Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

< Edellinen 1 2

Kirjoittaja Onko musiikki saavuttanut päätepysäkin?


Lautajaska
4034 viestiä

#41 kirjoitettu 30.11.2010 00:11

Tietoverkot on tehnyt maailman pienemmäksi. Monet meistä kuuntelevat sellaista musiikkia, jonka löytää täysin uusista kulttuureista. Nyt on helppo kuunnella musiikkia Japanista, Intiasta tai vaikka Arabimaista ja tuoda siitä huomaamattaankin vaikutteita omaan musiikkinsakin. Ei kyllä ole mitään pelkoa, että musiikki jäisi paikalleen. Nyt on kaiken muunkin maailman musiikki sitä ryydittämässä. Ties mitä me vielä saammekaan kuulla ja kokea.
Moni 30-luvunkin sävellys elää yhä, mutta soitetaan nyt täysin erilailla, kuin silloin. Niin tulee käymään nyt uusillekin elämään jääville biiseille saman ajan kuluessa.

^ Vastaa Lainaa


appmas
182 viestiä

#42 kirjoitettu 30.11.2010 00:34

Samanlaista, koko musiikkimaailmaa sekoittavaa aaltoa, kuten rock n roll tuskin tulee tapahtumaan, sillä eri genrejä on varmasti potenssiin 3 enemmän mitän esimerkiksi 50-luvun lopussa. Jos jotain uutta tulisikin, se todennäköisesti tulee vain tietyn marginaalisen kuulijakunnan keskuuteen, josta se ehkä hitaasti siirtyy massavirran musiikkin, jolloin tämä kyseinen uusi musiikillinen aalto ei enää ole uutta.

Jos ihan pikkujuttuja aletaan tarkastella, niin esimerkiksi dubstepissä paljolti käytettty 'wobble bass' taitaa ainakin olla täysin viime vuosikymmnen tuote. Tosin jos näin pieniin asioihin mennään, niin voidaan väitellä vaikka siitä onko kitaran soitto napakarvoilla viime vuosikymmenen juttu.

^ Vastaa Lainaa


xoom
38 viestiä

#43 kirjoitettu 30.11.2010 16:19 Muok:30.11.2010 16:22

appmas kirjoitti:
Jos ihan pikkujuttuja aletaan tarkastella, niin esimerkiksi dubstepissä paljolti käytettty 'wobble bass' taitaa ainakin olla täysin viime vuosikymmnen tuote. Tosin jos näin pieniin asioihin mennään, niin voidaan väitellä vaikka siitä onko kitaran soitto napakarvoilla viime vuosikymmenen juttu.


Totta turiset. Se, että bassosoundia filtteröidään vähän erilailla kuin ennen ei ole mitenkään tuore asia, vaikka siitä tulisikin massiivinen trendi-ilmiö. Tällainen valeinnovaatio on yleinen piirre tiukkaan rajatuissa genreissä: joku vääntää yhden efektin yhtä parametriä vähän erilailla kuin yleensä on totuttu, niin tämä on sitten genren puristien mielestä aivan ihmeellistä uutta ja ilmiötä palvotaan keksimällä sille alagenrenimi. Todellisuudessa tämä vain kertoo lähinnä siitä, miten hellyyttävän pienessä karsinassa nämä fanaattiset pikkupossut piehtaroivat. Joku hieman laajempaa perspektiiviä omaava näkee heti, että genren pääpiirteet eivät ole muuttuneet.

Oikea innovaatiota tapahtuu silloin, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa genren syvärakenteen säännöstön (eli ilmiöt, jotka ovat yhteisiä kaikille genren kappaleille), eikä tyydy muokkaamaan pelkästään sen pintaväriä (esim. bassosoundin filtteröinti, wobble bass).

^ Vastaa Lainaa


Gartza1962
502 viestiä

#44 kirjoitettu 30.11.2010 20:03

Ei musiikki ole vielä saavuttanut päätepysäkkiään ja tuskin saavuttaakaan niin kauan kuin musiikintekijöitä riittää. Seisakkeita saattaa ilmaantua kuten parhaillaan vaikuttaa olevan ja takaisinpaluuta, edestakaista liikettä suuntaan jos toiseenkin, mutta se on luontaista kehitystä!

Sitä ei varmaan monikaan pysty ennustamaan tai kuvittelemaan millaista tulevaisuuden musiikki tulee olemaan 10:n, 100:n tai 1000:n vuoden päästä. Jännää kun sci-fi-sarjoissa/-leffoissa esiintyy vaikka bändi mitä uskomattomimman näköisillä soittimilla, niin se musiikki itsessään soundeineen, melodioineen ja harmonioineen muistuttaa kummasti jotain tosi vanhaakin musiikkia...

^ Vastaa Lainaa


.Trauma
558 viestiä

#45 kirjoitettu 30.11.2010 20:08

xoom kirjoitti:

Totta turiset. Se, että bassosoundia filtteröidään vähän erilailla kuin ennen ei ole mitenkään tuore asia, vaikka siitä tulisikin massiivinen trendi-ilmiö. Tällainen valeinnovaatio on yleinen piirre tiukkaan rajatuissa genreissä: joku vääntää yhden efektin yhtä parametriä vähän erilailla kuin yleensä on totuttu, niin tämä on sitten genren puristien mielestä aivan ihmeellistä uutta ja ilmiötä palvotaan keksimällä sille alagenrenimi. Todellisuudessa tämä vain kertoo lähinnä siitä, miten hellyyttävän pienessä karsinassa nämä fanaattiset pikkupossut piehtaroivat. Joku hieman laajempaa perspektiiviä omaava näkee heti, että genren pääpiirteet eivät ole muuttuneet.

Oikea innovaatiota tapahtuu silloin, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa genren syvärakenteen säännöstön (eli ilmiöt, jotka ovat yhteisiä kaikille genren kappaleille), eikä tyydy muokkaamaan pelkästään sen pintaväriä (esim. bassosoundin filtteröinti, wobble bass).

Miten rock 'n roll ei ollut näillä kriteereillä valeinnovaatio? En tarkoita ihannevävykäsityksen muutosta nuorison piirissä vaan ihan musiikillisia juttuja. Silloin ei ollut paljon efektien parametrejä mitä väännellä, mutta tempo-, asenne- ja hiusgeelinamikat löytyivät. Kaikki on niin kuin aina ennenkin, mutta ihmisiä ei pystytä shokeeraamaan enää yhtä helposti. Dubstep = wobblebasso on yhtä totta kuin rock'n roll = Elvis. Tai näinhän sen tajuaa, jos ei genrestä enempää tiedä. Mutta sitten ei kannata huudella.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11143 viestiä

#46 kirjoitettu 30.11.2010 21:22

appmas kirjoitti:
Samanlaista, koko musiikkimaailmaa sekoittavaa aaltoa, kuten rock n roll tuskin tulee tapahtumaan, sillä eri genrejä on varmasti potenssiin 3 enemmän mitän esimerkiksi 50-luvun lopussa.


En näe tätä niin hyvänä perusteena, kun voisi kuvitella siitä, kuinka usein näin kuulee sanottavan. Nuo tuolla aikaisemmin mainitsemani tekijät koen merkittävämpänä, kuin genrejen määrän. Oishan sillon 50-luvullakin ollut ties kuinka montaa alagenreä kuunneltavana bluesin, jazzin, countryn, folkin ja gospelin puolelta.

^ Vastaa Lainaa


Zim0
470 viestiä

#47 kirjoitettu 30.11.2010 22:55

tuskin enää samassa mittakaavassa ainakaan tulee, mutta olihan silloinkin se rock n´roll ilmiö suhteellisen uutta ja mielenkiintoista. ei kait se olis niin uutta jos sen kaikki jo tietäisi siinä muodossa. eli jos jotain uutta tulee ni sen näkee sitte. sääntöjä pitäisi rikkoa tosin aika radikaalisti jos jotain ihan uutta meinais nykyään kehitellä kehitellä. tosin nykymaailmassa se varmaan ei enää herätä samanlaista hysteeriaa ku rock joskus.

^ Vastaa Lainaa


torchelli
178 viestiä

#48 kirjoitettu 01.12.2010 13:03

musiikki ei koskaan saavuta päätepysäkkiä, se on ikuista. Niin kauan kun ihmiset tuntee tarvetta kapinoida ja ilmaista itseään taiteen kautta, musiikki elää. Ajatonta musiikkia kutsutaan usein ajattomaksi sen takia koska se on hyvää. Maailma muuttuu kokoajan ja ihmiset sen mukana, se että joku muu on joskus aiemmin kapinoinut niin ja näin, ei vähennä yhtään sun kapinan arvoa tänään. Meillä jokaisella on omat mieltymyksemme musiikkiin ja siihen miltä sen pitäisi kuulostaa, kunnes joku räjäyttää sun tajunnan ja saa sut tuntemaan idiootiksi kun et itse osannut ajatella niin aiemmin. Laumaeläimiä olemme ja massahysteria tarttuu. Nyt sitä vitun musiikkia tekemään ja lopetetaa tää ruikutus!!

^ Vastaa Lainaa


Borborygmia
48 viestiä

#49 kirjoitettu 02.12.2010 15:05

Mielenkiintoinen keskustelu, tätä olen usein itsekin pohtinut.

Nykyäänhän emme elä samanlaisessa tilanteessa kuin 1950-luvulla. Silloin ei ollut olemassa mitään nuorisokulttuuria. Kun rock 'n' roll tuli, se oli shokki osin juuri siksi, että siinä oli jotakin nuorisolle suunnattua. Nykyään nuorisoalakulttuureita ei enää kukaan pysty määrittelemään: on gootteja, NEOgootteja, post-gootteja, gothic lolitoja, jotka kuitenkin ovat kotoisin kokonaan toiselta pallonpuoliskolta. Kuka selittäisi, miksi metallistia ei saisi sanoa hevariksi? Kuka kertoisi tarkan eron hipin ja beatnikin välillä?

Populaarimusiikki ei enää edes ole vain nuorison juttu - vanhempamme ja heidänkin vanhempansa kuuntelivat Paul Ankaa ja Little Richardia. Sirpaloituneessa yhteiskunnassa ei tulla enää koskaan näkemään jotakin sellaista kuin The Beatles, josta "kaikki" pitäisivät - sillä sellainen, mistä ne paljon parjatut massat ja teinit pitävät, on nykyajan tiedostavan musiikinkuluttajan mielestä pelkkää paskaa.

Uskon, että musiikissa on mahdollista tehdä kaikenlaista uutta vielä pitkään. Yksistään länsimaissa käytetyssä sävelasteikossa ja eri rytmien yhdistelmissä on matemaattisesti ääretön määrä eri variaatioita. Maailmalla riittää muitakin säveljärjestelmiä kuin tämä 12-säveljärjestelmä, mm. intialaisia ja kiinalaisia. Tulevaisuudessa maailmanmusiikista vaikutteita ammentavat yhtyeet tulevat menestymään, sillä heillä on länsimaiseen korvaan tuntematonta materiaalia.

^ Vastaa Lainaa


Valium for Van Gogh
11143 viestiä

#50 kirjoitettu 03.12.2010 06:27 Muok:03.12.2010 06:28

Borborygmia kirjoitti:
Kuka kertoisi tarkan eron hipin ja beatnikin välillä?


Hipit oli 60-lukua, beatnikit 50-lukua. http://i6.photobucket...." target="_blank" class="bb-url">Stereotyyppinen hippi pukeutu kirjaviin väreihin ja sil oli pitkä tukka. http://danielromo.file..." target="_blank" class="bb-url">Stereotyyppinen beatnik pukeutu mustaan ja sillä oli lyhyt tukka ja musta baskeri. Hipit yhdistetään progressiiviseen rokkiin. Beatnikit yhdistetään enemmänkin kirjallisuuteen ja runouteen kuin musiikkiin. Jos musiikkiin yhdistetään, niin jazziin. Hippiliike aluksi kyllä otti aatteellisesti vaikutteita beatnikeista, mutta anyway, hippi ja beatnik on yhtä helppo erottaa toisistaan, kuin on erottaa mansikka sumerialaisesta lainsäädännöstä.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1998 viestiä

#51 kirjoitettu 03.12.2010 06:35

Fitz kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
esimerkiksi Australiasta ja Japanista tulee mielenkiintoisia bändejä, jotka sekoittelevat ennakkoluulottomasti kaikenlaista ja vieläpä helvetin hyvin. Esim. aussiprogebändeistä mm. Karnivool ja Dead Letter Circus ovat aikalailla omilla urillaan. Japanilainen Toe on myös mielenkiintoinen bändi: matikkarokkia ja postrokkia - ja sit poppia sekaan!


Toe oli mahtava, kun päätin kuunnella. Karnivool oli ennestään tuttu, mut en oo koskaa saanu aikaseks kuunnella. Vitun hyvää kamaa.

MUTTA!

Tosi julkeeta väittää näitä omaperäsiks. Noita matikkarokkibändejä tulee ku sieniä sateella, ei oikein kauheasti erottunu muista moisista. Lisäks Karnivoolin muumuassa jokaisen jutun on tehny Tool ja Fair To Midland jo ennen niitä.
En toki sit tiedä, tarkotitko näitä bändejä vain esimerkkeinä 2000-luvun uusista genretyyleistä, mutta ei nämä ainutlaatuisen kuuloisia ole missään määrin.


Eihän nää mitenkään vallankumouksellisen uutta ole, mutta sekoittelevat jännästi genrejä joita rokkipoliisit ei ehkä ensimmäisenä olis naittamassa yhteen Okei, ei tuolla Toen levyllä ole kuin yksi biisi joka on jännää matikkapoppia (Goodbye) - mutta harvemmin noi matikkamusaabändit "julkeaa" tuolla tavalla liittää heleää naislaulantaa ja poppikertsejä omiin biiseihinsä Muut biisit ovatkin sitten sitten "puhtaampaa" matikkavääntöä. Karnivool on joo velkaa aika paljon Toolille, mutta tuo Dead Letter Circus on naittanut hauskasti jopa trance-henkistä elektronista menoa tuollaiseen kevyesti progressiiviseen metalliin - tavalla jollaista ei kyl oo tullut vastaan muualla vaikka kaikenmaailman teknohevibändejä onkin maailma täynnä. Joo, tuskin kukaan enää pystyy keksimään mitään mullistavan uutta - mutta jänniä kombinaatioita jo olemassaolevista tyyleistä kyllä tulee. Tuli mieleen toinenkin japsibändi, joka nyt ei ehkä ole edes yhtä "nouveau" kuin nämä edellämainitut mutta ansaitsee tulla sekin mainituksi: Special Others sekoittelee rockia ja jazzia aika jännällä tavalla olematta kunnolla oikein kumpaakaan. YouTubesta löytyy jotain klippejä - harmi, ettei Spotifystä löydy :(
Listoja kun yyteröi, siellä pesii harmittavan paljon geneerisiä yhden tyylisuunnan vatkaajia, joista osa toki tekee sitä yhtä juttuaan todella hyvinkin - mutta soisin että enemmän ja enemmän tällaiset crossover-bändit saisivat jalansijaa - jos vaikka maailma jossain vaiheessa olisi kypsä vastaanottamaan sekahedemägenreäkin, jota fantasioin vielä joku päivä duunaavani: postmetal-electronica-jazzia! (biisit on jo työn alla )

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15369 viestiä
Luottokäyttäjä

#52 kirjoitettu 12.12.2010 12:27

karman hardon kirjoitti:
Fitz kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
esimerkiksi Australiasta ja Japanista tulee mielenkiintoisia bändejä, jotka sekoittelevat ennakkoluulottomasti kaikenlaista ja vieläpä helvetin hyvin. Esim. aussiprogebändeistä mm. Karnivool ja Dead Letter Circus ovat aikalailla omilla urillaan. Japanilainen Toe on myös mielenkiintoinen bändi: matikkarokkia ja postrokkia - ja sit poppia sekaan!


Toe oli mahtava, kun päätin kuunnella. Karnivool oli ennestään tuttu, mut en oo koskaa saanu aikaseks kuunnella. Vitun hyvää kamaa.

MUTTA!

Tosi julkeeta väittää näitä omaperäsiks. Noita matikkarokkibändejä tulee ku sieniä sateella, ei oikein kauheasti erottunu muista moisista. Lisäks Karnivoolin muumuassa jokaisen jutun on tehny Tool ja Fair To Midland jo ennen niitä.
En toki sit tiedä, tarkotitko näitä bändejä vain esimerkkeinä 2000-luvun uusista genretyyleistä, mutta ei nämä ainutlaatuisen kuuloisia ole missään määrin.


Eihän nää mitenkään vallankumouksellisen uutta ole, mutta sekoittelevat jännästi genrejä joita rokkipoliisit ei ehkä ensimmäisenä olis naittamassa yhteen Okei, ei tuolla Toen levyllä ole kuin yksi biisi joka on jännää matikkapoppia (Goodbye) - mutta harvemmin noi matikkamusaabändit "julkeaa" tuolla tavalla liittää heleää naislaulantaa ja poppikertsejä omiin biiseihinsä Muut biisit ovatkin sitten sitten "puhtaampaa" matikkavääntöä. Karnivool on joo velkaa aika paljon Toolille, mutta tuo Dead Letter Circus on naittanut hauskasti jopa trance-henkistä elektronista menoa tuollaiseen kevyesti progressiiviseen metalliin - tavalla jollaista ei kyl oo tullut vastaan muualla vaikka kaikenmaailman teknohevibändejä onkin maailma täynnä. Joo, tuskin kukaan enää pystyy keksimään mitään mullistavan uutta - mutta jänniä kombinaatioita jo olemassaolevista tyyleistä kyllä tulee. Tuli mieleen toinenkin japsibändi, joka nyt ei ehkä ole edes yhtä "nouveau" kuin nämä edellämainitut mutta ansaitsee tulla sekin mainituksi: Special Others sekoittelee rockia ja jazzia aika jännällä tavalla olematta kunnolla oikein kumpaakaan. YouTubesta löytyy jotain klippejä - harmi, ettei Spotifystä löydy :(
Listoja kun yyteröi, siellä pesii harmittavan paljon geneerisiä yhden tyylisuunnan vatkaajia, joista osa toki tekee sitä yhtä juttuaan todella hyvinkin - mutta soisin että enemmän ja enemmän tällaiset crossover-bändit saisivat jalansijaa - jos vaikka maailma jossain vaiheessa olisi kypsä vastaanottamaan sekahedemägenreäkin, jota fantasioin vielä joku päivä duunaavani: postmetal-electronica-jazzia! (biisit on jo työn alla )


Toi Postmetal-electronica-jazz saundaa tiukalta, odotan innolla Dead Letter Circuksen taidan suosiolla skipata, trance-sana aiheutti yökötystä.
Mutta joo, tosi hyvä kyllä toi Karnivool, säilyny ededelleen suht kovassa soitossa.
Ja popahtavaa matikkarokkia jos haluut, niin zekkaa This Town Needs Guns! Se on loisto.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1998 viestiä

#53 kirjoitettu 12.12.2010 13:01

Fitz kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Fitz kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
esimerkiksi Australiasta ja Japanista tulee mielenkiintoisia bändejä, jotka sekoittelevat ennakkoluulottomasti kaikenlaista ja vieläpä helvetin hyvin. Esim. aussiprogebändeistä mm. Karnivool ja Dead Letter Circus ovat aikalailla omilla urillaan. Japanilainen Toe on myös mielenkiintoinen bändi: matikkarokkia ja postrokkia - ja sit poppia sekaan!


Toe oli mahtava, kun päätin kuunnella. Karnivool oli ennestään tuttu, mut en oo koskaa saanu aikaseks kuunnella. Vitun hyvää kamaa.

MUTTA!

Tosi julkeeta väittää näitä omaperäsiks. Noita matikkarokkibändejä tulee ku sieniä sateella, ei oikein kauheasti erottunu muista moisista. Lisäks Karnivoolin muumuassa jokaisen jutun on tehny Tool ja Fair To Midland jo ennen niitä.
En toki sit tiedä, tarkotitko näitä bändejä vain esimerkkeinä 2000-luvun uusista genretyyleistä, mutta ei nämä ainutlaatuisen kuuloisia ole missään määrin.


Eihän nää mitenkään vallankumouksellisen uutta ole, mutta sekoittelevat jännästi genrejä joita rokkipoliisit ei ehkä ensimmäisenä olis naittamassa yhteen Okei, ei tuolla Toen levyllä ole kuin yksi biisi joka on jännää matikkapoppia (Goodbye) - mutta harvemmin noi matikkamusaabändit "julkeaa" tuolla tavalla liittää heleää naislaulantaa ja poppikertsejä omiin biiseihinsä Muut biisit ovatkin sitten sitten "puhtaampaa" matikkavääntöä. Karnivool on joo velkaa aika paljon Toolille, mutta tuo Dead Letter Circus on naittanut hauskasti jopa trance-henkistä elektronista menoa tuollaiseen kevyesti progressiiviseen metalliin - tavalla jollaista ei kyl oo tullut vastaan muualla vaikka kaikenmaailman teknohevibändejä onkin maailma täynnä. Joo, tuskin kukaan enää pystyy keksimään mitään mullistavan uutta - mutta jänniä kombinaatioita jo olemassaolevista tyyleistä kyllä tulee. Tuli mieleen toinenkin japsibändi, joka nyt ei ehkä ole edes yhtä "nouveau" kuin nämä edellämainitut mutta ansaitsee tulla sekin mainituksi: Special Others sekoittelee rockia ja jazzia aika jännällä tavalla olematta kunnolla oikein kumpaakaan. YouTubesta löytyy jotain klippejä - harmi, ettei Spotifystä löydy :(
Listoja kun yyteröi, siellä pesii harmittavan paljon geneerisiä yhden tyylisuunnan vatkaajia, joista osa toki tekee sitä yhtä juttuaan todella hyvinkin - mutta soisin että enemmän ja enemmän tällaiset crossover-bändit saisivat jalansijaa - jos vaikka maailma jossain vaiheessa olisi kypsä vastaanottamaan sekahedemägenreäkin, jota fantasioin vielä joku päivä duunaavani: postmetal-electronica-jazzia! (biisit on jo työn alla )


Toi Postmetal-electronica-jazz saundaa tiukalta, odotan innolla Dead Letter Circuksen taidan suosiolla skipata, trance-sana aiheutti yökötystä.
Mutta joo, tosi hyvä kyllä toi Karnivool, säilyny ededelleen suht kovassa soitossa.
Ja popahtavaa matikkarokkia jos haluut, niin zekkaa This Town Needs Guns! Se on loisto.


hmm...joo, kun katsoin DLC:n videota Cage niin ensin ei vakuuttanut pätkääkään kun se alkoi sellaisena tasaisena 4/4-junttana, mutta lopussa tulikin sitten kiva rytminen ylläri. Noh, biisi on kuitenkin aika konemusamainen - bändin MySpace-sivuilta voi kuunnella biisin Alien - ja se oli se biisi joka sai tilaamaan bändin koko tuotannon ausseista asti Täytyypä tsekata tuo matikkarokkibändi...

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#54 kirjoitettu 12.12.2010 15:37

Fitz kirjoitti:

Toi Postmetal-electronica-jazz saundaa tiukalta, odotan innolla


Nyt muuten löyty aika osuva kuvaus tolle Belz krov:n uudelle. siinä on elektroa, räppiä, jazzia, metallia ja ambientti-efektipedaaliensoitto-väliosia. Nii kait se jotenkin uudelta ianaki omiin korviin kuullostaa kaupallisiin julkaisuihin verraten.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#55 kirjoitettu 29.12.2010 07:33

Jerome_Chavez kirjoitti:

onko teillä joskus tunne, että uutta musiikkiaaltoa ei tule?


Ei.

Maailmassa on nykyään niin erilaisia musiikkia, että on ehkä hankala keksiä mitään uutta.


Ei ole.

Jos keksiikin, se on yleensä jonkinlaista yhdistelmää eri musiikkilajeista.


Se on aina ollut.

Voiko enää tulla samanlaista ilmiötä kuin rock n` roll aikoinaan, vai jatkuuko maailma samanlaisena kuin ennenkin?


Alleviivaamani "vai"-sana on väärin. Ensimmäien vaihtoehdon vastaus on ei voi ja toisen ei jatku.

Voisiko uusi teknologia tuoda tulleensaan jotain erikoista, mitä ei olisi koskaan kuultu?


Voisi.

^ Vastaa Lainaa


Samin Kaima
2205 viestiä

#56 kirjoitettu 29.12.2010 08:26

Haava kirjoitti:
Ensimmäien vaihtoehdon vastaus on ei voi


Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksei?

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#57 kirjoitettu 29.12.2010 08:30

Stilu kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksei?


Koska maailma on entistä postmodernimpi ja segmentoituneempi. Sellaista yhtenäiskultuuria ei ole enää olemassa kuin oli rockken rollin syntyaikoihin ja siten mikään vastaava ilmiö ei voi enää oikein olla niin laaja.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#58 kirjoitettu 29.12.2010 11:31

quafka kirjoitti:

On mahdollista että postmodernia seuraa jossain vaiheessa "jähmettynyt moderni", eli vaikka joku romantiikan tapainen aika. Tällöin on taas mahdollista, että koko kansakunta on isänmaallinen ja kuuntelee Dingoa.


En usko, mutta toki teoriassa mahdollista.

^ Vastaa Lainaa


xoom
38 viestiä

#59 kirjoitettu 30.12.2010 13:26

pyörätuoli kirjoitti:
xoom kirjoitti:
Joku hieman laajempaa perspektiiviä omaava näkee heti, että genren pääpiirteet eivät ole muuttuneet.

Oikea innovaatiota tapahtuu silloin, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa genren syvärakenteen säännöstön (eli ilmiöt, jotka ovat yhteisiä kaikille genren kappaleille), eikä tyydy muokkaamaan pelkästään sen pintaväriä (esim. bassosoundin filtteröinti, wobble bass).

Minkä genren pääpiirteitä Dubstep seuraa?


En ihan ymmärrä kysymystäsi, mutta jos yrität kysyä, että minkä jatkumon varrelta dubstep on niin nopealla
googletuksella tuli muutama napakka quote vastaan:

Magnetic Man: a brief history of dubstep:

"Some people might think dubstep is a new phenomenon, but it actually grew out of garage and grime about a decade ago."

wiki:

"The earliest dubstep releases, which date back to 1998, were darker, more experimental, instrumental dub remixes of 2-step garage tracks attempting to incorporate the funky elements of breakbeat, or the dark elements of drum and bass into 2-step, which featured as B-sides of single releases."

Toivottavasti tästä oli apua.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#60 kirjoitettu 30.12.2010 14:35

BVR kirjoitti:
No melkolailla "kaikki on tehty" noin pääpiirteittäin, miun mielestä, nyt vaan sitten seuraavaaksi isketään genrejä päällekkäin ja luodaan sitä kautta uutta musiikkia.


Juuri näin. Ikuin vaikkapa evoluutiossa lähinnä vain yhdistellään vanhoja geenejä ja pikku mutaatioita päälle. Koskaan ei synny mitään oikeasti uutta, vaan vaan vanhan toistoa.

Mitään uutta musiikkia ei ole syntynyt sitten Bachhin, aivan kuten ihminen ja hiiri ovat käytännössä aivan samanlaisia.

^ Vastaa Lainaa


xoom
38 viestiä

#61 kirjoitettu 30.12.2010 16:25

Haava kirjoitti:
BVR kirjoitti:
No melkolailla "kaikki on tehty" noin pääpiirteittäin, miun mielestä, nyt vaan sitten seuraavaaksi isketään genrejä päällekkäin ja luodaan sitä kautta uutta musiikkia.


Juuri näin. Ikuin vaikkapa evoluutiossa lähinnä vain yhdistellään vanhoja geenejä ja pikku mutaatioita päälle. Koskaan ei synny mitään oikeasti uutta, vaan vaan vanhan toistoa.

Mitään uutta musiikkia ei ole syntynyt sitten Bachhin, aivan kuten ihminen ja hiiri ovat käytännössä aivan samanlaisia.


1900-luvun alku oli soitinteknisesti merkittävää aikaa, koska elektronisia soittimia kehiteltiin. Sen myötä tuli aivan uusia ääniä musiikilliseen ilmaisuun. Nauhuriteknologian kehittymisen myötä 1930-luvulla "samplaaminen" tuli mahdolliseksi ja sille syntyi 1940-luvulla oma genre konkreettinen musiikki. Nykyään tuo tuntuu ehkä triviaalilta kehitysaskeleelta, mutta ensimmäistä kertaa se mahdollisti minkä tahansa nauhoitettavissa olevan äänen käyttämisen musiikillisessa funktiossa.

Tuo Bach-heitto on tietenkin otettava lähinnä vitsinä, sillä olihan hän aikalaisiinsa nähden tekniikaltaan jo hieman vanhoillinen säveltäjä eikä oikeastaan uudistanut mitään. Bach yhdisti herkullisella tavalla funktionaalisen tonaalisuuden sekä vanhan kontrapunktisen ajattelun vertaansa vailla olevalla teknisellä mestaruudella.

Yksi Merkittävä länsimaisen musiikin jatkumon piste oli 1900-luvun alussa yleistynyt atonaalisuus. Tietenkin aikaisempiakin yrityksiä tehdä täysin sävelkeskiötöntä musiikkia oli, mutta tuskin koskaan yhtä systemaattisesti koko viritysjärjestelmämme potentiaalia maksimaalisesti hyödyntäen. Toinen 1900-luvun puolivälin taidemusiikkiin vaikuttanut keksintö oli Ligetin ja Pendereckin käyttämä klusteritekniikka. Tämän käyttö säveltäjien keskuudessa tosin hiipui melko nopeasti ja sulautui osaksi yleistä atonaalisen musiikin ilmaisupalettia.

Nykyään jokaisella kotitietokoneella on mahdollista saada aikaan julkaisukelpoista musiikkia. Kehittyneiden musiikkiohjelmien myötä Mitä tahansa ääntä voidaan muokata loputtomasti. Teknisiä esteitä ei enää ole joten kaikki ideat on mahdollista toteuttaa. Silti kukaan ei keksi mitään uutta.

^ Vastaa Lainaa


JM
18460 viestiä

#62 kirjoitettu 30.12.2010 16:36

Haava kirjoitti:
quafka kirjoitti:

On mahdollista että postmodernia seuraa jossain vaiheessa "jähmettynyt moderni", eli vaikka joku romantiikan tapainen aika. Tällöin on taas mahdollista, että koko kansakunta on isänmaallinen ja kuuntelee Dingoa.


En usko, mutta toki teoriassa mahdollista.


Siis ollaanko me edellä aikaa vai mitä, mutta mun mielestä tuo uusvanhoillisuus on rantautunut tänne Kuusamoon kahden viime vuoden aikana ihan selkeästi. Ollaan paljon innostuneempia vanhasta kuin siitä jos kehitetään uutta, paitsi se ihan pieni piiri meillähän on aina jotain uutta, ihan uutta...

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#63 kirjoitettu 30.12.2010 18:55

JM kirjoitti:

Siis ollaanko me edellä aikaa vai mitä, mutta mun mielestä tuo uusvanhoillisuus on rantautunut tänne Kuusamoon kahden viime vuoden aikana ihan selkeästi. Ollaan paljon innostuneempia vanhasta kuin siitä jos kehitetään uutta, paitsi se ihan pieni piiri meillähän on aina jotain uutta, ihan uutta...


Toi on just sitä post-modernimia itseään. Toiset on retro sitä toiset retro tätä, toiset uusi sitä ja toiset uusi tätä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#64 kirjoitettu 30.12.2010 18:57 Muok:30.12.2010 18:58

xoom kirjoitti:

Tuo Bach-heitto on tietenkin otettava lähinnä vitsinä, sillä olihan hän aikalaisiinsa nähden tekniikaltaan jo hieman vanhoillinen säveltäjä eikä oikeastaan uudistanut mitään.


Hyvä on, kun kerrat et sisäistänyt viestiäni, niin yritetään toista kautta sitten.

Ketkä sinusta uudistivat?

Silti kukaan ei keksi mitään uutta.


Listaatko sitten ne yksittäiset keksinnöt? Pistä vaikka Top10? Siis ne oikeat jättiharppaukset.

^ Vastaa Lainaa

< Edellinen 1 2

Vastaa Aloita uusi keskustelu