Kirjoittaja
|
D'n'B
|
RJ-808
471 viestiä
|
#1 kirjoitettu
05.09.2004 17:00
Mikä olis semmonen järkevä tapa tehdä deeänbeetä, ei mitään preset-juttuja, vaan ihan itse haluisin luoda niitä monimutkaisia rumpukuvioita? RM1x:llä olen yrittänyt luoda niitä rumpukuvioita grid-sekkarilla, mutta ei oikein onnistu(tai ehkä kärsivällisyys ei riitä). Pitäisikö siinä käyttää enemmän Midi- vai audio(sample)tekniikkaa? Olikohan tyhmä kysymys??
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
DjLime
2918 viestiä
|
#2 kirjoitettu
05.09.2004 20:31
captured kirjoitti:
Voit koklata tehdä ensimmäisenä hiphop-tyylisen rumpuluupin, sitten nostaa tempoa noin puolella, kuten myös jokaisen iskun pitchiä.
Itseasiassa en suosittele tuota. Usein miten hip-hop biitit toimii hyvin siinä 80-90bpm luokkaa, mutta jos ne lyö puolet nopeammalle, niin homma ei kuulosta enään ollenkaan hyvältä. Saman kun tekisi d&b loopille päin vastoin. Se ei enää kuulostakkaan niin fiksulta.
Ennemminkin kannattaa ensin laittaa basari ja sanre kulkemaan mukavasti ja erilaisilla bongoilla, lisä basareilla, hateilla ja snareilla luoda lisää tykitysvoimaa siihen. Kannattaa muistaa tehdä joitakin variaatioita, ettei biisi ala junkkaamaan liikaa paikoillaan. Itse vain aina tunnun syyllistyvän tuohon variaation puutteeseen. Laiskuudesta kärsii koko keho.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu
05.09.2004 21:23
Mä oon nimenomaan sitä mieltä että hiphop-biitin nopeuttaminen toimii d´n´b-biittinä. Mulla on tuollainen Drum Library -vinyyli täynnä hiphop-rumpubiittejä ja soittamalla sitä sopivan nopeasti, toimii se hyvin d´n´b tyylisissiä jutuissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tempo
673 viestiä
|
#4 kirjoitettu
06.09.2004 10:20
Nopeutetut Hip-Hop biitit ei ole ratkaisu pulmaan. Siitä saa vain aikaiseksi munattomia kuvioita ja huonoa soundia.
Paras tapa lähteä tekemään, on alkaa rakentamaan biittiä ensin basarilla ja snarella. Mieluiten eri snaresampleja. Sitten mukaan perus hihatkuviot ja niitäkin on syytä varioida. Bongot ja muut pehmeät perkussiot voi jättää rauhaan, ainakin aluksi. Niillä ei sitä biittiä rakenneta. Itse jättäisin pois kokonaan. Teräviä perkussioita ja muuta hiljaisempaa snarea ja lisää bassorumpuja, jotka eivät ole esillä voimakkaana, vaan taustalla, niin eiköhän se siitä.
Omasta mielestäni gridille läiskiminen on helpompaa ja variaatioita ja fillejä on helppo tehdä, kun siirtää vain muutamaa nuottia.
Mikäli tarkoitit tuolla midi vs. samplesysteemillä jotain, että teetkö rummut erikseen lyömäsoittimilla vai käytätkö jotain pikkuluuppeja, niin suosittelen itse rakentamista. Harjoittelu tekee metsurin, vai miten se menikään..
Tietenkin dnbssä on amana osanaa amenrummutukset ja niillä voi kikkailla ihan samalla tavalla kuin perusrummuilla. Kaikkein huonoimman kuuloista siitä saa, jos looppaa jotain amenbiittiä koko biisin ajan. Se on /Cstä. Niillä on hyvä fillailla tai muuten kikkailla rakennettujen rumpujen kans.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Olavio
|
#5 kirjoitettu
06.09.2004 12:47
DjLime kirjoitti:
captured kirjoitti:
Voit koklata tehdä ensimmäisenä hiphop-tyylisen rumpuluupin, sitten nostaa tempoa noin puolella, kuten myös jokaisen iskun pitchiä.
Itse vain aina tunnun syyllistyvän tuohon variaation puutteeseen. Laiskuudesta kärsii koko keho.
Huoh kuinka tutulta kuullostaa. Mikseristä löytyvän artistin Henki Pois juttuja kuunnellessa aina vaipuu epätoivoon, että miksei saa itse aikaiseksi piittien saksimista ja variaatioita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
RJ-808
471 viestiä
|
#6 kirjoitettu
08.09.2004 11:13
Sain tässä pari päivää sitten jotain D'n'B:n pauketta aikaiseksi. Laitoin ekaksi tempon hitaammalle(91bpm), tein biitin ja sitten laitoin tempon 170:een. Se muuten auttaa jonkin verran kun ekana laittaa hitaammalle, sitä biittiä pystyy silloin käsittelemään helpommin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#7 kirjoitettu
08.09.2004 11:29
Ite mielummin käsittelisin ne rummut sillä oikeella tempolla, mutta melodiat voi tehä puolet hitaammalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jurn:a
794 viestiä
|
#8 kirjoitettu
08.09.2004 11:41
Tempo kirjoitti:
Tietenkin dnbssä on amana osanaa amenrummutukset ja niillä voi kikkailla ihan samalla tavalla kuin perusrummuilla. Kaikkein huonoimman kuuloista siitä saa, jos looppaa jotain amenbiittiä koko biisin ajan. Se on /Cstä. Niillä on hyvä fillailla tai muuten kikkailla rakennettujen rumpujen kans.
Noh itse miellän amenin käytön enemmänkin junkkaan kuin dnb:hen. Saahan sillä toki dnbn puolella lisä hehkua oikein käytettynä sopivalla bpmllä mutta... Assosioittaa aina vain minut nopeampaan rytmittelyyn
jurn:a muokkasi viestiä 12:07 08.09.2004
typotypotypo
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
aleksi
|
#9 kirjoitettu
08.09.2004 13:08
oikopolku hyvään soundiin on napata valmis, korkeatasoinen dnb-luuppi ja saksia siitä yksittäiset iskut instrumenteiksi ja järjestää ne uudestaan. korkeatasoisia luuppeja taas saa sample-CD:iltä. (netistä saa tonkia viikon niin löytää pari hyvää, CD:llä saat monta sataa kerralla)
olen kuitenkin havainnut, että suuri osa bulkki dnb-matskusta itseasiassa ON nopeutettuja hiphop/down-tempo biittejä. homma toimii toisinkin päin: hyviä down-tempo biittejä löytyy "ilmaiseksi" hidastamalla valmiita dnb-luuppeja. helppoa ja hauskaa!
kylläkin täysin feikkiä ja halpaa ja naurettavaa. ne, jotka dnb:tä oikeasti tekevät sydämellä, tekevät tietenkin kaiken alusta alkaen itse. meikäläinen onkin tällainen evil producer, joka oikaisee kaikki mutkat ja käärii hihaan rahat. (demonista naurua)
.aleksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aleksi
|
#10 kirjoitettu
08.09.2004 13:17
captured kirjoitti:
jurn:a kirjoitti:
Noh itse miellän amenin käytön enemmänkin junkkaan kuin dnb:hen. Saahan sillä
Rumpujen nopeusko erottaa dnb:n ja junkan? Kysyn koska en ole varma.
Jako "junkkaan ja dnb:hen" ei ole mitenkään itsestäänselvä. Jungle oli genre, joka edelsi dnb:n tuloa. Voisi ajatella, että junglesta irtaantui dnb, ja siitä on edelleen kehittynyt tuhat ja viis darksteppiä ym. ym.
Jotkut käyttävät "junkkaa" yleissanana, joka kuvaa kaikkia näitä genrejä. Vähän niin kuin jotkut käyttävät sanaa "tekno" kuvaamaan kaikkea elektronista tanssimusaa. Skenemiehelle techno on kuitenkin oma genrensä laajemmassa kentässä.
Tässä välissä pitää myöntää, että en tiedä, mitä junglella nykyään tarkoitetaan. Ilmestyykö nykyään uutta musiikkia, jonka sanotaan olevan junglea? Vai tarkoitetaanko junglella vain niitä vanhoja levyjä, jotka ilmestyivät ennen kuin dnb:stä puhuttiinkaan?
Skenemiehet kertokaa!
.aleksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
rjv
|
#11 kirjoitettu
08.09.2004 19:35
aleksi kirjoitti:
Jotkut käyttävät "junkkaa" yleissanana, joka kuvaa kaikkia näitä genrejä. Vähän niin kuin jotkut käyttävät sanaa "tekno" kuvaamaan kaikkea elektronista tanssimusaa. Skenemiehelle techno on kuitenkin oma genrensä laajemmassa kentässä.
Tässä välissä pitää myöntää, että en tiedä, mitä junglella nykyään tarkoitetaan. Ilmestyykö nykyään uutta musiikkia, jonka sanotaan olevan junglea? Vai tarkoitetaanko junglella vain niitä vanhoja levyjä, jotka ilmestyivät ennen kuin dnb:stä puhuttiinkaan?
Skenemiehet kertokaa!
.aleksi.
kaikki on junkkaa. sit on junglempaa junkkaa (eli oldskool amenchoppailu raggapäläpälä) ja sit on hardimpaa junkkaa, liquid-junkkaa, teknojunkkaa, drumfunk-junkkaa yms yms. riippuen sitten biisin fiiliksestä.
junkka on kivempi sana suuhun kuin drum'n'bass. ei mitään erottelua "tää on junglee ja tää on drum'n'bassia ja tää on techstep artcore plaa plaa plaa". junkassa on just parasta se monimuotoisuus, mutta kuitenkin myös se että samassa setissä voi vaihdella ääripäästä toiseen ilman että se tuntuisi haahuilevalta.
niin ja kyllä sitä amenia käytetään yhä, ei se ole mikään "oldskool-meiningin" etuoikeus.
...
niin ja itse asiaan. yleensä itse teen niin että teen perus 2step biitin ja alan luon sitten siitä eri variaatioita missä basarit ja haamuiskut ovat hieman eri kohdissa aina. tietysti mikään pakko ei ole lähteä sille 2step-linjalle, mutta hyvä on aina pitäytyä jossain perusrytmissä jota sitten varioi. jos paradox-tyyliselle rumpusoololinjalle mennään niin sitten kannattaa seurata sitä mikä tuntuu hyvältä.
rumpusoundeja tulee repäistyä eri breikeistä, layeröinti on päivän sana. riippuen siitä hengestä mitä haluan biisiltä, voin myös käyttää pohjana jotain chopattua breikkiä jonka sitten järjestelen kokonaan uusiksi ja boostaan sitten hieman snarea ja basaria kunnon kickeillä. nuo vanhat räkäiset funkkibreikit kun ovat yleensä sen verran räkäisiä että basarista puuttuu se kovin botne.
yleensä kyllä homma menee niin että layeröin yksittäisistä snare- ja basarisoundeista pohjan rummuille ja lisään sitten haikkoja, shakereita ja perkussioita tuomaan groovea biisiin ja vielä taustalle vanhan breikin, josta leikkaan bassot pois, tuomaan pientä orgaanisuutta biittiin.
hope this helps.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#12 kirjoitettu
10.09.2004 17:30
monophobic kirjoitti:
amen, apache ym.. perus junkkaloopit on alkuperältään alle sadassa iskussa joten olen sitä mieltä että vanhaa funk samplea vaan metsästämään ja pilkkomaan niitä omaksi ja sitten niiden päälle ohjelmoit omat haitsut , pellit, perkussiot ja snaret. tosin tekemäsi d'n'b tyylisuunta jo sanelee millasta soundii pitäisi saada aikaiseksi.. sitä on meinaan erisoundista junkkaa ihan vitusti, tänpäivän genressä jopa eri levy-yhtiöiden soundit on selkeesti tunnistettavissa, esim Full Cycle ja Good Looking Records leirit tekee ihan erilaista settii, eli oma makusi ratkaisee samplaatko vai teetko rumpusi itse..
REMEMBER - THE BEATS ARE OUT THERE!!
niin ja oman leirin sisältäkin voi soundi olla ihan erinlaista jos vertaa sizee ja clipzii.
v hyvänä esimerkkinä et voi puskee dillyt ulos ja seuraavana sit onkin tyyliin commix.
funkkibreikit taustalla tuomaan draivii biitteihin ja fillejä, mut nykyään kyl on tärkeetä et biitit on fättei, paitsi jollei lähe tekee jotain paradox tyylistä kikkailuu.. mut noin yleensä biittien on hyvä olla fättei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
fallen_angel
|
#13 kirjoitettu
10.09.2004 17:33
aleksi kirjoitti:
oikopolku hyvään soundiin on napata valmis, korkeatasoinen dnb-luuppi ja saksia siitä yksittäiset iskut instrumenteiksi ja järjestää ne uudestaan. korkeatasoisia luuppeja taas saa sample-CD:iltä. (netistä saa tonkia viikon niin löytää pari hyvää, CD:llä saat monta sataa kerralla)
olen kuitenkin havainnut, että suuri osa bulkki dnb-matskusta itseasiassa ON nopeutettuja hiphop/down-tempo biittejä. homma toimii toisinkin päin: hyviä down-tempo biittejä löytyy "ilmaiseksi" hidastamalla valmiita dnb-luuppeja. helppoa ja hauskaa!
kylläkin täysin feikkiä ja halpaa ja naurettavaa. ne, jotka dnb:tä oikeasti tekevät sydämellä, tekevät tietenkin kaiken alusta alkaen itse. meikäläinen onkin tällainen evil producer, joka oikaisee kaikki mutkat ja käärii hihaan rahat. (demonista naurua)
.aleksi.
ei se kyl nyt noin oo et vaan oikee tuottaja tekee kaiken alusta ite.
koko dnb sydän on lähteny samplailusta, ja edelleen kaverit kuten calibre käyttää vanhoi funk/soul soundei ja tekee siitä miljoona kertaa toimivamman piisin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aleksi
|
#14 kirjoitettu
13.09.2004 08:40
fallen_angel kirjoitti:
ei se kyl nyt noin oo et vaan oikee tuottaja tekee kaiken alusta ite.
okei, true. samplet on kuitenkin dnb-rakentelun lähtömatskua. kysymys on siitä, osaako niitä käyttää. jok tap valmiin pätkän luuppaaminen on ainakin 100% feikkiä.
mutta mikserissäkin lymyää artisteja, jotka ottavat esim. biittiskaban samplepakin, jossa on yksittäisiä iskuja ja loihtivat siitä fatin dnb-biitin. itse en kykenisi.
.aleksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
rjv
|
#15 kirjoitettu
14.09.2004 19:47
fallen_angel kirjoitti:
biitit on fättei, paitsi jollei lähe tekee jotain paradox tyylistä kikkailuu.. mut noin yleensä biittien on hyvä olla fättei.
mitäs paradoxin biitit sitten on jos ei fättejä? dev ainakin vie drum'n'bassin rummut sinne juurille eli räkäseen funkkiin jossa neekeri huutaa mikkiin UHH C'MON!! ja rumpali vetää ihan älyttömän soolon ja jengi jammaa ihan hulluna.
no okei, tää on ehkä vähän kuvitelmaa. mut imo paradoxin biitit on varsinkin niissä sen synkemissä biiseissä ihan älyttömän fättejä, kun nykysin pyritään enemmän siihen biitin rullaavuuteen. junou.
tjeu: paradox - play twice before listening
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|