231 viestiä
|
#18 kirjoitettu
16.06.2021 12:01 Muok:16.06.2021 12:02
JerePee kirjoitti:
Niinamaya kirjoitti:
Ne jotka ei itse osaa niin tekee tätä mutta me jotka itse osataan ni ei tarvi.
Ne jotka ymmärtää samplaamista tekee sitä vaikka osaisikin säveltää itse. Samplaaminen kun ei ole sitä, että otat pari simppeliä looppia päällekkäin ja looppaat niitä, vaan se on vähän isompaa jos haluaa musiikkia tehdä.
Mielestäni tärkeintä samplaamisessa on se ettei sample ole tunnistettava kun biisi on valmis. Siistiä käyttää monen eri biisien osia yhdessä biisissä niin että kaikki soljuu. Se on taidetta ja todellakin musiikkia, vaikka rokki ja metalli tyypit sanoisivat mitä.
Samplaaminen on todella vaativaa taidetta. Musiikin teoriatuntemuksen lisäksi vaaditaan mielikuvitusta, että jostain jo tehdystä biisistä saadaan kokonaan uusi omannäköinen teos aikaiseksi.
Otetaan nyt vaikka esimerkiksi The Prodigy - Breathe joka on samplattu kaikkien tuntemasta James Bond 007 teemasta. Nerokas versio josta aikoinaan tuli isohko hitti ilman että juuri kukaan tunnistaa sitä James Bond teemaksi.
Tässä Breathe biisi
Tässä James Bond teema
Breathen lsamplet kaikkineen:
PRIMARY SAMPLES USED
Sample: Drum beat
Taken from: Thin Lizzy – “Johnny the Fox Meets Jimmy the Weed” (1977)
Sample: Ringing percussion
Taken from: The Meters – “Here Comes the Meter Man” (1969)
Sample: Swords clashing
Taken from: Wu-Tang Clan – “Da Mystery of Chessboxin” from the album called “36 Chambers”.
Sample: Guitar sample
Taken from: John Barry’s James Bond score
Samplaajat ja varsinkin The Prodigy ovat neroja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
curved
231 viestiä
|
#19 kirjoitettu
16.06.2021 13:22
Itsekin oon The Prodigy-fani ja oon katellu juutubesta näitä videoita. Aivan uskomatonta touhua. Liam Howlett veti kyllä ainakin aluksi melko yksinkertaisella setupilla. Ja hyvää saundia tuli. Rolandin W-30 sillä tais oli samplerina. Osaajat osaa
Juu niin veti, Itse tekisi mieli kanssa investoida johonkin Rolandin sampleriin josko oppisi edes vähän samplailemaan kunnon raudalla. Onhan toki softia joilla voi harjoitella paremman puutteessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JerePee
87 viestiä
|
#20 kirjoitettu
16.06.2021 15:52
curved kirjoitti:
Itsekin oon The Prodigy-fani ja oon katellu juutubesta näitä videoita. Aivan uskomatonta touhua. Liam Howlett veti kyllä ainakin aluksi melko yksinkertaisella setupilla. Ja hyvää saundia tuli. Rolandin W-30 sillä tais oli samplerina. Osaajat osaa
Juu niin veti, Itse tekisi mieli kanssa investoida johonkin Rolandin sampleriin josko oppisi edes vähän samplailemaan kunnon raudalla. Onhan toki softia joilla voi harjoitella paremman puutteessa.
No jep, älä viitti! Kyllä kunnioitus on sampleri tekijöitä kohtaan korkealla kun softalla on aina softalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JerePee
87 viestiä
|
#21 kirjoitettu
16.06.2021 15:53
curved kirjoitti:
JerePee kirjoitti:
Niinamaya kirjoitti:
Ne jotka ei itse osaa niin tekee tätä mutta me jotka itse osataan ni ei tarvi.
Ne jotka ymmärtää samplaamista tekee sitä vaikka osaisikin säveltää itse. Samplaaminen kun ei ole sitä, että otat pari simppeliä looppia päällekkäin ja looppaat niitä, vaan se on vähän isompaa jos haluaa musiikkia tehdä.
Mielestäni tärkeintä samplaamisessa on se ettei sample ole tunnistettava kun biisi on valmis. Siistiä käyttää monen eri biisien osia yhdessä biisissä niin että kaikki soljuu. Se on taidetta ja todellakin musiikkia, vaikka rokki ja metalli tyypit sanoisivat mitä.
Samplaaminen on todella vaativaa taidetta. Musiikin teoriatuntemuksen lisäksi vaaditaan mielikuvitusta, että jostain jo tehdystä biisistä saadaan kokonaan uusi omannäköinen teos aikaiseksi.
Otetaan nyt vaikka esimerkiksi The Prodigy - Breathe joka on samplattu kaikkien tuntemasta James Bond 007 teemasta. Nerokas versio josta aikoinaan tuli isohko hitti ilman että juuri kukaan tunnistaa sitä James Bond teemaksi.
Tässä Breathe biisi
Tässä James Bond teema
Breathen lsamplet kaikkineen:
PRIMARY SAMPLES USED
Sample: Drum beat
Taken from: Thin Lizzy – “Johnny the Fox Meets Jimmy the Weed” (1977)
Sample: Ringing percussion
Taken from: The Meters – “Here Comes the Meter Man” (1969)
Sample: Swords clashing
Taken from: Wu-Tang Clan – “Da Mystery of Chessboxin” from the album called “36 Chambers”.
Sample: Guitar sample
Taken from: John Barry’s James Bond score
Samplaajat ja varsinkin The Prodigy ovat neroja.
Mieleenkiintoista kun ei bondia ilmoiteta täällä https://www.whosampled... . Jollekki nyt duunia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#22 kirjoitettu
16.06.2021 18:40
JerePee kirjoitti:
No jep, älä viitti! Kyllä kunnioitus on sampleri tekijöitä kohtaan korkealla kun softalla on aina softalla.
Samplejen kanssa säätäminen on kyllä ehkä ainut asia jonka itse tekisin mieluummin softalla kuin raudalla - rautasamplerilla saa tod. näk. paskemman äänenlaadun usein hankalalla käyttiksellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
curved
231 viestiä
|
#23 kirjoitettu
16.06.2021 19:10
Mieleenkiintoista kun ei bondia ilmoiteta täällä https://www.whosampled... . Jollekki nyt duunia
Tätä mä olen vuosien varrella ihmetellyt. Eri lähteistä riippuen samplattujen biisien sample tiedot vaihtelee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#24 kirjoitettu
16.06.2021 19:22
curved kirjoitti:
Tätä mä olen vuosien varrella ihmetellyt. Eri lähteistä riippuen samplattujen biisien sample tiedot vaihtelee.
Eiköhän tuo samplejen alkuperän määrittely ole enimmäkseen vapaaehtoista salapoliisityötä jos alkuperäinen samplaaja ei oo julkisesti clearannu kaikkia sampleja; sen vuoksi eri lähteet antavat eri lopputuloksia.
Tuo james bond kitarahan voi olla esim. jostain samplepackista napattu (tai jopa samplerin preset) eikä juuri tarkoituksella biisiä varten samplattu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
curved
231 viestiä
|
#25 kirjoitettu
17.06.2021 09:40
Eiköhän tuo samplejen alkuperän määrittely ole enimmäkseen vapaaehtoista salapoliisityötä jos alkuperäinen samplaaja ei oo julkisesti clearannu kaikkia sampleja; sen vuoksi eri lähteet antavat eri lopputuloksia.
Tuo james bond kitarahan voi olla esim. jostain samplepackista napattu (tai jopa samplerin preset) eikä juuri tarkoituksella biisiä varten samplattu.
Totta. Yleensä nuo sample-listaukset perustuu jonkun remake projekteihin. Joku on onnistunut tietyillä sampleilla uudelleen rakentamaan biisin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#26 kirjoitettu
17.06.2021 19:56
pieslice kirjoitti:
Samplejen kanssa säätäminen on kyllä ehkä ainut asia jonka itse tekisin mieluummin softalla kuin raudalla - rautasamplerilla saa tod. näk. paskemman äänenlaadun usein hankalalla käyttiksellä.
Eikö bit crush ja artefaktit ole vaan hyvä juttu? Voi kanssa kertoa sotatarinoita siitä miten onnistui lukemaan 400 sivun manuaalin nukahtamatta ja selvittämään insinöörien arvoitukset.
Hardissamplerit on usein myös hyviä / ihan ok out of the box -efektikoneita mutta jos jotain haluaa saada aikaiseksi niin itsellänikin kyllä aukeaa softa 99% ajasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JerePee
87 viestiä
|
#27 kirjoitettu
17.06.2021 22:17
bze kirjoitti:
pieslice kirjoitti:
Samplejen kanssa säätäminen on kyllä ehkä ainut asia jonka itse tekisin mieluummin softalla kuin raudalla - rautasamplerilla saa tod. näk. paskemman äänenlaadun usein hankalalla käyttiksellä.
Eikö bit crush ja artefaktit ole vaan hyvä juttu? Voi kanssa kertoa sotatarinoita siitä miten onnistui lukemaan 400 sivun manuaalin nukahtamatta ja selvittämään insinöörien arvoitukset.
Hardissamplerit on usein myös hyviä / ihan ok out of the box -efektikoneita mutta jos jotain haluaa saada aikaiseksi niin itsellänikin kyllä aukeaa softa 99% ajasta.
Löytyisi MPD218 kontrolleri sampleri, muttei sillä ole minkäänlaista käyttöä, koska softalla jolla työstän tulee tehtyä hiiri kikkailulla paremmin kuin ikinä tuolla samplerilla, siksi jokin MPC olisi kova. Tosin softalla saa hifisteltyä niin yksintyiskohtaisesti kuin vain jaksaa ja soundimaailman vietyä pidemmälle, että on se vain käytännöllisempää sen puoleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#28 kirjoitettu
18.06.2021 13:56
Ja mielenkiintoista tossa samplaamisessa on myös noi "sampleketjut". Esim toi Breathe miekkojen kalistelu. Se on alunperin "A Game of Chess Is Like a Sword Fight (English Version) from Shaolin and Wu Tang (1981)" - elokuvasta
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#29 kirjoitettu
18.06.2021 14:19
JerePee kirjoitti:
Löytyisi MPD218 kontrolleri sampleri, muttei sillä ole minkäänlaista käyttöä, koska softalla jolla työstän tulee tehtyä hiiri kikkailulla paremmin kuin ikinä tuolla samplerilla, siksi jokin MPC olisi kova. Tosin softalla saa hifisteltyä niin yksintyiskohtaisesti kuin vain jaksaa ja soundimaailman vietyä pidemmälle, että on se vain käytännöllisempää sen puoleen.
Jos ketjun alkup. aihetta pohdiskelee niin samplerissa kyse on äänen kaappaamisesta ja midi on oma tekniikkansa vaikka siinäkin signaalia kaapataan; kyseinen laite lienee ihan midikontrolleri, layout toki haettu noista sampleri-kassakoneyhdistelmien padikäyttöliittymistä
Softasta mielestäni ylivoimaista tekee massamuisti ja tiedonsiirtonopeus, satojen megojen tai gigatavujen samplet pyörivät nätisti, kun taas rautavehkeillä joudut modaamaan vanhojen disketti- ja scsi-väylien tilalle kaikenlaista hakkeriroinaa ja säätämään jokaisen erilaisen flash-muistin, adapterin ja ihme formaattien kanssa päästäksesi edes alkuun, paitsi jos kokee new-old-stock-disketit ja muut magneettiset tallennustekniikat omakseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JerePee
87 viestiä
|
#30 kirjoitettu
21.06.2021 21:00 Muok:21.06.2021 21:01
bze kirjoitti:
JerePee kirjoitti:
Löytyisi MPD218 kontrolleri sampleri, muttei sillä ole minkäänlaista käyttöä, koska softalla jolla työstän tulee tehtyä hiiri kikkailulla paremmin kuin ikinä tuolla samplerilla, siksi jokin MPC olisi kova. Tosin softalla saa hifisteltyä niin yksintyiskohtaisesti kuin vain jaksaa ja soundimaailman vietyä pidemmälle, että on se vain käytännöllisempää sen puoleen.
Jos ketjun alkup. aihetta pohdiskelee niin samplerissa kyse on äänen kaappaamisesta ja midi on oma tekniikkansa vaikka siinäkin signaalia kaapataan; kyseinen laite lienee ihan midikontrolleri, layout toki haettu noista sampleri-kassakoneyhdistelmien padikäyttöliittymistä
Softasta mielestäni ylivoimaista tekee massamuisti ja tiedonsiirtonopeus, satojen megojen tai gigatavujen samplet pyörivät nätisti, kun taas rautavehkeillä joudut modaamaan vanhojen disketti- ja scsi-väylien tilalle kaikenlaista hakkeriroinaa ja säätämään jokaisen erilaisen flash-muistin, adapterin ja ihme formaattien kanssa päästäksesi edes alkuun, paitsi jos kokee new-old-stock-disketit ja muut magneettiset tallennustekniikat omakseen.
Menee pitkälle keskustelut samplaamisesta. Tuli mieleen, että toiset triphoppia tekee käsittääkseni tekee vanhasti niin, että MPC:llä choppaa breikin, pistää jonkun tykin pohjan tulille ja valkkaa vinyyleiltä raitaa jonka suoraan nauhoittaa biitin päälle scratchaten ja vain miksaamalla mikserillä niin, että saa ambienttimaistakin vibaa sekaan, johon tosin riittää reverb, delay, flanger ja EQ/filtteri säädöt. Tämmöistä kunnioitan ja arvostan ihan huolella. En ole perehtynyt Dj Krushin tekniikkaan, mutta kuulemalla jo ymmärtää aika paljon.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#31 kirjoitettu
10.07.2021 21:46
Vähän vaikea ymmärtää tätä että samplaus on aidompaa selittäkää mulle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#32 kirjoitettu
14.08.2021 23:10
Anyone? Tell me? I want to learn.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#33 kirjoitettu
20.08.2021 13:33
Sämple-pohjaisen musiikin tekeminen on erilaista kuin perinteisemmän, soittimilla soitetun musiikin, tekeminen. Siinä etsitään sopiva rumpukomppi ja rakennetaan jostain olemassaolevasta, voi olla myös itse-soitetusta, kappaleesta otettujen sämplejen avulla biitti, jonka päälle sitten tehdään vaikkapa vokaalit. Bassolinjoja tarvitaan myös useinmiten.
On hieman erilaista työstää sitä saundia sämpleistä kuin että itse soittaa esim. kitaralla tai pianolla.
Toki tästä saadaan risteytettyä ja tehtyä muunnelmiakin.
Parhaat työkalut itselle on hyvä audioeditori, laaja kokoelma levyjä ja muuta lähdemateriaalia, sämplerinä toimiva VST-instrumentti ja lopulta esim. FL Studio (tai LMMS tai mikä muukin tahansa).
Olennaista siis on erilaisten pätkien löytäminen ja etsiminen. Niitä voi käyttää lähes millä tahansa tavalla. Voi hidastaa tai nopeuttaa, katkoa, leikata ja liimata, feidata sisään tai ulos. Pyritään siis antamaan niille täysin uusi asiayhteys. Jos alkuperäistä kappaletta ei enää tunnista niin se on vaan hyvä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#34 kirjoitettu
20.08.2021 19:12 Muok:20.08.2021 23:32
KIITOS! Oli avaava teksti. Kiinnostaa omien "biisien" samplaus lähinnä. Paljon sellaisia keskeneräisiä, osittain hyviä soitantoja, joissa on joku hyvä kohta, mut kokonaisuus ei toimi. Jos niitä pystys jotenki jaloistaan eteenpäin...
Niinamaya muokkasi viestiä 19:17 20.08.2021
Mulla on vaan olemattomat tietotekniikkataidot(onko tämä edes oikea sana..). Tosi vähän käyttänyt tietokonetta ja ihan perustaidoissakin on paljon puutteita. Opin kyllä suht nopeasti, jos asia on kiinnostava, mutta en oikein tiedä mistä pitää lähteä liikkeelle. Olis kiva tehdä jotain konemusiikkia ja vääntää ja kääntää noita omia valmiina olevia tuotoksia, mut ei oo hajuakaan miten... Nyt on vaan läppäri, jossa on Audacity, millä oon äänitellyt. No, pikku hiljaa tässä musiikin tekemisessä tietämys lisääntyy. Loppuelämä aikaa tälle harrastukselle.
Niinamaya muokkasi viestiä 23:23 20.08.2021
Mutta edelleen, jos käyttäisin jonkun muun tekemää musiikkia omissa tuotoksissani, ilmoittaisi lähteen, enkä veisi koko kunniaa, sillä eihän alkuperäinen sävellystyö olisi minun. Kyllähän lähdeluettelot vaaditaan vaikka tiedejulkaisuissakin. Mutta ihan oma moraali tulisi tässä vastaan, että en käyttäisi muiden tekemää musiikkia, vaikka se kuinka jollain ihme ajattelutavalla olisi aidompaa. Hyvähän se on,että musiikkia voi nykyään kai kuka tahansa tehdä suht helposti(ja sen kyllä kuulee varsinkin valtavirtamusiikista), mutta tuntuu vaan väärältä ottaa kunnia toisen saavutuksesta. Tosin ei se kunnia ja maine niin paljon muutenkaan kiinnosta.. Ihan vaan omakohtaisia kokemuksiin perustuen, että alkuperäinen biisi on mun ja se julkaistaan ja levitetään kysymättä ja mut laitetaan fiittaan. Öhhh... Vituttasko ittees? Ihan laitonta menoo tääl Mikseris, ou jee
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#35 kirjoitettu
20.08.2021 23:41
Että mikään laki ei suojaa jos julkaiset Mikserissä omaa musiikkiasi, vaikka niin tuodaan ilmi tuolla sivuston alakulmassa ihan isolla kirjoitettuna. Että ihan kansainväliset lait ja muuta diipadaapapaskaa. Tai voi olla että mä oon sitte vaan niin LAITON, että mikään laki ei mua suojaa. Se nyt on nähty. No onneksi on se oma oikeus, jonka otan käsiini ja omantunnon mukaan tätä maailmaa katselen ja toimin, niinkuin oikeasti sivistynyt ja älykäs ihminen tekee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#36 kirjoitettu
20.08.2021 23:46
No mut joo, kai pitää ihan vaan periaatteen vuoksi opetella samplaan ku se on niin vitusti aidompaa. Käyttään kaikkia hyväksi kysymättä. Ja tykkäättekin siitä vielä. Ihan otettujakin kun pääsee Niinamayan fiitiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#37 kirjoitettu
20.08.2021 23:47
Enkä todellakaan kysy lupia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#38 kirjoitettu
25.08.2021 00:15
en muista onko tästä ketjusta hävinnyt jotain viestejä välistä, mutta mulle on joka tapauksessa sivusta seuranneena tullut sellanen fiilis että tää "aitouden" merkitys on ehkä saattanut mennä vähän ohi.
aitoudesta puhuttaessa kannattaa muistaa ketjun konteksti, eli samplaus, joka viitannee lähinnä siihen, miten hommaa tehtiin joskus ysärillä ja vähän 00-luvun alussakin, eli samplattiin analogisia äänilähteitä hardware-samplerin muistiin, joita sit manipuloitiin samplerista käsin. se on sikäli "aidompaa" kuin se, että on valmiina koneella joku biisi tai äänen pätkä jota käsittelee softassa. tollanen aitous itessään ei toki automaattisesti tee lopputuloksesta parempaa, ja missään vaiheessa kyse ei oo ollut siitä, että musiikin teko ois jotenkin aidompaa jos samplaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niinamaya
758 viestiä
|
#39 kirjoitettu
25.08.2021 02:39 Muok:25.08.2021 02:41
Olen vaan päätellyt, että munkin pitäs alkaa opetella tätä samplaamista. Ku se on ajan henki. Jotenkin olen vaan niin vanhanaikainen. Eli siis otan kenen tahansa biiseistä pätkiä ja vähä muokkaan niitä ja sit sanon tää on mun biisi? Ahaa. Voi vittu ku oon tyhmä ku en oo tajunnut miten täällä hommat menee. Täähän avaa mulle ihan uusia ulottuvuuksia sitten. Thänks!
Niinamaya muokkasi viestiä 02:40 25.08.2021
Muutenkin olen tähän hyväksikäyttöön halunnut perehtyä toiselta kannalta. Aina sitä oppii uutta!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#40 kirjoitettu
25.08.2021 23:39 Muok:25.08.2021 23:40
Niinamaya kirjoitti:
Eli siis otan kenen tahansa biiseistä pätkiä ja vähä muokkaan niitä ja sit sanon tää on mun biisi?
Voit toki niinkin tehdä, ei kukaan estä. Yleensä samplauksessa tosin kyse on enemmän inspiraation hakemisesta kuin tarkoituksenmukaisesta "hyväksikäytöstä". Samplejen käyttö myös luo ainutlaatuisen saundin, joka syntyy silloin, kun lähtömateriaalista luodaan uusi teos (tämä saundi siis ei ole vielä lähtömateriaalissa itsessään; voit ajatella tätä vaikka sen kautta, että jos samplaa biisistä kitarasoinnun ja soittaa sitä useaan kertaan peräkkäin, saa aikaan samanlaisena toistuvan äänen, mikä normaalisti kitaraa soittaessa on mahdotonta).
Samplausta on monenlaista, ja osa samplaustavoista on moraalisesti arveluttavampia kuin toiset, eikä siksi kannata koko menetelmää tuomita sen perusteella, että joku omi pätkän omasta biisistäsi (vai peräti koko biisin?) mulkulla toiminnallaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|