Kirjoittaja
|
Apua miksaukseen?
|
izco
|
#1 kirjoitettu 09.09.2002 08:19
Moi.
Ensimmäistä viestiä pukkaa ja heti tietysti kysymystä....
Eli kysymyksessä siis biisin miksaus.. Nauhoitettiin treenikämpältä pari biisiä moniraita nauhoituksena ja nyt pitäis miksuttaa homma nippuun, mutta tietoa tuosta on meikäläisellä aika helkkarin vähän... Eli olisin siis kaivannut tietoa, että miten saadaan hyvän kuuloinen kokonaiskuva, mitä efektejä (pluginejä) kannattaa käyttää jne. jne. Kaikki vinkit panoroinnista kompurointiin ovat tervetulleita. Linkkejä oppaisiin, pluggari sivuille mihin vaan aiheeseen liittyen otan innolla vastaan.
Soittimia nauhoituksessa on 2*kitara, basso,laulu ja sähkörummut. Nauhoitus tehty Nuendolla, lisäksi käytössä wavelab 4.
Kiitos etukäteen kaikille vastaajille
-Izco
Killi muokkasi viestiä 21:49 13.10.2002
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
izco
|
#2 kirjoitettu 22.09.2002 14:55
Niin...
Tuoko sitten on ratkaisu...?
Eikös tuo vaadi jotain Pro-tools rautaa, että yleensäkkään toimii?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TomiS
901 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu 23.09.2002 01:12
Eipä nyt suurempaa kokemusta ole bändien miksaamisesta, mutta lähde nyt ainakin siitä, että otat ne soittimet johonkin moniraitasoftaan (toi wavelab taitaa olla ihan ok. CoolEdit on toinen hyvä)
Panoroinnista sen verran että rummut ja basson voi ainakin laittaa keskelle, kitarat kannattaa ehkä laittaa sillai että toinen on jonkin verran vasemmalla ja toinen oikealla (ei todellakaan välttämättä täysin laidoissa). Laulu taas periaatteessa pannataan keskelle, mutta sille voi tietty tehdä kaikkia hauskoja efektejä kuten muuttaa stereoksi ja siirtää toisen kanavan vaihetta vaikkapa 90 astetta.
Musatyylistä riippuen kaikille soittimille kannattaa tietysti laittaa enemmän tai vähemmän reverbiä (eli tilakaikua). Basari ei yleensä juuri kaikua kaipaa.
Sitten vielä pari soitinkohtaista ohjetta:
Rummut:
Basaria kannattaa kompressoida niin siitä saa tiukemman soundin. Basarin voi myös laittaa saman kompuran alle basson kanssa, jolloin nuo eivät pääse puurouttamaan alapäätä keskenään.
Laulu:
Laulua kompressoidaan rankalla kädellä, jotta poistetaan mikin etäisyyden ja laulajan äänenvoimakkuuden vaihteluiden vaikutus. Kannattaa kokeilla esim. seuraavia asetuksia (hatusta vedettyjä):
Threshold: -15 dB
Ratio: 4:1
Attac: äärimmäisen nopea
Release: melko hidas
Kitaroille nyt voi tehdä mitä mieli tekee mutta niiden kohtelusta en juuri tiedä joten joku paremmin asioista perillä oleva jatkannee ja korjannee jos olen tässä puhunut liikaa paskaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jurn:a
794 viestiä
|
#4 kirjoitettu 23.09.2002 01:21
ookoo. Mä voin yrittää antaa muutamia vinkkejä..
Ensimmäisenä olisi hyvä tietää purkititteko soittimet miten (monelle raidalle, monella mikillä mikititte rummut ja sijoittelu ym. samoin siis miten ja millä tekniikalla tallentelitte soittimet; otitteko suoraan linjasta vaiko mikeillä yms.)
kaikki nuo vaikuttavat jälkikäsittelyyn
Omassa studiossa olen oppinut vuosienvarrella paljon. Erilaisia kikkoja liittyen musiikin äänittämiseen ym. ym. ym.
Aiheista on kyselty sen verran paljon, että ajattelin tässä kertoa nyt kaikille sitten samalla hyväksi havaituista äänitys kikoista aina miksaukseen ja masterointiin asti. Ylläpidolle anteeksi jo etukäteen viestini pituudesta. Ilmoittakaa mulle jos siitä koituu haittaa.
Äänitys/miksaus/masterointi
---------------------------------------
Kitarat:
-------
Sähkis kitarat kannattaa äänittää suoraan vahvarikaapin eteen suunnatulla lähietäisyydellä olevalla mikillä (hommassa voi käyttää useaa eri mikkiä vähän taka-alalle sijoitettuna stereopariksi). Miksutus vaiheessa kannattaa usein hyvän leveän ja täyteläisen äänen saavuttamiseksi tuplata tai triplata esim. komppikitara raita. Homman voi tehdä joko soittamalla sen yksinkertaisesti kahteen kertaan kahdelle eri raidalle taikka monistaa kylmästi. Jos käyttää monistus tekniikkaa kannattaa raidat leikata hieman eriaikaan soimaan (korvilla kuulee sopivan ajan ja puhutaan todella pienestä ajasta jotain ms.ja).
Jos taas tuplataan livenä, tätä operaatiota ei tarvita koska eriaikaisuutta tulee automaattisesti väkisinkin. Kuitenkin on isoa plussaa vääntää toisen soittokerran saundi hieman erilaiseksi kuin ensimmäisen. Tehtiinpä tuplaus monistamalla taikka livenä, nämä kaksi raitaa panoroidaan lopuksi toinen leftiin ja toinen rightiin. Triplatessa voidaan tehdä kolmas raita joka yleensä on hyvä sijoittaa keskelle stereokuvaa. Näin meillä on tuhti, leveä ja ilmava kitara raita.
Bassokitara kuten myös normisähkis saundistakin saa mahdollisimman luonnolisen mikin ja linjan kautta sekoittamalla ne yhteen. Hyvä kikka poistaa huoneen resonanssit on levittää jokin huopa tms. kaapin ja mikin ympärille (ellei siis haluta luonnolista tila tuntua). Eq:lla saa myös tiettyjä resonanssitaajuuksia häivytettyä. Jos taas halutaan luonnollisen tilan saundi, kannattaa kaappi mikittää hieman kauempaa yhdellä mikillä tai mikrofoniparilla ambienssimikkitekniikalla, jolloin saadaan tilan luonnolliset heijastukset(ambienssi) sun muut talteen; Lopuksi miksaa linja ja mikitetty signaali yhteen (pelkkä lähimikitys ottaa talteen vain instrumentin oman saundin). Basso voidaan ja kannattaakin aina kevyesti kompressoida vevyellä suhteella 2:1 tai 3:1. Lisäksi kompressori kynnys on hyvä säätää suhteellisen korkealle. Etenkin bassoa kompressoidessa on muistettava säätää mahdollisimman pitkä release aika säröytymisen estämiseksi.
Akustisen kitaran voi mikittää sijoittamalla 20-30 sentin etäisyydelle otelaudan ja kaikuaukon välille pallo suuntakuvioinen mikki. Mitä kauempana mikki on, sen "akustisempi" on soundi.
Laulu:
------
Yleennsäkin kannattaa miettiä minkälaisen äänen sävyn haluaa biisiin. Hakeeko pehmeää, karkeaa, tummaa ym. lauluääntä ja tekee mikkivalinnat sen mukaan. Yleisesti ottaen konkkamikit soveltuvat erinomaisesti laulun äänittämiseen niiden erityisen herkkyyden sekä laajan taajuusalueen takia. Putkimikit ovat edelleen yleisiä niiden kuuluisan pehmeän soundin vuoksi. Pop filtteri mikin eteen suhinoitten kahinoitten ja kihinöitten estämiseksi.
Raskasta Eq:n käyttöä kannattaa välttää ja siksi mikkivalinta on se tärkein ja ensisijaisin "muokkaus menetelmä" luonnollisuuden säilyttämiseksi; tämän jälkeen turvaudutaan vasta tarpeen mukaan muuhun prosessointiin.
Signaali ajetaan kompuran läpi lähes poikkeuksetta. Mitään kompuran "aina toimii" -säätöjä ei ole olemassa mutta yksi toimiva perus kikka on joka toimii useissa tapauksissa: Laululle hyvä lähtökohta on kymmenkertainen release-aika attack-aikaan verrattuna mutta kuitenkin ainakin nelinkertainen... Nuo on tietty makuasioita joista ei pidä kiistellä.
Toinen juttu on De-esser limitointi joka vaimentelee laululle tyypillisiä kovia äs ja tee äänteitä. Kompurasta voi tehdä s-limitterin yhdistämällä siihen eq:n ja vaimentamalla alataajuudet sekä korostamalla ylä taajuuksia (ässän taajuusalue on jotain 8k-10k), näin kompressori reagoi ja prosessoi paremmin kyseisiä ylätaajuuksia ja tätä kutsutaan ns. taajuudesta riippuvaksi limitoinniksi.
Perus efektinä on poikkeuksetta reverbi. Syvyyttä lisää tuo delay-kaiut ja esim. chorus tuo kanssa joissain tapauksissa mukavaa ilmavuutta ääneen. Erittäin nopea delay vasemmalta oikealle toimii hyvin tapaus kohtaisesti sekä toisen stereokanavan vaihetta rukkaamalla tekee ihmeitä niinkun tuossa ylhäällä jo todettiin.
Tausta laulut/kuorot on kätevä mikittää stereopari systeemillä taikka vaikkapa kolmen hengen tausta laulu ryhmän jokaisen jäsenen mikkisignaali on hyvä panoroida eri paikkoihin stereokuvassa.
Miksaus:
---------
Perus idea:
1. soitinten keskinäinen balanssi, stereo kuva sekä syvyys perspektiivi
2. taajuusvasteen balanssi
3. efektit
4. hamottaa biisin huomiopiste ja miksata sen mukaan
Säännöt:
1. Pidä kuuntelutaso aina samana (mieluiten mahdollisimman hiljaisella)
2. Anna korvien levätä välillä
Miksattaessa on pyrittävä kuuntelemaan biisiä kokonaisuutena eikä keskittyä vain yhteen soittimeen liiaksi. Ei ole olennaista, että esim ruuvataan jotain bassorumpu soundia kaksi tuntia ja saadaan kuulostamaan se hyvältä yksittäisenä, mutta sitten kun läjäytetään muut soittimet mukaan niin eipähän enään toimikaan. ongelmana on mm. taajuudet. Kahta soitinta jotka toimivat lähestulkoon samoilla taajuuksilla on vaikea erotella toisistaan. Esim. pianolla on laaja taajuus-ala ja sitä on tämän vuoksi vaikea miksata muiden soitinten päälle. Eq eli taajuuskorjain on tärkeä työkalu näiden ongelmien ratkaisuun. Ekvalisoimalla pystymme erottelemaan eri soittimet eripuolelle taajuusvastetta jolloin biisi ei kuulosta tukkoiselta.
Miksauksen yhtenä perus tarkoituksena on erotella kaikki instrumentit toisistaan ja sijoittaa ne stereokuvaan omille paikoilleen.
Pitää miettiä mikä biisissä on se "pointti" eli mitä halutaan pitää pääasiana; Se voi olla vaikkapa jokin instrumentti ym.
Miksausvaiheessa myöskin efektoidaan, leikataan/kopioidaan/liitetään raitoja ym. ja katsotaan kokoajan KOKONAISUUTTA.
Masterointi
-----------
Perus idea:
1. kevyt vika silaus (biisin sävytys ja siistiminen)
2. kompressointi ym.
3. koko matsku master nauhalle
Valmis biisi sävytetään oikean kuuloiseksi (eq, filtterit ym.). Siistitään ja leikataan alut ja loput siistiksi. Tämän jälkeen ajetaan koko hoito vielä kompressorin läpi ja säädetään yleinen taso mahdollisimman korkeaksi. Kompressorin läpi tullut materiaali siirtyy jollekin masterille esim. datille tai cd:lle.
- Jussi Virtanen (DJ Jurna)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TomiS
901 viestiä Ylläpitäjä
|
#5 kirjoitettu 23.09.2002 01:42
Ylläpidolle anteeksi jo etukäteen viestini pituudesta. Ilmoittakaa mulle jos siitä koituu haittaa.
Aika vaikee kuvitella että noin hyvästä ohjeistuksesta (noin pitkänäkään) olisi kenellekään mitään haittaa. Tekstiähän toi sitäpaitsi vain on, eikä siis vie nimeksikään minkään sortin resursseja...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
izco
|
#6 kirjoitettu 23.09.2002 07:58
Huh..
Tosi paljon kiitoksia DJ Jurnalle kattavasta selostuksesta.. Nythän ei enään tarvitse, kun opetella toi homma .
Joka tapauksessa.. on hienoa, että jollain on intoa ja halua jakaa myös tietoa muiden kanssa, eikä vain hymistä kotona ja todeta "hehe.. mä osaankin no jutut, mut en varmaan kerro kenellekkään". Noh.. näin se tieto kuitenkin kulkee ja homma etenee. Parin viikon päästä on tarkoitus ruveta demon tekoon, toivotaan, että näillä ohjeilla siitä saadaan kelvollinen.
Hyvää syksyä kaikille
-Izco
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ilmakohtalo
|
#7 kirjoitettu 23.09.2002 10:21
siirtää toisen kanavan vaihetta vaikkapa 90 astetta.
kuullostaa mielenkiintoiselta.. mitä toi tarkottaa ?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TomiS
901 viestiä Ylläpitäjä
|
#8 kirjoitettu 23.09.2002 11:11
Esim. Cooledit 2:ssa on sellainen ominaisuus kuin Effects->Filters->Graphic phase shift. Sillä voi siirtää halutessaan toisen tai molempien kanavien vaihetta.
Itse vaihehan tarkoittaa sitä, että esim. siniaallossa jos alkuperäinen signaali on aallon huipulla, niin 180 astetta käännetty on vastaavasti aallon pohjalla. 180 asteen vaiheen kääntö tarkoittaa signaalin kääntämistä ylösalaisin. 360 astetta käännetty signaali on sama kuin alkuperäinen signaali. Muut asteluvut ovat sitten jotain siitä väliltä.
Eli, jos sulla on monoraita jonka muunnat stereoksi, käännät toisen kanavan vaiheen 180 astetta ja monotat takaisin, ei jäljelle pitäisi jäädä mitään, kun eri kanavien vastakkaisessa vaiheessa olevat samat signaalit kumoavat toisensa. Tota efektiä ei siis kannata käyttää, jos biisiä on tarkoitus kuunnella monovehkeillä.
Hyöty tossa kikkailussa on, että kääntämällä toisen kanavan vaihetta pikkaisen saa monojuttuihinkin (kuten esim. lauluun) ihan jännän stereoefektin. En kyllä suosittele käyttämään joka paikassa, mutta jossain välissä se voi olla ihan kiva.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Ilmakohtalo
|
#9 kirjoitettu 02.10.2002 14:11
kiitos, asia tuli selville. pitääpä kokeilla
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|