Kirjoittaja
|
Public domain?
|
geeli
3962 viestiä
|
#1 kirjoitettu 26.06.2024 13:04
Pitäisikö vanhat pelit (tai musiikki) vapauttaa tekijänoikeuksista kokonaan? Siten, että niitä pystyisi jakamaan ja muokkaamaan ilman rajoituksia?
Pelien osalta tilanne on sellainen, että vanhat pelit tai retropelit, tyyliin 20 vuotta vanhat, eivät tuota enää alkuperäisille tekijöilleen rahaa. On hieman epäselvää, kuka näistä peleistä voisi vielä rahallisesti hyötyä. Jotkut pelit, tunnetutkin, päätyvät "abandon wareksi" eli vapaasti levitettäviksi. Yksi tunnettu esimerkki on Silent Hill 2 PC:lle.
Tilanteesta hyötyvät yksittäiset pelikaupat. Käytettyjen retropelien hinnat ovat pilvissä. Olen nähnyt esim. alkuperäisen pleikkari ykköselle julkaistun Silent Hill:n myynnissä n. 120 € hintaan. Hinnat ovat nousseet vuosi vuodelta. Itse aloitin retropelien keräämisen ja aktiivisen pelaamisen n. vuoden 2017 paikkeilla, kun sain PS2-pelikonsolin hankittua itselleni.
Alkuperäiset laitteet eivät välttämättä myöskään pysy kunnossa vuotta tai kahta kauemmin. Tähän olisi ratkaisuna erilaiset eri konsolien emulaattorit, joita voi ajaa esim. Raspberry Pi:llä. Pelejä löytyy ladattavana tällä hetkellä ympäri nettiä. Jossain määrin on myös mahdollista "ripata" levyiltä ja pelikaseteilta pelejä emulaattoreilla pelattavaksi. Tämän tulisi olla mielestäni helpompaa kuin se nykyään on. Näin saataisiin vaalittua vanhoja ja hyviä pelejä.
Nintendo on tullut tunnetuksi tavastaan pitää sarvin ja hampain kiinni sen eri alustoilla julkaisemien pelien tekijänoikeuksista. Se on ajanut alas useita pelejä jakaneita sivustoja ja monet niistä ovat joutuneet lopettamaan toimintansa.
Voisiko vanhat pelit siis julistaa julkiseksi omaisuudeksi (public domain), tekijänoikeudettomiksi?
Peliyhtiöt voisivat tehdä bisnestä edelleen uusilla peleillä ja näillä "riimeikeillä"...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#2 kirjoitettu 26.06.2024 13:37
geeli kirjoitti:
Voisiko vanhat pelit siis julistaa julkiseksi omaisuudeksi (public domain), tekijänoikeudettomiksi?
Ei voisi koska tekijänoikeudet ovat lailla suojattuja ainakin kaikissa länsimaissa, joissa ei helpolla tehdä lainsäädäntöä rikkovia toimenpiteitä.
Ainoa toimiva ja nopea ratkaisu on se, että tekijänoikeuden haltija luopuu oikeuksistaan vapaaehtoisesti esim. alkamalla jakaa pelejään ilmaiseksi omalla saitillaan. Muuten joutuu odottamaan kymmeniä vuosia sitä että tekijänoikeudet vanhenevat. Nopeisiin lainsäädännön muutoksiinkaan en usko.
Ihan eri asia on sitten vielä se onko pelikonsoleissa ja ehkä peleissäkin patenteilla suojattuja ratkaisuja; niiden vanhenemisajoista minulla ei ole mitään käsitystä mutta luulisin että niiden kesto on luokkaa parikymmentä vuotta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#3 kirjoitettu 26.06.2024 15:46
Kuten sanottu, Nintendo pitää lujasti kiinni tekijänoikeuksistaan. Huhtikuussa 2017 se julkaisi mini-NES:n, jossa oli 30 sisäänrakennettua peliä. Pohjalla oli siis Nintendo Entertainment System, NES, tai tuttavallisesti "Nintendo".
Mini-konsoli oli siis HDMI:llä telkkariin liitettävä erillinen laite. Se oli, kuten olettaa saattaa, erittäin suosittu. Itse asiassa Nintendolla oli pieniä vaikeuksia vastata kysyntään. Nyt konsolia ei ole uutena saatavana ja käytettynä laite maksaa paljon.
Näitä mini-konsoleita on nähty muitakin. Itseltäkin löytyy PS1 Classic ja Mega Drive mini -konsolit. Myös Super Nintendosta on julkaistu mini-konsoli.
Videopelaaminen alana on sen kaltainen, että uusia pelejä tulee ja tekniikka kehittyy. Uusia laitteita julkaistaan. Vanhoissa peleissä on kuitenkin aina jotain jota josain muussa uudessakin pelissä ei välttämättä ole. Tullaan pelisuunnitteluun, jossa pelien tuntemuksesta on todella hyötyä tehtäessä uutta peliä.
Soisin, että useammin vapautettaisiin vanhan pelin oikeudet ja pelistä tulisi vapaasti levitettävä. id Software on aikoinaan jopa jakanut Quake:n lähdekoodin. Toki on sanottava, että pelkkä lähdekoodi sellaisenaan on niin vaikealukuista, että siitä ei juuri ole hyötyä suoraan. Pitää tietää muitakin pelin toimintaperiaatteita ja ymmärtää koodia.
Huolestuttavaa siis on mielestäni se, että laitetaan uutta peliä markkinoille, kun samaan aikaan pelejä niinsanotusti unohdetaan ja hylätään, vaikka niissä saattaisi olla hyviä pelaajille näkyviä ja merkittäviä ominaisuuksia.
Ollaan kaukana vielä siitä, että retropelaaja saisi rauhallisin mielin viritellä retro-emulaatiolla omistetun PC:n ja ladata sinne juuri ne pelit, joita haluaa. Koska niistä pitäisi jollekulle maksaa eikä kukaan tiedä miten homma parhaiten toimisi. Pelikaupat tietenkin hyötyvät siitä, että vanhoja laitteita ja pelejä ostetaan. Itse olisin valmis siirtymään emulaattoreihin. Mietin esim. yhtä peliä, jota kiinnostaisi pelata. Se on GameCube-peli ja se maksaa, jos yleensä on enää saatavilla, n. 90 €. Vaihtoehtona olisi ladata peli netistä, mikä taas on laitonta toimintaa.
Sanon vielä sen, että miksi ei tehtäisi helpommaksi oman pelikokoelman digitoimista? CD- ja DVD-levyillä olevat pelit saa tietokoneelle siirrettyä, mutta pelikasettien, kuten Mega Drive tai NES, tarvittaisiin jonkinlainen "rauta", eli laite, jolla pelit saisi siirrettyä digitaalisiksi. Miksei tällaista ole jo tuotu myyntiin Suomeenkin??
En tiedä saako muut mikseriläiset tästä mitään irti. Aika pitkäksi venyi tämä kommentti...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#4 kirjoitettu 04.07.2024 16:03
geeli kirjoitti:
En tiedä saako muut mikseriläiset tästä mitään irti. Aika pitkäksi venyi tämä kommentti...
Välittyy että lain kirjain on sinulle tärkeä.
Sanoisin, että tärkeää on muistaa myös se että lakien kirjaimet ja eri tahojen tulkinnat niistä saattavat poiketa toisistaan. Ja sen rinnalla on sitten erilaisten ihmisten käytännön valinnat jotka arjessa toteutuvat.
Pohjimmiltaan lait ovat eri ihmisten/ihmisjoukkojen keskinäisiä sopimuksia yhteisistä pelisäännöistä. Lakeja muutetaan sitä mukaa kun havaitaan siihen tarvetta. Joskus käytännön muutos tulee ennen lakimuutosta, joskus toisinpäin.
geeli kirjoitti:
Mietin esim. yhtä peliä, jota kiinnostaisi pelata. Se on GameCube-peli ja se maksaa, jos yleensä on enää saatavilla, n. 90 €. Vaihtoehtona olisi ladata peli netistä, mikä taas on laitonta toimintaa.
Nintendo (ja pelintekijäyritys, jos on eri kuin Nintendo) ei saa tuloja käytettyjen GCN-pelien myynnistä. Se 90 euroa ei siis menisi Nintendolle/pelintekijöille, kun ostat alkuperäisellä fyysisellä medialla olevan GCN-pelin käytettynä.
Moraalin osalta - ajatellen ensisijaisesti Nintendon todennäköisintä kantaa - menisi niin, että jos Nintendo tarjoaa tuota peliä jollakin nykyisin tukemistaan alustoista, niin sinun tulisi hankkia ko. pelin pelaamisoikeus ko. alustalle.
Jos taas kyseinen peli ei ole saatavilla Nintendolta millekään alustalle jota he nykyisin tukevat, olet joko ilman ko. peliä tai mielenkiintoisten henkilökohtaisten valintojen edessä. Kannattaa pohdiskella eri vaihtoehtojen haittoja ja hyötyjä eri tahojen näkökulmista - omasi mukaanlukien.
***
Muistettakoon myös, että valtaosassa tapauksissa pelin tekijä/julkaisijataho myy oman tulkintansa mukaan vain rajatun oikeuden pelata. Siitä näkökulmasta yhtäkään tekijänoikeussuojaa nauttivista kokoelmasi peleistä et omista - sinulla on vain tietyin ehdoin oikeus pelata niitä, vaikka levyt, kasetit tms. olisivat täysin sinun hallussasi.
Ylläolevan puitteissa retropelien kauppiaat myyvät vain mediaa joille pelit ovat tallennettu. Pelien tekijätaho (sekä oman tulkintansa että usein myös lain kirjaimen mukaan) pitää edelleen kaikki oikeudet ko. medialle tallennetun pelin käytön suhteen.
Lisäksi oletan - en siis tiedä varmasti, ja voin olla väärässä! - että jos sinulla on esimerkiksi Super Mario Bros NES-kasetti joka lakkaa toimimasta piirilevyn tms. komponenttien hajotessa luonnollisista fysikaalisista syistä, niin Nintendo yrityksenä ei kokisi olevansa sinulle velkaa ko. pelin lisenssiä millään nykyisellä alustallaan, vaikka olisitkin ko. pelin ostanut NESille ensiostajana.
Eri maissa/alueilla on erilaisia lakeja ja niiden tulkintoja sen suhteen saako käyttäjä kopioida alkuperäisen tallennusmedian kantaman datan. Yksi osatekijä siinä on se, onko se data suojattu jonkinlaisella salauksella, ja saako käyttäjä purkaa salauksen säilyttääkseen pelin pelaamiskelpoisena. Pelejä keräilevät ja arkistoivat yksityishenkilöt tekevät omat henkilökohtaiset valintansa tuossa asiassa.
***
Keskeisin kysymys lienee se, tuetko pelejä tehneitä/tekeviä ihmisiä ja yrityksiä sellaisilla tavoilla joita he olisivat sinulta pelaajana toivoneet, ajankohtaiset seikat huomioon ottaen.
Eli karkeasti sanottuna, jos:
1) hankit [tämänhetkisten lakien puitteissa kyseenalaisin keinoin] omaan käyttöösi jonkun vanhan pelin jota Nintendo ei syystä tai toisesta nykyisin myy millekään tukemistaan alustoista, ja
2) samaan aikaan tuet nykyistä Nintendoa ostamalla heidän nykyisiä tuotteita/palveluja,
...niin en usko että moraalin tasolla monikaan ihminen - edes Nintendon sisällä - pitäisi toimiasi haitallisina Nintendon nykyiselle liiketoiminnalle.
Joissain tapauksessa Nintendo saattaa joutua tavaramerkkilakien ja tekijänoikeuslakien puittessa puuttumaan toimintaan joka liittyy em. kohtaan 1, mutta silloin he eivät yleensä keskity käyttäjien/lataajien toimintaan vaan levittäjien.
Sen sijaan jos esimerkiksi perustaa sivuston jolla ilman Nintendon lupaa levittää ROM-tiedostoina pelejä joita Nintendo tällä hetkellä myy muodossa tai toisessa, niin tuskin saa puolelleen montaakaan laintulkintaa tai tukea moraalin näkökulmasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#5 kirjoitettu 04.07.2024 17:56
Tässähän saakin ihan pohdiskella.
"Abandonwaresta" sen verran, että joitakin pelejä ei tosiaan saa, oikeasti, ostettua enää mistään. Alkuperäistä tekijää tai julkaisijaa ei kiinnosta tuoda uudelleen peliä myyntiin (esim. Steam, GOG). Näitä tahoja ei siis "haittaa", jos joku lataa tai jakaa pelin jossain. Peli on tällöin hylätty ja "abandonwarea".
Laitanpa linkin yhteen sivustoon, joka jakaa vanhoja-/retro-pelejä:
https://www.myabandonw...
Osa peleistä on varustettu dollarin merkillä ja tämä tarkoittaa, että peli ei ole ladattavissa...
Ja...on totta, että isoimmat pelejä jakavat sivustot ovat vaarassa saada jonkinlaisia rangaistuksia...Tällöin kyseessä saattaa olla kymmeniä tuhansia ladattuja pelejä, jolloin äkkiä tuleekin mieleen ajatus rahallisesta hyötymisestä...ehkäpä.
Harvoin pelaajia tai yksittäisiä lataajia sakotetaan. Tosin, olen kuullut, että Suomessa liittymien tarjoajat saattavat kiinnostua "mädäntyneestä" verkkoa epäilyttävällä liikenteellä kuormittavasta internettiin liitetystä tietokoneesta. Voidaanpa jopa sulkea internetyhteys tämän takia tai huomauttaa asiakasta...että jotain on tekeillä siellä...
Tämä taitaa olla sellaista harmaata aluetta. Liian merkityksetöntä, että siihen kannattaisi todella puuttua. Pohdinnan arvoista se on silti...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#6 kirjoitettu 06.07.2024 09:02 Muok:06.07.2024 09:03
geeli kirjoitti:
Tässähän saakin ihan pohdiskella.
"Abandonwaresta" sen verran, että joitakin pelejä ei tosiaan saa, oikeasti, ostettua enää mistään. Alkuperäistä tekijää tai julkaisijaa ei kiinnosta tuoda uudelleen peliä myyntiin (esim. Steam, GOG). Näitä tahoja ei siis "haittaa", jos joku lataa tai jakaa pelin jossain. Peli on tällöin hylätty ja "abandonwarea".
Laitanpa linkin yhteen sivustoon, joka jakaa vanhoja-/retro-pelejä:
https://www.myabandonw...
Osa peleistä on varustettu dollarin merkillä ja tämä tarkoittaa, että peli ei ole ladattavissa...
Ja...on totta, että isoimmat pelejä jakavat sivustot ovat vaarassa saada jonkinlaisia rangaistuksia...Tällöin kyseessä saattaa olla kymmeniä tuhansia ladattuja pelejä, jolloin äkkiä tuleekin mieleen ajatus rahallisesta hyötymisestä...ehkäpä.
Harvoin pelaajia tai yksittäisiä lataajia sakotetaan. Tosin, olen kuullut, että Suomessa liittymien tarjoajat saattavat kiinnostua "mädäntyneestä" verkkoa epäilyttävällä liikenteellä kuormittavasta internettiin liitetystä tietokoneesta. Voidaanpa jopa sulkea internetyhteys tämän takia tai huomauttaa asiakasta...että jotain on tekeillä siellä...
Tämä taitaa olla sellaista harmaata aluetta. Liian merkityksetöntä, että siihen kannattaisi todella puuttua. Pohdinnan arvoista se on silti...
Eikös peliyhtiöillä toiminnan tavoitteena ole nimenomaan se, että vanhat pelit kuolevat ja ostajat ostavat uusia pelejä jolloin raha sujahtaa pelejä kehittäneen yhtiön kassaan eikä muualle? Se, että ihmiset alkavat uuden pelin ostamisen sijaan ladata vanhoja pelejä jostain enemmän tai vähemmän hämäräperäisestä lähteestä sotii aika vahvasti tuota tavoitetta vastaan sillä pelin kehittäjälle ei mene noista latauksista taalaakaan.
Moinen toiminta haittaa ihan varmasti peliyhtiöitä ja on vain ajan kysymys kun oikeudettomasti pelejä jakava serveri kaadetaan ja lataussivuston ylläpitäjä istuu raastuvassa merkittävä korvausvaade niskassaan vaikka hän ei olisi hyötynytkään ilmaiseksi jakamistaan peleistä mitään. Ei ole kovin todennäköistä, että yksittäisiä lataajia alettaisiin aktiivisesti jahdata koska saavutettu hyöty olisi kovin olematon kustannuksiin nähden, mutta kyllä latauksissakin piilee vaaramomentti jos on maksanut latauksista omana itsenään ja omalla luottokortillaan.
Jos tilannetta vertaa vaikkapa uuteen autoon, niin sellaisen myymisessä ei ole ongelmaa koska täysi omistusoikeus on aina ostajalla. Monen softan osalta tilanne on täysin erilainen kuten Katai kirjoitti: niissä omistusoikeus jää myyjälle ja ostajalla on ainoastaan softan käyttöoikeus. Ja sitten leikkaus takaisin autoihin: ei auton käyttäjäkään saa myydä hallussaan olevaa leasing-autoa koska hänellä on siihen ainoastaan käyttö- vaan ei omistusoikeutta.
Musiikkisoftissa on muutaman toimijan kohdalla mahdollisuus vaihtaa käyttäjää siten, että ensin poistetaan ohjelman alkuperäinen asennus jonka jälkeen uusi asennus tehdään toiseen koneeseen alkuperäisillä tunnuksilla. Ainakin yksi toimija sallii softansa uudelleenlatauksia muutaman taalan latausmaksua vastaan. Softatalon käytöstä poistamia ohjelmia tämä ei tietystikään koske. En osaa sanoa onko koneelle ladattavien pelien kohdalla vastaavia käytäntöjä. Veikkaan, että ne on tehty nimenomaan piratismin torjumiseksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#7 kirjoitettu 06.07.2024 20:02
Käytettyjen pelien myymisestä....
Pelistä saa aika vähän rahaa, jos sen myy käytettynä. Käytettyjen pelien myymisestä hyötyvät eniten pelikaupat. Samaa voidaan sanoa keräilijöiden ja retropelaajien suosimista "klassikoista". Joskus käytetyn pelin hinta on korkea. Se voi johtua siitä, että peli on arvostettu tai että siitä on tehty alunperin pienempi painos, tai sitä on myyty vähemmän eli siitä on liikkeellä vain vähän kopioita.
Itse uusien pelien tekijät eivät saa rahaa enää siis käytetyistä peleistä.
Ymmärrän tämän ajatuksen, että "et todella omista peliä" täysin...
Sitten voidaan miettiä sitäkin, että jos tekee muokkauksia pelin lähdekoodiin. Omistaako esimerkiksi alkuperäisen lähdekoodin pohjalta luodun pelin tekijänoikeudet? Tähän on tietenkin jokin lain pykäläkin olemassa, mutta saa kai sitä jonkinlaista pohdiskelua tästäkin itsessään tehdä. Että miten asia on...
Kerron myös, että pelikonsolit myydään yleensä tappiolla. Sen takia pelikonsolin saa halvemmalla kuin vastaavan tehoisen PC:n. Voitot tehdään sitten softaa/ohjelmistoa/pelejä myymällä itse laitteelle.
Kyllä intiaanitkin itse asiassa omistivat Amerikan.
Heh heh.
Nykyään on myös yleistä, että kaupataan kuukausimaksulla lupa pelata pelejä. Diiliin kuuluu ne tietyt kuukausittain vaihtuvat pelit.
Voidaan myös keskustella digitaalisten ja fyysisten julkaisujen eroista. Itse tykkään jonkinasteisena keräilijänä ostaa pelit fyysisinä kopioina.
Loppuun heitän vielä pohdinnaksi: Kuka omistaa teknologian? Onko se laitteiden valmistajat tai myyjät vaiko kenties harrastelijat?
Kovin on jo 90-luvulta asti painotettu pelaamista sen sijaan, että tekniikan harrastajat rakentelisivat itse elektroniikkaa tai harrastaisivat ohjelmointia. Itseä kiehtoo paljon pelaamisessa tekniikka ja tykkään myös itse koodata ja vaikka tarttua kolviinkin jossakin harrasteprojektissa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#8 kirjoitettu 06.07.2024 20:07
Peleissä ja pelaamisessa liikkuu tätä nykyä suuret määrät rahaa. Isoimpien pelien rinnalla viihtyy kuitenkin myös omalta osaltaan mielenkiintoiset itsenäisten eli indie-devaajien kehittämät pienemmät pelit. Näitä pelejä ei löydä välttämättä isojen ketjujen kauppapaikoilta. Ne löytää juuri pienemmistä peliliikkeistä sekä internetissä toimivista digitaalisten pelien verkkokaupoista.
Sieltä olen löytänyt mielenkiintoisia peljejä kuten esim. Super Meat Boy tai Black 88.
PC:n lisäksi nykyään myös PS4 ja Nintendo Switch saavat nauttia laajasta independent-julkaisijoiden pelitarjonnasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#9 kirjoitettu 07.07.2024 07:41
geeli kirjoitti:
Loppuun heitän vielä pohdinnaksi: Kuka omistaa teknologian? Onko se laitteiden valmistajat tai myyjät vaiko kenties harrastelijat?
Kovin on jo 90-luvulta asti painotettu pelaamista sen sijaan, että tekniikan harrastajat rakentelisivat itse elektroniikkaa tai harrastaisivat ohjelmointia. Itseä kiehtoo paljon pelaamisessa tekniikka ja tykkään myös itse koodata ja vaikka tarttua kolviinkin jossakin harrasteprojektissa...
Normaalitapauksissa kaikki merkittävät uudet, teknologiaan liittyvät kehitystyön tulokset (mm. rauta- ja softaratkaisut) patentoidaan jolloin ne ovat ainoastaan patentin haltijan käytössä. Patentin haltija voi myöntää halutessaan (huom.) sopimusperusteisesti patenttien käyttöoikeudet niitä haluavalle maksua vastaan. Mm. Nokialle kertyi valtavasti tuloja (kuin myös joitakin oikeusjuttuja) kun se alkoi tehdä sopimuksia omista puhelimiin liittyneistä patentoiduista ratkaisuistaan.
Patentoijat ovat useinmiten yrityksiä, mutta myös yksityiset keksijät patentoivat keksintöjään. Jos patenttisuojaa ei olisi, se johtaisi siihen että suuri osa kehitystyöstä jäisi tekemättä. Yksikään firma ei halua maksaa kehitystyön kuluja jos tulokset ovat saman tien kilpailijan käytettävissä. Tästä syystä mm. osaa läkkeistä ei tuota/myy kuin se firma jonka patentoidusta tuotteesta on kysymys. Käytännössä käy useinmiten niin, että patentoidun lääkkeen hinta laskee merkittävästi heti kun sen patenttisuoja päättyy. Jos kyse on laajalti menestyneestä valmisteesta niin isonkin pörssiyhtiön arvo saattaa laskea kun yksikin sen merkittävistä tulolähteistä avautuu kilpailulle. Tavaramerkkien suojauksella on samanlainen tavoite kuin patenteilla eli se suojaa vaikkapa tietyn tuotenimikkeen käytön ao. nimikkeen vakiintuneelle, rekisteröidylle käyttäjälle.
Yksittäisillä asianharrastajilla on tietysti mahdollisuus tehdä kaikenlaista omaakin kuten mm. omien softien kehitystyötä. Eikös Firefoxkin ole tuollaisen yhteisötoiminnan tulosta? Tuossakin pitää tietysti muistaa se, ettei muiden suojaamien valmisteiden osiakaan ole oikeutta käyttää puhumattakaan siitä, että ryhtyisi modifioimaan olemassa olevaa suojattua ohjelmistoa ilman lupaa.
Joskus "yhteisen hyvän" paine on niin kova, että jotkut patentoidut tuotteet saatetaan laajaan käyttöön hyvinkin nopeasti; näin kävi mm. Covid-rokotteiden kanssa. Minun on kuitenkin erittäin vaikeaa nähdä että vastaavaa painetta syntyisi viihdekäyttöön keskittyvällä pelialalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#10 kirjoitettu 10.07.2024 13:00
Softapuolella saatetaan jokin ohjelmisto julkaista "open sourcena". Tällöin käyttö on ilmaista ja koodi on kaikkien saatavilla. Tämän vastakohta on esim. Microsoftin harjoittama suljettu ohjelmisto, josta annetaan mahd. vähän tietoa vaikkapa kilpailijoille.
Avoimia ohjelmistoja ovat mm. Linux, versionhallintaan käytettävä Git ja vaikkapa web-sivustojen tuottamiseen käytettävä "framework": WordPress.
Tilasin vähän aikaa sitten kirjan aihepiiristä. Sen nimi on "Kapinakoodi".
En tiedä hirveän paljon ohjelmistojen myymisestä tai siitä itse bisneksestä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|