Kirjoittaja
|
värilliset soittimet
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#1 kirjoitettu
04.09.2004 20:18
Väsäilin tossa yhtä biittiä ja totesin, että pystyn pään sisälläni muodostamaan soittimista eri värejä. Koitin ajatella jokaista soitinta värinä ja lopputulos;
akustinen kitara - ruskea, ehkä myös pikkaisen oranssi tai punainen
akustinen piano - vaalean sininen
ept - punaista, pikkaisen myös vaaleanpunaista
vanhan kuuloset EPt - keltasta, vähän vihreetä myös
urut - harmaa, musta, ruskea
basso - ruskea, musta
jouset - sinisiä, valkoisia
sähkö kitarat - keltainen, ruskea
Biisin kokonais miksaus vaikuttaa asiaan myös ratkaisevasti, mitä hengittävämpi/elävempi biisi on, niin sitä vivahteikkaampi se on väreiltään. Lämpimät miksaukset tuntuu yleensä puna/ruskealta. Kylmät taas sini/valkoiselta.
Vanhoista Cypress Hill:n biiseistä tulee ihan mieleen ruskea.
Es2 muokkasi viestiä 20:19 04.09.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
PehmoA
1071 viestiä
|
#2 kirjoitettu
04.09.2004 20:27
Ekana tuli mieleen et mitä jäbä on napannut?
Mutta toisaalta onhan tämä ihan tosi juttu, että tietyt äänet tuo tiettyjä mielikuvia mieleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
skyz
|
#3 kirjoitettu
04.09.2004 20:34
PehmoA kirjoitti:
Ekana tuli mieleen et mitä jäbä on napannut?
Mutta toisaalta onhan tämä ihan tosi juttu, että tietyt äänet tuo tiettyjä mielikuvia mieleen.
Myönnyn tuohon PehmoA:an kirjoitukseen, kumpaankin kohtaan, älä kuitenkaan ota tätä niin vakavasti.
Kun luin tämän viestin ekaa kertaa, aloin itsekkin miettiä mitä värejä joku tietty soitin tuo mieleen, mutta en syventynyt miettimään niitä, ja eipä tullut mitään oikein mielee...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#4 kirjoitettu
04.09.2004 20:48
blobbo1 kirjoitti:
PehmoA kirjoitti:
Ekana tuli mieleen et mitä jäbä on napannut?
Mutta toisaalta onhan tämä ihan tosi juttu, että tietyt äänet tuo tiettyjä mielikuvia mieleen.
Myönnyn tuohon PehmoA:an kirjoitukseen, kumpaankin kohtaan, älä kuitenkaan ota tätä niin vakavasti.
Kun luin tämän viestin ekaa kertaa, aloin itsekkin miettiä mitä värejä joku tietty soitin tuo mieleen, mutta en syventynyt miettimään niitä, ja eipä tullut mitään oikein mielee...
Jonkun aikaa pyöritelly tätä asiaa päässä. Musta tuntuu että mun biiseistä on oikeastikkin tullut täyteläisempiä, koska voin niinku miettiä, että minkälainen soitin/melodia sopii "väritykseltään" muitten kanssa yhteen ja miten ne soittimet pitäis asetella. Myös kun miettii koko biisin miksaamista, niin helposti miettii väreinä, että millainen siitä miksauksesta loppupeleissä tulee. Enään ei tunnu siltä, että joku soitin olis pitäny olla eri tai että soitin pitäis vaihtaa. Vaikeeta selittää mitä tarkotan, mutta mua kuitenkin tää juttu on helpottanu.
Es2 muokkasi viestiä 20:49 04.09.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
hipit
|
#5 kirjoitettu
06.09.2004 00:07
Es2 kirjoitti:
sähkö kitarat - keltainen, ruskea
No kyllä musta sähkö kitara on punanen.
--
Gonzaleksen top 5
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DjLime
2918 viestiä
|
#6 kirjoitettu
06.09.2004 01:39
Fum kirjoitti:
Itse pystyn myös määrittämään mielessäni minkä värisiä tai joskus jopa muotoisia soundit ovat.
Minulla taas tulee aina väri ja muoto mieleen jos kuuntelen biisiä. Siksi monissa trance biisien kommenteissa käytän termiä neliskulmainen soundi tai liian kovat(/neliskulmaisella tavalla olevat) soundit. Hyvä siitä on sitten artistin ottaa selvää mitä tarkoitan se vaan on sellainen tietynlainen ei kiva. Pyöreät soundit on kivoja, neliöt ei.
Fum kirjoitti:
Samasta jutusta ovat "kärsineet" mm. monet suuret musiikilliset nerot ja on tietääkseni hyvin yleinen absoluuttiseen sävelkorvaan taipuvaisilla ihmisillä. Ainakin se on merkki rikkaasta sisäisestä aistimaailmasta.
Näköjään tästä "kärsii" vähemmän musiikillisetkin nerot kuten minä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
en5ca
217 viestiä
|
#7 kirjoitettu
06.09.2004 02:46
Mulla menee lähinnä vaan yksittäisten sävelten kanssa noita värejä, ja ei niissäkään kaikkien sävelten kanssa.
E unainen
A=vihreä
D=keltainen
G=sininen
Taitaa olla tällä foorumisysteemilläkin synesteetikon vikaa kun jotain kirjainmerkkiyhdistelmiä muutelee näköjään tommosiksi naamapalloiksi mielessään.
en5ca muokkasi viestiä 02:46 06.09.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#8 kirjoitettu
07.09.2004 12:31
DjLime kirjoitti:
Minulla taas tulee aina väri ja muoto mieleen jos kuuntelen biisiä. Siksi monissa trance biisien kommenteissa käytän termiä neliskulmainen soundi tai liian kovat(/neliskulmaisella tavalla olevat) soundit. Hyvä siitä on sitten artistin ottaa selvää mitä tarkoitan se vaan on sellainen tietynlainen ei kiva. Pyöreät soundit on kivoja, neliöt ei.
Tuostakin kärsin. Välillä tulee sillein; "muuten ihan jees, mut toi sun kikkis on kyl täys neliö".
Pitäs varmaan koittaa vaihtaa värejä softassakin. Piano vaaleensiniseks, bassot mustiks ja sillee.
Tästä lähin, ku joku kysyy täällä foorumilla biittien teosta, nii pitää varmaan vastata väreillä.
"Sun miksaus on kokonaan valkoinen, miksaa vähän ruskeeta sinne joukkoon, nii kuulostaa paremmalta. Noi sun urut on kans vähän liian vihreet."
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#9 kirjoitettu
07.09.2004 13:41
Fezz kirjoitti:
Joo, vahvasti tuntuu musa väreinä ja erityyppisinä kosketuksina. Myös maisemia näkyy ja kaikkea mahdollista. Noi värit kyllä vaihtelee aina biisien ja ajanjaksojen mukaan enkä menis vetämään noin rankkoja yleistyksiä miltä mikäkin soitin värinä näyttää.
Niin siis tuntuu, että noi värivaikutelmat vaihtelee ihmisittäin aika paljonkin. Mulla vaan nyt on normaalisti noin. Tosin oon kyllä kuullu valkosiakin pianoja ja vihreitä urkuja. Myös jos on erittäin paljon reverbiä käytetty, niin sillon se on khyl erittäin vihreä.
Mulla tuntuis puhtaan analyyttisesti ajateltuna että harmoninen rakenne näkyy värisavyinä ja rytminen sovitus erilaisina kosketusherkkyyksinä. Yleisesti hyvä sovitus on sellainen jossa värit ovat sopusoinnussa ja ote on varman voimakas mutta ei kumminkaan niin pusertava että se sattuu. Hyvä biisi on kuin aalto joka nappaa vastuttamattomaan otteeseensa ja heittelee sitten uhriansa miten sattuu mutta silti nautinnollisesti.
Hyvin sovitettu biisi on sateenkaari?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tacere
|
#10 kirjoitettu
14.09.2004 13:53
Mulla tulee värejä eri sävellajeista, tai oikeastaan ne on sellaisia sävyjä, eikä niinkään vahvoja värejä... Tai siis sävellajilla on joku perusväri, mutta riippuen melodiasta, kadensseista, progressioista, soundeista, sen tarkempi sävy vaihtelee mielessä...
Gm = vihreä
Dm = oranssi
Em = väritön...Musta
Cm = keltainen
Am = punainen
Hm = violetti
Fm = väritön...harmaa
Duuri sävellajit on yleensä noitten vastavärejä, mutta se vähän vaihtelee...
Ja sitten "välisävellajit" (esim. As molli) ovat noiden värien yhdistelmiä. Toi on aika häilyvää mulla välillä riippuen musiikin tekstuurista, mutta noi listatut tossa pitää mulla aika hyvin paikkansa.
Sitten absoluuttisesta sävelkorvasta sen verran, että mulla on sillä tavalla hassusti, että tunnistan sävelet päättelemällä. Mulla on kolme perusääntä (Gb, Eb ja Ab), jotka kuulen, ja niiden avulla sitten pystyn intervalleilla tunnistamaan kyseessä olevan sävelen. Ja hassua on nimenomaan se, että ne on tuollaisia alennettuja säveliä noi mun "apusävelet"... Se johtunee siitä, että olen yli kymmenen vuotta soitellut ja sovitellut materiaalia antiikkiflyygelillä, jota on joutunut pitämään 0,5sävelaskelta alavireessä, koska muuten sen ikivanhat kielet ei kestä ja katkeaisi. Ja sitä en halua, koska 200vuotta vanhoissa kielissä on sellainen mielenkiintoinen oikeinkin mukavan ankea ja ainutkertainen soundi... (siitä tulee näytettä sitten joskus kun kerkeän sooloprojektilleni väsätä mikseriin sivut)
Sitten pystyn myös kuulemaan tempon... Onko se nyt sitten absoluuttinen tempokorva?
Siinäkin toimii sillä tavalla, että tiedän aina mikä on 160bpm, ja sitten tiedän siitä tasajakoiset tempot 80bpm, 40bpm, 200bpm, 240bpm jne. ja niistä sitten päättelen tempot jotak ovat niitten välissä, ja sitä kun välillä aina metronomin kanssa harjoittelemalla ylläpidän, niin ei hirveän usein yli 5bpm:n heittoja arvioissa tule Paitsi kännissä
Tacere muokkasi viestiä 13:57 14.09.2004
Menipäs taas jo ohi aiheen
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#11 kirjoitettu
14.09.2004 14:02
Louha kirjoitti:
Miten musta sähkö kitara voi olla punanen kin?
Siten, että mustaksi maalatut sähkökitarat sovat siten, että ne kuullostavat punaisilta?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hombre Muerto
3489 viestiä
|
#12 kirjoitettu
14.09.2004 15:28
captured kirjoitti:
Ainut asia johon äänet ja musiikin voin yhdistää, on ruoka ja maut yleensä. Esimerkiksi jazz n bass on ananasta suolalla maustettuna, funk on sitruunaa, klassinen musa vettä, dance siideriä jne. Tietenkin nämä assosiaatiot johtuvat omista kokemuksista, tosin.
Samasta syystä jos näen musiikissa värejä, ne ovat lähes poikkeuksetta albumin kansitaiteen sävyisiä. Se siitä mielikuvituksesta, siis...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MCMLXXXVIII
|
#13 kirjoitettu
14.09.2004 15:41
HULLU...!!?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tacere
|
#14 kirjoitettu
15.09.2004 09:04
Fum kirjoitti:
Kovasti näyttää siltä että absoluuttinen sävelkorva ei oo mikään mysteerijuttu vaan täysin opittavissa tosin vaatii systemaattista ja pitkäjänteistä harjottelua.
Näin mäkin sen kokisin... Tai siis ehkä kaikki ei voi sitä oppia, kun kyllähän se jotain tiettyä synnynnäistä vaatii. Mutta jos on yhtään auditiivinen henkilö niin kyllä se varmasti on opeteltavissa. Mulla on tullut itsestään toi mitä tähän saakka osaan, ja melkein kaikki sävelet pystyn jo tunnistamaan, mutta pitäis vähän treenata, niin sitten olis oikeasti se "absoluuttinen" korva. Ettei kännissäkään mee väärin arvaamaan Onhan se sävelten tunnistaminen esim. äänestä joka syntyy kaljapulloon puhallettaessa aika "neat party trick"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Effekt
1473 viestiä
|
#15 kirjoitettu
16.09.2004 21:49
Tulipa tästä mieleeni legendaarinen Hurriganes tarina, kun Remu totesi miksaajalle miksaus vaiheessa että "laita siihen enemmän ammetta, lisää ammetta! Teksasia, teksasia! Ja vähän punaista!" Ja miksaaja väänti EQ namistaa pöydän linjasta jossa ei ollut sisään tuloa, ja Remu huudahti iloisena "just noin, just tollee!".
Kyllä henk koht tunnen ainakin erään muusikon joka omaa absoluuttisen sävelkorvan ja saa sitä kautta väri-ilmiöitä, mutta riitasoinnuista ja epävireisyydestä hänelle syntyy sinisiä säveliä. Tästä hyvä esimerkki kun kävin kerran heillä hänen poikansa soitti fagottia yläkerrassa ja mies makasi sohvalla silmät kiinni, ja vaimonsa sanoi minulle "odotappa hetki, ukko näkee taas sinistä"...
Effekt lisäsi viestiin 21:49 16.09.2004
Ai niin, kyllä meille tehtiin ala-asteen musiikkiluokalla testi, jossa soitettiin jonkin näköistä ambient äänimaisemaa, ja kysyttiin mikä väri musiikista tulee mieleen, ja miltei kaikki vastasivat punainen, ja muutama ei saanut mitään väriä. Olen silti sitä mieltä että värit ovat persoonasta kiinni, jokainen näkee sävelen kohdalla oman värinsä, eikä yleistä väriä tietyille sävelille ole...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#16 kirjoitettu
16.09.2004 21:59
Effekt kirjoitti:
... joka omaa absoluuttisen sävelkorvan ja saa sitä kautta väri-ilmiöitä, mutta riitasoinnuista ja epävireisyydestä hänelle syntyy sinisiä säveliä.
Aistien sekoittumista. Solomon Shereshevskin, joka muisti kaiken, aivot toimivat tällä tavalla. Tosin se oli paljon laajempaa, kuin vain kuulo- ja näköaistin sekoittumista. Loppujen lopuksi sällin muisti pimahti ja eli jossain lumemaailmassa loppuikänsä...
Kukkonen muokkasi viestiä 21:59 16.09.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jakeriver
1572 viestiä
|
#17 kirjoitettu
17.09.2004 20:54
Suurehkot säveltäjät ovat kautta aikojen nähneet sävelet väreinä. Tuskinpa olisi esimerkiksi Beethovenin sinfoniat sitä, mitä ne ovat ilman tätä ominaisuutta (ja kyllä. kaveri muisti myös kaikki soittimien äänet..). Esimerkiksi Sibelius näki värejä ja sävelsi teoksistaan niin hienoja. Itsekin näen värejä kun soitan. Enemmän kylläkin muotoja. Värit ovat yhdistettynä esimerkiksi viikonpäiviin ja kuukausiin. Musiikin kuviot muotoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KillThatHooker
|
#18 kirjoitettu
17.09.2004 21:01
hei vittu! kohtalon toveri! mie olen vaiennu visusti tästä päätäni "vaivaavasta ominaisuudesta". mutta näen vain biitit itse väreinä... esim. ice cuben check yo self-biisin näen keltaisena... bluesin näen vihreänä ja sinisenä. aika jännää muuten ku ajattelee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kukkonen
1735 viestiä
|
#19 kirjoitettu
17.09.2004 21:08
Nyt, kun on mainittu sama ominaisuus monilla taitavilla säveltäjillä, niin ilmaantuu, kuin tyhjästä pari neroa lisää...
Itse en värejä näe. Stereokuvassa (päänsisällä) kyllä jonkinlaisia muotoja. Eli jos haikat on pannattu tiukasti vasemmalle, niin siellä välkkyy jotain muotoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#20 kirjoitettu
18.09.2004 13:50
Effekt kirjoitti:
Tulipa tästä mieleeni legendaarinen Hurriganes tarina, kun Remu totesi miksaajalle miksaus vaiheessa että "laita siihen enemmän ammetta, lisää ammetta! Teksasia, teksasia! Ja vähän punaista!" Ja miksaaja väänti EQ namistaa pöydän linjasta jossa ei ollut sisään tuloa, ja Remu huudahti iloisena "just noin, just tollee!".
Tuosta tulee mileen se legendaarin tuottaja kikka, joka jokaisella tuottajalla pitäisi olla valokoimassa. Efekti, joka päällenapauettuna ei tee mitään muuta kuin lisää artisin korviin 3 desibeliä lisää äänenvoimakkuutta. Aina kun saundi on kunnossa ja se kitaristi tahtoo taas vähän lisää jytyä siihen saundiin, niin laittaa vain en efktin päälle, niin johan kelpaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|