Kirjoittaja
|
Genren valinta biisien teossa
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#1 kirjoitettu 01.12.2023 17:16
Monesti kun aloitan uuden projektin, en edes tiedä mihin genreen tuleva biisi sijoittuu. Toisinaan taas esim. Metalli biisiä tehdessä sen tietää jo heti. Sitten on taas projekteja, joissa valitsen jo etukäteen, että teen biisin tietystä genrestä. Minusta on hauska vaihtaa genreä. En edes monesti pidä mitenkään erityisesti jostain tyylisuunnasta, mutta sitä on hauska tehdä. Ristiriitaista ehkä vähän. Ihan mielenkiinnosta olisi kiva lukea muiden mietteitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#2 kirjoitettu 01.12.2023 18:28
En minäkään pidä itseäni todellakaan genretietoisena. On vaan hauska kokeilla eri tyylejä. Vanhan liiton kasari heavy on minun sydämen vienyt aikoinaan. Mutta sehän ei ole kaukana iskelmästä. Soundit ja soitto- ja laulutapa vaan eri. Useasti biisirakenne aika lähellä toisiaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#3 kirjoitettu 01.12.2023 19:03
1982 kuulin Iron Maidenin biisin Invaders ja sen jälkeen 10v Ric Bay ei ollut enää se sama nassikka. Se oli menoa. Edelleen Maidenin kasari tuotantoa kuuntelen koko ajan. Bändi meni pilalle mun mielestä, kun se Jani Körssi tuli kuvioihin. Siitä häipyi se tyyli, mihin alkuun ihastuin. Kaikki nuo mainitsemasi bändit kuuluvat kyllä eliittiin. U.D.O. n levyt Time Bomb ja Faceless World, joissa soittaa Mathias Dieth sooloja. Jokainen biisi saa kylmät väreet.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#4 kirjoitettu 01.12.2023 19:45
Lähti vähän laukalle aiheesta, mutta väliäkö tuolla Live After Death on loistava live levy. Bändi parhaassa vedossa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#5 kirjoitettu 01.12.2023 20:35
ricbay kirjoitti:
1982 kuulin Iron Maidenin biisin Invaders ja sen jälkeen 10v Ric Bay ei ollut enää se sama nassikka. Se oli menoa. Edelleen Maidenin kasari tuotantoa kuuntelen koko ajan. Bändi meni pilalle mun mielestä, kun se Jani Körssi tuli kuvioihin. Siitä häipyi se tyyli, mihin alkuun ihastuin.
Maiden meni pilalle kun Steve Harrisilta loppui hyvät biisit, mikä toki ajallisesti osuu juurikin kitaristivaihdokseen Smith-Gers. Toki kun kirjoittaa melkein kaikki biisinsä saman sointukulun E-C-D ympärille, niin tämä tapahtuu aika väistämättä. Vuoden 2000 albumilla 'Brave New World' Steve tosin keksi toisen sointukulun E-C-G-D, minkä pohjalta syntyi se yksi (viimeinen) ihan jees levykäinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#6 kirjoitettu 01.12.2023 20:37
Niin se Rock käsite on kyllä todella laaja nykyään. Kyllä itse kuuntelen paljon erilaista musaa. 70 luvun musassa on parasta kuivat rumpusoundit ja basso. Miltei jokaisesta genrestä löytyy jotain hyvää. Abba soi meillä kotona todella paljon,kun olin kersa. Tykkään edelleen Abban biiseistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#7 kirjoitettu 01.12.2023 21:37
art074 kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
1982 kuulin Iron Maidenin biisin Invaders ja sen jälkeen 10v Ric Bay ei ollut enää se sama nassikka. Se oli menoa. Edelleen Maidenin kasari tuotantoa kuuntelen koko ajan. Bändi meni pilalle mun mielestä, kun se Jani Körssi tuli kuvioihin. Siitä häipyi se tyyli, mihin alkuun ihastuin.
Maiden meni pilalle kun Steve Harrisilta loppui hyvät biisit, mikä toki ajallisesti osuu juurikin kitaristivaihdokseen Smith-Gers. Toki kun kirjoittaa melkein kaikki biisinsä saman sointukulun E-C-D ympärille, niin tämä tapahtuu aika väistämättä. Vuoden 2000 albumilla 'Brave New World' Steve tosin keksi toisen sointukulun E-C-G-D, minkä pohjalta syntyi se yksi (viimeinen) ihan jees levykäinen.
Saattaahan se olla noinkin juu. Ihailtava suoritus jokatapauksessa. 7 levyllistä kolmen soinnun ihmeitä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#8 kirjoitettu 01.12.2023 22:03
ricbay kirjoitti:
art074 kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
1982 kuulin Iron Maidenin biisin Invaders ja sen jälkeen 10v Ric Bay ei ollut enää se sama nassikka. Se oli menoa. Edelleen Maidenin kasari tuotantoa kuuntelen koko ajan. Bändi meni pilalle mun mielestä, kun se Jani Körssi tuli kuvioihin. Siitä häipyi se tyyli, mihin alkuun ihastuin.
Maiden meni pilalle kun Steve Harrisilta loppui hyvät biisit, mikä toki ajallisesti osuu juurikin kitaristivaihdokseen Smith-Gers. Toki kun kirjoittaa melkein kaikki biisinsä saman sointukulun E-C-D ympärille, niin tämä tapahtuu aika väistämättä. Vuoden 2000 albumilla 'Brave New World' Steve tosin keksi toisen sointukulun E-C-G-D, minkä pohjalta syntyi se yksi (viimeinen) ihan jees levykäinen.
Saattaahan se olla noinkin juu. Ihailtava suoritus jokatapauksessa. 7 levyllistä kolmen soinnun ihmeitä
Kyllä. Perusbasistilla olisi tullut seinä vastaan jo kolmannen biisin kohdalla.
Maidenilla taisi muutkin onneksi tehdä biisejä niin oli siellä jonkin verran vaihtelua seassa.
Itsellä on jäänyt keski-iän pyöritykseen oikeastaan vain 'Seventh Son' ja 'Killers' jostain syystä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#9 kirjoitettu 01.12.2023 22:17
art074 kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
art074 kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
1982 kuulin Iron Maidenin biisin Invaders ja sen jälkeen 10v Ric Bay ei ollut enää se sama nassikka. Se oli menoa. Edelleen Maidenin kasari tuotantoa kuuntelen koko ajan. Bändi meni pilalle mun mielestä, kun se Jani Körssi tuli kuvioihin. Siitä häipyi se tyyli, mihin alkuun ihastuin.
Maiden meni pilalle kun Steve Harrisilta loppui hyvät biisit, mikä toki ajallisesti osuu juurikin kitaristivaihdokseen Smith-Gers. Toki kun kirjoittaa melkein kaikki biisinsä saman sointukulun E-C-D ympärille, niin tämä tapahtuu aika väistämättä. Vuoden 2000 albumilla 'Brave New World' Steve tosin keksi toisen sointukulun E-C-G-D, minkä pohjalta syntyi se yksi (viimeinen) ihan jees levykäinen.
Saattaahan se olla noinkin juu. Ihailtava suoritus jokatapauksessa. 7 levyllistä kolmen soinnun ihmeitä
Kyllä. Perusbasistilla olisi tullut seinä vastaan jo kolmannen biisin kohdalla.
Maidenilla taisi muutkin onneksi tehdä biisejä niin oli siellä jonkin verran vaihtelua seassa.
Itsellä on jäänyt keski-iän pyöritykseen oikeastaan vain 'Seventh Son' ja 'Killers' jostain syystä.
Mulla soi Piece Of Mind, Powerslave, Somewhere In Time, Seventh Son Of A Seventh Son ylivoimaisesti eniten. Jotenkin nuo albumit on minusta ehjiä kokonaisuuksia, joissa on jokaisessa oma teemansa hyvin tuotu esiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#10 kirjoitettu 01.12.2023 23:19
ricbay kirjoitti:
art074 kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
art074 kirjoitti:
ricbay kirjoitti:
1982 kuulin Iron Maidenin biisin Invaders ja sen jälkeen 10v Ric Bay ei ollut enää se sama nassikka. Se oli menoa. Edelleen Maidenin kasari tuotantoa kuuntelen koko ajan. Bändi meni pilalle mun mielestä, kun se Jani Körssi tuli kuvioihin. Siitä häipyi se tyyli, mihin alkuun ihastuin.
Maiden meni pilalle kun Steve Harrisilta loppui hyvät biisit, mikä toki ajallisesti osuu juurikin kitaristivaihdokseen Smith-Gers. Toki kun kirjoittaa melkein kaikki biisinsä saman sointukulun E-C-D ympärille, niin tämä tapahtuu aika väistämättä. Vuoden 2000 albumilla 'Brave New World' Steve tosin keksi toisen sointukulun E-C-G-D, minkä pohjalta syntyi se yksi (viimeinen) ihan jees levykäinen.
Saattaahan se olla noinkin juu. Ihailtava suoritus jokatapauksessa. 7 levyllistä kolmen soinnun ihmeitä
Kyllä. Perusbasistilla olisi tullut seinä vastaan jo kolmannen biisin kohdalla.
Maidenilla taisi muutkin onneksi tehdä biisejä niin oli siellä jonkin verran vaihtelua seassa.
Itsellä on jäänyt keski-iän pyöritykseen oikeastaan vain 'Seventh Son' ja 'Killers' jostain syystä.
Mulla soi Piece Of Mind, Powerslave, Somewhere In Time, Seventh Son Of A Seventh Son ylivoimaisesti eniten. Jotenkin nuo albumit on minusta ehjiä kokonaisuuksia, joissa on jokaisessa oma teemansa hyvin tuotu esiin.
varmaankin nuo on parhaita kokonaisuuksia näin objektiivisesti arvioituna. Noilla ja TNOTB:lla on myös ne puhki soitetuimmat radio-, live-, ja kokoelmien hittibiisit joita ei välttämättä tarvi kuulla enää koskaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#11 kirjoitettu 01.12.2023 23:56
ricbay kirjoitti:
Monesti kun aloitan uuden projektin, en edes tiedä mihin genreen tuleva biisi sijoittuu. Toisinaan taas esim. Metalli biisiä tehdessä sen tietää jo heti.
Juu, metallibiisin lähtökohtana on usein joku valmiiksi kehitelty riffi johon on tykästynyt, joten aika hankala sen pohjalta on mitään saimon änd kaarfankkelia alkaa vääntämään.
Mulla on aika monesti koko biisi sovituksineen valmiina pääkopassa ennen kuin sen koneellinen työstäminen edes alkaa. En tosin koskaan ole ennakkoon miettinyt mihin genreen se kuuluu. Genrejen funktio on lähinnä antaa jonkinlainen viitekehys mahdollisille kuulijoille, ja sitä ehtii sitten pohtia jälkikäteen.
Yleensä soitin (akustinen, sähkis, kiipparit, ukulele) määrää sen minkä tyylinen biisiaihio syntyy. Toki jo se päätös ottaako käteen akustisen, straton vai hevikepin kertoo paljon sen hetkisistä fiiliksistä ja siitä minkälaista kamaa saattaa olla tuloillaan.
Parasta jälkeä tosin syntyy jos pääkoppaan ilmaantuu ensin biisin melodia ja siihen sitten lähtee puhtaalta pöydältä hakemaan sointukulkua ja sovitusta ilman hajuakaan mitä genreä sieltä on tuloillaan.
Niin, ja ehdottomasti suosittelen kaikille kokeilemaan välillä biisin tekoa itselle vieraammilla soittimilla. Varsinkin jos tuntuu että mitään uutta ja erilaista ei enää synny.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
152 viestiä
|
#12 kirjoitettu 02.12.2023 11:32
Juu eri instrumentteja kannattaa aina testailla. Uusia ideoita syntyy. Mulla suurin osa biiseistä lähtee rakentumaan akustisella kitaralla, olipa kyse sitten metallista tai ei. Akustinen on yleensä kainalossa telkkaria katsellessa. Siinä on kätevä ajaa sissän uusia juttuja. Uusien juttujen opettelu vaatii vaan toistoja toiston perään. Soolot kun alkaa akustisella menemään sinneppäin, niin sähkiksellä ne menee varmasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#13 kirjoitettu 03.12.2023 11:44
Toki olen muitakin genrejä kokeillut tehdä ja tuottaa, mutta se mistä musiikki harrastuksena itsellä lähti, oli hiphop. Joskus lapsena tosin kuuntelin ysärin dancea, mutta se oli sellaista lapsenomaista. Yllättävän paljon omaksuin musiikkia puhtaasti sen takia, että se oli suosittua. Jokin kuitenkin siinä kiehtoi syvemmällä tasolla.
Aloitin kuuntelemaan hiphoppia. Eka levy taisi olla Warren G:n Take a Look Over Your Shoulder. Se oli saundiltaan pehmeää G Funk -tyyppistä materiaalia joka oli aika lähellä loppujen lopuksi sitä dance-matskua jota olin kuunnellut. Seuraavaksi ostin lisää hiphop-levyjä. Nuori mies hämmennyksissään ei oikein meinannut ostata valita oikeita levyjä. Joku 2Pac-levy tuli ostettua sekä Cypress Hill - Unreleased and Revamped. Vasta silloin, oikeastaan kun sain käsiini Snoopin Tha Doggfatherin niin jonkinasteinen yhteys muodostui. Oli mulla joku kokoelmaalbumikin jossa oli hyviä biisejä. Jossain kohtaa harrastusta myös suomenkielisestä hiphopista tuli todella suosittua.
Kuuntelin siis ehkä kolme vuotta hiphoppia kasetilta tai CD:ltä omassa huoneessa tai koulussa tai dösämatkalla. Jossain kohtaa olin siinä määrin pakkomielteinen, että halusin itsekin räpätä ja yrittää tehdä biittejä. Halusin itse tehdä biisejä niiden kuuntelun lisäksi. Näinhän nuorille usein käy. Sama juttu tapahtui pelaamisen ja tietotekniikan kanssa ja nykyään työskentelenkin tietotekniikan alalla.
Halusin luoda jotain saman tyylistä kuin olin kuullut muiden tekevän. Rummut ja samplet olivat ne asiat joihin tuottajanalku ensiksi keskittyi. Miltä snare kuulostaa? Entäpä basari tai haikat? Minkälaisia saundeja sampleissa on? Miten samplet on pätkitty ja rytmitetty biittiin?
Sanoitukset syntyivät nopeahkosti. Tein suomenkielistä räppiä.
Myöhemmin olen kokeillut, tarkoituksellisesti, tehdä drum and beissiä ja trancea. Viimeaikoina olen vahvasti ottanut uusimpiin biiseihin trap-vaikutteita. Kappaleiden tempo on ollut jotain muutakin kuin se 85-95 bpm. Haastavaa on ollut tehdä esim. 120 tai 70 tempoista musaa ja räpätä siihen päälle.
Olen kehittynyt ajan mittaan säveltämisessä, miksaamisessa ja äänenkäytössä. Pitkään kompastuskivenä oli biitteihin basso-osuuksien soittaminen. Nyt useinmiten löydän niidenkin osalta oikean sävelen.
Hiphop on nykyään jo poissa muodista. Tai ainakin sellaisena kuin se aikoinaan oli. En oikein tunne träppiä niin paljon. Tuntuu että jotkut biitit kaatuu siihen, että yritän tehdä soitettua ja oikein soivaa biittiä kappaleeseen. Sitten se kuulostaa joltakin syntetisaattorilla tuotetulta humpalta. Ei kuulosta enää siltä mille alkuperäiset 25 vuotta sitten muodissa olleet artistit kuulostivat.
Aika kuluu ja kaikki tämä on tietysti vain luonnollista.
Mut sanoisin, että jonkin uuden genren kokeilu on todella piristävää ja avaa erilaisia näkökulmia omalle musiikilliselle tuotannolle.
Täytyy sanoa, että olen jonkinasteisessa murrosvaiheessa. Etsin vähän tyyliä ja suuntaa. Haluaisin tehdä musiikkia muillekin kuin parikymppisille tyypisille baarissa kävijöille. Aika näyttää mihin suuntaan asia etenee tai että hiipuuko into kokonaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Diverse System
17 viestiä
|
#14 kirjoitettu 18.08.2024 12:31
Juuret tuottamisessa löytyy hard trance/freeform/finrg ja psytrance genreistä.
Tällä hetkellä tuotamme vain chilloutin alle meneviä biisejä.
Tasabiitti tai rikkobiitti muuttaa saman biisin fiilistä ja flowta aikapaljon. Joskus on alusta asti selvää kumpaa käytetään. Psydub on sit asia erikseen. Lähestymistavat ovat sen verran erilaiset, että teen psydubit täysin tietoisena siitä millainen lopputuotos tulee suurinpiirtein olemaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|