Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Äänittämiseen vinkkejä!

AnttiJ
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#1 kirjoitettu 09.12.2023 08:09

Olen itse ajatellut lähinnä vokaalien osalta (muutahan en oikeastaan äänitäkään) niin, että otan varman päälle ja pysyn DAWn mittariston vihreällä alueella koska koko äänityksen tasoa tai yksittäisiä nuotteja pystyy nostamaan jälkikäteen mm. Melodynellä jos tarvis vaatii. Muutama keltainen piikki ei haittaa mitään, koska niitä pystyy säätämään tarvittaessa alaspäin. Pahasti punaiselle ja ruvelle vedettyä raitaa ei enää pysty korjaamaan Melodynelläkään. Sisäänmenopurkissani ei ole minkäänlaista mittaristoa vaan ainoastaan sisäänmenovolymen säätö jonka tason näkee DAWista.

Yleensähän vihreä väri kai tarkoittaa sitä, että liikutaan turvallisella alueella. Kai se tässäkin tarkoittaa samaa?

^ Vastaa Lainaa

Begemot
Begemot 
271 viestiä

#2 kirjoitettu 09.12.2023 08:44

Näitä juttuja olen pohtinut itsekin viime aikoina.

Sen olen huomannut, että jos äänittää liian lujalla, niin se poimii myös paljon "ylimääräistä" ääntä (varsinkin jos äänityspaikka ei ole erityisen äänieristetty). Ja tämä ylimääräinen ääni aiheuttaa miksatessa haasteita.

Vokaaleja olen äänittänyt viime aikoina hyvinkin pienellä volalla ja sitten nostanut voluumia raidalla. Mutta vaistomaisesti sanoisin, perustuen myös akkareiden äänitykseen, niin sekä mikin etäisyydessä ja äänitysvoluumissa on omat sweetspottinsa. Ja varmaan sekin, että mitä äänittää ja mihin tarkoitukseen. Joskus pelittää että huone kuuluu.

Mitä olen ymmärtänyt (tai siis nähnyt youtubevideoista), niin harva pyrkii tianteeseen, että koko raidan leveys olisi visuaalisesti täynnä. Toisaalta nykyohjelmilstoilla on kai aika mahdotonta saada raidat ihan ruvelle tai piikkaamaan.

Mutta tämä aihe kiinnostaa kovasti tällä hetkellä. Olisko linjoilla kokeneempia äänittäjiä?

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä

#3 kirjoitettu 09.12.2023 09:33 Muok:09.12.2023 09:37

Melkoinen aihe…mut ainakin seuraavat tekijät on harrastelijan realiteetit:
-halvat interfacet antaa vaihtelevan tasoista phantomia
-jotkut myös kohisee
-huoneesta ei ole juuri hyötyä soundille

Dynaaminen mikrofoni on perusteltu väline melkein aina. Ihan se oma halppis laulumikki siis. Vähemmän ongelmia, eikä oikeastaan mitään sellaisia soundipuutteita, mitä ei saisi eqlla säädettyä. Ihan oikeesti, ne isot konkat on meillä kaikilla vaan siks et me haluttiin ostaa sen näköinen mikki.

SM58 ja 57 on jo tosi hyviä, mut tykkää matalasta impedanssista, ja sen takia voi jäädä vähän naruksi soundi nykyaikaisella äänikortin etarilla. Joka tapauksessa, testaa piruuttaan sitä halpis livemikkiä kaikkiin tehtäviin. Joku akustinen kitara voi toimia konkalla paremmin, mut sen dynkyn kanssa pulaamalla voi oppia siitäkin paljon.

Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.

Clapton kuulostaa Landolalla paremmalta kuin minä yhtän millään. Sama periaate toimii äänittämisessä - mikään ei ole kamoista kiinni jos ne on teknisesti yhteensopivia ja ehjiä.

Snacke korjasi pari yoda - sanajörjestystä viestiä 09:36 09.12.2023

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä

#4 kirjoitettu 09.12.2023 10:11 Muok:09.12.2023 10:16

IT kirjoitti:
Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...


-6 varmaan just jees. Ja kuten sanoin, ei ole kamoista laatu kiinni jos ehjiä ja tekniset seikat otettu huomioon (siis et impedanssit, mikin sijainti, koirat ei hauku taustalla jne).

Snacke muokkasi viestiä 10:13 09.12.2023

Ja siis sillee ettei se -6 ylity.

Snacke muokkasi viestiä 10:15 09.12.2023

Ihmettelen miksei se input vola ole automaattinen, en näe mitään estettä sellaiselle. Taas jäis ihmisen tekemiä virheitä tekemättä.

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#5 kirjoitettu 09.12.2023 10:15 Muok:09.12.2023 10:15

IT kirjoitti:
Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...


Katselin netistä mitä tasoja suositellaan. Vaihteluväli vokaaleissa oli suunnilleen n. -10dB (piikki) ... -24dB; keskiarvo oli suunnilleen -18 dB.

Tiedä sitten onko asia noin vai ei, mutta eiköhän tuo vihreään alueeseen viittaa.

Sen mitä olen itse omia WAV-raitojani katsellut, niin huonompaa jälkeä tulee silloin jos olen huutanut raidan täyteen kuin silloin kun äänen kuvan reunoilla on selvästi tilaa.

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä

#6 kirjoitettu 09.12.2023 10:21

AnttiJ kirjoitti:
IT kirjoitti:
Snacke kirjoitti:


Nähdäkseni, jos tekniset asiat on kunnossa, ei ole syytä vetää signaalia ”lujalla sisään” jos käytössä halpis etari. Ei oikein muutenkaan, mut ne on sit korkinhaisteluforumin asioita. Sen verran et siellä dawissa jotain reilusti näkyy mut ei mene ruvelle. Saa sitä sit säädettyä. Jos tosi matalalla tasolla ni saa suhteessa enemmän halpisetarin kohinaa (tai kalliin). Jos liian lujaa ni tulee artefakteja tai mitä onkin.


Eli jos oikein tulkitsen sua, niin tollanen -6 dB taso äänittäessä ei ole yhtään pöllömpi? Ja että ei muutenkaan kannata yrittää saada sitä tasoa lähemmäs 0 dB, joka olisi sitten liian "lujalla sisään"?

Sen verran tuosta Focusriten Scarlett Solosta on mainittava, että vaikka se onkin "halpis etari", niin itse en ole huomannut sen kanssa mitenkään häiritsevää kohinaa...


Katselin netistä mitä tasoja suositellaan. Vaihteluväli vokaaleissa oli suunnilleen n. -10dB (piikki) ... -24dB; keskiarvo oli suunnilleen -18 dB.

Tiedä sitten onko asia noin vai ei, mutta eiköhän tuo vihreään alueeseen viittaa.

Sen mitä olen itse omia WAV-raitojani katsellut, niin huonompaa jälkeä tulee silloin jos olen huutanut raidan täyteen kuin silloin kun äänen kuvan reunoilla on selvästi tilaa.


Just noin. Käytännössä tarkoittaa kotivehkeillä asetusta ”varovasti mut nii et jotai kuuluu” koska ne pajatsovalot yhdistettynä järkyttäviin potikoihin (oleellinen käyttöalue on suht kapea ja jommassa kummassa päässä sitä hiton nuppia) aiheuttaa se et pakko vaan vetää tosi alas tasot. Mulla saffire pro 14 kotona, saffire 6 usb mökillä ja sit tascamia muuten. Sama meno kaikissa.

^ Vastaa Lainaa

Snacke
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä

#7 kirjoitettu 09.12.2023 11:17

IT kirjoitti:
korvaan hyvältä kuulostanut


Tämä on toki hieno ohje noin yleisellä tasolla muutenkin

^ Vastaa Lainaa

SampoM
SampoM
Samo
1197 viestiä

#8 kirjoitettu 09.12.2023 11:49 Muok:09.12.2023 12:01

Sellaista tiedustelen, että kun viette vaikka Mikseriin tiedoston, niin missä muodossa sen viette, MP3, WAV vai AIFF tai joku muu? Millä laatu muuttuu vähiten, kun se on Mikserissä?

Mikserihän ymmärtääkseni muuntaa sen omaan mp3-muotoon. Eli kyse on siitä, kuinka hyvin se tapahtuu ja mistä tiedostomuodosta parhaiten. Vai olenko ymmärtänyt asian täysin väärin, sekin on mahdollista.

^ Vastaa Lainaa

SampoM
SampoM
Samo
1197 viestiä

#9 kirjoitettu 09.12.2023 12:57

Ahaa, tähän olisi hyvä saada varmennus joltakin "talon" hemmolta. Muistelen, että tästä olisi ollut puhetta joskus kauan sitten, mutta en sitä, miten tuo oli.

^ Vastaa Lainaa

SampoM
SampoM
Samo
1197 viestiä

#10 kirjoitettu 09.12.2023 13:28 Muok:09.12.2023 16:37

...Mutta, kun jostakin biisistä painaa "lataa mp3-tiedosto", niin sieltä tulee mp3. Ei se sitä varmaan wavista tai Aiffista tee..?

...No kappas, samaa laitettiin. Mä olin jo liikenteessä enkä lukenut viestiäsi.

^ Vastaa Lainaa

bze
bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 09.12.2023 16:34 Muok:09.12.2023 16:54

IT kirjoitti:
SampoM kirjoitti:


...Mutta, kun jostakin biisistä painaa "lataa mp3-tiedosto", niin sieltä tulee mp3. Ei se sitä varmaan wavista tai Aiffista tee..?


Joo, tätäkin mahdollisuutta pohdin tuossa edellisessä viestissä... Eli ehkäpä siellä jonkinlaista prosessointia ja konversiota tapahtuu, mutta minkä laatuista ja laajuista?

Avasin tästä suoraan oman lankansa tuonne Mikseri osioon, ja tein kyselyn ylläpidolle... Toivottavasti saataisiin jokin vastaus tähän probleemaan?


Voit itse todeta mitä tapahtuu kun uploadaat äänitiedoston (wav) ja sitten lataat mp3:n ja tutkit ominaisuuksia. Välissä voi todeta tapahtuvan 320 kbps CBR (tasainen bitrate) MP3-pakkauksen 32-bittisenä joka on ns. alan standardi. MP3-pakkaus ei ole toki häviötön, mutta pakkauksessa ei tapahdu sellaisia muutoksia joita tavan henkilön korvalla, keskimääräisellä äänentoistolla ja normaalissa kuuntelutilanteessa olisi mahdollista huomata. En tosin hahmota mikä tässä on tarkalleen ongelma, mitään prosessointia pakkauksen lisäksi ei tapahdu ja sen voi itse todentaa. Äänitiedostosta voi myös lukea että käytössä on Lavc57.10 eli avoimen lähdekoodin encoder-kirjasto jossa MP3-pakkaukseen sovelletaan näennäisen standardia LAME-enkooderia. -> https://en.wikipedia.o...

En vastaa Mikseri.netin tekniikasta/arkkitehtuurista (eikä veezay) mutta odotellaan tarkentavia vastauksia siltä puolelta, joskin voisin veikata että vastaus on sama koskien tiedostojen käsittelyä latausvaiheessa.

Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, oikeiden tasojen löytäminen on käytännössä todella helppoa, mutta monimutkaista selittää ja aiheeseen on helppo kompastella, ehkä juurikin sen yksinkertaisuuden takia. Käytännössä tämä on juurikin sweet spottien etsimistä sieltä missä itse musikaalinen sisältö on parhaimmillaan, joskus on parempi äänittää hiljaisella, joskus kovempaa ja säröllä mutta milloin, missä ja miten?

Psykologisesti katsoen kovempaa tuleva ääni on aina vaikuttavampi kuin hiljainen ääni, ja tämä korostuu erityisesti kuuntelijalle (tai äänien tuottajalle) miellyttävien äänien kohdalla jolloin hinku laittaa kitarat tai laulu kovemmalle on suorastaan luonnollisen tuntuinen vaikka tästä ei olisi esim. kappaleen miksaukselle tai tasapainolle mitään hyötyä. Välillä tätä tulee myös tehtyä tiedostamattaan miksatessa ja äänittäessä korvien väsyessä. Tämä efekti kannattaa tiedostaa ja muistaa että hiljaisuudesta helpompi siirtyä kovempaan, KOVAA ja TÄYSILLÄ äänitetylle materiaalille usein tapahtuu harmonisoitumista, saturaatioita, clippausta (tai pahimmassa tapauksessa digitaalista säröytymistä tai täysi yliajo) ja muita asioita, jotka ovat usein myös toivottavia mutta masterissa tai bussissa/groupissa lähinnä haitallisia.

Tämä ilmiö ei korostu yhtä paljon täysin digitaalisessa ympäristössä missä headroom on käytännössä loputon mutta tasot pitää silti kontrolloida siten, että määrittää hiljaisimman tason mitä vasten kasaa muun materiaalin, tuo paljon puhuttu -6 db on käytännöllinen raja-arvo mutta ei pakollisuus. Plugarien sisäiset säröt ja gain staging on vielä asia erikseen mutta siinäkin voi ohjenuorana pyrkiä välttämään tarpeetonta säröytymistä. Graafisiin esityksiin ääniaalloista ei myöskään kannata luottaa kuin suuntaa-antavana osviittana, usein toki näyttävät kaiken tarpeellisen mutta esimerkiksi todellisten transienttien, dynamiikan ja piikkien muodostuminen voi olla hyvinkin kaoottista eikä aina havaittavissa graafisesti. Myöskään mittarien värit eivät aina korreloi sitä mitä todellisuudessa tapahtuu, tätä jumppaa pääsee harrastamaan erityisesti kun hyppii eri linjavoimakkuuksien sekä analogisen ja digitaalisen välillä.

Äänitettäessä (kokonaisuutta) siis ei ole hyödyllistä ottaa materiaalia sisään säröllä koska tämä ei jätä liikkumavaraa ja muuttaa harmonioita ja muuta karaktääriä kuten todettu. Yksittäiset raidat voi säröttää ja ns ottaa sisään kuumana ja äänisuunnittelussa toki enemmän kuin paikoillaan käyttää erilaisia säröjä aina etuasteista lähtien, mutta kappaletta koostettaessa tulisi pysyä reilusti "nollan alapuolella" ja kuunnella esim limitterillä tai kompressorilla miltä kokonaisuus kuulostaa "kovempaa" soitettuna. Tehokeinona voi toki kaiken laittaa särölle mutta tämä on oma operaationsa ja työskentelytapansa mikä ei sovi kaikkiin tyyleihin.

Mitä itse kitarajuttuja äänittänyt niin (akustoidussa tilassa) yhteensä kolme mikkiä, laululle ja kitaralle omat ja yksi konkka äänittämään molempia, nämä kaikki 'tarpeeksi' kovalla (tämä voi olla melkein mitä vaan mutta yleensä jotain -8 - -3db) sisään tiskistä siten että etuasteet toimivat vain kevyenä buusterina, masterissa vain kevyt limitteri estämässä mahdolliset äänenvoimakkuuden odottamattomat piikit, ei eq-säätöjä tai muuta väritystä jotta itse äänitys olisi mahdollisimman selkeä, eheä ja työstettävissä. Tästä asetelmasta jokainen jokainen kanava otetaan koneelle tiskin busseja pitkin 'tarpeeksi' kovaa ja DAWissa tehdään lopulta tasojen siistiminen, eq, kompressio ja miksaus sekä yhteen liimaaminen.

bze muokkasi viestiä 16:54 09.12.2023

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu