Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Onko kouluttautuminen kusetusta?


harmaalokki
2120 viestiä

#41 kirjoitettu 22.10.2022 13:28

Uppe kirjoitti:
katai kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
katai kirjoitti:
Mielenkiintoinen seikka on se, että hedelmien itsepunnitsemisen tapaan ...

[...] saksalaisessa Lidlissä [...] kassahenkilö suorittaa punnituksen kassalla ja asiakas pääsee helpolla siinäkin ilman mitään hintalappujen liimauksia ja koodinumeroiden hakuja. Hinnoittelu toimii punnituksessa automaationa kassalla nopeasti. Saksalaiset osaa palvelun ja ja satsaa siihen, sekä tekniikan valjastamisen oikealla tavalla palvelun parantamiseksi. Hyvä suunta, josta suomalaisetkin voi oppia. (Tämä ei ollut mainos)

Minusta taas tuo suunta on hirveä.

Lidlissä käydessä tuntuu kuin tulisi ympäristön ja tilanteen ohjailemaksi, sen sijaan että olisi vapaasti valitseva ja omaan tahtiin kauppareissunsa hoitava yksilöasiakas. Sisään, kamat mukaan tiukasti pakatuista hyllyistä ja prosessoitavaksi kapeiden porttien läpi.

Ihan oikeasti välttelen Lidlissä käymistä siksi että ostokokemus on siellä ahdistava verrattuna vaikkapa Prismaan.

Toinen mielenkiintoinen ero isojen ryhmien ostokokemuksen välillä on se, että S-ryhmän itsepalvelukassoista pääsee kulkemaan vapaasti, mutta Citymarketeissa pitää näyttää kuitti porteilla. Kertoo välillisesti ko. ryhmien laitteistohankinnasta päättävien suhtautumisesta ihmisiin.

Otin kantaa ainoastaan hedelmä- / vihannesosaston toimivuuteen ja eroihin Lidlin ja suomalaisten kauppaketjujen välillä, sekä saksalaisten haluun palvella ystävällisesti asiakasta tässä(kin) kohtaa. Toki on ok, että tuot esille kokemasi kauppakammon Lidlin kohdalla ja voit toteuttaa yksilöllisyyttäsi suomalaisissa kaupoissa punnitsemalla hevi-tuotteet omin käsin vanhentuneella tekniikalla.

Lidlin palvelumallin kokeminen ystävällisyytenä on sekin subjektiivista. Eikä siellä tekniikka ole uudempaa - tietääkseni hedelmälajikkeiden tunnistaminen yms. tehdään Lidlin kassoilla vielä ihmisvoimin. Eli siis Lidlin kassahenkilön pitää (tietääkseni) itse tunnistaa lajike ja mitä nappia painaa, sen sijaan että hedelmäpussin sisältö kuvattaisin, tunnistettaisiin, punnittaisiin ja hinnoiteltaisiin automaattisesti tekoälyn avulla.

Taitaa olla niin, että se minkä sinä koet ystävällisenä [ihmisen tekemänä] palveluna, minä koen eräänlaisena asiakkaan toimijuuden rajoittamisena ( https://fi.wikipedia.o... ). Liekö jonkinlainen kulttuuriero tuokin.

Liittyvä kysymys olisi, mistä tuo ero johtuu ja kelpaisiko meille kummallekin palveleva robottikassa ja/tai muulla tavoin automatisoitu ostotapahtuma.

Minusta tosiaan tuntuu nykyisin oudolta jos ihminen joutuu punnitsemaan hedelmät tai näyttämään lukijalle pakkauksen viivakoodin puolestani. Mutta jos sen tekisi robotti - tai veloitus hoidettaisiin automaattisesti hyllystä ottamisen yhteydessä kuvantunnistuksen yms. avulla - niin todennäköisesti sopeutuisin siihen melko nopeasti.




geeli kirjoitti:
Voitaisiin palata alkuperäiseen tämän viestiketjun aloitukseen [...]

Pahoitteluni varsinaisesta aiheesta poikkeamisesta.

Näkisin hyvänä asiana sen, että jokainen ihminen saa paljon mahdollisuuksia yrittää ymmärtää monia eri asioita, riippumatta siitä mistä elantonsa saa.

Mitä tulee siihen näkökulmaan että koulutuksesta hyötyminen edellyttää alakohtaisesti tiettyjen älykkyyskriteerien täyttämistä: vaikka yksilöiden välillä on eroja kognitiivisissa kyvyissä, niin sellainen jako - joka siis yhteiskunnassamme on edelleen monilla tavoin olemassa - on kyseenalainen pitkällä tähtäimellä, koska kaikkien ihmisten kaikkia potentiaaleja ei mikään tieteemme kykene (vielä?) luotettavasti mittaamaan ja ennustamaan.


Pikemminkin on niin, että meillä on työelämässä (ja yhteiskunnassa laajemmin) tunnistettu tietyt lokerot - senhetkisten sekä historiallisten seikkojen muotoilemina - ja ollaan opittu pääpiirteisesti millaiset palikat niihin ennalta tunnettuihin lokeroihin sopivat. Kuitenkin tuon ulkopuolella (myös ajallisesti) on paljon sellaista ihmisyyden potentiaalia mitä emme ole oppineet vielä edes käsittämään, saatikka mittaamaan tai lokeroimaan.

Toisinsanoen, kun yritämme päättää kenelle kannattaa opettaa mitäkin ja kenelle ei, niin voidaan lähestyä sitä vain jo olemassaolevan viitekehyksistä. Jos pyritään siinä objektiivisuuteen, niin samalla väistämättä rajataan se vain varmasti tunnettuun. Noilla rajauksilla on hyvät ja huonot puolensa.


TL,DR: ei oppi ojaan kaada, eikä huomista rakenneta eilisen ehdoilla.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#42 kirjoitettu 22.10.2022 16:38 Muok:22.10.2022 16:39

katai kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
katai kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
katai kirjoitti:
Mielenkiintoinen seikka on se, että hedelmien itsepunnitsemisen tapaan ...

[...] saksalaisessa Lidlissä [...] kassahenkilö suorittaa punnituksen kassalla ja asiakas pääsee helpolla siinäkin ilman mitään hintalappujen liimauksia ja koodinumeroiden hakuja. Hinnoittelu toimii punnituksessa automaationa kassalla nopeasti. Saksalaiset osaa palvelun ja ja satsaa siihen, sekä tekniikan valjastamisen oikealla tavalla palvelun parantamiseksi. Hyvä suunta, josta suomalaisetkin voi oppia. (Tämä ei ollut mainos)

Minusta taas tuo suunta on hirveä.

Lidlissä käydessä tuntuu kuin tulisi ympäristön ja tilanteen ohjailemaksi, sen sijaan että olisi vapaasti valitseva ja omaan tahtiin kauppareissunsa hoitava yksilöasiakas. Sisään, kamat mukaan tiukasti pakatuista hyllyistä ja prosessoitavaksi kapeiden porttien läpi.

Ihan oikeasti välttelen Lidlissä käymistä siksi että ostokokemus on siellä ahdistava verrattuna vaikkapa Prismaan.

Toinen mielenkiintoinen ero isojen ryhmien ostokokemuksen välillä on se, että S-ryhmän itsepalvelukassoista pääsee kulkemaan vapaasti, mutta Citymarketeissa pitää näyttää kuitti porteilla. Kertoo välillisesti ko. ryhmien laitteistohankinnasta päättävien suhtautumisesta ihmisiin.

Otin kantaa ainoastaan hedelmä- / vihannesosaston toimivuuteen ja eroihin Lidlin ja suomalaisten kauppaketjujen välillä, sekä saksalaisten haluun palvella ystävällisesti asiakasta tässä(kin) kohtaa. Toki on ok, että tuot esille kokemasi kauppakammon Lidlin kohdalla ja voit toteuttaa yksilöllisyyttäsi suomalaisissa kaupoissa punnitsemalla hevi-tuotteet omin käsin vanhentuneella tekniikalla.

Eikä siellä tekniikka ole uudempaa - tietääkseni hedelmälajikkeiden tunnistaminen yms. tehdään Lidlin kassoilla vielä ihmisvoimin.


Sorry Geeli munkin puolesta.

Suomalaisen ketjun punnitusprosessi asiakkaan tekemänä (esim. Prisma):

1. Etsi puntari
2. Jonota puntarille
3. Etsi koodi
4. Paina nappia
5. Ota tarra, jossa hinta ja viivakoodi
6. Liimaa tarra pussiin
7. Skannaa tarran viivakoodi (mikäli asiakas toimii itsepalvelukassalla)

Seitsemän asiakkaan tekemää toimintoa.


Lidlin punnitusprosessi kassahenkilön tekemänä:

1. Aseta punnittava tuote puntarille
2. Paina koodinappia

Kaksi kassahenkilön tekemää toimintoa.
Huomattava ero tekniikassa Lidlin hyväksi.

En tunne palvelun rajoittavan omaa toimintaani, päinvastoin.

^ Vastaa Lainaa


J. Hifish
829 viestiä

#43 kirjoitettu 24.10.2022 22:04

No voi vittu ku harmittaa nii vitusti suomalaisena kuluttajana ku kehdataan tarjota liian paljo erilaisia palveluja erilaisissa ympäristöissä perkele!

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#44 kirjoitettu 28.10.2022 10:39

J. Hifish kirjoitti:
No voi vittu ku harmittaa nii vitusti suomalaisena kuluttajana ku kehdataan tarjota liian paljo erilaisia palveluja erilaisissa ympäristöissä perkele!


Se on tämä helvetinmoinen paapominen joka puolella päällä. Pumpuleissa pidetään ja jatkuvasti palvellaan ... Joku päivä aion Prisman tai K-kaupan kala- / liha-palvelutiskillä asioidessani ehdottaa palvelualttiille kauppiaalle tiskin takana, että saanko tulla ihan ite fileroimaan sen lohen, jonka aion ostaa! Muuten ei tuu kauppoja, perkele! Tarvittaessa uhkaan kävellä kylmätiskille, jossa on valmiiksi kelmuun pakattua lohta ja otan sellaisen mielenosoituksellisesti ja itsenäisyyttäni korostaen ostoskoriin omin käsin! Mahtaa siinä kalatiskin kauppiaalla hymy hyytyä! Sitä pärjätään omillaan, niinku suomalaisen kuuluukin! Ei se ois ennen vanhaankaan ilman omia käsiä onnistunu, kun oli suo, kuokka ja Jussi! Perkele!

^ Vastaa Lainaa


harmaalokki
2120 viestiä

#45 kirjoitettu 28.10.2022 11:21 Muok:28.10.2022 11:21

Uppe kirjoitti:
[...] Joku päivä aion Prisman tai K-kaupan kala- / liha-palvelutiskillä asioidessani [...]

Nössön touhua moinen.

Oikea lihansyöjä uskaltaa olla sen verran rehellinen sekä uhreilleen että itselleen, että tappaa, suolistaa, nylkee, paloittelee yms. uhrinsa itse. Eikä ota uhreikseen avuttomuuteen jalostettuja tuotantoeläimiä tai muita puolustuskyvyttömiä, vaan villejä ja voimakkaita luontokappaleita, taistellen tasavertaisesti uhriensa ehdoilla eikä huijaten esim. ampuma-aseilla.

Eli hemmettiin sieltä Prisman lihatiskiltä, senkin pullamössönuori, ja mars hankkimaan karhunlihaa aseistettuna puukoilla. Eikä kosketa jäniksiin tai peuroihin jos karhua ei löydy - moinen olisi kunniatonta alisuoriutumista ihmisen älyllä siunatulle klingonille.

/s

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#46 kirjoitettu 28.10.2022 13:34

katai kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
[...] Joku päivä aion Prisman tai K-kaupan kala- / liha-palvelutiskillä asioidessani [...]

... mars hankkimaan karhunlihaa aseistettuna puukoilla ...

Ei mitään puukkoja, paljain käsin pitää kaato tehdä ja sitten purraan kaulavaltimo poikki. Tämä on systeemi metsäreviirissä. Edellinen esimerkki oli hyvinvointivaltion kauppareviirissä, siellä ei valitettavasti ole villieläimiä ... Käytännöt siis reviirin mukaan ...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#47 kirjoitettu 29.10.2022 13:07

IT kirjoitti:
Uppe kirjoitti:

Ei mitään puukkoja, paljain käsin pitää kaato tehdä ja sitten purraan kaulavaltimo poikki. Tämä on systeemi metsäreviirissä.


... sille karhulle näytetään paljasta persettä ...


Ei uskalla, Otso voi syödä pallit ja häipyy röyhtäillen paikalta ...

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu