Kirjoittaja
|
Rumpujen ohjelmointi
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#1 kirjoitettu 10.05.2022 08:31 Muok:10.05.2022 08:39
Muutama sekalainen laini asiaan liittyen:
Batteryssä on mukana oikeastaan kaikki tarvittava jos ei ala hifistellä. Siitähän löytyy erikseen jokaiselle osaselle panorointi, kompressori, kaiku, humanisointi jne. Itse säädän tehdaskaikuja alaspäin koska muuten rummut kumisevat vähän liikaa omaan makuuni nähden.
Ihan ensiksi kannattaa miettiä biisin rakenne ja tavoiteltu tyyli kunnolla jolloin välttyy suurelta määrältä turhaa työtä.
Pianorollin käyttö tuntuu aluksi hankalalta, mutta aika nopeasti oppii ulkoa mikä pianokosketin vastaa mitäkin rumpujen iskua jos käyttää pääsääntöisesti samaa rumpusatsia. Mitä monimutkaisempi rumpusatsi on, sitä suurempi vaara on sekaantua omiin sukkiinsa jos/kun ei ole rumpali. Perusbiisin saa kyllä toimimaan aika pienelläkin satsilla. Batteryssä on kyllä varaa mistä valita ja sinne pystyy tekemään omiakin satseja ja lisäyksiä olemassa oleviin satseihin jos haluaa tai katsoo niitä tarvitsevansa.
Rumpukomppeihin kannattaa etsiä malleja kirjoista. Ainakin täkäläinen kirjasto on tarjonnut useitakin teoksia, joissa komppimallit on otettu oikeista ja tutuista biiseistä. Olen itse etsinyt ja löytänyt tuubistakin todella hyviä videoita joissa rumpali on tehnyt jopa rumpunuotit soittonsa mukaisesti.
Rumpunuottien lukeminen vaatii erittäin huolellista laskemista (hyvin usein juurikin tuolla 1/16 tasolla) jotta iskut osuvat oikeisiin kohtiin. Nuottien yläpuolella olevilla korostusmerkeillä (eli > ) on suuri merkitys; nuo iskut pitää saada muita voimakkaimmiksi velocityä säätämällä. Nuotteihin on myös hyvin usein merkitty pitääkö haitsun olla auki tai kiinni milläkin iskulla; silläkin on erittäin iso merkitys tietyntyylisen kompin toimivuuteen. Nuokin löytyvät helposti kaikista Batteryn satseista.
Samalla kun rakentelee komppia pianorollissa, kannattaa koko ajan pitää mielessä millainen bassolaini biisiin on tulossa ja mitä riffejä siinä on. Jos rummut ja basso eivät keskustele keskenään tai rummut eivät tue riffejä, ei rokkibiisi tule ikinä toimimaan.
Oma toiminta kannattaa tehdä aika systemaattisesti. Teen itse ensin basarin ja virvelin sitten haitsun (tai ride-symbaalin) ja tomit jos ne kuuluvat komppikuvioon. Pellit ja muut tarvittavat korostukset teen rolliin usein vasta siinä vaiheessa kun biisi on melkein valmis. Jos haluaa oikein napakan ja terävän virveli-iskun voi kokeilla tavallista iskua ja reunaiskua samanaikaisina. Tukevaan ja paksuun virveli-iskuun voi kokeilla virveliä ja floor-tomia samanaikaisina.
Panoroin rummut siten kuin ne kuuluvat jos seisoo rumpujen edessä kuulijana eli haitsu oikealle n. klo 03:een, floortom vasemmalle n. klo 21:een sekä basari ja virveli lähelle keskipistettä. Loput ääripäiden väliin. Muitakin tapoja löytyy mutta pääasia on se, ettei koko rumpusatsia panoroi samalla tavalla samaan kohtaan.
Rummut eivät kuulosta luonnollisilta silloin kun dynamiikka puuttuu. Vika on yleensä siinä, että liian monen iskun velocity on vakio eli iskut lyödään ikään kuin yhtä lujaa. jos haluaa hyvän kompin niin pitää käydä läpi lähes jokainen isku, etsiä erityisesti ne joita rumpali kompissa korostaisi (tai joita pitää oppaiden mukaan tietyssä biitissä korostaa) ja nostaa velocityjä. Samalla tavalla pitää etsiä ne iskut jotka hädin tuskin kuuluvat ja vetää velocityä alemmas. Tuolla tavalla komppiin löytyy kunnon syke.
Mitä enemmän näkee vaivaa velocityjen kanssa (eli säätelee niitä vähän eri asentoihin), sitä luonnollisemmalta komppi kuulostaa. Harva rumpali pystyy lyömään täsmälleen samalla voimakkuudella vaikkapa haitsua koko biisin ajan. Pieni yksityiskohta, mutta tärkeä kokonaisuuden kannalta.
Humanisointia kannattaa kokeilla muutamilla raidoilla (aluksi vaikka ride cymbal) joilla saa vieläkin luonnonmukaisemman lopputuloksen perinteiseen rockiin ja poppiin. Kun humanisoi liikaa, saattaa komppi alkaa ontua ja yksittäisiä iskuja joutuu korjailemaan erikseen. Siksi kannattaa aloittaa varovasti.
Vaikka Batteryssä on jo kaikki tavanomaiset rumpukohtaiset miksauksen hienoudet mukana, saa rummut Batterysta ulos aika helposti eri kanaville jos haluaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veikko-antero
289 viestiä
|
#2 kirjoitettu 10.05.2022 11:02
Hmmm... en oo nyt tietty ihan varma mut etkös sä sais tuon oman kitin tehtyä myös addictivessa? Ja ihan yhtä lailla sä voit omat kompit siihen tehä pianorollissa.
Mä yleensä teen peruskompin midilooppina ja sit kun biisin tarvittavat kolistelut on tehtyinä "liimaa" loopit pitemmiksi raidoiksi ja finistelee sitte.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#3 kirjoitettu 10.05.2022 11:09
Oon nyt seurannut tätä IT:n "hiphoppailua" tässä...Löysin sulle pari linkkiä:
Masters of Sampling DJ Premier
DJ Premier tekee ja on tehnyt sample-pohjaista ja vain sample-pohjaista jo kymmeniä vuosia. Eli kannattaa lukea tuo, jos
samplejen kanssa tekeminen kiinnostaa...
Toinen tärkeä juttu on rummut...ja nimenomaan break-beatit. Tässä juttu niistä:
The Samplers Behind 90s Jungle and Drum and Bass
Vaikeahan sitä saundia on rakentaa, jos ei ole kuunnellut räppiä todella kauan.
Genrejä, joihin haluat tutustua ovat jungle, drum n bass, trap, hiphop, jne.
Minähän tein pitkään myös vain sample-pohjaista. Sitten opin hieman bassojen soittamisesta ja muusta sellaisesta...
Itse sain aloittelevana neuvon rumpujen tekemiseen: etsi niitä vinyyleiltä...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#4 kirjoitettu 10.05.2022 11:50
IT kirjoitti:
Kiitokset vielä Antti sulle hyvistä vinkeistä!
Eipä kestä. Amatöörivinkit ovat aina ilmaisia, mutta ovatko ne hyviä ... se ratkennee vasta kun kokeilee.
Sehän tuossa vielä on, että uskoakseni muuallakin kuin pro toolsissa pianorollissa rakenneltua komppia pystyy copy-pasteamaan mikä helpottaa hitosti. Kopio tulee näkyviin MIDI-nuotteina eikä esim. "kuvana", jota ei voisi muokata. Siihen kopioituun pätkään voi tehdä helposti pieniä fiksauksia jos haluaa etteivät vaikkapa biisin kaikki A-osat kuulosta ihan samoilta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veikko-antero
289 viestiä
|
#5 kirjoitettu 10.05.2022 13:03 Muok:10.05.2022 13:04
Kappas joo... ei näemmä saa omia sampleja tuohon addictiveen.
Mut joo... mä ehkä tekisin tässä tapauksessa homman sit niin, että tweekkaisin addictiven mieleisekseni, koska tuntuis olevan pätevä ja monipuolisempi kuin sitala. Ja sit omat samplet ulos sitalan kautta.
Se on sit makuasia haluaako sitalasta ulos tuleville oman midiraitansa vai routtaako homman niin että saa kaiken komppiin liittyvän samaan midi raitaan.
Mä ite tekisin raitapresetin jossa kaikki tarvittava sillai että voi halutessaan käyttää yhtä midiraitaa, koska se nopeuttaa hommia yksinkertasissa jutuissa.
Trackpresetit on reaperissa oiken miellyttävä asia jos/kun on vakioasioita mitä käyttää. Esim spitriren bbc orchestran trackpresettien nysväämiseen mulla meni hyvä tovi, mutta kun ne on kerran tehty homman käyttö on ihan hitosti vaivattomampaa.
veikko-antero muokkasi viestiä 13:04 10.05.2022
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#6 kirjoitettu 10.05.2022 14:11
IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Eipä kestä. Amatöörivinkit ovat aina ilmaisia, mutta ovatko ne hyviä ... se ratkennee vasta kun kokeilee.
Sehän tuossa vielä on, että uskoakseni muuallakin kuin pro toolsissa pianorollissa rakenneltua komppia pystyy copy-pasteamaan mikä helpottaa hitosti. Kopio tulee näkyviin MIDI-nuotteina eikä esim. "kuvana", jota ei voisi muokata. Siihen kopioituun pätkään voi tehdä helposti pieniä fiksauksia jos haluaa etteivät vaikkapa biisin kaikki A-osat kuulosta ihan samoilta.
Kiitokset tästäkin vinkistä...
Pitänee tosiaan katsoa, että kuinka pitkissä pätkissä noita rumpukomppeja kannattaa ruveta työstämään piano rollissa... 2 ja 4 tahtia tuntuisi sopivilta... Niitä 4 tahdin pituisia looppeja voi tosiaan sitten kopioida ja liimata siihen raidalle, ja niitähän voi varioida esim. sen suhteen että mihinkä tulee fillejä...
Onko sulla Antti muuten mitään vinkkiä noista fillien teosta piano rollissa... Itsestäni ainakin tuntuu näin matkan alussa, että fillien teko tuntuu kaikkein vaikeimmalta, koska niitähän on niin erilaisia, ja kaikki ei tietenkään ole tom tom fillejä...
Nuo fillit ovat kaikkein hankalampia amatöörille enkä ole onnistunut löytämään yhtään selkeää "fillimalli tai -ohjekirjaa".
Jotain on tarttunut päähän kun olen tutkinut translitteroituja rumpupahveja joihin on merkitty hyvinkin tarkasti miten joku kinkkisempi kohta on soitettu. Eli jos menet kirjastoon ja haet nuotistosta "full-score"-pahveja (eli niitä missä on kaikki bändin instrumentit litteroituina) niin niistä löytyy todennäköisesti jotain käyttökelpoista filliä rumpunuoteista.
Myös jostain Guitar Playeria vastaavista rumpalin maailma-tyyppisistä lehdistä löytynee hyödyllisiä vinkkejä jos kirjastossa sattuisi sellaisia lehtiä olemaan. Sitten on tietysti tuo tuubirumpaleiden laaja kirjo, joilta saattaa oppia jotain sieltäkin.
Kannattanee aloittaa helpoista parin iskun filleistä, jotka eivät "tapa" komppia vaan täydentävät sitä muutamalla virvelin tai tomin lisäiskulla. Sekin kuulosta paljon paremmalta kuin pelkkä samana toistuva komppi.
Hyviä fillejä tulee ikään kuin automaattisesti siitäkin, että korostaa tahdin tai säkeistön loppuun tulevaa riffiä sopivalla tavalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veikko-antero
289 viestiä
|
#7 kirjoitettu 10.05.2022 14:20
IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:
Kappas joo... ei näemmä saa omia sampleja tuohon addictiveen.
Mut joo... mä ehkä tekisin tässä tapauksessa homman sit niin, että tweekkaisin addictiven mieleisekseni, koska tuntuis olevan pätevä ja monipuolisempi kuin sitala. Ja sit omat samplet ulos sitalan kautta.
Se on sit makuasia haluaako sitalasta ulos tuleville oman midiraitansa vai routtaako homman niin että saa kaiken komppiin liittyvän samaan midi raitaan.
Mä ite tekisin raitapresetin jossa kaikki tarvittava sillai että voi halutessaan käyttää yhtä midiraitaa, koska se nopeuttaa hommia yksinkertasissa jutuissa.
Trackpresetit on reaperissa oiken miellyttävä asia jos/kun on vakioasioita mitä käyttää. Esim spitriren bbc orchestran trackpresettien nysväämiseen mulla meni hyvä tovi, mutta kun ne on kerran tehty homman käyttö on ihan hitosti vaivattomampaa.
Jep... Kiitos näistäkin vinkeistä... Mun pitäisi itse asiassa tutustua tuohon Reaperiin paremmin, kun olen peruslaiskana mennyt lähinnä "need to know" meiningillä opetellen aina vain sen, mitä on kulloinkin tarvinnut...
Muutoin tuo Sitala näyttäisi toimivan siten, että kaikki midi jutut tulee sille pääraidalle, eli kun piano rollissa ohjelmoi rumpuja, niin siitä tulee yksi miditiedosto per looppi...
Samalla periaatteella mäkin reaperia käytän.
Pikku nysvällä saat tosiaan midiraidan jolla voit ohjata sekä sitalaa että addictivea.
Ja sit tosiaan... teet miten vaan niin suosittelen että kun oot saanu homman ns nippuun niin teet siitä trackpresetin ni ei tarvi uudelleen ja uudelleen nysväillä samoja asioita vaan kaikki tarvittavat raidat, folderit, bussit, asetukset, plugarit yms tulee valmiina kun tekee trackin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu 10.05.2022 16:21
IT kirjoitti:
Sama ongelma tuntuisi olevan Hip Hop rumpukomppien osalta... Tuolla on hirveä määrä oppaita samplaamisestä, räppäämisestä ja kaikesta muusta kuin nimenomaan Hip Hop rumpukomppien tekemisestä...
johtuu varmaan siitä et jos on rytmitajua niin noi tulee luonnostaan, ja jos ei oo rytmitajua ni on vähän menetetty tapaus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
art074
1470 viestiä
|
#9 kirjoitettu 10.05.2022 17:14
veezay kirjoitti:
IT kirjoitti:
Sama ongelma tuntuisi olevan Hip Hop rumpukomppien osalta... Tuolla on hirveä määrä oppaita samplaamisestä, räppäämisestä ja kaikesta muusta kuin nimenomaan Hip Hop rumpukomppien tekemisestä...
johtuu varmaan siitä et jos on rytmitajua niin noi tulee luonnostaan, ja jos ei oo rytmitajua ni on vähän menetetty tapaus.
menetetyille tapauksille tosin on esim. Ezdrummer, jossa on jokaiseen yksittäiseen valmiskomppiin tuhoton määrä valmisfillejä tarjolla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#10 kirjoitettu 10.05.2022 19:03 Muok:10.05.2022 19:05
IT kirjoitti:
Joo, taitaa muuten olla niin, että kaikki vähänkään lahjakkaat rock rumpalit on sitten olleet menetettyjä tapauksia, kun ovat joutuneet opiskelemaan rumpujen soittoa ja rytmejä ja fillejä vuosikaudet ennen huipulle pääsyään...
ei kun siis 'lahjakas' nimenomaan omaa sitä rytmitajua eikä tällöin ole 'menetetty tapaus'.
Soittotekniikkaa voi toki oppia ja kehittää vuosien mittaan. Kukin tavallaan. Yleensä kai on tapana kuunnella ja sitten apinoida idoleitaan ja kehittyä sitä kautta. Rummut kuitenkin on soitin jonka jokainen pikkudetalji erottuu yleensä selvästi miksauksessa, joten siinä mielessä se apinointikin on jo aloittelijalla helpompaa.
Tässä siis oli tarkoituksena vain pohtia mistä johtuu että rummuttamisesta löytyy niukanlaisesti opaskirjoja. Osasyynä varmasti on se että esim. kitaran tai pianon alkeet voi melkein jokainen harrastelija oppia edes välttävästi. Mutta edes siedettävän tasoista rumpalia voi tulla kuitenkin vain melkoisen pienestä osasta väestöä. Ehkä tuo pätee yhtä lailla myös biittien tekemiseen??
Toki rumpuja(kaan) ei välttämättä tarvi osata soittaa edes siedettävän tasoisesti jos se palvelee musiikkia. Crazy Horsen Ralph Molina, White Stripesin Meg White ja metallipiireissä Lars Ulrich ovat tästä ehkä tunnetuimpia esimerkkejä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#11 kirjoitettu 10.05.2022 20:12
IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Nuo fillit ovat kaikkein hankalampia amatöörille enkä ole onnistunut löytämään yhtään selkeää "fillimalli tai -ohjekirjaa".
No nyt rupesin varta vasten noita etsimään ja käytin apuna USA:n Amazon sivustoa... Seuraavat kirjat filleistä on helposti tilattavissa Suomeen:
¤ Adlibris
Essential Drum Fills
Filling In The Grooves
¤ The Book Depository
Drummer's Guide To Fills
Essential Drumset Fills : Musicians Institute
Book Depository sijaitsee englannissa, mutta niiden hintoihin sisältyy lähetyskulut + tulli- ja alvmaksut Suomeen...
Itseäni noista kiinnostaisi nimenomaan:
- Filling In The Grooves (2019) Adlibrikselta (33,30 Eur)
- Drummer's Guide To Fills (2018) Book Depositoryltä (21,50 eur)
Joo, enpä muuten ole itsekään aiemmin törmännyt näihin, vaikka olen fillikirjoja hakenut... Ja aika uusia nämä ovat, iältään vain reilun 10 vuotta max, joten ei varmaankaan ihme jos et säkään Antti näihin aiemmin ole törmännyt...
Ei ole kyllä koskaan osunut tutkaani, mutta hyvä on kun edes nyt löytyy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#12 kirjoitettu 10.05.2022 20:40
art074 kirjoitti:
menetetyille tapauksille tosin on esim. Ezdrummer, jossa on jokaiseen yksittäiseen valmiskomppiin tuhoton määrä valmisfillejä tarjolla.
Mainitsin nuo EZ:n valmiskompit ja fillikirjastot ihan siksi että käsittääkseni ne kuitenkin on luotu juuri siksi että rytmihäiriöisetkin voivat päästä toimivaan lopputulokseen erittäin vähäisellä vaivalla, ja vieläpä ulkoistamatta koko rummutusprosessia.
Ez:ssä muuten nuo kaikki rumpukioskit on jo oletuksena muistaakseni pannattu ns. oikein, eli ne soivat realistisesti koko stereokentän leveydellä. Toki ne ovat DAW:issa täysin muokattavissa, sillä Ez luo jokaiselle yksittäiselle rummulle oman raitansa ja näihin raitoihin pystyi sitten lisäämään haluamansa efektit kuhunkin, ja tekemään kaiken mitä ns. normaali audioraidoillekkin. Itselläni on perussetissä aina 12 rumpuraitaa (snare, hi-hat, 3x tom, 2x bass drum, 2x crash, ride, room, overhead) ja tietysti oma masteri noille kaikille kimpassa.
Ainakin kakkosversioon oli saatavilla myös hip-hop extensio. Toki tuon EZ:n ja yhden lisäosan hinnalla saa jo muutaman varmasti ihan hyvän kirjan aiheesta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#13 kirjoitettu 10.05.2022 21:50
jees, have fun! Ja muista nukkua välillä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veikko-antero
289 viestiä
|
#14 kirjoitettu 10.05.2022 22:13
Mä nyt vielä tän viestin verran jankutan etten oikeen tajua mikä järki on ottaa addictivesta soundit, siirtää ne sitalaan ja tehdä sit sitalan kanssa niitä asioita jotka vois tehdä ehkä paremmin ja monipuolisemmin sen addictiven kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#15 kirjoitettu 11.05.2022 16:11
IT kirjoitti:
Yksi tapa ratkaista tämä ongelma olisi tietysti masteroida nuo AD2:sta ottamani wav samplet Reaperissä kaikki samalle LUFS-tasolle... Eipä noita ole kuin 16 erilaista rumpua, joten tuossa ei kauaa nokka tuhise, ja sitten olisi äänentasot kohdallaan...
älä nyt vitussa käy tekemään mitään noin turhaa ja hölmöä. laita rumpubussin tasoa kovemmalle ja sillä se on kerralla hoidettu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu 11.05.2022 18:56 Muok:11.05.2022 19:00
IT kirjoitti:
Niin, siis vastaanpa sulle tähän vielä toistamiseen... Kokeilin kyllä tuolla sun menetelmällä aluksi niillä sampleillä mitkä AD2:sta tulivat luonnostaan ulos...
Mutta ongelma oli oikeastaan se, että osa sampleistä oli lähellä 0 dB tasoa, ja osa jossakin miinus 10 ja 20 dB tasojen välillä...
ou nou. onneksi musasoftissa on työkalut tasojen korjaamiseksi.
Se olisi aikamoista säätämistä, jos joka kerta pitäisi käydä iso liuta kanavia läpi, ja osaa nostaa yli 10 dB ja osaa laskea saman verran...
Paljon helpompaa on se, että ne samplet on noin suurin piirtein kaikki samalla tasolla, jolloin Reaperissä ei tarvitse miksauksen yhteydessä tehdä kuin hienosäätöä...
ei sun tartte tehä sitä kuin kerran ja sit tallentaa ne track templateksi. Track Templates in REAPER
Ja tulihan noista sampleistä muutenkin nyt parempilaatuisia ja niin pois päin kun ne masteroin...
hehe, samplejen "masterointi". onks ne nyt parempilaatuisia kun ne soi limitteriä vasten?
toki jos tommonen destruktiivinen lähestymistapa on omasta mielestä hyvä idea niin antaa mennä vaan. ite annan samplejen olla sellasia kun ne on koska myöhemmin saattaa tulla katumapäälle siitä aiemmin tehdystä prosessoinnista ja sit se on liian myöhästä.
sitä paitsi jos ihan ehdottomasti haluaa sampleja kovemmalle, niin joku batch-normalisointi ois ollut fiksumpi ja nopeempi vaihtoehto.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veikko-antero
289 viestiä
|
#17 kirjoitettu 12.05.2022 11:47
Noni... tracktemplatehan se hommelin "virallinen" nimi on, eikä presetti jota itse käytin
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elintasokas
209 viestiä
|
#18 kirjoitettu 13.05.2022 21:23 Muok:13.05.2022 21:25
IT kirjoitti:
veikko-antero kirjoitti:
Mä nyt vielä tän viestin verran jankutan etten oikeen tajua mikä järki on ottaa addictivesta soundit, siirtää ne sitalaan ja tehdä sit sitalan kanssa niitä asioita jotka vois tehdä ehkä paremmin ja monipuolisemmin sen addictiven kanssa.
Joo, ei kait tuossa sinällään mitään lisäarvoa tule hommaan, mutta toisaalta pääseepähän nyt opettelemaan erilaisten työkalujen käyttöä, ja tossa Sitalassa voi sitten myös yhdistellä niitä sampleja AD2:sta ja muista lähteistä niin halutessaan...
Tein tässä kokeiluja aamun aikana, ja nyt on rumpusaundit kohdallaan, mitkä pohjautuu noihin AD2:sta ulos otettuihin sampleihin... Niitä pääsi mukavasti twiikkaamaan Sitalassa, ja sain saundin aikas kohdalleen... Ainoa mikä tuossa mua vähän haittaa, on se että AD2 ottaa nuo wav samplet ulos aika matalilla äänentasoilla... Näitä tasoja joutuu sitten nostamaan sekä Sitalassa että Reaperissä...
Mut joo... Tein yhteen demooni uudet rumpusaundit tällä uusimmalla Sitalaan luomallani rumpukitillä, joka pohjautuu AD2:n sampleihin, ja täytyy sanoa että nuo rummut kuulostavat nyt hyvältä...
Pääasiahan tässä nyt ainakin alkuun on se, että pääsee harjoittelemaan niiden rumpukomppien luomista, ja sitten kun alkaa tekemään varsinaisia piisejä, niin pitänee tapauskohtaisesti miettiä, että mistä ne rumpusaundit on järkevintä kulloinkin ottaa...
Ota huomioon, että Addictive Drumsissa on monta velocity layeriä jokaiselle kitin osalle. Jos otat jokaisesta (snare, kick, hihat, jne) pelkästään yhden samplen ulos siihen toiseen softaan, kuset kaiken realismin rummuista.
Minäkään en kyllä ymmärrä, miksi ei vain yksinkertaisesti tee koko juttua Addictive Drumsin sisällä. Jos tarvitset jotain ääniä AD:n ulkopuolelta, voit tehdä niille uuden raidan ja täyttää ne sen AD:n vierelle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|