Kirjoittaja
|
Bassolinjat...
|
Apel
|
#1 kirjoitettu
19.06.2003 01:22
Niin mulla on aina vähän vaikeeta tuon bassolinjojen tekemisessä....eli miten yleesä teette bassolinjanne ja laatua peliin....?
esim otetaan fl:ssä TS404...kokeiltu vaikka mitä mut hermot meinaa aina..
mitäs efektejä heitätte peliin?
Kertokaas mulle vähän tietäväisemmät mulle vinkkejä ja ohjeita tähän ongelmaan ni saan valot vilkkumaan enemmän päässä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#2 kirjoitettu
19.06.2003 01:32
Fruityllä efektoin bassoa yleensä:
Hitusen Reverb, Distorttaan jonkun verran (muuttaa saundia mukavasti), Todella pientä Flangerointia tai Chorusta.
Ja kokeilemallahan sitä saundia syntyy
ps. Itse käytän HipHop kansion alta löytyviä bassoja useasti, hanki joku VSTi basso plugini, paljon parempi kuin joku TS404
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Miksu
|
#3 kirjoitettu
19.06.2003 03:04
Itsekin joudun aina bassolinjan kanssa jonkin verran taistelemaan.. Riippuu vähän soundista mutta filttereillä on aika suuri osuus siihen kuinka se bassopää murisee. Eli joku syntikka hyvillä filttereillä..laadukas VST syntikka esim Linplugin VST:t tai Novationin V-Station tms. Kyllä millä tahansa softasyntikalla bassolinja syntyy.. Sampleja voi tietysti käyttää mutta itse en kykenisi bassolinjaa sillä tavoin rakentamaan. Yhdellä sahaoskillaattorilla, hieman resonanssia filtteriin, cutoff nollille, envelope modulation esim. puoleenväliin, filtterin attack tosi pieneksi, filtterin sustain nollaan, filtteriin decayta sopivasti niin syntyy perinteinen sahabasso. Tähän voi lisätä toisen oskillaattorin joka säädetään hieman eri vireeseen (detune) ja vähän pitch modulaatiota lfo:lla niin soundista tulee paksumpi. Toisen (tai kolmannen tai x:nnen) oskillaattorin voi myös pitchata oktaavia alemmas tuomaan matalaa murinaa mutta taso kannattaa säätää pieneksi. Oskillaattoreita voi lisätä jos soundista haluaa paksumman ja virittää eri oktaaville, käyttää eri aaltomuotoja jne.. Jos syntikasta löytyy FM, sillä voi tehdä bassolle mukavia temppuja joita en kuitenkaan yritä selittää..kannattaa kokeilla ja kuunnella. Jos syntikassa on chorus, sitä kannattaa lisätä hieman.. (itse käytän lähes aina ) Soundi leveää stereokuvassa ja siitä tulee huomattavasti tuhdimpi. Erillistä chorus efektiä en niinkään suosittelisi koska se toimii hieman eri tavalla eli efekti olisi hyvä löytyä suoraan syntikasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DELPHiON
|
#4 kirjoitettu
19.06.2003 08:38
Riippu tietysti genrestä, itse en voi puhua muusta kuin kiksusta.. Sen oppii vain tekemällä/kokeilemalla! Potkiva basso+basari yhdistelmä saattaa olla vuosien työn tulos!
Helpoin tapa saada tiukkuutta bassolinjaan on oikeanlainen kompuran käyttö, mutta tämä ei ole kovin suositeltavaa, koska sillon bassosta häviää ilmavuus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Incolumis
|
#5 kirjoitettu
19.06.2003 08:44
En tiedä minkä tyylistä musiikkia teet, mutta jos jotakin dancen sukuista teet, niin tämä keino voi olla avuksi .
En varsinaisesti tunne Fruitya tai TS404:sta, mutta itse teen pääsääntöisesti bassosoundin kytkemällä filtterin bandpass-tilaan ja laittamalla taajuus- ja resonanssisäädöt melko alhaisiksi, suurinpiirtein keskenään samalle tasolle (resonanssia mahdollisesti hieman vähemmän). Näin saa äänestä kuuluviin vain sen 'strategisen' alueen, jättäen tilaa bassorummulle ja muille bassopainotteisille äänille. EQ:lla kannattanee vielä antaa tilaa etenkin bassorummun käyttämälle taajuusalueelle, ja tietty säätää ääni muutenkin haluamakseen.
Jo mainitut detunetus ja lievä särötys ovat myös ehdottomasti kokeilemisen arvoisia äänen saamiseksi tukevammaksi. Kompressointia ei tietty kannata myöskään unohtaa.
Bandpass-kikkailu ei välttämättä kuulosta hyvältä kaikkien aaltomuotojen kanssa, mutta ainakin itse usein käyttämäni squaren kanssa se toimii kiitettävästi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
menninkäinen_
823 viestiä
|
#6 kirjoitettu
19.06.2003 08:56
Otan ton fruityloopsin hiphop kansiost olevan 1. basson, laitan sitä hiljasemmalle kun samalla viritän sitä fl4:n "mini" eq:lla matalemmaksi.
Yleensä tota kaikkee ennen on jo päämelodia kunnossa, joten alan soittaa bassolla niitä melodian "huippu" kohtia matalalta.
Tämän jälkeen, nappaan jonkun softa syntikan(esim. fm7, sampletank...) ja otan biisistä riippuen joko akustisen basson tai elektronisen(?) ja soitan piano roll:iin käyttäen lähes samaa melodiaa..Jos käytän akustista, niin luultavammin laitan, bassoon delayta ja reverbbiä, biisin luonteen mukaan. Jos taas käytän elektronista, niin distorttaan(?) ja reverboin(?).
Tämän jälkeen kuulostaa(tai siis pitäis kuulostaa) hyvälle. Lukuisia muitakin tyylejä löytyy, tää oli vaa yks esimerkki, miten se vois onnistua
s0puli is back in the game at 09:15 19.06.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Loadus
|
#7 kirjoitettu
19.06.2003 11:30
Etsi basisti.
Jos teen tanssibiisin, ni kyllä se 303 sen basson tuottaa. Vähän chorusta sekaan ja sopiva kompressointi, nii potkua tulee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cosmic Storm Cloud
|
#8 kirjoitettu
19.06.2003 18:29
Vinkkejä psytrance-tyyliseen bassolinjaan:
- Käytä 1/32 nuotteja.
- Älä vedä volume envelopen attackkia täysin nolliin, vaan nosta se esim kymmeneen (0-127 asteikolla). Tämä estää tehokkaasti ei-toivotun napsumisen ja napinan nuottien alussa.
- Tee sama releaselle.
- Jos basso/basari-osasto kuulostaa tunkkaiselta, kannattaa EQ:ttaa bassolinjasta bassoa pois oikeasta kohdasta, hyvin kapealla piikillä. Ja oikea kohtahan selviää vain kokeilemalla (swiippaamalla EQ:ta taajuuskaistan läpi).
- Usein psytrance-biiseihin ovat 1/32 nuotit laitettu tasaisesti 1/16 välein, paitsi niihin kohtiin joissa basari iskee.
- Jos olet valinnut valmiiksi basarin, kannattaa hakea bassolinjan sävellaji tarkasti, ja kuunnella että millon natsaa basarin kanssa hyvin yhteen.
- Terävän ja napakan soundin saa, kun EQ:ttaa bassolinjan diskanttipäätä ylöspäin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu
25.06.2003 20:32
Apel kirjoitti:
Niin mulla on aina vähän vaikeeta tuon bassolinjojen tekemisessä....eli miten yleesä teette bassolinjanne ja laatua peliin....?
esim otetaan fl:ssä TS404...kokeiltu vaikka mitä mut hermot meinaa aina..
mitäs efektejä heitätte peliin?
Kertokaas mulle vähän tietäväisemmät mulle vinkkejä ja ohjeita tähän ongelmaan ni saan valot vilkkumaan enemmän päässä
Kunhan on aito analogisyna, niin paskempikin bassokuvio rokkaa ihan eritavalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu
25.06.2003 21:06
Mikään ei tosiaan latista biisiä enempää kuin huono bassolinja, tai se, että bassolinja on miksattu huonosti. Eli vinkki 1 on se, että bassokuvion tekemiseen kannattaa hieman panostaa, ainakin sen verran että valitsee bassosoundin huolella ja tekee kuviosta sellaisen että se tuo lisää tuntuvaa pohjaa koko biisille. Vinkki 2 on se että miksaa basson niin että se ei tule muiden soundien läpi eikä päinvastoin ole liian hiljainen. Kompressorilla kannattaa säätää, taajuuksien leikkely on toinen tärkeä toimenpide. Ei ole mitään ainutta ja oikeaa bassosoundia joten kannattaa harrastaa luovaa kokeilua. Tietty wanha kunnon kikka käyttää puhtaita aaltomuotoja, tyyliin siniaalto tai kanttiaalto, bassona toimii mainiosti.
Pitää loistavasta bassolla kikkailemisesta mainita esimerkkinä Squarepusherin biisit ' Do You Know Squarepusher', 'Fat Controller' ja 'Cooper's World'. Lähes legendaarisella psykepumpulla, Infected Mushroomilla, on kanssa luovia basso-oivalluksia biiseissään. Kannattaa ottaa oppia sieltä mistä löytyy taitoa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bobsony
|
#11 kirjoitettu
26.06.2003 06:40
Cosmic Storm Cloud kirjoitti:
- Jos olet valinnut valmiiksi basarin, kannattaa hakea bassolinjan sävellaji tarkasti, ja kuunnella että millon natsaa basarin kanssa hyvin yhteen.
Toinen tapa on muuttaa basarin äänenkorkeutta niin, että se sopii muuhun biisiin. Mutta tietenkin jos basari on koko biisin perusta ja se soi oikein vain tietyllä äänenkorkeudella niin sitten pitchataan muita instrumenttejä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
rjv
|
#12 kirjoitettu
27.06.2003 10:35
näin yleensä tulee equtettua ja kompressoitua aika tylyllä kädellä. chorusta ja mahdollisesti reverbiä tulee lisättyä hieman pienen lämmön saamiseksi. reverbistä kuitenkin kannattaa ne matalimmat taajuudet jättää pois. joskus tulee myös vedettyä pienen highpassdelayn läpi, riippuen soundista.
junglist on kova kone. ja v-station.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vibiz
|
#13 kirjoitettu
27.06.2003 11:27
Mul oli niin paskat kaijarit et ne ei soittanu bassoo ollenkaan(tai ainakaan mitään ei kuulunu...), mut sit mä kytkin levysoittimeen ni johan kuuluu.... Bassot syntyy multa yleensä tosi helposti, ku ne tulee vaan suoraan päästä...
Meni kyl puoliks ohi aiheest mut ei se mitään...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
P2
715 viestiä
|
#14 kirjoitettu
29.06.2003 16:29
Vai että chorusta ja flangeria bassoihin. Ton flangerin kanssa ainakin kannattaa ottaa tosi iisisti ellei sitten tee jotain tosi hoosee electroa.
Ite laitan yleensä vähän kaikua, viivettä ja riippuen biisin luonteesta niin särkijää (rokrok) sekä EQ:lla säädän tasoja. Sekä kompuralla säädän sen verran että bassot soi lujaa, mutta ei särje. Mutta vielä ainakaan en ole kokeillu chorusta & flangeria.
Asiasta pinppirautaa: Mitä eroa noilla choruksella ja flangerilla on? Meinaan kun ainakin Reasonissa noi efut on samassa laitteessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#15 kirjoitettu
29.06.2003 16:46
P2 kirjoitti:
Asiasta pinppirautaa: Mitä eroa noilla choruksella ja flangerilla on?
Periaatteessa ei paljoakaan. Molemmat on periaatteessa viiveitä (siis delay) jossa viiveen pituutta moduloidaan (eli siis muutetaan lennossa jollain tavalla edestakas). Yleensä Choruksessa moduloidaan hieman vähemmän ja feedbackiä on vähemmän ja se minimi viive on pidempi... yleensä jotain 20ms tai yli jos en ihan väärin muista. Flanger taas on yleensä intensiivisempi eli tuota viiveaikaa moduloidaan rankemmin ja sen viiveen minimi pyritään saamaan jopa nollaan tai mahdollisimman lähelle. Myös sitä feedbackiä (voi olla myös regen tms. tuon parametrin nimi) käytetään yleensä enemmän.
Choruksissa voi olla usein montakin delayta ja se modulaation (tai siis sen moduloivan LFO:n) aaltomuodot saattaa olla monimutkaisempia. Flangerissa modulointi tehdään usein ihan simppelillä sini- tai kolmioaallolla.
Sitten on vielä sukulainen noille phaser... Se on vähän kuin flanger mut ei kuitenkaan. Selittelen ehkä toiste jos jaksan... Netistä kyllä löytyy tietoa noistakin.
Elektrojänis muokkasi viestiä 16:50 29.06.2003
Niin joo siis yhteenvetona: Ei ihme jos samasta boksista löytyy sekä chorus ja flanger kun samalla tekniikalla saa aikaan molemmat jos vaan säätöjen alueet on tarpeeksi laajat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
A33E
148 viestiä
|
#16 kirjoitettu
22.07.2003 11:04
Cosmic Storm Cloud kirjoitti:
- Älä vedä volume envelopen attackkia täysin nolliin, vaan nosta se esim kymmeneen (0-127 asteikolla). Tämä estää tehokkaasti ei-toivotun napsumisen ja napinan nuottien alussa.
- Jos basso/basari-osasto kuulostaa tunkkaiselta, kannattaa EQ:ttaa bassolinjasta bassoa pois oikeasta kohdasta, hyvin kapealla piikillä. Ja oikea kohtahan selviää vain kokeilemalla (swiippaamalla EQ:ta taajuuskaistan läpi).
- Usein psytrance-biiseihin ovat 1/32 nuotit laitettu tasaisesti 1/16 välein, paitsi niihin kohtiin joissa basari iskee.
- Jos olet valinnut valmiiksi basarin, kannattaa hakea bassolinjan sävellaji tarkasti, ja kuunnella että millon natsaa basarin kanssa hyvin yhteen.
Hyviä neuvoja.
BTW. Tuota basslinen attackia kannattaisi laittaa nimenomaan siitä syystä pikkaisen nollasta ylöspäin että voidaan laittaa basso sekä BD yhtäaikaa.
Ohiaiheen; hieman kyllä harmittaa tämä miten ihmiset keskittyvät tekemään jotain tiettyä genreä niinkuin sitä kuuluu tehdä. Esim että elektrossa pitää olla SD silleen ja silleen.. tai vaikka PSYssä bassline.
Onhan se tietty hyvä tietää miten saa eri genreille tyypillisiä juttuja tehtyä, mutta varioiminen se vasta luovaa on.
Tai tosi luova ja aito ollakseen voisi esim. pyrkiä unohtamaan kaikki genret ja kuuntelemaan itseään ja tekemällä _juuri_ sitä mistä tykkää itse eniten, juuri niitä soundeja ja kuvioita käyttäen joita mielessään pyörittelee, miettimättä yhtään mitä joku siitä ajattelisi.
Joskus hyvinä hetkinä olen tuntenut siihen suuntaan tehneeni ja tuloksena on usein ollut jotain mihin olen ollut tyytyväinen. Tuloksena tuotos joka on omaperäinen ja mikä ei kuulosta siltä kuin yrittäisi vakuuttaa muut osaamisestaan sillä että tekee mahdollisimman samankuuloista kamaa kuin levyttäneet artistit on tehneet.
[/saarna]
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
W@RM
872 viestiä
|
#17 kirjoitettu
22.07.2003 11:59
DELPHiON kirjoitti:
Riippu tietysti genrestä, itse en voi puhua muusta kuin kiksusta.. Sen oppii vain tekemällä/kokeilemalla! Potkiva basso+basari yhdistelmä saattaa olla vuosien työn tulos!
Helpoin tapa saada tiukkuutta bassolinjaan on oikeanlainen kompuran käyttö, mutta tämä ei ole kovin suositeltavaa, koska sillon bassosta häviää ilmavuus.
Niin ja eekukin [EQ] on aika tärkee kans! Sillä viilataan se kunnon mättö siihen tai se vähän riippuu sun kickeistä. Jos sulla on jo tuhdit kickit niin enää ei saa tehdä tuhtia basslinee, meinaan et sitten menee puuroksi. Mut kannattaa tehdä bassline melodian mukaan, eli sinne minne leadi menee niin bassline seuraa mukana. Pikku revebiä ja ihan pikku delay niin johan on hyvän kuulonen bassline sulla valmiina...niin ja tossa revebin käytössä kannttaa olla tarkkana, sellasta smallroom/room revebiä ainoastaan kannattaa käyttää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ville Tuppurainen
419 viestiä
|
#18 kirjoitettu
22.07.2003 13:36
fruityssa kannattaa käyttää buzz koneita koska niillä fruityn synilla ei saa mitään hyvää aikaan. buzzin koneista lähtee tosi hyvät basso ja muut äänet. niitä sit efektoi fruitylla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
qso
447 viestiä Luottokäyttäjä
|
#19 kirjoitettu
22.07.2003 13:45
gerry kirjoitti:
Delayhan teke siitä sekavan ja puuromaisen. Frangeri on samalainen, sekavaa tulee...
Pieni ripaus delayta tietynlaiseen bassolinjaan voi tuottaa ihan hyviä
tuloksia. Flangerin kanssa sama juttu. Mutta niitä käytettäessä pitää olla
varovainen ja käyttää varsin hienovaraisia asetuksia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Cosmic Storm Cloud
|
#20 kirjoitettu
22.07.2003 20:26
A33E kirjoitti:
Ohiaiheen; hieman kyllä harmittaa tämä miten ihmiset keskittyvät tekemään jotain tiettyä genreä niinkuin sitä kuuluu tehdä. Esim että elektrossa pitää olla SD silleen ja silleen.. tai vaikka PSYssä bassline.
Onhan se tietty hyvä tietää miten saa eri genreille tyypillisiä juttuja tehtyä, mutta varioiminen se vasta luovaa on.
Tai tosi luova ja aito ollakseen voisi esim. pyrkiä unohtamaan kaikki genret ja kuuntelemaan itseään ja tekemällä _juuri_ sitä mistä tykkää itse eniten, juuri niitä soundeja ja kuvioita käyttäen joita mielessään pyörittelee, miettimättä yhtään mitä joku siitä ajattelisi.
Joskus hyvinä hetkinä olen tuntenut siihen suuntaan tehneeni ja tuloksena on usein ollut jotain mihin olen ollut tyytyväinen. Tuloksena tuotos joka on omaperäinen ja mikä ei kuulosta siltä kuin yrittäisi vakuuttaa muut osaamisestaan sillä että tekee mahdollisimman samankuuloista kamaa kuin levyttäneet artistit on tehneet.
[/saarna]
Mielestäni erilaisten teknisten "perusasioiden" hallitseminen vain edesauttaa saamaan haluamansalaista soundia. Ja noissa vinkeissäni oli ennemminkin kyse siitä, että miten saada parempaa soundia tuotannollisesti / äänenlaadullisesti. Kyllä siinä jää mielestäni myös luovuudelle tilaa, vaikka bassosoundin ohjelmoikin perusjuttuja hyväksikäyttäen sellaiseksi, että se ei humise eikä napsu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mark Vera
1161 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu
22.07.2003 20:43
Ladataan sampleriin Juno-106 (basso) soundfontti (tai vastaava) ja pistetään tempoksi 125-130, ja yksinkertainen C3-C3-C4-C4-C3-C3-C4-C4 ja varma hitti tulossa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nebula_Meltdown
431 viestiä
|
#22 kirjoitettu
22.07.2003 20:50
Itse lisään ts404:n distortion-tasoa ensiksi, vähennän envelopen resonancea, valitsen ääniaallot aina sen mukaan, miten biisiin sopii. Yleensä kumminkin sini-aalto. Sitten laitan envelopen decay:n nollaan, step gate yleensä 50-75% ja release 0%. Sitten lisään envelopen enviä ja alennan cut:ia sen mukaan, mikä kuulostaa hyvältä. Lopuksi EQ, jonka säädän kuulostamaan hyvältä ja reverb, mistä laiskana valitsen subtle-presetin. Ehkäpä vielä Fruity Filter siihen päälle.
Kokeilemalla se selviää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Mark Vera
1161 viestiä Ylläpitäjä
|
#23 kirjoitettu
22.07.2003 21:02
Itse pistän stereo delayta ja reverbiä aavistuksen basslineen. Yleensä teen kaksi basslineä, yksi stereo widenillä/choruksella ja toinen keskellä.
Reverbiin kannattaa säätää (jos mahdollista) taajuusalueet mitä reverboidaan. Se antaa vähän ilmavuutta saundiin. Tosin kaikki ei siitä pidä, itse haluan biisistä ilmavan Saman homman teen basarille, vähä reverbbiä mitä ei miksauksessa "kuule" mutta se on selkeästi siinä ja tekee basarista ilmavan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nebula_Meltdown
431 viestiä
|
#24 kirjoitettu
22.07.2003 21:03
DimensioN kirjoitti:
se on flanger Mä kyllä väitän vielläkin vahvasti vastaan ettei reverb (vähänkin kätettynä) voi mitenkään "muhkeuttaa" bassoa. Siitä tulee vaan sellanen kohina sinne taakse ja se kohina täyttää tyhjät välit basso"iskujen" välissä. Ja sit siitä tulee sellasta yhtenäistä kamalaa mössöä.
Jos basso kuulostaa piipitykseltä ni madaltaa yhen tai kaks oktaavia ja compressoi sen jälkeen
Jos laittaa reverbin pituuden vaikka 0.1 sekuntia, niin kyllä toimii bassolinjassa erittäin hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
A33E
148 viestiä
|
#25 kirjoitettu
23.07.2003 09:28
Cosmic Storm Cloud kirjoitti:
A33E kirjoitti:
Ohiaiheen; hieman kyllä harmittaa tämä miten ihmiset keskittyvät tekemään jotain tiettyä genreä niinkuin sitä kuuluu tehdä. Esim että elektrossa pitää olla SD silleen ja silleen.. tai vaikka PSYssä bassline.
Onhan se tietty hyvä tietää miten saa eri genreille tyypillisiä juttuja tehtyä, mutta varioiminen se vasta luovaa on.
Tai tosi luova ja aito ollakseen voisi esim. pyrkiä unohtamaan kaikki genret ja kuuntelemaan itseään ja tekemällä _juuri_ sitä mistä tykkää itse eniten, juuri niitä soundeja ja kuvioita käyttäen joita mielessään pyörittelee, miettimättä yhtään mitä joku siitä ajattelisi.
Joskus hyvinä hetkinä olen tuntenut siihen suuntaan tehneeni ja tuloksena on usein ollut jotain mihin olen ollut tyytyväinen. Tuloksena tuotos joka on omaperäinen ja mikä ei kuulosta siltä kuin yrittäisi vakuuttaa muut osaamisestaan sillä että tekee mahdollisimman samankuuloista kamaa kuin levyttäneet artistit on tehneet.
[/saarna]
Mielestäni erilaisten teknisten "perusasioiden" hallitseminen vain edesauttaa saamaan haluamansalaista soundia. Ja noissa vinkeissäni oli ennemminkin kyse siitä, että miten saada parempaa soundia tuotannollisesti / äänenlaadullisesti. Kyllä siinä jää mielestäni myös luovuudelle tilaa, vaikka bassosoundin ohjelmoikin perusjuttuja hyväksikäyttäen sellaiseksi, että se ei humise eikä napsu.
Niin.. en sitä kiistänytkään. Kirjoitinhan nimenomaan että OFFTOPIC.
----------------------
Noissa eri efektien sopivuuksissa bassoihin syntyneisiin mielipide-eroihin veikkaisin että ihmisillä on hieman eri käsitys minkälaisesta bassosta puhutaan..
Baseline tuo mulle mieleen Acid Housen 303 kuvion mikä on mielestäni ainut oikea määrite baselinelle. Jollekulle toiselle taas oikeat bassokitarakuviot tai ambient-dubmaiset pitkät ja matalat sub-base linjat.Yksi suositteli PSYtranceen 1/32 nuotteja. Mikä taas tarkottaisi aivan erityyppistä ääntä kuin edelliset.. ja tottakai näihin sopii silloin erilaiset efektit.
Acid baseline mm. sisältää korkeitakin taajuuksia niin siihen käy kaikki efektit biisistä riippuen.
Esim. "Burned C. and Sbox [Standing Spoon Mix]" (mikseri.net/savo)
biisissä on jotain pitch/resample kombinaatio efektiä mikä pistää soundin niin ruvelle etten ole missään kuullut, särkijällä ei esim. saa moista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
[ sam ]
|
#26 kirjoitettu
23.07.2003 11:54
Omalla kohdallani ainakin on toiminut pelkällä 303:lla ja EQ:lla pelleily. 303:een sahalaita-aaltoa, decayta vähän normaalia enemmän ja EQ:lla korostellaan keskitaajuuksia sopivasti tiukan bassolinjan aikaansaamiseksi. Sitten vain syötetään C-3, C-4, C-3, C-3, C-4, C-3, C#4, C#3 tai jotain vastaavaa ja avot.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
A33E
148 viestiä
|
#27 kirjoitettu
23.07.2003 12:07
AIDE kirjoitti:
fruityssa kannattaa käyttää buzz koneita koska niillä fruityn synilla ei saa mitään hyvää aikaan. buzzin koneista lähtee tosi hyvät basso ja muut äänet. niitä sit efektoi fruitylla.
Miksi käyttää fryityä ollenkaan? Käyttöliittymäkin siinä on jotenkin sellainen.
Onko ne EFEKTIT sitten siinä parempia? Vocoder saattaa kyllä hyvinkin olla, siinä uusimmassa F.L.:ssa. nimittäin..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Phadej
|
#28 kirjoitettu
23.07.2003 14:23
A33E kirjoitti:
Ohiaiheen; hieman kyllä harmittaa tämä miten ihmiset keskittyvät tekemään jotain tiettyä genreä niinkuin sitä kuuluu tehdä. Esim että elektrossa pitää olla SD silleen ja silleen.. tai vaikka PSYssä bassline.
Onhan se tietty hyvä tietää miten saa eri genreille tyypillisiä juttuja tehtyä, mutta varioiminen se vasta luovaa on.
Tai tosi luova ja aito ollakseen voisi esim. pyrkiä unohtamaan kaikki genret ja kuuntelemaan itseään ja tekemällä _juuri_ sitä mistä tykkää itse eniten, juuri niitä soundeja ja kuvioita käyttäen joita mielessään pyörittelee, miettimättä yhtään mitä joku siitä ajattelisi.
onhan se sillai, mutta kun junkkaäijät pitää junkan rummuista ja siitä bassosta niin ne tekee sellasta, kukaan kummiskaan samanlaista tee.
eikä esim. kaikissa elektrobiisissä ole sitä 808 sd:tä, vaikka monessakin onkin.
ja jos psykestä taas tekee ihan erillaisen bassolinjan ni se ei ole sit enää psykeä
exprimentaali on taas kova musiikki, mutta ainakin meikäläisen taidot ei riitä sen tekemiseen (no ei paljon muunkaan musiikkiin kun kattoo kuinka monta biisiä mulla mikserissä on )
btw topikkiaiheeseen:
303:n c-3 c-4 jne ilman mitään kolkkin potikoiden tweekkamista, ja vielä jos ei oo mitään accenteja/slideja, on niin tylsän kuulosta ja ylikäytettyä että ainakaan mä en siitä diggaa, kyllä saa käyttää myös muita nuotteja, jotka löytyy vaikka päämelodian sävellajista.
kolkkissa muuten SAA käyttää sitä square-aalto muotoa, silläkin saa kivoja lopputuloksia
psykessä on bassolinjalla miltei keskeinen asema (ihme-äänijen lisäksi) biisissä ja siihen kannattaa panostaa, kyllä se kolkki tähänkin sopii jos osaa sitä käyttää.(kolkki samplet on aika tylsät kun niillä ei saa sitä mitä saa kolkkilla tai vaikka klooneilla potikoiden tweekamisella, ei tarvi olla mitään min-max-min arvojen vaihteluu, mutta pienikin tweekaaminen tuo eloo tähän elottomaan konemusiikkiin).
junkan (breaksi jopa jossain hiiphoppi biitteissä) bassolinjan voi tehdä jollakin hooverin tapasella soundilla eli saha ja pulse-aalto toinen hieman finetunattuna ja ehkä siniaalto oktaavia alempana
ja filterin läpi kaikki jotta ei olisi liika korkeita ääniä mukana.
pehmeen basson saa tälläkin tavalla: käyttää 2+ saha-aaltoo +/- noin10 centtii detunattuna toisiinsä nähden pienellä cutoff ja resonanssi arvolla ja suht pienella filter-envelope-amount arvolla (minkä niminen se missäkin synässä on). mutta tällästä bassoa käyttäessä (matala pörinä) tarvi käyttää aika naks-BD:tä tai leikkii EQ:lla tai sitten olla laittaa bd-iskut ja basson nuotit päällekkäin.
jossain biiseissä bassolinjaa sellaisenaan ei ole. vaan siinä on sellainen basari joka mitätöi bassolinjan tarvetta (tai sit se on bassoääni jossa on sellasta kickiä (pitchin moduloimalla saattu) )
säröö saa käyttää mut ei liika, kolkkin mukana on melkein aina säröö käytetty, mukana murisee ja vinkkuu viel enemmän.
samalla reverbii (ei mitään hallikaikuja silti, niitä tulee bileissä tarpeeksi mukaan muutenkin ).
kaikua en suosittelisi käyttää kun ehkä jossain psykessä/missä nuotit on tosi lyhyet (16-32 osii) ja niitä on tiheästi.
chorus/flanger/phaseria mä en bassolinjassa käyttäisi, mielummin filterin/oscillaatorin pitchin moduloimista lfo:lla (tai pulse-widthin pulse-aallolla).
bassolinjan melodiassa on genreittäin suuria vaihteluja, psykessä se saattaa junnata paikallaan, kun taas kixussa se saattaa olla 2 oktaavin aluella. ja tähän en osaisi sanoo muuta, kun : kuuntelee miten ja mitä muut tekee.
mutta kannattaa tutustuu äänenmuodostamiseen perustietoihin, jotta tietää miten mikäkin potikka missäkin mihinkin suuntaan sitä ääntää muuttaa ja sitten kun tietää mitä halua niin osaa tehdä sellaisen äänen. kaavoja ei ole.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hi-Fly
|
#29 kirjoitettu
23.07.2003 22:30
Onhan ne bassolinjat vaikeet... yleensä niis kestää jopa pari minuuttia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Phadej
|
#30 kirjoitettu
24.07.2003 08:45
Ihan A kirjoitti:
Kai toi nyt riippuu ihan tyylistä. Ja myös noi ihme äänet. Ei psykessä tarvii olla mitään ihme ääniä. Ei psykessä tarvii olla bassoakaan jos ei halua. Pelkkä hiljaisuuskin käy. Pelkkää kuoleman hiljaisuutta mikä saa sut hyppään kattoon, kun oot niin tottunu siihen ikuiseen meluun mikä ei lopu koskaan. Pistää ahdistaa niin toi hiljasuus ja se vie sut niin omiin tunnelmiin ja harhat kietoo sut niin syvälle nojatuoliin, että sä et voi olla paikallaan ja sä tekisit mitä vaan et kaikki olis taas normaalisti. HAh!
enpä nyt sanoisi että hiljaisuus vaikuttais tällä tavalla minuun...
ja aika harvassa (lue: ei yhdessäkään) kuulemassani psykebiisissä olevat bassot puuttuneet.
kyllä ne tyylin ominaispiirteet tekee jostain biisistä sen tyylisen... eikä se että tekijä sanoo et tä on tä.
p.s. sellaiset kappaleet on olemassa jotka sisältävät vaan hiljaisuutta (ainakin yksi on) tai sitten todella harvalla olevia hiljaisia ääniä (exp-ambientin-illbientin välimaastoissa), nimiä en kyllä muista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
P2
715 viestiä
|
#31 kirjoitettu
27.07.2003 19:30
Tää nyt ei ihan varsinaisesti liity tähän, mutta kuinka tai millä efulla tehdään sellanen ACID:ssa usein mukana oleva ns. nouseva bassokuvio?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#32 kirjoitettu
27.07.2003 22:37
gerry kirjoitti:
Delayhan teke siitä sekavan ja puuromaisen. Frangeri on samalainen, sekavaa tulee...
Kokeileppa joskus heittä kuiva signaali suoraan ja delayn läpi pistetty (delaysta kuiva signaali pois tietty) highpass filtterin läpi niin että ne alimmat bassot jää pois siitä viivästetystä signaalista. EQ:lla alimpien poistaminen ajaa myös saman asian kuin se filtteri.
Toimii parhaiten sellasiin bassokuvioihin joissa on tilaa eli taukoja riittävästi ja bassosoundissa pitää tietysti olla hiukka muutakin kuin se perusäänes (eli ei toimi sinibassoille, jos toimii niin se ei ole sinibasso).
Elektrojänis muokkasi viestiä 22:37 27.07.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
liteFun
14 viestiä
|
#33 kirjoitettu
09.08.2003 17:24
g3,g4,g3,g4,d3,d4,d3,d4,f3,f4,f3,f4,c3,c4,d3,d4...
ja väliin voi laittaa pienemmällä volumella helpon kaiun
ja bassona perus-protracker sample "digdug"
liteFun muokkasi viestiä 17:24 09.08.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DELPHiON
|
#34 kirjoitettu
22.08.2003 10:33
http://personal.inet.f...
Tuossa on yhdenlainen korkea bassline. Tämähän tarvitsee vielä lisäkseen matalampaa murinaa.
Gerry : Tässä on delayta, eikä se sekota yhtään. Pikemminkin useasti delayta käytetään nimenomaan saundin elävöittämiseen; Delaysta kun voi leikata ne matalat taajuudet pois.
Saundi on (tietenkin) duunattu alusta asti itse.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ape
1599 viestiä Ylläpitäjä
|
#35 kirjoitettu
22.08.2003 10:57
Xtook emotion kirjoitti:
Kannattaa kokeilla myös tätä...
Un-bornina on kiva lisäillä noita aiheeseen liittyviä osoitteita enemmänkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dj Senheis
922 viestiä
|
#36 kirjoitettu
24.08.2003 14:09
DELPHiON kirjoitti:
http://personal.inet.f...
Tuohan oli hyvä! Pitäis vaan saaha sointukulku ylös. Voitkos pistää linkin mistä vois lada .midi filun?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Dj Senheis
922 viestiä
|
#37 kirjoitettu
24.08.2003 14:36
gerry kirjoitti:
Dj Senheis kirjoitti:
DELPHiON kirjoitti:
http://personal.inet.f...
Tuohan oli hyvä! Pitäis vaan saaha sointukulku ylös. Voitkos pistää linkin mistä vois lada .midi filun?
Hehee... tuskin siitä on tarkoitus väänää sentään remixiä Eiks se ollut vaan esimerkki miten deläy toimii korkeis bassois
No what ever... Piti kysyy, koska se oli niin mageen kuulloinen
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GeneX
|
#38 kirjoitettu
25.08.2003 14:41
Suosittelen kaikkia aiheesta kiinnostuneita lukaisemaan seuraavan "tutoriaalin" Computer Music:in sivuilta. Sivustolta löytyy muitakin varsin mielenkiintoisia artikkeleita.
http://www.computermusic.co.uk/tutorial/basstips/basstips.asp
http://www.computermus...
GeneX muokkasi viestiä 14:41 25.08.2003
Jonakin päivänä ehkä vielä ymmärrän kuinka näitä linkkejä lisätään tänne oikeaoppisesti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JM
18460 viestiä
|
#39 kirjoitettu
26.08.2003 21:33
Jos alottaa biisin teon bassolinjasta?
..niin siinä mulla aina käy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|