|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3563 viestiä Luottokäyttäjä
|
#41 kirjoitettu
03.05.2011 21:56
Standu kirjoitti:
Onhan se varmaa, mut kohdassa "If the production is in the hands of an expert.." aloitin pienen itsetutkiskelun. Joidenkin mielestä hardware laitteissa on oma soundi, se onko se hyvä vai huono riippuu ihmisestä, jos tykkää ni tekee sitte sillä, jos joku saa saman soundin softa puolella ni good for him, mut mul on peukalo molempien kanssa lähes yhtä keskellä kämmentä ni paha ylistää kumpaakaa.
Mie luulen et vaik hardware vehkeis on tietysti jokaisessa oma soundinsa ni siel hintahaitarin alapäässä parempaa laatua löytyy softapuolelta.
Kohta joku sanoo et vittu et oot tyhmä, et eikä löydy.
Kai ne sit tietää.
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#42 kirjoitettu
03.05.2011 23:12 Muok:04.05.2011 02:10
Standu kirjoitti:
Jos laitat ensin inserttiin kompuran, jossa hitaisiin äänencoimakkuuden muutoksiin säädetty kompura, niin vaikuttaahan sekin jo jonkin verran nopeisiin äänenvoimakkuuden muutoksiin? Jos vokaali raidassa on paljon piikkejä ja kompurassa pitkä attack, niin sehän päästää ne piikit (tai suurimman osan niistä) läpi ja alkaa vast niiden jälkeen kompuroimaa jo sitä valmiiksi hiljempää tavaraa? Ellei release oo semmonen et se pitää kompuran koko aika hommis.
saatoin ilmaista kompressorin "nopeuden" sanallisesti harhaanjohtavasti, mutta se on kuitenkin luokkaa attack 20-80ms, release 50-400ms. nämä arvot olen todennut käyttökelpoisimmiksi
1) reasonin mclass compressorin kohdalla
2) sellaisen lähdemateriaalin kanssa jota itse olen saanut aikaan/käsiteltäväksi
3) omien miksaustottumusteni perusteella,
ja sun kannattaisi miettiä kriittisesti kaikissa tapauksissa, että miten sun miksaustapaus eroaa mun tapauksesta ja mitä sun kannattaa mahdollisesti tehdä eri tavalla. et miksaa reasonilla, joten siinä on heti ensimmäinen eroavaisuus. et myöskään miksaa samaa materiaalia kuin minä, joten siinä on toinen. henkilökohtaisista mieltymyksistä tulee kolmas ero, joten sun kannattaa olla ehdottoman tarkka minunkin neuvojen noudattamisessa, saati sitten muiden ihmisten neuvojen kohdalla.
kuitenkin: kompressorin jälkeen ehkä lisäämäni limitteri toimii huomattavasti äsken mainittua kompressoria nopeammin (luokkaa "vitusti nopeammin"), ja tasoittaa tarvittaessa (eli mikäli näen tarpeelliseksi) kompressorilta ohi jääneet häiritsevät piikit.
oikeastaan sun pitäisi unohtaa kaikki äsken sanomani ja opetella läpikotaisin sun käyttämät plugarit. kun tiedät, miten ne käyttäytyy, osaat hyödyntää niitä niin, että lopputulos on juuri se mitä haluat, eikä sun tarvi enää kysellä muilta ihmisiltä neuvoja, jotka voi olla monestakin syystä sun kohdalla vääriä.
Oikeestaa yleensä rämpytän silmät kiinni nii, etten tiiä et onks se efekti päällä vai pois ja sit kuuntelen et kumpi kuulostaa paremmalta ja sit ku valitsen sen paremman ja avaan silmät ni toivon, et se efekti jota oon hinkannu on sillon päällä ja se on se joka kuulostaa paremmalta. Ainahan sitä haluu uskoo ettei oo säätäny turhaa.
jos on oikeasti epätoivoinen, niin toi on se viimeinen vaihtoehto, mutta efektejä ei oikein opi tuntemaan ellei tiedä tietoisesti millainen niiden aiheuttama ero on. suosittelen, että vietät mahdollisimman monen efektin kanssa silloin tällöin perustavanlaatuista aikaa mahdollisimman erilaisilla signaaleilla. säädä efektejä ihan villisti ja pane merkille mitä signaalille tapahtuu verrattuna alkuperäiseen. hyödyllistä erityisesti kompressorien kanssa.
kohdassa "If the production is in the hands of an expert.." aloitin pienen itsetutkiskelun. Joidenkin mielestä hardware laitteissa on oma soundi, se onko se hyvä vai huono riippuu ihmisestä, jos tykkää ni tekee sitte sillä, jos joku saa saman soundin softa puolella ni good for him, mut mul on peukalo molempien kanssa lähes yhtä keskellä kämmentä ni paha ylistää kumpaakaa.
tietyssä hardware-laitteessa on oma soundinsa yhtä lailla kuin jossain tietyssä softaplugarissakin. softaplugareita on huomattavasti helpompi ja halvempi tehdä, joten on loogistakin, että joku "softaplugareiden kollektiivinen soundi" on huonompi kuin hardiksella, vaikka poikkeuksiakin on.
hardware-laitteissa on varmaankin historiallisista syistä parempi soundi, koska niiden tekeminen on vaatinut enemmän rahaa (eikä softaplugari ollut silloin edes vaihtoehtona), joten ihan mitä tahansa paskakoodaria tai hevonvittupiirisuunnittelijaa ei ole otettu hommiin suuremman riskin takia. toisaalta hardiksella on pidempi historia ja täten myös suurempi mahdollisuus suodattaa huonommat laitteet pois yleisestä nykytietoudesta. ehkä kymmenen vuoden päästä kukaan ei enää muista mitään tämän hetken huonoja softaplugareita.
mulla on yks vuoden 1992 hardware-efektilaite jonka sisällä ääntä käsitellään täysin digitaalisesti, ja siinä on omaan korvaani tosi miellyttävät phaser- ja flanger-efektit. vastaavia en oo kuullu ikinä missään softassa, joka on sääli, sillä nykynopeuksilla toimiville prosessoreille vuoden -92-tason dsp-piirien emuloiminen tuskin on mikään iso vaiva. kyse on joka tapauksessa vain tietynlaisista digitaalisista algoritmeista, jotka eivät välttämättä analogisesti toimivalla hardiksella ole lainkaan mahdollisia.
on sääli, että jotkut ihmiset tuomitsevat digitaaliteknologian suoralta kädeltä, tai ajattelevat, että se on aina jotenkin vähempiarvoista. kaikkea voi mun mielestä mallintaa digitaalisesti, mutta nykyteknologialla se on vain joko ihan vitun hidasta tai reaaliaikaisesti ei tarpeeksi lähellä haluttua soundia. jotkut analogiteknologiat on sen takia käytännöllisempiä (kun punnitaan laitteiden käyttömukavuutta, -helppoutta ja eroja soundissa). ideaalitilanne ois tietysti se, että kaikki halutut efektit (kuten mm. putkisärö, nauhasärö, neulasärö, ylipäänsä kaikkien ei-digitaalisten laitteiden aiheuttama särö, kaiku missä tahansa tilassa, ylipäänsä akustinen prosessointi ja fysiikkamallinnus, johon kuuluu myös esimerkiksi ihmisäänen syntesointi) vois mallintaa digitaalisesti. mun ideologiassa ne voikin, mutta nykyhetkellä joutuu vielä tekemään sen valinnan, että suorittaako asian oikeasti tarpeellisilla laitteilla ja käyttää siihen helvetisti rahaa, vai pyrkiikö saavuttamaan mahdollisimman tarkasti saman asian digitaalisesti paljon halvemmalla kehittämällä tekniikoita ja menetelmiä sen emuloimiseksi hyväksyttävällä nopeudella.
|