Kirjoittaja
|
Slap basso tekniikka
|
Vortex
|
#1 kirjoitettu 12.06.2004 22:50
Tietäisikö joku miten slappi basson tekniikka oikein toimii?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Wulvhyr
194 viestiä
|
#2 kirjoitettu 12.06.2004 23:04
Ehdotan vasaraa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#3 kirjoitettu 12.06.2004 23:08
Jos osaat pari termiä enkuksi, niin tällä pääset ainakin alkuun:
http://www.bassically....
Nitro D muokkasi viestiä 23:10 12.06.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ray-Ska
280 viestiä
|
#4 kirjoitettu 13.06.2004 00:17
Peukkubasso ..kieliä napautetaan peukulla näpäkästi ...oppaita löytyy ...ehkäpä videoita jne.....basistit voivat tarkentaa....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Niina
|
#5 kirjoitettu 13.06.2004 00:28
Peukulla hakataan E ja A -kieliä ja keskisormella "vedetään" D ja G -kieliä voimakkaasti. Peukuttelu on herkkää toimintaa ja sitä pitää harjoitella!
Dip Flirt kirjoitteli TAAS Niinan profiililla...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#6 kirjoitettu 13.06.2004 02:01
Kiitos, ja en minä näitä itseäni varten vaan basistiamme
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#7 kirjoitettu 13.06.2004 11:15
Niina kirjoitti:
keskisormella "vedetään" D ja G -kieliä voimakkaasti.
Dip Flirt kirjoitteli TAAS Niinan profiililla...
Ja muista sanoa sille basistille, että ottaa sormillaan sieltä kielen "alta" ja päräyttää sitten...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#8 kirjoitettu 13.06.2004 13:33
Ja muista sanoa sille basistille, että ottaa sormillaan sieltä kielen "alta" ja päräyttää sitten...
Kerron terveiset...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Jazzmaster Flex
|
#9 kirjoitettu 13.06.2004 14:15
Niina kirjoitti:
Peukulla hakataan E ja A -kieliä ja keskisormella "vedetään" D ja G -kieliä voimakkaasti. Peukuttelu on herkkää toimintaa ja sitä pitää harjoitella!
Dip Flirt kirjoitteli TAAS Niinan profiililla...
Moni kyllä hakkaa vielä D-kieltäkin peukulla, mutta se on yksilöllistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Spathi
|
#10 kirjoitettu 22.06.2004 10:54
Peukalolla näpäyttämistä kannattaa kokeilla. Yksi vaihtoehto on myös kielen nappaaminen peukalon ja etusormen väliin ja sitten nopea kielen nosto. Näin saadaan aika voimakas efekti, mutta nopeammassa soitossa peukalo on kyllä herkempi ja käytännöllisempi. Lisäksi plekulla soittajat voivat släppäilyn ajaksi siirtää plekun kämmenen ja keskisormen väliin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#11 kirjoitettu 22.06.2004 14:35
monophobic kirjoitti:
osta kaikki Level 42 albumit ja rupee treenaamaan perässä
Joo, mut ostas kaikki Red hot chili peppersin levyt Flea on kyl ihan huippu, tsekatkaa vaikka niitä videoclippejä mis se soittaa(tsekatkaa?)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheVille
383 viestiä
|
#12 kirjoitettu 22.06.2004 14:45
Harjoittelemalla saa hyvää ja nopean kuuloista släbäyttelyä kun käyttää paljon hammereita ja vaikka pull-offejakin jos on sormissa tarpeeksi ruutia. Hyvän kuuloista tulee myös kun soittaa rumpujen tahtiin siten, että basarilla tulee slap, ja virvelillä pop. Varsinkin jossain älyttömässä progekompissa. Ja siihen sitten niitä hammereita ja pulloffeja väliin niin johan alkaa pekka peruspasistikin kuulostamaan John Myungilta. No ei nyt sentään. Kannattaa myös kokeilla kaikenlaisia tuplapoppeja myös, eli edeltävissä viesteissä mainitulla tavalla popsauttaen d ja g -kieltä vaikkapa viiden sävelaskeleen päässä toisistaan, toisin sanoen samalta nauhalta.
Soittoon saapi myös tiettyä "groovea" vaimentamalla kieliä kämmnesyrjällä tallan puolelta tietyissä kohdin. Riippuu biisistä. Funky-soittaminen on mukavaa... vielä kun ite osais.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gebo modyo
1102 viestiä
|
#13 kirjoitettu 22.06.2004 14:53
http://www.tonyoppenhe...
tuon opuksen kun tilaat ja opettelet, hallitset varsin hyvin slap-tekniikan.
gebo modyo muokkasi viestiä 14:53 22.06.2004
tai siis tuon tony oppenheimin tekemän Slap It! opuksen kun tilaat kyseiseltä sivulta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheVille
383 viestiä
|
#14 kirjoitettu 22.06.2004 15:25
[ostettu on!! ekasta viimeseen, kaikki löytyy.. mutten fleaa hirveän korkeelle kyl basistina arvosta, on kyllä vitun kova kepittäjä mut samanlaisii mahtuu 15 tusinaan.. -mielipide, ei tarvitse RHCP fanien ruveta paskanheittoon, kiitos-
Olen just ihan täsmälleen samaa mieltä, päinvastoin kuin kaikki muusikkokaverini. Heidän mielestään olen vain kateellinen. noh, ehkä vähän, mutta silti
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sakrich
319 viestiä
|
#15 kirjoitettu 22.06.2004 15:35
Ulf kirjoitti:
Ehdotan vasaraa.
Minä taas olen kirveen puolella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Vortex
|
#16 kirjoitettu 22.06.2004 15:39
Moondust kirjoitti:
[ostettu on!! ekasta viimeseen, kaikki löytyy.. mutten fleaa hirveän korkeelle kyl basistina arvosta, on kyllä vitun kova kepittäjä mut samanlaisii mahtuu 15 tusinaan.. -mielipide, ei tarvitse RHCP fanien ruveta paskanheittoon, kiitos-
Olen just ihan täsmälleen samaa mieltä, päinvastoin kuin kaikki muusikkokaverini. Heidän mielestään olen vain kateellinen. noh, ehkä vähän, mutta silti
Heh, mahtuu vai, enpä oo törmännyt yhtä hyvään, myöntäkää nyt vaan et se on hyvä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheVille
383 viestiä
|
#17 kirjoitettu 22.06.2004 15:42
Tokihan se hyvä on soittamaan, mutta varmasti löydät parempia mistä vain konservatoriosta ainakin muutaman.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#18 kirjoitettu 22.06.2004 15:51
monophobic kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Moondust kirjoitti:
[ostettu on!! ekasta viimeseen, kaikki löytyy.. mutten fleaa hirveän korkeelle kyl basistina arvosta, on kyllä vitun kova kepittäjä mut samanlaisii mahtuu 15 tusinaan.. -mielipide, ei tarvitse RHCP fanien ruveta paskanheittoon, kiitos-
Olen just ihan täsmälleen samaa mieltä, päinvastoin kuin kaikki muusikkokaverini. Heidän mielestään olen vain kateellinen. noh, ehkä vähän, mutta silti
Heh, mahtuu vai, enpä oo törmännyt yhtä hyvään, myöntäkää nyt vaan et se on hyvä
laajennappa musiikkimakuasi ja tsekkaa esim. nykyisen metallica basisti Robert Trujillon Suicidal Tendencies ja Infectious Grooves aikaisia levyjä, pamputtaa Flean nurin mennen tullen.. ja Les Clay pool Primuksesta on vitun kova pamputtaja, Level 42 Mark King, yksi kovimpia valkoisia peukkubasso miehiä maailmassa.. onhan näitä, Flean vaan tietää kaikki musiikista tietämättömät..
Siis, tässä nyt ei ollut kyse että kuka tietää enemmän slap -soittajia. Kyllä minäkin tiedän monta hyvää basistia. Kyse oli nyt vain Fleasta
Vortex muokkasi viestiä 15:52 22.06.2004
Ja kaikillahan on omat mielipiteet, right? Tuossa vain käskin teitä myöntämään että se on hyvä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#19 kirjoitettu 22.06.2004 16:02
Vortex muokkasi viestiä 16:02 22.06.2004
Tärkein viestini vähään aikaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#20 kirjoitettu 22.06.2004 16:16
monophobic kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Vortex muokkasi viestiä 16:02 22.06.2004
Tärkein viestini vähään aikaan
hienoa että vielä jaksaa hymyilyttää..
Minua et saa koskaan lannistumaan, en kyl tajuukkaan mist äsken olisit saanut, siit et Flea on hyvä Mee nukkumaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#21 kirjoitettu 22.06.2004 20:28
monophobic kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
monophobic kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Vortex muokkasi viestiä 16:02 22.06.2004
Tärkein viestini vähään aikaan
hienoa että vielä jaksaa hymyilyttää..
Minua et saa koskaan lannistumaan, en kyl tajuukkaan mist äsken olisit saanut, siit et Flea on hyvä Mee nukkumaan
..eihän tässä ketään lannisteta, päinvastoin, tsempataan yhdessä eteenpäin, amen!
Amen!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#22 kirjoitettu 23.06.2004 00:09
Marcus Milleristä ja Larry Grahamistä voi kans "aloittaa".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Calmination
|
#23 kirjoitettu 24.06.2004 15:44
Dip Flirt kirjoitti Niinan profiililla
Peukulla hakataan E ja A -kieliä ja keskisormella "vedetään" D ja G -kieliä voimakkaasti. Peukuttelu on herkkää toimintaa ja sitä pitää harjoitella!
joo. mäainaki teen vähhän noita molempia kaikilla kielillä, riippuen mitä kulloinkin soittelen...
Släppibassotekniikasta jos on kiinnostunut, niin victor wooten, jonka joku jo tuolla mainitsikin - Oh my fucking god joitain sen juttuja....
Sillä n muistaakseni jonku toisen basistin kanssa tehty videokin, mistä jonkun verran oppia voi saada.
Stanley clarkella on joskus sellaista perinteistä funk läpytystäkin muistaakseni
...tosta fleasta, vaikka se on vain hieman keskivertoa parempi, niin sen tyyli korvaa paljon tekniikasta...
Tästä tuliki mieleen himo, et voiski pitkästä aikaa vähän läpytellä funkkia...
Ja sitten Släppibassoilua aloitteleville, jos ei sormiin tuu rakkuloita, et tee sitä oikein
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Groovesifer
|
#24 kirjoitettu 29.06.2004 16:44
Se Primuksen bassonpomputtelija on tosiaan "ihan hyvä" ja melkoisen nopeakin Larry Graham on myös(kuten joku jo mainitsikin), aivan uskomattoman hyvä! Melkoisia bassottelijoita...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Disposition
166 viestiä
|
#25 kirjoitettu 29.06.2004 17:41
Sakrich kirjoitti:
Ulf kirjoitti:
Ehdotan vasaraa.
Minä taas olen kirveen puolella.
Mutta sehän on pelkästään positiivista.
kirves muokkasi viestiä 17:41 29.06.2004
Kun Les Claypool astuu näyttämölle niin kuullostaa siltä, ettei Flea osaa yhtään mitään. Les on bassonsoittajien aatelia, kuunelkaa häntä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gebo modyo
1102 viestiä
|
#26 kirjoitettu 29.06.2004 17:46
mene 7.7. tavastialle. siellä todennäköisesti lavalle astelevista basisteista jokunen esittelee omaa slap-tekniikkaansa.
silloin tavastialla siis bassosoolon sm-kisat.
luvassa slap-bassoa ja runsaasti basisti-vitsejä!
gebo modyo muokkasi viestiä 17:47 29.06.2004
peukutksen lisäksi toki myös muunlaista bassosoolottelua tarjolla, tosin viimeksi täppäys jäi aika pieneen rooliin, mutta kaikenmoista kielenvenyttäjää paikalle jälleen saapunee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Salminen
I'm back! 2532 viestiä Ylläpitäjä
|
#27 kirjoitettu 29.06.2004 17:51
kirves kirjoitti:
Kun Les Claypool astuu näyttämölle niin kuullostaa siltä, ettei Flea osaa yhtään mitään. Les on bassonsoittajien aatelia, kuunelkaa häntä.
Toki, Les on pirun vikkeläsorminen basisti mutta mielestäni yhtä tärkeää bassonsoitossa on malttaa soittaa myös harkitusti. Claypoolin bassoraidoissa harvemmin tasaisempia kohtia on, ja ainakin omalla kohdallani miekkosen turbonakitus menettää aika paljon tehoaan kun koko ajan vaan paiskitaan menemään niin täysillä kuin lähtee. Flea sen sijaan osaa soittaa myös rauhallisesti ja tyylitajuisesti. Pyhä sota alkakoon!
PS: Primusta minulla on useampikin levy, Peppersiä ainoastaan pari mp3:sta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
gebo modyo
1102 viestiä
|
#28 kirjoitettu 29.06.2004 17:57
Salminen kirjoitti:
Claypoolin bassoraidoissa harvemmin tasaisempia kohtia on, ja ainakin omalla kohdallani miekkosen turbonakitus menettää aika paljon tehoaan kun koko ajan vaan paiskitaan menemään niin täysillä kuin lähtee.
no kyllä ainakin levyn "antipop" (muiden muassa) biisit kaikki sisältävät varsin groovaavan, yksinkertaisen, eikä välttämätä edes teknisesti ylitsepääsemättömän bassoriffin.
tai vaikkapa biisi wynona's big brown beaver. biisi ei kyllä mitään erityistä jatkuvaa turbonakitusta ole.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Salminen
I'm back! 2532 viestiä Ylläpitäjä
|
#29 kirjoitettu 29.06.2004 18:07
gebo modyo kirjoitti:
no kyllä ainakin levyn "antipop" (muiden muassa) biisit kaikki sisältävät varsin groovaavan, yksinkertaisen, eikä välttämätä edes teknisesti ylitsepääsemättömän bassoriffin.
Jep, kieltämättä varsin riffivetoista Lesin soitto on, mutta suurin osa ajasta mennään 16- tai vähintään 8-osakuviolla slapaten eikä hirveästi pitkiä ääniä viljellä. Mutta tästähän toisaalta tuleekin Primuksen tunnistettava tyyli, joka rakentuu aika pitkälle Claypoolin varaan. Ainakin omissa silmissäni/korvissani.
tai vaikkapa biisi wynona's big brown beaver. biisi ei kyllä mitään erityistä jatkuvaa turbonakitusta ole.
Ei jatkuvaa, mutta ne kohdat joissa pikavipellystä ei ole, onkin basso melkein lyömäsoittimen roolissa tuplaten rumpalin iskuja. Hyvä biisi ja todella upea video, muuten.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Vesa H
|
#30 kirjoitettu 03.07.2004 02:47
Ray-Ska kirjoitti:
Peukkubasso ..kieliä napautetaan peukulla näpäkästi ...oppaita löytyy ...ehkäpä videoita jne.....basistit voivat tarkentaa....
Eikös tuo peukkubasso oikeassa merkityksessään ole melko halveksuttava tapa :F soittaa bassoa, vaikka itse Stingkin metodia käyttää? No, joka tapauksessa, käsittääkseni peukkubassolla ei ole mitään tekemistä släpin kanssa, vaikka alimmat kielet lyödäänkin peukulla. Ylemmät sitten revitään sillä sormella, missä on vielä nahkaa/känsää jäljellä .
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#31 kirjoitettu 06.08.2004 11:46
laajennappa musiikkimakuasi ja tsekkaa esim. nykyisen metallica basisti Robert Trujillon Suicidal Tendencies ja Infectious Grooves aikaisia levyjä, pamputtaa Flean nurin mennen tullen.. ja Les Clay pool Primuksesta on vitun kova pamputtaja, Level 42 Mark King, yksi kovimpia valkoisia peukkubasso miehiä maailmassa.. onhan näitä, Flean vaan tietää kaikki musiikista tietämättömät..
Kuuntelinpas noita level 42 ja muita ehdottamias biisejä. Ihan hyviä lauluja mutta kyllä silti se Flea taitaa vetää huomattavasti vaikeampia bassokuvioita kuin nuo ehdottamasi, lasken mukaan myös primuksen basistin. Vai musiikista tietämättömät...pyh
Laajenna musiikkimakuasi? En ainakaan tunne kovinkaan montaa ketä kuuntelee Public Enemyä, Red hot chili peppersiä, ACDC:tä ja Slayeria... Anteeksi tämä valitus...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ronkainen_ron
|
#32 kirjoitettu 08.08.2004 00:39
faith no moren epicissä ja we care a lotissa on ainakin mukava slapbasso...
kyllä billy gould osaa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#33 kirjoitettu 11.08.2004 13:58
Harmi kun monophobic ei ota enää osaa tähän
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vortex
|
#34 kirjoitettu 11.08.2004 14:05
Moondust kirjoitti:
Tokihan se hyvä on soittamaan, mutta varmasti löydät parempia mistä vain konservatoriosta ainakin muutaman.
huoh, vai niin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Herra A
|
#35 kirjoitettu 11.08.2004 21:53
Palatakseni aiheeseen... släppäily katsotaan mielestäni usein melko maskuliiniseksi rusikoinniksi, peukuttaminen ei kuitenkaan vaadi voimaa vaan hyvä saundi pitää pystyä luomaan oikealla ja tarkalla tekniikalla, kohdistaminen on tärkeää. Monipuolinen släppääminen on erilaisten pienten tekniikoiden (mute,hammer,pop) mielekästä yhdistelyä ja variointia. Peukku tuo biiseihin usein mukavaa attackia, kunhan ei ajaudu täysin sen pauloihin slap-soolot on usein myös aika köyhiä "basso-sooloja" . Släppäily on tavallaan basson muuttamista perkussiiviseksi soittimeksi. Hyvä lisä soittotekniikkaan sinänsä.
Herra A muokkasi viestiä 21:53 11.08.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#36 kirjoitettu 12.08.2004 11:04
Herra A kirjoitti:
Släppäily on tavallaan basson muuttamista perkussiiviseksi soittimeksi.
Tähän on pakko vielä kirjoittaa pieni offtopic mielipide, että bassohan on ylipäänsäkkin parhaimmillaan rytmisoittimena ja on enemmän naimisissa rumpujen kuin kitaran kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
en5ca
217 viestiä
|
#37 kirjoitettu 25.08.2004 05:29
Eli sähkösläppäämisen herrasmiesliiga:
Larry Graham:
Alotti koko touhun joskus 60-luvun lopulla, mutta släppäys pysyi "undergroundina" melkein koko 70-luvun vaikka släppäystä alkoi ilmetä disco-musiikissa oktaaviboogie-kuvioiden muodossa. Larry Grahamin bassokuviot ja improvisaatiotyyli eivät eroa "normaalista" soul-bassosta juuri lainkaan, mutta siksi monet pitävät sitä aitona "groovena" eli... jytänä.
Stanley Clarke:
70-luvulla fuusiojazzia, funkkia ja soulia soitellut heppu, jossa ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä, muuta kuin se että teki kaiken paremmin kuin Larry Graham, kehitti yhdessä legendaarisen bassovalmistaja Carl Thompsonin kanssa piccolobasson (joka on siis oktaavia korkeammalle viritetty) ja 6-kielisen basson sekä toi släppäykseen flamenco-musiikista tuttuja akustisen kitaran soittotekniikoita, tärkeimpänä tapping ja raking. Soitti Miles Daviksen taustabändissä ja myöhemmin yhdessä rumpalivirtuoosi Billy Cobhamin ja kitarahirmu John McLaughlinin kanssa tekivät loistavia fuusiojazz/rock-kipaleita.
Marcus Miller:
Teki pysyvän vaikutuksen "muusikkopiireihin" 80-luvun alussa Miles Daviksen (lukekaa jazz-legenda) basistina. Marcus Millerin myyntivalttina ovat atomintarkat ajoitukset ja hänen suurimman vaikuttajansa Jaco Pastoriuksen tyyliset sävelkirjoltaan rikkaat jazz-kuviot sekä kristallinkirkas jazz bass släp-soundi, jota nykyään kaikki pitävät sinä "ainoana". Lahjakkaan multi-instrumentalistin ja loistavan basistin tuotua släppäys suoraan musiikin ytimeen, eli muusikoihin, lähti soittotekniikan suosio nousuun.
Flea & Les "Playcool" Claypool:
Marcus Millerin suosio oli lähtölaukaus tämäntyyppisille pop-rockin pioneeribasisteille. Kun 80-luvulla soittotekniikkaa arvostettiin kovasti ja kitarasankarit sukkahousuissaan suojelivat joka kylää pahoilta hirviöiltä autotalleista käsin, nousivat bändit RCHP ja Primus "Mikäs tuo 3. soitin tässä bändissä on?"-kohinan saattelemana julkisuuteen. Kummankaan basistin soittotekniikassa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä tai uutta, eikä edes oikeastaan kovin vaikeaakaan, mutta kummatkin ovat osanneet yhdistää loistavasti släp-basson funkahtavaan pop-rockiin josta tuli molemmille bändeille oikeastaan se ainoa trademark pitkäksi aikaa. Nykyäänhän kaikki tietävät ainakin Flean bassoilun.
Victor Wooten:
"Suurin ja kaunein". Aloitti basson soiton 3-vuotiaana, ammattilainen 7-vuotiaana (5 palkallista keikkaa viikossa). Kuitenkin maailmanlaajuiseen tietoisuuteen Wooten nousi vasta 30-vuotiaana, eli n. 10 vuotta myöhemmässä iässä kuin muut "virtuosibasistit" mikä luonnollisesti antoi 10 vuotta lisäaikaa oman tekniikan ja musiikin hiomiseen. Wootenin suurin tavaramerkki on ns. doublethumbing, jossa peukaloa käytettään kuten plektraa ja släppäys tapahtuu ns. vatkaavalla liikkeellä joka mahdollistaa 2 iskua yhdellä rannelliikkellä. Käytännössä siis nopeus tuplaantuu. Kyseinen tekniikkaa on kuitenkin vain murto-osa Wootenin basismista. 1990 julkaistu Béla Fleck & The Flecktonesin debyyttialbumi esitteli joukon virtuoseja, joista ylitse muiden nousi The Flecktones yhtyeen basisti, Wooten, joka omiin kuvioihinsa sisällytti lähestulkoon kaiken mitä siihen mennessä on kuultu bassolla soitettavan, teki sen paremmin kuin edeltäjänsä olisivat yhdessä pystyneet, lisäsi vielä joukkoon oman doublethumbing-tekniikkansa (joka mahdollistaa släppäyksen nopeudella 1440 nuottia minuutissa) ja sai koko keitoksen pysymään kasassa ja kuulostamaan "hyvältä". Kun alun shokki on ohi, huomaa ettei Wootenin soitto ole genre-sidonnaista, vaan moderni basson soitto on kiskaistu ulos vaikeasti kuunneltavasta jazzista ja skaalaan mahtuu oikeastaan kaikki countrystä Bach-tyyliseen klassiseen etydi-juoksutteluun. Kyseinen albumi sai palkinnon "Best Contemporay Jazz album of the 90's" vuonna 2001. Vuonna 1996 Wooten julkaisi ensimmäisen soololevynsä, joka sisältää pelkkiä 4-kielisellä bassolla soitettuja kappaleita ja soitto on sen mukaista; jokainen kappale kuulostaa toinen toistaan uskomattomammalta ja vähän väliä hiipii mieleen ajatus että onko näitä tosiaan bassolla soitettu. Levyn julkaisun jälkeen Wooten on yleisesti nostettu korkeimmaksi basistiksi ohi Jaco Pastoriuksen, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan nosti basson muiden soitinten rinnalle ja ehkä hieman ylikin.
Jos jokaiselta pitäisi basistille släp-biisiä suositella ja joka kiteyttää soittajan tekniikan, niin lista menisi jotenkin näin:
Larry Graham: Graham Central Station - Hair
Stanley Clarke: Stanley Clarke - School Days
Marcus Miller: Marcus Miller - Panther
Flea: Red Hot Chili Peppers - Aeroplane
Les Claypool: Primus - Tommy the Cat
Victor Wooten: Victor Wooten - Classical Thump
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
T. H. Rimpinen
|
#38 kirjoitettu 30.08.2004 01:22
Ihan vain mielenkiinnosta; eikö William "Bootsy" Collins kuulukaan basistien herrasmiesliigaan? Vaikka en nyt tarkemmin tiedä, oliko hän niin innovatiivinen, mutta Larry Grahamin tyyli taisi tietääkseni tähän kaveriin iskeä, ja hän lähti sitä kehittämään eteenpäin. Ainakin näin taisin joskus lukea.
Virtuoosimainen basistikaverini kertoi minulle myös, että Louis Johnsonin slap-tyyli oli myös varsin omaperäinen.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Nitro D muokkasi viestiä 01:23 30.08.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
en5ca
217 viestiä
|
#39 kirjoitettu 30.08.2004 22:18
Nitro D kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta; eikö William "Bootsy" Collins kuulukaan basistien herrasmiesliigaan? Vaikka en nyt tarkemmin tiedä, oliko hän niin innovatiivinen, mutta Larry Grahamin tyyli taisi tietääkseni tähän kaveriin iskeä, ja hän lähti sitä kehittämään eteenpäin. Ainakin näin taisin joskus lukea.
Virtuoosimainen basistikaverini kertoi minulle myös, että Louis Johnsonin slap-tyyli oli myös varsin omaperäinen.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Nitro D muokkasi viestiä 01:23 30.08.2004
Juu, Bootsy kuuluu kyllä liigaan, muttei släppääjien liigaan mun kirjoissa, tossa listasin lähinnä ne herrat kenen tyylit ovat olleet jollain tapaa uusia ja mullistavia etc. Ja jos nyt oikein vihreiksi mennään niin jokaisen basistin tyylihän on uniikki, mutta yleensä enemmän tai vähemmän jäljittelyä jonkun näiden herrojen tekniikoista, kun släppäyksestä, täppäyksestä ja flamencorakesta puhutaan, jotka siis itse luokkitelen perkussiivisiksi basson soittotekniikoiksi. Mutta oikeassa olet toki siinä että Bootsylla on groovit löysällä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Mikapoikajuuski
|
#40 kirjoitettu 31.08.2004 13:12
Kyllä tuo Victor Wooten on aika guru sen basson kanssa. Itselläni on yks dokumentti mikä kertoo Bela Fleck & the Flecktonesista, niin siinä kyllä Victor loistaa..Ja kyllähän se koko porukka ketä siinä soittaa, osaa asiansa niin täydellisesti että on tullut muutamaan kertaan katsottua se pätkä..Etenkin Victorin basson soitannat..Mies saa sellasia soundeja irti siitä bassosta että hoh hoijaa..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|