Kirjoittaja
|
Musiikintekijän Niksipirkka (aiemmin Elektroninen Niksipirkka)
|
aluminiumblade
862 viestiä
|
#1 kirjoitettu 10.01.2004 19:33
Mukavia ääniä saa fruityssä aikaan kun "granularoi"(toivottavasti tajuutte) torvi sampleja. Itse pidän sen tuottamasta soundista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
abilax
216 viestiä
|
#2 kirjoitettu 10.01.2004 19:55
Fruityn X-Y Controlleri, yhdistettynä omaan joystickiin. Hauskaa on
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
corter
|
#3 kirjoitettu 10.01.2004 20:44
Kun vetää sukkahousut päähän, niin saa hyviä inspiksiä (huom! niksipirkka ei ole niksipirkka ilman sukkahousuja.)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cozmo1
187 viestiä
|
#4 kirjoitettu 10.01.2004 21:04
Sukkahousuista ja parsintakehikosta saa lähes ilmaisen pop-filtterin ,täysin pro-laatuisen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hellbilly
369 viestiä
|
#5 kirjoitettu 11.01.2004 00:05
Jos jostakin saa semmoisen käsiinsä, kannattaa hankkia puhelinmyyjien/palvelutiedottajien käyttämiä mikrofoni+kuuloke-härdellejä. Mikrofoni on kohtalainen, ei nappaa mukaan liian paljon taustahälyä mutta ääni on yleensä kohtalaisen puhdas, ja kuulokkeetkin toimivat hyvin.
Tuommoisen luulisi irtoavan halvalla, eli vaikka ei nyt ihan huippusysteemi ole, niin hinta/laatu-suhde on loistava. Kelpaa hyvin meille jotka eivät halua investoida paljon rahaa.
Niin, ja kokeilkaapa jos ette usko: tuollaiset kuulokkeet päällä tulee joskus ihan mieletön halu imitoida ensimmäisen Star Warsin lopputaistelua... "red one, I'm going in... Luke! He's right behind you!"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JamBe
|
#6 kirjoitettu 11.01.2004 02:21
Tourette kirjoitti:
Automaatiosta sellainen esimerkki että jos haluat liikkua äänitiedostossasi (esim laulu...) edes takaisin ja vaikka pysähtyä välillä yhteen kohtaan, Absynth 2:ssa on mahtava granulaarinen systeemi. otat äänitiedoston granulaariseen sampleri-modeen, laitat nopeudeksi nolla, aloituskohdaksi 100, envelopeista start timen Control Driveniksi, controlleriksi vaikkapa 69 (mun yleisin) ja sitten sekvensseristä kirjoittelee missä kohtaa tiedostoa haluaa milloinkin mennä.
Ehkäpä pientä esimerkkiä kaipais tämä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#7 kirjoitettu 11.01.2004 02:32
Pari shortcuttia Reasoniin:
-Automatisoidaksesi nappeja helpommin pidä alt-näppäintä pohjassa ja klikkaa jotain nappia, niin sen automaatioraita aukeaa sekvensseriin. Napin täytyy tietysti olla normaalisti automatisoitavissa ja laitteelle pitää olla oma raita.
-Pidä shiftiä pohjassa kun venytät sekvensserissä "nuottia", niin se ei quantifisoi loppua.
-Pidä shiftiä pohjassa kun luot uuden devicen, niin Reason ei wiretä sitä.
Helpotusta vokaalien lisäämiseen:
-Perusdynkkamikillä nauhoittaessa kannattaa vaientaa kaikki ylimääräinen häly, esimerkiksi tietokoneen hurina ja kaiku (siis jos mikki on siis altis nappaamaan hälyä useamman metrin säteellä.. yleiskäyttöön tarkotetuilla mikeillä näin tuppaa käymään). Käännä mikki poispäin ja mahdollisimman kauas kajareista, mikäli haluat kuulla mikkiäänen kajareista nauhoitusten aikana. Kuulokkeitakin kannattaa käyttää, mutta joskus ne saattavat häiritä keskittymistä. Kun saat ylimääräisen melun häivytettyä nauhoituksistasi, voit äänittää vokaalisi hyvän turvavälin (>10cm) päästä mikistä, jottei äänestä tulisi nuhaisen kuuloinen. Pidä sama etäisyys mikkiin koko nauhoitussession ajan.
-Voksut on helpompi synkronisoida taustan kanssa jos sen alussa kuuluisi joku napsahdus tai muu merkkiääni, joka ilmaisisi vaikkapa tahdin ensimmäisen iskun. Jos merkkiääni on voimakas, kannattaa se tietysti vaientaa sämpläyksen yhteydessä. Tai esim. räppejä yhdistäessä hommaa helpottaa jos nauhoittaessa antaa biitin soida tarpeeksi kovaa taustalla jotta se erottuu juuri ja juuri nauhoitetussa filessä. Sitten äänitiedosto kannattaa trimmata niin, että se alkaa tahdin iskulla ennenkuin itse vokaalit alkavat. Sämplätessä sekvensseriin voi sitten lämästä sen nuotin quantifisoinnin avulla paikalleen tahdin iskulle. Jos trimmasit filen oikein, osuu vokaalit täysin kohdalleen.
-Jos nauhoitettuja vokaalitiedostoja tulee paljon, kannattaa kukin nimetä parin ensimmäisen sanan mukaan, jotta sämplätessä tietää mitä etsii.
-Mielestäni paras tapa lisätä vokaalit kappaleeseen Reasonissa: Luo NN-XT, luo key zone ja skaalaa se kattamaan C3:n. Monista tämä key zone niin monta kertaa kuin sinulla on erillisiä voksutiedostoja. Lataa jokaiseen slottiin oma vokaalisamplensa, mielellään aikajärjestyksessä, jotta niiden muistaminen olisi helpompaa. Kun kaikki on ladattu, raahaa jokainen keyzone omalle koskettimellensa (eli raahaa tarttumalla key zoneen, ei niihin skaalausnappeihin). Tällöin ei tarvitse tuskailla root keyssien kanssa kun ne siirtyvät key zonen mukana. Itse laitan zonet yleensä valkoisille koskettimille C3:sta ylöspäin, jotta ne on yksinkertaiset muistaa ja helposti soitettavissa kiipparilla.
-NN-XT:llä sämplätessä voi muuttaa jokaisen voksupätkän volyymiä ja muita arvoja erikseen, joten ei kannata normalisoida nauhoitettuja vokaaleja, jos ne on nauhoitettu samanlaisissa olosuhteissa samalla mikillä ja samoilla asetuksilla. NN-XT:n alemman osion kaikki säädöt ovat slottikohtaisia. Voit valita useamman slotin ruudulta shifti pohjassa ja säätää niiden kaikkien arvoja yhdellä vivulla, olettaen että kaikilla on ennestään sama arvo.
-Räppivokaaliraitoja en Reasonissa yleensä pahemmin efektoi muulla kuin kompressorilla ja ehkä mikserin auxiin liitetyllä advanced reverbillä. Reverbiksi riittää hyvin lyhyt huonekaiku pienenpienellä predelaylla joka antaa räpeille hiukan enemmän tilaa jos ne on tunkkaiset ja meinaa tukehtua siihen panoroinnin keskelle.
-Sukkahousuja en ole kokeillut, mutta ohut kangaskin käy popfiltteristä.. eron huomaa kyllä jos ei filtteröi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#8 kirjoitettu 11.01.2004 03:19
äänimaailmaa kannattaa aina hioa ja viilata, ehkä hieman sotkea ja runnoakin. tässä pino sekalaisia vinkkejä.
omituisia levyjä (vinyyliä siis) samplaamalla ja raaputtelemalla saa yleensä mielenkiintoisia tuloksia. ..pink floydia takaperin hidastettuna ja scratcheja vanhoista 7"-jazzeista, nopeita levyjä puolinopeudella (dnb:stä elektroo ja psykestä outoa pulputusta) jne.
kaikkea pientä ja kaunista, esim. glitch-soundeja, piilomelodioita, outoja atmoja & efektejä yms. on hauska piilottaa tarkkojen kuuntelijoiden iloksi. näitä soundeja on helppo väsäillä esim fruityn ilmaissynilla, niistä wavit soundforgeen. 'forgessa käsittelyä liimailun ja leikkailun merkeissä, lopputulos tietty tarjoillaan asianmukaisen pitch-modulaation ja särön kera.
soundeja kannattaa päällekkäistää niin paljon kuin oma keskittymiskyky ja koneteho antaa periksi. soundforge soveltuu tähän loistavasti mutta sekvenssereissä on yleensä asiaankuuluvia toimintoja.
rytmit kannattaa pilkkoa ja hajottaa niin pieniksi alkutekijöiksi kuin mahdollista ja varioida biittejä kuin hullu. joo siis biittejä, rumpusampleri kannattaa aina raivottaa täyteen kaikenlaista mistä "voisi ehkä mahdollisesti" saada jonkin järkevän luupin väsättyä.
ja niin edellesnpäin. gl hf
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#9 kirjoitettu 11.01.2004 13:49
Fakap kirjoitti:
Kun saat ylimääräisen melun häivytettyä nauhoituksistasi, voit äänittää vokaalisi hyvän turvavälin (>10cm) päästä mikistä, jottei äänestä tulisi nuhaisen kuuloinen. Pidä sama etäisyys mikkiin koko nauhoitussession ajan.
Nyt tuli kyllä vähän sellasta mihin pitää puuttua. Eli toi hyvä turvaväli on kyl joo hyvä, mut kyllä siihen mikkiin voi laulaa ihan vaikka mikki kiinni leuassa (ja alahuulessa, ei missään tuolla kurkun tienoilla kuitenkaan). kunhan ei vaan suoraan puhku ja puhalla mikkiin. Ja on hyvä tietää mikkiin laulamisen perusteista sen verran että jos et ihan nyt räbäytä, tai muuten samalla äänenkorkeudella laula, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen että (ainakin miehillä) alemmat äänet vaan tulee hiljasemmalla voluumilla ku korkeemmat, eli kannattaa pitää mikkiä vähän kauempana ku laulaa kovaa ja korkeelta. Tää on asia joka kaikkien mikkiin laulavien tai sitä aikovien kannattais opetella, ettei sitte siellä keikalla rääkäse sitä eekakkosta niin että kitaristilta lähtee se tupee päästä...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
[ sam ]
|
#10 kirjoitettu 11.01.2004 13:55
Jos haluaa Buzzissa sellaisen "dnb-saundin" puhe- tai laulusampleen, laittaa trackerin joka riville saman samplen, jonka offsettiä kuitenkin kasvatetaan jatkuvasti tyyliin
C-4 O00
C-4 O01
C-4 O02
jne...
Hullun warp-efektin saa sillä, kun pistää kaksi generaattoria soimaan samaan aikaan muuten samoilla asetuksilla ja samalla soinnulla, mutta finetunettaen toista generaattoria koko ajan enemmän ja enemmän. Pannailulla ja kaiuilla saa tuosta warppailusta vielä paljon hienompaa.
Olivathan nämä tällaisia perusjuttuja, mutta itse tykkään ainakin käyttää vieläkin moisia kikkoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jari prod
391 viestiä
|
#11 kirjoitettu 11.01.2004 15:17
käytä paljon kaikua ja decaytä mutta älä liikaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#12 kirjoitettu 11.01.2004 16:03
Zitru kirjoitti:
Nyt tuli kyllä vähän sellasta mihin pitää puuttua. Eli toi hyvä turvaväli on kyl joo hyvä, mut kyllä siihen mikkiin voi laulaa ihan vaikka mikki kiinni leuassa (ja alahuulessa, ei missään tuolla kurkun tienoilla kuitenkaan). kunhan ei vaan suoraan puhku ja puhalla mikkiin.
Niin no mulla siitä tulee nuhaisen kuulonen jos pidän mikkiä liian lähellä. Soinnulliset konsonantit tukehtuvat ja ääni kuulostaa muutenkin kamalalta. Sanotaan nyt sitten, että riippuu mallista.
Ja on hyvä tietää mikkiin laulamisen perusteista sen verran että jos et ihan nyt räbäytä, tai muuten samalla äänenkorkeudella laula, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen että (ainakin miehillä) alemmat äänet vaan tulee hiljasemmalla voluumilla ku korkeemmat, eli kannattaa pitää mikkiä vähän kauempana ku laulaa kovaa ja korkeelta. Tää on asia joka kaikkien mikkiin laulavien tai sitä aikovien kannattais opetella, ettei sitte siellä keikalla rääkäse sitä eekakkosta niin että kitaristilta lähtee se tupee päästä...
Voisikohan tuon ongelman korjata hyvällä kompressoinnilla.. meinaan on aika hassua keskittyä laulamisen lisäksi pään veivaamiseen edestakas mikistä. En sitten tiedä onko tuo laulajille ihan perustaito kun en itse ole laulukursseilla käynyt.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
juhok
|
#13 kirjoitettu 12.01.2004 11:04
abilax kirjoitti:
Fruityn X-Y Controlleri, yhdistettynä omaan joystickiin. Hauskaa on
Kokemuksesta voin itsekin sanoa että hauskaa se on. Pitää vain kuitenkin olla nopea kone että pysyy kärryillä..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Joel Kalsi
237 viestiä
|
#14 kirjoitettu 13.01.2004 14:40
Tourette kirjoitti:
Automaatiosta sellainen esimerkki että jos haluat liikkua äänitiedostossasi (esim laulu...) edes takaisin ja vaikka pysähtyä välillä yhteen kohtaan, Absynth 2:ssa on mahtava granulaarinen systeemi. otat äänitiedoston granulaariseen sampleri-modeen, laitat nopeudeksi nolla, aloituskohdaksi 100, envelopeista start timen Control Driveniksi, controlleriksi vaikkapa 69 (mun yleisin) ja sitten sekvensseristä kirjoittelee missä kohtaa tiedostoa haluaa milloinkin mennä.
Ehkäpä pientä esimerkkiä kaipais tämä.
Tuo efekti on kuvauksesta päätellen ilmeisesti FT2 ajoilta nimeltään tunnettu OFFSET ? Eli hyppii samplea haluttuun kohtaan jolloin saadaan Winkin Higher state of consciousness tyylinen yliajettu timestretchaus esim vokaaleihin. Pitääpä testailla
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Joel Kalsi
237 viestiä
|
#15 kirjoitettu 13.01.2004 14:56
Tourette kirjoitti:
dynamiikkoja kannattaa tutkiskella äänenmuokkaussoftalla esim. sound forgella. importtaa siihen jonkun lempibiisin ja tutkii miten äänenvoimakkuudet on jaettu ajassa. esim. suurin osa hyvistä biiseistä menee miinus 6 Db:n alueella keskiarvoisesti. eli huiput tulee koko ajan nollan tuntumaan ja "normaali" matsku menee miinus kuudessa. masteroinnissa hyödyllistä. muutenkin jälkikäsittelyssä kannattaa pitää toisessa ikkunassa auki saman tyylistä biisi josta tykkää, voi vertailla yksityiskohtaisesti dynamiikkoja ja ekvalisointeja.
Kannattaa tsekata RMS-tehojen arvoja oman genren biiseistä Sound Forgen "Statics" toiminnolla vai mikä olikaan jossain valikossa. Trancessa on vähän löysempää otetta lyttäyksen kanssa ettei mene mössöksi mutta dance ja poppi soi usein aika kovaakin. Kovimpia mitä on tullu vastaan on ollu 666:sen joku biisi jossain -10.3db RMS-tehoilla ja Modern Talkingin "You're my heart, you're my soul" -98 versio joka oli -9.6db alueella. Taiteenlaji tuo lyttäys masteroinnissa ainakin ennen näitä Ultramaximizer plugariaikoja (mm. E-rotic ja Blümchen soi yhtä kovaa jo -90 luvun puolivälissä kuin nykyiset biisit) ja sitä tuli itsekin reenattua aikoinaan melkosen paljon. Liika lyttäys on kuitenkin pahasta klubimusan kanssa vaikka raita itsessään ei pumppaisikaan tai menisi särölle. Näin kävi esim. mun "Up'n'Down - Muisto" remixin kanssa joka on kovimpaa soiva raita mitä on tullu vastaan (RMS -8.02db että aikas jees ), joka soi makeen kovaa ja selkeellä soundilla kotikuuntelussa mutta Up'n'Downin soittaessa raitaa klubikeikalla se meni jo mössömäiseksi PA:lla toistaessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Joel Kalsi
237 viestiä
|
#16 kirjoitettu 13.01.2004 15:01
Makuuhuoneäänityksiä on hyvä tehdä sijoittamalla vokalisti nurkkaan kasvot nurkasta pois päin ja mikki niin in-your-face läheisyydelle kuin mahdollista. Vastaan heijastavat seinät, ovet, ikkunat yms kannattaa peittää paksulla pehmeellä ääntä imevällä kankaalla (esim päiväpeitot yms) niin saadaan heijastuksia poistettua. "Flying High" vokaalit äänitettiin joskus näin ja niissä kuuluu raakana kuunneltuna vähän mun betoniseinäistä makuuhuoneen roomia mut ei niin paljoa kuitenkaan että sitä kuulisi enää itse miksauksen läpi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Joel Kalsi
237 viestiä
|
#17 kirjoitettu 14.01.2004 10:08
Njoo ajattelin vielä jatkaa noista vokaalituotantojutuista vaikka meneekin vähän offtopiciksi täällä "softamuusikon niksipirkka" puolella.. voisko tän nimetä "Niksipirkaksi" noin yleisesti?
Asiaan.. Tämän postasin toiseen threadiin koskien mikkejä ja etuasteita.
EQ:ttaessa leikataan aina alueita pois jos mahdollista ja korostetaan mahdollisimman vähän. Vokaaleissa voi leikata alle 100hz yleensä pois huoletta (ellei kyseessä ole joku phattis malespiikki jossain hiljasessa osuudessa jolloin pitää olla tarkempi onko se 80, 90 vai 100 mistä leikkaa? ) ja lauluissa voi leikkuria leikkurin kulmasta riippuen nostaa miksauksesta riippuen 160-300hz asti hienosti ja erikseen leikata suht kapealla notchilla 300-400hz aluetta pois jos siinä on puuroa. Vokaaleissa on kiva olla sähinää ja niitä välillä avataan lisäämällä yläpäätä mutta usein soundi ohenee ja yläpäästä voi tulla kireä niin olis parempi olla se yläpää hoidossa äänitysvaiheessa (etunen ja mikki kunnolliset) ettei tarvitse myöhemmin EQ:tella.
Sähinää/airia saa tietty jollain putkiasteilla/-emuilla (esim PSP Vintage Warmth on kova) jos on tukkoset vokaalit mutta voi niitä EQ:n kanssa myös koittaa avata lisäämällä highshelfillä yläpäätä 5-7khz ylöspäin. Tietenkin de-essaus kannattaa hoitaa jos ässät kihahtelee pahasti ja lopuksi kompurointia (vinkkinä L1 Ultramaximizer release johonkin 250ms ja treshold reippaasti (6-12db) alle piikkirajan).
Trancessa lauluihin kannattaa sovittaa sopivasti reverbiä (niin että se kuuluu mutta ei sekota miksausta). Yleensä itse hoidan asian laittamalla tempodelayn ja jonkun 4s reverbin lähettämällä vokaalia molempiin, ja lähettämällä auxina tempodelaytä myös reverbiin (joskus tulee redirectoitua koko delay tilakaikuun). Poppismusassa käytetään usein delayta joka tulee keskeltä ja reverbit ovat lyhyet/roomimaiset ja joskus käytetään lisäksi chorusta reverbin kanssa jolloin tilasta saadaan vielä phatimpi. Toimii myös rummuissa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#18 kirjoitettu 14.01.2004 10:35
Joel Kalsi kirjoitti:
Njoo ajattelin vielä jatkaa noista vokaalituotantojutuista vaikka meneekin vähän offtopiciksi täällä "softamuusikon niksipirkka" puolella.. voisko tän nimetä "Niksipirkaksi" noin yleisesti?
Oisko nyt jees?
Jaa... Jos minäkin tähän jonkun perusjutun vielä heittäisin.
Varsinkin isommilla särömäärillä leikittäessä saattaa joskus (no useinkin) käydä niin, että soundi menee ikäänkuin tukkoon (esim. äänilähteen filtterisweeepit ei enää kuulu niin hyvin yms.). Bassojen leikkaaminen aika ronskilla otteeella ennen säröä on usein omiaan auttamaan tähän vaivaan. Jos sitä bassoa on sitten liian vähän niin sitä kasittelemätöntä ääntä voi sitten miksata siihen joukkoon tueksi (tai vaikka vähemmän säröytettyä bassoisempaa versiota).
Tätä voi käyttää niin softalla kuin raudallakin. Rautapuolella tosin monet kitarapedaalit tekevät tuon bassojen leikkaamisen valmiiksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#19 kirjoitettu 22.01.2004 00:49
U kirjoitti:
ottaa rennosti ja väsää musaa, lopettaa niuhottamisen
Voisitko ottaa niin rennosti, että ei tarvitsisi hokea kaikkialla tuota rennosti ottamista?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tusina Immonen
10508 viestiä
|
#20 kirjoitettu 22.01.2004 02:14
Voisikohan tuon ongelman korjata hyvällä kompressoinnilla.. meinaan on aika hassua keskittyä laulamisen lisäksi pään veivaamiseen edestakas mikistä. En sitten tiedä onko tuo laulajille ihan perustaito kun en itse ole laulukursseilla käynyt.
Voipi olla että voi. ite en oo perehtyny kompressointiin juurikaan, mutta lähinnä tarkotin että sitä kättä jossa se mikki on, pitäis veivata eestaas.. ei sitä päätä...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#21 kirjoitettu 22.01.2004 03:18
Niksipirkan vinkithän ovat perinteisesti olleet hyvin yksinkertaisia, ja sellaisia mitkä on lähes kaikkien mahdollista toteuttaa. Jatkan samanmoisella linjalla, ja annan muutaman vinkin, jotka varmasti tuntuvat monille itsestäänselvyydeltä. Näitä kannattaa kuitenkin käyttää, koska niistä ihan oikeasti on apua.
1) Aina kun aloitat uuden projektin (eli biisin), tee sille oma hakemisto, johon tallennat kaikki siihen liittyvät samplet ja itse musiikkitiedoston. Näin on sitten helpompi siirtää koko projekti kerralla esim. cd-levylle jos se tarvii vaikkapa naapuriin viedä. Muutenkin pysyy parempi kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea roinaa biisissä onkaan.
2) Mikäli ohjelmassasi on autosave optio joka tallentaa aina uudelle nimelle, käytä sitä. Softa kun tuppaa kaatuilemaan ja viidentoistakin minuutin hukattu työ pistää raivostuttamaan ja helposti sulkemaaan koko koneen. Koska backup-tiedostot tallentuvat samaan hakemistoon, on ne sieltä helppo sitten poistaa kun saa oikean saven tehtyä. Kannattaa kuitenkin pitää muutama backup aina varalla biisin eri vaiheista, jos haluaa palata tiettyyn kohtaan jälkeenpäin mitä on editoinut jo täysin muuksi.
3) Kuuntele kappalettasi mahdollisimman monilla eri kaiuttimilla, jopa niillä viilipurkin kokoisilla muoviroskilla. Älä unohda myöskään korvalappustereoidesi korviin sopimattomia kuulokkeita. Tiedät sitten miltä se kuulostaa mahdollisimman monissa eri paikoissa.
4) Kuuntele välissä muita biisejä. Lataa vaikkapa winamppiin samankaltaisia biisejä (mielellään erittäin laadukkaita) kuin itse olet tekemässä, ja kuuntele miten soundit ovat niissä miksattu, ja yritä jäljitellä niitä. Näin opit varmasti paremmin miksaamaan kuin sokeasti (vai kuurosti?) omaan työhösi luottaen. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että kuuntelet referenssinä kappaletta jonka miksaaja on osannut hommansa.
5) Pidä taukoja. Omaan sävellyspätkäänsä tulee helposti täysin kuuroksi, jos on loopannut sitä tunnin putkeen. Pidä tauko, käy syömässä, kuuntele väliin jotain muuta. Yritä unohtaa oma teoksesi hetkeksi. Sen jälkeen kuuntele juuri tekemäsi sävellys. Älä ennakoi kappaletta, vaan yritä kuunnella sitä ilman kuvaa päässäsi sen rakenteesta ja soundeista. Pääseekö siihen ns. mukaan? Helposti käy niin, että tekee liian monimutkaista tavaraa, jota on vaikea kuunnella. Tai ehkä korvasi ehti sopeutua aiemmin johonkin väärään sointuun tai pistävään soundiin.
6) Älä hätäile. Pahin moka mitä voi tehdä, on luulla että kappaleesi tuli yhdessä illassa valmiiksi. Vaikka polte uploadata teos mikseriin on suuri, niin malta. Pistä vaikka previkkaa kavereille ja kysy mitä he ovat mieltä. Palaa seuraavana päivänä virkeänä koneen ääreen ja mieti mitä voisit vielä kenties lisätä tai tehdä paremmin. Toista neuvo toisena ja kolmantena päivänä. Sen jälkeen jos tuntuu, että ei ole enää mitään mitä voisit paremmin tehdä teoksessa, pidä päivän paussi ja kuuntele pelkästään muuta musiikkia. Sen jälkeen voit julkaista teoksesi, jos se mielestäsi on kunnossa.
7) Mikäli olet tarpeeksi vanha ja rahoissasi, niin käy ostamassa ideapussi lähikaupasta. Ideapussin sisältö on varsin ihmisen omasta mausta kiinni, mutta yleensä suositeltavaa on jokin käymisteitse tai tislaamalla valmistettu tuote.
Pakollinen sukkahousuvinkki jääkööt tällä kertaa kertomatta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#22 kirjoitettu 29.01.2004 00:12
Tälläinen hyvä kikka kaikille monofonisten analogisten omistajille (siis niille, joissa on MIDI-implementaatio)
Ensin värkkää jostakin jotenkuten analogisena tekemäänsä saundia muistuttavan saundin digitaalisesti (vaikka tietokoneelta). Sitten soittaa siillä saundilla kappaleen polyfonisena sisään ja nauhoittaa midin. Sen jälkeen vain erottelee midistä erillisille kanaville kaikki päällekkäin soivat nuotit ja puskee jokaisen monofonisen midikanavan sisään sinne analogiseen monofonisyntsaan. Lopuksi vain miksaa nuo kaikki kanavat päälekkäin ja siinä on polyfonisesti soitettua analogitavaraa.
Eihän tuo ihan aitoa polyfoni analogista vastaa, koska paremilla saundeilla on kivempi soittaa, mutta auttaa kummasti äänenlaatuun polyfoniaa vaativissa kappaleissa (jos analogisaundeista sattuu pitämään).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Bluefever
540 viestiä
|
#23 kirjoitettu 05.02.2004 09:25
Tässä pari tämmöistä perusvinkkiä, jotka aika monet jo tunteekin
Kun masteroitte/editoitte vokaaleita niin, poistakaa kokonaan jollain EQ plugilla ne matalimmat taajuudet. Tällöin niin sanotusti hiotaan vokaalit istumaan taustojen päälle paremmin
Toinen vinkki liittyy miksaamiseen. Kun olet saanut kappaleen osat valmiiksi ja alat miksailemaan, tee ensin semmoinen miksaus mikä sillä hetkellä kuulostaa hyvältä. Sitten jätä kappale hautumaan noin kahdeksi viikoksi niin, ettet kuuntele sitä ollenkaan (voi olla välillä aika vaikeaa! ). Tämän jälkeen korvasi huomaa samantien miksauksessa olevat virheet kun olet antanut korvan "levätä"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Antti Kaukomaa
|
#24 kirjoitettu 05.02.2004 14:59
No niin muutama jota itse käytän sekalaisessa järjestyksessä:
1) Loppuvaiheessa miksausta kuuntele biisiä älyttömän hiljasella. Paljastaa biisin sellaisena kuin suurin osa ihmisistä musiikkia kuulee (=taustalla)
2) Filtteroi alapää pois loppumiksauksessa. Mun filtteri kurvaa jyrkästi alas tossa 50 alapuolella
3) Tää on vähän tyyli & genre kysymys mutta: koita loppuvaiheessa vielä poistaa niin monta raitaa kun mahdollista. Postamalla turha synähile, turha perkussio tai turha taustalaulu korostat sun biisin olleellisia osia. Eli vähemmän on melkein aina enemmän.
4) Jos biisi lähtee meneen väärälle radalle tekovaiheessa niin että kesken sen tekemisen se ei oikein kuullosta hyvältä ja fiilis on huono niin aloita ihan alusta. Delaa kaikki ja ota nollasta. Lisäämällä paskan päälle lisää kamaa et voi korjata enää mitään. Ei paska punniten parane.
5) Mieti kunkin soundin ja instrumenti paikka stereokuvan lisäksi hertsiportailla. Jos leadilaulu, piano, ja skitta kaikki suhaa samalla taajuusalueella niin mössöksi menee. Vedä skittasta vaikka keskeltä EQlla kamaa pois ja ota pinaosta pois alapäätä ... ja tee tilaa näin laululle. Jne
6) Ainakin mulla -- jos biisini ei kuullosta hyvltä (mun mielestä) kun vaan itse laulan sitä ja säestän akustisella niin ei kannata tehdä sille mitään. Rock & Pop genressä musta aika usein hyvä biisi kestää esittämisen vaikka suhkussa yksin laulamalla!
7) Tee se vanha biisisi vielä uudestaan ja aloita nyt ihan nollasta. Siitä voi nyt tulla hyvä kun aikaa on kulunut ...
Nää nyt oli vähän tälläsia ... ei mitän hienostuneita .....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#25 kirjoitettu 05.02.2004 17:56
Antti Kaukomaa kirjoitti:
2) Filtteroi alapää pois loppumiksauksessa. Mun filtteri kurvaa jyrkästi alas tossa 50 alapuolella
ARGH! Kukaan oikean äänentoiston omaava ei kyllä ole kanssasi samaa mieltä. Sen lisäksi, että asiallinen äänentoisto soittaa noin matalalla olevia nuotteja, niin lisäksi tuo filtteri sotkee nuo bassot typerän kuuloisiksi hivällä äänentoistoilla. Eli parempi jo alkujaan pitää huoli, että sitä basooa ei pääse noin alas tai laittaa sitä siltteriä vähän alemmas... Tai jos toisiaan kiinnostaa sen oman musiikin kuuluvuus vain kelvottomila lelustereoilla, niin sitten tuollaisen filtterin voi siihem heittää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Laihanen
1649 viestiä Ylläpitäjä
|
#26 kirjoitettu 05.02.2004 18:14
Haava kirjoitti:
Antti Kaukomaa kirjoitti:
2) Filtteroi alapää pois loppumiksauksessa. Mun filtteri kurvaa jyrkästi alas tossa 50 alapuolella
ARGH! Kukaan oikean äänentoiston omaava ei kyllä ole kanssasi samaa mieltä.
Olen osittain samaa mieltä. En tosin ihan noin korkealta leikkaisi. Oikea taajuus olisi 30hz. Kun poistaa turhat bassotaajuudet, saa miksaukseen tilaa kummasti. Tämä sääntö pätee eniten klubimusaan (konemusaan) jota diskoissa ja ravintoloissa soitellaan, ei niinkään leffamusiikkiin tai vastaavaan, jossa dynamiikka saa olla vaikka kuinka suuri.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#27 kirjoitettu 05.02.2004 18:23
Laihanen kirjoitti:
Olen osittain samaa mieltä. En tosin ihan noin korkealta leikkaisi. Oikea taajuus olisi 30hz.
30hz, ja ei mikään superjyrkkä filtteri on jo ihan hyvä. Turha niitä matalia bassoja on sinne jättää haittamaan huonoa äänentoistolaitteistoa.
50hz ja 30hz ero on muuten aika paljon - yli puolioktaavia.
Haava muokkasi viestiä 18:29 05.02.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Antti Kaukomaa
|
#28 kirjoitettu 05.02.2004 19:14
Haava kirjoitti:
Laihanen kirjoitti:
Olen osittain samaa mieltä. En tosin ihan noin korkealta leikkaisi. Oikea taajuus olisi 30hz.
30hz, ja ei mikään superjyrkkä filtteri on jo ihan hyvä. Turha niitä matalia bassoja on sinne jättää haittamaan huonoa äänentoistolaitteistoa.
50hz ja 30hz ero on muuten aika paljon - yli puolioktaavia.
..joo joo, jyrkkyys on suhteellista ja en tarkoita sellasta pystysuoraa en. Mutta sille joka ei ole koskaan kokeillu tolla seudulla leikkaamista on musta terveellist kokeilla ja kuunnella. Itse sitten omilla korvillaan ajattelee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cozmo1
187 viestiä
|
#29 kirjoitettu 05.02.2004 21:40
Mä taas oon pikemminkin sitä mieltä, että antaa alapään masterissa olla miten on.
leikkelee vaan lauluista ja kitaroista jne. siitä <70hz turhat kuminat pois.
(p.s. muistakkee että 4-kielisen sähköpasson alin E on 42hz.)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
sauli
|
#30 kirjoitettu 05.02.2004 22:52
Tuo ctrl+r buzzin patterneditorissa on kyllä loistohomma, toimii varmaan mukavasti kaikilla vehkeillä missä saa patternin randomoitua ja vanhoista analogisynista saa mahtavia soundeja heittämällä satunnaista dataa. Randomoitu mölinä sitten pätkitään pieniin palasiin ja koostetaan hauskoja efektejä, perkussiosoundeja yms niistä.
Mukavia pörinäsoundeja ja outoja perkussioita syntyy myös puhesampleja säröttämällä,klippaamalla ja pätkimällä ja looppailemalla. Fakebeatboxingia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#31 kirjoitettu 06.02.2004 00:50
Antti Kaukomaa kirjoitti:
..joo joo, jyrkkyys on suhteellista ja en tarkoita sellasta pystysuoraa en. Mutta sille joka ei ole koskaan kokeillu tolla seudulla leikkaamista on musta terveellist kokeilla ja kuunnella. Itse sitten omilla korvillaan ajattelee.
Offsetin leikkuu ja alabassojenkin poisto masterissa on kyllä joskus ihan järkevää, mutta ylipäänsä välttäisin sen temistä masterissa, sillä jos jossain samplessa on tavallista noisea (siis ei mitään tajuttoman kovalla olevaa noisea), niin sitä ei periaatteessa kannata leikata pois, sillä alapään sointi muuttuu hyvillä stereoilla huonommaksi. Kannattaa vain poistaa ne bassoäänet niistä raidoista missä niitä ylimääräisinä on. Basson toisto muuttuu vain luonnottomaksi.
Jooh.. 50hz on kyllä aika todella korkealla bassoleikkuu rajaksi noin yleisenä vinkkinä. Sanoisin, että 10-15hz on aika turvallinen jos se ei ole mikään seinä ja poppibiiseissä laihasen ehdottama 30hz ei ole mitenkään paha. Toisaalta esim leffateatteri soundträkissä ei kannata kuin poistaa offsetti.
Mitä taas tulee, kannattaa kuunnella ja koilla asenteeseen masteroinnissa niin olen endottoman samaa mieltä, mutta vain jos sinulla on ihan oikesti hyvät monitoreintivehkeet. Eli oikeasti hyvin säädetty subbari tai muuten vaan huoneeseen sovitetut isokokeiset alastoistavat hi-fi kajarit. Ilman tuota muttaa ei kannata omilla korvilla ajatella mitään mikä liittyy bassontoistoon tai siihen mitkä äänet peittävät miksissä toisiaan. (tuo viimeinen lähinnä niin päin, että mikä ääni peittyy aina miksissä)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pulssi
|
#32 kirjoitettu 12.03.2004 02:26
Nyt täytyy myöntää, etten IHAN koko ketjua kerralla lukenut (niin että kaiken muistaisin), mutta heitetäänpä nyt pari omaa niksiä soppaan mukaan:
1. Itseään kannattaa yllättää aina. Tätä voi harrastaa (ainakin) kahdessa tasossa - sävelkorkeudessa ja sekvenssirytmityksessä. Ensimmäinen ja hyvin yksinkertainen kikka on nostaa tai laskea liki valmiin biisin kaikki tonaaliset (toivottavasti on oikea termi käytössä) instrumentit puolisävelaskeleella-parilla. Tämä aiheuttaa itselläni ainakin miellyttävän reaktion, kun biisi kuulostaa pikkusäädöllä ratkaisevasti erilaiselta.
2. Sekvenssitasossa itseä on kiva yllättää vanhalla träkkerikikalla: teet ensin nopean melodiasekvenssin, jonka viilaat kivan kuuloiseksi. Sitten kaappaat koko hoidon ja siirrät sitä jonkin verran eteenpäin niin, että se kuulostaa hyvältä. Tämän jälkeen siirrät tahdin ylimenneet nuotit linjan alkuun.
3. Bassoinstruille kätevä (ja varmasti monelle tuttu) kikka on laittaa muuten munattoman kuuloiselle bassolle kaveriksi siniaaltosubi (tai vaihtoehtoisesti hyvin matalalla lowpass-filtterillä varustettu saha/kantti/triangle) soittamaan samaa melodiaa oktaavia alempaa. (Jos basso pomppii noin yhden oktaavin suuruisella välillä, voi subi mennä turhan alas. Tässä tapauksessa kannattaa joko leikkoa siitä ihan matalimmat taajuudet pois tai sitten leikkoa subin sekvenssistä pois alimmat nuotit)
4. Tee mielestäsi hyvä ja nasevan kuuloinen instru soittamaan jotain kivaa melodialinjaa. Viilaa soitinta jonkin verran, tarkasta että se istuu stereokuvaan, soi muhkeasti ja kuulostaa muutenkin kaikin tavoin miellyttävältä. Sen jälkeen raiskaa se vääntämällä jokaista vastaan tulevaa napikkaa mitä ihmeellisimpiin asentoihin, vaihda efektien järjestys totaalisen päinvastaiseksi (esim. delay pitkän efektiketjun alussa aiheuttaa paljon kivaa).
5. Jos vain viitseliäisyyttä löytyy, niin kannattaa samplata myös kaikenlaisia melodialooppeja - niille kun pystyy tekemään paljon helpommin sellaisia temppuja mitä midin ohjaamalle softasyntikalle on vaikea, ellei jopa mahdoton tehdä. Tällaisille melodialinjoille esimerkiksi voi laitella Sound Forgella yhden nuotin mittaisia vain toisen kanavan käsittäviä reverbejä sun muuta. Kuunnelkaa Infected Mushroomia niin tiedätte mistä puhun.
6. Jos haluaa ennen vokaaliosuuden alkua sellaisen nousevan "aaaaaaaaAAA" -efektin, niin helppo kikka on ottaa siinä kohdassa alkava vokaaliraita äänieditoriin (Sound Forge palvelee tässäkin hyvin), leikata siitä pätkä ensimmäistä vokaalia mikä laulussa tulee vastaan (jos kyseessä ei ole kovin eksoottinen kieli, niin ei pitäisi mennä kovin kauaa), pasteta se uuteen tiedostoon ja höystää muhkealla tilakaiulla (reverb). Tämän jälkeen leikataan aikaisemmin kaapattu pikkupätkä pois, mutta jätetään tämä kaikuosa. Sen jälkeen käännetään koko hoito takaperin (reverse) ja voilá.
Vinkit olivat varmasti monelle tuttuja, mutta who knows, ehkä noista on jollekulle jotain apua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Taajuus
101 viestiä
|
#33 kirjoitettu 12.03.2004 07:03
Laihanen kirjoitti:
...
1) Aina kun aloitat uuden projektin (eli biisin), tee sille oma hakemisto, johon tallennat kaikki siihen liittyvät samplet ja itse musiikkitiedoston. Näin on sitten helpompi siirtää koko projekti kerralla esim. cd-levylle jos se tarvii vaikkapa naapuriin viedä. Muutenkin pysyy parempi kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea roinaa biisissä onkaan.
...
Laihanen, minkä ihmeen takia et ollut kertomassa tätä vinkkiä kun synnyin? Nimimerkillä joka ikininen biisi ja biisin alku samassa hakemistossa + kaikki samplet n+1:ssä eri kansiossa.
Nyt näin jälkeenpäin onkin sitten kusi sukassa kun pitäisi joku vanha projekti aukoa. Ensin pitää arvata mikä se oikea biisi on niistä tuhannesta kesken_124241_34.flp -tiedostosta jonka jälkeen pitää etsiä kissojen ja koirien kanssa ne samplet. Olen hyvin järkevä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
five stars
|
#34 kirjoitettu 12.03.2004 08:54
Fakap kirjoitti:
Helpotusta vokaalien lisäämiseen:
-Perusdynkkamikillä nauhoittaessa kannattaa vaientaa kaikki ylimääräinen häly, esimerkiksi tietokoneen hurina ja kaiku (siis jos mikki on siis altis nappaamaan hälyä useamman metrin säteellä.. yleiskäyttöön tarkotetuilla mikeillä näin tuppaa käymään). Käännä mikki poispäin ja mahdollisimman kauas kajareista, mikäli haluat kuulla mikkiäänen kajareista nauhoitusten aikana. Kuulokkeitakin kannattaa käyttää, mutta joskus ne saattavat häiritä keskittymistä. Kun saat ylimääräisen melun häivytettyä nauhoituksistasi, voit äänittää vokaalisi hyvän turvavälin (>10cm) päästä mikistä, jottei äänestä tulisi nuhaisen kuuloinen. Pidä sama etäisyys mikkiin koko nauhoitussession ajan.
-Voksut on helpompi synkronisoida taustan kanssa jos sen alussa kuuluisi joku napsahdus tai muu merkkiääni, joka ilmaisisi vaikkapa tahdin ensimmäisen iskun. Jos merkkiääni on voimakas, kannattaa se tietysti vaientaa sämpläyksen yhteydessä. Tai esim. räppejä yhdistäessä hommaa helpottaa jos nauhoittaessa antaa biitin soida tarpeeksi kovaa taustalla jotta se erottuu juuri ja juuri nauhoitetussa filessä. Sitten äänitiedosto kannattaa trimmata niin, että se alkaa tahdin iskulla ennenkuin itse vokaalit alkavat. Sämplätessä sekvensseriin voi sitten lämästä sen nuotin quantifisoinnin avulla paikalleen tahdin iskulle. Jos trimmasit filen oikein, osuu vokaalit täysin kohdalleen.
-Jos nauhoitettuja vokaalitiedostoja tulee paljon, kannattaa kukin nimetä parin ensimmäisen sanan mukaan, jotta sämplätessä tietää mitä etsii.
-Mielestäni paras tapa lisätä vokaalit kappaleeseen Reasonissa: Luo NN-XT, luo key zone ja skaalaa se kattamaan C3:n. Monista tämä key zone niin monta kertaa kuin sinulla on erillisiä voksutiedostoja. Lataa jokaiseen slottiin oma vokaalisamplensa, mielellään aikajärjestyksessä, jotta niiden muistaminen olisi helpompaa. Kun kaikki on ladattu, raahaa jokainen keyzone omalle koskettimellensa (eli raahaa tarttumalla key zoneen, ei niihin skaalausnappeihin). Tällöin ei tarvitse tuskailla root keyssien kanssa kun ne siirtyvät key zonen mukana. Itse laitan zonet yleensä valkoisille koskettimille C3:sta ylöspäin, jotta ne on yksinkertaiset muistaa ja helposti soitettavissa kiipparilla.
-NN-XT:llä sämplätessä voi muuttaa jokaisen voksupätkän volyymiä ja muita arvoja erikseen, joten ei kannata normalisoida nauhoitettuja vokaaleja, jos ne on nauhoitettu samanlaisissa olosuhteissa samalla mikillä ja samoilla asetuksilla. NN-XT:n alemman osion kaikki säädöt ovat slottikohtaisia. Voit valita useamman slotin ruudulta shifti pohjassa ja säätää niiden kaikkien arvoja yhdellä vivulla, olettaen että kaikilla on ennestään sama arvo.
-Räppivokaaliraitoja en Reasonissa yleensä pahemmin efektoi muulla kuin kompressorilla ja ehkä mikserin auxiin liitetyllä advanced reverbillä. Reverbiksi riittää hyvin lyhyt huonekaiku pienenpienellä predelaylla joka antaa räpeille hiukan enemmän tilaa jos ne on tunkkaiset ja meinaa tukehtua siihen panoroinnin keskelle.
-Sukkahousuja en ole kokeillut, mutta ohut kangaskin käy popfiltteristä.. eron huomaa kyllä jos ei filtteröi.
toi nyt oli joku läppä varmaan. kuka siis miksaa vokaaleit reasonilla? millä ohjelmalla sä niinku nauhotat vokaalit? minkä takii viet ne reasoniin ? huh huh. mä en vaa tajuu miks..
-KP
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Johnny Rutka
|
#35 kirjoitettu 18.03.2004 12:45
Liika kikkailu EQ:lla ja yliampuvilla kaikuefekteillä pilaa musiikin. Ainakin metallimusiikin kanssa säädettäessä olen usein saanut suhrattua kitarat, rummut ja bassot muistuttamaan lähinnä amisautoista uloskantautuvaa mölyä. Laadukas monitorointijärjestelmä on ehdoton, tietokonekajarit kusettavat niin että on jatkuvasti ravattava vessassa. Olen kokenut mustan kahvin juonnin myös hyödylliseksi biisin kasailun aikana. Liian kauan kuulokkeet päässä oleminen turruttaa kuulon, tuloksena taas väsynyt lopputulos.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aRRtsi
|
#36 kirjoitettu 03.04.2004 00:18
Petronome kirjoitti:
corter kirjoitti:
Kun vetää sukkahousut päähän, niin saa hyviä inspiksiä (huom! niksipirkka ei ole niksipirkka ilman sukkahousuja.)
Sukkahousut mikin eteen, niin siinäpä mainio filtteri (oho, eipä kukaan tuota tiennytkään!), mutta koska nikseistä on kyse, piti tuokin kirjoittaa
Meil o pistetty mikin eteen tommonen leikkikoriskorista otettu "rauta" ja siihe pistetty ohut sukka! Vois sanoo et tulee studio fiilis iha
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Pulssi
|
#37 kirjoitettu 07.04.2004 21:13
Eräs pieni mieleen pulpahtanut kikka olisi seuraava:
Kun olet saanut biisin abouttiarallaa siihen vaiheeseen, että rakennetta pitäisi ruveta säätämään kohdalleen, tunge biisiin masterikompura ja säädä siitä makeup gainit kaakkoon ja tresholdia jonkin verran alaspäin ja ration kohtalaisen korkealle. Ts. teet biisin dynaamiselta osaltaan täysin "putkeksi".
Tämän jälkeen laitat kompressorin pois käytöstä (bypass -tila tms.) ja jatkat biisin kasaamista. Myöhemmin kyseinen masterikompura toimii eräänlaisena muistuttajana siitä, miltä biisi EI saisi kuulostaa. Eli silloin tällöin laitat tämän masterikompuran päälle ja teet vertailua varsinaiseen dynamiikkaan nähden.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#38 kirjoitettu 02.09.2006 16:36
five stars kirjoitti:
toi nyt oli joku läppä varmaan. kuka siis miksaa vokaaleit reasonilla? millä ohjelmalla sä niinku nauhotat vokaalit? minkä takii viet ne reasoniin ? huh huh. mä en vaa tajuu miks..
-KP
Toi ohje oli tosiaan torkoitettu niille, jotka syystä tai toisesta miksaa vokaaleita Reasonilla. Itsekin miksasin joskus, koska tykkään tehdä kaiken yhdellä ohjelmalla ja tuolloin multa taisi vielä puuttua kunnollinen miksausohjelma. Lisäksi voksuihin voi sitten käyttää Reasonin omia efuja. Esim. vokodointi oli pakko tehdä Reasonissa.
Onhan se vähän perseestä tohon miksaushommaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|