Kirjoittaja
|
Mistä alkaa biisin säveltäminen?
|
J-Salminen
1238 viestiä
|
#41 kirjoitettu
02.04.2009 00:26
Montin kirjoitti:
blaaah paljon asiaa blaah
Aika hyvin voisin tuon allekirjoittaa.
Itsellä säveltäminen lähtee aina ideasta ja kohtuullisen valmiista melodia pätkästä (muutamamissa tapauksissa ei, mutta ei tartuta siihen, poikkeukset vahvistaa säännön). Tämän jälkeen tulee otettua toinen instrumentti tai Guitar Pro käyttöön, yleensä instrumentti. Siinä sittne pyörittelen ideoita hetkistä vuoteen pariin ja sitten tulee ulos jotain. Harvemmin Mikser.net:n asti vaikka niiden paikka olisi täällä, eikä minkään paskan GP tuotoksen... Kuitenkin se minkä nuotitan on aina huonompi kuin minkä soitan. (en vain osaa 100% nuotittaa kaikkea mitä soitan)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Deadful
3813 viestiä
|
#42 kirjoitettu
02.04.2009 14:47
Kitara kouraan ja sit riffitellää. Joskus syntyy biisin runko vartissa, joskus menee viikkoja ja kuukausiakin. Nyt on esimerkiksi ollu yksi biisi aluillaan neljä kuukautta ja toinen puoli vuotta ilman että olen saanut niitä valmiiksi. Sanat syntyy sitten myöhemmin yleensä. Tai sitten laulaja tekee jotkut sanat ja sovitetaan ne sitten riffien päälle tms.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
vade-
313 viestiä
|
#43 kirjoitettu
07.04.2009 10:33
eka nimi tai biisiä ympäroivä ajatus. aihe tai teema. tai nimi, koska nimi monesti sisältää jo vihjeen teemasta. viimeaikoina biisi ei oo valmistunu jos sil ei oo syvempää kontekstia. sit ku ajatus on selvillä ja mielessä on selkeä tunnelma jota tavottelee ni mielenkiintoset sointuprogressiot tai kaheksan kilkattavaa rumpuraitaa syntyy kuin itsestään. ennen se lähti aina melodiasta, mut se ei kantanu yksin. pitää aina olla kapinahenkeä tai muuta tunnelmaa jonku yhen jutun ympärillä jos sitä alkaa paisuttaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
ArchHeretic
643 viestiä
|
#44 kirjoitettu
13.04.2009 10:12
Riippuu vähän mistä roikkuu ja kenen kamat siinä roikkuu. Eli erilaisia lähestymistapoja käytän riippuen projektista mille olisi tarkoitus säveltää.
Noille "oikeaa" musiikkia suoltaville proggiksille yleensä homma lähtee riffistä tai rytmistä jonka päälle olisi helppo sitten jotain jammailla. Varsinkin Obsidian Monolith on siitä kummallinen otus että pyrin oikeasti kirjoitamaan riffejä sille. Tottakai ne sitten peitetään aivan eksessiiviseen säröön että ei takuulla kuuluisi mitään siitä hienosta ideasta joka on tallennettu. Kummallisuutena voin paljastaa että näihin kappaleisiin melkeinpä poikkeuksestta olen tehnyt rummut viimeisenä. Ei jaksa keskittyä siihen "epäolennaiseen" osioon. Kappaleiden pääpaino on kuitenkin särössä, riffeissä, ja vaikka siitä vokalisoinnista ei mitään selvää ehkä saakkaan, niin sanoituksissa. Tärkeää myös tälle bändille on se kantava idea, eli okultismin käsitteleminen. Jokainen kappale on tarina, ja riffit sekä äänimaisemat pyrkivät tukemaan tätä tarinan kulkua. Eli siis: aluksi tulee kasa riffejä, sitten kirjoitetaan sanoitukset ja sovitellaan riffejä niihin. Sitten äänitetään kaikki riffit yms yms klikkiraidalla ja lopuksi rumpelot siihen päälle. Aksentointien kanssa on välillä meinannut mennä hermo.
Noille elektronisemmille proggiksille kaikki lähtee yleensä soundista ja/tai mielikuvasta liikenteeseen. Esim. Vile Utopian kaksi viimeisintä kokonaisuutta koostin oikeastaan täysin tietyn soundin tai päässä pyörineen still-kuvan perusteella, eli yritin melkeinpä luoda jotain soundtrack-henkistä tavaraa. Tiedä häntä miten se onnistui, mutta ainakin iteselleni tuollainen soundtrack-tyylinen ajattelumalli, eli että musiikki tukee jonkinlaista tilannetta/tarinaa auttaa pitämään muuten monotonisen kappaleen liikkeessä. Niin että siinä olisi edes pikkaisia nyansseja. Muuten ne tuppaavat ehkä jäämään turhankin simppeleiksi tapauksiksi. Ja sellaisia on kovot pullollaan.
Ja viimeisin tapa aloittaa säveltäminen on pelleillä säröjen kanssa. Hyvä särö on aina kappaleen alku!
Ennen myös tuppasin tekemään sitä että kirjoitin sanoitukset ensin ja sitten mietin millainen musiikki niihin voisi sopia taustalle. Harvemmin tätä tulee tehtyä enää, mikä sinänsä on varsin harmillista. Ehkä se runosuoni ei pulppua niin vapaasti kuin nuorempana?
[700 täynnä]
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Prometheus
189 viestiä
|
#45 kirjoitettu
13.04.2009 22:16
Yleensä homma lähtee siitä kun kaikki asiat alkavat mennä vituralleen. Sitten vaan kitara kouraan ja miettimään syntyjä syviä. Joskus sain tehtyä hyvän ja vihaisen biisin kun katkaisin käteni. Piti tosin odottaa vajaa puoli vuotta, että pääsin rämpyttelemään kitaraa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kallemania
299 viestiä
|
#46 kirjoitettu
14.04.2009 04:16
Alkuräjähdyksestä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Spaze
38 viestiä
|
#47 kirjoitettu
20.04.2009 11:30
Omalla kohdalla biisin rakentaminen alkaa rumpubiitistä jonka päälle on helppo rakentaa pätkä kokonaisuudesta. Sitä sitten pilkon ja hajautan kunnes koko "runko" on valmis. Sen päälle sitten hienosäätöä, vaihtelua jne.
Ja kun samaa biisiä on väsännyt monta päivää putkeen ja kuullut kyseisen kipaleen satoja kertoa, on hyvä ottaa breikkiä ja palata siihen viikon päästä. Näin ei tule fiilistä jumituksesta kun mikään muokkaus/lisäys ei enää tunnu hyvältä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
vnmwrtcbn
264 viestiä
|
#48 kirjoitettu
15.05.2009 15:19
Melkein aina kun soitan jotain soitinta, niin improvision ja silloin tulee usein juttuja, joista voisi kehittää biisin. Tämä on mulla yleisin tapa.
Joskus harvoin tulee myös soitettua tai blokkailtua ihan oikeaa biisiä, ja joskus on käynyt niin että soitan vahingossa väärin, mutta se kuulostaakin hyvältä. Siitäkin on lähtenyt biisi liikkelle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
kak111
7 viestiä
|
#49 kirjoitettu
15.05.2009 22:58
Yleensä näin
Idea muhii päässä määräämättömiä aikoja
lähinnä melodia ja rytmi/sointuhypyt
Sitten eräänä iltana muutama kalja ja
synan backing tiedostoilta ja tietokoneelta taustasoittoa etsimään
jos ei löydy tehdään tai kopioidaan midi rummut
vaikka synalla tai tietokoneella
tehdään midi bassoraita vaikka soittamalla synalla
tai tietokoneohjelmalla
Jos ok. Poimitaan päästä melodiakulku ja
ja yritetään istuttaa tehtyyn pohjaan
Yleensä teen aina biisit ensin midimuodossa
ja jatkojalostus tuottaa nuotit vaikka
sinfonia orkesteria varten
Ja on helppoa jammailla itsesi kanssa,
etsien eri versioita biisitäsi.
Jos prosessi tehdään analogisesti on asia vaikeampi
soitat soittimet, kuuntelet, miksaat, ja taas soitat...
lyhyesti näin KAK
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ëmëhntêht-Rê
|
#50 kirjoitettu
21.05.2009 13:47
MIDI-sekvensseri auki ja painetaan record-nappulaa. Jostain ne sävellykset vain sitten tulvii päähän sen kummemmin ajattelematta. Ihmeellistä.
Ei aina onnistu, mutta usein ideat vain virtaa päähän kun saa tehtyä biisin alun niin se alku inspiroi tekemään loputkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
DJ Naamakala
15 viestiä
|
#51 kirjoitettu
21.05.2009 21:39
Ite tykkään eka keksiä jonkin sointukulun ja sitten yksinkertanen alkubiitti aluksi.. sitten vaan alan rakentamaan lisää kamaa ja ehkä jotain kikkoja kopioin biiseistä joita olen juuri sattunut kuuntelemaan.
Aloittaminen melodiasta ei oikein meikäläisellä toimi kun joka kerta loppuu sitten into tehdä pidemmälle kun on keskivaihe tai kliimaksi suunnilleen valmiina mutta sitten pitäisi alun kehittelyjä alkaa suunnitella :S:S
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
wtsalmela
292 viestiä
|
#52 kirjoitettu
22.05.2009 00:53
Teen sen tyyppistä musaa, että yleensä lähtee SAUNDISTA.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#53 kirjoitettu
06.06.2009 10:25
Sunt1o kirjoitti:
Sitten aina kuuntelin ja totesin että 'hei, tuo yksi sävel on väärin, sen pitää olla sävelaskelta alempaa tms.'. Joten on minulla täytynyt olla päässä joku ajatus miten se melodia menee, en vaan tietoisesti tiennyt mikä se ajatus on. Jännä juttu. Onko muilla samanlaista ilmiötä?
Joo. En silti sanosi, että itselläni on ajatus miten sen melodian itää mennä, vaan enemmänkin miten se ei saa mennä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
W@RM
872 viestiä
|
#54 kirjoitettu
06.06.2009 13:51
Omalta osaltani sävellys lähtee siitä että otan midikiipparin syliini ja alan tekemään stringejä joilla saan sävellykselleni pohjan. Sitten otan pianosaundin käyttöön, josta alan hahmottelemaan piano liidiä jne jne. Ton saman pohjan kautta sitten teen kaikki synaliidit, sahat, basslinet, padit ym ym.
Ja mistäkö se sävellys sitten tulee...sitä en tiedä itsekkään. Yleensä se on vaan vahinkojen yhteinen tulos(mitä nyt on sattunut korvakuulolla kuulostamaan hyvälle)
Yks juttu tuli vielä mieleen: naurakaa tai ei(en ole hullu), mutta joskus ideat tulee vaan vahingossa autoilessa, suihkussa, kaupassa, duunissa mieleen ja hyräilen sitten vaan niitä ettei pääse unohtumaan idea koneelle päästessä. En ole vielä joutunut hyräilyn vuoksi suljetulle osastolle...
W@RM muokkasi viestiä 13:53 06.06.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#55 kirjoitettu
09.06.2009 02:34
W@RM kirjoitti:
Yks juttu tuli vielä mieleen: naurakaa tai ei(en ole hullu), mutta joskus ideat tulee vaan vahingossa autoilessa, suihkussa, kaupassa, duunissa mieleen ja hyräilen sitten vaan niitä ettei pääse unohtumaan idea koneelle päästessä. En ole vielä joutunut hyräilyn vuoksi suljetulle osastolle...
W@RM muokkasi viestiä 13:53 06.06.2009
No mitäpäs hullua siinä on? Mulle tulee myös kokoajan mieleen spontaanisti mitä mahtavimpia melodioita, jotka tosin unohdan, ennen ku pääsen syntikan ja koneen ääreen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bad Dog
5078 viestiä
|
#56 kirjoitettu
12.06.2009 18:38
"Mistä alkaa biisin säveltäminen"?
Ehkä jopa yhtä tärkeä kysymys on että mihin biisin sävellys loppuu. Sävellyksessä on aina se vaara että tehdään liian paljon tai liian vähän. En nyt osaa selittää tarkemmin...mut joo whateva..
Bad Dog muokkasi viestiä 18:39 12.06.2009
Bad Dog muokkasi viestiä 18:40 12.06.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tompelo
|
#57 kirjoitettu
22.06.2009 14:07
Yleensä rämpyttelen kitaraa random meiningillä ja lopulta sieltä putkahtaa jokin mojova riffi. Siihen päälle sitten keksin rummut ja bassokuviot.
Ja lopulta siitä tulee kokonainen biisi tai sitten joku 30 sec pätkä, joka häviää koneen syövereihin.
Yleensä tuo jälkimmäinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Peterguitar
9 viestiä
|
#58 kirjoitettu
02.07.2009 19:36
Monesti jotain hyviä syntikka-matto soudeja soitellen tulee ideoita, kitaraa soitellessa iltasin. Melodioita siihen sitten rakentamaan. Olen säveltänyt biisin myös hammaslääkärin odotushuoneessa, siis päässäni valmiiksi. Ei tarvinut sitten muuta kuin kotona tehdä valmiiksi
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jontti91
25 viestiä
|
#59 kirjoitettu
06.07.2009 02:05
Riippuu että mikä musiikintyyli on kysesssä, mutta usein se lähtee minun tapauksessani improvisaatiosta (Backseatboy - Give me a pleasure), tai esim. rytmikuviosta (KLON - Utopia); kun tekee jonkin tietyn erikoiskompin vaikkapa rumpukoneella elektroniseen musiikkiin, niin silloin keksii siihen bassokuvion, jne... ja välillä saattaa keksiä melodioita ihan vaikka näkemällä jotain erikoista tai mielenkiintoista...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Martian Law
80 viestiä
|
#60 kirjoitettu
06.07.2009 15:06
Siitä melodiasta joka soi päässä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
misthema
6 viestiä
|
#61 kirjoitettu
29.07.2009 16:48
Öööh... Itellä, biisin synnyllä on aina niin satunnaisen randomi syy, että paha ruveta nyt mitään erikseen kertomaan.. Mutta noh... Joskus jopa havahtuu vaan siihen että biisi on valmis, eikä välttämättä muista edes tehneensä sitä, mutta se kuulostaa ihan OK:lta ja omalta. Yölläkin muutaman kerran herätty siihen, kun joku melodia on soinu päässä, mutta unessa sitä ei oo voinu tehdä mitenkään tai laittaa talteen. =| Sit on vaan väkisin herätty, kavuttu koneelle ja alettu räpeltämään.
Välillä tulee tehtyä kyllä väkisinkin jotain, mutta siitähän ei ikinä synny mitään järkevää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Narse
64 viestiä
|
#62 kirjoitettu
29.07.2009 18:14
Me duunattiin biisi sitten että sain kaverilta riffin parit via sähköposti, ympärille kasasin bassot, rummut ja laulut ja vähän lisää skittaa ja se ol siinä.
Jenkki - Girls of Los Angeles on kyseinen raato jos jotain kiinnostaa kuulla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
driscoll
5 viestiä
|
#63 kirjoitettu
29.08.2009 11:00
Inspiroitumisesta! Tai niin ainakin minulla. Yleensä saan inspiraation jostain muusta kappaleesta/bändistä tai jostain elokuvan kohtauksesta. Sitten vaan läppärin ääreen värkkäämään biisiä. Tosin lopputulos on yleensä erillainen kuin mitä aluksi tarkoitin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Jonathan Rose
8 viestiä
|
#64 kirjoitettu
10.02.2010 20:47
Yleensä siitä kun lyön kädet synalle, otan jonkun kivan sointukierron johon melodia syntyy ihan itestään ku vähän viheltelee siinä sivussa
Sit ois kiva jos jonkun biisin säveltäminen myös loppus joskus, ku kovalevyllä/paperilla lojuu kymmeniä biisejä keskeneräsenä
No jos sieltä jonkun sais kasattuu valmiiks...
Vois pistää sen jopa tänne kuunneltavaks :O
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JM
18460 viestiä
|
#65 kirjoitettu
11.02.2010 21:21
Kaipa se on se semmonen tunne päässä, "nyt lähtee!" ja sitten se alkaa tarkentua, että milalsta sieltä vois tänään lähteä. Se kyllä sitten tarkentuu ja muuttuu tekoprosessin aikana todella paljon. Harvemmin sillai suunnitelmallisesti lähden tekemään jotain asioista järjestyksessä, vaan ne tulee sitä myötä kuin tulee. Usein eri järjestyksissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Gallante
6 viestiä
|
#66 kirjoitettu
11.02.2010 22:40 Muok:11.02.2010 22:41
Omalla kohdalla sävellystyön lähtökohta on aina jokin tietty tunne, ajatus tai vaikutelma. Säveltämiseks sitä voinee nimittää siinä vaiheessa, kun sen yrittää ilmasta musiikillisesti ja pukea säveliks. Oon ihan liian kärsimätön tekemään luonnoksia joiden tarkotuksena on hahmotella temaattista ja harmonista struktuuria, vaikka siitä huolimatta tai ehkä just siitä syystä suurin osa mun sävellyksistä jää luonnoksen asteelle. Kirjotan melkein kaikki valmistuneetkin teokseni yheltä istumalta - huolimatta siitä että suuri osa niistä on ihan naurettavan laajoja - enkä osaa kuvailla prosessia juuri tarkemmin ku että vuodatan instrumentin kautta ulos sen, mitä mun mielessä liikkuu. Näin taidemusiikin suhteen. Sillon harvoin ku sävellän kevyttä musiikkia tai mitä hyvänsä lyyristä laulumusiikkia, tietynlaisena välivaiheena idean ja soivan musiikin välillä on lyriikan kirjottaminen.
Gallante muokkasi viestiä 22:40 11.02.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
HassutHupsut
9 viestiä
|
#67 kirjoitettu
13.02.2010 02:22
vetää pari bissee ja polttaa spliffin ja antaa mennä vaa, ni kyl se siit.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
v4ltsu
393 viestiä
|
#68 kirjoitettu
24.03.2010 10:03
Itsellä alotus vaihtelee ainakin suuresti. Yleensä se on melodia tai bassokuvio mutta joku taustan teko ei myöskään ole mikään poikkeus. Kaiken kaikkiaan biisn teko lähtee fiiliksestä!
Pakko sanoa vielä että on aivan ihanaa jos ilalla/yöllä laittaa biisin karkeasti aluilleen ja aamulla ottaa sen taas esiin niin se saattaa kuulostaa aivan saatanan hyvältä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pet(tu)ri
173 viestiä
|
#69 kirjoitettu
25.03.2010 20:38
Markus.L kirjoitti:
Ensin riffi,sen jälkeen melodia ja sitten sanat!
no näinhän se menee!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
har
7706 viestiä
|
#70 kirjoitettu
25.03.2010 21:46
Kitaralla syntyy sointurakenne ja joskus teksti tulee heti ja joskus menee kuukausia. Laulumelodia tulee sanojen jälkeen, jotka sovitetaan siihen sointukiertoon tai riffiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JukkaPalmu
12 viestiä
|
#71 kirjoitettu
25.03.2010 21:52
Oon ehkä vastannut tähän aiheeseen aiemmin. No vastataan nyt kummiskin varmuuden vuoksi etten olekkaan vastannut.
Yleensä keksin joko Kitaralla tai Guitar Prolla jonkun kiinnostavan riffittelyn ja siitä rupeen sen pohjalta vääntämää lisää kaikkea siihen biisiin. Yleensä mun biisit kekittyy parin soinnun kiertoihin joita sitten tuputan niin kauan kun koko biisi huipentuu johonkin. (Kuuntele Buried Sorrow) Vaikkapa johonkin sooloiluun.
Guitar Prolla saatan tehdä parissa päivässä jonkun ihmerimputtelun jota sitten kitaralla soittelen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
LeLaTe
2 viestiä
|
#72 kirjoitettu
25.03.2010 22:31
Itse kun jotain tuollaista punkin tapaista säveltelen, alkaa sävellystyö yleensä vaikka jostain lyriikan pätkästä. Sitä siinä sitten lauleskellessa ja päässä pyöritellessä mieleen yleensä tulee mitä taustalle sopisi. Tietysti joskus vaan pään sisällä kehitty jokin riffi, jonka pohjalta biisiä alan väsäämään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
milo05
325 viestiä
|
#73 kirjoitettu
25.03.2010 22:38
EKASTA SOINNUSTA MIKÄ KUULLOSTAA HYVÄLTÄ
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
milo05
325 viestiä
|
#74 kirjoitettu
26.03.2010 18:02
ja sit lisäisin mun omaan juttuun vielä,kun lyöt soinnut.yleensä teen sen skepalla,mietin sitä ekaa sanaa,ja avott,vaikka mun musa on mitä on niin en nyt oikein pysty ammattimaisesti sanomaan mistä alkaa (hyvän biisin teko)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kongir
70 viestiä
|
#75 kirjoitettu
27.03.2010 18:03
Kaikki omat biisit alkaa oivalluksesta tai ideasta (tai yleensä molemmista).
Pakottamalla ei synny mitään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Roy
185 viestiä
|
#76 kirjoitettu
27.03.2010 19:22
Vitutuksesta !
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
milo05
325 viestiä
|
#77 kirjoitettu
28.03.2010 15:03
Kongir kirjoitti:
Kaikki omat biisit alkaa oivalluksesta tai ideasta (tai yleensä molemmista).
Pakottamalla ei synny mitään.
yhdyn sanoihisi,sekä varmasti monet kappaleet kun tekee,kertoo jotain omasta elämänkerrasta,tai kokemuksista,niin tos funtsin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#78 kirjoitettu
28.04.2010 15:48
Ensin tulee useimmiten biisin aihe. Siis sanoma ja siihen liittyen joku kantava lause. Joku sellainen iskevä ilmaisu. Vaikka, että "Tämä on poliisiasia". Se saattaa olla sitten biisin nimikin aikanaan. Jonkinlainen sävelaihe tulee siihen lauseeseen melko nopeasti ja sitten alkaa muotoutua biisin B-osa elikkäs Chorus. Niin pitkälle menee yleensä tosi helposti, mutta A-osan alkuunsaaminen sitten toisinaan ottaakin kovemmalle. Siinä voi olla monta vaihtoehtoa ruveta kehittelemään ja sitä monesti pitää haeskella eri sointukulkuja vertailemalla. Jostain se sitten nappaa kiinni.
Toisinaan tulee se hyvä haltijatar ja supisee koko biisin korvaan yhteen syssyyn. Silloin on tulenpalava kiire kirjoittaa kaikki talteen ennen kuin se unohtuu. Silloin jos joku häiritsee, niin iäksi on mennyt.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|