|
Jamsteri
1084 viestiä
|
#43 kirjoitettu
19.05.2021 13:57 Muok:19.05.2021 14:43
Minä en ainkaan kyllä osaa tuohon IT:n viimeisimpään pohdintaan ottaa mitään kantaa. Muuta kuin että a-mollissa on c-duurin sävelet ja c-molli lähtee samasta sävelestä kuin c-duuri. Anyways, intouduin kuulostelemaan toista kappalettani, jonka genre on progerokkia ja tarjoan tähän nuotit ja soinnut yhteen säkeistöön ja yhteen kertosäkeen kiertoon.
Em, G,D (Säkeistön riffi toistaa koko ajan näitä sointuja niin, että G on iskulla 5 ja D iskuilla 6 ja7.)
Tell the lies, the nice lies
e,d,e,e,h,a
that the hazy king ties
e,d,e,d,g,f#,d
Spell the cries, the white lies,
e,d,e,e,h,a
when the fairy ring dies.
e,d,e,d,a,g,f#
Nämä kaikki säkeistön nuotit ovat välillä d3-h3 niin en merkannut oktaaveja vielä. Säkeistössä jokainen laini lähtee soinnun juurisävelestä ja päätyy vaihtelevasti d-duurin juureen,terssiin tai kvinttiin. Tuo terssiin päättyminen valmistelee aina siirtymää seuraavaan osioon.
Kertsiin merkkasin oktaavit myös. Ja nuo kertsin soinnut on aika lähelle ne mitä soitin akustisella kitaralla tuonne.
Am7
Come to the ring
c4,c4,c4,c4
Pelkkää soinnun terssiä
G6
join the dance
h3,a3,g3
Lähtee soinnun terssistä ja menee juureen
Cadd9add4 (tai vaihtoehtoisesti Cadd9add#11)
'Til the dusk it will
d4,g3,e3,e3,f#3
lähtee soinnun ysistä ja päätyy tuohon add4/add#11-nuottiin. Tämä oli tosi vaikea laulaa oikein.
D
last
f#3
Tämän soinnun terssi purkaa vähän jännitettä edellisestä jännänuotista.
Am7
Hail the king
c4,c4,c4
Pelkkää terssiä taas.
G6
Bind your heart
h3->bb3,a3,g3
sama kuin ekalla kerralla, mutta pienen bendauksen kera.
F#m7b9 (no 5)
from the dawn it will
f#3,e3,f#3,g3,h3,
Melodia lähtee juurisävelestä, käy seiskassa ja menee juurisävelen ja alennetun ysin kautta *gasp* soinnun ulkopuoliseen nuottiin. Laulun kanssa soinnusta tulee siis F#m7b9add4.
H5
start
h3
Viimeinen nuotti purkaa jännitteen viimeisen soinnun juurisäveleen.
Aika pitkälti tässäkin laulumelodia liikkuu sointujen puitteissa, mutta soinnut ovat vain monimutkaisempia.
Jamsteri muokkasi viestiä 14:43 19.05.2021
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#45 kirjoitettu
19.05.2021 17:53
Sen mitä ole jazz-pahveja katsellut, niin kyllähän biiseihin saadaan vaikka minkälaista sävelkulkua etenkin jos pistetään kehiin sitä vastaavat ei-niin-tavalliset soinnut.
Mutta ei tietysti välttämättä, kuten "One Note Samba":ssa: Melodia menee ekat neljä tahtia koko ajan pelkästään F:ssä ja soinnut ovat Dm7, Db7,Cm7 ja B7(b5). Sama uusitaan jonka jälkeen melodia nousee neljän tahdin ajaksi Bb:hen ja vastaava sointukierto on Fm7, Bb7, Ebmaj7 ja Ab7. Sitten palataankin taas alkuosan F:ään ja samaan sointukiertoon. Osa melodiasta osuu suoraan sointuihin ja osa ei.
Biisi kuulostaa simppeliltä kunnes on kokeillut kuinka helppoa on pysyä samassakaan äänessä, tai edes päästä siihen (Fm7 vs. Bb) kun soinnut johtavat tottumatonta solistia ihan jonnekin muualle.
Kävin useamman kerran Imatran BB-festivaaleilla. Eräässä konsertissa Imatran BB :n solistina oli eräs tangokuningatar (jääköön nimi mainitsematta jos vaikka muistan sen väärin) jonka esiintyminen oli täysin kammottavaa painajaista. Hyvä laulaja, mutta ei ilmeisesti ollut koskaan laulanut ison bändin solistina. Siinä oikea ääni odotteli kaveriaan joskus kovinkin pitkään.
|