Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Aloitin tekemään musiikkia, hiphoppia, vuonna 2001 ja vuoden alussa, taisi olla tammikuu. Tiedän, olen dinosaurus. Tuohon aikaan hiphop-biitit tehtiin lähes poikkeuksetta sämplerillä. Jos oli rahaa laittaa harrastukseen, niin vinyylisoitin ja Akai MPC piti ostaa. Mä tein itte tietokoneella ja softalla biittejä. Sekin riitti pääsemään alkuun ja samplepohjaista voi hyvin tehdä myös softalla ja tietokoneella raudan sijaan.
Hyviä tuottajia tuolta aikakaudelta olivat mm. DJ Premier ja kotimainen Flegmaatikkojen tuottaja Tiedemies.
Biittien tekemiseen on kuitenkin ollut toinenkin tapa. Tämä on siis se, että soitetaan jotain syntetisaattorilla ja heitetään sen päälle sitten sopiva, asiaankuuluva, rumpukomppi. Tässä tavassa tuottaa biittejä myös vältetään mahdolliset komplikaatiot tekijänoikeudellisten asioiden kanssa.
Mä tykkään tuottaa biittejä hieman molemmilla tavoilla. Asia ei välttämättä ihan aukea, jos ei kokemusta hiphop-biittien tuottamisesta ole. Kivaa hommaa se on. Varsinkin kun on vihkiytynyt aihepiiriin isolla antaumuksella.
Miten sinä tuotat biittisi? Teetkö syna- vai samplepohjaista?
En oo koskaan varsinaisesti vääntänyt hiphop-juttuja, mitä nyt pelleillyt sämpylöiden kanssa - joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla oli sellainen kausi, ett rippailin oikein urakalla makeita siivuja levyiltä ja rakentelin niistä vähän kaikenlaista - mitään noista ei tietenkään voinut ees ajatella julkaisevansa koska tekijänoikeudet. Kipinä tuli varmaankin DJ Shadow'n "Endtroducing..."-lätystä, joka iski silloin ilmestyessään tajuttoman kovaa. Sittemmin olen rakennellut omia sämplejä kaikenlaisesta matskusta mitä on tullut omien bändien kanssa nauhoiteltua vuosien varrella, mut niis ei tietenkään ole sitä samaa vibaa kuin vaik vanhoilta jazz- tai progelevyiltä pöllityissä pätkissä.
Postrock-hommeleiden iskettyä tajuntaan joskus 2007/2008 tienoilla olen alkanut kikkailla noiden sämpylöiden kanssa niin, että stretchaan niitä tajuttoman pitkiksi - silleen saa luotua kaikenlaisia hauskoja ambient-äänikudelmia; niitä kun pätkii ja pilkkoo, voi duunailla vaik mitä.
Itse taidan olla hiphopin ja drum&bassin suhteen aika old school - diggaan enemmän sämple-pohjaisesta menosta kuin synapulputuksista (triphop jutut tietty ovat sit asia erikseen); varsinkaan nykyjunkkaa ei oikein jaksa, oo jaksanut enää vuosiin, kun se kuulostaa vain breakbeat-rytmien varaan duunatulta EDM:ltä, ja itse tykästyin genreen joskus '95/'96, kun Amen-breikki ja atmosfäärisynat olivat se juttu - Looking Good / Good Looking -labelin kama eritoten! Hiphopin suhteen olen kans vähän niuho - todella vähän tulee kuunneltua mitään mikä on julkaistu 90-luvun jälkeen
Aikaisemmin minä tein hip hop beatteja sample pohjaisesti,mutta oon projektin täältä poistanut.Acid pro:lla tein siis.Nykyään oon sitä mieltä että sample pohjainen biitti on huono juttu juuri noiden tekijäoikeus syiden vuoksi,mutta syna pohjaista suosittelen aloittelijoilla vasta sitten kun biisin tekoa on ensin harjoteltu.
Soittelen syntikoilla ja kitaralla sekalaisia juttuja. Joskus käytän koskettimien valmiita rumpu-taustoja, joskus väsään abletonilla omat biitit. Joskus harvoin soitan sähkörummuilla biitin.. mielestäni tässä ei ole oikeaa tai väärää.. on vain tapa ja mieltymys tehdä juttuja..