Kirjoittaja
|
Peliarvostelu-thread
|
accent
10939 viestiä
|
#1 kirjoitettu
07.10.2009 22:53
Quake II
Ensimmäisestä Quakesta id:lle käsiin jäänyttä mullistavaa pelimoottoria paranneltiin ja pelisarjan konseptia muutettiin scifimmäksi. Pidän Quake kakkosta id:n 3d-räiskinnöistä aliarvostetuinpana; minulle ensimmäinen Q2-pelikerta oli jatkuvaa VITTU TIUAK -meininkiä. Aikaansa nähden tasokkaat grafiikat, hyvin natsaavat äänet ja ikimuistoisen häijyn näköisten vihollisten lukuisat hyvin animoidut tekemiset toimivat.
Tykkäsin kovasti kaikista pikku yksityiskohdista mitä vihollisiin oli keksitty; kuolevat ukot joskus ampuivat viimeisillä voimillaan yllättäen pari laukausta ja minigunkätisen möllin ruumiin ympärille tuli pörräämään kärpäsiä. Itse pidin kovasti myös siirtymisestä enemmän scifi-techbase-tyyliseen suuntaan jota id oli aiemmin kunnolla tehnyt vain Doomin ensimmäisessä episodissa ja seuraavan kerran vasta Doom kolmosessa. Aseet taas olivat hienoimmat ja machoimmat mitä id on mihinkään peliinsä tehnyt. Pelissä oli jonkin verran myös vähän myöhemmin legendaarisessa samasta pelimoottorista ammentavassa Half-Lifessäkin nähtyjä skriptattuja kohtauksia, joskaan ei juurikaan niin pitkälle viedyllä tavalla; silti on hauskaa nähdä vihollisen juoksevan painamaan nappia joka laukaisee ansaksi tarkoitetut räjähteet.
Huonoja puolia pelissä kyllä oli myös: moni kohta pelissä tuntui teknologiademomaiselta pelimoottorilla kikkailulta ja kenttäsuunnittelu muuttuu välillä melko tylsäksi loppumattomien varastohallien sarjaksi. Kun kaikki eri aseet ja viholliset on nähty, alkaa peli maistua puulta. Suurin osa pelin viehätyksestä on kasattu alkuun, jonka jälkeen pitkin peliä on vain siellä täällä sellaisia "ihan siisti kikka"-kohtia tylsän ympäriinsä ramppaamisen välissä. Joku voisi kritisoida paskaa juonta - jota yllättäen on jopa yritetty jonkin verran tuoda esiin antamalla pelaajalle erilaisia tehtäviä - mutta tämän tyylisissä peleissähän sillä ei ole koskaan ollut oikein väliä.
plussorz och miinuserz:
+ grafiikka (aikalaisiinsa nähden)
+ tyyli
+ aseet
+ äänet
- kenttäsuunnittelu paikoin
- teknologiademomaisuus
- muutamien teknisten kikkojen jälkeen käteen ei jää mitään oikeasti uutta
arvosana: 4/5
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#2 kirjoitettu
08.10.2009 00:49 Muok:08.10.2009 00:50
Batman - Arkham Asylum (pc)
Supersankarilisenssipelien kuningas, tätä nykyä myös alan lehdistön kruunaama sellainen.
Todella hyvä. Elävät hahmot, toimiva ääninäyttely (varsinkin Joker ja Harley Quinn), näyttävä grafiikka, batmanmainen tunnelma... Ja sitten se suurin yllätys: toimiva peli kaiken kuorrutuksen sisällä.
Lepakkoaivon liikuskelu on hitusen jäykempää kuin mihin CS-sukupolvi on tottunut, mutta jahka pääset leikkimään vaijereilla ja viitalla, ei sillä ole enää niin väliä. Taistelusysteemi oli ainakin mulle aivan uudenlainen, lukemani perusteella jokseenkin saman tyylinen kuin Wetissä, mutta edelleen lukemani perusteella jopa haastavampi, mitä ei ihan ensimmäisenä odottaisi peliltä jossa päähenkilö ei varsinaisesti tapa ketään, eikä kukaan vuoda verta.
Seksikkäitä pikseleitä tarjoillaan myös. On persettä ja tissiä, ja hyvin vähiin pikseleihin puettuna.
Peli ei käsittääkseni myöskään ole kovin pitkä. En tosin pelannu vielä läpi asti...
Semmosta. Yllätti. Positiivisesti. Suitsun suitsun.
+ Batman-meininki toimii
+ Jokerin ja Harley Quinnin dialogi (paikoitellen myös Batmanin lakoniset kommentit repeilyttivät)
+ Riddlerin oivaltavat pikkunaposteltavat
- Batmanin kankeus on paikoitellen huvittavaa, paikoitellen raastavaa
- Hiiviskelyosuuksien hienoiset epämääräisyydet
- Riddlerin riepovat pikkunaposteltavat
Pelinä: 4/5
Batman-pelinä: 5.5/5
Zitru muokkasi viestiä 00:49 08.10.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
näisten lentöpällö
1536 viestiä
|
#3 kirjoitettu
08.10.2009 01:11
Mä voisin tehdä yhden lauseen peliarvosteluita.
Cooking Mama 2
Vähän niinkuin runkkaisi katsoessa hitaasti latautuvia pornokuvia hitaalla modeemilla, sit ku kattoo alas ja huomaa vemputtavansa kumikanaa ja ihmettelee, kun ei tunnu mistään koko paska pitää aloittaa alusta.
2/10
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DjLime
2918 viestiä
|
#4 kirjoitettu
08.10.2009 19:19
Vaikka muut ovatkin tähän vanhoja pelejä arvostelleet, niin arvostellaas näistä uunituoreista yksi jonka kanssa menee perkele hermot.
Need for speed Shift (PC)
Ralli peli joka jatkaa need for speed sarjan alamäkeä joka alkoi heti undergroundien jälkeen. Jokaisessa pelissä niiden jälkeen on ollut hyviä ideoita ja hauskojakin juttuja, kuten myös uusimmaisessa. Harmi vaan ettei pelintekijöillä ole havantoa miten tehdään rallisimulaattori vaikka tämän ilmeisesti pitäisi olla sellainen. Siltikään en ole vielä tähän päivään mennessä saanut etuvetoista tai nelivetoista autoa heittämään perään ajamalla ylikovaa mutkaan.. yleensä sitä joko on pitoa ja silloin mennään mutkassa tai sitten ei ole pitoa ja mennään suoraan.
Pelissä kaikki autot menevät perää heittämällä jo 60km/h vauhdissakin, vaikka se ei ainakaan helpota pelaamista, sillä ohjattavuus kokonaisuudessaan on hyvinkin outo kokemus. Ensin auto tuntuu raskaalta, kun yrittää liian kovaa ajaa, mutta "kankeahkoon/raskaaseen" ohjaukseen kun tottuu, niin saippuapala auton alla efekti alkaa puskea päälle. Tarkoittaa juuri tuota joka mutkaan driftaamista ja jopa suoralla tiellä auto voi lähteä heittelemään käsistä jo alle satasen vauhdissa jos normaalisti yrittää korjata ajolinjaa radalla. Onneksi suomen moottoritiet eivät ole näin liukkaita edes talvella. Netistä voi lukea pelistä lisää virallista faktaa jos kiinnostaa.. plussat ja miinukset kertokoon totuuden.
+ grafiikka on todella kaunista varsinkin täysillä asetuksilla
+ autot romuttuvat
+ Aggressiviisuus / Tarkkuus pisteet joiden avulla pelaaja "nousee tasoja"
+ alkuerän aiheuttama innostus
+ Auton ulkonäön tuunaaminen on (ilmeisesti) ilmaista
+/- Driftaaminen.. erittäin hankalaa päästä sisälle, mutta myös samalla varmasti lähempänä totuutta verrattuna muihin autopeleihin joissa on driftaamista ollut.
- Autot ovat saippuapalan päällä ja ohjattavuus ei ole useinkaan realistinen
- Kisoissa pahin vastus lähtee aina sijalta 1 ja itse joudut lähtemään jostain perältä (vaikka onhan tämä aika standardi monessa autopelissä)
- autot eivät romutu oikeasti, vaikka laittaa ne päälle. Autosta kyllä lähtee osia, maalia ja se alkaa puoltamaan, mutta autoa ei pysty saamaan oikeasti rikki.
- Radat on tylsiä
- Kaikkia ajoja ei voi ajaa. Jos kertyy "liikaa" kokemus tähtiä, peli heittää heti seuraavalla vaikeusasteelle jossa on taas eri tehtävät/rallit.
Autopelinä 2/5 .. en suosittele Gran Turismo sarjan ystäville. Need for speed pelisarjan fanien pakkohankinta. Samaa paskaa, kuin prostreet, most wanted jne.. mitä näitä kuratuotteita onkaan tuon sarjan alla ilmestynyt
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kloku
442 viestiä
|
#5 kirjoitettu
09.10.2009 18:04 Muok:25.10.2009 21:32
Mainittakoon näin aluksi että KAIKKI arvostelemani pelit olen pelannut PC:llä
Tästä listasta löytyvät pelit:
-Trine
-Left 4 Dead
-Gmod
-Portal
-Hitman: Blood Money
-Call Of Duty 4: Modern Warfare
-Defence Grid: Awakening
-Max Payne
---
Trine
Suomalaisen pelitalo Frozenbyten tekemä pienoinen(?) "2D" indie/tasohyppely/puzzle - peli.
Pelasin läpi, pelasin läpi toiseen kertaan, pelasin läpi vaikeimmalla, pelasin läpi viimeiset pullot etsien, pelasin läpi koettaen rikkoa nopeusennätyksiäni (pelissähän siis ei ole mitään kelloa, tms), avasin kaikki saavutukset (steam <3).
Täytyy sanoa että helll yeah!
Grafiikka on ihan kaunista, loisteliasta, satumaista! Musiikki on tunnelmaan sopiva kuin nyrkki silmään! Ääniefektejä ei järin paljoa löydy (ei fysiikkallisia kolahduksia), mutta ketä kiinnostaa? Kunhan jylhän fantasiamainen musiikki soi ni kuka mitään turhanpäiväisiä ääniefektejä edes kaipaakaan.
Viholliset ovat tyhmiä kuin saapas, tai no, jotta saapas ei suuttuisi niin viholliset ovat vain tyhmiä. Ne osaavat hienosti hyppiä ja kiipeillä, mutta niiltä puuttu sielu, ja ne vain käyvät päälle... hetkinen, mutta sehän vain kuuluu asiaan! Selvästi suunniteltu juttu!
Hahmot ovat hyvin kirjoitettu (oma suosikkini on velho) ja kuljettavat piskuista tusinaluokan juonta hyvin eteenpäin.
Jos oikein oikein pitää kaivaa jotain pahaa sanottavaa, niin sanottakoot että fysiikka ei aina ollut pelaajan puolella. Muutamia jänniä bukauksia löyty, mutta eivät ne oikeastaan peliä milläänlailla haitanneet.
Suurin kiitos kuuluu viimeiselle tasolle! En muista koska olisin sitten lapsuuteni pelannut jotain niin haastavaa, hektistä ja koukuttavaa tasoa, kuin Trinen viimeinen taso (varsinkin kaikkein vaikeimmalla <3)! Mitä olen Trinen virallista forumia lukenut, useat pennut ovat ruvenneet kimpassa itkemään miten niin mahtava peli on pilattu niin yltiövaikeallamahdottomalla-tasolla. Hah! Itseltä meni noin 30 kertaa jotta pääsin kaikista vaikeimmalla sen läpi niin, ettei yksikään hahmo menetä henkeään tason aika... ja kyllä kannatti! Steam ponnautti mukavan achievementin silmien iloksi!
Mutta, summa summarum (tai jotain sellaista):
+Grafiikka
+Musiikki
+Pulmat
+Viimeinen taso <3
-Äänien puutos
-Tekoälykkyys
4.5/5 (Suosittelen)
---
Left 4 Dead
Zombeja zombeja zombeja zombeja zombeja... ja haulikko!
Virus on levinnyt, ihmiset sairastuivat ja kahdessa viikossa koko maailma oli toisenlainen. Muutamia selviytyneitä jotka kamppailevat hengestään viidessä (5) eri kampanjassa, jotka ovat kestoltaan noin 1h jokainen (myöhemmin menee helposti 15min helpoimmalla). Pitäisi päästä turvaan, mutta minne? Noh, eipä sillä kannata päätään vaivata, sen kuin vain juoksee huoneesta A huoneeseen B ja tappaa zombeja matkan varrelta. Helppoa ja yksinkertaista, mutta toimii! Tavallisten zombien lisäksi tarjolla on 5 hieman kehittyneempää zombia, joita 4:ää voi ohjata "versus" tilassa (ihmiset vastaan saastuneet, max. 8 pelaajaa). Elikkäs tässä ne ovat:
-Witch (ei voi ohjata): Nuori nainen, tunnistaa itkusta ja punaisista silmistä, istuu maassa. Älä mene häiritsemään, ellei lippaassasi ole tarpeeksi luoteja. Tappaa HETI (vain vaikeimmalla tasolla).
-Hunter (oma suosikkini): Ryömii ryömii... kyttää ja... HYPPY! HAH! Alle jäänyt selviytyjä on avuton kun pääsen repimään häneltä ihon päältä! Hyppii kuin aropupu pitkiäkin loikkia.
-Smoker (ärrrsyttävä tapaus): Yskäisee ja heittää kielensä(?) selviytyjän ympärille, vetää luokseen ja rupeaa hakkaamaan tätä. Varsin keljua jos satut tippumaan muutaman kerroksen alaspäin.
-Boomer (hassu): Iso, pyöreä, pullea. Harrastaa oksentelua selviytyneiden päälle. Yrjö houkuttelee zombielaumoja. (kukahan tämänkin on keksinyt?)
-TAAAAANK! (Tank): Iso, lihaksikas hormoni-bodari. Heittää autoja, roskiksia... mitä vain eteen tulee. Repii maasta kiviä ja heittää niitä kuin mielenosoittajat pullojaan. Kestää tajuttomasti iskuja ja lyö raivokkaasti, joka osuessaan lennättää selviytynyttä monta kymmentä metriä (parhaimmillaan).
Grafiikka on uskomattoman hienoa! Tai karua... Ennen ehkä niin pirteä kaupunki on nyt aivan muusina ja paikat päreinä. Voiko asiat enää paremmin olla.
Äänet, pelin ehkä ehdottomasti parhainta antia. Kymmeniä päälle käyviä kirskuvia zombeja on aina niin yhtä mukava huitasta aseen perällä turpaan jolloin mokomat ottavat hieman takapakkia. Oppivathan olemaan, prkl!
Pelattavuus on just eikä melke. Ei nyt ole oikeastaan mitään mistä voisin napista. Tietenkin osana saattaa olla yli 70h turtuminen pelin mekaniikkaan, mutta minkäs teet kun kaikki vain toimii ja peliin pääsee sisälle alta minuutissa (alkaen hetkestä jolloin klikkaat pikakuvaketta työpöydällä). Pelaajat eivät juutu jokaiseen maassa olevaan esineeseen ja hyppiminen on joskus jopa täysin tarpeetonta. Vinkkinä voin sanoa että Half-Life 2:sta tuttu "duck jump" toimii tässä pelissä myöskin. (eli siis hyppäät ja painat ctrl, niin pääset hieman korkeammalle tasolle, mahdollisesti)
Muutamia "glitchejä" löytyy, mutta niistä ei ole muuta kuin hyötyä (varsinkin survival-pelitilassa) eloonjäämisen kannalta. (ellet sitten juutu puuhun, mutta omapa oli vikasi).
AI, alias tekoäly, osaa joskus yllättää, niin hyvässä kuin pahassa. Zombit ovat todellinen riesa joita ei pääse pakoon edes puuhun; sieltä ne tulevat perässä, prkl!
Ja omat... noh, yksinpeli on joskus aika kuraa kun AI-älyiset kaverit eivät tajua lyödä sitä yhtä v*tun hunteria pois päältäni vaan jäävät viereen ihmettelemään. Siinä sitten menee jonkin aikaa ja kallista healttia valuu hukkaan (onneksi AI on niin puhdassydäminen että auttaa ennemmin pelaajaa kuin itseään). Muutenkin outoja päähänpistoksia tulee silloin tällöin ja pienen lankun yli VAROVASTI meneminen on välistä aika hepreaa. Mutta mutta, AI osaa myös loistaa, ja se näkyy taisteluissa. Kun torvi kajahtaa ja zombie ulvaisee, kannattaa hakeutua AI:den lähelle hyvään suojaan, sillä ne tietävät mitä tehdä (nopeammat refleksit kuin ihmisillä).
Summa summarum: Kun tunnelma ja pelattavuus ovat kohdillaan, voi resident evilin tapaisille hitaille ja kömpelöille zombeille haistattaa pitkän v*tun ja lahdata laumassa syliin änkeäviä, kirkuvia zombeja. Khyllä o peli kohillaan, imetelen ettei aikaisemmin tälläistä ole vastaan tullut. <3
Pelin saa steamistä noin 22€ joka ei ole mielestäni paha hinta. L4D2 on tulossa ja sitä odotan kuin kuuta nousevaa ja aurinkoa sammuvaa.
Jos on nähnyt elokuvan "Kuolleiden Aamunkoitto", tietää, minkä tyylinen peli on kyseessä.
Yhteenveto:
+Grafiikka
+Tunnelma
+Äänet
+Pelattavuus
+-Glitchit
-Omat joukkuetoverit ala teköäly! <3
-6h yhtäjaksoisen pelaamisen jälkeen alkoi puuduttaa
PS. Ehdottomasti parasta hupia kavereiden kanssa!
4.5/5 (Suosittelen)
---
Gmod
Tarvitsee toimiakseen pelin, joka käyttää SourceEngineä, mm. Half-Life 2.
Mistä on kyse? Kyseessä on modi, maksullinen sellainen, joka toimii tajuttoman isona hiekkalaatikkona. Osoitteesta www.garrysmod.org saa ladattua peliin niin paljon kenttiä, aseita, ragdolleja, esineitä, työkaluja, vempeleitä, vitkuttimia, ääniä, jne., jne. että ei tosikaan!
Mitä hyötyä tälläisestä sitten on? Noh, tee mitä haluat (max. 64 pelaajaa, taisi tulla päivitys joka mahdollisti yli 100...). Itse rakensin broidin ja kaverin kanssa maanalaisen discon, ympyrän muotoisen kilparadan (joka siis kohosi kohti taivaita), robotin, lentokoneen, jne. jne...
Tavoitteita ei ole, sääntöjä ei ole... kaikki on itse päätettävissä.
Mukavaa ajanvietettä, vain 9,99€ steamin kautta.
5/5 (Suosittelen)
---
Portal
Hello, and welcome! - näin se sitten alkaa. Herään lasikopista, rauhallinen musiikki soi radiosta ja ympärillä vallitsee rauhallinen tiilivalkeus. Olen siis testikappale suuressa kokeessa, jossa leikitään portaalien kanssa.
Hetken aikaa sitä sai hieman pyöritellä ja säädellä ennen kuin pystyi hahmottamaan portaalisen ulottuvuuden. Sininen portti seinään ja oranssi kattoon. Hyppään siniseen ja tipun katosta; Fantastista! Ei tämä nyt kovin vaikeaa voi olla... kunnes päästiin viimeisiin tasoihin. Enää eivät portaalit seiniin tarttuneet ja ilkeät pienet androidi-robotit hengittivät sinua etsien.
Grafiikasta: Grafiikka ei ole mitenkään muailmaa muellistavaa, mutta ei sen tarvitsekaan olla.
Äänet: Taustalla humiseva raita on mitään sanomatonta, mutta täyttää tehtävänsä täydellisen hyvin. GlaDos, pääpomo, heittää jatkuvalla syötöllä herjaa ja läppää, joka vieläpä toimii varsin hyvin.
Pelattavuus: Kohdillaan.
Yhteenveto:
+Juoni
+Pelisysteemi
+GlaDos
-LYHYT! :(
4.5/5 (Suosittelen)
---
Hitman: Blood Money
Gentleman? *neck crack*
Agent 47 työssään. Pistooliakin tehokkaampi, hiljaisempi ja tappavampi tapa on ottaa vihulaista takaa ja rajusti. Kun uhri on maassa niin vaatteet vain pois ja uudestaan kiinni. Tämän jälkeen uhrin voikin dumpata vaikka roskiin ja kävellä muina miehinä pois paikalta, mikäli kukaan ei sattunut huomaamaan.
Hitmanit ovat niitä kivoja pelejä missä saa kokeilla erilaisia tapoja tappaa toinen ilman että kukaan huomaa, ilman pelkoa että joutuisi virkavallan kanssa tekemisiin.
Pelissä seikkaillaan Las Vegaissa, valkoisessa talossa, pornoluolassa, suoristeilyllä, discossa, hoitolaitoksessa, karnevaaleissa, huvipuistossa, jne jne.
Herra 47:n aseistukseen kuuluu pistooli, haulikko, smg, joku parempi rynkky ja snaipperi! Lisää aseita voi toki pölliä tehtävien aikana jolloin asearsenaali kasvaa entisestään.
Tekoäly on perseestä! Nyt tekin sen tiedätte. Edes vaikeimmalla tasolla se ei tarjoa tarpeeksi jännisty ja on TODEALL helposti jallitettavissa. Toisaalta, joskus vartijat reagoivat todella typeriin asioihin ja sitten meneekin sormi suuhun: mitä mä tein?
Graafisesti peli on varsin nätti. Jep jep.
Äänimaailma nyt on mitä on, ei se hirveesti vaikutusta tehnyt (paitsi helvetin-discon musiikki).
Pelattavuus on paikoitellen varsin kökköä, mutta vain harvoin (onneksi).
Pelissä on elinikää riittämiin, JOS löytyy hinkua leikkiä kunnon salamurhaajaa saavuttaakseen jokaisesta tehtävästä "Silent Assassin"-tittelin. Itse onnistuin saamaan parista (vain), ja toinenkin niistä tuli sattumalta (shit happens).
Yhteenveto:
+Hitman
+Sniper
+Kaikin puolin kiva paketti
-Tekoäly
-AI:n reitit oppii tuntemaan hyvinkin nopeasti
-Joskus hieman liian uuvuttava (ei sovi hätäisille pelaajille(?)!)
3.8/5
---
Call Of Duty 4: Modern Warfare
Rättipäät uhkaavat maailmamme olemassaoloa ja niinpä urheat jenkit käyvät tositoimiin pahan ehkäisemiseksi! Tulitaistelua käydään niin kaupungeissa kuin metsissäkin ja luodit niittävät satoaan. Javelinit laulavat ja seinistä irtoaa laastia minkä ehtii. Suojassa et ole missään, sillä luodit menevät ihan aikuisten oikeesti seinistä läpi (!). Nykyajan sodankäyntiä nykyaikaisilla aseilla. Niin sitä pitää!
Grafiikka: On hienoa. Laasti lentää ja luodit viuhuvat. Rättipäät kaatuilevat ja electroniikka saa kyytiä (TV-asemalla riehuminen oli yksi pelin hienoimmista hetkistä). Tsernobilissäkin tuli vierailtua ja maisemista oltiin saatu aikaan todella rujon näköiset... niin kuin pitääkin. Eipä tätä voi moittia: karun kaunista.
Äänet: Tuttuja juttuja since Call of Duty 2 (ykköstä en ole ikuna pelannutkaan). Rättipäät huutavat kuin sakemannit COD2:ssa, mutta ei anneta sen häiritä. Aseiden äänet on ihan hyvin saatu kaapattua ja luotien viuhuminen on varsin metkan kuuloista. Kaikin puolin äänellisesti ihan jees.
Pelattavuus: Hieman toisenlaiseen FPS:ään tottuneena meni pieni tovi tajuta tämä seiso-kyyristy-makaa mekanismi, mutta muutaman tehtävän jälkeen homma oli jo ihan hyvin hallussa.
Muuta kivaa: Ah, tekoäly <3. miten monta kertaa tulikaan turhauttava tunne kun eivät ne rättipäät osanneet kohti ampua tai edes tähtäintä käyttää. Miten helppo oli koukata selustaan ja tykittää kaikkia reppanoita selkään ilman että nämä tajusivat yhtikäs mitään. Noh, ehkä vain etenin liian nopeasti, siitä sen täytyy johtua...
COD-pelisarjaa vaivaava yleinen ongelma ei ole poistunut: pelin toiminta "pysähtyy" jos pelaaja on liian hidas eikä ajoissa ehdi seuraavaan checkpointtiin jolloin koko konkkaronkka taas aktivoituu. Ei näin...
Mutta mitä jäi käteen: Ihan kelpo peli jonka pelaa kerran läpi, mutta ei enää uudestaan, sillä oli se vain niin tajuttoman uuvuttavaa. Joku saattaa saada hieman isommatkin kiksit mutta välillä kenttien rajat puskivat niin naurettavasti esiin ettei voinut kuin itkea hiljaa mielessään pelintekijöiden oivalluksia.
Mutta, summa summarum:
+Grafiikka
+Tunnelma paikoitellen
+-Äänet
-AI <3
-Tylsä...
-COD-pelisarjaa vaivaavat yleisongelmat
3/5
---
Defence Grid: Awakening
Kaikille niille ihmisille joille TD-pelit ovat tuttuja (elikäs Tower Defence).
Kertakaikkiaan ehkäpä upein TD-peli mitä tähän mennessä on tehty!
TD:ssä siis on ideana rakentaa torneja, jotka koittavat estää tasaisin väliajoin kohti vyöryviä hirviömassoja pääsemästä päämääräänsä. Vaatii jonkin verran stradegistista oivaltamista että onnistuu pitämään kaikki aisoissa.
DG: Awakeningissä on mahdollisuus muovata omat reiti joissain tasoissa. Torneja sijoittelemalla voi tukkia polkuja ja tehdä näin vihollisille pidemmän reitin kävellä. Torneja on 10 erilaista ja jokaista voi päivittää kaksi tasoa ylemmäs. Ei kovin kummoiselta kuulosta mutta on ihan tarpeeksi vaikeaa.
Grafiikat: Lumoavat(?)... noh, ainakin ihan hienot 3D graffat. Oma läppärini nyt ei paljoa pysty grafiikka puskemaan mutta screenshoteissa mitä olen löytänyt niin grafiikat ovat ihan mageat. ^^
Äänet: Musiikki ja tornien äänet tekevät tehtävänsä; Juuri näin!
Pelattavuus: Mahdollistaa monenlaisen ohjastelun ja itselle miuluisa tyyli löytyy yleensä parin ensimmäisen pelin jälkeen. Toimii, mutta toimikoot.
Ja kaikki niputettuna:
+Grafiikka
+Äänet
+Pelattavuus
+JUONI(!)
+Pelivariaatiot
-Ehkä siinä olisi saanut olla pikkaisen jotain lisää...
5/5 (Suosittelen TD:n ystäville)
---
Max Payne
Suomalaisen pelitalon läpimurto vuonna yks ja kaks ennen nakkisotia (jälkeen lihapulla kriisin). Asensin pelin koneelle ja ajattelin hieman fiilistellä menneitä. Noh, aika on tehnyt tehtävänsä, muttei se edelleenkään muuta sitä tosiseikkaa että peli on kerrassaan MAHTAVA!
Max Payne kokee kovia kun narkkarit ampuvat tämän vaimon ja lapsen (on muuten edelleenkin todella vaikuttava kohtaus... varsin vessan oven läpi kuuluvat laukaukset ja huudot... hrrr...). Sitten max onkin jo metrossa ja lahtaaminen alkaa. Narkkareita putoaa yksitoisensa ja jälkeen ja hienojen hidastusten saattelemana Max tekee uskaliaita hyppyjä aseet laulaen. Niih, uskaliaita tosiaan, koska about 50% hyppyjen jälkeen onnistuin kuolemaan sen vihollisen luotiin, jota vartavasten rupesin tulittamaan hyppyni aikana. Noh, kaikki ei vain osaa.
Täytyy ihmetellä miten tarkkoja viholliset osaavat olla: Hidastuksen kanssa hyppy nurkan takaa ja BLAM! Luoti otsassa ennen kuin aseen piippu edes kunnolla on esillä. Vähempikin ärsyttää. Noh, kyllä tämän kanssa elää.
Toinen ihmetys: Avaan oven ja saan tulta niskaani. Otan takapakkia ja ovi menee kiinni. Vaihdan paikkaani, menen hieman kyyryyn ja jään odottamaan tulevaa uhriani. Noh, sieltä hän tulee, ja ennen kuin ovi edes kunnolla aukeaa, on Maxin naama täynnä luoteja JA TAAS sama murheellisuuden animaatio pääsee toistumaan.
Kolmas ketutus: Maxin terveys on täysillä ja sitten joku stnan runQ jysäyttää hauleja 50metrin päästä ja LAAKI&VAINAA. Onneksi näitä ei satu kovin usein.
Välipomot ovat varsin helppoja. Imevät ehkä hieman enemmän lyijyä, mutta hei, sitä vartenhan ingramit on keksitty, no? Suosikkini on se katolla kiitävä rillipää.
Grafiikat: Aikaansa nähden suolaisen kaunista ja jotenkin niin ihanan rujoa. Pojat onnistuivat siinä mitä lähtivätkin tekemään.
Äänet: Ehdotonta antia! Varsinkin uni-kentissä. Hrrrr...
Pelattavuus: Max tuntuu hieman kömpelöltä ja välillä onkin turhan palikka. Näkökenttä on välillä päin persettä, esimerkiksi kun pitäisi nähdä edessään oleva vihollinen, täytyy usein nostaa tähtäin kattoon jotta Maxin niskan yli jotain voisi havaita.
Ja nyt se hetki jota me kaikki olemme odottaneet...
Plussat ja miinukset:
+Max Payne
+Äänet
+Grafiikka
-Tekoälyn hitonmoiset refleksit.
-Tekoälyn paikottainen tyhmyys.
-Sutkoht lyhyt peli.
4/5
Kloku muokkasi viestiä 21:30 25.10.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#6 kirjoitettu
11.10.2009 05:33
Age of mythology Pc ja vissiin Mac
Muistaakseni 2002 ilmestynyt vehje joka on periaatteessa Age of empires, mutta sillai pikkuse erilailla. Nyt taistelevat keskenään antiikin kreikkalaiset, egyptilaiset ja norjalaiset (myös lisäosassa jotai atlantislaisii kai mut ei mul sitä o eikä tuu). Peli tarjoaa yhden keskipitkän yksinpelikampanjan, random kartoilla sotimista (vitun aneemista) ja pelit kavereita vastaan netin yms. välityksellä(ei ole kokemuksia kun ei ole kavereita).
Vaikka tämä aikoinaan ilmeisestikkin jonkin verran hyvin otettiin vastaan, niin aika on vienyt kyllä hampaat lahnalta. En halua mitään grafiikoita tässä alkaa kommentoimaan kun tohon aikaan ne kehitty koko ajan sillai ettei pysty tajuu. Peli on siis tosiaikastrategiaa, rakennetaan hökkeli ja jousimieskoulutus hökkeli ja torjutaan vihollisen naurettavia hyökkäyksiä, kunnes on kasassa niin suuri armeija ettei enempää miehiä voi olla. Sitten marssitaan tappamaan vihollinen. Kuulostaa tylsältä, sitä se oikeastaan onkin..Samaa kaavaa toistettiin jo Dunessa ja sen jälkeen Command & Conquerissa - siinä ykkösessä jo, niin ne pyöri dossissa kyllä - vuosi oli alle windows 95.
Pelimekaniikkaa sen syvemmin ruotimatta, luettelen nyt joitain hyviä ja huonoja puolia.
Huonoa:
- Kaikki on jo nähty, tekoäly ei ole kymmenessä vuodessa oppinut mitään. Ilman täysin ylivertaista lähtökohtaa se ei edes tarjoa vastusta, edes minulle - kännissä kuin kiiwi.
-Näitä samoja taisteluita on vedetty läpi jo niin monta kertaa Age of empiresin takia, ettei oikein jaksaisi..
-Yksinpelikampanja ensin tylsistyttää helppoudellaan, sitten pamahtaa yhtäkkiä vitun rasittavaksi - mitään välivaihetta ei ole. Rasittava ei tarkoita vaikeaa, vaan rasittavaa jota selitän seuraavassa..
-Pelissä on rajoitettu määrä joukkoja jotka voi kehittää, ok. Mutta, on myös rajoitettu määrä minkä voi määrätä tiettyyn ryhmään. Täten joutuu kontrolloimaan monia eri pikkujoukkoja samaan aikaan, joka ei olisi ongelma jos peli suostuisi vittu zoomaamaan tarpeeksi kauas - mutta ei, nyt puolet toiminnasta on ruudun scrollaamista että näkee mitä missäkin tapahtuu. Mitä vitun hyötyä on siitä, että peli pyörii isolla tarkkuudella jos sitä ei saa käyttää - microsoftin mukatarkkuuksia?
-En mä tajuu, alkaa sylettää. Sekin on vitun rasittavaa, että tekoäly pitää jossain puskissa piilossa pikku sotilasryhmän - joka hyökkää kylääsi heti kunhan siirrät joukkosi hyökkäykseen, vitun huijarit!!! Ja mistä teitä sikiää vaikka jo tapoin teiät? Kun tappaa selkäpuolelta ilman eloonjääneitä, niin silti sinne samaan puskaan ilmestyy uus läjä heti kunhan oot hyökkäämäs..
-Laivasto on yks asia joka on käytännössä ihan vitun turha, voihan sillä jotain tehä - mut vastustaja rakentaa loputtomilla resursseillaan aina enemmän sotalaivoja, merivaltiutta ei saa ennenkun tuhoaa vastustajan satamat - ja sen tekemiseen tarvitaan maajoukkoja. Käytännössä koko laivastosysteemi on käyttökelvoton, paitsi no kalastusveneet tekee kalaa..
-Scoutit on tässäkin pelissä rasittavan turhia, miksi niitä ei voi edes itsemurhamielessä käskeä hyökkäämään? Vittu joku maanviljelijä pieksee sen, joo vittu! Ei mitään käyttöä, vitun rasittavaa kun niistä pitää hankkiutua eroon kun niitä usein ilmaantuu jostain. Kaikkein isoin vitsi on vesitiedustelu, voit vittu lähettää jonku merihevosen rantaa pitkin tutkimaan maastoa - no voi vitun vittu. Ja nää vitun tiedustelijat ei pääse karkuun keneltäkään, jalkaväki juoksee yhtä kovaa ku hevosscoutti - mitä vittuu!? Samal se jalkaväki viel pieksee sen mun ratsu-urhon hengiltä mut se ratsun seläs istuja ei voi tehä muuta ku kuolla - siis mitä saatanaa!!! Turhaan vie tilaa sotilashenkilöstöltä..
-Kun joukkosi kulkevat ohi jonku vitun porsaan tai kanan, niin sen väri muuttuu sillai et omistat sen. Alueella jossa on eläimiä niin jos yrität järjestää joukkojasi voi lopputulos olla tämä:
Joukko 1 - neljätoista jousiampujaa, kaksi kanaa
Joukko 2 - kuusi myyttistä yksisilmäistä petoa, kolme kanaa ja yksi porsas
Joukko 3 - kahdeksan miekkamiestä, kuusi ratsumiestä, neljä kanaa, kaksi porsasta, yksi hirvi ja yksi vitun tiedustelijalepakko!
Siis mitä vittua!!!!
-Ratsuväki juoksee taisteluun yksin, sitten taistelee jousimiehet vittu lähitaistelussa ja sitten se jalkaväki. Kuinka perseestä on se, että valittua joukkoa joutuu jatkuvasti kääntämään että se edes järjestäisi hitaimmat eteen - mistä ei ole kuin pientä hyötyä tositilanteessa. Mahdottomaksi liikkuminen tehokkaana ryhmänä menee, jos on jotain katapultteja tms. tosihitaita mukana. Ne ei kerkee minnee, paskan vitut..
-Varsinaiset taistelutilanteet ovat aivan kaaottisia, pelaajalle ei ole jätetty hirveästi kontrollia joukkojensa toimintaan koska kaikki hyökkää jotain kohti aina. Siinä sitten kymmentä pikkuryhmää koittaa pitää kontrollissa kun ne automaattisesti lähtee kulkemaan siksakkia hyökätessään outoihin kohteisiin, pian koko armeija on hajaantunut täysin hallitsemattomaksi läjäksi verta ja suolia..
-Magiasysteemi on jotenkin outo, toinen voi lyödä joukkojasi salamoilla mutta itse voit kutsua sikoja paikasta a paikkaan b. Ikuisen sateen loitsusta ei ole vitun hyötyä, jos on aikaraja jossa vastustaja on tapettava - ei kerkiä rakentaa farmeja tarpeeksi käyttääkseen loitsua, jotta siitä olisi jotain hyötyä - ja jos sen kerkee ni sit taivaalt tippuu meteoriittei mitkä tuhoo kaikki farmit ku viholline kans halus leikkii maagii. Sitäpaitti miks mul on taas toi loitsu, joka muuttaa vihollisen sotilaat sioiks - antakaa salamoita ja tulta, tappaa mä haluun..
+Magiasysteemi, hetkittäin ihan hauskoja juttuja - ja makeita efektejä.
+Sivistää pikkusen
+Toisaalta ihan hyvä juoni yksinpelikampanjassa
+Myyttiset joukot ovat ihan siistejä
+Kun pelaa norjalaisilla niin kykenee jotenkin samastumaan asiaan, vähän niinku lukis valhalla sarjista
+Jos nyt ostat, ei varmana maksa montaa euroa
2/5 zieguraa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#7 kirjoitettu
11.10.2009 13:41
ei näin perheellisenä ole nykyään aikaa pelailla, mutta silloin kun esikoinen vielä oli konttausiässä tuli pelattua se (kaiketi) viimeisin Zelda Gamecubella läpi, se Twiligh Princess. En mikään himopelaaja ole mutta omassa rankingissa se meni kyllä ykköseksi (varasti paikan niinikään GC:n peliltä Eternal Darkness: Sanity's Requiem).
Peli oli just sopivan haastava että sitä jaksoi pelata, ja tarpeeksi helppo että tällainen urpokin jaksoi sitä muutaman viikon aina duunin päälle tahkota. Visuaalisesti mainio, vaikkei pärjääkään vertailussa näille uudemmille PS3 ja XBox360-peleille. Erityismaininta täytyy antaa äänimaisemasta: kyllä tällaista elokuva- ja musarunkkaria lämmitti pelin pieteetillä toteutettu soundtrack. Itse asiassa ainoa peli joka ääniltään menee Twilight Princessin ohi on Silent Hill (en ole pelannut, mutta pelin ja leffan biisejä kyllä kuullut, lienevät aika pitkälti samat...)
Kunhan nuo api...eiku ipanat tuosta vähän kasvavat niin täytynee pelata uusi kierros
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#8 kirjoitettu
11.10.2009 13:46
naisten lentopallo kirjoitti:
Mä voisin tehdä yhden lauseen peliarvosteluita.
Cooking Mama 2
Vähän niinkuin runkkaisi katsoessa hitaasti latautuvia pornokuvia hitaalla modeemilla, sit ku kattoo alas ja huomaa vemputtavansa kumikanaa ja ihmettelee, kun ei tunnu mistään koko paska pitää aloittaa alusta.
2/10
Teikäläisen pitäisi alkaa peliarvostelijaksi johonkin nörttilehteen!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Ambrosia
1011 viestiä
|
#9 kirjoitettu
11.10.2009 15:59
Today I Die (PC)
Daniel Benmerguin luoma, todella omalaatuinen peli. Kyseessä on siis Flashillä pyörivä selainpohjainen naksuttelu, joka turhia selittelemättä lätkäisee näytölle surullisen runon ja joukon lähinnä metaforisia hahmoja. Siitä vyyhti alkaa sitten vähitellen selkiämään, kunhan pelimekaniikan tajuaa. Musiikit ovat kerrassaan loistavat, ja tukevat hienosti pelin symbolista taistelua pois epätoivon merestä. Formaattiinsa nähden pelin pituuskin on aivan sopiva. Ainoa huono puoli on mielestäni heikohko uudelleenpelausarvo, vaikka peli onkin mahdollista lopettaa moneen erilaiseen loppuratkaisuun.
Enpäs nyt keksi muuta sanottavaa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, kun peli on vielä ilmainenkin. Linkki
Annan tälle viisi tähteä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu
12.10.2009 15:31
Sunt1o kirjoitti:
Monkey Island 2
Ehkä yks parhaita pelejä ikinä erinomaisen käsikirjoituksen ja sympaattisen grafiikan sekä musiikkien takia.
Joo. Paras ei todellakaan ole, kun ykkös osa nyt ainakin on paljon parempi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Krista
4618 viestiä
|
#11 kirjoitettu
14.10.2009 13:41
Kloku kirjoitti:
Left 4 Dead
Zombeja zombeja zombeja zombeja zombeja... ja haulikko!
Virus on levinnyt, ihmiset sairastuivat ja kahdessa viikossa koko maailma oli toisenlainen. Muutamia selviytyneitä jotka kamppailevat hengestään. Pitäisi päästä turvaan, mutta minne? Noh, eipä sillä kannata päätään vaivata, sen kuin vain juoksee huoneesta A huoneeseen B ja tappaa zombeja matkan varrelta. Helppoa ja yksinkertaista, mutta toimii! Tavallisten zombien lisäksi tarjolla on 5 hieman kehittyneempää zombia, joita 4:ää voi ohjata "versus" tilassa (ihmiset vastaan saastuneet, max. 8 pelaajaa). Elikkäs tässä ne ovat:
-Witch (ei voi ohjata): Nuori nainen, tunnistaa itkusta ja punaisista silmistä, istuu maassa. Älä mene häiritsemään, ellei lippaassasi ole tarpeeksi luoteja. Tappaa HETI (vain vaikeimmalla tasolla).
-Hunter (oma suosikkini): Ryömii ryömii... kyttää ja... HYPPY! HAH! Alle jäänyt selviytyjä on avuton kun pääsen repimään häneltä ihon päältä! Hyppii kuin aropupu pitkiäkin loikkia.
-Smoker (ärrrsyttävä tapaus): Yskäisee ja heittää kielensä(?) selviytyjän ympärille, vetää luokseen ja rupeaa hakkaamaan tätä. Varsin keljua jos satut tippumaan muutaman kerroksen alaspäin.
-Boomer (hassu): Iso, pyöreä, pullea. Harrastaa oksentelua selviytyneiden päälle. Yrjö houkuttelee zombielaumoja. (kukahan tämänkin on keksinyt?)
-TAAAAANK! (Tank): Iso, lihaksikas hormoni-bodari. Heittää autoja, roskiksia... mitä vain eteen tulee. Repii maasta kiviä ja heittää niitä kuin mielenosoittajat pullojaan. Kestää tajuttomasti iskuja ja lyö raivokkaasti, joka osuessaan lennättää selviytynyttä monta kymmentä metriä (parhaimmillaan).
Jesh, mahtavaa! Pelissä on niin paljon kaikkea etten jaksa tämän enempää selittää. Jos on nähnyt elokuvan "Kuolleiden Aamunkoitto", tietää, minkä tyylinen peli on kyseessä.
4.5/5 (Suosittelen)
Tässä just harkitaan tuon ostamista.. ööh, kerro lisää? Hyppiikö se pelaaja/jääkö jumiin jos maassa on letku..? Miten muuten kontrollit jne..? Onko pitkä ja pelattava (tai pelottava) peli? Parempi/huonompi kun ressut?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Coivisto
8780 viestiä
|
#12 kirjoitettu
14.10.2009 14:35
Krista kirjoitti:
Kloku kirjoitti:
Left 4 Dead
Zombeja zombeja zombeja zombeja zombeja... ja haulikko!
Virus on levinnyt, ihmiset sairastuivat ja kahdessa viikossa koko maailma oli toisenlainen. Muutamia selviytyneitä jotka kamppailevat hengestään. Pitäisi päästä turvaan, mutta minne? Noh, eipä sillä kannata päätään vaivata, sen kuin vain juoksee huoneesta A huoneeseen B ja tappaa zombeja matkan varrelta. Helppoa ja yksinkertaista, mutta toimii! Tavallisten zombien lisäksi tarjolla on 5 hieman kehittyneempää zombia, joita 4:ää voi ohjata "versus" tilassa (ihmiset vastaan saastuneet, max. 8 pelaajaa). Elikkäs tässä ne ovat:
-Witch (ei voi ohjata): Nuori nainen, tunnistaa itkusta ja punaisista silmistä, istuu maassa. Älä mene häiritsemään, ellei lippaassasi ole tarpeeksi luoteja. Tappaa HETI (vain vaikeimmalla tasolla).
-Hunter (oma suosikkini): Ryömii ryömii... kyttää ja... HYPPY! HAH! Alle jäänyt selviytyjä on avuton kun pääsen repimään häneltä ihon päältä! Hyppii kuin aropupu pitkiäkin loikkia.
-Smoker (ärrrsyttävä tapaus): Yskäisee ja heittää kielensä(?) selviytyjän ympärille, vetää luokseen ja rupeaa hakkaamaan tätä. Varsin keljua jos satut tippumaan muutaman kerroksen alaspäin.
-Boomer (hassu): Iso, pyöreä, pullea. Harrastaa oksentelua selviytyneiden päälle. Yrjö houkuttelee zombielaumoja. (kukahan tämänkin on keksinyt?)
-TAAAAANK! (Tank): Iso, lihaksikas hormoni-bodari. Heittää autoja, roskiksia... mitä vain eteen tulee. Repii maasta kiviä ja heittää niitä kuin mielenosoittajat pullojaan. Kestää tajuttomasti iskuja ja lyö raivokkaasti, joka osuessaan lennättää selviytynyttä monta kymmentä metriä (parhaimmillaan).
Jesh, mahtavaa! Pelissä on niin paljon kaikkea etten jaksa tämän enempää selittää. Jos on nähnyt elokuvan "Kuolleiden Aamunkoitto", tietää, minkä tyylinen peli on kyseessä.
4.5/5 (Suosittelen)
Tässä just harkitaan tuon ostamista.. ööh, kerro lisää? Hyppiikö se pelaaja/jääkö jumiin jos maassa on letku..? Miten muuten kontrollit jne..? Onko pitkä ja pelattava (tai pelottava) peli? Parempi/huonompi kun ressut?
Vaikea uskoa että mikään zombipeli olisi parempi kuin Res 4-5
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
poppanaattori
969 viestiä
|
#13 kirjoitettu
15.10.2009 08:27
Coivisto kirjoitti:
Vaikea uskoa että mikään zombipeli olisi parempi kuin Res 4-5
Mun mielestä ei ole hirveän vaikea uskoa, ottaen huomioon että toinen noista on aika keskiverto peli, ja kummassakaan ei ole zombeja (ainakaan minun määritelmäni mukaan, joka on tietysti se ainoa oikea).
Mutta tuota, Left 4 Dead on kyllä tosiaan ostamisen arvoinen. Pelkkä yksinpeli tietokonetovereiden kerakin on jo ihan mukavaa, mutta parhaat fiilikset irtoaa jos on ihmistiimi kehissä. Omissa kirjoissani ainoat miinukset (jotka saattaavat toki olla muille plussiakin) ovat nopeatempoisuus ja kenttien putkimaisuus. Alunperinhän tuota peliä lähdettiin tekemään antamalla paljon enemmän vapautta pelaajille, tarkoituksena päästä kaupungista ulos vapaavalintaista reittiä pitkin, joka olisi omissa kirjoissani ollut paljon toimivampi ratkaisu. Zombejen lomassa hiippailu havaituksi tulemisen pelossa olisi myös ollut varsin hyytävää, mutta lopputuotteessa tämä ei ole käytännössä edes mahdollista. Putkessa mennään ja räiskinnälle ei tule juurikaan mitään taukoja.
Mutta silti, paras zombipeli ikinä. Ja Left 4 Dead 2:kin on hyvää vauhtia tulossa, ilmeisesti pukin konttiin menee meikäläiselle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
15.10.2009 09:30
Sunt1o kirjoitti:
Koska monkey island 2 on parempi kuin monkey island. Perustelen tämän sillä että tämä on fakta.
No one will ever catch ME fighting as badly as you do.
Monkey island 2 on selvästi kivemman näköinen, guybrushilla on todella makea takki ja vähän partaa ja kaikki ykkösen hyvät puolet ovat tallella.
There are no clever moves that can help you now.
Monkey island 1 on ehkä vähän ankean näköinen värimaailmaltaan ja guybrushin pukeutuminen ei oo cool. Juoni on hyvä molemmissa, läpät on kohtuu samaa tasoa ja toimintovalikko kakkosessa parempi.
My wisest enemies run away at the first sight of me!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Krista
4618 viestiä
|
#15 kirjoitettu
15.10.2009 09:39 Muok:15.10.2009 09:39
Sunt1o kirjoitti:
Koska monkey island 2 on parempi kuin monkey island. Perustelen tämän sillä että tämä on fakta.
Haava kirjoitti:
No one will ever catch ME fighting as badly as you do.
No johan tuo suomenkielisiin argumentteihin englanniks vastaaminen tuo tuntua siitä ettei muita valtteja enää ole kun kirjottaa mahtipontisemmalla kielellä..
Krista siirsi toisenkin lainauksen näkyviin 09:39 15.10.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#16 kirjoitettu
15.10.2009 09:56
Krista kirjoitti:
No johan tuo suomenkielisiin argumentteihin englanniks vastaaminen tuo tuntua siitä ettei muita valtteja enää ole kun kirjottaa mahtipontisemmalla kielellä..
Älä sä käy mulle uhoamaan. Edellisen taisteluni päätyttyä, käteni olivat veren tahrimat!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Coivisto
8780 viestiä
|
#17 kirjoitettu
15.10.2009 10:00 Muok:15.10.2009 10:01
Haava kirjoitti:
Krista kirjoitti:
No johan tuo suomenkielisiin argumentteihin englanniks vastaaminen tuo tuntua siitä ettei muita valtteja enää ole kun kirjottaa mahtipontisemmalla kielellä..
Älä sä käy mulle uhoamaan. Edellisen taisteluni päätyttyä, käteni olivat veren tahrimat!
Mene siis laittamaan tamppooni.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Krista
4618 viestiä
|
#18 kirjoitettu
15.10.2009 15:05
Haava kirjoitti:
Krista kirjoitti:
No johan tuo suomenkielisiin argumentteihin englanniks vastaaminen tuo tuntua siitä ettei muita valtteja enää ole kun kirjottaa mahtipontisemmalla kielellä..
Älä sä käy mulle uhoamaan. Edellisen taisteluni päätyttyä, käteni olivat veren tahrimat!
Emmää käyny, se oli vaan välikommentti
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#19 kirjoitettu
19.10.2009 14:07 Muok:19.10.2009 14:23
Nyt pukkaa retroa...
Princess Maker 2 (DOS)
Pelissä hyvä haltijatar (tai jotain sinnepäin) antaa sinulle kasvatettavaksi pienen tytön, vapaat kädet-periaatteella. Tehtävänäsi on järjestellä tytön kuukausittainen aikataulu johon voi sisällyttää erilaisia töitä, opiskelua, lomailua ja pelin maailmassa seikkailua. Tytön vaatetuksen ja ruokavalion voi myös määritellä itse. Apuna on perheen palvelija, jolta kuulee välillä mielipiteitä tyttöä koskevista määräyksistä. Saat kuninkaalta vuosittaisen palkan, joka ei kuitenkaan riitä oikeastaan juuri muuhun kuin parin loman pitämiseen (ja lomat ovat pakollisia, sillä muuten tyttöparka stressaantuu työnteossa niin paljon, että tulee kipeäksi). Siksipä tyttö on melkein pakko laittaa tekemään töitä.
Eri työpaikkoja on monta, ja lisää tulee tytön vanhetessa. Tytön lähestyessä kahdeksaatoista hänet voi laittaa jopa likaiseen juottolaan tanssijaksi. Toisena ääripäänä on lastenhoito ja kirkossa avustaminen. Kaikki työt vaativat eri taitoja ja vaikuttavat eri ominaisuuksiin. Töistä saa tietenkin rahaa, ja hyvin suoriutumisesta bonusta. Kovin montaa eri työtä ei kannata yrittää teettää samalla tytöllä, koska silloin hän ei ehdi oppimaan hyväksi missään niistä. Yhteen tai kahteen työhön keskittyen tyttö voi kerätä lopulta suurtakin mainetta työssään ja voittaa toisinaan järjestettävissä juhlissa erilaisia kilpailuja - itse kehitin tytöstä vertaansa vailla olevan leipurin jota kaikki kadehtivat. Taitoja kartutetaan tietenkin koulussa. Erilaisia kursseja löytyy tanssista käytöstapoihin tai vaikka sotastrategiaa. Koulutus maksaa mansikoita, joten ajankäyttö täytyy tasapainottaa työn, koulun ja vapaa-ajan välillä hyvin, varsinkin kun työstä stressaantunut tyttö nukahtelee koulussa ja saattaa päättää karata kotoa kuukaudeksi.
Pelissä voi myös käydä vierailemassa linnassa, jossa tytön sosiaalinen asema määrää sen, kuinka arvovaltaisen ihmisen vieraaksi hän voi päästä. Tavata voi vaikkapa vain vartijan tai hovinarrin, tai sitten hienoja lordeja ja leidejä. Säännöllisellä linnavierailulla tyttö voi päästä hienostopiireihin ja sitä kautta mahdollisesti myöhemmin vaikka naimisiin prinssin kanssa.
Tytön voi myös laittaa seikkailemaan pelin maailmassa. Tämä tapahtuu perinteisten rpg-seikkailujen tapaan kuljeskelemalla kartalla jossa voi löytää kaikenlaista ja tavata vihollisia joita vastaan taistella. Ilman hyvää fysiikkaa ja sopivia taitoja tämä ei tietenkään ole kovin turvallista. Itse japani-rpg:iden vihaajana jätin tämän osan pelistä lähes täysin väliin, koska se ei ole mitenkään pakollista.
Kun tyttö täyttää kahdeksantoista vuotta, hän itsenäistyy ja pelaaja saa viestin jossa kerrotaan miten tytön elämä jatkuu tästä eteenpäin. Tytön lapsuudessa tehdyt ratkaisut, työt, koulutukset ja sosiaalinen asema, vaikuttavat siihen mitä tytöstä lopulta tulee. Hän saattaa päätyä yllättäviinkin ratkaisuihin, mutta yleensä tämä heijastaa tytön lapsuusaikaa hyvin. Tämä toimii jonkinlaisena loppuyhteenvetona siitä, miten hyvin onnistuit tytön kasvattamaan, ja saavutitko mahdollisesti itsellesi asettamat tavoitteet.
Peli on - yllätys yllätys - japanilainen (eglanniksi käännetty) ja siksi tietenkin mangatyylisellä, kauniilla kuvituksella varustettu. Koristeellinen mutta selkeä grafiikka ajaa hyvin asiansa, vaikka on vuoden 1996 peliksi vanhentuneen näköinen. Ääniä en tästä dos-pohjaisesta pelistä saanut ulos, mutta eipä tämän tyylisessä pelissä kummempia äännähtelyjä kaipaakaan. Käyttöliittymä on selkeä ja kaikki tiedot ovat helposti saatavilla.
Peli on viehättävä; sen parissa kokee monia "aww"-hetkiä ja on joka kerta kiehtovaa nähdä miten tyttö reagoi ja miten hän kehittyy hänelle valitulla uralla. Jokainen pelikerta on erilainen ja tytön aikuistuessa tekemät päätökset erilaisia. Peli on helppo jos tyytyy siihen että tytöstä tulee "ihan tavallinen ihminen", koska tällöin periaatteessa riittää että pitää tytön jotenkin hengissä. Mutta jos haluaa tytöstä vaikkapa kuuluisan seikkailijan tai ylhäisiin naimisiin, täytyy jokainen päätös miettiä tarkkaan - tai tykätä pelata niitä ärsyttäviä japski-rpg:itä kuten Final Fantasyä.
tl;dr: Söpö, leppoisa ja aina mielenkiintoinen peli.
heitetään nyt neljä tähteä ****
http://www.abandonia.c...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kloku
442 viestiä
|
#20 kirjoitettu
20.10.2009 22:42
impronen kirjoitti:
Kloku kirjoitti:
Et haluais vaikka välillä kirjoittaa uuteen viestiin?
impronen muokkasi viestiä 22:15 20.10.2009
Nii ja Defence Grid: Awakening o hyvä. Tosin vähän ärsyttävän vähän vaihtoehtoja sijoittelupaikoiksi useimmissa leveleissä näemmä.
Onx pakko jos ei haluu? :'(
Mjooh, harkitaan.
Juuh tosiaan se "vapaa sijoittelu" on nyt lähinnä sitä että pitää keksiä se reitti minkä pelintekijät o etukäteen suunnitellu "ainoaksi ja oikeaksi". :/
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
näisten lentöpällö
1536 viestiä
|
#21 kirjoitettu
21.10.2009 09:17 Muok:21.10.2009 09:24
Princess Maker 2
Voi vittu siitä tuli taas läski.
GI Joe The Rise of Cobra
Tätä voi pelata perseelläkin jos istuu ohjaimen päälle, mutta se ei ole tässä tapauksessa kauhean hyvä asia.
Bioshock
Mä vastaan kaikki mikä oli homoa 40-luvussa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
accent
10939 viestiä
|
#22 kirjoitettu
21.10.2009 11:55
ja...
sitten...
Spore
Suhtautumistapa 1 (silloin kun kaipaa vakavampaa peliä): "Onhan se hauska lelu, mutta siihen se jääkin"
Suhtautumistapa 2 (silloin kun on kännissä): "Vittu muute täähän on aika vitun hauska" *nauraa otuksen hassulle kävelytavalle*
Todella bipolaarinen peli. Toisaalta tekisi mieli sanoa sitä parhaaksi peliksi sitten Half-Lifen, mutta kun vaikeustaso on luokkaa "paina nappia niin pääset eteenpäin pelissä" ja peli esittää evoluution ihan päin persettä, tuntuu peli ajoittain aika pirun tyhmältä. Viime aikojen mielenkiintoisimpia pelejä joka tapauksessa, ja jotenkin sitä vaan aina jumiutuu tämän ääreen tunneiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kloku
442 viestiä
|
#23 kirjoitettu
25.10.2009 21:29 Muok:28.10.2009 21:37
Arvostelemani pelit:
-Killing Floor
-Battleforge
---
Killing Floor
Kiitos Steamin ja Killing Floorin uuden päivityksen sain tämän viikonlopun aikaa ilmaiseen pelaamiseen, ja se riitti täysin tekemään arvioni tästä... tästä... lahtaamisesta.
Aluksi, jos olet koskaan edes ikinä milloinkaan pelannut minkään sortin räiskintää, olet heti mukana juonessa. Pari näppäintä kyllä pitää säätää jotta tuntumaan pääsee kunnolla kiinni mutta ei sen kummempia.
Ja sitten lähdetään...
Heti alussa iskee ajastin jossa näkyy luku 9. Se on sekunteja seuraavaan aaltoon. Aseena vain pistooli ja veitsi. Kun ensimmäinen aalto on teurastettu, siirrytään "treidaajan" luokse joka sattumanvaraisesti ilmestyy jonnekin päin kenttää (kukahan tämänkin on keksinyt...).
Ja tätä toistetaan: Aalto, trader, aalto, trader... kunnes tulee ilkeä iso ja paha susi Patriarch! Helpoimmalla tasolla yksi nuoli crosbowista keskelle päätä riittää kaatamaan tuon kummajaisen ja sitten juhlitaan voittajaa, jippii!
Pelissä EI ole tekoäly kavereita, joka on sekä hyvä että paha... Hyvä, sillä eivät ole munaamassa ja kuolemassa ja tekemässä pelaajan elämästä yhtä helvettiä. Huonossa puolessa, eivät ole kuolemassa pelaajan puolesta.
Päälle käyvät viholliset eivät ole nyt järin mielikuvitusrikkaita. Ne on ohjelmoitu varsin hyvin: kävele kohti pelaajaa. Mitäs muutakaan siinä tarvitaan? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikilla körmyillä on jonkinlainen melee-ase. Tämä on hyvä, sillä eräs tulittava vihupäivitys rassaa välillä hermoja.
JO kahden tunnin pelaamisen jälkeen touhu rupesi maistumaan puulle, ja pahasti! Aalto, trader, aalto trader... pomo... failed, ja v*tut!
En kyllä osta, vaikka onkin hienosti -25% alennuksessa. On vain niin tylsä peli L4D:hen verrattuna, että taidan mielummin säästää nuo harvat pennoseni ja ostaa L4D2:n, jahka ilmestyy. Ja sitten ne jotka haluavat kokea tuon Killing Floorin herkun, asentakoot vaikkapa UT2004:en koneelleen ja pelatkoon "Invasion" pelimodia... ajaa täysin saman asian (ilman treidaaja-muijaa).
Ai niin, tätä unohtamatta: Pelissä voi valita tietyn "kyvyn", joka on aktivoituna pelin ajan. mm. Kasvattaa aseen vaihtamisnopeutta, laskee haulikon hintaa tms. Kykyjä on (muistelee) kai joku 8 kpl. Niitä voi nostaa tappamalla vihuja aina leveliin 6 asti (jos oikein muistan).
Grafiikka: Yllättävän hienoa, ottaen huomioon että käyttää UnrealEngine 2.5:sta. Propsit siitä!
Äänet: Keskinkertaista. Ihanat brittiacksentit jaksavat viehättää jonkin aikaa, mutta rupeavat hyvinkin nopeasti nyppimään hermoja.
Pelattavuus: Joksenkin kökkö, johtunee varmaan siitä että harvan laatikon päälle voi hypätä ja juokseminenkin on tuskaa. Kaipa tällä jonkin sortin realismia on yritetty tavoitella, mene ja tiedä.
Ja plussat ja miinukset:
+Grafiikat
+Jaksaa viehättää hetken
+Hinta? (noin 15€)
-Äänet
-Puuduttavaa
Kaikille niille jotka jaksavat wow-tyylistä aivotonta mättämistä tasojen nostamiseksi.
3/5
---
Battleforge
MMORTS? Ainakin tälläisen kuvan pelintekijät toivovat antavansa. Kyseessä on siis online pelattavasta RTS pelistä, jossa voi otella joko PvE (player vs enviroment) tai PvP (player vs player)... ja tajutaan että näinhän se on jokaisessa nykyajan RTS pelissä (d'oh!).
Pelissä ei ole mitään turhanpäiväisiä pytinkejä, eli ei tarvitse kantaa huolta onko AA-kuosissa ja ettei vakoojat pääse sniikkaamaan beissiin. Niitä mukavia "unit ready" tai "unit lost" ääniä ei päästä kuulemaan. :(
Peli sijoittuu... fantasiamaailmaan! Voi kyllä, juuripa sinne! Velhot, ritarit, möröt ja peikot ja goljatit ja vaikka mitkä sekasikiöt marssivat areenalle mättämään toisiaan turpaan minkä voimistaan ehtivät. Ei sinänsä huono idea, sillä en voisi kuvitella USAmilitaryforsseja taapertelemassa tankkien kanssa tuollaisissa maisemissa, hehe.
Yksiköitä voi olla enimmillään 120 kappaletta... Luku, joka on tempaistu kuin tyhjästä, ilmaan mitään selitystä tai järkevää logiikkaa. Sen kanssa kyllä oppii elämään eikä sitä pidä liikaa ajatella. Niin ja yksiköiden "tilaaminen": Pelissä on orbeja sekä powerkaivoja. Kaivoja ostamalla(?) ne alkavat tuottaa lisää muhisevaa joilla saa kivasti uusia körmyjä tilattua. Orbeja valtaamalla taas saa avattua hieman isompia tai erikoisempia monstereita. Mainittakoon suosikkini, 3:n orbin jätti, Avatar of Frost! Ei kestä montaa osumaa, mutta on lähes kuolematon jatkuvasti uudistuvat kilpensä ansiosta! Hahah! Koittakoot vain!
Yksiköitä heitetään areenalle korteista. Kyllä, korteista. Ennen peliä kustomoidaan pakka, johon saa maksimissaan 20 eri korttia. Korttityyppejä ovat sotilaat, laitsut ja rakennukset(!). Rakennukset ovat siis torneja, jotka pääsääntöisesti kaikki ampuvat. Loitsutkin ovat varsin metkoja, niistä lisää myöhemmin. Ja sotilaat eivät varmaan selitystä kaipaa?
Pelissä on 4 eri "elementtiä": Jää, tuli, luonto ja varjo (itse suosin jäätä! ^^). Jokaisella elementillä on omat hahmonsa ja omat kykynsä, sekä nyt uusimman massiivipäivityksen myötä kahden elementin yksiköitä. Kaikista suurimman eron huomaa loitsuissa.
Jää: Defenssiä nostavat tai korjaavat loitsut.
Tuli: Tuhoa tuhoa tuhoa...
Luonto: Parantaminen ja omien "hoivaaminen".
Varjo: Näistä on paha sanoa, lähinnä tuntuu että tappavat vain omiaan.
Peli on täysin ilmainen! Whoa? Kyllä! Jippona on sitten ostaa BFP (Battleforge points) ja niillä joko hankkia täydennyspakkoja joista tulee täysin random-kortteja, tai sitten mennä selailemaan kauppaa ja katsomaan riistohintoja hyvistä korteista. Valinta on sinun. Ihan hyvä systeemi, joksenkin pientä väkinäisyyttä on havaittavissa.
Ja sitten peliin! Pelin vaikeusasteet ovat enemmän kuin kohdillaan! Vaikeimmalla tulee äitiä ikävä ja hyvinkin nopeasti (en vielä yhtään peliä ole voittanut, en edes kaverin kanssa). Tekoäly ei nyt ole mitään maailmaa mullistavaa ja yleensä ärsyttää pelaajaa hyökkäämällä kaikella, mitä vain irti saa. Näinhän sen siis pitää olla, mutta ei ihan heti alussa, kiitos...
Kaveria vastaan pelatessa nopeus on valttia: Vie orbit, valtaa kaivot, estä eteneminen, rakenna nopea iskujoukkoa, iske ja tuhoa! Peli ei saisi kestää kauaa vaan voittoa on tavoiteltava heti! Tähän puoleen en ole paljoa perustanut muutaman murskatappion jälkeen.
Pelin yksi parhaista puolista (believe or not!) on se, minkä näet heti ensimmäisenä kun kirjaudut sisään aulaan, nimittäin "forge". Tuo paikka, mihin voit lätkiä kortteja, vihollisia, torneja, loitsuja... mitä vain miten paljon vain haluat! Ideana on testata ideaalista korttipakkaa ja kehitellä sopivia strategioita tulevia pelejä varten. Hyvä keksintö josta on oikeasti silloin tällöin jotain iloa.
Sitten paneudutaan kolmeen perus elementtiin: grafiikka, ääni ja pelattavuus.
Grafiikka: Varsin hienoa (oma läppäri nyt ei pysty low:ta parempia pyörittämään). Jotain jännää grafiikoiden katoamista tapahtuu silloin tällöin mutta no-can-do!
Äänet: Keskitasoa. Voisi olla massiivisemmatkin. Aika laimeat loppujen lopuksi, varsinkin isoissa kahakoissa. Musiikit nyt ovat sellaista diipa daapa joopa joota menee -kamaa.
Pelattavuus: Voi itku... pari kyyneltä silloin tällöin tulee tiputeltua kun omat joukot hyökkäyksen sijasta vain kävelevät vihollisten ohi. Seurauksena yleensä puolet porukasta kuolee mutta no hätä! Lisää joukkoja saa korteista taistelutantereelle varsin äkäiseen! Ärsyttäviä bugejakin esiintyy, jotka mm. estävät tunnin raatamisen jälkeen tehtävän voittamisen, koska pääpahiksesta tulikin kuolematon! Voi moro!
Ja sitten plussat ja miinukset:
+Grafiikka
+Hieman koukuttava
+Vaatii ajattelua
-Äänet
-Pelattavuus
-Välillä hieman liian lol
3/5 (Suosittelen todellisille RTS:n ystäville!)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
näisten lentöpällö
1536 viestiä
|
#24 kirjoitettu
29.10.2009 18:26
Brütal Legend
Aivan vitun sama vaikka RTS-osuudet on ankeita, saatana metallin jumalat tahtoo lihaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Drunkside
213 viestiä
|
#25 kirjoitettu
29.10.2009 19:07
naisten lentopallo kirjoitti:
Brütal Legend
Aivan vitun sama vaikka RTS-osuudet on ankeita, saatana metallin jumalat tahtoo lihaa.
Jumalauta ei o löytyny viä kaupasta kun oon käyny kattelemassa metallin jumalat vittu saatana todellakin saatana tahtoo lihaa!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#26 kirjoitettu
30.10.2009 00:24 Muok:30.10.2009 00:58
In the Hunt (Kaitei Daisensou)
Irem 1993, Arcade/PSOne/Saturn
In the Hunt on Metal Slugeista tunnetun Nazca-tiimin varhaisempaa tuotantoa, sivuttain skroollaava shoot'em'up sukellusveneteemalla.
In the Hunt ei ole automaattisesti skrollaava kuten useimmat shoot'em'up, vaan pelaaja pystyy etenemään omaan tahtiin; peli edustaakin eräänlaista hybridiä perinteisen shoot'em'upin ja tasohyppelytoiminnan kuten Contra tai Metal Slug väliltä.
Vedenalaisesta teemasta johtuen pelin tempo jokseenkin hitaampi kuin avaruusräiskinnöissä ja varsinkin oman veneen ohjailu tuntuu, öh, siltä kuin yrittäisi liikkua veden alla. Silti pelaajan silmille heitetään jatkuvasti torpedoja, miinoja ja syvyyspommeja ja hidas ohjattavuus yhdistettynä old-school henkiseen kerrasta-poikki designiin tarkoittaa että vaikeustaso on paikoin jopa turhauttavan vaikea, suurin piirtein ensimmäisen R-typen luokkaa. Peli on ns. memorizer eli tasojen opettelulla pärjää paremmin kuin puhtaalla refleksiräiskinnällä.
Nazca-tiimin ammattitaidon tuntien peli sisältää runsaasti todella upeaa ja sulavasti animoitua pikseligrafiikkaa, Metal Slugin graafinen tyyli ei ole kovinkaan kaukana pelin ulkoasusta. Itse asiassa monia Metal Slugeista tuttuja elementtejä, kuten sortuva moottoritiesilta löytyy myös tästä-pelistä. Tausta-animaatioissa ei ole säästelty ja ympäristöä voi tuhota runsaasti; kolmannen tason atollin (...waterworld... veden päällä kelluva kaupunki) voi pistää lähes kokonaan "maan" tasalle. Huonona puolena voisi mainita että tuhosinfoniasta lentävät sirpaleet ja muu visuaalinen kilke kätkee toimintaa alleensa ja usein hengen menetys johtuu siitä että kaikkien räjähdysten keskellä ei yksinkertaisesti ehdi huomata mikä sinuun iski.
In the Huntin maailmassa ilmastonmuutos on sulattanut napajäät ja suurin osa maailmasta on jäänyt veden alle. Vihollisarmeijana toimii D.A.S niminen mystinen terroristijärjestö joka on saanut haltuunsa jokun veden alle vajonnen ydinsiilon latingin jota etelänavan vesillä huviristeilyllä(?) oleva pelaajan sukellusvene hälytetään tuhoamaan.
Pääasiassa vastassa on D.A.Sin käyttämää kovin paljon U-boot-henkistä sukellusvenekalustoa, torpedoja ja syvyyspommeja pudottelevia lentovehkeitä ja jonkin sortin vedenalaisia mechoja.
Lisäksi kimppuun käy kaikennäköistä merihirviötä jättiläisankeriaista hydran kautta suureen elävään neptunuspatsaaseen jota paetaan meren pohjasta kohti pintaa yhden tason verran ja tason lopussa umpikujaan jouduttaessa k.o. patsas pitää torpedoida takaisin pohjamutiin.
Omassa veneessä aseistuksena on vedenalaisia vihollisia vastaan torpedot, ylöspäin suunnatut raketit ja syvyyspommit. Asebonuksina saa 3 erilaista torpedoa (tehokas yhteen maalin hakeutuva torpedo, pienien sukellusveneiden läpi menevä torpedo ja lyhyen kantaman torpedo mikä räjähtää sirpalevaikutuksella). Veden pinnalla ollessa ilmamaaleja voi ampua tykeillä (perusmalli suoraan ylös, joystickin suuntan ampuva bonusaseena) ja maaliin hakeutuvilla ohjuksilla. Ohjukset toimivat myös vedenalaisia maaleja vastaan.
Äänipuoli pelissä on huono. Musiikki on stressaavaa ja ääniefektit tökeröitä.
Kokonaisuutena In the Hunt on näyttävä peli joka kärsii hitaahkosta temposta ja armottomasta vaikeustasosta.
Peli pyörii hyvin MAMElla, konsoliportteja ei käsittääkseni ole julkaistu lännessä.
Ja arcade-versio on tietääkseni puuhamaassa, eli jos sinne joutuu niin kannattaa In the Huntia kokeilla, tosin jos continue-mahdollisuus on poistettu saattaa kokeilu jäädä melko lyhyeksikin.
Plussat
+Grafiikka ja animaatio
+Pelimekaniikka toimii
Miinukset
+Turhauttavan vaikea
+Neuroottiset musiikit ja hirveät ääniefektit
Arvio 3/5
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BVR
20365 viestiä
|
#27 kirjoitettu
30.10.2009 00:55
Enemy Territory on tosi hyvä peli. Siin on helppo kehittyykkii, oon oppinu paljon neljässä vuodessa. Jännää siin on just se ku saa valita puolensa ja kaikkee. Mut kannattaa ladata ja pelata!
4½/5
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kloku
442 viestiä
|
#28 kirjoitettu
04.11.2009 19:37
SAW
Pelasin juuri läpi. Yleensä lisenssipeleissä on surkea grafiikka, pelattavuus ja kaikki muut mahdolliset ongelmat, mutta SAW onnistui yllättämään: Siinä oli vieläkin enemmän ongelmia!
Idea: Olet etsivät Tapp joka haluaa napata Jigsawin.
Pelasin pelin läppärillä, jolla se pörräsi hurjilla 5-7 FPS nopeuksilla.
Pelattavuudesta heti alkuunsa "muutama" sana:
-Kontrollointi: Itkua ja potkimista! Hampaiden vääntöä ja taivuttelua! Mikään ei toimi, miksi se nyt putos, mitä **ttua, miksei se liiku, nyt se meni liikaa!!!
-Ansat: Alkoivat toistaa itseään enemmän kuin tarpeeksi, ja kuten arvata saattaa, viimeisessä tehtävässä kaikki mahdolliset puzzlet oli koottu yhteen (kuka olisi arvannut!). "Puzzleja" oli vain muutama erilainen, sekä onneksi pari uniikkia tasojen lopussa, jolloin pelastettiin aina yksi ihmishenki (joka yleensä aina meni ja kuoli).
Eniten puhdasta **tutusta aiheuttivat haulikko-oven-yläpuolella-ansat, joissa ovea avatessa alkoi kuulua kolinaa ja kilinää. Tässä vaiheessa piti olla silmäkovana ja katsoa mikä numero (1-4) oven takaa pilkistää ja äkkiä painaa kyseistä lukua. Noh, harmi vain kone ei aina ollut kovin mukana ja välillä koko numeroa ei näkynyt ja sitten se vain tapahtui...
-Tappelu ja viholliset: I have to do this! You can't run! I have to do this! You an't run! I have to... ja niin edelleen. Hetkessä rupesi keittämään vihollisten monipuolinen sanavarasto. Eikä siinä mitään, kun tappelukin olisi vain toiminut. Pesäpallomailalla ei luonnollisestikaan voi osua henkilöön X joka on sinusta 30 sentin päässä, vaan maila menee auliisti tämän vatsan läpi. Näinhän se menee, eiköstä? Huomasin että nyrkit ovat tarkin (ja tehokkain...) ase, joten miksi avata lukkoja kalliisiin varastoihin kun voi omia rystysiä esitellä? Eivätkä vihollisetkaan mitään järin jättiläisiä olleet: Eivät osuneet itsekään sitten millään! Varmaan koneessa jotain vialla... Niin ja vihollisiakaan ei kovin montaa erilaista esiintynyt.
-Lupaukset: Peli lupasi paljon: Moraalisia päätöksiä! Ja **tut! EI NIIN YHTÄÄN TULLUT VASTAAN (paitsi lopussa, jossa oli jännä vaihtoehtoinen ratkaisu?). Jos et pelastanut, ystävämme "game over" ilmestyi ruutuun. Jes jes...
Ilmoitettiin myös, ettei aina tarvitse sortua taisteluun ja jotkut välttävät sinua henkeen ja vereen! Näitäkin tapauksia tuli vastaan... kaksi? Kaikki loput halusivat nirrin pois keinolla millä hyvänsä! Ja sitten taas mietitään että mikä meni vikaan? :/
-Hieman muuta kivaa: Viimeisessä tasossa ilmeni jännä juttu. Avasin oven, kävelin sisään... ja putosin tyhjyyteen koska peli ei ollut ehtinyt lataamaan mokomaa! Tässäkin vaiheessa iski pieni WTF-ilmiö sekä **tutus. Yhdessä kohtaa menin yhden "triggerin" ohitse, koska peli ei ollut ladannut sitä, ja tämän takia en päässyt eteenpäin, ennen kuin tajusin palata takaisin päin laukaistakseni kyseisen "jutun".
-Hyviä puolia? Joo, musiikit ja tunnelma joskus paikoitellen ihan jees. Tykkäsin myös muutamista puzzleista, joissa sai oikeasti miettiä. Lopussa sitten pakotettiin nopeaan miettimiseen ja tämän takia vaikeiden puzzlejen suorittaminen kävi välillä hellllvetillisen vaikeaksi! MUTTA... Ini-tiedostot! <3<3<3<3<3 Näitä muokkaamalla sain über-hankalistakin puzzleista napin painalluksella lapsellisen helppoja! Lisäksi kasvatin pelaajan kivunsietokykyä 100:sta 100.000:een. Tämän kukkuraksi nyrkkin tekemä vahinko 15 nousi kuin ihmeen kaupalla 100.000:een. Hah! One hit K.O!
Enemmittä sumplimatta, plussat ja miinukset!
+Musiikki paikoitellen
+Osa puzzleista
+Ini-tiedostojen selkeä ja helppo muokkaus
-KAIKKI MUU! :'(
1.5/5 (Suosittelen SAW-faneille)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SaastanenHippi
4225 viestiä
|
#29 kirjoitettu
04.11.2009 20:25 Muok:04.11.2009 20:25
Worms World Party
Tämä peli vie mennessään. Pelin miljoonat ja miljoonat bugit eivät siinä vaiheessa haittaa yhtään, kun heittää Holy Hand Granaden suoraan Mato Matalan niskaan ja BUUUUM! Ja madolle jää vielä 30 prosenttia elämästään jäljelle (riippuen tietty asetuksista, jotka eivät todellakaan ole kovinkaan kattavat..").
Peli on parasta viihdettä, jos omaat useamman näppäimistön/langattoman näppäimistön ja pelaat moninpeliä joitakin hippejä vastaan hämärässä huoneessa.
Lukuunottamatta jatkuvia kaatumisia ja Optionssejen epäkattavuutta (esimerkiksi Ääniasetukset/Sound Options meinaa sitä, että ääni on joko a) päällä ja b) ei päällä), on Worms World Party mitä mainioin pelikokemus!
Hippien kommentteja pelistä:
"Eiiiii nyt jotain muuta ku Wormssia!"
"Ei helevetti"
"Älä saatana painele sitä spacee sillo ku on mun vuoro!"
SaastanenHippi muokkasi viestiä 20:25 04.11.2009
******/*****
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
SleeperXxX
1024 viestiä
|
#30 kirjoitettu
04.11.2009 20:41 Muok:04.11.2009 20:42
poppanaattori kirjoitti:
Coivisto kirjoitti:
Vaikea uskoa että mikään zombipeli olisi parempi kuin Res 4-5
Mun mielestä ei ole hirveän vaikea uskoa, ottaen huomioon että toinen noista on aika keskiverto peli, ja kummassakaan ei ole zombeja (ainakaan minun määritelmäni mukaan, joka on tietysti se ainoa oikea).
Mutta tuota, Left 4 Dead on kyllä tosiaan ostamisen arvoinen. Pelkkä yksinpeli tietokonetovereiden kerakin on jo ihan mukavaa, mutta parhaat fiilikset irtoaa jos on ihmistiimi kehissä. Omissa kirjoissani ainoat miinukset (jotka saattaavat toki olla muille plussiakin) ovat nopeatempoisuus ja kenttien putkimaisuus. Alunperinhän tuota peliä lähdettiin tekemään antamalla paljon enemmän vapautta pelaajille, tarkoituksena päästä kaupungista ulos vapaavalintaista reittiä pitkin, joka olisi omissa kirjoissani ollut paljon toimivampi ratkaisu. Zombejen lomassa hiippailu havaituksi tulemisen pelossa olisi myös ollut varsin hyytävää, mutta lopputuotteessa tämä ei ole käytännössä edes mahdollista. Putkessa mennään ja räiskinnälle ei tule juurikaan mitään taukoja.
Mutta silti, paras zombipeli ikinä. Ja Left 4 Dead 2:kin on hyvää vauhtia tulossa, ilmeisesti pukin konttiin menee meikäläiselle.
En kauaa jaksanut peliä pelata mutta jonkin verran kuitenkin että jyvälle pääsin. Left 4 Dead ei ole millääntavoin verrattavissa Resevileihin koska Resident Evilien idea on tutkia suht koht painostavassa ja rauhallisessa ilmapiirissä kun taas Left 4 deadin idea on ampua ampua ampua niin s*tanasti kun vastaan juoksee 200648 zombieta yhtäaikaa joka rööristä nopeampaa kuin Häkkisen formula. Eli Left 4 dead on mielestäni hyvin nopeatempoista ja sekavaa räiskimistä kun taas Resident Evilit ovat hidastemposta tutkimista. Eli täysin erilainen peligenre ja täten ei verrattavissa. Itse en pitänyt left 4 deadista juuri siksi koska olen enemmän "rauhallisten" pelien pelaaja kuin "ammu vasemmalle oikealle ylös alas pampampam juostaan tunneliapitkin ja ammutaan lisää, mikä täs pelis on idea... emmä tiedä ammu ny s*tana." Enkä sanoisi että left 4 deadissakaan on zombeja... jotain yliluonnollisensairaanylikellotettujasuperzombia kenties. Mut tässähän on kyse vain makuasiasta, sekkuni tykkäsi paljonkin left 4 deadista.
SleeperXxX muokkasi viestiä 20:42 04.11.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|