Kirjoittaja
|
Ohjeistakaa mua seuraavalle tasolle?
|
GxBx
4644 viestiä
|
#41 kirjoitettu
26.05.2011 21:01
Newman Records kirjoitti:
ahaaaa eli Delay on sama kun echo (kaiku)
joo ja reverb on sitten tilakaiku. sita kaytetaan enemman vokaaleissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Susimies
2960 viestiä
|
#42 kirjoitettu
26.05.2011 21:04 Muok:26.05.2011 21:14
GxBx kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
ahaaaa eli Delay on sama kun echo (kaiku)
joo ja reverb on sitten tilakaiku. sita kaytetaan enemman vokaaleissa.
ok elikkä toi delay on enemmänki taustaa/biittiä varten ja se reverb on tässä tapauksessa räppiosuuksia varten, ymmärsinkö oikein?
Tämmöset selitykset googletin, toivottavasti ovat oikein:
REVERB - Kaiku vokaaleille. "Reverb" eli yleiskaiku on epäilemättä tärkein kaikista efekteistä. äänet, joissa itsessään ei ole yleiskaikua, kuulostavat elottomilta, koska niissä ei ole minkäänlaista luonnollista tilantuntua. Yleiskaikua esiintyy luonnossa, kun ääni heijastuu seinistä tai esineistä isossa huoneessa ja digitaalisella yleiskaiulla pyritään jäljittelemään tätä ilmiötä luomalla signaalista tuhansia satunnaisia pieniä kaikuja
DELAY - Kaiku taustamusiikille. Delay on nauhakaiun seuraaja, siis kaiku, jossa alkuperäiseen signaaliin sekoitetaan sen viivästettyjä kerrannaisia. Analogisessa delayssa on viivepiiri, joka tekee parhaimmillaan kerrannaisista miellyttävän tunkkaisia ja laidoiltaan ruskettuneita, ei viin läpitunkevia. Digitaalidelayssa koko informaatio muutetaan ensin digitaaliseksi, joten kerrannaisetkin ovat kirkkaita.
COMPRESSOR - Kompressori, tietyn tason ylittävien äänien puristamisesta kasaan kuin hammastahnan tuubista. ; kompressorissa asetetaan threshold eli kynnys, josta käyrää aletaan loiventaa ja loivennussuhde (vaikkapa 8:1 jossa 8 desibeliä tiivistetään yhdeksi).
LIMITTER - Sama kuin kompura, Molemmissa asetetaan katto, johon ääni pysähtyy; limitterillä suoraan kuin saksilla leikaten.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ravana
161 viestiä
|
#43 kirjoitettu
26.05.2011 21:52
Newman Records kirjoitti:
ok elikkä toi delay on enemmänki taustaa/biittiä varten ja se reverb on tässä tapauksessa räppiosuuksia varten, ymmärsinkö oikein?
Tämmöset selitykset googletin, toivottavasti ovat oikein:
Ovat ne varmaan oikein, mutta nuo vihjatut käyttökohteet eivät ole kyllä mitenkään yleispäteviä. Minusta tuntuisi ainakin omituiselta laittaa biisiini delay masteriin... Mutta siis ylipäätäänkään ei ole mitään sääntöjä, että "tämä basariin, tuo vokaaleihin ja..." Voit laittaa delayn vokaaleihin ihan hyvin. Voit laittaa koko biisiin reverbin. Voit tehdä ihan mitä sielu sietää.
Lisäksi kaiuton, kuiva saundi ei ole välttämättä mitenkään huono, niinkuin tuossa vihjataan. Kannattaa tehdä niinkuin kuulostaa parhaalta eikä lukea jostain mikä menee mihinkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Arhebeatz
141 viestiä
|
#44 kirjoitettu
26.05.2011 22:10
Kuulostaa vähän oudolta noi reverbin ja delayn selitykset käytännön tarkotuksia miettien. Enpä ite oo ainakaan liidisaundeja jättäny kaiuttamatta yleensä vaikkeivät vokaaleja olekaan... Eikä oo kyllä delay biitteihin eksyny. Toi kompuran selitys on (kai) ihan jees. Mutta selittäkääs nyt mulle, onko toi limiterasia noin? Jos toi selitys olis oikein niin limiter = riisuttu kompura.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Susimies
2960 viestiä
|
#45 kirjoitettu
29.05.2011 12:53
Ravana kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
ok elikkä toi delay on enemmänki taustaa/biittiä varten ja se reverb on tässä tapauksessa räppiosuuksia varten, ymmärsinkö oikein?
Tämmöset selitykset googletin, toivottavasti ovat oikein:
Ovat ne varmaan oikein, mutta nuo vihjatut käyttökohteet eivät ole kyllä mitenkään yleispäteviä. Minusta tuntuisi ainakin omituiselta laittaa biisiini delay masteriin... Mutta siis ylipäätäänkään ei ole mitään sääntöjä, että "tämä basariin, tuo vokaaleihin ja..." Voit laittaa delayn vokaaleihin ihan hyvin. Voit laittaa koko biisiin reverbin. Voit tehdä ihan mitä sielu sietää.
Lisäksi kaiuton, kuiva saundi ei ole välttämättä mitenkään huono, niinkuin tuossa vihjataan. Kannattaa tehdä niinkuin kuulostaa parhaalta eikä lukea jostain mikä menee mihinkin.
kiitoksia neuvosta, mietinkin tota kaikuhommaa!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Susimies
2960 viestiä
|
#46 kirjoitettu
29.05.2011 12:54
Arhebeatz kirjoitti:
Kuulostaa vähän oudolta noi reverbin ja delayn selitykset käytännön tarkotuksia miettien. Enpä ite oo ainakaan liidisaundeja jättäny kaiuttamatta yleensä vaikkeivät vokaaleja olekaan... Eikä oo kyllä delay biitteihin eksyny. Toi kompuran selitys on (kai) ihan jees. Mutta selittäkääs nyt mulle, onko toi limiterasia noin? Jos toi selitys olis oikein niin limiter = riisuttu kompura.
joo ne tais itseasiassa olla jotain soitinten efektien selityksiä copypastesin vaa ne turhan pikasesti gun googletin..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#47 kirjoitettu
29.05.2011 13:39
Ravana kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
ok elikkä toi delay on enemmänki taustaa/biittiä varten ja se reverb on tässä tapauksessa räppiosuuksia varten, ymmärsinkö oikein?
Tämmöset selitykset googletin, toivottavasti ovat oikein:
Ovat ne varmaan oikein, mutta nuo vihjatut käyttökohteet eivät ole kyllä mitenkään yleispäteviä. Minusta tuntuisi ainakin omituiselta laittaa biisiini delay masteriin... Mutta siis ylipäätäänkään ei ole mitään sääntöjä, että "tämä basariin, tuo vokaaleihin ja..." Voit laittaa delayn vokaaleihin ihan hyvin. Voit laittaa koko biisiin reverbin. Voit tehdä ihan mitä sielu sietää.
Lisäksi kaiuton, kuiva saundi ei ole välttämättä mitenkään huono, niinkuin tuossa vihjataan. Kannattaa tehdä niinkuin kuulostaa parhaalta eikä lukea jostain mikä menee mihinkin.
tämä.
Mutta siis edelleen, tässä sun tapauksessa lähtisin vokaalien effektiketjuun heittää eka Compressor -> EQ -> Reverb. Ja sit masteriin kevyt limitointi.
Tolla pääset jo pitkälle.
Sit löyty tällasta:
Difference between a compressor and a limiter
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Susimies
2960 viestiä
|
#48 kirjoitettu
29.05.2011 14:15
GxBx kirjoitti:
Ravana kirjoitti:
Newman Records kirjoitti:
ok elikkä toi delay on enemmänki taustaa/biittiä varten ja se reverb on tässä tapauksessa räppiosuuksia varten, ymmärsinkö oikein?
Tämmöset selitykset googletin, toivottavasti ovat oikein:
Ovat ne varmaan oikein, mutta nuo vihjatut käyttökohteet eivät ole kyllä mitenkään yleispäteviä. Minusta tuntuisi ainakin omituiselta laittaa biisiini delay masteriin... Mutta siis ylipäätäänkään ei ole mitään sääntöjä, että "tämä basariin, tuo vokaaleihin ja..." Voit laittaa delayn vokaaleihin ihan hyvin. Voit laittaa koko biisiin reverbin. Voit tehdä ihan mitä sielu sietää.
Lisäksi kaiuton, kuiva saundi ei ole välttämättä mitenkään huono, niinkuin tuossa vihjataan. Kannattaa tehdä niinkuin kuulostaa parhaalta eikä lukea jostain mikä menee mihinkin.
tämä.
Mutta siis edelleen, tässä sun tapauksessa lähtisin vokaalien effektiketjuun heittää eka Compressor -> EQ -> Reverb. Ja sit masteriin kevyt limitointi.
Tolla pääset jo pitkälle.
Sit löyty tällasta:
Difference between a compressor and a limiter
kiitoksia, tuolla linjalla oonkin, viimesimmässä biisissä ehkä jo vähän kuuleekin sen...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Arhebeatz
141 viestiä
|
#49 kirjoitettu
29.05.2011 18:25
Olipa hyvä linkki, kiitos.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
välittäjänainen
84 viestiä
|
#50 kirjoitettu
01.08.2011 01:22
free your mind.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|