2007
Aktiivinen träkkääminen tuli lopetettua 2004/2005 vaihteessa - 2007 suunniteltiin viimeinen Armagon'in julkaisu, johon otin osaa muutamia biisejä tekemällä.
2007
Aktiivinen träkkääminen tuli lopetettua 2004/2005 vaihteessa - 2007 suunniteltiin viimeinen Armagon'in julkaisu, johon otin osaa muutamia biisejä tekemällä.
Bolt Throwerin "world eater / cenotaph / jne" -biisisarjan inspiroima biisi. Idea pitkälti sama, sillä erolla että tässä ns. 'sanity' -biisisarjassa biisin rakenne (ja sitä myötä myös kesto) hyvin samanlainen. Ensin tuli 'beneath the sanity', sitten tuli 'back to the sanity' ja lopulta 'breaching the sanity'. Kaikki nämä olivat osa Armagonin julkaisuja/kokoelmia.
2004
Laulu: Unbird
Vuonna 2004 toteutettiin Grindiren kanssa idea EP:stä, jolla oli muutama biisi häneltä ja muutama biisi by Aeuk & Unbird. Idea oli tehdä mahdollisimman rankkaa death/grind matskua ja teemana tietysti zombiet (näin ainakin meidän biiseissä "against the undead" ja "fear of amputation"). Lopputulos tyydytti osallistuneita tahoja.
2003
Laulu (ja sanoitukset): Unbird
Vuoteen 2003 mennessä yhteistyö Unbirdin kanssa oli hioutunut huippuunsa. Tässäkin eräs hyvä esimerkki.
2003
Bolt Throwerin "world eater / cenotaph / jne" -biisisarjan inspiroima biisi. Idea pitkälti sama, sillä erolla että tässä ns. 'sanity' -biisisarjassa biisin rakenne (ja sitä myötä myös kesto) hyvin samanlainen. Ensin tuli 'beneath the sanity', sitten tuli 'back to the sanity' ja lopulta 'breaching the sanity'. Kaikki nämä olivat osa Armagonin julkaisuja/kokoelmia.
2002
Vahvin (ja paras) Aeuk:n alkuperäisbiisi - artistin itsensä mielestä.
Biisi löysi tiensä myös Relapsen "Drum Machinegun" kokoelmalle, vaikkakin artistinimeksi oli keksitty "Mecha Bongzilla" ja biisin nimikin muutettu joksikin prosessoriin viittaavaksi (nämä keksinnöt eivät olleet Aeuk:n tekemiä).
http://www.discogs.com...
2002
Tämä biisi äänitettiin myöhemmin uusiksi Scumfusion'ia varten samalla nimellä, sanoitusten kera - biisi löytyy 2002 julkaisulta "the awakening".
2001
Välillä tavanomaisempien death/grind/thrash juttujen seassa piti kokeilla jotain tavallisesta poikkeavaa: Tämä oli kokeellinen tekele, jonka innoittajina toimivat äärimmäisen vahvasti 1) Dead Kennedys ja 2) Gorguts ("obscura" levyke).
2001
Bolt Throwerin "world eater / cenotaph / jne" -biisisarjan inspiroima biisi. Idea pitkälti sama, sillä erolla että tässä ns. 'sanity' -biisisarjassa biisin rakenne (ja sitä myötä myös kesto) hyvin samanlainen. Ensin tuli 'beneath the sanity', sitten tuli 'back to the sanity' ja lopulta 'breaching the sanity'. Kaikki nämä olivat osa Armagonin julkaisuja/kokoelmia.
2001
Näihin aikoihin käynnistyi (toimivaksi osoittautunut) yhteistyö Unbirdin kanssa. Alkuun yhteistyö oli ehkä vähän hapuilevaa puolin ja toisin, eivätkä saundit aina olleet parhaasta päästä, mutta silti jo alkuaikoina syntyi näinkin leppoisaa materiaalia. ;) ... ensimmäinen yhteistyöbiisi taisi olla Death cover 2000 loppuvuodesta.
Laulu (ja sanoitukset): Unbird
2001
Tämä biisi äänitettiin myöhemmin uusiksi Scumfusion'ia varten uudella nimellä ja lyriikoilla - "the silent howl" - biisi löytyy 2010 julkaisulta "a Lossidian threnody".
2000
Tämä biisi äänitettiin myöhemmin uusiksi Scumfusion'ia varten uudella nimellä ja lyriikoilla - "in weary light" - biisi löytyy 2006 julkaisulta "under exoriant light".
2000
Vuosituhannen vaihteessa kehitin laulutyylin, jonka nimesin "viemärivokaaleiksi" (koska se kuulosti kuvitteelliselta viemäreissä asustavalta olennolta). Laulu tapahtui sisäänpäin hengittäessä. Laulutyylin inspiroijana toimi 1) zombie-elokuvat ja 2) varhaiset Fallout -pelit (joissa on maan alla eläviä ghouleja).
Tämä biisi on hyvä esimerkki viemärilauleskelutyylistä käyntiin päästyään. Laulutyylistä kehittyi suorastaan tunnusmerkki Aeuk:n materiaaleissa (joissa laulajana Aeuk itse) - uniikki laulutyyli jos ei muuta.
1999
Loppuvuodesta 1999 / alkuvuodesta 2000 aiheessa "kuinka alas voin kitaran virittää" (yhdistelmällä soittimen viritys + ohjelmallinen viritys tietokoneella) ... mentiin hyvin lähellä rajaa, onko hommassa enää mitään järkeäkään. :) Seurauksena syntyi muutamia helposti tunnistettavia "viemärikuolometalli" -biisejä, kuten tämä biisi tässä. Parasta näissä biiseissä oli se, että ne omalta osaltaan innoittivat Scumfusion -projektin syntyyn vuoden 2000 kesällä.
1999
Tämä biisi '99 kesältä oli selkeästi suunnannäyttäjä monellakin tavalla; 1) omat kitarasamplet siihen asti parasta tasoa ja tiukkaa soitantoakin 2) yhteistyö toisten laulajien kanssa (tässä tapauksessa Violator) toimi selvästi paremmin kuin omat laulukokeiluni ja 3) alkoi löytyä kunnolla uskoa siihen, että ns. träkkimetalli voi olla todella ankaraa paahtoa ja nimenomaan uskottavasti.
1999
Vuonna 1999 aloin myös aktiivisesti käyttämään täysin omia kitarasampleja biiseissä. Alkuvaiheessa omien kitaroiden laatu / saundi oli melkoista kuraa, mutta onhan näissä biiseissä oma nostalginen tunnelmansa. Biisit olivat myös lähempänä omaa metallimakuani, eli yhdistelmää death metal ja grindcore.
1999
Örinät: Violator
Kitarasamplet jatkoivat paranemistaan (kiitos mm. Betrayerin) ja myös tiimityö alkoi yleistyä. Omassa tapauksessani tiimityö tarkoitti sitä, että itse hoidin musiikin, ja kaveri hoiti laulupuolen. Kuten tässä tapauksessa Violator on päästetty ääntelemään.
Samaan aikaan oma asenne muuttui merkittävästi eräässä asiassa: Träkätty metalli voi olla varsin uskottavasti rankkaakin materiaalia, eikä pelkästään Amiga-aikojen tietokonepelien tyylistä rentoa rock/heavy -meininkiä. Tämä Betrayer'in kitarasampleja hyödyntänyt biisi on tästä...
1999
Suoraviivaista thrash metallia 1980-luvun Sodomin innoittamana - ja Betrayerin kitarasampleja hyödyntäen.
1998
Musiikillisesti loppusyksyltä 1998 hyvin samantyyppinen biisi kuin "in the name of C0rpse" alla; sama tekninen idea eli käytetään samassa biisissä sekä Betrayerin ja C0rpsen kitaroita, kehitetään siihen jonkinlaista sanoitusta päälle ja laulellaan (vaiko puhellaan) itse. Sinänsä koominen muistikuva, että biisin nimi tuli ensin ja se liittyi suoraan Bill Gates'iin :) ... sanoitusten piti alunperin kuvata mädännäisyyden Gatesiä, joka vain tahkoo rahaa tuohon aikaan onnettomilla Windows -tuotteillaan. No, mielikuvitus pääsi väliin ja sanoitukset kuvaavat kyllä ihan...
1998
Seuraa pieni pala metalliträkkiskenehistoriaa, omasta näkökulmastani: Vuonna 1997 törmäsin netissä venäläiseen C0rpseen, joka oli tehnyt tyylikästä träkkimetallia omilla tremolokitarasampleillaan (joilla niitti seuraavina vuosina mainetta skenessä). 1997-98 tehtailin monen muun tavoin myös lukuisia C0rpse-kokeiluita, mutta 1998 kesällä alkoivat jo Betrayerin kitarasamplet ottaa niskaotetta C0rpsen sampleista ... tähän ajoittui ideani tehdä zombieaiheinen tribuuttibiisi C0rpselle, jossa käyttäisin päällekkäin Betrayerin palm mute / open chord sampleja sekä...
1998
Esimerkkibiisi muutamastakin seikasta; Amiga-aikojen kitarasamplet alkoivat olla lopultakin tiensä päässä, mutta silti itsepintaisesti niitä vain päädyttiin käyttämään paikoin (kuten tässäkin biisissä). Biisi on kitaroiden puolesta yhdistelmä muinaisia Amiga -aikojen kitarasampleja ja 1997-98 tulleita aivan eri tasoisia kitarasampleja (esim. Corpsen kitarasamplet) ja siihen päälle heitettiin vielä itse nauhoitettuja kitarasampleja ... aikamoinen saundisoppa siitä seurasi, paikoin kaoottinen. No, tämähän kieroutuneella tavalla sopi siihen toiseen asiaan, mistä...
1997
Arkistoja läpikäydessä asian todellakin huomaa; vuosi 1997 on ollut selkeästi viimeinen ns. "Amiga" -tyylisen heavy/rock träkkäämisen vuosi. Sekä musiikillisesti että etenkin samplevalikoimien suhteen (joista osa on peräisin niinkin kaukaa kuin 1980-luvun lopulta, muutamista Amiga 500 -peleistä). Tässäkin jälleen yksi esimerkkibiisi tästä tyylilajista. Tämänsuuntaisia biisejä syntyi vuonna 1997 parhaimmillaan (vaiko pahimmillaan?) muutama kappale viikossa useiden kuukausien ajan, opintojen ohella. Tasapainottava tekijä opinnoille, ehh?
1996
Ns. "jatko-osa" ja samalla tietoisesti viimeinen osa virtuaalisten livebiisien sarjassa. Kaiken piti olla suurempaa ja parempaa kuin "Live inside pentium" -tekeleessä (1995) - poislukien rumpusoolo, joka korvautui merkittävästi monipuolisemmilla ja rankemmilla konerummuilla läpi biisin. Muuten puhdasverinen ns. Amiga -tyylin heavy/rock biisi, mutta rankempi tempo sai lähentelemään jopa thrash metallia. Oho. Käviköhän vahingossa mielessä, että tietokoneellakin voisi sittenkin tehdä äärimetallia?
1996
Tässä biisissä ylimääräiset kanavat eivät tuo merkittävää lisäarvoa, lähinnä pykälää laajemman tuntuisen äänimaailman ja jeps - myös "laulut" (tai muutamat örähtelyt). Träkkisoftien kehittyessä käytettävissä olevien sample / soitintiedostojen koko ja laatu alkoivat kasvaa / parantua nopealla tahdilla. Lopputuloksena träkätty metalli alkoi kuulostaa uskottavammalta ja vähemmän "tietokonemusiikilta".
Vuodesta 2004-2005 alkaen käytössä on ollut pääasiassa Modplug Tracker / Open Modplug Tracker. Dos-pohjaisista softista Windows-pohjaisiin softiin.
1995
Impulse Tracker tuli käyttöön 1995-1996; 4-kanavaisesta träkkäyksestä siirryttiin ensin 16-kanavaiseen, ja muutaman vuoden sisällä jopa 64-kanavaiseen träkkäämiseen.
Ensimmäinen 16-kanavainen träkkeribiisi, joka oli samalla myös ensimmäinen, vaatimaton "laulukokeilu" (silloisen tietokoneen speksit rajoittivat näitä kokeiluita merkittävästi, toim.huom.). Huumoribiisi, jonka nimi kuvasti nörtin - joka haaveili Intel Pentium PC-masiinasta - näkökulmasta keikkaa PC:n sisuskaluissa. Ja kun kerta virtuaalilivebiisi oli kyseessä, niin tietysti myös rumpusoolo...
1994
Pitkälti samaa sarjaa (lue: Amiga -tyyliä) edustava biisi kuin esimerkki edellisvuodelta ("slowly dying melody" 1993). Suurin ero siinä, että pidempi biisi, jossa kokeillaan jossain määrin erilaisia teknisiä träkkäysjippoja (yksinkertaisia sellaisia) ja yritetään luoda jatkuvuutta biisiin rakenteellisesti. Alunperin luuppibiisiksi rakennettu tekele.
1993
Edelleen Amiga-aikojen kitarasamplet käytössä sekä 4-kanavan träkkäyssofta. Karua ja retroa.
1992
Ensimmäisiä PC:llä tehtyjä metalliträkkäyksiä. Edelleen nelikanavaista träkkäystä. Sound Tracker -softasta (Amiga) Scream Tracker -softaan (PC) tässä vaiheessa.
1991
Primitiivinen biisi, 100% Autopsyn "mental funeral" levyn inspiroima. Tehty yhä Amiga 500:lla. Karut saundit ja paikoin epävireistäkin, mutta pala henk. koht. träkkäyshistoriaa.
1989
Ainoa talteenjäänyt träkkäysuran alkuvaiheiden biisiraakile (tehty Amiga 500:lla). Biisin nimi kertoo kaiken tarvittavan.