|
Kirjoittaja
|
Uutta musaa: Downflight ja Parasite Lost
|
|
Uppe
2014 viestiä
|
#1 kirjoitettu
24.12.2021 23:36
F|Bitch kirjoitti:
NHX kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä. Ihan mielenkiintoiset viritelmät.
Jos joskus haluat lisää laatua ja kohti vinyylilevyjä, niin suosittelen Zoom H5 -nauhuria, jossa on valmiina erittäin laadukkaat X/Y-stereomikit ja toimii myös äänikorttina. Sillä on mukava nauhoitella ja ei tarvitse olla konetta vieressä.
t. Niko
Eipä näy tää tieto/taito teidän musiikissa. Että missä vika? Häh kysympä vaan..
Voisitko konkretisoida väitteesi joillakin faktoilla, ettei mene pelkän tyhjänpäiväisen vittuilun puolelle. Kyse on siis musan teknisestä toteutuksesta, ei mielipiteestä musiikista.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
curved

236 viestiä
|
#2 kirjoitettu
25.12.2021 00:58 Muok:03.01.2022 22:41
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AiJ
214 viestiä
|
#3 kirjoitettu
02.01.2022 12:55
Ihan hyvää musaa oot saanut aikaiseksi.Äänen laatu on sopiva.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
cedarbear
3173 viestiä
|
#4 kirjoitettu
02.01.2022 14:21
aurinkoP kirjoitti:
Leikkikää te vain teknisellä leikkikentällänne ja piehtaroikaa pätevyydessänne. No problem with that. Mutta tehkää myös jonain päivänä yhtä hyviä biisejä kuin Downlight, Parasite Lost, Greet the New World ja We're All Light.
Piristävä asenne, hauskaa luettavaa. Studio- ja härpäkekettujen jutut ovat minullekin jokseenkin vieraita.
Kävin vihdoin kuuntelemassa nuo biisit, ja ovathan ne melko persoonallisia, eivät välttämättä ihan minun makuuni. Makuasioista yleensäkin, jos saan käyttää kulunutta sanontaa: biisien hyvyys on ns. suhteellista, etenkin omien biisien kohdalla, sen olen ainakin minä oppinut.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
03.01.2022 14:59
aurinkoP kirjoitti:
Herrasväki Halliketulle esittäisin myös kysymyksen, että mitä tarkoittaa käyttämänne verbi "clipata"? Ei kuulu minun slangiini.
clippaus on signaalin äänentason leikkautumista maksimiin mahdolliseen, kun se on sen ylittänyt. käytännössä siis biisi on liian kovalla. clippaaminen kuulostaa tilanteesta riippuen joko huomaamattomalta tai ikävältä särinältä.
jos tarjoat musiikkia masteroitavaksi, masteroija todennäköisesti pyytää, että hiljennät biisin äänenvoimakkuutta, jotta clippausta ei tapahdu.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu
04.01.2022 11:13 Muok:04.01.2022 11:15
aurinkoP kirjoitti:
Olen joskus äänityskokeilujeni alkuaikana (ts. yli 10 v sitten) saanut aikaan musiikkia, jossa oli nimenomaan digitaalisysteemin aiheuttamaa särinää ja se kuulosti ihan oikeasti paskalta. Vaikka tuskin omistan äänitystekniikan suhteen maailman tarkimmat korvat, voin sanoa ettei nykyisessä musiikissani ole sitä.
Downflight-biisin kohdalla äänitysprosessi ei varmaan ole clipannut, mutta valmiin biisin mp3-tiedosto clippaa kyllä. biisin sounditasapainosta (vaimeat korkeat äänet) johtuen clippauksesta aiheutuneen rätinän kuulee kohtuullisen helposti, ja sitä rätinää on läsnä ainoastaan silloin, kun signaali on selvästi ylittänyt nollan.
subjektiivista on sit se, miten paljon se tässä tapauksessa haittaa. mä en ole moksiskaan pienestä clippauksesta jos siitä aiheutunut räsähdys hukkuu jonkun voimakkaan transientin alle, ja joskus sellanen voi olla ihan toivottukin efekti. Downflight-biisin kohdalla clippausrätinä kuulostaa niin erilaiselta biisin muuhun äänimaailmaan verrattuna, että se ei sulaudu ihan yhtä hyvin mukaan, eikä se siten tue biisin fiilistä, vaan kuulostaa huolimattomalta kämmiltä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#7 kirjoitettu
04.01.2022 12:03
Tyhmän kysymyksen saa esittää jos kertoo etukäteen, että se on tyhmä .. jookosta? KIva, tässä se sitten tulee kun kerran asiasta keskustellaan.
Jos miksatussa raidassa ei ole särinää ja masteroinnissa taso on asetettu prosessin viimeisenä olevalla limitterillä -2:een, niin joskus harvoin käy kuitenkin niin että lopputuotos saattaa särähtää jossain kohtaa.
Kyse lienee siitä, että masteroinnissa on potkua kuitenkin liikaa ja ennen viimeistä limitteriä tapahtuu jossain kohtaa prosessia tason ylitys vaikka masterointiohjelman (Izotope) in- ja outputmittarit eivät makaisi "punaisella" alueella.
Vaan voiko särähdys syntyä vielä jostain muustakin? Pro toolsissa särinää syntyy yleensä silloin kun koneen prosessoritehoista on käytössä yli 90%, mutta ei yhden raidan masterointi pro toolsissa syö tehoja lähellekään tuota maagista rajaa.
--------------------
Varsinaisesta asiasta sen verran, että po. biisit ovat minusta ihan OK paitsi että ekassa vedossa vokaalit jäivät omissa luureissani vähän taustan alle. Persoonallista ääntä ja tulkintaa kestää kyllä kuunnella vaikka se olisi hiukan enemmän pinnassa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#8 kirjoitettu
04.01.2022 13:08
Sen verran jäi aikanaan tietoliikennetekniikan kurssilta mieleen, että kehtaan sanoa seuraavaa ( ). Säröä syntyy, kun kanavan äänen voimakkuus jollain taajudella on liian kova. Yllättävän vähän mahtuu yhteen instrumentaaliin tavaraa. Ja vokaalit vielä pitäisi saada mukaan.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#9 kirjoitettu
04.01.2022 14:34 Muok:04.01.2022 14:36
Noin minäkin arvelen, että asia on eli jossain kohtaa joku yksittäinen kovempi ääni johtaa hetkellisesti ja hiuksenhienosti sen kriittisen punaisen viivan ylittämiseen koko biisin osalta. Mutta punainen värikään mittaristossa ei toisaalta aina johda selvästi kuultavaan häiritsevään säröytymiseen.
Tai sitten voisi kai (?) olla niin, että pientä säröytymistä ei vaan aina huomaa jos ei kuuntele tarkalla korvalla.
Kaksi todistettavasti selvää syytä siis löytyy: liiallinen volyymi ja prosessorien tehon maksimin lähestyminen.
Ja tietysti lähdetään siitä, että masterointiplugarit toimivat siten kuin on tarkoitettu eli ilman pugeja.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#10 kirjoitettu
04.01.2022 14:52
Sen myös näkee audioeditorissa...että aalto leikkautuu...amplitudi on liian kova.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#11 kirjoitettu
04.01.2022 15:29
geeli kirjoitti:
Sen myös näkee audioeditorissa...että aalto leikkautuu...amplitudi on liian kova.
Totta; pahan leikkautumisen huomaa hyvin helposti kuuntelemattakin masterointiohjelmasta kun katsoo aallon kuvaajaa.
IKMultimediallakin on aika hyvä valvontatyökalu josta näkee paitsi tuon, myös panoroinnin useampanakin graafisena kuvaajana. Aiemmat tekeleeni tuppasivat loppuvaiheessa olemaan vähän vinossa keskiakseliin nähden toisen korvan kuulorajoitteen takia; graafiset kuvaajat paljastavat onneksi tuollaisen virheen välittömästi.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#12 kirjoitettu
04.01.2022 18:55 Muok:04.01.2022 19:01
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Tyhmän kysymyksen saa esittää jos kertoo etukäteen, että se on tyhmä .. jookosta?
Tuo tarkoitti kyllä särö-keskustelua sivuavaa omaa kysymystäni, joka seurasi em. lausetta, eikä se liity biiseihisi mitenkään. Koska en ole ollenkaan asiantuntija, yritin kysyä mistä muusta masterointivaiheessa esiin tuleva särö saattaisi aiheutua kuin liiasta volyymista jossain kohtaa prosessia tai siitä, että koneen prosessoritehot ovat liian lähellä tappia (ilmenee pro toolsissa, muista DAW-systeemeistä en tiedä).
On tietysti vähän tylsää kun keskustelu irtoaa pääaiheesta, mutta joskus niin vain tuntuu käyvän.
Biisejäsi koskevan kommentin yritin selvyyden vuoksi erotella katkoviivoilla ilmeisen kehnolla menestyksellä:
--------------------
Varsinaisesta asiasta sen verran, että po. biisit ovat minusta ihan OK paitsi että ekassa vedossa vokaalit jäivät omissa luureissani vähän taustan alle. Persoonallista ääntä ja tulkintaa kestää kyllä kuunnella vaikka se olisi hiukan enemmän pinnassa.
-----------------------
Lopuutulema oli (ja on edelleen) siis se, etteivät biisisi tai niiden tekninen toteutus herättäneet minusta mitään negatiivisia fiboja.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#13 kirjoitettu
04.01.2022 19:13 Muok:04.01.2022 19:16
AnttiJ kirjoitti:
Jos miksatussa raidassa ei ole särinää ja masteroinnissa taso on asetettu prosessin viimeisenä olevalla limitterillä -2:een, niin joskus harvoin käy kuitenkin niin että lopputuotos saattaa särähtää jossain kohtaa.
Kyse lienee siitä, että masteroinnissa on potkua kuitenkin liikaa ja ennen viimeistä limitteriä tapahtuu jossain kohtaa prosessia tason ylitys vaikka masterointiohjelman (Izotope) in- ja outputmittarit eivät makaisi "punaisella" alueella.
ois olennaista tietää, onko limitteri tässä tapauksessa viimeinen lenkki samassa musaprojektissa, vai tapahtuuko limitointi jonkun erillisen prosessin jälkeen erikseen. jos siinä välissä on erikseen export/render-vaihe, jonka jälkeen avaat audiotiedoston uuteen projektiin masterointia varten, kannattaa valkata render-asetuksista 32-bit (floating point). fixed pointilla (16/24-bit) voi käydä niin, että signaali on jossain kohtaa mennyt yli nollan, jolloin kaikki yli nollan menevä myös clippautuu nollaan. se vois selittää miksi input ei näytä menevän punaiselle: se ei voi, koska vahinko on jo tapahtunut.
jos taas ennen limitteriä ei tapahdu mitään erikoista, vaan limitteri saa sisäänsä signaalin sellaisena kuin se musasoftassa on särinättömänä, niin aina voi olla, että limitteriin menevä signaali on niin paljon -2dB tasoa kovemmalla, että sen vaimentaminen takaisin -2 tasolle aiheuttaa niin suuren ja nopean muutoksen signaalissa, että limitterin on vaikea tehdä sitä nätisti, ja siitä aiheutuu särähdys. joissain limittereissä on look ahead -toiminto jolloin se osaa valmistautua vähän etukäteen tollasiin yhtäkkisyyksiin ja pystyy suorittamaan sen limitoimisen läpinäkyvämmin. riippuu kans signaalin sisällöstä, kuinka pahasti limitterin tekemän muutoksen kuulee.
Vaan voiko särähdys syntyä vielä jostain muustakin?
hyvä kysymys. jos raita ei särise ja masteriin menee alle nollatasoista signaalia, en keksi äkkiseltään mitään mikä vois aiheuttaa särähtelyä itse musasoftan sisällä tai ulos rendatussa häviöttömässä audiotiedostossa.
audiotiedoston häviöllinen pakkaaminen muuttaa sen verran signaalia, että aiemmin clippaamaton signaali voikin lyödä yli. -2 on turvallinen kattotaso ja pakkauksen jälkeen clippaamisen todennäköisyys on aika pieni. erillinen musansoitto-ohjelma tai koneessa jotain ylimääräisiä vippaskonsteja tekevät ääniajurit saattaa voimistaa ääntä niin, että biisi pääseekin clippautumaan. ehkä kuuntelulaitteisto koneen jälkeen tekee jotain omia jekkuja. muuttujia voi olla paljon.
laakkonen kirjoitti:
Missään efekteissä eikä äänen tasoissa levelit saisi mennä punaiselle.
toi on ihan hyvä lähtökohta etenkin äänittäessä, mut oikeestaan muuten siitä ei tarvi ottaa hirveesti stressiä. yleisesti musasoftissa mix bus ja efektit (sekä natiivit että plugarit) toimii floating point -aritmetiikalla, jossa ei ole väliä, meneekö signaalin taso jossain vaiheessa yli nollan, koska sen saa hiljennettyä takaisin ilman että mitään clippausta on tapahtunut. signaaliketjussa lähinnä ainoastaan AD-muunnos (äänitys sisään koneelle) ja DA-muunnos (koneelta ulos ääneksi) on tilanteita, joissa epähaluttua clippausta voi tapahtua, koska signaalille varattu dynamiikka pitää rajata jollekin tietylle tasolle.
(toki, signaalin taso kannattaa joka tapauksessa pitää edes suurin piirtein jollain järkevällä alueella, jotta esim. kompressoreita ja säröjä pystyy käyttämään fiksusti niiden tarjoamilla asetuksilla, mut modernit edes etäisesti fiksusti tehdyt musaohjelmat ja -efektit eivät oo siitä moksiskaan, vaikka buustaisi signaalia 200dB ja sen jälkeen vaimentaa sitä 200dB, jos siinä välissä ei ole mitään epälineaarisia efektejä.)
AnttiJ kirjoitti:
prosessorien tehon maksimin lähestyminen.
tää on toisaalta vaan "monitorointiongelma". ulos rendattu biisi kuulostaa ihan oikealta vaikka sitä ei reaaliaikaisesti kone jaksaiskaan soittaa.
yhtenä lisähuomiona myös se, että eri musasoftilla voi olla eri mielipide tai vakioasetus siitä, mikä "menee punaiselle". joku musasofta saattaa näyttää biisin soivan punaisella, vaikka oikeasti mikään ei ole mennyt nollan yli masterissa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#14 kirjoitettu
04.01.2022 19:32 Muok:05.01.2022 10:25
Kiitos V; täytyypä perehtyä tuohon ajan kanssa ja systeemin äärellä.
Pro toolsissa tapahtuu niin, että jos miksaus särähtää kuunnellessa, se särähtää myös miksauksen bounssauksessa. Kun prosessorien tehonkäyttöä ilmaisevan ikkunan avaa PT:ssä niin siellä kyllä alkaa vilkkua punaista kun tehonkulutus on selkeästi yli 90%; silloin on pakko alkaa tehdä raitakohtaista bounssausta jotta saa miksin kuorman kevyemmäksi.
En nyt väitä ihan varmaksi, mutta taitaa useammin tapahtua niin, että vaikka laajan miksin kuuntelu vielä onnistuisi, niin bounssaus ei enää mene läpi vaan jää jumiin abouttia siihen kohtaan missä tehomittari käväisee punaisella.
Tästähän tietysti selviää sillä, ettei yritä miksailla mitään mitä ei ole ensin muutettu WAV-muotoon (mikä lienee se oikein tapa vaikka koneen teho usein muuhun riittäisikin). Tuon huonompi puoli on taas se, että sovitusta on aika hankala muuttaa tuon jälkeen ilman aikamoista vaivannäköä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#15 kirjoitettu
05.01.2022 10:31
aurinkoP kirjoitti:
Huomasin kyllä AnttiJ sinun arviosi itse musiikista, parempi se vähä kuin ei mitään.
Yritän pysyttäytyä siinä, etten lähde arvioimaan syvällisemmin teoksia joiden viitekehys on oman osaamisalueeni ulkopuolella. Jos ei ymmärrä edes genren perusteita, niin arviointi voi mennä todella pahasti metsään kuten kävi Klaus Järviselle hänen arvosteltuaan Levyraadissa Junnu Vainion biisiä lähinnä sillä perusteella kuinka hyvin/huonosti se oli laulettu. Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#16 kirjoitettu
05.01.2022 10:48
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
Olen tuosta ihan samaa mieltä, mutta kummankaan mestarin osalta Klasun kritisoima laulutaito ei ole "se juttu". Herrat kuuluivat ilmiselvästi kategoriaan "tulkitsijat", jonka roolin he klaarasivatkin sitten omalla suvereenilla tavallaan erinomaisesti koska pystyivät itse tekemään itselleen sopivia biisejä. Juicen kohdalla oli tietysti vielä niinkin, että osan hienoista biiseistä vetivät pätevinä solisteina ihan muut miehet bändissä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#17 kirjoitettu
05.01.2022 14:47
aurinkoP kirjoitti:
No tässä omassa tapauksessani ei ole mitään limitteriksi kutsuttua toimintoa olemassakaan. [...] En ole käyttänyt näissä ollenkaan minkäänlaista Garagebandin ulkopuolista masterointiohjelmaa. En kyllä välttämättä osaisi tehdä niillä mitään.
joo, näin mä oon ymmärtänyt, ja eihän se väärin oo jos sellasiin asioihin ei halua välttämättä paneutua. noi mun vastaukset oli lähinnä AnttiJ:n yksityiskohtaisiin kysymyksiin suunnattu.
itse biisit menee sen verran ohi omista kulutustottumuksista, että mieluummin tarjoan viissenttiseni noihin asioihin joista osaa sanoa jotain.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Uppe
2014 viestiä
|
#18 kirjoitettu
05.01.2022 21:29
AnttiJ kirjoitti:
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
Olen tuosta ihan samaa mieltä, mutta kummankaan mestarin osalta Klasun kritisoima laulutaito ei ole "se juttu". Herrat kuuluivat ilmiselvästi kategoriaan "tulkitsijat", jonka roolin he klaarasivatkin sitten omalla suvereenilla tavallaan erinomaisesti koska pystyivät itse tekemään itselleen sopivia biisejä. Juicen kohdalla oli tietysti vielä niinkin, että osan hienoista biiseistä vetivät pätevinä solisteina ihan muut miehet bändissä.
Hyvin filosofoitu! Nykymusassa ei tulkitsijoille ole juuri sijaa ... Pitää muistaa, että tulkitsijoita ovat myös sellaiset ulkomaiset suuruudet kuin esim. Bob Dylan jne. miljoonia levyjä myyneet artistit. Onko tämä muka mennyttä aikaa, ... Ja paskat ... Pelkkä välivaihe, jossa tekniikka ja soundit ajaa sisällön ja omintakeisuuden ohi!
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#19 kirjoitettu
06.01.2022 09:24 Muok:06.01.2022 09:26
Uppe kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
Olen tuosta ihan samaa mieltä, mutta kummankaan mestarin osalta Klasun kritisoima laulutaito ei ole "se juttu". Herrat kuuluivat ilmiselvästi kategoriaan "tulkitsijat", jonka roolin he klaarasivatkin sitten omalla suvereenilla tavallaan erinomaisesti koska pystyivät itse tekemään itselleen sopivia biisejä. Juicen kohdalla oli tietysti vielä niinkin, että osan hienoista biiseistä vetivät pätevinä solisteina ihan muut miehet bändissä.
Hyvin filosofoitu! Nykymusassa ei tulkitsijoille ole juuri sijaa ... Pitää muistaa, että tulkitsijoita ovat myös sellaiset ulkomaiset suuruudet kuin esim. Bob Dylan jne. miljoonia levyjä myyneet artistit. Onko tämä muka mennyttä aikaa, ... Ja paskat ... Pelkkä välivaihe, jossa tekniikka ja soundit ajaa sisällön ja omintakeisuuden ohi!
Asia on juuri noin. Tekniikassa on se huono puoli, että sitä oppivat käyttämään kaikki jos niin haluavat (tai no, siis melkein kaikki) joten pelkästään tai pääosin tekniikkaan nojaava tarjonta on väkisinkin laajaa ja suuresta massasta on vaikeaa erottua.
Esiintymiskykyä pystyy harjoittelemaan mutta tulkintakyky on kuin karisma: jos sitä ei ole niin sitä ei pysty hankkimaan rahallakaan vaikka joku imagokonsultti (5 t€/pv) muuta yrittäisikin väittää.
Tästä syystä hyvät tulkitsijat tulevat aina erottumaan massasta ja ao. kyvykkyydelle on siksi aina kysyntää vaikka joku muu trendi olisikin ajoittain vallalla.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#20 kirjoitettu
06.01.2022 14:32
aurinkoP kirjoitti:
Lopputulos saattaa tosiaan kuulostaa hyvilläkin vehkeillä siltä kuin kasettimankalla kuuntelisi, mutta ei se minua haittaa. Eikä tunnu haittaavan niitäkään, jotka ovat kuulleet, lukuun ottamatta tällä palstalla juhlivia studiohifistelynörttejä tai toisaalta niitä jotka ovat tottuneet yhdenmukaiseen valtavirtasoundiin.
studionörtteilyssä on se hyvä puoli, että kun mielessä on selkeä visio siitä miltä biisin haluaa kuulostavan, oli se sitten 50v vanha rähjäinen kasetti tai punk-bändin treenikellari, siihen lopputulokseen pääsee nopeammin kun tietää mitä pitää tehdä. vaihtoehtoja on silloin myös enemmän, ja on enää tekijän omasta tyylitajusta kiinni, minkälaiseen soundiin pyrkii ja miten onnistuneesti kokonaisuuden hoitaa kasaan.
ei mun mielestä sun "kasettimankkasoundissa" ole vikaa jos se on sellanen aspekti jonka oot halunnut biisiin mukaan. mäkin "epähifiytän" omia biisejä ihan surutta jos koen et se palvelee biisin fiilistä, ja se on oikeestaan enemmän sääntö kuin poikkeus.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#21 kirjoitettu
06.01.2022 16:28
Fiksua puhetta kollegoilta tekniikasta. Tärkeintä on juuri se, että itse tietää mitä tahtoo ja löytää sopivat keinot ja välineet lopputulokseen pääsemiseksi.
Näköjään useampikin softatalo tarjoaa joka lähtöön efektejä (kelamankkasoundi, nauhakaiku jne...) joilla pitäisi saada aikaan lopputuloksena haluttaessa "vanhempi soundi" vaikka prosessin alkuvaiheessa olisikin käytetty uudemman oloisia soundeja.
Kuvannee vain sitä, että jokaisella aikakaudella on syntynyt jotain sellaista, mille tuntuisi olevan kysyntää nykyisinkin.
Itse asiassa ostin hiljattain Orange Treen Vintage Gent-kitarasoundipaketin, joka on soitettu 60-luvun puolivälin hollowbody-sähkiksellä:
https://www.orangetree...
Tuosta nyt sattuu löytymään mm. mukavan "nuhainen" soundi joka toimii minusta tietyissä yhteyksissä ja biiseissä todella hyvin. Ihan varmasti kaikki eivät tuosta soundista pidä, mutta en anna sen haitata itseäni pätkän vertaa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#22 kirjoitettu
06.01.2022 17:22
aurinkoP kirjoitti:
-- tuossa tapauksessa siitä tulisikin itsetarkoitus. Uskon onnellisiin sattumiin, ja siihen, että edistys kasvaa virheistä eikä "oikein" tekemisestä.
Voi noinkin tehdä jos haluaa ... itselläni ei vaan enää ole halua eikä jäljellä olevaa aikaakaan onnellista sattumaa hakeviin löytöretkiin joten menettelen eri tavalla. Enkä sitäpaitsi ole ollenkaan varma siitä, löytäisinkö koskaan yhtään sen parempaa soundia kuin mitä softakauppojen apuvälinehyllyillä on kaltaisilleni tekniikan ihmelapsille ( ) "tehdasasetuksina" tarjolla.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#23 kirjoitettu
06.01.2022 17:36
laakkonen kirjoitti:
Itse muuten pidän noista Orange Treen saundeista paljonkin. Oon vähän miettinyt mihin ihmeeseen minä niitä käytän. Noh..kunhan soittelen menemään.
Itselläni on noita OT:n paketteja reilusti päälle 20. On ne tehty todella huolella ja kun avaa eri kitaroita peräkkäin niin kyllä niistä helposti huomaa, että samplet soittanut soitin ihan oikeasti vaihtuu kuin myös mm. kitaran ääni silloin kun vaihtaa "soittoasemaa" ja sormitusta kaulalla; vapaat kielet soivat eri tavalla kuin barre-soinnut niin kuin pitääkin. Valinnanmahdollisuudet kattavat abouttia kaiken mitä normaaleista kitaroista ja efektilaitteista löytyy.
Mutta kuten aina, ne omat lemppari-instrumentit ja soundit löytyvät noistakin jolloin samalla iso osa tarjotuista mahdollisuuksista jää hyödyntämättä. Kun olen ostanut kerralla isomman paketin, niin kyllä sieltä löytyy parikin sellaista akustista soitinta jotka eivät ole koskaan päätyneet lopulliseen äänitykseen.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#24 kirjoitettu
06.01.2022 19:44
laakkonen kirjoitti:
Hyvin tokaistu. Mulla ei ole ihan kahtakymmentä sentään. No kaikkea ylimääräistä kyllä on. Kontaktiin oon ostellu paljon muutakin. Soundtrack ja pianosampleja. Omnispheressäkin on itsessään jo todella paljon saundeja. Siihenkin oon lisäsaundeja hommannut. Pakko tässä on kai itseään alkaa tsemppaamaan..menee muuten plugarit ja saundit hukkaan ; )
Se on yhtä hittoa noiden soundien kanssa: juuri kun on päättänyt että nyt en osta yhtään enää, niin johan sitä on kohta näpyttelemässä Paypalin koodia jonkun softafirman sivuilla. Olen itse sentään onnistunut vain siinä, että firmahajonta ei sentään ole ihan kamala.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Funereal
2874 viestiä
|
#25 kirjoitettu
07.01.2022 11:41
aurinkoP kirjoitti:
Sikahyvä idea. Tosin minulle musan tekeminen ei ole todellakaan yhtä kuin tuo studiovimpainten professionaalille asteelle viritetty "hyöty"käyttö. Sävelmät ja sovitusideat syntyvät meikällä useimmiten kävellessä, pyöräillessä tai autoa ajaessa. Sitten vain lähden tavoittelemaan visiota, ensin soittelemalla ja sitten äänittelemällä.
Tähän kommenttina vaan, että joillekin tosiaan tuo "tekeminen" voi olla nimenomaan päinvastoin kaikkea muuta paitsi itse musiikin säveltämistä ja soittamista. Itselläni esimerkiksi musiikkiharrastus on koko ajan mennyt enemmän siihen suuntaan, että ohjelmoin vaan omia syntetisaattoreita ja efektejä, ja soitan siihen verrattuna erittäin vähän. Eiköhän anneta kaikkien tehdä musiikkia heidän omien intohimojensa mukaan ja yritetään hyötyä muiden erityistietämyksestä, eikä arvostella muiden tapoja harrastaa
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Uppe
2014 viestiä
|
#26 kirjoitettu
12.01.2022 08:11 Muok:12.01.2022 08:33
aurinkoP kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Eiköhän anneta kaikkien tehdä musiikkia heidän omien intohimojensa mukaan ja yritetään hyötyä muiden erityistietämyksestä, eikä arvostella muiden tapoja harrastaa
Jep, sillä lisäyksellä että alakynnessä olevilla on aina oikeus ruikuttaa saadakseen äänensä kuuluviin. Tämä ketju on ollut studiohifistelijänörttien juhlaparaati.
Nooh, olen havainnut viime aikoina kuuntelevan kansan hyväksyvän ja jopa kaipaavan perinteisempää ja hyvinkin pienimuotoisesti tehtyjä tuotantoja. Mm. Maustetytöt ovat menestyneet hyvin. Ei ole haitannut, vaikka duon taustalla hakkaa rumpukone ja live-esitykset ja äänitteet poikkeavat toisistaan. Noh, joitakin tuntuu nuo(kin) asiat haittaavan. Mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee ... Tytöt jossakin haastattelussa aikoivatkin joskus kirjoittaa vitsikirjan niistä neuvoista, mitä heille on annettu. Kuulemma alussa jopa Maustetytöt-nimikin oli joidenkin neuvojien mielestä paska.
Kannattaa jatkaa valitsemallaan tiellä ja suhtautua keveästi huumorilla asioihin. Tietenkin kuulolla kannattaa olla, joskus neuvot voivat olla hyviäkin. Vaikka usein ne kyllä ovat vain makuasioita käsitteleviä mielipiteitä, joiden ei pidä antaa toimintaansa häiritä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|