Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Piisien rakenteista

IT
IT
14305 viestiä

#1 kirjoitettu 21.08.2024 10:59

Piisien rakenteista


Elikkä tarkoitus olisi viritellä keskustelua piisien rakenteista, ja siitä kuinka itse tykkää rakennella piisinsä...


Piisien perus rakennuspalikoita on ainakin nuo:

- Intro
- Verse eli säkeistö (A-osa)
- Chorus eli kertosäkeistö (B-osa)
- Kertaus eli refrengi (Säkeistön lopussa oleva kertaava osa)
- Ramppi eli lead in (Pre-Chorus) (Säkeistön lopussa oleva kertsiin johdatteleva osa)
- Välike eli bridge (C-osa)
- Soolo eli instrumentaalijakso
- Outro eli lopetus


Piisien kokonaismuotoja on ainakin:

- AAA-muoto joka koostuu vain säkeistöistä
- AABA-muoto
- Kertosäkeistömuoto (esim. ABABB)

Tuossa siis muutama perusmuoto, joista on valtavasti variaatioita....


Mutta joo, tässä langassa voi keskustella piisien rakenteista... Keskustelun kohteena voi olla tunnetut piisit taikka sitten varsinkin omat piisit ja oma tapa tehdä musiikkia...

Onko sinulla jokin vakiokaava jota noudatat piiseissäsi, vai onko sun piisien rakenteissa paljon variaatiota?

^ Vastaa Lainaa

ricbay
ricbay

Ric Bay
165 viestiä

#2 kirjoitettu 21.08.2024 12:02 Muok:21.08.2024 12:19

Vakiokaavaa ei ole, mutta jotain toimiviksi todettuja ratkaisuja. Usein biisin voi paiskata eetteriin kertsillä, jonka päälle pikku soolo. En paljonkaan käytä erillistä pre chorusta. Bridge johdattaa biisin eri osiin. Tai bridgehän se on pre choruskin, mutta paikka on vain ja ainoastaan ennen kertsiä. Bridge voi olla missä välissä vaan. Näin olen ymmärtänyt.

ricbay muokkasi viestiä 12:16 21.08.2024
Se jäi sanomatta, että sooloaluskomppinakin voi monesti käyttää jotain biisin osaa tai sitten ihan omaa osiota, mikä tulee vain sen yhden kerran..

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#3 kirjoitettu 21.08.2024 12:22

ricbay kirjoitti:

Vakiokaavaa ei ole, mutta jotain toimiviksi todettuja ratkaisuja. Usein biisin voi paiskata eetteriin kertsillä, jonka päälle pikku soolo. En paljonkaan käytä erillistä pre chorusta. Bridge johdattaa biisin eri osiin. Tai bridgehän se on pre choruskin, mutta paikka on vain ja ainoastaan ennen kertsiä. Bridge voi olla missä välissä vaan. Näin olen ymmärtänyt.


Joo, noiden bridgen ja pre-choruksen sun muiden väliosien käsitteet on siinä mielessä ilmeisesti hiukan löysiä, että joissakin lähteissä bridge on mikä tahansa väliosa, ja joissakin taas se osa mikä esiintyy piisin loppupuolella vain kerran tuomassa variaatiota melodiaan...

Mutta mä huomaan käyttäneeni omissa piiseissä varmaankin (lähes) kaikkia noita aloituksen osia, mutta se on sanottava että introt ja outrot (varsinkaan instrumentaaliset) ei ole mun juttu...

Mutta mitä tulee piisien osiin noin lyriikan puolesta, niin varmaankin mulla suurin osa piiseissä noudattaa tuota perus kertosäe muotoa ABABB ja sitten on varmaankin piisejä joissa toistuu tuo säe muodossa AAA ja jokaisen A-osan lopussa on refrengi...

Tai jotakin sinne päin...

On mulla joitakin piisejä myös missä lyriikat alkaa kertsillä ja vasta sitten tulee verse...


Tossa klassinen piisi joka alkaa kertsillä:

Fire


Mulla taas omista piiseistä tuo "Don't Let Him (Walk All Over You)" on yksi niitä lukuisia vetoja, joka lähtee liikkeelle kertsillä, ja jonka säkeissä on myös paljon toistoa...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#4 kirjoitettu 21.08.2024 12:23

ricbay kirjoitti:

Se jäi sanomatta, että sooloaluskomppinakin voi monesti käyttää jotain biisin osaa tai sitten ihan omaa osiota, mikä tulee vain sen yhden kerran..


Joo, monissa tunnetuissa kappaleissa sen soolon alla on ihan oma sointukulkunsa...

Mutta mun omissa piiseissä on käytännössä varmaankin kaikissa soolon alla joko verse taikka kertsi, riippuen vähän piisistä ja sen melodiasta...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#5 kirjoitettu 21.08.2024 12:27

IT kirjoitti:


Mutta mä huomaan käyttäneeni omissa piiseissä varmaankin (lähes) kaikkia noita aloituksen osia, mutta se on sanottava että introt ja outrot (varsinkaan instrumentaaliset) ei ole mun juttu...


Tai korjataan tuota mun sanomaa niin, että kyllä mulla lähes poikkeuksetta on intro piiseissä, mutta se toistuu usein A-osien alussa taikka sitten jotenkin muistuttaa kertsiä...

Mutta sellaista varta vasten tehtyä introa, joka monista klassisista piiseistä löytyy, niin mun piiseissä ei siis ole...

Ja yleensä outrot mun piiseistä puuttuu, elikkä piisi loppuu viimeisen kertsin jälkeen...

^ Vastaa Lainaa

ricbay
ricbay

Ric Bay
165 viestiä

#6 kirjoitettu 21.08.2024 12:41

Joo nuista biisien osista löytyy eri lähteistä vähän erilaista tietoa, riippuen ollaanko popissa, rokissa vaiko jossain muussa. Biisin pituutta pyrin pitämään myös silmällä, ettei tule kamalan pitkää paatosta. Nuorena poikana mun biisit oli melkein aina 6-8min. Mutta joskus on pakko tehdä pitkä biisi, jos asia ei tule lyhemmällä kaavalla sanotuksi

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7389 viestiä

#7 kirjoitettu 21.08.2024 12:43

IT kirjoitti:
Piisien rakenteista


Elikkä tarkoitus olisi viritellä keskustelua piisien rakenteista, ja siitä kuinka itse tykkää rakennella piisinsä...


Piisien perus rakennuspalikoita on ainakin nuo:

- Intro
- Verse eli säkeistö (A-osa)
- Chorus eli kertosäkeistö (B-osa)
- Kertaus eli refrengi (Säkeistön lopussa oleva kertaava osa)
- Ramppi eli lead in (Pre-Chorus) (Säkeistön lopussa oleva kertsiin johdatteleva osa)
- Välike eli bridge (C-osa)
- Soolo eli instrumentaalijakso
- Outro eli lopetus


Piisien kokonaismuotoja on ainakin:

- AAA-muoto joka koostuu vain säkeistöistä
- AABA-muoto
- Kertosäkeistömuoto (esim. ABABB)

Tuossa siis muutama perusmuoto, joista on valtavasti variaatioita....


Mutta joo, tässä langassa voi keskustella piisien rakenteista... Keskustelun kohteena voi olla tunnetut piisit taikka sitten varsinkin omat piisit ja oma tapa tehdä musiikkia...

Onko sinulla jokin vakiokaava jota noudatat piiseissäsi, vai onko sun piisien rakenteissa paljon variaatiota?


Paha kysymys johon tulee helposti useita vastauksia koska noita variaatioita on todellakin paljon. Ensinnäkin biisin tyylilaji vaikuttaa suuresti asiaan. Toisekseen pyrin usein siihen, ettei biisin pituus ylittäisi 4 minuuttia; näin ollen biisin tempo vaikuttaa suuresti rakenteeseen ja siihen mitä osia mukaan mahtuu.

Mutta yritän nyt kuitenkin.

Aika usein ajattelen alkuvaiheessa biisini näin.
-intro
-A1
-A2
-B
-C (usein instrumentaali)
-A3
-A4
-B (voi jäädä pois jos esim. A-osasta pääsee helpommin lopetukseen)
-outro (paitsi jos biisi loppuu ns. nappiin)

Tai sitten näin jos biisi-ideassa on kelvollinen kertsi mielessä:
-intro
-A1
-A2
-B (erillinen kertsi)
-A3
-A4 (voi jäädä pois jos tekstiä ei riitä neljään säkeistöön tai sitten kertauksena esim. A1)
-B
-outro

Nuo nyt ovat useimmin päässä pyöriviä lähtökohtia. Paljon riippuu A-osien pituudesta ja siitä mitä niiden jälkeen enää mukaan mahtuu. Neljän lyhyen säkeistön tilalla voi olla kolme vähän pidempää säkeistöä jolloin rakenne muuttuu heti (esim. silloin kun yritän rakennella biisiä Plasticin tekemään tekstiin jota tulikin enemmän kuin olin pyytänyt ).

Jos biisi on hyvin hidas, ei erillistä B-osaa välttämättä tarvita ollenkaan vaan se korvautuu introlla tai sen variaatiolla. Silloin biisistä tulee helposti vaikkapa muotoa "intro-A1-A2-intro-A3-outro".

Jos aikaraja tulee vastaan, niin C-osa jää usein ensimmäisenä pois. C-osan sävellän joskus erikseen mutta se voi myös olla esim. A-osa jonka päällä on joku soolo. Intro toimii usein outronakin.

Se, tuleeko lopputuloksesta ennalta ajatellun kaltainen on ns. herrassa koska MIDI-rakennetta on kovin helppo muuttaa jos alkuperäinen idea ei enää tunnukaan toimivalta tai biisistä on tulossa liian pitkä/liian lyhyt. Myös mahdollinen kesken projektin tehty tempon muutos vaikuttaa lopulliseen rakenteeseen.

Olikohan tuo nyt tarpeeksi sekavaa?

^ Vastaa Lainaa

ricbay
ricbay

Ric Bay
165 viestiä

#8 kirjoitettu 21.08.2024 12:56

Aikarajan kanssa alkaa heti paini, jos on erillinen vähänkään pisempi intro.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#9 kirjoitettu 21.08.2024 12:59

AnttiJ kirjoitti:


Paha kysymys johon tulee helposti useita vastauksia koska noita variaatioita on todellakin paljon. Ensinnäkin biisin tyylilaji vaikuttaa suuresti asiaan. Toisekseen pyrin usein siihen, ettei biisin pituus ylittäisi 4 minuuttia; näin ollen biisin tempo vaikuttaa suuresti rakenteeseen ja siihen mitä osia mukaan mahtuu.


Tai sitten näin jos biisi-ideassa on kelvollinen kertsi mielessä:
-intro
-A1
-A2
-B (erillinen kertsi)
-A3
-A4 (voi jäädä pois jos tekstiä ei riitä neljään säkeistöön tai sitten kertauksena esim. A1)
-B
-outro


Olikohan tuo nyt tarpeeksi sekavaa?


Ei ollenkaan sekavaa, vaan osoittaa sen että kukin piisi on sulle yksilö, joka rakentuu omista lähtökohdistaan... Tähän itsekin pyrin, eli mulla ei ole yhtä ainoata kaavaa jota kaikki piisit toistaisi (vaikka toiset muodot toistuukin useammin kuin toiset)...

Tosta yllä olevasta kaavasta, jonka kirjoitit, niin siitähän saa ns. hittikaavan noin:

- Intro
- A1
- A2
- B-osa eli kertsi
- A3
- B-osa
- B-osa

Jostakin joskus luin, että monet hitit tehdään noin... Eli ennen ekaa kertsiä tulee kaksi verseä (A-osat) ja sitten vielä VAIN YKSI A-osa ennen lopun kertsejä...


Mitä tulee piisien kestoon, niin tuo 4 minuuttia on kyllä aikas tiukka raja, jos "lähes kaikki" piisit pitäisi siihen mahduttaa...

Toki mullakin suuri osa piiseistä mahtuu alle 4 minuutin rajan, mutta toisaalta en arastele tehdä yli 5 minuutinkaan piisiä, jos se piisi sitä vaatii ja se sen kestää...

Joissakin reilun kahden minuutin renkutuksissa tulee kyllästymispiste vastaan jo 30 sekunnin kohdalla, mutta toisia piisejä kuuntelee vaikka 10 minuuttia ja silti ne tuntuu loppuvan kesken...

^ Vastaa Lainaa

Begemot
Begemot
275 viestiä

#10 kirjoitettu 21.08.2024 15:05

Olen aina tykännyt kuunnella analyyttisesti musiikkia ja tutkailla juuri noita rakenteita. Bändin kanssa kun teimme musiikkia, ja tuo mainittu hittikaava oli tiedossa, niin tietoisesti tein joka kappaleeseen eri rakenteen. A,B,C ja D palikoilla saa yllättävän paljon eri variaatiota. Nyt teen simpelimmin ja pitää sanoa, että onhan se hittikaava, jossa on c-osa kultaisessa leikkauksessa tosi toimiva. Vieläkö saa sanat menemään osien mukaisessa suhteessa, niin harvoin tulee fiilis, että tästä puuttuu jotain.

Aika paljon tehdään musiikkia jossa biisi pyörii kehää ja eikö oikein etene mihinkään, mutta suurin osa radioräppäistäkin vähintään jotain break down tarjoaa kultaiseen leikkaukseen.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7389 viestiä

#11 kirjoitettu 21.08.2024 15:55

Begemot kirjoitti:
Aika paljon tehdään musiikkia jossa biisi pyörii kehää ja eikö oikein etene mihinkään, mutta suurin osa radioräppäistäkin vähintään jotain break down tarjoaa kultaiseen leikkaukseen.


Itseänikin kyrsii esityksissä eniten se, että biisissä jauhetaan samaa säkeistöä tai lyhyttä fraasia kyllästymiseen asti ikään kuin pitäisi puolipakolla saada kappaleessa joku määrämitta täyteen.

Olen syyllistynyt tuohon itsekin muutaman vuoden takaisessa joululaulukisassa ("Tukisukat") ja sain siitä hyvin ansaitsemani pyyhkeet muutamalta palautteen antajalta. Tekijänäkin aloin toivoa, että biisi olisi jo loppu kun kuuntelin sen juuri äsken.

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1479 viestiä

#12 kirjoitettu 21.08.2024 17:08

Oma suosikkibiisirakenteeni on tietysti tämä alla oleva:

Intro (short)
A verse (heavy)
link riff
B verse (clean)
A verse (heavy)
C breakdown verse (acoustic/clean)
link riff 2
D verse (clean vocal)
E instrumental section
link riff 3
F verse (clean)
G verse (super heavy)
H verse (acoustic)
I instrumental > guitar solo
J verse (heavy)
link riff 4
C verse breakdown (acoustic)
C verse (band)
Closing riff (short)



Tuo on sattumoisin taannoin opettelemani "moderni" metalliklassikkobiisi. Jos joku tunnistaa biisin niin lähetän palkinnoksi vaikka pari erittäin käytettyä huuliharppua.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#13 kirjoitettu 21.08.2024 17:15

art074 kirjoitti:


Oma suosikkibiisirakenteeni on tietysti tämä alla oleva:

Intro (short)
A verse (heavy)
link riff
B verse (clean)
A verse (heavy)
C breakdown verse (acoustic/clean)
link riff 2
D verse (clean vocal)
E instrumental section
link riff 3
F verse (clean)
G verse (super heavy)
H verse (acoustic)
I instrumental > guitar solo
J verse (heavy)
link riff 4
C verse breakdown (acoustic)
C verse (band)
Closing riff (short)



Tuo on sattumoisin taannoin opettelemani "moderni" metalliklassikkobiisi. Jos joku tunnistaa biisin niin lähetän palkinnoksi vaikka pari erittäin käytettyä huuliharppua.


Tostahan saataisiin kunnon piisikilpailu aikaiseksi tänne Mikseriin...

Eli Tee Piisi jossa on tuo rakenne...


En kyllä tunnistanut piisiä siis, joten saat pitää huuliharppusi, mutta veikkaan että kyseessä on piisi jolla on kestoa reilusti yli 5 minuuttia...

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1479 viestiä

#14 kirjoitettu 21.08.2024 18:09

IT kirjoitti:


En kyllä tunnistanut piisiä siis, joten saat pitää huuliharppusi, mutta veikkaan että kyseessä on piisi jolla on kestoa reilusti yli 5 minuuttia...


No joo, ei ole System of a Down tai joku vastaava ADHD-bändi kyseessä.

Sokkelomaisen biisin teko ei sinällään ole haastavaa, mutta haaste on saada se kuulostamaan siltä kuin osioita ja niiden järjestystä ei ole arvottu lottokoneella.

Monimutkaisia juttuja ei kai pitäisi tehdä ihan vaan monimutkaisuuden vuoksi.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#15 kirjoitettu 21.08.2024 18:42

art074 kirjoitti:


Sokkelomaisen biisin teko ei sinällään ole haastavaa, mutta haaste on saada se kuulostamaan siltä kuin osioita ja niiden järjestystä ei ole arvottu lottokoneella.


Yleensä asiaa auttaa se jos ne osat esim. liittyvät toisiinsa lyriikkojen osalta niin, että siinä on selvä tarinan kaari, joka kehittyy sen piisin kuluessa...

Tossa on muuten yksi hieno wanha Rock piisi, jossa on kanssa aika monta osaa, jotka toimivat kuitenkin yhteen luoden monimutkaisen kokonaisuuden:

Toad - Life Goes On


Oon ton tänne joskus ennenkin linkannut, mutta tuo peittoaa helpostikin monet modernimmat bändit... Toad oli siis sveitsiläinen Rock bändi ja tuo piisi on heidän vuoden 1971 debyytti albumiltaan...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#16 kirjoitettu 22.08.2024 15:01

AnttiJ kirjoitti:
Begemot kirjoitti:
Aika paljon tehdään musiikkia jossa biisi pyörii kehää ja eikö oikein etene mihinkään, mutta suurin osa radioräppäistäkin vähintään jotain break down tarjoaa kultaiseen leikkaukseen.


Itseänikin kyrsii esityksissä eniten se, että biisissä jauhetaan samaa säkeistöä tai lyhyttä fraasia kyllästymiseen asti ikään kuin pitäisi puolipakolla saada kappaleessa joku määrämitta täyteen.

Olen syyllistynyt tuohon itsekin muutaman vuoden takaisessa joululaulukisassa ("Tukisukat") ja sain siitä hyvin ansaitsemani pyyhkeet muutamalta palautteen antajalta. Tekijänäkin aloin toivoa, että biisi olisi jo loppu kun kuuntelin sen juuri äsken.


Kävin kuuntelemassa tuon sun "Tukisukat" piisin, ja kyllähän se on aika lailla sitä yhtä toistoa koko piisi... Jos ajattelee että piisillä on kestoa 2:40 minuuttia, ja siinä tule kertsi 6 kertaa ja tukisukat sanotaan ainakin 17 kertaa jos oikein lyriikoista laskin...

Mutta toisaalta tuo sun sovitus piisin eri osineen on sellainen, että niihin eri kohtiin siinä piisissä sopii juurikin nuo kertosäkeet... Tuo piisi pitäisi sovittaa ihan eri tavalla jos tuota toistoa haluaisi välttää, eikä se ole kirkossa kuulutettu että siitä silloin tulisi yhtään sen parempi...

Mä itse käytän paljon toistoa mun piiseissä... Piisien pitää olla helposti muistettavia ja laulettavia, niin että niitä pystyy tavallinen kansakin pienessä kaljahuurussa laulamaan karaokessa, ja siihen muottiin tuo sun piisi istuu varsin hyvin...

Mutta onhan se tietty ongelma monissa alle 3 minuutin piiseissä, joissa lyhyt kertsi toistuu alvariinsa, että niihin piiseihin kyllästyy helposti... Siinä missä joku yli 5 minuutin piisi, jos siinä on sävelkulut ja voksu melodiat kohdallaan niin saattaa kuulostaa jopa liian lyhyeltä...

Eli se että tuossa sun piisissä lauletaan tuota "Tukisukat" kertsiä jatkuvasti, ja piisillä on mittaa alle 3 minuuttia, ei mun mielestä automaattisesti ole ongelma...

Se riippuu ihan piisistä mihinkä tuo toisto sopii ja mihinkä ei... Eli sen kertsin melodia ja ylipäätään se piisi vaikuttaa siihen että kestääkö se toistoa...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7389 viestiä

#17 kirjoitettu 22.08.2024 16:38

IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Begemot kirjoitti:
Aika paljon tehdään musiikkia jossa biisi pyörii kehää ja eikö oikein etene mihinkään, mutta suurin osa radioräppäistäkin vähintään jotain break down tarjoaa kultaiseen leikkaukseen.


Itseänikin kyrsii esityksissä eniten se, että biisissä jauhetaan samaa säkeistöä tai lyhyttä fraasia kyllästymiseen asti ikään kuin pitäisi puolipakolla saada kappaleessa joku määrämitta täyteen.

Olen syyllistynyt tuohon itsekin muutaman vuoden takaisessa joululaulukisassa ("Tukisukat") ja sain siitä hyvin ansaitsemani pyyhkeet muutamalta palautteen antajalta. Tekijänäkin aloin toivoa, että biisi olisi jo loppu kun kuuntelin sen juuri äsken.


Kävin kuuntelemassa tuon sun "Tukisukat" piisin, ja kyllähän se on aika lailla sitä yhtä toistoa koko piisi... Jos ajattelee että piisillä on kestoa 2:40 minuuttia, ja siinä tule kertsi 6 kertaa ja tukisukat sanotaan ainakin 17 kertaa jos oikein lyriikoista laskin...

Mutta toisaalta tuo sun sovitus piisin eri osineen on sellainen, että niihin eri kohtiin siinä piisissä sopii juurikin nuo kertosäkeet... Tuo piisi pitäisi sovittaa ihan eri tavalla jos tuota toistoa haluaisi välttää, eikä se ole kirkossa kuulutettu että siitä silloin tulisi yhtään sen parempi...

Mä itse käytän paljon toistoa mun piiseissä... Piisien pitää olla helposti muistettavia ja laulettavia, niin että niitä pystyy tavallinen kansakin pienessä kaljahuurussa laulamaan karaokessa, ja siihen muottiin tuo sun piisi istuu varsin hyvin...

Mutta onhan se tietty ongelma monissa alle 3 minuutin piiseissä, joissa lyhyt kertsi toistuu alvariinsa, että niihin piiseihin kyllästyy helposti... Siinä missä joku yli 5 minuutin piisi, jos siinä on sävelkulut ja voksu melodiat kohdallaan niin saattaa kuulostaa jopa liian lyhyeltä...

Eli se että tuossa sun piisissä lauletaan tuota "Tukisukat" kertsiä jatkuvasti, ja piisillä on mittaa alle 3 minuuttia, ei mun mielestä automaattisesti ole ongelma...

Se riippuu ihan piisistä mihinkä tuo toisto sopii ja mihinkä ei... Eli sen kertsin melodia ja ylipäätään se piisi vaikuttaa siihen että kestääkö se toistoa...


Olisi pitänyt tehdä vaan lyhyempi versio jossa olisi vedetty kertsi (B) kolmesti: intro - A - A - B - intro - A - B - B. Joululauluissahan kokonaispituudella ei liene suurtakaan väliä.

^ Vastaa Lainaa

ricbay
ricbay

Ric Bay
165 viestiä

#18 kirjoitettu 22.08.2024 16:48

Yleensä pyrin siihen, että kertsi tulisi 3 kertaa biisissä. En kyllä osaa muuten perustella, kun joku pakkomielle. Tulee vähän samanlainen tunne kun U. Turhapuron uimahypyissä "jäi vähän vajaaks". Usein kertosäe on se biisin sydän, joka jää mieleen. Tietysti riippuu aina tilanteesta. Nyt tulevassa tekeleessä on vain kaksi kertsiä, kun rakenteesta tuli vähän tavanomaisesta poikkeava. Tietysti se kertsin pituuskin ratkaisee.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#19 kirjoitettu 22.08.2024 17:19

Toki... Edellisiin kommentteihin liittyen niin totean vain, että jokainen piisi on erilainen, ellei sitten aina tee joka piisiä tismalleen samalla sapluunalla...

Mulla esim. näissä uusissa piiseissä joita nyt syntyi (8 kpl) niin on ainakin 1 piisi jossa on vain 3 A-osaa ja toisaalta ainakin 1 piisi, jossa homma lähtee vokaalien osalta liikkeelle kertsistä, jonka jälkeen tulee verse... Nuo nyt tuli ekana mieleen, saattaa siellä olla noita enemmänkin...

1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla, josta olen esikuvia hakenut, niin oltiin paljon monipuolisempia ja ennakkoluulottomampia piisien rakenteiden suhteen... On aika tylsää, jos jokainen piisi noudattaa sitä "hittikaavaa" eli AABABB kaavaa noin suurin piirtein...

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1479 viestiä

#20 kirjoitettu 22.08.2024 17:28

IT kirjoitti:

1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla, josta olen esikuvia hakenut, niin oltiin paljon monipuolisempia ja ennakkoluulottomampia piisien rakenteiden suhteen...


No joo, jos vertailukohtaa haetaan 1960-luvun alkupuoliskolta ja sitä edeltäneiltä vuosikymmeniltä, niin sitten tuo varmaankin on lähellä totuutta.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#21 kirjoitettu 22.08.2024 17:32

art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:

1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla, josta olen esikuvia hakenut, niin oltiin paljon monipuolisempia ja ennakkoluulottomampia piisien rakenteiden suhteen...


No joo, jos vertailukohtaa haetaan 1960-luvun alkupuoliskolta ja sitä edeltäneiltä vuosikymmeniltä, niin sitten tuo varmaankin on lähellä totuutta.


Joo, ja kyllä se varmaankin nykyäänkin riippuu aina genrestä, että millaisia ne piisirakenteet on...

Mitään satavarmaa faktaahan mulla ei tästä aiheesta ole, vaan vain mututuntuma, mutta kyllähän esim. pop musiikki on nykyään ilmeisesti aika tietyssä muotissa kulkevaa? Vai olenko väärässä?

^ Vastaa Lainaa

art074
art074
1479 viestiä

#22 kirjoitettu 22.08.2024 18:22

IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:

1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla, josta olen esikuvia hakenut, niin oltiin paljon monipuolisempia ja ennakkoluulottomampia piisien rakenteiden suhteen...


No joo, jos vertailukohtaa haetaan 1960-luvun alkupuoliskolta ja sitä edeltäneiltä vuosikymmeniltä, niin sitten tuo varmaankin on lähellä totuutta.


Joo, ja kyllä se varmaankin nykyäänkin riippuu aina genrestä, että millaisia ne piisirakenteet on...

Mitään satavarmaa faktaahan mulla ei tästä aiheesta ole, vaan vain mututuntuma, mutta kyllähän esim. pop musiikki on nykyään ilmeisesti aika tietyssä muotissa kulkevaa? Vai olenko väärässä?


Popmusiikki on AINA ollut pääosin hyvin kaavamaista. Sanoisin että nykyään on enemmän kaavoja rikkovia kaupallisesti menestyviä pop-artisteja, koska radiosoittoon pääsy ei enää ole edellytys menestymiselle.

Progressiivisessa rock-musiikissa (johon monet sun tänne linkkaamat bändit voidaan laskea) taas on se sama juttu kuin raskaammassa musiikissa, eli tämän vuosituhannen artistit ovat saaneet vaikutteensa sieltä menneiden vuosikymmenten progressiivisesta musiikista, ja jotta se olisi edelleen 'progressiivista', niin musiikin on täytynyt kehittyä vielä monimuotoisempaan ja monipuolisempaan suuntaan.

Mututuntumat luonnollisesti syntyy siltä pohjalta mitä ja minkä aikakauden musiikkia tuntee ja tykkää kuunnella.

^ Vastaa Lainaa

Sunt1o
Sunt1o
aka Tuhma Pupu
3540 viestiä
Luottokäyttäjä

#23 kirjoitettu 28.08.2024 14:16

Wanhoja biisejä tutkaillessa nåyttäs et ainaki 80% miu biiseistä noudattaa seuraavaa rakennetta: ABCDABCDEDD

^ Vastaa Lainaa

Elintasokas
Elintasokas
209 viestiä

#24 kirjoitettu 28.08.2024 18:29 Muok:28.08.2024 18:51

Riippuu aika paljon siitä, mitä genreä tekee, mutta kai minulla on tiettyjä nyrkkisääntöjä.

Tulee aika paljon mietittyä sitä kokonaisuutta heuristiikkojen näkökulmasta, esimerkiksi:

- Onko tässä riittävästi dynamiikkaa, onko meno liian tasapaksua?
- Menevätkö osat toisiinsa sulavasti/muutanko liikaa osien välissä?
- Toistanko parhaimpia paloja riittävästi vai ikään kuin heitänkö ne hukkaan?

Jotain tuollaista se järjenjuoksu kai on säveltäessä. Minulla oli itseasiassa hemmetin kauan ongelmia tehdä loogisia jatkumoita biiseistä, ja biisin osien vaihtuessa tuli melkein fiilis, että biisi yhtäkkiä vaihtui johonkin toiseen. Sitten pikkuhiljaa tajusin, että sen jatkuvuuden ja kontrastin säätely on ehkä keskeisin asia biisin rakentamisessa eikä mikään helpoin asia. Liika tasapaksuus johtaa kuuntelijan tylsistymiseen, ja liika vaihtelu/muutos johtaa kaoottisuuteen.

Jotkin biisit toimivat hyvinkin vähällä kontrastilla ja esimerkiksi pyörittävät samaa sointukulua koko biisin, pelkästään "orkestraatiota" ja intensiteettiä vaihtamalla säkeistön ja kertosäkeen välillä. Toiset ovat sitten aikamoista vuoristorataa ja motiivien kehittelyä. Molemmanlaisia loistavia biisejä on läjäpäin olemassa, joten tähänkään ei ole mitään "oikeaa" kaavaa.

En ehkä niinkään itse mieti biisejä ABCDE-palikoina vaan juuri tuon kontrastin ja jatkuvuuden kautta. Toki, osien toisto on fundamentaalisesti hyvästä, koska ihmisaivot pitävät tuttuudesta, mutta se toisto tulee sitten enemmän noiden heuristiikoiden kautta eikä niinkään mistään ennaltaan mietitystä ABAB-kaavasta.

Nykyään useimmiten pyrin siihen, että biisissä olisi jotain toistuvia motiiveja—melodioita, rytmillisiä elementtejä, jne—joita kehitellään biisin aikana. Jos jokin osa toistetaan, orkestraation tulisi olla erilainen mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Ideaalisesti biisii tuntuisi kai "matkalta," jota yhdistää joku tietty teema ja jonka aikana on juuri oikea määrä tuttua ja yllätyksiä. Intro antaa vihjeitä siitä, mitä on tulossa, ja lopussa on selkä "wrap up"-fiilis.

IT kirjoitti:
Mitään satavarmaa faktaahan mulla ei tästä aiheesta ole, vaan vain mututuntuma, mutta kyllähän esim. pop musiikki on nykyään ilmeisesti aika tietyssä muotissa kulkevaa? Vai olenko väärässä?

Noh, se nyt riippuu aika pitkälti siitä, mihin vedät tämän subjektiivisen rajan, onko joku jossain muotissa vai ei. Kaikki asiat ovat enemmän tai vähemmän muotissa, esimerkiksi elokuvat noudattavat "three act"-rakennetta (en tiedä, mikä tämä on suomeksi) ja videopeleissä on joku tietty "gameplay loop," jonka ympärille koko peli on rakennettu.

Nämä ns. muotit kehittyvät juuri sen takia, että ne ovat toimivaksi todettu tapa tehdä asioita. Kyse ei ole välttämättä mistään laiskuudesta tai luovuuden puutteesta vaan siitä, että ihmisaivot nyt sattuvat reagoimaan erityisen hyvin näihin tiettyihin kaavoihin ja näinollen päädymme niihin luonnostaan.

Jos tuon muotti-käsityksen vetää äärimmilleen, pelkästään se, että musiikkisi on tonaalista asettaa sen muottiin, koska se kulkee duuri-molli rajojen puitteissa.

En sano, etteikö jossakin kohtaa olisi perusteltua väittää, että "muottius" on mennyt liiallisuuksiin ja mitään riskejä ei oteta.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#25 kirjoitettu 28.08.2024 19:00

Elintasokas kirjoitti:

Noh, se nyt riippuu aika pitkälti siitä, mihin vedät tämän subjektiivisen rajan, onko joku jossain muotissa vai ei. Kaikki asiat ovat enemmän tai vähemmän muotissa, esimerkiksi elokuvat noudattavat "three act"-rakennetta (en tiedä, mikä tämä on suomeksi) ja videopeleissä on joku tietty "gameplay loop," jonka ympärille koko peli on rakennettu.

Nämä ns. muotit kehittyvät juuri sen takia, että ne ovat toimivaksi todettu tapa tehdä asioita. Kyse ei ole välttämättä mistään laiskuudesta tai luovuuden puutteesta vaan siitä, että ihmisaivot nyt sattuvat reagoimaan erityisen hyvin näihin tiettyihin kaavoihin ja näinollen päädymme niihin luonnostaan.

Jos tuon muotti-käsityksen vetää äärimmilleen, pelkästään se, että musiikkisi on tonaalista asettaa sen muottiin, koska se kulkee duuri-molli rajojen puitteissa.

En sano, etteikö jossakin kohtaa olisi perusteltua väittää, että "muottius" on mennyt liiallisuuksiin ja mitään riskejä ei oteta.


Joo, ihan hyvää pohdintaa sulla niin omasta tuotannostasi kuin tästä muoti asiastakin...

Mä lähinnä tarkoitin tuolla pop musiikin muotti ilmiöllä lähinnä sitä, että se piisin rakenne on aika usein ilmeisesti juurikin jotakin ABABB tyyliä... Mutta mitään tilastofaktaa mulla tästä ei ole, ja joku tässä taisikin jo kommentoida, että pop musiikkikin on nykyään monipuolisempaa?

Mutta lähinnä mä tarkoitan tuolla muottien rikkomisella juuri sitä, että olisi hyvä että piiseissä käytettäisiin erilaisia rakenteita: AAA, ABABB, BABAB, jne...

Ei tuo tietenkään mikään itseisarvo ole, mutta se jos kaikki kuulostaa samalta ei sekään ole hyvä... Tuossa opettavainen video:

Sir Mashalot: Mind-Blowing SIX Song Country Mashup

^ Vastaa Lainaa

Elintasokas
Elintasokas
209 viestiä

#26 kirjoitettu 28.08.2024 19:42 Muok:28.08.2024 19:43

IT kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:

Noh, se nyt riippuu aika pitkälti siitä, mihin vedät tämän subjektiivisen rajan, onko joku jossain muotissa vai ei. Kaikki asiat ovat enemmän tai vähemmän muotissa, esimerkiksi elokuvat noudattavat "three act"-rakennetta (en tiedä, mikä tämä on suomeksi) ja videopeleissä on joku tietty "gameplay loop," jonka ympärille koko peli on rakennettu.

Nämä ns. muotit kehittyvät juuri sen takia, että ne ovat toimivaksi todettu tapa tehdä asioita. Kyse ei ole välttämättä mistään laiskuudesta tai luovuuden puutteesta vaan siitä, että ihmisaivot nyt sattuvat reagoimaan erityisen hyvin näihin tiettyihin kaavoihin ja näinollen päädymme niihin luonnostaan.

Jos tuon muotti-käsityksen vetää äärimmilleen, pelkästään se, että musiikkisi on tonaalista asettaa sen muottiin, koska se kulkee duuri-molli rajojen puitteissa.

En sano, etteikö jossakin kohtaa olisi perusteltua väittää, että "muottius" on mennyt liiallisuuksiin ja mitään riskejä ei oteta.


Joo, ihan hyvää pohdintaa sulla niin omasta tuotannostasi kuin tästä muoti asiastakin...

Mä lähinnä tarkoitin tuolla pop musiikin muotti ilmiöllä lähinnä sitä, että se piisin rakenne on aika usein ilmeisesti juurikin jotakin ABABB tyyliä... Mutta mitään tilastofaktaa mulla tästä ei ole, ja joku tässä taisikin jo kommentoida, että pop musiikkikin on nykyään monipuolisempaa?

Mutta lähinnä mä tarkoitan tuolla muottien rikkomisella juuri sitä, että olisi hyvä että piiseissä käytettäisiin erilaisia rakenteita: AAA, ABABB, BABAB, jne...

Ei tuo tietenkään mikään itseisarvo ole, mutta se jos kaikki kuulostaa samalta ei sekään ole hyvä... Tuossa opettavainen video:

Sir Mashalot: Mind-Blowing SIX Song Country Mashup

Voipi olla, mutta nykyään on varmaan aikamoinen kulttuurillinen paine "helppouden" ja virtaviivaisuuden suuntaan. En ole varma, miten hyvin monimutkaiset rakenteet istuvat kulttuuriin, jossa ihmiset scrollaavat somea katsoen about viiden sekunnin mittaisia videoita, ja uutisista luetaan pelkät otsikot.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
14305 viestiä

#27 kirjoitettu 28.08.2024 20:52

Elintasokas kirjoitti:
IT kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:

Noh, se nyt riippuu aika pitkälti siitä, mihin vedät tämän subjektiivisen rajan, onko joku jossain muotissa vai ei. Kaikki asiat ovat enemmän tai vähemmän muotissa, esimerkiksi elokuvat noudattavat "three act"-rakennetta (en tiedä, mikä tämä on suomeksi) ja videopeleissä on joku tietty "gameplay loop," jonka ympärille koko peli on rakennettu.

Nämä ns. muotit kehittyvät juuri sen takia, että ne ovat toimivaksi todettu tapa tehdä asioita. Kyse ei ole välttämättä mistään laiskuudesta tai luovuuden puutteesta vaan siitä, että ihmisaivot nyt sattuvat reagoimaan erityisen hyvin näihin tiettyihin kaavoihin ja näinollen päädymme niihin luonnostaan.

Jos tuon muotti-käsityksen vetää äärimmilleen, pelkästään se, että musiikkisi on tonaalista asettaa sen muottiin, koska se kulkee duuri-molli rajojen puitteissa.

En sano, etteikö jossakin kohtaa olisi perusteltua väittää, että "muottius" on mennyt liiallisuuksiin ja mitään riskejä ei oteta.


Joo, ihan hyvää pohdintaa sulla niin omasta tuotannostasi kuin tästä muoti asiastakin...

Mä lähinnä tarkoitin tuolla pop musiikin muotti ilmiöllä lähinnä sitä, että se piisin rakenne on aika usein ilmeisesti juurikin jotakin ABABB tyyliä... Mutta mitään tilastofaktaa mulla tästä ei ole, ja joku tässä taisikin jo kommentoida, että pop musiikkikin on nykyään monipuolisempaa?

Mutta lähinnä mä tarkoitan tuolla muottien rikkomisella juuri sitä, että olisi hyvä että piiseissä käytettäisiin erilaisia rakenteita: AAA, ABABB, BABAB, jne...

Ei tuo tietenkään mikään itseisarvo ole, mutta se jos kaikki kuulostaa samalta ei sekään ole hyvä... Tuossa opettavainen video:

Sir Mashalot: Mind-Blowing SIX Song Country Mashup


Voipi olla, mutta nykyään on varmaan aikamoinen kulttuurillinen paine "helppouden" ja virtaviivaisuuden suuntaan. En ole varma, miten hyvin monimutkaiset rakenteet istuvat kulttuuriin, jossa ihmiset scrollaavat somea katsoen about viiden sekunnin mittaisia videoita, ja uutisista luetaan pelkät otsikot.


Toki... Se varmaan riippuu ihan genrestä ja musiikkityylistä, että millaisia rakenteita pääasiassa käytetään...

Itse olen viime aikaisissa julkaisuissani käyttänyt juurikin esim. noita perusrakenteita:
- AAA
- ABABAB
- BABABA

Joskus piisit siis voivat koostua vain verseistä, joissa on jonkin verran toistoa, mutta kuitenkin niin ettei piisissä ole melodisesti varsinaista kertsiä...

Ja tuo mun piisi "Don't Let Him (Walk All Over You)" josta juuri julkaisin myös hitaan balladi version lähtee oikeastaan kitaraintrojen jälkeen lyhyestä kertsistä liikkeelle, jonka jälkeen seuraa aina paljon toistoa sisältävä versen tapainen osuus...


Näitä tällasia pieniä rakenteellisia juttuja voi hyvinkin harrastaa ilman että homma menee tarpeettoman monimutkaiseksi, mutta se tuo hieman vaihtelua piiseihin varsinkin jos ajattelee kokonaista albumi julkaisua...

Tuossa klassinen piisi joka lähtee tietyssä mielessä hyvinkin lyhyellä kertsillä liikkeelle:

The Crazy World of Arthur Brown - Fire


Tuo piisi on siis 1960-luvun lopulta, ja alle kolmeen minuuttiin on saatu mahdutettua varsin moniulotteinen piisi, joka ei ole pelkkää ABABB humppaa...

^ Vastaa Lainaa

Olof von Lothar
Olof von Lothar
8 viestiä

#28 kirjoitettu 28.08.2024 22:32 Muok:28.08.2024 22:37

Intro
Verse
Chorus
''B-osa''
Verse
Chorus
Outro

Noitten lukumäärä voi sitten vaihdella biisistä ja sovituksesta riippuen. Joskus aikoinaan yritin tarkoituksella tehdä mahdollisimman monimutkaisia biisejä, joissa oli tosi paljon erilaisia osia ja biisi saattoi kestää jopa 12 minuuttiakin. Nyt viime aikoina olen tehnyt biisejä lähinnä fiilispohjalta, eli siitä tulee sellainen kuin luontevalta tuntuu. Tosin kovin lyhyitä biisejä en voi tehdä, koska musatyyli on sen verran sinfonista, ettei sitä ehdi parissa minuutissa, kun pelkkä introkin voi kestää jo minuutin.

Viime aikoina olen mennyt aika pitkälti instrumentaalimeiningillä. En oikein osaa / voi laulaa, ja olen aika epävarma sanoittajankin taidoistani. Joskus aikoinaan kun soitin bändeissä, niin tuli tehtyä enempi sanoituksiakin. Nyt viime aikoina on ollut asennoituminen aika pitkälti kitarapainoitteista ikään kuin olosuhteiden pakosta. Olisihan se kiva soitella koskettimia ja rumpujakin, vaan kun ei rahkeet riitä, niin sillä sitä on mentävä mihin on mahdollisuus.

Yöbimbo muokkasi viestiä 22:33 28.08.2024

Yöbimbo muokkasi viestiä 22:36 28.08.2024

^ Vastaa Lainaa

Deviant2
Deviant2
39 viestiä

#29 kirjoitettu 29.08.2024 13:13 Muok:29.08.2024 13:13

Peruspoppibiisin rakennehan olis ABABC.
Mut sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä omien kohkaamisteni kanssa.

Deviant2 muokkasi viestiä 13:13 29.08.2024

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu